eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در فرآن و حديث. ⭕️شماره 13: 🔴🔺نسبت دادن به افراد و پخش آن ، از مصاديق اشاعه . 👈اشاعه‌ي فحشا يعني «پراکنده کردن فساد و زشت کاري» و از گناهان کبيره در اسلام است و قرآن شريف حتي براي کسي که دوست دارد اين عمل انجام شود، عذاب دنيا و آخرت را وعده داده است: 🔶« اِنَّ الَّذينَ يحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةَ فِي الَّذينَ امَنُوا لَهُمْ عَذابٌ اَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْاخِرَة» (نور آیه19) 🔹به تحقيق کساني که دوست ‏دارند زشت کاري در ميان افرادی که ايمان آورده‏اند، شيوع پيدا کند، براي آنان در دنيا و آخرت عذابي پر درد خواهد بود 👈 اقسام الف) نسبت دادن عيبي به به کسي و آن را درميان مردم شيوع دادن؛ و اين قسم علاوه بر گناه اشاعه‌ي فحشا، گناه را نيز دارد؛ و افرادي که دامن به آن شايعه مي‏زنند و آن را براي ديگران مي‏گويند، اگر بدانند که تهمت است، گناهشان مثل کسي است که شايعه را اختراع نموده و اگر ندانند، حرام است و گناه اشاعه‌ي فحشا را دارد، علاوه بر اين که آن شايعه، تهمت است و گناه آن را نيز دارد. ب) پخش کردن عيبي که در کسي هست در ميان مردم: و اين صورت علاوه بر گناه اشاعه‌ي فحشا گناه غيبت را نيز دارد. 👈 شریک اشاعه فحشا افرادي که و يا و يا مروج کار آنان ولو به واسطه‌ي عملشان و حتّي به واسطه‌ي سکوت مي‏باشند، در جرم و حرمت آن شريک هستند و عمل آن‌ها و سکوتشان حرام است. 👈 نحوه توبه از اشاعه فحشا 💢 توبه‌ي اشاعه‌ي فحشا فقط ندامت از گذشته و ترک آن کار زشت است، و چه بسيار خوب است که به واسطه‌ي گفتار و اعمال شايسته و نظير آن جبران گذشته را بنمايد. 🎙آیت الله مظاهری https://b2n.ir/akhlaq 💫کانال قران پویان @quranpuyan
آنچه خداوند میدهد پایانی ندارد و آنچه آدمی میدهد دوامی ندارد ✨سلام✨ زندگیتان پر از داده های خداوند مهربان.. @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✅✅ در کلام امام خمینی (ره) 👈اگر قرآن نبود ، باب معرفت الله بسته بود إلي الابَد. مشكل بزرگ مسلمين اين است كه قرآن كريم را كنار گذاشته اند 😔، و تحت لواي ديگران درآمده اند. هر مقداري كه شما عمل كرديد به قرآن ، زير پرچمش رفتيد .پرچم قرآن اين نيست كه پرچم هاي ديگران هستند ، پرچم قرآن به قرآن است. اين قرآن است كه مي كند ما را به مقاصد عاليه اي كه در باطن ذاتمان توجه به او هست ، و خودمان نمي دانيم. صحبفه امام جلد17ص433 https://t.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
با گرامیداشت سالگرد ۱۴و۱۵خرداد و یاد امام ره ، امیدواریم جوامع اسلامی در فهم و عمل به قرآن،همواره توفیقات بیشتری داشته باشند
هدایت شده از قران پویان
✴️ نترسیدن از حرف دیگران در بیان الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹} همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مىكند {۳۹}سوره احزاب در تفسیر و تبیین این ایه سوره احزاب مثال زیر بیان شد که به مناسبت ۱۴ خرداد،مجددا ارسال میکنیم. ذكر اين نكته لازم است كه واكنش هاي مخالفت آميز با اداب و رسوم ناحق يا آنچه به غلط متداول و است،صرفا اختصاص به مردم عادي ندارد بلكه ميتواند در هر حوزه اي بين علما و متخصصين آن رشته هم رخ دهد. از جمله در بحث همين تحريفات عاشورا،چه بسا بيان صحيح ماجرا و واقعيت معتبر در برخي جزييات اين واقعه ،باعث سرزنش و مخالفت برخي مبلغين و مداحان و حتي مردم شود و فرد نبايد از بيان نتيجه تحقيقات درست خود و انجام وظيفه خود ،بخاطر حرف ديگران سر باز زند. نمونه ديگر اين خط شكني و مخالفت سايرين ،را ميتوان در حكم امام در آزاد سازي مشاهده كرد. پس از حكم ايشان،يكي از روحانيون دفتر امام ،نامه اي به ايشان نوشته و پس از طرح دلايل فقهي ،جمله زير را بيان ميكند(كه همين قسمت و پاسخ آيت الله خميني،مد نظر ماست و داوري در خصوص مباني علمي وفقهي اين دو بزرگوار در اين مساله نداريم) "در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. "۱ ايشان پس از پاسخ موارد فقهي ،جمله مذكور را اين گونه پاسخ داده اند: "شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید را درنظر بگیرید 👉و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد."۲ ۱و۲ : منبع:سايت جماران 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🏴🏴👌 از دید امام خمینی 👈 و نمایندگان منتخب، مردم هستند و باید خواسته های آنها را پیگیری کنند حتی اگر به نطر آنها، غلط باشد 💫کانال قران پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا در قرآن و روايات ✅ و مکارم اخلاقی و پرهیز از رذائل اخلاقی در اسلام جزئی از دین بصورت منفک نیست بلکه روح و جوهر دین که حاکم بر تمام زوایای فکری، گفتاری و رفتاری انسان است محسوب می شود. براساس روایتی مهم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)فرمودند: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. یعنی من برای تکمیل مکارم اخلاقی و اعتلای اخلاق نیک مبعوث شدم. ♦ براين اساس و باتوجه به نزديكي ايام و لزوم رعايت اصول اخلاقي توسط نامزدها و هواداران انها و نيز كليه مخاطباني كه پستهاي سياسي توليد يا بازنشر ميكنند، در چندين قسمت به تبيين آيات و روايات مرتبط با اخلاق سياسي در سايت و كانال قرآن پويان در پيام رسانها و كانال زيست قرآني پرداخته ايم. موضوعات ارسالي تاكنون عبارتند از: 1⃣ ⭕شماره 1: ✳ مسؤولیت مضاعف انسانها در حوزه قدرت سیاسی در اسلام 2⃣. ⭕شماره 2: و به نامزدها و هوادارانشان ممنوع🚫 3⃣. ⭕شماره 3: منع از دادن به نامزدها و هوادارانشان 4⃣. ⭕شماره 4 : ممنوعيت انتشار و فوروارد به نامزدها و طرفدارانشان 5⃣ ⭕شماره 5 : و نسبت به نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫 6⃣. ⭕ شماره 6: احترام به توسط حاکمیت ، ستون دین هستند. 7⃣ ⭕شماره 7: و داوطلبان انتخابات و طرفدارانشان ممنوع🚫 8⃣ ⭕شماره 8: * * و انتخابات، مردم است. ممنوع⛔** 9⃣ ⭕شماره 9: و ريختن نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫 🔟 ⭕شماره 10: مواجهه با رقبا و طرفدارانشان: نفرت و ممنوع 1⃣1⃣ ⭕شماره 11: وظیفه ما در برابر پستهاي حاوي به نامزدهاي انتخابات و هوادارانشان چيست؟ ♦سرزنش شديد استاد مطهري از ناقلان . 2⃣1⃣ ⭕ شماره 12: كار ، و مداحي نامزدها ممنوع! در تبليغات حرام است. 💮👈توصيه هاي اخلاقي حجت الاسلام قرائتی براي داوطلبان انتخابات و هوادارا نشان: 3⃣1⃣⭕️شماره 13: 🔴🔺نسبت دادن به افراد و پخش آن ، از مصاديق اشاعه . شما هم ميتوانيد ضمن مطالعه مشروح مطالب هر يك از موضوعات فوق و ارسال آن براي علاقمندان نظرات و مطالب خود را نيز ارسال فرماييد. https://b2n.ir/akhlaq کانال قرآن پویان @quranpuyan 💫کانال زیست قرآنی 💎Eitaa:b2n.ir/E.zist 💎WatsApp:b2n.ir/W.zist 💎Telegram:t.me/zistequrani
باراِلها، دل‌های ما را به میل مده پس از آنکه به حق فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت. @quranpuyan
♻♻♻ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ 4⃣تدبر در سوره نگاهي متفاوت به ميوه و ممنوعه .چرا شيطان، ادم را به وسوسه كرد؟ طه:120 فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَاآدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَى پس [با وجود این توصیه] شیطان وسوسه‌اش کرد و گفت: ای آدم، آیا [مي‌خواهي] تو را به شجره جاودانگی 101 و فرمانروائی زوال‌ناپذیر راهنمائی کنم؟ 102 [تا عمری ابدی و ثروتی تمام نشدنی داشته باشی]. __ 101- درباره میوه ممنوعه‌ای كه آدم و همسرش از آن خوردند ، سخن‌های بسیار گفته شده است. عده‌ای گفته‌اند سیب بوده، كسانی هم گفته‌اند گندم بوده است: پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت ناخلف باشم اگر من به جوی نفروشم اما در قرآن فقط گفته شده است: «به این شجره نزدیك نشوید» [فلاتقرباهذه الشجره....] منظور از نزدیك شدن به شجره‌ای كه موجب ظلم مي‌شود چیست؟ البته معنای متعارف «شجره»، همان درخت قابل فهم همگان است. اما این كلمه به معانی غیر مادّی هم در قرآن به كار رفته است. همچون: «شجره طیبه» و «شجره خبیثه» [در تمثیل كلام توحیدی و كلام شرك آمیز]، «شجره ملعونه» كه مفسرین به سلسله بنی امیه نسبت داده‌اند، «شجره زقوم» در قعر جهنم، و مواردی دیگر. اتفاقاً ابلیس نیز آدم و همسرش را به «شجره خلد» [شجرة جاودانگی] فریب داد! به طور كلی در زبان عربی به هر چیزی كه همچون درخت دارای ریشه و اساس، تنه اصلی، شاخ و برگ و میوه و محصول باشد، شجره مي‌گويند. یعنی هر چیزی كه نظام و شبكه و شاخه و شعبه داشته باشد و سیستم و سلسله مراتبی همچون درخت در آن قابل مشاهده باشد. سیستم‌های حكومتی نیز ریشه در فرهنگ و عقاید مردم، تنه اصلی [زمامدار]، سلسله مراتبی همچون شاخ و برگ و عملكرد منفی یا مثبتی همچون میوه تلخ و شیرین دارند. آیا نمي‌توان شجره‌ای را كه نزدیك شدن به آن موجب ظلم مي‌گردد، در زبان نمادین و به گونه سمبلیك، همان پیروی از شیطان در نافرمانی از رحمان دانست كه سرآغاز سلسله انحرافات بعدی مي‌گردد؟ 102- بزرگترین ترس و نگرانی آدمی دو چیز است: 1- پیر شدن و ترس از مرگ، 2- از دست دادن مالکیت‌های اعتباری و قدرت. این که 14 بار در قرآن به مؤمنان وعده داده شده است که در بهشت نه ترسی خواهند داشت و نه حُزنی [لا خوف علیهم و لاهم یحزنون]، عطف به همین نیاز ذاتی آدمی است که تنها در بهشت تأمین مي‌گردد و اتفاقاً شیطان آدم و همسرش را در دنیا به چنین فریبی وسوسه کرد [فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطَانُ...وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَهِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَا مَلَكَیْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ- اعراف 20 (7:20) ]. مَلک شدن آدمی، همان فرشته صفت شدن اکتسابی اوست که شایسته جایگاه بهشتی اش مي‌کند، او باید در بهشتی ساختن زمین مشارکت نماید تا در رستاخیز، از میراث‌بران بهشتی باشد که در بنایش سهیم بوده است. از تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان https://b2n.ir/taaha کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن و روايات ⭕️شماره 14 : برای همه مردم و داوطلبان ✳ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‌ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا «8»مائده و هرگز خصومت با گروهي، شما را به بى‌عدالتى وادار نكند. به عدالت رفتار كنيد ✅ یعنی همه حق انتخاب داشته باشند. " «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ» برای چیست؟ به این آیه توجه کنید. نمی گوید «لیقیم الناس بالقسط»؛ نمی گوید، «ما همه پیامبران را فرستادیم تا مردم را اقامه به قسط کنند، بلکه می گوید، پیامبران همه می آیند تا مردم «خودشان» اقامه به قسط و عدالت کنند. جامعه باید خودش همراه و همدل باشد. نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد. ♻ مسئولین انصاف داشته باشند؛ ببینند اگر آنچه واقع می شود مطابق ذائقه آنها نبود ،همین طور رفتار می کردند؟ قسط به چه معناست؟عدالت. آزادی هم عدالت است. عدالت را تنزل دادن به عدالت اقتصادی، کُشتن عدالت است. البته عدالت را از حوزه اقتصادی خارج کردن نیز دست بُردن در مفهوم عدالت است. ⬅ ؛ یعنی همان مقدار که شما حق داری صحبت کنی من هم حق دارم؛ یا همان قدر که شما حق داری رای دهی من هم حق دارم. یعنی همان اندازه که شما حق داری نماینده خود را انتخاب کنی من هم حق دارم کسی که دلم می خواهد کنم. من نیز حق دارم آنی که دلم می خواهد انتخاب کنم. البته هر کدام مورد اقبال اکثریت واقع شد محل اطاعت است. نمی شود تو برای من منتخب معرفی کنی و بگویی بیا و به این رأی بده! همانطور که نمی توانم من برای تو این کار را کنم. عدالت در همه جنبه هایش آرمان ماست. البته هیچ کس معصوم نیست و ممکن است ما انسان ها هزاران اشتباه داشته باشیم." ✒حجت الاسلام سید حسن خمینی https://b2n.ir/akhlaq کانال قرآن پویان @quranpuyan