eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
با تبريك #دهه‌كرامت،تا سالروز ميلاد امام رضا ع؛كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"را با #تخفيف خريداري نماييد. quranpuyan@
💐💐قابل توجه علاقه مندان به خريد كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" جهت سفارش كتاب ،درج ادرس و پرداخت وجه 👈همشهريان تهراني از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 اقدام نمايند.تا براي انها بوسيله پيك ارسال گردد. 👈ساير هم ميهنان عزيز كه براي انها از طريق پست ارسال ميگردد از لينك زير اقدام نمايند https://idpay.ir/quranpuyan قيمت چاپ سياه و سفيد كتاب 10000 تومان قيمت چاپ رنگي 20000تومان هزينه پست پيشتاز نيز ٨٠٠٠ تومان ميباشد. هم چنين نسخه ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 6000 تومان قابل دانلود ميباشد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
💐💐سلام بر سروران و انديشمندان گرامي 👈👈به منظور استفاده بيشتر از پتانسيل همراهان كانال قران پويان و نيز فرهيختگاني كه دغدغه گسترش فرهنگ قراني در جامعه را دارند باستحضار ميرساند كانال قران پويان،امادگي انتشار يادداشتها و نوشته هاي همراستا با رويكرد كانال را در زمينه هاي ♻️مرتبط با قران و معارف ديني ♻️مناسبتها ♻️و نقد و بررسي وقايع و رفتارهاي موجود در جامعه براساس مفاهيم قراني دارا مي باشد. دوستان ميتوانند مطالب خود را به نام كاربري زير ارسال نمايند @farpuy https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده بخشايشگر لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ {1}سوگند به روز قيامت وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ {2}و سوگند به نفس لوامه و وجدان بيدار و ملامتگر (كه رستاخيز و جزا حق است) أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ {3}آيا انسان مىپندارد كه هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد . بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُ {4}آرى قادريم كه حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ {5}(انسان شك در معاد ندارد )بلكه او مىخواهد آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قيامت در تمام عمر گناه كند يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ {6}از اينرو مى پرسد قيامت كى خواهد بود 💢عصاره فراز آیات (1-6) : حساب در قيامت و قدرت خدا بر بعث انسانها قطعی است. اما انسان بخاطر تمایل به فجور بدون بازخواست،درپذیرش معاد بهانه میاورد. ♻️نکته: پیش از این در سوره عبس لفظ کفره الفجره و در سوره شمس فجور بکار رفته بود.در سوره قیامت هم لیفجر استفاده شده است. موضوع تکذیب و عدم باور به جزای اخروی که در سوره های قبلی مرحله دوم،نیز وجود داشت در این سوره نیز ادامه یافته است. فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ {7}بگو در آن هنگام كه چشمها از شدت وحشت به گردش در آيد وَخَسَفَ الْقَمَرُ {8}و ماه بى نور گردد وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ {9}و خورشيد و ماه يك جا جمع شوند يَقُولُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ {10}آن روز انسان مى گويد راه فرار كجاست كَلَّا لَا وَزَرَ {11}هرگز چنين نيست راه فرار و پناهگاهى وجود ندارد إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ {12}آن روز قرارگاه نهايى تنها بسوى پروردگار تو است يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ {13}و در آن روز انسان را از تمام كارهايى كه از پيش يا پس فرستاده آگاه مى كنند بَلِ الْإِنسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ {14}بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ {15}هر چند در ظاهر براى خود عذرهايى بتراشد 💢عصاره فراز آیات( 7-15) : پس از بروز حوادث هولناک قیامت ،اعمال انسان به او ارايه ميشود هرچند که میدانسته اما بازهم بهانه میاورد. 💠در این سوره لفظ الانسان 6 بار تکرار شده که 5 بار ان در آیات 1-15است همانند سوره های مرحله اول،مخاطب نوع انسان است همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد. -در این فراز بخش دیگری از حوادث قیامت بازگو شده است. لَا تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ {16}زبانت را بخاطر عجله براى خواندن آن [= قرآن] حركت مده إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ {17}چرا كه جمعكردن و خواندن آن بر عهده ماست فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ {18}پس هر گاه آن را خوانديم از خواندن آن پيروى كن ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ {19}سپس بيان و توضيح آن نيز بر عهده ماست 💢عصاره فراز آیات( 16-19 ) : خطاب به پيامبر كه خواندن و جمع كردن قران با ماست نگران نباش. این فراز را میتوان به عنوان پرانتزی یا جملات معترضه در نظر گرفت. ادامه دارد سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و تفاسير به لينك زير مراجعه نماييد http://yon.ir/Qp8368 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و یک حكمت‌ها و اندرزها در كلام شهيد مطهری ✅سبک شمردن نماز ما با اینکه صددرصد اعتراف داریم که اسلام دین اجتماعى است و دستورات آن حاکى از این است، ولى اینها سبب نمىیشود که ما عبادت و دعا و ارتباط با خدا را تحقیر کنیم، کوچک بشماریم، نماز را کوچک بشماریم. یکى از ، استخفاف یعنى سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف کردن، بى اهمیت تلقى کردن گناه دیگرى است. پس از وفات امام صادق علیه السلام ابوبصیر آمد بهامّ حمیده تسلیتى عرض کند. امّ حمیده گریست. ابوبصیر هم که کور بود گریست. بعدامّ حمیده به ابوبصیر گفت: ابوبصیر! نبودى و لحظه آخر امام را ندیدى؛ جریان عجیبى رخ داد. امام در یک حالى فرو رفت که تقریباً حال غشوهاى بود. بعد چشمهایش را باز کرد و فرمود: تمام خویشان نزدیک مرا بگویید بیایند بالاى سر من حاضر شوند. ما امر امام را اطاعت و همه را دعوت کردیم. وقتى همه جمع شدند، امام در همان حالات که لحظات آخر عمرش را طى مىکرد یکمرتبه چشمش را باز کرد، رو کرد به جمعیت و همین یک جمله را گفت: انَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلوةِ (وسائل، ج 3/ ص 17، ح 11) هرگز شفاعت ما به مردمى که نماز را بشمارند نخواهد رسید. این را گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد.😔😔 🔺امام نفرمود که ما به مردمى که نماز نمیخوانند نمیرسد؛ آن که تکلیفش خیلى روشن است، بلکه فرمود به کسانى که نماز را سبک مىیشمارند.😞 یعنى چه نماز را سبک مىیشمارند؟ یعنى وقت و فرصت دارد، مىیتواند نماز خوبى با آرامش بخواند ولى نمیخواند. نماز ظهر و عصر را تا نزدیک غروب نمیخواند، نزدیک غروب که شد یک وضوى سریعى میگیرد و بعد با عجله یک نمازى میخواند و فوراً مهرش را میگذارد آن طرف؛ نمازى که نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب.😔 طورى عمل مىکند که خوب دیگر این هم یک کارى است و باید نمازمان را هم بخوانیم. این، خفیف شمردن نماز است.😫😔😫 اینجور نماز خواندن خیلى فرق دارد با آن نمازى که انسان به استقبالش میرود؛ اول ظهر که میشود با آرامش کامل میرود وضو میگیرد، وضوى با آدابى، بعد میاید در مصلّاى خود اذان و اقامه مى‌گوید و با خیال راحت و فراغ خاطر نماز میخواند. «السّلام علیکم» را که گفت فوراً در نمیرود، مدتى بعد از نمازْ با آرامش قلب تعقیب میخواند و ذکر خدا میگوید. این علامت این است که نماز در این خانه احترام دارد.🙂 نمازخوانهایى که خودشان نماز را استخفاف میکنند یعنى کوچک میشمارند (نماز صبحشان آن دم آفتاب است، نماز ظهر و عصرشان آن دم غروب است، نماز مغرب و عشاشان چهار ساعت از شب گذشته است و نماز را با عجله و شتاب میخوانند) تجربه نشان داده که بچههاى اینها اصلًا نماز نمیخوانند. 👈شما اگر بخواهید واقعاً نمازخوان باشید و بچه هایتان نمازخوان باشند، نماز را محترم بشمارید. نمیگویم نماز بخوانید؛ بالاتر از نماز خواندن، محترم بشمارید. اولًا برای خودتان در خانه یک مصلّایى انتخاب کنید (مستحب هم هست) یعنى در خانه نقطهاى را انتخاب کنید که جاى نمازتان باشد، مثل یک محراب براى خودتان درست کنید.👍 اگر میتوانید (همان طورى که پیغمبر اکرم یک مصلّى و جاى نماز داشت) یک اتاق را به عنوان مصلّى انتخاب کنید. اگر اتاق زیادى ندارید، در اتاق خودتان یک نقطه را براى نماز خواندن مشخص کنید. یک جانماز پاک هم داشته باشید. در محل نماز که مى‌ایستید، جانماز پاکیزهاى بگذارید، مسواک داشته باشید، تسبیحى براى ذکر گفتن داشته باشید. وقتى که وضو میگیرید، اینقدر با عجله و شتاب نباشد منبع: آزادی معنوی، ص۸۵ 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸 https://telegram.me/quranpuyan
با تبريك #دهه‌كرامت،تا سالروز ميلاد امام رضا ع؛كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"را با #تخفيف خريداري نماييد. quranpuyan@
صبح آمده با ترانه‌خوان کردنِ نور خورشید به رقص آمده با عطرِ حضور پلکی بگشا، پنجره‌ها منتظرند مهمان شده‌ای به جشنِ شادی و سرور سلام صبحتون بخیر عاقبتتون نیک 🌺🍃 @quranpuyan
🍃🌸🍃🌸 تاکیدبر اقامه 💢💢در شرايط جنگي هم نماز جماعت ترك نميشود ولي گروهي موظف به نگاهباني هستند 💫وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ 💫و هر گاه در ميان ايشان بودى و برايشان نماز برپا داشتى، پس بايد گروهى از آنان با تو [به نماز] ايستند؛ و بايد جنگ‌افزارهاى خود را برگيرند. 🔺 ايه ۱۰۲سوره نسا https://goo.gl/fGNNHE ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ادامه تدبر در سوره 💢عصاره فراز آیات (20-21):دلیل تکذیب جزا و قیامت ،دنیاطلبی است. وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ {22}آرى در آن روز صورتهايى شاداب و مسرور است إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ {23}و به پروردگارش مى نگرد وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بَاسِرَةٌ {24}و در آن روز صورتهايى عبوس و در هم كشيده است تَظُنُّ أَن يُفْعَلَ بِهَا فَاقِرَةٌ {25}زيرا مىداند عذابى در پيش دارد كه پشت را در هم مى شكند كَلَّا إِذَا بَلَغَتْ التَّرَاقِيَ {26}چنين نيست (كه انسان بتواند از اخرت فرارکند) موقعى كه جان به گلوگاهش رسد وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ {27}و گفته شود آيا كسى هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ {28}و به جدائى از دنيا يقين پيدا كند وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ {29}و ساق پاها از سختى جان دادن به هم بپيچد إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ {30}آرى در آن روز مسير همه بسوى دادگاه پروردگارت خواهد بود 💢عصاره فراز آیات (22-30): مرگ و بازگشت بسوی پرودگار برای حساب و کتاب و تفکیک مردم بر اساس اعمالشان قطعی است. فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى {31}در آن روز گفته مىشود او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى {32}بلكه تكذيب كرد و روى گردان شد ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ يَتَمَطَّى {33}سپس بسوى خانواده خود باز گشت در حالى كه متكبرانه قدم برمي داشت أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى {34}با اين اعمال عذاب الهى براى تو شايسته تر است شايسته تر ثُمَّ أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى {35}سپس عذاب الهى براى تو شايسته تر است شايسته تر 💢عصاره فراز ایات (31-35):تکذیب عملی و اعتقادی قیامت و ترک عبادت ،این انسان را مستحق عذاب اخروی میکند. ♻️نکات: 1⃣مفهوم آیه( 20 و 21) که بر دنیا طلبی انسان وغفلت از اخرت تاکید دارد،در سوره های پیش نیز بیان شده بود سوره اعلی: بل توثرون الحیاه الدنیا ،سوره عادیات:انه لحب الخیر لشدید،همزه:جمع مالا و عدده یحسب ان ماله اخلده 2⃣مفهوم دو دسته شدن انسانها در قیامت بر اساس اعمالشان که در سوره های قبل نیز بیان شده بود،ادامه یافته است. این تقسیم در سوره عبس با عبارات وجوه یومئذ مسفره و وجوه یومنذ علیها غبره بیان شده بود در اینجا با وجوه یومئذ ناضره و وجوه یومئذ باسره بیان شده است. 3⃣در سوره ماعون به علایم بخشی از بی باران به معاد و جزای اخروی اشاره شد:نمازگزاران وعابدانی که انفاق نمی کنند و از کمک به هم نوعان خود دریغ میکنند در اینجا نشانه گروهی از دنیا خواهان ومعاد گریزان بیان شده است: اهل نماز و عبادت نیستند و بخاطر فرار از جزای اخروی و توجیه رفتار دنیوی خود،معاد را انکار میکنند. أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًى {36}آيا انسان گمان مى كند بى هدف رها مى شود أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِيٍّ يُمْنَى {37}آيا او نطفهاى از منى كه در رحم ريخته مىشود نبود ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى {38}سپس بصورت خون بسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى {39}و از او دو زوج مرد و زن آفريد أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَن يُحْيِيَ الْمَوْتَى {40}آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند 💢عصاره فراز آیات( 36-40):بطلان پندار نفی قیامت:خدايي كه نخستين بار انسان را افريد به زنده كردن او قادر است 📚درس سوره قيامت:علیرغم قطعی بودن مرگ و قدرت خدا بر حشر و ارایه و سنجش اعمال انسانها،ادمی بخاطر دنیا طلبی؛ اخرت را رها و تکذیب میکند که جان دادنی سخت و عذابی کمرشکن در آخرت خواهد داشت. سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و تفاسير به لينك زير مراجعه نماييد http://yon.ir/Qp8368 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 در قران كريم.چه فقهايي مجاز به فتوا و تقليد شدن هستند؟ در چه مسايلي بايد تقليد كرد؟ نظر مرحوم ايت اله دكتر صادقي تهراني كه در ديدگاه هاي فقهي وتفسيري خود تاكيد بيشتري بر قران دارند،مي پردازيم: مساله 1 اجتهاد و تقليد مسائل شرعيه چند قسم است: الف) عقايد اصلى: اصول دين، كه خود اجتهادى و به دوگونه است: 1- نوعى كه به گونه اى خودكفا خودتان آن ها را با دليل هايشان مى دانيد و بدان ها قانعيد. 2- نوعى ديگر كه با پرسش از شرعمداران با ادله ى قانع كننده به آن ها در حد توان و امكانتان قانع مى شويد.  ب) احكام فرعى كه اين نيز بر دو قسم است:  1- احكامى كه هم چون عقايد نيازمند به دلايل قانع كننده است. مانند اصل وجوب نماز، روزه 2- احكامى كه در هرصورت يا بايد درباره ى آن ها اجتهاد خودى و يا غيرى كرد. و يا در صورت عدم توان اجتهاد نوبت به احتياط يا تقليد مى رسد. كه البته مراد از تقليد پيروى بى چون و چرا هم چون يهود و نصارى از علمايشان نيست، بلكه با پيروى شما از دلايل قانع كننده ى مجتهد است، و يا با اطمينان به اين كه مستندات آن مجتهد برمبناى قرآن و سنت قطعى است.  مسأله ی 2- «اجتهاد» و يا- با واژه اى بهتر و رساتر- «استنباط» برحسب كريمه ى: «وَلَوْ رَدُّوهُ إلَى الرَّسُولِ وَ إلى اولى الأمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ» (سوره ى نسا، آيه ى 83) «اگر-  مسأله ی تاكتيك سرّى جنگى را به پيامبر و به فرماندهان جنگى شان ارجاع دهند همواره حكم آن را برخى از استنباط كنندگانشان: «فرماندهان دانشور» استنباط و كاوش مى كنند. مسأله ی 3- «تقليد» هم به واژه ى برترش «اتّباعِ احسن القول»: پيروى از بهترين سخن پيرامون احكام شرعيه است  برحسب آيه ى كريمه ى: «فَبَشِّرْ عبادِ. الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أحْسَنَهُ أولئكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أولئكَ هُمْ أولُوا الألْبابِ» (سوره زمر، آيه ى 18) «پس به بندگان من نويد ده، آنان كه سخن [حق ] را با كوشش و كاوش به گوش [دل ] مى شنوند و بهترينش را پيروى مى كنند، اينانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و هم اينان خردمنداند». http://yon.ir/Qp8232 ✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه ✨ پروردگارا ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر بر ما نبخشايى و به ما رحم نكنى مسلما از زيانكاران خواهيم بود. اعراف/٢٣ https://telegram.me/quranpuyan
🌾🍀🌾🍀 زیبا از قرآن کریم 💢خدایا روزی ام را در دست دیگران قرار نده تا به هنگام بخشش، گرفتار ستایش و در هنگام منع و کمک نکردن اسیر سرزنش شان نگردم. 💫✨صحیفه سجادیه 💢قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزٰائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ اَلْإِنْفٰاقِ وَ كٰانَ اَلْإِنْسٰانُ قَتُوراً 💫✨بگو اگر شما صاحب خزائن رحمت پروردگارم باشید بازهم ازترس فقیر شدن از انفاق ، بخل و امساک خواهید ورزید، چون انسان همواره بسیار بخیل است (۱۰۰)سوره اسراء ✨ @hefzequranchannelhttps://goo.gl/UYZmBY کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول نكاتي از سوره از 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 ⬅️شاید شباهت قیامت با نفس لوّامه که هر دو مورد قسم واقع شده اند، در این باشد که در دنیای کوچک وجود انسان به نام نفس لوّامه وجود دارد، در عالم هستی نیز به نام قیامت قرار دارد. ⬅️ یکی از ویژگی‌های انسان، داشتن وجدان اخلاقی و شناخت فطری خوبی‌ها و بدی‌ها و سرزنش و ملامت خود یا دیگران به هنگام انجام بدی‌ها است. «بِالنَّفْسِ اللَّوّٰامَةِ» ⬅️ ایمان به معاد مانع از انجام فسق و فجور است. لذا آنان که بنای بر انجام گناه و فجور دارند، معاد را زیر سؤال می‌برند. «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسٰانُ لِیَفْجُرَ أَمٰامَهُ یَسْئَلُ أَیّٰانَ یَوْمُ الْقِیٰامَةِ» ⬅️ خداوند به انسان قدرت انتخاب و اختیار و اراده عطا کرده است و او می‌تواند بر خلاف عقل و فطرت و آگاهی خود تصمیم بگیرد. «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسٰانُ لِیَفْجُرَ أَمٰامَهُ» ⬅️وجدان انسان بهترین شاهد علیه او در دادگاه قیامت است. «بَلِ الْإِنْسٰانُ عَلیٰ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ» ⬅️ انسان، خودش هم به عذرهایی که می‌آورد ایمان ندارد. «وَ لَوْ أَلْقیٰ مَعٰاذِیرَهُ» ⬅️ علاقه به دنیا زمانی بد و قابل سرزنش است که یا شدید باشد: «لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ» و یا ملازم رها کردن قیامت باشد. «تُحِبُّونَ الْعٰاجِلَةَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَةَ» ⬅️ ترسیم لحظات جان دادن، بهترین وسیله برای ترک دل بستگی به دنیاست. تُحِبُّونَ الْعٰاجِلَةَ... کَلاّٰ إِذٰا بَلَغَتِ التَّرٰاقِیَ ⬅️سخت ترین حالات جان دادن، زمانی است که روح به گلو می‌رسد. «کَلاّٰ إِذٰا بَلَغَتِ التَّرٰاقِیَ» ⬅️ مرگ، قابل درمان نیست. زمانی می‌رسد که همه در برابر قدرت خداوند اظهار عجز می‌کنند و درماندگی خود را به زبان می‌آورند. «قِیلَ مَنْ رٰاقٍ» ⬅️ لحظه مرگ، هنگام فراق و جدایی است. فراق از فرزندان، اموال، مقام، امکانات و... «وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِرٰاقُ» ⬅️لحظه مرگ، لحظه ای بسیار سخت و ناگوار است. «وَ الْتَفَّتِ السّٰاقُ بِالسّٰاقِ» ⬅️ عقاید مقدّمه اعمال است. کسی که حق را تصدیق نکند، قهراً نماز هم نمی خواند. «فَلاٰ صَدَّقَ وَ لاٰ صَلّٰی» ⬅️ دوری از دین و تکالیف دینی، عامل غرور و سرمستی می‌شود. «ذَهَبَ إِلیٰ أَهْلِهِ یَتَمَطّٰی» در جای دیگر هم می‌خوانیم: مجرمان وقتی به نزد اهل خود می‌روند، خنده‌های مستانه دارند. «وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلیٰ أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَکِهِینَ» ⬅️در برابر انکارهای پی در پی «فَلاٰ صَدَّقَ وَ لاٰ صَلّٰی وَ لٰکِنْ کَذَّبَ وَ تَوَلّٰی»، تهدیدهای پی در پی لازم است. (چهار مرتبه کلمه «أَوْلیٰ» نشانه آن است که در برابر تکبّرهای مستانه باید تحقیرهای پی در پی باشد. ) «أَوْلیٰ لَکَ فَأَوْلیٰ» ⬅️ بسیاری از محاسبات انسان باطل است. در آغاز سوره خواندیم: «أَ یَحْسَبُ الْإِنْسٰانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظٰامَهُ» و در پایان آن می‌خوانیم: «أَ یَحْسَبُ الْإِنْسٰانُ أَنْ یُتْرَکَ سُدیً»، آری انسان موجودی خیال گرا است و اگر رهنمود انبیا نباشد منحرف می‌شود. یَحْسَبُ... یَحْسَبُ 🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃 http://yon.ir/Qp8368 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐سلام بر سروران و انديشمندان گرامي 👈👈به منظور استفاده بيشتر از پتانسيل همراهان كانال قران پويان و نيز فرهيختگاني كه دغدغه گسترش فرهنگ قراني در جامعه را دارند باستحضار ميرساند كانال قران پويان،امادگي انتشار يادداشتها و نوشته هاي همراستا با رويكرد كانال را در زمينه هاي ♻️مرتبط با قران و معارف ديني ♻️مناسبتها ♻️و نقد و بررسي وقايع و رفتارهاي موجود در جامعه براساس مفاهيم قراني دارا مي باشد. دوستان ميتوانند مطالب خود را به نام كاربري زير ارسال نمايند @farpuy https://t.me/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و دو تفسیر سوره قسمت ششم از جلد پنجم کتاب ✅آیه بودن انسان در این آیه ی «إِنَّ فِی اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ لَآیاتٍ لِلْمُؤْمِنِینَ » یك نگاه جمعی كلی به همه ی عالم كرده است، ولی بعد به طور خصوصی بعضی موضوعات را كه مهمتر بوده ذكر كرده است و كلمه ای بالاتر از كلمه ی «مؤمنین» یعنی درجه ی كاملی از ایمان را هم برایش ذكر فرموده: «وَ فِی خَلْقِكُمْ وَ ما یَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ آیاتٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ » در خلقت شما انسانها و در آنچه كه خدا می پراكند (یعنی متفرق و پخش می كند و به حركت وا می دارد) از جنبنده ها [آیه هایی برای اهل یقین است. ] در اینجا انسان مطرح است بالخصوص و سایر جنبنده ها؛ یعنی از میان همه ی مخلوقات عجالتاً جنبنده ها انتخاب شده و از جنبنده ها انسان به طور خصوصی انتخاب شده است. این برای آن است كه انسان یك ی مخصوص و خیلی عجیب و پرمعنایی است. مسلّم آیه بودن گیاهها از آیه بودن جمادها بیشتر است چون وجود كاملتری است، آیه بودن حیوانها از آیه بودن گیاهها بیشتر است و آیه بودن انسان از آیه بودن هر موجود دیگری بیشتراست و مضاعف است. این است كه در قرآن كریم راجع به آیه بودن خود انسان یك عنایت خاصی هست، یعنی حساب این [موجود] را جدا می كند، مثل اینكه در سوره ی «والذاریات» می فرماید: «وَ فِی اَلْأَرْضِ آیاتٌ لِلْمُوقِنِینَ » در زمین آیه هایی هست برای اهل یقین. انسان هم جزو موجوداتی است كه در زمین هستند، ولی او را یك امر جداگانه ذكر می كند: « وَ فی اَنْفُسِكُمْ اَفَلاتُبْصِرون» [ در خود شما، نمی بینید؟ این «در خود شما» حسابش جداگانه است، با كلمه ی «اَفَلا تُبْصِرون» هم ذكر شده: و در خود شما، آیا نمی بینید؟ یا در آیه ی سوره ی فصّلت: «سَنُریهِمْ ایاتِنا فِی الْافاقِ وَ فی اَنْفُسِهِمْ حَتّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ اَنَّهُ الْحَقُّ» همه چیز را به نام «آفاق» نام برده است ولی برای انسان یك حساب جدا باز كرده، با اینكه انسان هم به یك اعتبار جزو موجودات آفاقی است. این برای این است كه آیه بودن انسان از هر موجود دیگری بیشتر است. قرآن درباره ی انسان می فرماید: «وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحی»این مظهری از روح الهی است. چیزی در انسان هست كه در غیر انسان وجود ندارد. 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآن پویان هر از گاهي در فضاي مجازي مطرح ميشود كه داعشي ها طبق ايه 24 سوره نسا، را بر خود حلال ميدانند و با انها اميزش جنسي دارند. ايا قران چنين چيزي گفته است؟  وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ فولادوند: و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است.  جهت مطالعه نظرات تفسير الميزان،نمونه،و اقايان سروش،دلشادتهراني،گنجه ای و ....و سایر کاربران به لينك زير مراجعه نماييد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx هم چنين اگر نظر متفاوتي داريد ميتوانيد ثبت نماييد  @quranpuyan
سلامی جانفزا چون وصل جانان سلامی خوش چو خوی مهربانان سلامی کز وجودش عشق زاید ز سر تا پای او بوی دل آید #عبید_زاکانی سلااام صبحتون پرخیر و برکت @quranpuyan
بخشی از نظرات کاربران اپلیکیشن #تنزیل (اولین برنامه قرانی با ترتیب نزول و درس سوره ها)که در کافه بازارموبایل ارسال شده است
جهت مطالعه توضيحات بيشتر و خريد و دانلود تنزيل به لينك زير مراجعه نماييد http://cafebazaar.ir/app/?id=araapp.ir.quran&ref=share
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ، عصاره فرازها ودرس سوره غاشيه سورة الغاشیة با توجه به محتوا جزء سوره های مکی هست _ سال دوم بعثت نازل شده - به ترتیب مصحف کنونی سورة ٨٨ وبه ترتیب نزول سوره ۱۸ می باشد - در۵ فراز بیان شده_ تعداد آیات ٢٦ ✨فراز اول: آیه ۱ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ الْغَاشِیَةِ ﴿١﴾ ایا رسید تو را سخن غاشیه( فرو پوشاننده ) ؛نامی برای قیامت 🔸درب فراز اول:اهمیت قیامت به دلیل فراگیر بودنش بر انسانها ✨فراز دوم ایات ۲_۷ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ ﴿٢﴾چهره های در چنین روزی فروتنند(خشوع از سر ذلت وخواری) عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ ﴿٣﴾عمل کننده ای رنج بی حاصل کشیده اند تَصْلَى نَارًا حَامِیَةً ﴿٤﴾که وارد میشوند در آتشی سوزان تُسْقَى مِنْ عَیْنٍ آنِیَةٍ ﴿٥﴾نوشانده می شوند(از روی اجبار) از چشمه ای بسیار داغ لَیْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلا مِنْ ضَرِیعٍ ﴿٦﴾ نیست برای ایشان غذایی از خار سمی بی انرژی لا یُسْمِنُ وَلا یُغْنِی مِنْ جُوعٍ﴿٧﴾ چاغ نمی کند وبی نیاز نمی کند از گرسنگی (نه رشد دهنده است ونه سیر کننده) 🔹درب فراز دوم: انجام عمل بدون خلوص حاصلی جز رنج وعذاب در قیامت ندارد که اثرش در چهره ها آشکار است ✨فراز سوم ایات ۸_۱۶ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ ﴿٨﴾ چهره هایی در چنین روزی متنعمند وشادند لِسَعْیِهَا رَاضِیَةٌ ﴿٩﴾به سبب تلاششان (در دنیا) خشنودند فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ﴿١٠﴾در بهشتی بلند مرتبه لا تَسْمَعُ فِیهَا لاغِیَةً ﴿١١﴾نمی شنوند در آن سخنان زشت وبیهوده فِیهَا عَیْنٌ جَارِیَةٌ ﴿١٢﴾ در آن چشمه ای همیشه روان هست فِیهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ ﴿١٣﴾در آن تختهایی بالا برده شده است وَأَکْوَابٌ مَوْضُوعَةٌ ﴿١٤﴾وجامهایی قرار داده شده (آماده نوشیدن) وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ ﴿١٥﴾و پشتیهای چیده شده وَزَرَابِیُّ مَبْثُوثَةٌ ﴿١٦وفرشهای نفیس گسترده شده 🔸درب فراز سوم: تلاشهای جدی ودارای پاداش اخروی نعمتهای الهی هستند آسایش وشادمانی دارد که در چهره ها قابل مشاهده هست ✨فراز چهارم ایات ۱۷_۲۰ أَفَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الإبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ ﴿١٧﴾ایا پس نمی نگرند(توجه نمی کنند )به سوی شتر که چگونه افریده شده است؟ وَإِلَى السَّمَاءِ کَیْفَ رُفِعَتْ ﴿١٨﴾وبه سوی آسمان که چگونه رافراشته شده است؟ وَإِلَى الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ ﴿١٩﴾وبه سوی کوهها که چگونه برپا داشته شده است ؟ وَإِلَى الأرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ ﴿٢٠﴾وبه سوی زمین که چگونه گسترده شده است؟ 🔹درب فراز چهارم: توبیخ انسان از جهت عدم توجه به آفریده های خدا برای هشدار از سطحی نگری که این بی اعتنایی می تواند زمینه ساز انکار معاد شود ✨فراز پنجم ایات ۲۱_۲۶ فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ ﴿٢١﴾پس(ای پیامبر ص) تذکر بده همانا فقط تو تذکر دهنده ای لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ ﴿٢٢﴾نیستی تو بر ایشان مراقب چیره شونده إِلا مَنْ تَوَلَّى وَکَفَرَ ﴿٢٣﴾ (فذکر) تذکر بده مگر کسی را که پشت کرد وکافر شد فَیُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الأکْبَرَ ﴿٢٤﴾پس (نتیجه این کار) عداب می کند اورا خدا یک نوع عذابی بزرگتر إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ ﴿٢٥﴾همانا به سوی ماست بازگشت ایشان ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا حِسَابَهُمْ﴿٢٦﴾سپس همانا بر مالازم است حسابرسی ایشان 🔸درب فراز پنجم: وظیفه پیامبر ص فقط پند وتذکر است تولی نشان از رسیدن تذکر پیامبر ص و عدم پذیرش انهاست فرجام آن بزرگترین عذاب خداست وخداوندحسابرسی بر خود لازم شمرده ✅درس سوره: قیامت مهم هست براساس پذیرش یا عدم پذیرش تذکر (معارف دینی) از پیامبران و نوع اعمال انسانها در قیامت دوگروهند گروهی در رنج (ناصبه)عذاب وگروهی در شادمانی ورفاه(ناعمه) ملزم بودن خدا برحسابرسی نشان اهمیت قیامت دارد که این خود نشان از هدفمندی آفرینش هستی است ترجمه و تفسیر : سرکار خانم انصاری ادامه دارد... http://yon.ir/Qp3943
#دعاهای_روزانه رَبَّنا اَذِقْنی حَلاوَةَ المَغفِرَةِ خدایا؛ شیرینی آمرزش را به من بچشان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ فردمسلمان درقرآن کریم ✨احادیثی درباره آیه (1)سوره نساء 🔹جميل بن دراج گفت: از امام صادق عليه السلام در باره اين آيه شريفه قرآن پرسيدم: «وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ اِنَّ اللّهَ كَانَ علَيْكُمْ رَقِيبًا» امام فرمود: منظور از ارحام، رابطه خويشاوندي مردم است. همانا خداوند سبحان، امر به صله رحم كرده و آن را بزرگ شمرده است. مگر نمي بيني كه خداوند صله رحم را با تقواي خويش در يك جا آورده است؟ - كافي، ج ۲، ص ۱۲۰، ح ۱ 🔹اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: 🌱صله رحم را به جا آوريد، هر چند كه با يك سلام باشد. ✨خداوند تعالي فرموده است: «وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ اِنَّ اللّهَ كَانَ علَيْكُمْ رَقِ https://goo.gl/QBEig5 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول نکات مهم سوره : ۱ وجود قیامت وحسابرسی نشان از هدفمند بودن افرینش مخلوقات دارد ۲_ این هدفمند بودن نیاز به هدایت به سوی این هدف از طریق پیامبران را شامل می شود ۳_ پیامبران فقط وظیفه تذکر وموعظه وبیان هدایت الهی را دارند واجباری در قبولاندن معارف الهی ودین از وظایف انها نیست ۴_ براساس پذیرش یا عدم پذیرش در قیامت انسانها دو دسته اند رنج بیهوده کشیده ها وسعی مورد پسند انجام دهنده ها ۵_ آوردن (وجوه) بدون عطف برای این دو گروه نشان از نداشتن هیچ نقطه مشترک بین این دو گروه هست که مقایسه ها متقابل نشان از این عدم وجه مشترک است ؛ (عامله ناصبه× سعیها راضیه) (عین انیه× عین جاریه) (نار حامیه×جنه عالیه) ۶_ همانگونه که عذاب الهی دارای مراتب هست نعمتهای الهی هم دارای مراتب هست ۷_ با تنوین اوردن کلماتی برخی نشان از عظمت انها دارد ( عین در بهشت،، ناعمه، عالیه، اکواب، موضوعه، مصفوفه، مبثوثه) ویا بی حد ودائمی بودن ( انیه ، حامیه، جاریه، ویا ناشناخته بودن (طعام، لاغیه، یا عمومیت (وجوه) دارد ۸_استفهام توبیخی در ایه ۷ نشان از لزوم دقت در کیفیت مخلوقات خدا دارد تا بادریافت قدرت خداوند در این افرینشها به قدرت خدا در افرینش مجدد انها پی ببریم که زمینه ساز پذیرش معاد خواهد بود ۹_ توجه به انواع عذابها ونعمتها وبروز وظهور آنها در چهره انسانها ی دو گروه نشان از اثباط معاد جسمانی دارد ۱۰ از اینکه خدا حسابرسی را بعد بازگرداندن انسانها ومعاد بر خود لازم شمرده دلیل از اهمیت قیامت است واین اهمیت هم در آغاز سوره با فراگیر بودن در پایان با حسابرسی ببان شده ۱۱_ ضمیر جمع(نا) در (الینا) و( علینا) پایان سوره نشان از تعدد کارگزاران خداوند در قیامت است ارتباط سنجی بین ایات: _ فذکر( ای پیامبر قدرت نمایی خداوند در صحنه دنیا را با خلقت شتر واسمانها وکوهها وزمین )یاداوری کن که تو فقط یاداوری کننده اي امید یاداوری فقط برای توجه کنندگان است که ایمان اوردنشان را به ثمر خواهد نشاند تا (لسیعها راضیه) زندگی خشنود کننده ای برای خود رقم زنند نه کسانی که سطحی نگرند وبا تمام تلاشت ویادآوریت باز پشت می کنند (تولی) و اینهمه عظمت وتوانایی را می پوشانند (کفر) پس بزرگترین عذاب در انتظارشان است (غاشیه)روزی که بازگردانده شوند(ایابهم) تا حسابرسی خداوند اجرا شود(حسابهم) ترجمه و تفسير از سركار خانم ليلاانصاری http://yon.ir/Qp3943 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست و سه تفسیر سوره قسمت هفتم از جلد پنجم کتاب ✅تمثیل مولوی مولوی افسانه ای نقل می كند كه مردی طالب گنج بود و همیشه دعا و تضرع و زاری و خدا خدا می كرد كه خدایا این همه گنجها را مردم زیر خاك كردند بعد رفتند و اینها مانده زیر خاكها و كسی استفاده نمی كند، خدایا به من گنجی را بنمایان كه بروم آن را اكتشاف كنم و بعد یك عمر راحت زندگی كنم. مدتها خدا خدا می كرد، تا بالأخره در عالم رؤیا خواب نما شد كه می روی در فلان جا، بالای فلان كوه، فلان نقطه می ایستی و تیری هم به كمان می كنی، هر جا كه این تیر افتاد گنج آنجاست. بیل و كلنگ و دستگاهش را برداشت و رفت به آن نقطه، دید همه ی علامتها درست است. شك نكرد كه گنج را پیدا كرده. تیر را به كمان كرد، گفت حالا به كدام طرف پرتاب كنیم، یادش افتاد كه به او نگفته اند به كدام طرف، گفت حالا یك طرف پرتاب می كنم، به قوّت كشید و به یك طرف پرتاب كرد. نگاه كرد تیر كجا افتاد، بعد با بیل و كلنگش رفت برای گنج، كند و كند، هر چه كند پیدا نكرد، بالاخره آنقدر كند كه گفت دیگر اگر كسی هم گنجی زیر خاك كند از این بیشتر پایین نمی رود. حتماً من اشتباه كرده ام، باید به یك طرف دیگر پرتاب كنم، رفت به یك طرف دیگر پرتاب كرد، بازآمد كند و هر چه كند پیدا نكرد؛ شمال و جنوب و مشرق و مغرب، چند روز كارش این بود، بعد شمال شرقی و جنوب غربی و همه ی جهات. مدتی این بیچاره زحمت كشید چیزی پیدا نكرد. دومرتبه رفت در مسجد و دعا و فریاد، تا بار دیگر خواب نما شد، همان شخص به خوابش آمد؛ به او گفت این چه ارائه ای بود كه به ما كردی؟ ! ما كه هر چه گشتیم پیدا نكردیم! گفت چكار كردی؟ گفت من رفتم آنجا ایستادم تیر به كمان كردم، یك دفعه از این طرف پرتاب كردم، یك دفعه از آن طرف. گفت ما كی به تو گفتیم تیر را به قوّت بكش و پرتاب كن؟ ما گفتیم تیر را به كمان بگذار هر جا خودش افتاد. روز بعد رفت و تیر را به كمان كرد و هیچ نكشید، رهایش كرد، همان جا جلوی پایش افتاد، زیر پای خودش را كند و گنج را پیدا كرد. شخصی بود در مشهد به نام آقای آقا شیخ مجتبی قزوینی، می گفت ما این داستان را در مثنویخواندیم، به مرحوم میرزای كرمانشاهی (معروف است؛ مرد عارف و با حالی بوده در مشهد؛ منبر هم می رفته) رسیدم و گفتم: آقای میرزا، این ملا در این شعر چه می خواهد بگوید؟ این داستان هدفش چیست؟ 👈فقط یك جمله در جواب من گفت: «وَ فی اَنْفُسِكُمْ اَفَلا تُبْصِرون» . می خواهد بگوید مطلب در خودت است، كجا این طرف و آن طرف می روی؟ !👉 ⬅️این خودش یك منطقی است در قرآن كه «وَ فی اَنْفُسِكُمْ» . بزرگترین الهی در جان و روح آدمی است، یا بگوییم بزرگترین آئینه های الهی خود انسان است و لهذا در اینجا كلمه ی «ایقان» به كار رفته. آنجا فرمود: «وَ فِی الْاَرْضِ ایاتٌ لِلْموقِنین. وَ فی اَنْفُسِكُمْ» ؛ در اینجا هم می فرماید: «وَ فی خَلْقِكُمْ وَ ما یَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ ایاتٌ لِقَوْمٍ یوقِنونَ» برای مردمی كه به یقین می رسند؛ یعنی این یك چیزی است كه انسان را به مرحله ی می رساند. 🔺 مقصود از «مرحله ی یقین» چیست؟ مطلق مثل ایمان از پشت پرده هاست؛ ایمان داریم كه در پشت پرده ها چیزی هست؛ ولی یقین آن مرحله ای است كه یا شهود است یا مثل شهود، یعنی دیگر پرده ها برداشته شده است (لَوْ كُشِفَ الْغِطاءُ ما ازْدَدْتُ یَقیناً)  انسان یك موجود است؛ اگر انسان خودش را آنچنان كه هست بشناسد، به عالم ملكوت آشنا شده و عالم ملكوت را شناخته است؛ و شناختن انسان خودش را مساوی است با پی بردن به عالم ملكوت، و اگر كسی پی نبرده است به دلیل این است كه خودش را آنچنان كه باید نشناخته است. 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨✨🌸✨🌸 https://telegram.me/quranpuyan