eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلی‌ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! اگر از كسانی كه كفر ورزيدند اطاعت كنيد، شما را به آئين گذشتگانِ كافرتان بر می‌گردانند، پس به خسارت و زيانكاری بازخواهيد گشت. آل عمران - ۱۴۹ 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏در شأن نزول اين آيه می‌خوانيم كه در جنگ احد، وقتی كه مسلمانان شكست خوردند، سردسته‌ی منافقان عبداللَّه‌بن ابیّ فرياد زد: به برادران مشرك ملحق شويد و همان بت‌پرستی را ادامه دهيد.۱ 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ خطر ارتداد وانحراف در كمين مؤمنان است. «الَّذِينَ آمَنُوا ... يَرُدُّوكُمْ عَلی‌ أَعْقابِكُمْ» ‏2⃣ در فراز و نشيب‌ها، مراقب تبليغات و وسوسه‌های دشمن باشيد، مبادا كم‌كم به آنان گرايش پيدا كنيد. «إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا» ‏3⃣ كفر پس از ايمان، ارتجاع وسقوط است. «عَلی‌ أَعْقابِكُمْ ... خاسِرِينَ» ‏4⃣ خسارت واقعی، به هدر دادن سرمايه‌های ايمانی، فكری و روحی است، از دست دادن بهشت و گرفتن دوزخ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ» ‏5⃣ شكست در ميدان جنگ خسارت نيست، شكست اعتقادی و ارتداد، خسارتی بس بزرگ است. «فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ» ‏۱ تفسير مجمع‌البيان و نورالثقلين. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ پس از 💠وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ 🌱بی‌شک هنگامی‌ که با یاری و لطف خدا (در اُحُد) آنان را قلع و قمع می‌کردید، خداوند وعده‌اش را (مبنی بر پیروزی شما) برایتان محقق کرد. پس هنگامی که سستی‌ نشان دادید و در کار (جنگ و تقسیم غنائم)، دچار اختلاف شدید و پس از آن‌که چیزهایی (از پیروزی و غنیمت) را که دوست داشتید، به شما نشان داد، (از پیامبر) نافرمانی کردید، (پس از همه‌ی این اشتباهات، خدا یاری‌اش را از شما دریغ کرد. علت نزاع شما این بود که) برخی از شما، دنیا را می‌خواهد، و برخی از شما، خواهان آخرت است. آنگاه شما را از (پیروزی بر) آنان بازداشت تا شما را بیازماید. البته (خدا) شما را بخشید؛ (زیرا) خداوند بر مؤمنان لطف و عنایت دارد. آل عمران - ۱۵۲ 🔷✨هنگامی كه مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگين به مدينه بازگشتند با يكديگر می‌گفتند مگر خداوند به ما وعده فتح و پيروزی نداده بود؟ پس چرا در اين جنگ شكست خورديم؟ آيات فوق به آنها پاسخ می‌گويد و علل شكست را توضيح می‌دهد. اكنون به تفسير جزئيات آيات باز می‌گرديم: وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ‌۱ بِإِذْنِهِ حَتَّی إِذا فَشِلْتُمْ‌۲. 🔷✨‏در اين جمله، قرآن ميگويد: وعده خدا در باره پيروزی شما كاملا درست بود و به همين دليل در آغاز جنگ پيروز شديد و به فرمان خدا دشمن را پراكنده ساختيد و اين وعده پيروزی تا زمانی كه دست از استقامت و پيروزی فرمان پيغمبر برنداشته بوديد ادامه داشت، شكست از آن زمان شروع شد كه سستی و نافرمانی شما را فرا گرفت يعنی اگر تصور كرديد كه وعده پيروزی بدون قيد و شرط بوده سخت در اشتباه بوده‌ايد، تمام وعده‌های پيروزی مشروط به پيروی از فرمان خدا است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آيات ۱۷۵-۱۶۰ كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ {160} قوم لوط فرستادگان را تكذيب كردند {160} إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ {161} آنگاه برادرشان لوط به آنان گفت آيا پروا نداريد {161} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {162} من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {162} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {163} از خدا پروا داريد و فرمانم ببريد {163} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {164} و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {164} أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ {165} آيا از ميان مردم جهان با مردها در مى‏آميزيد {165} وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ {166} و آنچه را پروردگارتان از همسرانتان براى شما آفريده وامى‏گذاريد [نه] بلكه شما مردمى تجاوزكاريد {166} قَالُوا لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ {167} گفتند اى لوط اگر دست برندارى قطعا از اخراج‏شدگان خواهى بود {167} قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ {168} گفت به راستى من دشمن كردار شمايم {168} رَبِّ نَجِّنِي وَأَهْلِي مِمَّا يَعْمَلُونَ {169} پروردگارا مرا و كسان مرا از آنچه انجام مى‏دهند رهايى بخش {169} فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ {170} پس او و كسانش را همگى رهانيديم {170} إِلَّا عَجُوزًا فِي الْغَابِرِينَ {171} جز پيرزنى كه از باقى‏ماندگان [در خاكستر آتش] بود {171} ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ {172} سپس ديگران را سخت هلاك كرديم {172} وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرًا فَسَاء مَطَرُ الْمُنذَرِينَ {173} و بر [سر] آنان بارانى [از آتش گوگرد] فرو ريختيم و چه بد بود باران بيم‏داده‏شدگان {173} إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {174} قطعا در اين [عقوبت] عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند {174} وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {175} و در حقيقت پروردگار تو همان شكست‏ناپذير مهربان است {175} ♻️عصاره فراز آیات ۱۷۵-۱۶۰ : قوم لوط هم رسولشان را تکذیب و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفته به زشتکاری خود ادامه داده و لوط را هم تهدید به اخراج کردند. اما با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند . این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند. 🖌سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی ام: 🔷👈حدیث پژوهان در تعریف حدیث موضوع می نویسند:« وهو المکذوبُ المُختِلقُ المصنوع»؛ حدیث موضوع حدیث دروغین و ساخته شده است در حقیقت ، حدیث نیست، بلکه از باب مجاز و مسامحه در تعبیر، آن را حدیث نامیده اند. حدیث موضوع، بدترین نوع از احادیث ضعیف و روایت آن حرام است؛ زیرا کمک به اشاعه ی گناه است، برخلاف دیگر روایات ضعیف که نقل و روایت آن حرمت ندارد. 💢🔸چه بسا گفته شود این احادیث، کذب در احادیثِ دوران معصومان علیهم السلام را به اثبات می رساند، ولی تلاش اصحاب اصول حدیثی و مؤلفان کتب اربعه در پیرایش احادیث، سبب شد آنچه در این کتب هست، صادق و صحیح باشد، اما در جواب باید سخن شهید صدر رحمه الله را گفت: 👈 آگاهی بخشی امامان نسبت به حرکت جعل حدیث و دقت اصحاب ائمه و علمای شیعه در مقام نقل حدیث، گرچه سهمی وافر در تقلیل جعل و وضع داشته، بدان معنا نیست که مطمئن باشیم در مجموعه های حدیثی کنونی، حدیث جعلی وجود ندارد، به ویژه که جعل و وضع، به طور غالب، در کتب اصحاب موثق ائمه علیهم السلام صورت می گرفت. چه بسا برخی روایات متعارضی که اینک در دست است، مانده ی همان جعل و تزویر باشد. مرحوم آیت الله خویی نیز این شبهه را به همین شکل پاسخ داده است. 👈شیخ صدوق(381ق) در کتاب الاعتقادات، باب الاعتقاد فی الحدیثین المختلفین، قائل به جعلی بودن پاره ای از است. ایشان همچنین وضع و جعل را از جمله ی عوامل تعارض در این اخبار می داند. ↩شیخ مفید(413ق) در تصحیح الاعتقاد نوشته است: به طور کلی هر حدیث منسوب به امامان علیهم السلام صحیح نیست؛ چه بسا احادیثی به دروغ به آنان نسبت داده شده باشد و فردی که شناخت کافی ندارد، درست را از نادرست تمیز ندهد. 👈مرحوم مامقانی(م1351) گفته است: دلیل چهارم [در نیاز به علم رجال] این است که روایات ما متضمن اخبار جعلی است و عمل بدانها روا نیست مگر آنکه رجال سند بررسی شود. در این خصوص دلیل عقلی و نقلی گواهی می دهد. دلیل عقلی آن است که علم اجمالی هست که در میان راویان، افراد دروغگو و وضع کننده وجود داشتند. این اطمینان، با تتبع در کتب اخبار به دست می آید، چنان که مغیرة بن سعید گفت: نزدیک به صد هزار حدیث جعل کردم. دلیل نقلی نیز روایات فراوانی است که بر این مدعا دلالت دارد. ↩مرحوم محمدحسین کاشف الغطاء(م1373ق) می گوید: «در اینجا نکته ای دقیق است که باید بدان آگاهی داد و آن اینکه نزد مسلمین و غیرمسلمین روشن است که جعل حدیث، شایع و فراوان بود. روایات جعلی تا آن اندازه با احادیث درست به هم آمیخت که می توان ادعا کرد حدیث جعلی بیش از روایت صحیح است. این بلیّه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بروز کرد و پیامبر، امت را از آن برحذر داشت. لیکن این تلاش، در کاستن از جعل موفق نبود، چه رسد که بخواهد آن را ریشه کن کند. غرض آن است که رهبران مذاهب اسلامی و دیگران، حتی عالمان شیعی بدانند که نمی توان بر آنچه در کتب خبر آمده، اعتماد کرد. 👈 همچنین نمی توان بر کتب حدیث شیعه اطمینان کرد؛ زیرا در کتب اربعه که معتبرترین کتب حدیثی است، و وجود دارد؛ چه از جهت متن و چه از ناحیه سند و چه هر دو...» 👈علامه شعرانی نزدیک به بیست درصد احادیث را جعلی و ساختگی دانسته است. 💫ادامه دارد 🖋📖برگرفته از شناسایی مقوله ی وضع در حدیث تاليف حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
﷽ یَا مَنْ هُوَ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ ای آنکه بر بندگانش آگاه و بیناست 🌸 دعای جوشن کبیر 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 154 تا 157 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ سرچشمه گناه ديگر است‌ 💠‏إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما كَسَبُوا وَ لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ 🌱آنها كه در روز روبرو شدن دو جمعيت با يكديگر (روز جنگ احد) فرار كردند شيطان آنها را بر اثر پاره‌ای از گناهانی كه قبلا مرتكب شده بودند به لغزش انداخت و خداوند آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است. آل عمران -۱۵۵ 🔷✨‏اين آيه كه باز ناظر به حوادث جنگ احد است حقيقت ديگری را برای مسلمانان بازگو می‌كند و آن اينكه: لغزشهايی كه بر اثر وسوسه‌های شيطانی به- انسان دست می‌دهد و او را به گناهانی می‌كشاند نتيجه زمينه‌های نامناسب روحی است كه بر اثر گناهان پيشين در انسان فراهم شده و راه را برای گناهان ديگر هموار ساخته است و گرنه وسوسه‌های شيطانی در دلهای پاك كه آثار گناهان سابق در آن نيست اثری در آن نمی‌گذارد و لذا می‌فرمايد: 👈 ‏" آنهايی كه در ميدان احد فرار كردند شيطان آنان را به سبب پاره‌ای از اعمالشان به لغزش انداخت، اما خدا آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است" و به اين ترتيب به آنها می‌آموزد كه برای كسب پيروزی در آينده بايد بكوشند نخست خود را تربيت كنند و دل را از گناه بشويند. 🔷✨‏ممكن است منظور از گناهی كه سابقا مرتكب شده‌اند همان گناه دنياپرستی و جمع‌آوری غنائم و مخالفت فرمان پيامبر در بحبوحه جنگ بوده باشد و يا گناهان ديگری كه قبل از حادثه احد مرتكب شده بودند و نيروی ايمان را در آنها تضعيف كرده بود. 📚‏تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و دست خداست 💠يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَقَالُواْ لإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُواْ فِي الأَرْضِ أَوْ كَانُواْ غُزًّى لَّوْ كَانُواْ عِندَنَامَا مَاتُواْ وَمَا قُتِلُواْ لِيَجْعَلَ اللّهُ ذَلِكَ حَسْرَةً فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ . ال عمران - ۱۵۶ 🌱اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد همچون كسانى نباشيد كه كفر ورزيدند و به برادرانشان هنگامى كه به سفر رفته [و در سفر مردند] و يا جهادگر شدند [و كشته شدند] گفتند اگر نزد ما [مانده] بودند نمى‏ مردند و كشته نمى‏ شدند [شما چنين سخنانى مگوييد] تا خدا آن را در دلهايشان حسرتى قرار دهد و خدا[ست كه] زنده مى‏ كند و مى ميراند و خدا[ست كه] به آنچه مى‏ كنيد بيناست. 🔷✨خداوند در سوره آل عمران و بيان داستان جنگ احد ،در دو جا از نوعي گفتار و رفتار بشدت نكوهش كرده و مسلمانان را اخطار ميدهد كه مبادا شما هم مانند كفار اين گونه عمل كنيد. اين افراد برای دوستانشان که در جنگ يا مسافرت کشته ميشدند اظهار تاسف و ترحم میکردند و ميگفتند اگر فلانی پیش ما بود و نرفته بود،نمی مرد یا زنده میماند. خداوند این طرز بیان را مذمت کرده و پاسخ میدهد اگر راست میگویيد مرگ را از خودتان دور کنید. 👈 مرگ و زندگی دست خداست نه دست شما یا دوستانتان.چرا بخاطر چيزي كه در كنترل خود شما هم نيست ،ديگران را سرزنش ميكنيد. پس سعی کنیم ما هم از بیان چنین جملاتی وقتی برای سایرین حوادث خارج از کنترل انسان اتفاق میافتد،پرهیز کنیم. البته اين آيه به منزله كنار گذاشتن عقلانيت و بي حساب به استقبال مرگ رفتن نيست،بلكه تذكر ميدهد كه قدرت تمام امور در دست شما نيست و حسابگري شما در محدوده توان و امكانات شماست.اموري مثل مرگ در حيطه قدرت و اختيار شما نيست. 👈 تفكر كنيد،برنامه بريزيد و سپس با توكل بر خدا بطور جدي اقدام كنيد.اگر به نتيجه رسيديد،بهره مادي و معنوي برده ايد. .اگر هم شكست خورديد يا كشته شديد (در راه خدا،در جنگ،در حج،در انفاق،در نيكي به يتيمان و ..)بهره اخروي شما محفوظ است.و حرف ملامت گران و سرزنش كنندگان از اجر شما نمي كاهد. 📚برگرفته از سایت قران پویان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آيات ۱۷۵-۱۶۰ سوره شعرا از تفسیر آقای گنجه ای از آیات ۱۷۵-۱۶۰ انحراف قوم لوط، انحراف جنسی بود و کلمه «لواط» و «الواط» نیز از نام آنها گرفته شده است. در این سوره در مورد اقوام عاد و ثمود عذابشان را خیلی دقیق نقل ننموده اما عذاب قوم لوط را با ذکر دو مشخصه با دقت ذکر نموده که عبارت است از: ۱- واژگون شدن آنان، ۲- «باران بد»ی که بر آنان بارانده شد. البته باید دانست که در سوره­ های بعدی شرح مفصل­ تری از عذاب آنان داده خواهد شد و دو نکته فوق روشن­ تر خواهد گردید. منظور از «پیرزن» مذکور زن حضرت لوط بوده است. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی ویکم بخش 2 👈از مرحوم آیت الله بروجردی نقل شده است:« اصل اولیه در اغلب اخبار و روایاتی که در مدح و ذم بلدان، و افراد وجود دارد، عدم حجیت است؛ برای اینکه طرفین شیعه و سنی آنها را به نفع خود ساخته اند.» ↩حضرت امام خمینی رحمه الله بسیاری از احادیث مستدرک الوسائل را ضعیف دانسته و بسیاری از احادیث این کتاب را به نزدیکتر دانسته اند تا واقعیت. 👈آیت الله خویی معتقد است: در کتاب کافی، به ویژه روضه کافی، احادیثی آمده که نمی توان آنها را تصدیق کرد... به سخن دیگر، ادعای قطع نسبت به عدم صدور برخی روایات کافی از معصوم علیه السلام به واقع نزدیک است. تمامی روایات کتب اربعه صحیح نیست، تا چه رسد که قطعی الصدور باشد. ↩شهید صدر در بحث حجّیت ظواهر قرآن، در ذیل حدیثی می گوید: این حدیث و مانند آن نشان می دهد که تمامی روایات صحیح نیست و نویسندگان این کتب نیز چنین عقیده ای نداشتند، بلکه آنان می خواستند حدیث را مدون سازند. از این رو، احادیث متناقض را هم نقل کرده اند. پس باید قاعده سندشناسی را نسبت به این روایات اعمال کرد. 👈وی همچنین یکی از اسباب و علل تعارض در روایات را جعل و وضع می داند. صبحی صالح می نویسد: زنادقه به تنهایی( چنان که حمّاد بن زید گفته است) چهارده هزار حدیث جعل کردند.(25) در زمان مهدی عباسی آن گاه که خواستند عبدالکریم بن ابی العوجاء را گردن بزنند، فریاد برآورد:« من در دین شما، چهار هزار حدیث اختراع کردم که در آن حلال را حرام و حرام را حلال می کند.😢 💢⭕ , 🍂🍁جعل و وضعی که در حدیث رخ داده است، در اغلب موارد مربوط به متن حدیث و گاهی مربوط به سند و در مواردی هم مربوط به سند و متن هر دو می شود. بنابراین، حدیث موضوع بر سه قسمِ موضوعِ سندی، موضوعِ متنی و موضوع سندی- متنی تقسیم می شود. جاعل حدیث، گاهی از نزد خود متن و را ساخته و بافته و چونان حدیث مطرح می نماید؛ گاهی کلمات بزرگان و اسرائیلیات را در مقام حدیث با سندی ساخته شده به معصوم علیه السلام نسبت می دهد و گاهی حدیثی را که از نظر سند ضعیف است، با سندی دیگر بازسازی می کند و حدیث صحیح را به معصوم علیه السلام نسبت می دهد. 💫ادامه دارد 🖋📖برگرفته از شناسایی مقوله ی وضع در حدیث تاليف حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانی به تو رساند ، هيچكس جز او آنرا برطرف نمی‌سازد، و اگر خدا اراده خيری برای تو كند هيچكس مانع فضل او نخواهد شد ، آنرا به هر كس از بندگانش بخواهد می‌رساند و او غفور و رحيم است.🌹 🌿 سوره یونس ، آیه ۱۰۷ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan