♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣2⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۲۶-۲۵ سوره قصص از تفسیر نور
۱- پاداش انسان ها را سریع و بلافاصله بپردازیم. «فَجاءَتْهُ»
۲- رفت وآمد زن در بیرون خانه باید براساس حیا و عفّت باشد. «تَمْشِی عَلَی
اِسْتِحْیامءٍ» (حیا،از برجسته ترین کمالات زن در قرآن می باشد).
۳- کسی که از دامن طاغوت بگریزد،به خانه ی پیامبر خدا میهمان می شود. «إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ»
۴- غریب نوازی،از صفات بارز پیامبران الهی است. «یَدْعُوکَ»
۵- برای خدمات مردم،ارزش قائل شویم. «لِیَجْزِیَکَ»
۶- قصد قربت،با قدردانی دیگران منافاتی ندارد. «أَجْرَ ما سَقَیْتَ» (حضرت موسی کار را برای رضای خدا انجام داد؛ولی حضرت شعیب با پرداخت مزد از زحمات او تقدیر کرد.)
۷- حوادث را برای اهل خبره،تفسیر و تحلیل و بازگو کنیم. «قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ»
۸- با اولیای خدا بودن،یک نوع ایمنی و احساس امنیّت است. «نَجَوْتَ»
۹- دختران نیز در خانواده بر اساس منطق و حکمت،حقّ پیشنهاد دارند و فرقی با دیگران ندارند. «قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ»
۱۰- روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادی بیان در خانواده،یک ارزش است. «یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ»
۱۱- همه ی اعضای خانه پیشنهاد بدهند؛ولی تصمیم نهایی با سرپرست خانواده است. «اسْتَأْجِرْهُ»
۱۲- کار،عار نیست،اولیای خدا نیز کار می کرده اند. «اسْتَأْجَرْتَ»
۱۳- در گزینش ها،به بهترین ها توجّه کنیم. «خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ»
۱۴- برای استخدام،دو عنصر توانایی(تخصّص)و امانتداری(تعهّد)،لازم است.
«الْقَوِیُّ الْأَمِینُ»
۱۵- توانایی ها و امانتداری ها را باید در شرایط عادّی و بدون توجّه طرف، شناسایی و احراز کرد. «الْقَوِیُّ الْأَمِینُ»
(غالب افراد با تصنّع،تملّق و ریاکاری،واقعیّت خود را می پوشانند؛امّا حضرت موسی در یک صحنه ی طبیعی،با یک کار حمایتی و برخورد عفیفانه،خود را نشان داد.)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠نگاه #فراخطي به آيات سوره #مائده: آيا #آيه_اكمال ، جدا و بي ارتباط به آيات قبل و بعد آن است؟
🛑قسمت دوم:
↩️سوره مائده در الگوی نظم فراخطی همسوی با سورههای بقره، آل عمران و نساء، قصه اهل کتاب (یهود و نصاری) و روابط و کوششهای اینان با کافران و منافقان درجهت پنهانماندن برخی حقایق بهویژه حقانیت رسول اکرم (ص) را بیان میکند و از همه مهمتر حساسیت آنها نسبت به آنچه بر پیامبر نازل شده است، (ما أنزل إلیه) را نشان میدهد.
↩️از #شبکه_حلقوی آیات به دست میآید که آن امر مهم #ولایت بوده، همان که در آیه 51 از مؤمنان خواسته شده: (یاأَیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا لاتَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصارى أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لایَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ) یا در آیه 81 از اهل کتاب خواسته است: (وَلَوْکانُوا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالنَّبِیِّ وَماأُنْزِلَ إِلَیْهِمَا اتَّخَذُوهُمْأ َوْلِیاءَوَلکِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ فاسِقُونَ
⭕️تحلیل ساختار #آیه_اکمال
🔻🔹آیه منظور محل چالش بین مفسران شیعی و سنّی بوده است، بهخصوص در فراز میانیآیه یعنی: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینکَفَرُوا مِندینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ واخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وأتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی ورَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینًا» که چه ارتباطی با قبل و بعدش دارد، آیا این یک اضافهای استکه در جایی دیگر بوده و بهقصدی خاص اینجا قرار داده شده است یا اینکه جای آن همینجاست، فقط درک ارتباطش با پس و پیش بنا بر ظاهر آیات بهدرستی فهمیده نمیشود؟
👈در پاسخ به اینسؤال دو دیدگاه مشهود است:
↩️اوّل ـ دیدگاه اهل سنتکه قایل به ارتباط پس و پیش آن هستند، مشروط به ایر.که (الیوم) امروز را روز تکمیل احکام شرعی اعم از حلال و حرام بدانیم. مثلا ًجارالله زمخشری گفته: «در این روز همه آنچه را در انجام تکالیفتان اعم از یادگیری حلال و حرام و آگاهی از شرایع و قوانین قیاس و مبانی اجتهاد نیاز دارید، برای شما کامل کردم»
📚(زمخشری، 1407، ج1، ص 605).
👈 فخر رازی هم اشاره به این داشت که این دین در اوایل بعثت متناسب با همان دوره کاملبوده؛امادرمقایسه با دورههای بعد ناقص بوده، سپس در آخر بعثت این شریعت کامل شده است الییوم القیامه... (ر.ک: فخر رازی، 1420، ج11، ص287).
↩️دوم ـ نظریه بیشتر علمای شیعه که این فراز آیه با قبل و بعدش را بیارتباط دانسته و «الیوم أکملت لکم دیر.کم» را همان روز «غدیر خم»(18 ذیالحجه سال 10 هجری) دانستهاند
🔻↩️نتيجه:
👈با مطالعه و بررسی متن قرآنی با اتکا به الگوی نظم #فراخطی در کنار نظم خطی قرآن روشن شد که #آیه_اکمال دین که بنا بر نظر مفسران شیعه با قبل و بعد آن بیارتباط است، آن هم به دلیل آنکه قبل و بعد آن به احکام حلال و حرام الهی پرداخته است و ربطی با آیه مربوطه ندارد، نظری مطلوب و منطبق بر واقعیت متن قرآن نیست؛ بلکه با درنظرگرفتن واژگان کلیدی آیات نخستین سوره مائده و نیز ساختارهای متوازن آن در جاهای دیگر متن، آیه اکمال به شکلی حکیمانه و شگرف در این بخش متن جای داده شده است که بنا بر شناخت فضای صدور سوره مائده (آخرین سوره نازل شده) و ارتباط آن به تمام سورههای پیش از آن در نزول بهخصوص 3 سوره قبل از آن در چینش کنونی سور قرآن، میتوان به واقعیت نظم فراخطیآن و ارتباطش با قبل و بعد پی برد.
🔹یافتههای این گفتار نشاندهندۀ آن است که بهرغم اختلاف منابع در معرفی آن روزی که دین کامل شد و خدا نعمتش را بر مردم اتمام کرد و اسلام را دین آنها معرفی کرد، الگوی فراخطی متن مشخص میسازد، آن همان روزی است که پیامبر(ص) مأمور شد امر مهمی را ابلاغ کند وآن امر مهم، امر ولایت بود که درواقع آیات متعددی از سورههای قرآن بهخصوص سوره مائده درصدد مهم و اصیل نشاندادن آن امر هستند. امری که کفار از اهل کتاب و منافقان با وجود اطلاع از مصداق آن یعنی امام علی (ع) (که در روز #غدیر خم بهتصریح پیامبر (ص) امامت و جانشینی ایشان ابلاغ شده بود) سعی در پنهان کردن و نابودی آن داشتند؛ بنابراین نمیتوان پذیرفت که گوینده الهی بهخاطر ترس از مخالفان امر ولایت، آن را در جای اصلیاش مثلاً بعد از آیه تبلیغ (مائده: 67) قرار نداده است؛ چون بر اساس نظم شبکهای و فراخطی قرآن، خدا خود همان امر مهم را بهشیوهای حکیمانه در متن آیات با نشانههای متعدد قرار داده است، تا مخاطب متن با کمک تدبر و اندیشه در اطراف متن بتواند به واقعیت آن دست یابد.
💫جهت مشاهده تحليل هاي انجام شده به اصل مقاله مراجعه نماييد
تبیین فهم آیه اکمال دین بر اساس نظم فراخطی قرآن
نویسنده
🖌احمد قرائی سلطان آبادی
https://b2n.ir/h91851
🆔@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌺 غدیر ...
روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد.
@quranpuyan
#تمام_حق
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام(خطاب به مردم کوفه) فرمودند:
با این جامه های مندرس به سرزمین شما آمدم، و بار و بنه ام همین است که می بینید، اکنون اگر از سرزمین شما با چیزی جز آن چه به آن آمده ام بیرون روم، از خیانتکاران خواهم بود.
«دَخَلْتُ بِلَادَکُمْ بِأَشْمَالِی هَذِهِ وَ رِحْلَتِی وَ رَاحِلَتِی ها هِیَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلَادِکُمْ بِغَیْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِی مِنَ الْخَائِنِینَ 》
(مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص 98؛ بحارالانوار، ج40، ص 325)
عید سعید غدیر مبارک باد!
#کانال_المیزان
©️ @almizann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
💫: « ایهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ ؟
قالوا: الله و رَسُولُهُ .
فَقالَ: اَلا من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ
💞: مردمان! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او! سپس فرمود آگاه باشید! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست!
🤲خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد.
💫فرازی از #خطبه_غدیر
علامه امینی، الغدیر، ج ۱ ص ۱۲-۱۵۱ و ۲۹۴-۳۲۲».
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5769288715264331281.mp3
16.7M
💐سخنرانی در شب عید غدیر
♦️موضوع : چرایی #غدیر ؟
(آیا نصب الهی برای رهبری سیاسی ضروری است ؟)
ايا #امامت با #حکومت یکی است؟
ايا امامت و #عهد مورد اشاره در آيه حضرت ابراهیم، حکومت بر مردم است؟
ايا حکومت، عهد خدایی است یا عهد مردمی؟
برررسی نظرات مختلف در این زمینه
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
﷽
🌹🌹امروز همزمان با عید سعید #غدير کانال #قرآن_پویان ،قدم به #نهمین سال حیات خود گذاشت🌹🌹
🎉 سال ۱۳۹۴ در این روز مبارک و فرخنده
با توکل بر خدا و پشتوانه دوستان گروه تلگرامی قرآن پویان
اقدام به تشکیل کانال کردیم.
در این هشت سال سعی ما بر این بود تا باارایه تفاسیری دقیق و عقل گرایانه از قرآن و ارایه مطالب معتبر و مستند دینی،
بتوانیم ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و پرسشهای موجود در فضای کنونی جامعه،
انس مخاطبان خود با قران را بیشتر نموده و با فهم قران،در مسیر عمل به آن پیش رویم.
🙏🌺از همه شما همراهان مخصوصا دوستانی که با نظرات و پیشنهادات خود ،ما را دلگرمی بخشیدند،تشکر می کنیم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐 بسم الله الرحمن الرحيم
💠كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آياته و ليتذكر اولوا الالباب».
🌱ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن #تدبر كنند، و خردمندان متذكر شوند.
شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قران #به_ترتيب_نزول_سورهها را تجربه كنيد😇
✅دریافت برخی معانی در حین این سیر مطالعاتی شگفتآنگیز است. مطالبی که هرگز در مرور سنتی قرآن بدون رعایت ترتیب نزول دریافت نمیشود.
👌همچنین وقتي سورههای کلام خدا را به ترتیب نزول آن مطالعه میکنيد،
این کار خود به خود فضاهای نزول را بازسازی ميكند و مخاطب را در آن شرایط فرهنگی خاص نزول سوره قرار میدهد.
👈پس با ما همراه شوید در #مطالعه_تنزیلی روزانه یک سوره یا یک صفحه از قران در گروه #تقرب
همراه با فایلهای صوتی و متنی نکات برگزیده از تفاسیر مختلف
💫در #تلگرام و #ایتا (مطابق فهرست ترتیب نزول تحقیقی)
https://t.me/taqarrob99
https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
💫 در #بله (مطابق فهرست نزول روایی)
https://ble.ir/join/Y
✅عبارت من کنت مولاه از مسلمات تاریخ اسلام است.
💢چند جریان به غدیر ضربه می زنند😔
عید سعید غدیر خم مبارک باد
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
هجدهم ذیحجه سال دهم هجری روز بزرگی در تاریخ اسلام است.
در این روز رسول خدا محمد مصطفی (ص) سمت و سوی اسلام بعد از خود را تعیین کرد، و ولایت علی مرتضی (ع) را به مسلمانان اعلام کرد.
در غدیر خم هندسه معرفت دینی، مشاهدات و تجارب عرفانی، و نیز سرنوشت سیاسی امت از زبان پیامبر تبیین شد.
دو شأن نخست انتصابی بود و شأن سوم انتخابی.
واقعه غدیر خم یکی از #مسلمات_اسلامی است.
در چهار کتاب از صحاح ستة اهل سنت سخنان پیامبر (ص) در این روز تاریخی نقل شده است:
صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ترمذی، و سنن کبرای نسایی.
علاوه بر آن دو کتاب اقدم دیگر اهل سنت یعنی مسند احمد بن حنبل و انساب الاشراف بلاذری در این زمینه حقایقی نقل کرده اند.
عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» (هر که من #مولای او هستم، علی هم مولای اوست) در زمره احادیث متواتر است که حداقل دو نفر از بزرگان اهل سنت به تواتر آن اعتراف کرده اند: ذهبی و سیوطی.
معنای #مولی در عبارت پیامبر دوست و ناصر نیست، ولیّ و سرپرست است، آنچنانکه عبدالحسین امینی در موسوعة الغدیر فی الکتاب والسنة والادب (۱۴ جلد) شواهد آن را قرن به قرن در نثر و نظم عربی از سنی و شیعه نشان داده است.
ویلفرد مادلونگ محقق پرآوزه تاریخ اسلام دانشگاه آکسفورد که اخیرا از دنیا رفت کتابی دارد با مشخصات زیر:
Madelung, Wilferd. The Succession to Muhammad: A Study of the Early Caliphate. (1996).
ترجمه فارسی این کتاب با عنوان جانشینی حضرت محمد (ص): پژوهشی پیرامون خلافت نخستین در سال ۱۳۷۷ منتشر شده است.
تحقیق #مادلونگ با تلقی شیعی از جانشینی پیامبر (ص) قرابت دارد.
غدیر خم بسیار بزرگتر از جانشینی سیاسی پیامبر (ص) است.
💢چند جریان در دوران معاصر به غدیر خم ضربه زده اند:
اول. جریان سنتی شیعه غالی (ولایی ها)
دوم. اسلام انقلابی یا جمهوری اسلامی با سوء استفاده از اسلام و تشیع و تنزل ولایت علوی به مبنای بی بنیاد ولایت سیاسی فقیه،
سوم. اسلام قرآنی که می پندارد باید در سواد اعظم اهل سنت منحل شد.
چهارم. روشنفکری دینی تجدیدنظر طلب که هویت زدایی از اسلام و تشیع را سرلوحه فعالیتهای خود کرده است.
دو جریان نخست درباره غدیر خم افراط کرده و دو جریان اخیر (شیعیان شرمنده) درباره آن تفریط کرده اند.
با شناخت بیشتر معارف دین و مذهبمان منادیان رویکرد علوی به کلام الهی و سنت نبوی باشیم.
عید سعید غدیر خم بر محبان اهل بیت پیامبر مبارک باد.
🖌محسن کدیور
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ
و پروردگارتان فرمود :
مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.
🌿 سوره غافر ، آیه ۶۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_رحمن آیات 41 تا 67
📄#صفحه_533
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_533
❇️تاثیر #افکار و #اعمال انسان در سیمای او
💠يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي وَ الْأَقْدامِ
🌱گنهکاران از علامتشان شناخته میشوند؛ پس موهای جلوی پیشانی و پاها(یشان) گرفته میشود (و در دوزخ افکنده میشوند).
الرحمن - ۴۱
🔹افكار و اعمال انسان در چهره او جلوه دارند. «يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ»
🔹مجرم در نهايتِ ذلّت، گرفتار قهر الهی میشود. «فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي وَ الْأَقْدامِ»
🔹آنان كه در دنيا از هيچ گناهی فروگذار نكردند و از موی سر تا نوك پا، مخالف فرمان الهی عمل كردند، در قيامت نيز با موی سر گرفته شده و در عذاب افكنده شوند. «فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي وَ الْأَقْدامِ»
🔹تفكيك خوبان از بدان و شناخته شدن آنان، يكی از نعمتهای الهی است.
«فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan