eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 154 تا 157 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ سرچشمه گناه ديگر است‌ 💠‏إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما كَسَبُوا وَ لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ 🌱آنها كه در روز روبرو شدن دو جمعيت با يكديگر (روز جنگ احد) فرار كردند شيطان آنها را بر اثر پاره‌ای از گناهانی كه قبلا مرتكب شده بودند به لغزش انداخت و خداوند آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است. آل عمران -۱۵۵ 🔷✨‏اين آيه كه باز ناظر به حوادث جنگ احد است حقيقت ديگری را برای مسلمانان بازگو می‌كند و آن اينكه: لغزشهايی كه بر اثر وسوسه‌های شيطانی به- انسان دست می‌دهد و او را به گناهانی می‌كشاند نتيجه زمينه‌های نامناسب روحی است كه بر اثر گناهان پيشين در انسان فراهم شده و راه را برای گناهان ديگر هموار ساخته است و گرنه وسوسه‌های شيطانی در دلهای پاك كه آثار گناهان سابق در آن نيست اثری در آن نمی‌گذارد و لذا می‌فرمايد: 👈 ‏" آنهايی كه در ميدان احد فرار كردند شيطان آنان را به سبب پاره‌ای از اعمالشان به لغزش انداخت، اما خدا آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است" و به اين ترتيب به آنها می‌آموزد كه برای كسب پيروزی در آينده بايد بكوشند نخست خود را تربيت كنند و دل را از گناه بشويند. 🔷✨‏ممكن است منظور از گناهی كه سابقا مرتكب شده‌اند همان گناه دنياپرستی و جمع‌آوری غنائم و مخالفت فرمان پيامبر در بحبوحه جنگ بوده باشد و يا گناهان ديگری كه قبل از حادثه احد مرتكب شده بودند و نيروی ايمان را در آنها تضعيف كرده بود. 📚‏تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و دست خداست 💠يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَقَالُواْ لإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُواْ فِي الأَرْضِ أَوْ كَانُواْ غُزًّى لَّوْ كَانُواْ عِندَنَامَا مَاتُواْ وَمَا قُتِلُواْ لِيَجْعَلَ اللّهُ ذَلِكَ حَسْرَةً فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ . ال عمران - ۱۵۶ 🌱اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد همچون كسانى نباشيد كه كفر ورزيدند و به برادرانشان هنگامى كه به سفر رفته [و در سفر مردند] و يا جهادگر شدند [و كشته شدند] گفتند اگر نزد ما [مانده] بودند نمى‏ مردند و كشته نمى‏ شدند [شما چنين سخنانى مگوييد] تا خدا آن را در دلهايشان حسرتى قرار دهد و خدا[ست كه] زنده مى‏ كند و مى ميراند و خدا[ست كه] به آنچه مى‏ كنيد بيناست. 🔷✨خداوند در سوره آل عمران و بيان داستان جنگ احد ،در دو جا از نوعي گفتار و رفتار بشدت نكوهش كرده و مسلمانان را اخطار ميدهد كه مبادا شما هم مانند كفار اين گونه عمل كنيد. اين افراد برای دوستانشان که در جنگ يا مسافرت کشته ميشدند اظهار تاسف و ترحم میکردند و ميگفتند اگر فلانی پیش ما بود و نرفته بود،نمی مرد یا زنده میماند. خداوند این طرز بیان را مذمت کرده و پاسخ میدهد اگر راست میگویيد مرگ را از خودتان دور کنید. 👈 مرگ و زندگی دست خداست نه دست شما یا دوستانتان.چرا بخاطر چيزي كه در كنترل خود شما هم نيست ،ديگران را سرزنش ميكنيد. پس سعی کنیم ما هم از بیان چنین جملاتی وقتی برای سایرین حوادث خارج از کنترل انسان اتفاق میافتد،پرهیز کنیم. البته اين آيه به منزله كنار گذاشتن عقلانيت و بي حساب به استقبال مرگ رفتن نيست،بلكه تذكر ميدهد كه قدرت تمام امور در دست شما نيست و حسابگري شما در محدوده توان و امكانات شماست.اموري مثل مرگ در حيطه قدرت و اختيار شما نيست. 👈 تفكر كنيد،برنامه بريزيد و سپس با توكل بر خدا بطور جدي اقدام كنيد.اگر به نتيجه رسيديد،بهره مادي و معنوي برده ايد. .اگر هم شكست خورديد يا كشته شديد (در راه خدا،در جنگ،در حج،در انفاق،در نيكي به يتيمان و ..)بهره اخروي شما محفوظ است.و حرف ملامت گران و سرزنش كنندگان از اجر شما نمي كاهد. 📚برگرفته از سایت قران پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آيات ۱۷۵-۱۶۰ سوره شعرا از تفسیر آقای گنجه ای از آیات ۱۷۵-۱۶۰ انحراف قوم لوط، انحراف جنسی بود و کلمه «لواط» و «الواط» نیز از نام آنها گرفته شده است. در این سوره در مورد اقوام عاد و ثمود عذابشان را خیلی دقیق نقل ننموده اما عذاب قوم لوط را با ذکر دو مشخصه با دقت ذکر نموده که عبارت است از: ۱- واژگون شدن آنان، ۲- «باران بد»ی که بر آنان بارانده شد. البته باید دانست که در سوره­ های بعدی شرح مفصل­ تری از عذاب آنان داده خواهد شد و دو نکته فوق روشن­ تر خواهد گردید. منظور از «پیرزن» مذکور زن حضرت لوط بوده است. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی ویکم بخش 2 👈از مرحوم آیت الله بروجردی نقل شده است:« اصل اولیه در اغلب اخبار و روایاتی که در مدح و ذم بلدان، و افراد وجود دارد، عدم حجیت است؛ برای اینکه طرفین شیعه و سنی آنها را به نفع خود ساخته اند.» ↩حضرت امام خمینی رحمه الله بسیاری از احادیث مستدرک الوسائل را ضعیف دانسته و بسیاری از احادیث این کتاب را به نزدیکتر دانسته اند تا واقعیت. 👈آیت الله خویی معتقد است: در کتاب کافی، به ویژه روضه کافی، احادیثی آمده که نمی توان آنها را تصدیق کرد... به سخن دیگر، ادعای قطع نسبت به عدم صدور برخی روایات کافی از معصوم علیه السلام به واقع نزدیک است. تمامی روایات کتب اربعه صحیح نیست، تا چه رسد که قطعی الصدور باشد. ↩شهید صدر در بحث حجّیت ظواهر قرآن، در ذیل حدیثی می گوید: این حدیث و مانند آن نشان می دهد که تمامی روایات صحیح نیست و نویسندگان این کتب نیز چنین عقیده ای نداشتند، بلکه آنان می خواستند حدیث را مدون سازند. از این رو، احادیث متناقض را هم نقل کرده اند. پس باید قاعده سندشناسی را نسبت به این روایات اعمال کرد. 👈وی همچنین یکی از اسباب و علل تعارض در روایات را جعل و وضع می داند. صبحی صالح می نویسد: زنادقه به تنهایی( چنان که حمّاد بن زید گفته است) چهارده هزار حدیث جعل کردند.(25) در زمان مهدی عباسی آن گاه که خواستند عبدالکریم بن ابی العوجاء را گردن بزنند، فریاد برآورد:« من در دین شما، چهار هزار حدیث اختراع کردم که در آن حلال را حرام و حرام را حلال می کند.😢 💢⭕ , 🍂🍁جعل و وضعی که در حدیث رخ داده است، در اغلب موارد مربوط به متن حدیث و گاهی مربوط به سند و در مواردی هم مربوط به سند و متن هر دو می شود. بنابراین، حدیث موضوع بر سه قسمِ موضوعِ سندی، موضوعِ متنی و موضوع سندی- متنی تقسیم می شود. جاعل حدیث، گاهی از نزد خود متن و را ساخته و بافته و چونان حدیث مطرح می نماید؛ گاهی کلمات بزرگان و اسرائیلیات را در مقام حدیث با سندی ساخته شده به معصوم علیه السلام نسبت می دهد و گاهی حدیثی را که از نظر سند ضعیف است، با سندی دیگر بازسازی می کند و حدیث صحیح را به معصوم علیه السلام نسبت می دهد. 💫ادامه دارد 🖋📖برگرفته از شناسایی مقوله ی وضع در حدیث تاليف حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانی به تو رساند ، هيچكس جز او آنرا برطرف نمی‌سازد، و اگر خدا اراده خيری برای تو كند هيچكس مانع فضل او نخواهد شد ، آنرا به هر كس از بندگانش بخواهد می‌رساند و او غفور و رحيم است.🌹 🌿 سوره یونس ، آیه ۱۰۷ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 158 تا 165 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ ،، 💠 فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ‌ 159/آل عمران 🌱 پس به خاطر رحمتى از جانب خدا (كه شامل حال تو شده،) با مردم مهربان گشته‌اى و اگر خشن و سنگدل بودى، (مردم) از دور تو پراكنده مى‌شدند.پس از (تقصير) آنان درگذر و براى آنها طلب آمرزش كن و در امور با آنان مشورت نما، پس هنگامى كه تصميم گرفتى، (قاطع باش و) بر خداوند توكّل كن. براستى كه خداوند توكّل كنندگان رادوست مى‌دارد. 🔷✨همان اندازه که به هنگام مشورت باید، نرمش و انعطاف به خرج داد، در موقع اتخاذ تصمیم نهایی باید قاطع بود. 👈 بنابراین، پس از برگزاری مشاوره و روشن شدن نتیجه مشورت، باید هر گونه تردید و دو دلی و آراء پراکنده را کنار زد و با قاطعیت تصمیم گرفت. 👌 و این همان چیزی است که در آیه فوق از آن تعبیر به «عزم» شده است و آن تصمیم قاطع می‌باشد. 👈ضمنا از این آیه استفاده می‌شود که توکل باید حتما بعد از مشورت و استفاده از همه امکاناتی که انسان در اختیار دارد قرار گیرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ وَ لَمَّا أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْها قُلْتُمْ أَنَّی هذا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ 🌱‏آيا چون مصيبتی (در جنگ احد) به شما رسيد كه دو برابرش را (در جنگ بدر) به آنها (دشمن) وارد ساخته بوديد، گفتند: اين مصيبت از كجاست؟ (و چرا به ما رسيد؟) بگو: آن از سوی خودتان است. قطعاً خداوند بر هر كاری تواناست. آل عمران - ۱۶۵ 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏مسلمانان كه در احد هفتاد كشته دادند و شكست خوردند، از پيامبر می‌پرسيدند: چرا ما شكست خورديم؟ خداوند خطاب به پيامبرش می‌فرمايد كه به آنها بگو: شما دو برابر اين تعداد را در سال قبل، در جنگ بدر، به دشمن ضربه وارد كرديد. شما از آنها هفتاد كشته و هفتاد اسير گرفتيد، به علاوه شكست امسال به خاطر تفرقه و سستی و اطاعت نكردن خودتان از فرماندهی بوده است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹هنگام قضاوت، تلخی‌ها و شيرينی‌ها را با هم در نظر بگيريد. تنها شكست‌ احد را نبينيد، پيروزی بدر را هم ياد كنيد. «قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْها» ‏🔹در جستجوی عوامل شكست، ابتدا به سراغ عوامل درونی و روحی و فكری خود برويد، سپس عوامل ديگر را پيگيری كنيد. «قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ» ‏🔹خداوند بر هر چيزی قادر است، ولی ما بايد شرايط لازم و لياقت بهره‌برداری را به دست آوريم. «هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ ... إِنَّ اللَّهَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» ‏🔹گمان نكنيد كه تنها مسلمان بودن برای پيروزی كافی است، تا در هر شكستی كلمه‌ی «چرا وچطور» را بكار ببريد، بلكه علاوه بر ايمان، رعايت اصول و قوانين نظامی وسنّت‌های الهی لازم است. «قُلْتُمْ أَنَّی هذا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا