eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به توجّه كنيد، نه به جلوه‌های آن 💠فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ (۵۵/توبه) 🌱‏پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتی نيندازد. جز اين نيست كه خداوند می‌خواهد به اين وسيله آنان را در زندگی دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود. 🔹مؤمنان معاصر پيامبر در مقايسه با منافقان، در ضعف مالی بودند. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... ‏ 🔹چه بسيار نعمت‌هايی كه در باطن نقمت است و چه بسا توان‌های اقتصادی كه وسيله‌ی نابودی و بدبختی می‌شود. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها» ‏ 🔹به ذلّت كشاندن ثروتمندانِ منافق، از سنّت‌های الهی است. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها» ‏ 🔹عذاب الهی تنها در آخرت نيست، در دنيا هم وجود دارد. «فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» ‏ 🔹مرگ، جدايی روح از بدن است، نه نيست و فانی شدن. «تَزْهَقَ» ‏ 🔹جان منافق، ارزش گرفتن ندارد، خود خارج می‌شود. «تَزْهَقَ» ‏ 🔹منافقِ ثروتمند، سخت جان می‌دهد. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ» ‏ 🔹مال و اولاد فراوان منافقان، زمينه‌ی كافر مردن آنان است. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ‌ ‏ 🔹به عاقبت امور توجّه كنيد، نه به جلوه‌های آن. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ‌ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منظور از" " چه اشخاصی هستند؟ 💠إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 🌱درآمد زکات، مخصوص فقیران و بیچارگان و مأموران (جمع و پخش) آن، و کسانی که (برای جذبشان به اسلام) از آنان دلجویی می‌شود، و برای (آزاد کردن) بردگان، و (گره‌گشایی از) بدهکاران، و (هر گونه هزینه) در راه خدا، و برای (کمک به) شخصِ در راه مانده است. (این حکم،) به‌طور قطعی از سوی خدا واجب شده است. خداوند، بسیار دانا و حکیم است. توبه - ۶۰ 🔷✨‏آنچه از تعبير" مؤلفة قلوبهم" فهميده می‌شود آن است كه يكی از مصارف زكات كسانی هستند كه به خاطر ايجاد الفت و محبت به آنها زكات داده می‌شود، ولی آيا منظور از آن كفار و غير مسلمانانی است كه به خاطر استفاده از همكاری آنها در جهاد از طريق كمك مالی تشويق می‌شوند؟ يا مسلمانان ضعيف الايمان را نيز شامل می‌گردد؟  🔷✨همانگونه كه در مباحث فقهی گفته‌ايم مفهوم آيه، و همچنين پاره‌ای از روايات كه در اين زمينه وارد شده مفهوم وسيعی دارد، و تمام كسانی را كه با تشويق مالی، از آنها به نفع اسلام و مسلمين جلب محبت می‌شود، در بر می‌گيرد، و دليلی بر تخصيص آن به كفار نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 « ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند.ص 29 🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه: ☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید ☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید 🔰🔰شما را به حضور در دوره (در ايتا) بهتر قرآن دعوت می کنیم. ✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. 👈 اطلاعات بيشتر در خصوص جزييات دوره و کلیپهای اموزشی در كانال اطلاع رساني دوره @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا👆 https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ👆 مهلت ثبت نام تا چهارشنبه 30 خرداد
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره مسد از عبدالعلی بازرگان پیشگفتار سوره مسد (۱۱۱) اين سوره را «ابي‌لهب»، مَسَد يا «تَبّت» خوانده‌اند كه هر سه به سرنوشت يك زوج آتش‌افروز و فتنه‌انگيز، در آغاز رسالت پيامبر اسلام، در مكه برمي‌گردد. ابي‌لهب كنية عبدالعزّي [بندة بُت عزّي] عموي نا اهل پيامبر بود كه به رغم حمايت همة بني‌هاشم از رسول خدا(ص)، به رسم پيوندهاي عشيره‌اي آن روزگار، با كينه‌توزي و بغض و عداوت، به همراه همسرش «اُمّ جميل»، كه خواهر ابوسفيان [سركردة مخالفان پيامبر] بود، با رسول خدا مقابله مي‌كرد. كنية «ابي‌لهب» را به گفته برخي مفسرين به دليل سرخ بودن گونه‌هايش، و به گفته بيشتر آنان مردم يا خدا به دليل آتش افروز بودنش بر او نهاده بودند. آية سوم اين سوره «نَارًا ذَاتَ لَهَب» نيز روايت دوم را تقويت مي‌كند. سبك و سياق قرآن همواره پرهيز از نام بردن از اشخاص و جزييات وقايع، و پرداختن به تجزيه و تحليل حوادث براي شناخت ريشه‌ها و علل وقايع عبرت‌گيري از آنهاست، اما جاي تأمل دارد كه چرا در اين سوره ذرّه‌بين مذمّت را هرچند با كُنيه، بر زوجي ظالم در زماني خاص نهاده است؟ آيا حسادت و عداوت يك خوديِ خطرناك‌تر از دشمن موجب اين مذمّت شده، يا اشاره‌اي است عام بر هر مرد و زني كه در برابر هر دعوت به حق و خيري فتنه‌انگيزي و آتش‌افروزي مي‌كنند؟ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ مسد : ۴ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ و زنِ او باركش هيمه است6 [=آتش‌بيار معركه و تحريك كنندة فتنه‌هاست]. ۶ - «حَطَبِ» به خار و هيمه‌اي كه براي تهية آتش فراهم مي‌كنند گفته مي‌شود. اين واژه يكبار ديگر در قرآن آمده است: جن ۱۵ (۷۲:۱۵) - «وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا». عدالت ستيزان [برخلاف عدالت‌طلبان كه بناكنندة بهشت‌اند] براي جهنم خار و هيمه جمع مي‌كنند [انرژي خود را صرف آتش‌افروزي مي‌سازند]. مبالغه ذكر شدن «حَمَّالَهَ» دلالت بر شدت فتنه‌انگيزي مي‌كند. درضمن سخن‌چيني و آشوب بين ديگران را «حَمَّالَهَ الْحَطَب» گويند، در اينصورت نقش همسرِ «ابي‌لهب» كه خواهر ابوسفيان [دشمن درجة يك پيامبر] بود، در جاسوسي و واسطة شرّ بودن ميان بني‌هاشم و بني‌اميه بهتر روشن مي‌شود. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ مسد : ۵ فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ در گريبانش ۷ ريسماني از رشته‌هاي به هم تابيده است. ۸ ۷ - «جِيدِ» به قسمتي از بالاي سينه بانوان گفته مي‌شود كه گردنبند بر آن قرار مي‌گيرد. اين سخن از سالار شهيدان است كه: «خُطَّ الموتُ عَلى وُلدِ آدَمَ مَخَطَّ القِلادَهَ عَلى جِيد الفَتاهِ» مرگ [در راه حق] بر آدميان همچون گردنبند بر گردن دختران جوان زيبنده است. كلمات ديگري نيز همچون رَقَبه و عُنُق در زبان عربي وجود دارد كه نگرش و مفهوم ديگري از گردن مي‌باشد [ر ك به: بلد ۱۳ (۹۰:۱۳) ، نساء ۹۲ (۴:۹۲) ، اسراء ۱۳ (۱۷:۱۳) و ۲۹ (۱۷:۲۹) ]. اين تمثيل و تشبيه، تصوير مسخ شده زني را نشان مي‌دهد كه به جاي گردنبندي از مرواريد، طناب ضخيمي براي هيمه كشي به گردن گرفته است! اگر اولي نمادي از زيبايي فطري است، دومي نماد باركشي و اسارت نفس است. ۸ - «مَسَدٍ» كه يكي از نامهاي اين سوره، و شايد معروف‌ترين آنهاست، دلالت بر پيچيده و بافته شدن رشته‌هايي مي‌كند كه در بافت الياف پشم و پنبه [در صنعت نخ‌ريسي و نسّاجي] و نيز در بافت رشته‌هاي ليف خرما و چرم مشهود مي‌باشد. مكتسبات آدميان نيز در طول زندگي به تدريج بافته و برهم نهاده مي‌شود و مجازاً ملازم گردن سرنوشت او مي‌گردد: «وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ...» [اسراء ۱۳ (۱۷:۱۳) ]. آيا در «فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ» اشاره‌اي به سرنوشت خودساختة همسر ابي‌لهب ديده نمي‌شود؟ https://zaya.io/6rkpp کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره8⃣ . . سوره 🌹🌸به پا داشتن 🔸الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3/بقره 🌱 همانان كه به غيب [=حقايق پنهان] ايمان مي‌آورند و نماز [=رويكرد به خدا را] به پا مي‌دارند و از آنچه روزيشان داديم انفاق مي‌كنند. 🕊🌹معناي «رويکرد» است، يعني روي آوردن و توجه کردن به چيزي يا به کسي که به آن علاقه و عقيده پيدا کرده‌ايم. واژة مخالف آن «تولّي» است [قيامه 31 (75:31) ] که معناي رويگرداندن، پشت کردن و بي‌اعتنايي دارد. 🕊🌹با اين توجيه، «صلاتِ» همة موجودات، همان خودآگاهي آنان در پيروي از قوانين حاکم بر هستي و هدايت غريزيشان به سوي کاري است که براي آن آفريده شده‌اند، «تسبيح» آنان نيز کار مفيدي است که در مدار سازنده و مثبت خود انجام مي‌دهند. 🕊🌹اما صلاتِ [نماز] آگاهانه و با اختيار و علاقة آدمي، اقبال و روي آوردني است به آفريدگار جهان، با پشت کردن به هواي نفس و تحريکات شيطاني و جاذبه‌هاي فريبندة دنيايي، براي ايفاي نقشي که در اين جهان به عهدة هر كس گذاشته شده است. 🕊🌹 ما [فارسي زبان‌ها] مي‌پنداريم خواندني است! مي‌پرسيم آيا نمازت را خوانده‌اي؟! اما «صلات» خواندني نيست و هرگز، حتي يکبار هم، در قرآن گفته نشده است: «نماز بخوانيد»!... بلکه «نماز را بپا داريد»، بپاداشتن، يعني جدّي گرفتن و اهميّت دادن ، شما اگر چيز با ارزشي را روي زمين افتاده ببينيد، آن را برمي‌داريد و در بلندي قرار مي‌دهيد تا ضايع و خراب نشود. 🕊🌹 ارتباط با آفريدگار را نيز بايد بلند کرد و بپاداشت. اگر به اين ارتباط اهميّت مي‌دهيم چگونه مي‌توانيم آنرا سَرسَري بگيريم و سهل‌انگاري کنيم؟ 🕊🌹بپاداشتن ، در اصطلاح قرآني «اقامه صلوه» است که 47 بار اين ترکيب تکرار شده است. بپاداشتن [اقامه] فقط براي نماز نيست، اين اصطلاح براي امور ديگري نيز به کار رفته است، مثل: «اقامة قسط» [عدالت اقتصادي]، «اقامة شهادت» [گواهي دادن به نفع صاحبان حق]، «اقامة وزن» [ميزان و انصاف را در معاملات رعايت کردن] و «اقامة وجوه» [جدّي گرفتن توجه به آرمان‌هاي بزرگ] و... به طور خلاصه، بها قائل شدن، جدي تلقي کردن و تلاش مسئولانه در هر کار را «اقامة» آن مي‌گويند. [ر ك به مقالة نماز و نياز از ج 2 كتاب پژوهشي در قرآن] 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مرحوم دکتر از استعدادها و قریحه‌های برجسته زمان ماست. دکتر از دید من یک انسان خوش‌قریحه باهوش، تیزبین، و ناآرام بود که جستجوگری را آغاز کرده و خواسته هر چیزی را بفهمد و بداند و در این تلاش، که خیلی زود در زندگی‌اش آغاز شد و تا آخرین روزهای زندگی‌اش ادامه داشت، پویشی پرنشیب و فراز را انجام داد. نتایج این پویش، با استفاده از آن استعداد و قریحه سرشار، کتابها و سخنرانیها و آثاری بسیار پرطنین است. همان روحیه پویایی و تحرک اندیشه دکتر و جستجوگری صمیمانه‌ای که در حرکتش بود به کار و آثارش جاذبه خاصی می‌داد. شهید مظلوم آیت الله دکتر 📚کتاب (، جستجوگری در مسیر شدن) ص۱۱۳
▪️با گرامی‌داشت 29خرداد سالروز درگذشت دکتر علی .🥀 🛑🛑احتمال وجود با وجود غلبه ، است . علي ع نه زندان سياسي داشت نه قتل سياسي ✅ یعنی رشد هماهنگ این سه بعد (آزادي، عشق، برابري) در خویش، یعنی در همان حال که خویش را مزدکی احساس می‌کنیم، در درون خویش عظمت بودایی را برپا سازیم و در همان حال انسانی را تا آنجا حرمت نهیم که را و حتی دشمن فکری خویش را به خاطر تقدس آزادی، تحمل کنیم، و تنها به خاطر اینکه می‌توانیم، او را از آزادی تجلی اندیشه خویش و انتخاب خویش، با باز نداریم و به نام اصول، مقدس‌ترین اصل را، که انسان از طریق و و آزادی خلق و آزادی تفکر و تحقیق و انتخاب است، با روشهای پلیسی و فاشیستی پایمال نکینم، 🔻🔻 زیرا هنگامی که « » غالب است، احتمال اینکه در جریان باشد، باوری و خطرناک است و هنگامی که «سرمایه‌داری» حاکم است، ایمان به دموکراسی و آزادی انسان یک ساده‌لوحی است. و اگر به تکامل نوعی انسان اعتقاد داریم، کمترین خدشه به آزادی فکری آدمی و کمترین بی‌تابی در برابر تحمل تنوع اندیشه‌ها و ابتکارها، یک است. ✅اگر یک روشنفکر مسلمان است و به ویژه شیعه، نیازی به چنین ترکیب مصنوعی از سه شخصیت برای داشتن یک «امام» ندارد، زیرا را دارد. او که حساستر از مزدک و انقلابی‌تر از مارکس زندگی کرد و در برابر بهره‌کشان کینه ورزید و با محرومان همدرد بود ✅روحی که در برابر چنان بی‌تاب است که وقتی شنید در مرز حکومت او سپاهیان دشمن یورش آورده‌اند و یک زن یهودی را که در ذمه حکومت او بوده است، آزار کرده‌اند، بر روی منبر از بیتابی درد آنچنان بر چهره‌اش سیلی نواخت و فریاد زد که «اگرکسی از این درد بمیرد او را نباید سرزنش کرد». ✅و اما حرمت و تا بدانجا که نماز می‌خواند و خوارج، که دشمنان خونی وی بودند، نمازش را در هم می‌شکنند، سخن می‌گفت سخنش را قطع می‌کردند، و حتی او را استهزا می‌کردند و او در اوج قدرت بود و هرگز کوچکترین بر کسی وارد نساخت، او حاکمی بود که بر پهنه‌های بزرگی در آفریقا حکم می‌راند اما نداشت، حتی یک زندانی سیاسی و . و طلحه و زبیر قدرتمندترین شخصیتهای با نفوذ و خطرناکی که در رژیم او کرده بودند، هنگامی که آمدند و بر خروج از قلمرو حکومتش اجازه خواستند، و می‌دانست که به یک توطئه خطرناک می‌روند، اما اجازه داد، زیرا نمی‌خواست این سنت را برای قداره‌بندان و قلدران به جای گذارد که👈👈 به خاطر ، را پامال کند. ✅اسلام با اینکه خود را دینی الهی می‌داند و پیامبرش را فرستاده از سوی خداوند برای نشان دادن راه راست به انسانها می‌شناسد، با این همه اعلام می‌کند که: در پذیرش دین نیست و تلاش ما تنها برای آگاه کردن انسان‌ها است تا راه «رشد» از راه «غی» تشخیص داده شود و آنگاه آن با خود آنها است: «لا فی الدین، قد تبین الرشد من الغی». ✅و علی، به فرمانده خود دستور می‌دهد که: «با توده درآمیز و از اشراف دوری کن و بدان که توده یا برادر تواند در دین و یا همانند تو در نوع، خون آنان همچون خون ما است و مال آنان همچون مال ما، هر دو را حرمت نه»، و یک شاعر بدبین نابینای تنها، در هنگامی که قدرت اسلام شرق و غرب عالم را فرا گرفته می‌تواند با همه تنهایی اعتراض خویش را علیه ایمان حاکم، علیه اسلام حاکم، و حتی علیه خدا و مذهب برآورد و بماند. 🔻🔻اکنون این مسلمان رنج دیده چگونه می‌تواند پس از ۱۴ قرن، چهارده قرنی که زخمهای کاری از و از خشونت خلفا و از سیطره جبارانه قداره‌بندان و و بر دل دارد، نظامی را بپذیرد که در آن آنچه را که در یک حکومت واقعي مذهبی از آن برخوردار بوده است، از او باز گیرند؟😔😔 🖌برگرفته از مقاله خودسازي انقلابي، زنده ياد دكتر علي . http://quranpuyan.com/yaf_postst5525_Hkwmt-w-dlt-dr-slm--msy-wlyt-Hkm-dr-brbr-mrdm-z-ngh-qrn-w-nhj-lblGh.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى وَالْيَقينَ فى قَلْبى وَالاِْخْلاصَ فى عَمَلى وَالنُّورَ فى بَصَرى وَالْبَصيرَهَ فى دينى ⚜ خدایا قرار ده، بى نیازى را در ذاتم، و یقین را در دلم، و اخلاص را در عملم، و نور را در دیده ام، و بصیرت را در دینم بخشی از دعای عرفه امام حسین  (ع) 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 62 تا 68 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️قیافه حق به جانب ! 💠أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِداً فِيها ذلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ 🌱مگر ندانسته‌اند که هر کس با خدا و پیامبرش مخالفت کند، (سزایش این است که در قیامت) فقط آتش دوزخ را داشته باشد (و بس)؟! همیشه در آن خواهد ماند. این خفّت و خواری بزرگ است. توبه - ۶۳ 🔷✨یکى از نشانه‏هاى منافقان و اعمال زشت و شوم آنها که قرآن کرارا به آن اشاره کرده، این است که آنها براى پوشاندن چهره خود بسیارى از خلافکاریهاى خود را انکار مى‏کردند و با توسل به سوگندهاى دروغین مى‏خواستند مردم را فریب داده و از خود راضى کنند. در این آیه و آیه بعد قرآن مجید پرده از روى این عمل زشت برداشته و مسلمانان را آگاه مى‏سازد که تحت تأثیر این گونه سوگندهاى دروغین قرار نگیرند. نخست مى‏گوید: «آنها براى شما سوگند به خدا یاد مى‏کنند تا شما را راضى کنند» (یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ). 👈روشن است که هدف آنها از این سوگندها، بیان حقیقت نیست. بلکه مى‏خواهند با فریب و نیرنگ چهره واقعیات را در نظرتان دگرگون جلوه دهند، و به مقاصد خود برسند. لذا قرآن مى‏گوید: «اگر آنها راست مى‏گویند و ایمان دارند، شایسته‏تر این است که خدا و پیامبرش را راضى کنند»! (وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کانُوا مُؤْمِنِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️زن و مرد هر دو، در يا جامعه نقش دارند 💠‏الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقِينَ هُمُ الْفاسِقُونَ (۶۷/توبه) 🌱‏مردان و زنانِ منافق، از يكديگرند (از يك قماشند)، به منكر فرمان می‌دهند و از معروف نهی می‌كنند و دستهای خود را (از بخشش و انفاق) می‌بندند. ‏خدا را فراموش كرده‌اند، پس خداوند نيز آنان را فراموش كرده است. ‏همانا منافقان، همان فاسقاننند. 🔹‏در صدر اسلام، زنان منافقی بودند كه همچون مردان در فساد مؤثر بودند. ‏🔹زن و مرد هر دو، در اصلاح يا فساد جامعه نقش دارند. «الْمُنافِقُونَ، الْمُنافِقاتُ» ‏🔹بعضی از منافقان نقش رهبری دارند و بعضی ديگر، تأثيرپذيرند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» (نفاق دارای مراتبی است) ‏🔹اهلِ نفاق با درجات مختلفشان، اصول و عملكردهای مشتركی دارند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» ‏🔹منافقان، هرچند سوگند بخورند كه از شمايند، باور نكنيد، زيرا آنان جزء باند خودشانند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» ‏🔹ميان منافقان رابطه‌ای قوی می‌باشد. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» ‏🔹اشاعه‌ی فحشا و دعوت به منكرات و نهی از خوبی‌ها، نشانه‌ی نفاق است. ‏«يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ» ‏🔹در فرهنگ منافقان، خير رسانی وجود ندارد. «يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ» ‏🔹تركِ امر به معروف، نهی از منكر و انفاق در راه خدا، نشانه‌ی فراموش كردن خداست. «نَسُوا اللَّهَ» ‏🔹محروميّت از لطف الهی و فراموش شدن، نتيجه‌ی فراموش كردن خداوند است. «فَنَسِيَهُمْ» ‏🔹كيفرهای الهی، با كردار انسان متناسب است. «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ» ‏🔹منافقان در محاسبات خود، مردم را در نظر می‌گيرند، نه خدا را. «نَسُوا اللَّهَ» ‏🔹نفاق و دوروئی، فسق است. «هُمُ الْفاسِقُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠درفهم آیات هم به سیاق متن باید توجه داشت و هم ترتیب نزول. مصداق وقاتلوهم حتی لاتکون فتنه چه کسانی هستند!؟ همه کافران و غير مسلمانان؟ جلسه سوم دوره آموزشی روش ساده فهم بهتر قرآن، 🎙 آقای سیدکاظم فرهنگ. @tadabbor_quranpuyan ✅ در تلگرام و ایتا https://b2n.ir/p92928 ✅ در واتساپ
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره در مجمع البیان در تفسیر این آیه آمده است: المعنى: (تبت يدا أي لهب وتب) أي خسرت يداه، وخسر هو، عن مقاتل. وإنما قال: خسرت يداه، لأن أكثر العمل يكون باليد. والمراد: خسر عمله، وخسرت نفسه بالوقوع في النار. وقيل: إن اليد هنا صلة كقولهم: يد الدهر، ويد السنة. قال: " وأيدي الرزايا بالذخائر مولع " وقيل: معناه صفرت يداه من كل خير. قال الفراء: الأول دعاء، والثاني خبر، فكأنه قال: أهلكه الله وقد هلك. وفي حرف عبد الله وأبي: وقد تب. وقيل: إن الأول أيضا خبر، ومعناه أنه لم تكتسب يداه خيرا قط، وخسر مع ذلك هو نفسه أي تب على كل حال. (مجمع البیان، ج ۱۰،ص ۴۷۵) ترجمه: (تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ) مقاتل گويد: زيانكار باد هر دو دست ابو لهب و زيانكار است او، و البتّه فرمود زيانكار است هر دو دست او براي اينكه بيشتر كارها بدست انجام ميگيرد، و مقصود زيانكاري او و زيان خود اوست كه در آتش دوزخ خواهد بود. و بعضي گفته‌اند كه دست در اينجا صله است مثل قول ايشان:يد الدهر و يد السنه گويد (و ايدي الزريا بالذخائر مولع) و دستهاي مصائب و پيش آمدهاي ناگوار دلباخته و مشتاق ذخيره‌ها و اندوخته است. و بعضي گفته‌اند: يعني دستانش از هر خير و ثوابي خاليست، و (صفر اليد) است، و فراء گويد: «تبّ» اوّل نفرين و دعاء بد و «تبّ» دوم خبر است مثل اينكه گفته است خدا هلاك كند او را و حقّا نابود شده است. و در قرائت عبد اللَّه و ابي است (و قد تب). و برخي گفته‌اند كه تبّت اوّل خبر است و معنايش اينست كه او هرگز دو دست ابو لهب تحصيل و كسب خير نكرد و با اين وضع خودش زيانكار است يعني در هر حال زيانكار است.(ترجمه مجمع البیان،ج ۲۷،ص ۳۴۷) ابولهب خوش‌تیپ و مال‌دار بوده است و او ضد پیامبر(ص) بود و کارهای سخیفی انجام می‌داد. مثلا پیامبر(ص) دو دختر داشت که البته اختلافي است این دو دختر مربوط به خود پیامبر(ص) بوده یا اینکه دختران خدیجه از شوهر سابقش بوده‌اند يا دختران خواهر خديجه بوده‌اند. ابولهب قبل از بعثت این دو دختر را برای دو پسر خود عقد کرد ولی بعد از بعثت پسرانش را مجبور کرد که آن دو دختر را طلاق دهند. در عرب این کار خیلی بد است ولی او برای ضربه زدن به پیامبر(ص) حاضر به این کار نیز شده است. پس او هر کاری بر ضدّ پیامبر(ص) کرد ولی قرآن می‌گوید کارهاي ابولهب به نتیجه نرسید. بد نیست به مناسبت قصه‌ای بگویم. آیت الله یوسفی غروی که از علمای قم و تاریخ‌دان است می‌گفت: در بین عرب‌ها اگر کسی دخترش را به دیگری برای ازدواج پیشنهاد داد و طرف قبول نکند، آن پدر آن دختر را می‌کشد. سپس نقل می‌کرد که در زندان کسی را دیدم که دخترش را به همین خاطر کشته بود. آیت الله غروی می‌گفت: گرفتن عایشه توسط پیامبر(ص) از همین قبیل بود. وقتی ابوبکر دخترش را به پیامبر(ص) عرضه کرد پیامبر(ص) به خاطر نجات جان عایشه با او ازدواج کرد. متأسفانه در بین عرب‌ها چنین تعصباتی بوده و هست و طلاق دادن دختران يك فرد نیز خیلی ضربۀ بزرگي بوده است و ابولهب پسرانش را مجبور كرد كه چنين ضربه‌اي بزنند و دو دختر پیامبر(ص) را طلاق دهند. و اما در مورد زن ابولهب نیز در تفسیر مجمع البیان آمده است: و از اسماء دختر ابو بكر روايت شده كه چون آن سوره نازل شد ام جميل دختر حرب كه نامش عوراه بود آمد در حالي كه ولوله مي‌كرد و در دستش سنگي بزرگ كه دستش را پر كرده بود، و مي‌گفت (مذمّما ابينا و دينه قلينا و امره عصينا) از مذمّت شده إبا داريم، دين او را مبغوض داشته و امر او را عصيان كرديم. (او آن حضرت را مذمّم مي‌گفت) و پيغمبر «ص» با ابو بكر در مسجد نشسته بود، پس چون ابو بكر آن زن را ديد گفت يا رسول اللَّه آمد و من ميترسم تو را ببيند. رسول خدا (ص) فرمود، او مرا هرگز نخواهد ديد و آياتي از قرآن خواند و به آن آيات نگه داشته و حفظ شد. چنانچه فرمود، وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً، و هر گاه قرآن خواندي قرار ميدهيم ما ميان تو و ميان كساني كه ايمان بآخرت ندارند پرده‌اي پوشيده يا حجابي كه تو را پنهان دارد.(ترجمه مجمع البیان،ج ۲۷،ص ۳۵۲ با كمي اصلاح) به هر حال در مجموع متوجه شدیم که آیات سوره مسد فحش نیست بلکه يا نفرين است كه انزجار خدا از او را مي‌رساند يا خبری است از اینکه ابولهب و همسرش از توطئه‌ها طرفي نمي‌بندند و عاقبت بخیر نخواهند شد و به اهدافشان نخواهند رسید. استاد احمد عابدینی https://zaya.io/6rkpp کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛