eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
خدا جاااان … حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر.. و هر چه آشوب تر.. آرام می کند … وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست .. که گرمایِ وجودش، آسمانی ست … و لبخندش بالی به آسمانِ آبی… @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 17 تا 40 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كانون نعمتهای الهی‌ 💠مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ (۱۹) بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ (۲۰) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۱) يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (۲۲) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۳) وَ لَهُ الْجَوارِ الْمُنْشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ (۲۴) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۵/رحمن) 🌱‏دو دريا (ی شور و شيرين) را روان ساخت كه به هم می‌رسند. (اما) ميان آن دو فاصله‌ای قرار داد كه به هم تجاوز نكنند. پس كدام يك از نعمت‌های پروردگارتان را انكار می‌كنيد؟ از هر دو (دريا)، مرواريد و مرجان بيرون می‌آيد، پس كدام يك از نعمت‌های پروردگارتان را انكار می‌كنيد؟ ‏و در دريا، كشتی‌های ساخته شده همانند كوه، برای اوست. پس كدام يك از نعمت‌های پروردگارتان را انكار می‌كنيد؟ 🔹‏می‌دانيم درياها تقريبا سه چهارم سطح كره روی زمين را فرا گرفته است، و منبع عظيمی برای مواد غذايی، دارويی، زينت‌آلات، و طريق مهمی برای حمل و نقل انسانها و كالاها است، و از همه مهمتر نزول بارانها، و تعديل هوا، و حتی بخشی از وزش بادها از بركات درياها است. 🔹‏اگر سطح درياها كمتر يا بيشتر از آنچه اكنون هست بود يا كره زمين به خشكی می‌گرائيد و يا آن چنان مرطوب می‌شد كه جای زندگی نبود! لذا قرآن بارها و به تعبيرات مختلف، انسانها را به اين نعمت بزرگ توجه داده و آنها را به انديشه وا می‌دارد، گاه می‌گويد:" خداوند دريا را برای شما تسخير كرد": سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ (جاثيه ۱۲). ‏و گاه می‌گويد:" كشتی‌ها را برای شما تسخير كرد": سَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ‌ (ابراهيم ۳۲). ‏و گاه می‌گويد:" آنچه در روی زمين است مسخر شما ساخت": سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ‌ (حج ۶۵). 🔹‏از همه اينها گذشته دريا ديار عجائب است، كوچكترين گياهان ذره‌بينی، و بلندترين درختان عالم در درياها می‌رويند، همچنين كوچكترين حيوانات و عظيمترين حيوانات غول‌پيكر در درياها زندگی می‌كنند! زندگی در اعماق درياها در آنجا كه نه نوری وجود دارد و نه غذايی، به قدری شگفت‌انگيز است كه انسان از مطالعه آن سير نمی‌شود، و عجب اينكه حيوانات در آنجا از خودشان نور پخش می‌كنند، و مواد غذايی آنها در سطح آب ساخته می‌شود و ته‌نشين می‌كند، و اندام آنها چنان محكم و مقاوم و توأم با فشار داخلی ساخته شده كه در مقابل آن فشار عظيم آب، كه اگر انسان به حال عادی در آنجا قرار گيرد استخوانهايش تبديل به آرد می‌شود، مقاومت می‌كند! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ما همه و بس تو راست! 💠كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ (۲۶) وَ يَبْقی‌ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ (۲۷) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۸/رحمن) 🌱‏هركه روی زمين است، فنا پذيرد و (تنها) ذات پروردگارت كه دارای شكوه و اكرام است، باقی می‌ماند. پس كدام يك از نعمت‌های پروردگارتان را انكار می‌كنيد؟ 🔹مرگ، يك قانون عام و فراگير است. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ» 🔹به كسی جز خدا تكيه نكنيم كه همه فناپذيرند. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقی‌ وَجْهُ رَبِّكَ» 🔹ارزش انسان با تقرّب به خداوند است، نه داشتن امكانات. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقی‌ وَجْهُ رَبِّكَ» ‏ 🔹مرگ، گامی در مسير تربيت انسان است. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقی‌ وَجْهُ رَبِّكَ» 🔹پيامبر، تحت تربيت و ربوبيّت خاصّ خداوند است. «رَبِّكَ» ‏ 🔹مرگ موجودات، نشانه نقص و تمام شدن قدرت و كرم الهی نيست كه او صاحب جلال و كرامت است. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقی‌ ... ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ‌ 🔹جلال الهی همراه با رحمت و رأفت است. «ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ» ‏ 🔹مرگ، نعمت است. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ‌ ... فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما (با آنكه در آيات ۲۶ و ۲۷ نام هيچ نعمت مادّی نيامده، امّا در آيه ۲۸، باز هم جمله‌ی‌ فَبِأَيِّ آلاءِ ... ‏تكرار شده است پس مرگ نيز نعمت است.) ‏ 🔹جن نيز همچون انسان، مرگ دارد. زيرا خطاب‌ «رَبِّكُما» به جنّ و انس بازمی‌گردد. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ‌ ... فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۶-۲۵ سوره قصص از تفسیر نور ۱- پاداش انسان ها را سریع و بلافاصله بپردازیم. «فَجاءَتْهُ» ۲- رفت وآمد زن در بیرون خانه باید براساس حیا و عفّت باشد. «تَمْشِی عَلَی اِسْتِحْیامءٍ» (حیا،از برجسته ترین کمالات زن در قرآن می باشد). ۳- کسی که از دامن طاغوت بگریزد،به خانه ی پیامبر خدا میهمان می شود. «إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ» ۴- غریب نوازی،از صفات بارز پیامبران الهی است. «یَدْعُوکَ» ۵- برای خدمات مردم،ارزش قائل شویم. «لِیَجْزِیَکَ» ۶- قصد قربت،با قدردانی دیگران منافاتی ندارد. «أَجْرَ ما سَقَیْتَ» (حضرت موسی کار را برای رضای خدا انجام داد؛ولی حضرت شعیب با پرداخت مزد از زحمات او تقدیر کرد.) ۷- حوادث را برای اهل خبره،تفسیر و تحلیل و بازگو کنیم. «قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ» ۸- با اولیای خدا بودن،یک نوع ایمنی و احساس امنیّت است. «نَجَوْتَ» ۹- دختران نیز در خانواده بر اساس منطق و حکمت،حقّ پیشنهاد دارند و فرقی با دیگران ندارند. «قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ» ۱۰- روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادی بیان در خانواده،یک ارزش است. «یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ» ۱۱- همه ی اعضای خانه پیشنهاد بدهند؛ولی تصمیم نهایی با سرپرست خانواده است. «اسْتَأْجِرْهُ» ۱۲- کار،عار نیست،اولیای خدا نیز کار می کرده اند. «اسْتَأْجَرْتَ» ۱۳- در گزینش ها،به بهترین ها توجّه کنیم. «خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ» ۱۴- برای استخدام،دو عنصر توانایی(تخصّص)و امانتداری(تعهّد)،لازم است. «الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» ۱۵- توانایی ها و امانتداری ها را باید در شرایط عادّی و بدون توجّه طرف، شناسایی و احراز کرد. «الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» (غالب افراد با تصنّع،تملّق و ریاکاری،واقعیّت خود را می پوشانند؛امّا حضرت موسی در یک صحنه ی طبیعی،با یک کار حمایتی و برخورد عفیفانه،خود را نشان داد.) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نگاه به آيات سوره : آيا ، جدا و بي ارتباط به آيات قبل و بعد آن است؟ 🛑قسمت دوم: ↩️سوره مائده در الگوی نظم فراخطی همسوی با سوره‌های بقره، آل عمران و نساء، قصه اهل کتاب (یهود و نصاری) و روابط و کوشش‌های اینان با کافران و منافقان درجهت پنهان‌ماندن برخی حقایق به‌ویژه حقانیت رسول اکرم (ص) را بیان می‌کند و از همه مهم‌تر حساسیت آنها نسبت به آنچه بر پیامبر نازل شده است، (ما أنزل إلیه) را نشان می‌دهد. ↩️از آیات به دست می‌آید‌ که آن امر مهم بوده، همان که در آیه 51 از مؤمنان خواسته شده: (یاأَیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا لاتَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصارى‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لایَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ) یا در آیه 81 از اهل کتاب خواسته است: (وَلَوْکانُوا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالنَّبِیِّ وَماأُنْزِلَ إِلَیْهِمَا اتَّخَذُوهُمْأ َوْلِیاءَوَلکِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ ⭕️تحلیل ساختار 🔻🔹آیه منظور محل چالش بین مفسران شیعی و سنّی بوده است، به‌خصوص در فراز میانی‌آیه یعنی: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذین‌کَفَرُوا مِن‌دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ و‌اخْشَوْنِ ‌الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ و‌أتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ و‌رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینًا» که چه ارتباطی ‌با قبل و ‌بعدش دارد، ‌آیا این ‌یک اضافه‌ای‌ است‌که در جایی ‌دیگر بوده و ‌به‌قصدی ‌خاص‌ اینجا قرار داده شده است ‌یا اینکه جای‌ آن‌ همین‌جاست، فقط درک ارتباطش با پس و ‌پیش بنا بر ظاهر آیات به‌درستی ‌فهمیده نمی‌شود؟ 👈در پاسخ به این‌سؤال دو ‌دیدگاه مشهود است: ↩️اوّل ـ‌ دیدگاه اهل سنت‌که قایل به ارتباط پس و ‌پیش آن ‌هستند، مشروط به ایر.که (الیوم) امروز را روز تکمیل احکام شرعی ‌اعم از حلال و‌ حرام بدانیم‌. مثلا ًجارالله زمخشری گفته: «در این روز همه آنچه را در انجام تکالیف‌تان اعم از یادگیری حلال و حرام و آگاهی از شرایع و قوانین قیاس و مبانی اجتهاد نیاز دارید، برای شما کامل کردم‌» 📚(زمخشری، 1407، ج‌‏1، ص 605). 👈 فخر رازی هم اشاره به این‌ داشت که این ‌دین‌ در اوایل بعثت متناسب با همان‌ دوره ‌کاملبوده؛امادرمقایسه با دوره‌های ‌بعد ناقص ‌بوده، سپس در آخر بعثت این‌ شریعت کامل شده است الی‌یوم القیامه... (ر.ک: فخر رازی،‌ 1420، ج‌‏11، ص287). ↩️دوم ـ‌ نظریه بیشتر علمای‌ شیعه‌ که این‌ فراز آیه با قبل و ‌بعدش را بی‌ارتباط دانسته و‌ «الیوم أکملت لکم دیر.کم» را همان‌ روز «غدیر خم»(‌18 ذی‌الحجه سال 10 هجری) دانسته‌اند 🔻↩️نتيجه: 👈با مطالعه و بررسی متن قرآنی با اتکا به الگوی نظم در کنار نظم خطی قرآن روشن شد که دین که بنا بر نظر مفسران شیعه با قبل و بعد آن بی‌ارتباط است، آن هم به دلیل آنکه قبل و بعد آن به احکام حلال و حرام الهی پرداخته است و ربطی با آیه مربوطه ندارد، نظری مطلوب و منطبق بر واقعیت متن قرآن نیست؛ بلکه با درنظرگرفتن واژگان کلیدی آیات نخستین سوره مائده و نیز ساختارهای متوازن آن در جاهای دیگر متن، آیه اکمال به شکلی حکیمانه و شگرف در این بخش متن جای داده شده است که بنا بر شناخت فضای صدور سوره مائده (آخرین سوره نازل شده) و ارتباط آن به تمام سوره‌های پیش از آن در نزول به‌خصوص 3 سوره قبل از آن در چینش کنونی سور قرآن، می‌توان به واقعیت نظم فراخطی‌آن و ارتباطش با قبل و بعد پی برد. 🔹یافته‌های این گفتار نشان‌دهندۀ آن است که به‌رغم اختلاف منابع در معرفی آن روزی که دین کامل شد و خدا نعمتش را بر مردم اتمام کرد و اسلام را دین آنها معرفی کرد، الگوی فراخطی متن مشخص می‌سازد، آن همان روزی است که ‌پیامبر(ص) مأمور شد امر مهمی را ابلاغ کند وآن امر مهم، امر ولایت بود که درواقع آیات متعددی از سوره‌های قرآن به‌خصوص سوره مائده درصدد مهم و اصیل نشان‌دادن آن امر هستند. امری که کفار از اهل کتاب و منافقان با وجود اطلاع از مصداق آن یعنی امام علی (ع) (که در روز خم به‌تصریح پیامبر (ص) امامت و جانشینی ایشان ابلاغ شده بود) سعی در پنهان کردن و نابودی آن داشتند؛ بنابراین نمی‌توان پذیرفت که گوینده الهی به‌خاطر ترس از مخالفان امر ولایت، آن را در جای اصلی‌اش مثلاً بعد از آیه تبلیغ (مائده: 67) قرار نداده است؛ چون بر اساس نظم شبکه‌ای و فراخطی قرآن، خدا خود همان امر مهم را به‌شیوه‌ای حکیمانه در متن آیات با نشانه‌های متعدد قرار داده است، تا مخاطب متن با کمک تدبر و اندیشه در اطراف متن بتواند به واقعیت آن دست یابد. 💫جهت مشاهده تحليل هاي انجام شده به اصل مقاله مراجعه نماييد تبیین فهم آیه اکمال دین بر اساس نظم فراخطی ‌قرآن نویسنده 🖌احمد قرائی سلطان آبادی https://b2n.ir/h91851 🆔@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌺 غدیر ... روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد. @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام(خطاب به مردم کوفه) فرمودند: با این جامه های مندرس به سرزمین شما آمدم، و بار و بنه ام همین است که می بینید، اکنون اگر از سرزمین شما با چیزی جز آن چه به آن آمده ام بیرون روم، از خیانتکاران خواهم بود.   «دَخَلْتُ بِلَادَکُمْ بِأَشْمَالِی هَذِهِ وَ رِحْلَتِی وَ رَاحِلَتِی ها هِیَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلَادِکُمْ بِغَیْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِی مِنَ الْخَائِنِینَ 》 (مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص 98؛ بحارالانوار، ج40، ص 325) عید سعید غدیر مبارک باد! ©️ @almizann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫: « ایهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ ؟ قالوا: الله و رَسُولُهُ . فَقالَ: اَلا من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ 💞: مردمان! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او! سپس فرمود آگاه باشید! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست! 🤲خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد. 💫فرازی از علامه امینی، الغدیر، ج ۱ ص ۱۲-۱۵۱ و ۲۹۴-۳۲۲». @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5769288715264331281.mp3
16.7M
💐سخنرانی در شب عید غدیر ♦️موضوع : چرایی ؟ (آیا نصب الهی برای رهبری سیاسی ضروری است ؟) ايا با یکی است؟ ايا امامت و مورد اشاره در آيه حضرت ابراهیم، حکومت بر مردم است؟ ايا حکومت، عهد خدایی است یا عهد مردمی؟ برررسی نظرات مختلف در این زمینه استاد سروش محلاتی @quranpuyan
﷽ 🌹🌹امروز همزمان با عید سعید کانال ،قدم به سال حیات خود گذاشت🌹🌹 🎉 سال ۱۳۹۴ در این روز مبارک و فرخنده با توکل بر خدا و پشتوانه دوستان گروه تلگرامی قرآن پویان اقدام به تشکیل کانال کردیم. در این هشت سال سعی ما بر این بود تا باارایه تفاسیری دقیق و عقل گرایانه از قرآن و ارایه مطالب معتبر و مستند دینی، بتوانیم ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و پرسشهای موجود در فضای کنونی جامعه، انس مخاطبان خود با قران را بیشتر نموده و با فهم قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم. 🙏🌺از همه شما همراهان مخصوصا دوستانی که با نظرات و پیشنهادات خود ،ما را دلگرمی بخشیدند،تشکر می کنیم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐 بسم الله الرحمن الرحيم 💠كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آياته و ليتذكر اولوا الالباب». 🌱ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن كنند، و خردمندان متذكر شوند. شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قران را تجربه كنيد😇 ✅دریافت برخی معانی در حین این سیر مطالعاتی شگفت‌آنگیز است. مطالبی که هرگز در مرور سنتی قرآن بدون رعایت ترتیب نزول دریافت نمی‌شود. 👌همچنین وقتي سوره‌های کلام خدا را به ترتیب نزول آن مطالعه می‌کنيد، این کار خود به خود فضاهای نزول را بازسازی مي‌كند و مخاطب را در آن شرایط فرهنگی خاص نزول سوره قرار می‌دهد. 👈پس با ما همراه شوید در روزانه یک سوره یا یک صفحه از قران در گروه همراه با فایلهای صوتی و متنی نکات برگزیده از تفاسیر مختلف 💫در و (مطابق فهرست ترتیب نزول تحقیقی) https://t.me/taqarrob99 https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 💫 در (مطابق فهرست نزول روایی) https://ble.ir/join/Y