#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_117
❇️پايان #نفاق و وابستگی به #كفّار، حبط و رسوايی و شرمندگی است
💠فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِينَ
🌱بدین سبب میبینی کسانی که در دلهایشان مرضی (از شک و تردید) است، در (دوستی) آنان میشتابند (و برای توجیه کار خود) میگویند: «میترسیم حادثهی ناگواری به ما برسد(و به یاری آنان نیازمند شویم).» امید است که خدا پیروزی یا اوضاع و احوال خاصی از جانب خویش (به نفع مسلمانان پدید) آورد و در نتیجه، آن(منافق)ها از آنچه در دلهایشان پنهان میکردند، پشیمان شوند.
مائده - ۵۲
🔷✨در این آیه اشاره به عذرتراشیهایى مىکند که افراد بیمارگونه براى توجیه ارتباطهاى نامشروع خود با بیگانگان، انتخاب مىکنند، و مىگوید:
«آنهایى که در دلهایشان بیمارى است، اصرار دارند که آنان را تکیهگاه و همپیمان خود انتخاب کنند، و عذرشان این است که مىگویند: ما مىترسیم قدرت به دست آنها بیفتد و گرفتار شویم» (فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِیبَنا دائِرَةٌ).
قرآن در پاسخ آنها مىگوید: همانطور که آنها احتمال مىدهند روزى قدرت به دست یهود و نصارى بیفتد، این احتمال را نیز باید بدهند که «ممکن است سر انجام، خداوند مسلمانان را پیروز کند و قدرت به دست آنها بیفتد و این منافقان، از آنچه در دل خود پنهان ساختند، پشیمان گردند» (فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نادِمِینَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_117
❇️#آیه_ولایت
💠إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ
🌱سرپرست و ولی امر شما، فقط خدا و پیامبرش است، و نیز مؤمنانی که نماز را کامل و بینقص بهجای میآورند و در حال رکوع صدقه میدهند (یعنی علی بن ابیطالب).
مائده - ۵۵
🔹اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارى نهى کرد، این آیه مىفرماید: خدا و رسول و کسى را که در رکوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهید. «یا ایّها الّذین آمنوا لا تتّخذوا... انّما ولیّکم اللَّه...»
🔹از اینکه به جاى «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و علىعلیهما السلام، شعاع ولایت الهى است. «ولیّکم»
🔹 معمولاً در قرآن نماز وزکات در کنار هم مطرح شده است، ولى در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زکات در حال نماز) «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹کسانى که اهل نماز و زکات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. «انّما ولیّکم اللَّه...» («انّما»، نشانهى انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
🔹 براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یؤتون الزکاة و هم راکعون» (آرى، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.)
🔹ولایت از آنِ کسانى است که نسبت به اقامهى نماز وپرداخت زکات پایدار باشد. «یقیمون الصلوة ویؤتون...» («یقیمون» و«یؤتون» نشانه دوام است)
🔹هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستى که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما ولیّکم اللَّه...» (کلمه «انّما» علامت حصر است)
🔹 توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد.«یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹 کسى که نسبت به فقرا بىتفاوت باشد، نباید رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما ولیّکم اللَّه... و یؤتون الزکاة»
🔹 کارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمىکند. «یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
🔹 در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زکات» گفته مىشود. «یؤتون الزکاة»
🔹 ولایتها در طول یکدیگرند، نه در برابر یکدیگر. ولایت بر مسلمین، ابتدا از آنِ خداست، سپس پیامبر، آنگاه امام. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله و الّذین آمنوا...»
🔹 حضرت علىعلیه السلام در زمان خود پیامبرصلى الله علیه وآله نیز ولایت داشته است. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله» (ظاهر ولایت، ولایت بالفعل است، نه ولایت بالقوّه. زیرا ولایت در آیه یکبار بکار برده شده که یا همه بالفعل است و یا همه بالقوّه مىباشد)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌺🌺با تبريك فرا رسيدن اعياد #شعبان،
✅از هم اكنون با سفارش كتاب "#باورها_و_رفتارهاي_قرآني: 280 نكته از 30 جزء قرآن" باستقبال #بهارقرآن برويد
تا بتوانيد ضمن جزءخواني روزانه در ماه مبارك #رمضان، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده
به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از #نکات_برگزیده_هر_جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان ارسال می گردید،
👌 نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت فقط 50 هزارتومان (قيمت قديم) سفارش دهند
🔰علاقهمندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن میتوانند به کانال کتاب در پیام رسان تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند.
https://eitaa.com/raftarequrani
https://t.me/raftarequrani
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5315_frwsh-khtb--bwrh-w-rftrhy-qrny--280-drs-z-30-jz-qrn--w-fyl-dyjytl-n.aspx
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹پرسش و پاسخ هایی از آیات ابتدایی سوره حجر
الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿1﴾ رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ ﴿2﴾
الف. لام. ر. اين آيات آن کتاب ، و خواندنيي روشنگراست (1) چه بسا کافران دوست ميدارند که کاش مسلمان ميبودند (2)
❓آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند؟
يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه ای كاش مسلمان بودند؟
پاسخ ۳ :
اولا ترکیب فعل یود با حرف شرط لو بر تعلیق شرط یا بعبارتی آرزوی ناممکن (در ان لحظه) دلالت میکند. که در سوره های مختلف قران مشابه ان امده است: یود المجرم لو یفتدی من عذاب یومئذ ببنیه (معارج ۱۱) یود احدهم لو یعمر الف سنه( بقره ۹۶) یومئذ یودالذین کفروا لو تسوی بهم الارض (نسا ۴۲) و ان یات الاحزاب یودوا لو انهم بادون فی الاعراب(احزاب ۲۰)
ثانیا با توجه به اینکه در آیات تنها صحبت از یک گروه (الذین کفروا) شده که در آیات ۶ و ۷ هم گوشه ای از رفتار آنها را بیان کرده که به پیامبر اتهام جنون میزدند، قاعدتا اینها نمی توانسته اند در همان زمان در دل حب اسلام و پیامبر را داشته باشند اما بدلیل فشار اجتماعی قادر به ابراز آن نبوده باشند. ضمن آنکه در صورت وجود چنین افرادی، آیات ۵-۳ که شدیدا نکوهشی است ،نمی تواند پاسخ خدا به چنین افرادی باشد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇جامعه اسلامی و رعایت #حق_زبان
👇 #حق_زبان آن است که :
👈 آن را از زشت گویی بازداری؛
↩️ به گفتار نیک و ادب عادت دهی؛
👈 از گشودن زبان جز به هنگام نیاز و تحصیل منفعت دین و دنیا خودداری نمایی؛
↩️ از #پرگویی و #بیهوده گویی که جز زیان دربر ندارد، دوری کنی؛
👈 بدانی که #زبان، گواه عقل و اندیشه توست؛
↩️ و آراسته شدن به زیور عقل، در خوش زبانی آشکار می شود.
🌱🖌از بند سوم رساله حقوق امام #سجاد (ع)
#حق_زبان اين است كه تنها به سخن نيكو و پسنديده عادت داده شود. چنين سخني است كه براي فرد سود دنيايي و ديني دارد. اما سخن ناپسند و ناروا تنها زيانبار است و هم به دين انسان لطمه ميزند و هم به دنيای او. هم باعث اختلاف و نزاع و تفرقه ميگردد و هم حيثيت فرد و جامعه و ملت را لكهدار ميسازد.
🌴پيامبرخدا(ص) ميفرمايد: «مردگان را #دشنام ندهيد؛ زيرا آنان به آنچه از پيش فرستاده بودند رسيدند» (نهجالفصاحه، پيشين، ص341) و ميفرمايد: «مردگان را دشنام ندهيد تا زندگان را اذيت كنيد» (همان)
⚔در جنگ صفين خبر به امام علي(ع) رسيد كه حجرابن عدي و عمرو ابن حمق خزايي نسبت به لشكر معاويه لعن و نفرين و ناسزا ميگويند. امام(ع) براي آنان پيام فرستاد و دستور داد كه از اين كار دست بكشند و نزد او بيايند. چون آن دو نزد حضرت آمدند، عرض كردند: مگر ما بر حق نيستيم؟ حضرت فرمود: چرا، هستيم. عرض كردند: آيا آنان بر باطل نيستند؟ فرمود: چرا، هستند. عرض كردند: پس چرا ما را از #لعن و #ناسزاي نسبت به آنان باز ميداري؟
👈👈حضرت فرمود: دوست ندارم كه شما #لعنت_كننده و #دشنامگو باشيد» (بحار الانوار، ج32، ص399)
آن حضرت وقتي شنيد كه جمعي از يارانش به شاميان دشنام ميدهند ميفرمايد:
«من خوش ندارم كه شما #دشنام دهنده باشيد. اگر شما اعمال آنان را توصيف كنيد و حالشان را بازگو نماييد گفتارتان صوابتر، و عذرتان پذيرفتهتر خوهد بود. بهتر است به جاي ناسزا گفتن، بگوييد: خداوندا، خونهاي ما و خونهاي ايشان را از اينكه بر زمين بريزد حفظ كن، و روابط ميان ما و آنان را اصلاح فرما؛ اين گروه را هدايت نما و از گمراهي نجات ده، تا كسي كه جاهل به حق است آن را بشناسد و كسي كه در گمراهي است از آن باز ايستد» (نهجالبلاغه، خ206).
❇امام باقر(ع) ميفرمايد: 👈👈«بهترين چيزي را كه دوست داريد به شما گفته شود، به مردم بگوييد؛ زيرا خداوند از شخص لعنت كنندة دشنام ده بدگوي از مؤمنان و #ناسزاگوي بددهن نفرت دارد» (بحار الانوار، ح78، ص181).
⭕️اين #حق_زبان است كه امام سجاد (ع) ميفرمايد و اين دستور دين درباره زبان است كه در رواياتي كه نقل شد و روايات پر شمار ديگر آمده است.
اين يك فرهنگ ديني است كه بر آن بسيار تاكيد شده است.
👈 انسان و جامعهاي كه از اين فرهنگ فاصله گرفته در واقع از اصل دين فاصله گرفته است.
🔻جامعه و نظامي كه در ان قبح #توهين و ناسزاگويي ريخته شده و مسئولان بلند پايه آن از بدترين الفاظ استفاده ميكنند و زشتترين و ركيكترين كلمات را به زبان ميآورند با فرهنگ زيباي اسلام بسيار فاصله دارد.
🔻بزرگان دين ميگويند كه #فحاشي نكنيد و #لعنت كننده نباشيد، اما عجيب است كه در جامعهاي كه خود را مرتبط با اهل بيت بداند و خود را پيرو امام علي و امام سجاد بشمارد، شعار سياسياش تنها « #مرگ» و شعار مذهبياش تنها « #لعنت» باشد.
🔻به هر حال، امام سجاد(ع) و ديگر شخصيتهاي ديني، زبان را نشان دهنده شخصيت فرد و جامعه ميشمارند. مطابق سخن اين بزرگان ،جامعهاي ديني و اسلامي است كه در زبانش #متانت و #ادب نمايان باشد.
🌱جامعه و نظامي اسلامي است كه مسئولانش از بهترين كلمات و واژهها استفاده كنند.
⭕️جامعه و نظامي كه در آن كاربرد الفاظ و #واژههاي_زشت و #ناخوشايند رواج دارد و #فحش و ناسزا و لعنت و نفرين بيش از هر چيزي به گوش ميرسد، بسيار از اسلام فاصله دارد و به #اصلاح_فرهنگي عميق و زيربنايي نيازمند است.
🎙دکتر عبدالرحیم سلیمانی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️روند #انحراف_حاكمان_ديني از نگاه امام موسي صدر
🔹 بعضی از حکام، خود را #سایهی_خدا بر روی زمین مینامیدند؛ معنایش این بود که #بندگی آنها (بهاصطلاح قرآنی)، فریضه و اطاعتشان واجب است و مخالفت با آنها، مخالفت با خداست!
[ادیان در خدمت انسان، ۱۱۱].
🔹 ولایت از آنِ کسی است که دردهای امت را احساس کند و این احساس درد در سخنانش آشکار باشد
[انسان آسمان، ۱۱۴].
🔹 نیازمند ضامنی هستیم تا فئودالیسم دینی جانشین فئودالیسم سیاسی نشود.
🔹 ضمانتی که لازم داریم، ملاقات حاکم با مردم و #گوش_دادن_به_نقد ایشان و توجه بهآن است.
🔹 دوری و پنهان شدن از مردم باعث انحراف حاکم میشود و در حالتی قرار میگیرد که طاقت چیزی جز #تملق را ندارد و بهچیزی جز #ستایش خود قانع نمیشود و از هیچ رفتاری جز چاپلوسی خوشنود نمیگردد.
🔹 سپس متحول میگردد و خود را در جایگاه #پیامبر میبیند و احساس میکند که #تافتهی_جدابافته است
👈 و یار وفادار و مخلص فقط کسی است که او را تأیید کند.😔
🔹 در نتیجه مناصب را در بین نزدیکان خود توزیع میکند و علما و دانشمندان و #شایستگان راستین حکومت را از دربار خود میراند، که در نتیجه منجر بهفروپاشی جامعه میشود.
🔹 در فرمایشات حضرت علی (ع)، ضرورت ادامه داشتن دیدارها و بحث و گفتگو با حاکم، آشکارا بیان شده است. این موضوع برگرفته از این رهنمود اسلامی است که میفرماید:
♦♦ «اَفضَلُ الجهاد کَلِمةُ حقٍّ عِندَ سُلطانٍ جائرٍ». یعنی «بالاترین جهاد، گفتن حق نزد حاکم ستمگر است».
🔹 تصور نکنید کسی میتواند با #خونریزی پیروز شود و بر مردم غلبه کند. چه بسا خونریزی بتواند یک روز، دو روز، یا مدتی در دل مردم ایجاد ترس و وحشت کند، ولی دیری نمیپاید که بهنابودی آن حکومت میانجامد.
❌❌#کینهی_ملت، خطرناکترین تهدید برای حکومت است.
(سخنرانی امام موسی صدر در سالن هنرستان عاملیه مورخ ۱۳ فوریه ۱۹۷۵ (۲۴ بهمن))
@quranpuyan
4_5911123636483265971.mp3
18.32M
🔷نظریه #دولت_غاصب در فقه امامیه
🔻اهمیت غصب سیاسی در شیعه
🔻ابعاد سه گانه غصب سیاسی
🔻غصب حق خدا ،
غصب حق امام ،
غصب حق مردم
کدامیک اهم است ؟
⁉️غصب حق خدا یعنی چه؟ یعنی حاکم ادعای کبریایی و ربوبی کند. احساس جبروت و فعال لمایشا و خود را فراتر از #پاسخگویی، لایسال عما یفعل بداند.
از نظر نایینی، هرچه ابعاد غصب کمتر باشد، بهتر.
حداقل با مشروطه و دموکراسی و قوانین مقید کننده حاکم، غصب حق مردم و خدا کمتر میشود، حتی اگر حاکم برحق مشروع هم نباشد.
مرحوم ایت اله شیخ عبدالکریم حایری در زمان غیبت هم حکومت را از ان مردم میداند نه فقها.
امام خمینی هم مشروعیت حکومت را از رای #اکثریت_مردم میداند
حضرت علی پس از ماجرای سقیفه فرمود اگر امور مردم به سامان است، من از حق شحصی خودمیگذرم
مرحوم نایینی هم میگوید حتی اگر حاکم برحق نیست اما مردم در عدالت و ارامش زندگی میکنند، میتوان حکومت را ماذون دانست و مشروعیتش را تایید کرد مثل متنجسی که قابل تطهیر است اما اگر امور مردم هم مشکل دارد، مانند عین نجاست است که جز با استحاله، پاک نمیشود.
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین🍀
بند ۴
🍃🌸 اللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً کَثیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً، وَلِحَقِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْکَ وَقُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمین 🌸
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد درود بسیارى که موجب خوشنودى ایشان گردد و حق محمد و آل محمد اداء گشته و انجام وظیفه ما شده باشد به جنبش و نیروى تو اى پروردگار جهانیان 🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 58 تا 64
📄#صفحه_118
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_118
❇️#اذان شعار بزرگ اسلام
🔷✨چه شعاری از اين رساتر كه با نام خدای بزرگ آغاز میگردد و به وحدانيت و يگانگی آفريدگار جهان و گواهی به رسالت پيامبر او اوج ميگيرد و با دعوت به رستگاری و فلاح و عمل نيك و نماز و ياد خدا پايان میپذيرد، از نام خدا" اللَّه" شروع میشود و با نام خدا" اللَّه" پايان میپذيرد، جملهها موزون، عبارات كوتاه، محتويات روشن، مضمون سازنده و آگاه كننده است. و لذا در روايات اسلامی روی مساله اذان گفتن تاكيد زيادی شده است در حديث معروفی از پيامبر ص نقل شده كه اذانگويان در روز رستاخيز از ديگران به اندازه يك سر و گردن بلندترند! اين بلندی در حقيقت همان بلندی مقام رهبری و دعوت كردن ديگران به سوی خدا و به سوی عبادتی همچون نماز است.
🔷✨صدای اذان كه به هنگام نماز در مواقع مختلف از ماذنه شهرهای اسلامی طنينافكن میشود، مانند ندای آزادی و نسيم حيات بخش استقلال و عظمت گوشهای مسلمانان راستين را نوازش میدهد و بر جان بدخواهان رعشه و اضطراب میافكند، و يكی از رموز بقای اسلام است، شاهد اين گفتار اعتراف صريح يكی از رجال معروف انگلستان است كه در برابر جمعی از مسيحيان چنين اظهار میداشت:" تا هنگامی كه نام محمد در ماذنهها بلند است و كعبه پابرجا است و قرآن رهنما و پيشوای مسلمانان است امكان ندارد پايههای سياست ما در سرزمينهای اسلامی استوار و برقرار گردد"!
اما بيچاره و بينوا بعضی از مسلمانان كه گفته میشود اخيرا اين شعار بزرگ اسلامی را كه سندی است بر ايستادگی آئين و فرهنگ آنان در برابر گذشت قرون و اعصار، از دستگاههای فرستنده خود برداشته و بجای آن برنامههای مبتذلی گذاشتهاند، خداوند آنها را هدايت كند و به صفوف مسلمانان باز گرداند.
بديهی است همانطور كه باطن اذان و محتويات آن زيبا است، بايد كاری كرد كه به صورتی زيبا و صدای خوب ادا شود، نه اينكه حسن باطن به خاطر نامطلوبی ظاهر آن پايمال گردد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_118
❇️خداوند، از خود انسانها هم به #ضميرشان #آگاهتر است.
💠وَ إِذا جاؤُكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ وَ هُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما كانُوا يَكْتُمُونَ (۶۱/مائده)
🌱و هرگاه (منافقان يا بعضی از اهل كتاب) نزد شما آيند، میگويند: ايمان آورديم، در حالی كه آنان با كفر بر شما وارد میشوند و با همان كفر بيرون روند و خداوند به آنچه كتمان میكردند آگاهتر است.
🔹خدای تعالی در این آیه از نفاق درونی آنان خبر می دهد و اشاره می کند به پلیدیهائی که در هنگام برخورد با مسلمین در دل نهان دارند و می فرماید: اینها وقتی به شما می رسند ،می گویند: ما ایمان داریم ، درحالیکه هنگام ورود و خروجشان با حالت کفر هستند و فقط ادعای ایمان می کنند، وگرنه در همه حال کافرند و تغییری نکرده اند و اینها منافقینی هستند که خداوند به نفاق درونی آنها و کفری که مخفی می کنند عالم وآگاه است .
🔹اظهار ايمان افراد، شما را فريب ندهد. قالُوا آمَنَّا ... وَ اللَّهُ أَعْلَمُ اظهار ايمان با زبان، نشانهی رسوخ ايمان در قلب نيست.
🔹خداوند، از خود انسانها هم به ضميرشان آگاهتر است. «اللَّهُ أَعْلَمُ»
🔹كسانی كه منافقانه اظهار ايمان میكنند، بدانند كه خداوند از درون آنان آگاه است. قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ ... وَ اللَّهُ أَعْلَمُ ...
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹پرسش و پاسخ هایی از آیات ابتدایی سوره حجر
الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿1﴾ رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ ﴿2﴾
الف. لام. ر. اين آيات آن کتاب ، و خواندنيي روشنگراست (1) چه بسا کافران دوست ميدارند که کاش مسلمان ميبودند (2)
❓آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند؟
يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه ای كاش مسلمان بودند؟
پاسخ ۴ :
رُبَمٰا يَوَدُّ اَلَّذِينَ كَفَرُوا ؛ «ربما» به تشديد و تخفيف خوانده شده است معمولا اين كلمه بر اوّل فعل ماضى در مى آيد و اين جا كه بر مضارع داخل شده، به اين سبب است كه دلالت بر ماضى مى كند، زيرا آنچه خداوند از آينده خبر دهد، به دليل اين كه تحقق آن حتمى است به منزلۀ ماضى و گذشته است و گويا خداوند فرموده است: ربما ودّ، و معناى آيه اين است: روز رستاخير موقعى كه كفّار، وضع و حال خود، و حالت مسلمانان را مشاهده كنند آرزو مى كنند كه كاش مسلمان بودند به قول ديگر، اين آرزوى آنان هنگامى است كه مى بينند مسلمانان از آتش خارج مى شود لَوْ كٰانُوا مُسْلِمِينَ : اين جمله در بيان آرزوى آنها و حكايت از مطلب دوست داشتنى آنان است
تفسير جوامع الجوامع
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#حكومت و #عدالت
🛑قسمت اول :
بروز انديشه غلط كه حاكم فقط در برابر خدا مسئول است نه مردم.
💢یکى از چیزهایى که #رضایت_عموم بدان بستگى دارد، این است که حکومت با چه دیدى به توده مردم و به خودش نگاه مى کند، با این چشم که آنها #برده و مملوک و خود #مالک و صاحب اختیار است؟
و یا با این چشم که آنها #صاحب_حق_اند و او خود تنها #وکیل و امین و نماینده است؟
در صورت اول هر خدمتى انجام دهد از نوع تیمارى است که مالک یک حیوان براى حیوان خویش انجام مىدهد،
👈👈و در صورت دوم از نوع خدمتى است که یک امین صالح انجام مىدهد.
اعتراف حکومت به #حقوق_واقعى_مردم و احتراز از هر نوع عملى که مشعر بر نفى حق حاکمیت آنها باشد، از شرایط اولیه جلب رضا و اطمینان آنان است.
🟩 #عقبگرد_مذهبى: مردم در برابر حكومت فقط وظيفه دارند نه حق.
♦️از نظرروانشناسى مذهبى، یکى از موجبات عقبگرد مذهبى این است که #اولیای_مذهب میان مذهب و یک #نیاز_طبیعى، #تضاد برقرار کنند، مخصوصاً هنگامى که آن نیاز در سطح افکار عمومى ظاهر شود.
درست در مرحله اى که #استبدادها و #اختناقها در اروپا به اوج خود رسیده بود و مردم تشنه این اندیشه بودند که حق حاکمیت از آن مردم است، [از طرف] کلیسا یا طرفداران کلیسا و یا با اتکا به افکار کلیسا،
👈👈 این فکر عرضه شد که مردم در زمینه حکومت فقط تکلیف و #وظیفه دارند نه حق. 😔😔
همین کافى بود که تشنگان آزادى و دمکراسى و حکومت را بر ضد کلیسا، بلکه #برضد_دین و خدا به طور کلى برانگیزد.
👈این طرز تفکر، هم در غرب و هم در شرق ریشه اى بسیار قدیمى دارد
🔹 در این فلسفه ها مسئولیت در مقابل خداوند موجب سلب مسئولیت در مقابل مردم فرض شده است، 😔😔
مکلف و موظف بودن در برابر خداوند کافى دانسته شده است براى اینکه مردم هیچ حقى نداشته باشند؛
عدالت همان باشد که حکمران انجام مىدهد
و ظلم براى او مفهوم و معنى نداشته باشد…
👈👈 به عبارت دیگر، حقالله موجب سقوط حقالناس فرض شده است. 😔😔
آنچه در این فلسفه ها دیده نمىشود، این است که اعتقاد و ایمان به خداوند پشتوانه عدالت و حقوق مردم تلقى شود.
↩️حقیقت این است که ایمان به #خداوند از طرفى زیربناى اندیشه #عدالت و #حقوق_ذاتى_مردم است و تنها با اصل قبول وجود خداوند است که مى توان وجود حقوق ذاتى و عدالت واقعى را به عنوان دو حقیقت مستقل از فریضه ها و قراردادها پذیرفت، و از طرف دیگر بهترین ضامن اجراى آنهاست.
💫ادامه دارد
🖌 شهيد مطهري
مجموعه اثار ج 16
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛