#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_247
❇️سر انجام کار #یوسف و #یعقوب و برادران
💠فَلَمَّا دَخَلُوا عَلى يُوسُفَ آوى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَ قالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ
🌱هنگامی که نزد یوسف آمدند، پدر و مادرش را در کنار خودش جای داد و گفت: «به خواست خدا، در امن و امان وارد مصر شوید.»
یوسف - ۹۹
🔷✨با فرا رسیدن کاروان حامل بزرگترین بشارت از مصر به کنعان طبق توصیه یوسف باید این خانواده به سوی مصر حرکت کند، مقدمات سفر از هر نظر فراهم گشت، یعقوب را بر مرکب سوار کردند، در حالی که لبهای او به ذکر و شکر خدا مشغول بود.
این سفر- برخلاف سفرهای گذشته- خالی از هرگونه دغدغه بود، و حتی اگر خود سفر رنجی میداشت، این رنج در برابر آنچه در مقصد در انتظارشان بود قابل توجه نبود که:
وصال کعبه چنان میدواندم بشتاب که خارهای مغیلان حریر میآید! هر چه بود گذشت، و آبادیهای مصر از دور نمایان گشت.
🔷✨اما همان گونه که روش قرآن است، این مقدمات را که با کمی اندیشه و تفکر روشن میشود، حذف کرده و در این مرحله چنین میگوید: «هنگامی که وارد بر یوسف شدند، یوسف پدر و مادرش را در آغوش فشرد» (فَلَمَّا دَخَلُوا عَلی یُوسُفَ آوی إِلَیْهِ أَبَوَیْهِ).
سر انجام شیرینترین لحظه زندگی یعقوب، تحقق یافت و در این دیدار و وصال که بعد از سالها فراق، دست داده بود لحظاتی بر یعقوب و یوسف گذشت که جز خدا هیچ کس نمیداند آن دو چه احساساتی در این لحظات شیرین داشتند.
سپس یوسف «به همگی گفت: در سرزمین مصر قدم بگذارید که به خواست خدا همه، در امنیت کامل خواهید بود» (وَ قالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِینَ).
چرا که مصر در حکومت یوسف امن و امان شده بود.
👈از این جمله استفاده میشود که یوسف به استقبال پدر و مادر تا بیرون دروازه شهر آمده بود، و شاید از جمله «دخلوا علی یوسف» استفاده شود که دستورداده بود در آنجا خیمهها برپا کنند و از پدر و مادر و برادران پذیرایی مقدماتی به عمل آورند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_247
❇️#كجفهمی و #ايمان_نياوردن اكثريّت مردم نبايد مانع تبليغ دين و بيان حقيقت گردد
💠وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ (۱۰۳/یوسف)
🌱(ای پيامبر!) بيشتر مردم ايمان بياور نيستند، هر چند (سخت بكوشی و) حرص و آرزو داشته باشی.
🔹بارها اكثريّت مردم از نظر اعتقادات دينی، مورد انتقاد قرآن قرار گرفتهاند.
وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ ... بِمُؤْمِنِينَ
🔹پيامبران نسبت به هدايت ديگران، سوز و درد و اشتياق دارند. «حَرَصْتَ»
🔹هر حرصی مذموم نيست. (پيامبر برای ايمان آوردن مردم، حرص میورزيد) «حَرَصْتَ»
🔹كج فهمی و ايمان نياوردن اكثريّت مردم نبايد مانع تبليغ دين و بيان حقيقت گردد. ما أَكْثَرُ النَّاسِ ... بِمُؤْمِنِينَ
🔹ايمان نياوردن اكثريّت مردم، به خاطر كوتاهی پيامبران نيست، بلكه نتيجهی اختيار وآزادی خود انسانها است كه نخواستهاند ايمان بياورند. «ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹فراز آیات ۶۰-۵۰ سوره هود
وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَـهٍ غَيْرُهُ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ مُفْتَرُونَ {50}
و به سوى [قوم] عاد برادرشان هود را [فرستاديم هود] گفت اى قوم من خدا را بپرستيد جز او هيچ معبودى براى شما نيست شما فقط دروغ پردازيد (معبودهایی برای خود برمیسازید) {50}
يَا قَوْمِ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى الَّذِي فَطَرَنِي أَفَلاَ تَعْقِلُونَ {51}
اى قوم من براى اين [رسالت] پاداشى از شما درخواست نمىكنم پاداش من جز بر عهده كسى كه مرا آفريده است نيست پس آيا نمىانديشيد {51}
وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلاَ تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِينَ {52}
و اى قوم من از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او توبه كنيد [تا] از آسمان بر شما بارش فراوان فرستد و نيرويى بر نيروى شما بيفزايد و تبهكارانه روى بر مگردانيد {52}
قَالُواْ يَا هُودُ مَا جِئْتَنَا بِبَيِّنَةٍ وَمَا نَحْنُ بِتَارِكِي آلِهَتِنَا عَن قَوْلِكَ وَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ {53}
گفتند اى هود براى ما دليل روشنى نياوردى و ما بخاطر سخن تو دست از خدايان خود برنمىداريم و تو را باور نداريم {53}
إِن نَّقُولُ إِلاَّ اعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوَءٍ قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللّهِ وَاشْهَدُواْ أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ {54}
[چيزى] جز اين نمىگوييم كه بعضى از خدايان ما به تو آسيبى رساندهاند گفت من خدا را گواه مىگيرم و شاهد باشيد كه من از آنچه جز او شريك وى مىگيريد بيزارم {54}
مِن دُونِهِ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لاَ تُنظِرُونِ {55}
پس همه شما در كار من نيرنگ كنيد و مرا مهلت مدهيد {55}
إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللّهِ رَبِّي وَرَبِّكُم مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ {56}
در حقيقت من بر خدا پروردگار خودم و پروردگار شما توكل كردم هيچ جنبندهاى نيست مگر اينكه او مهار هستىاش را در دست دارد به راستى پروردگار من بر راه راست است (لذا شما نمیتوانید علیه من نیرنگ کنید){56}
فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقَدْ أَبْلَغْتُكُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَيَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلاَ تَضُرُّونَهُ شَيْئًا إِنَّ رَبِّي عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ {57}
پس اگر روى بگردانيد به يقين آنچه را كه به منظور آن به سوى شما فرستاده شده بودم به شما رسانيدم و پروردگارم قومى جز شما را جانشين [شما] خواهد كرد و به او هيچ زيانى نمىرسانيد در حقيقت پروردگارم بر هر چيزى نگاهبان است {57}
وَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُودًا وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَنَجَّيْنَاهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ {58}
و چون فرمان ما دررسيد هود و كسانى را كه با او گرويده بودند به رحمتى از جانب خود نجات بخشيديم و آنان را از عذابى سخت رهانيديم {58}
وَتِلْكَ عَادٌ جَحَدُواْ بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَعَصَوْاْ رُسُلَهُ وَاتَّبَعُواْ أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ {59}
و اين [قوم] عاد بود كه آيات پروردگارشان را انكار كردند و فرستادگانش را نافرمانى نمودند و از فرمان هر زورگوى مسلط و مخالف (با پیام وحی) پیروی کردند {59}
وَأُتْبِعُواْ فِي هَـذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلا إِنَّ عَادًا كَفَرُواْ رَبَّهُمْ أَلاَ بُعْدًا لِّعَادٍ قَوْمِ هُودٍ {60}
و [سرانجام] در اين دنيا و روز قيامت لعنت بدرقه [راه] آنان گرديد آگاه باشيد كه عاديان به پروردگارشان كفر ورزيدند آگاه باشيد كه دوری از رحمت خدا نصیب عاد ،قوم هود، شد{60}
♻️عصاره فراز آیات ۶۰-۵۰ : هود هم قومش را به توحید و بازگشت به خدا دعوت کرد، اما مردم با اطاعت از معاندین مسلط او را لجوجانه تکذیب کردند. سرانجام با تحقق وعده الهی، اقدامات مخالفان ناکام ماند و با عذاب هلاک شدند و مومنان همراه هود نجات یافتند.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 53
سوره #بقره صفحه_36
⭕️💢 برخي وظايف زن و شوهر در هنگام #طلاق
💮🔶وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَکْتُمْنَ ما خَلَقَ اللَّهُ في أَرْحامِهِنَّ إِنْ کُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ في ذلِکَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَکيمٌ.(228بقره)
🔹طلاق دادهشدگان [بايد به مدت] سه بار پاك شدن [از عادت ماهانه] درنگ كنند [=از ازدواج خودداري نمايند]. و اگر به خدا و روز بازپسين ايمان دارند، بر آنان روا نيست آنچه را كه خدا در رَحِمهاي آنان آفريده پنهان دارند. و اگر قصد آشتي داشته باشند، شوهرانشان به بازگرداندن آنها [در اين مدت] سزاوارترند.و براي آن زنان است [حقوقي] همانند آنچه [=وظايفي] كه به عهده دارند، و [اما] مردان را بر آنان مرتبتي است [در مسئوليت زندگي و سرپرستي] و خدا قدرتمندي شكستناپذير حكيم است.
💢 این آیه شش بخش دارد:
↩️1. مدت عدّه طلاق.
↩️2. وظیفه زنان در کتمان نکردن آنچه خدا در رحم آنان قرار داده است.
↩️3. حق رجوع شوهر در ایام عدّه در طلاق رجعی.
↩️ 4. حقوق متقابل زن و شوهر.
↩️ 5. تفوّق مرد بر زن.
↩️6. عزیز و حکیم بودن خدای سبحان.
🔸زنان مطلّقه به طلاق رجعی یا باین در هر سنّ و وضعیتی که از جهت بلوغ، دخول، حیض شدن، بارداری و یائسگی باشند باید پس از طلاق تا سه طُهر خویشتنداری کنند و ازدواج نکنند.
🔸زنان مؤمن به خدا و آخرت نباید حیض، طهر و حمل در رحم را کتمان کنند و گفته آنان در این موارد در صورت نبودن شواهد بر خلاف، حجت و معتبر است.
در #طلاق_رجعی، شوهر حق دارد در ایام عدّه زن بدون عقد جدید به او رجوع کند؛ ولی نباید قصدش اذیتکردن وی باشد، وگرنه حکم وضعی رجوع او صحّت است؛ لیکن حکم تکلیفی آن، حرمت.
🔸زن و شوهر با هم حقوقی متقابل و متعادل دارند نه حقوق مساوی یا متجانس، زیرا زن و مرد دو صنف از انساناند نه دو نوع جدای از هم؛ و بحث از حقوق اختصاصی آنها در حقیقتِ انسان که مشترک است راه ندارد.
اسلام در توزیع مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی، با ملاحظه وضعیت بدنی و تواناییهای زن و مرد، برخی مسئولیتها مانند مدیریت خانواده را به مرد سپرده است و این به معنای فضیلت ذاتی مرد بر زن نزد خداوند نیست.
👈- اين آيه بيان روشني است از تعادل و تناسب #تكاليف و #حقوق در روابط #زناشويي، كه در صورت بروز اختلاف بايد بيشتر به آن توجه كرد. «مَعْرُوف» همان رفتار و شيوهاي است كه فطرت سالم آدمي آن را ميشناسد و تأييد ميكند. مِثل و مانند بودن حقوق دوطرف، با تفاوتي كه زن و شوهر در تقسيم وظايف طبيعي دارند، الزاماً تساوي ظاهري نيست، بلكه تعادل و تناسبي است بر موازين عدالت و انصاف.
💫از تفاسير تسنیم و بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نهج_البلاغه را بيشتر بشناسيم💞
🛑قسمت اول:
#نهجالبلاغه؛ مشهورترین کتاب حدیث
کتاب نهجالبلاغه تألیف سید رضی مهمترین، جامعترین و کهنترین کتاب حدیث شیعی نیست؛ ولی #مشهورترین آن است. یعنی اگرچه روایت فقهی اندکی در این کتاب است اما شهرت تفکر شیعی به کتاب نهجالبلاغه باز میگردد.
❇تألیف نهجالبلاغه در سال ۴۰۰ هجری به پایان رسیده است یعنی هزار و ۴۵ سال پیش در ماه رجب این کار پایان یافته است.
در آن دوره مدرسه بغداد، مدرسه پررونقی بود و کتابخانه این مدرسه ۸۰ هزار جلد کتاب داشت که بسیاری از آنها به خط مؤلفین کتابها بود. این کتابهای بسیار زیاد، دستمایه کتابهای سیدرضی شد اما حدود ۴۰ تا ۵۰ سال بعد که سلجوقیان به بغداد حمله کردند کل این منابع میراث حدیثی از میان رفت و از مجموعه غنی کتابخانههای بغداد که تعداد کتاب آن را بیش از ۲۰۰ هزار جلد حدس میزنند چیزی باقی نماند.
❇مرحوم #سید_رضی، به معنای مصطلح، #محدث محسوب نمیشد و بیشتر ادیب و شاعر بود. اصل کتاب نهجالبلاغه را نیز به عنوان ادبیات فاخر گردآوری کرد؛ یعنی چیزی مثل گلستان سعدی در ادبیات ما که افراد برای اینکه ادبیات آنها خوب شود، باید این کتاب را میخواندند.
مرحوم سیدرضی این کتاب را برای ادیبان، دیوانان و منشیان یعنی کسانی که میخواستند کار ادیبانه انجام دهند، تهیه کرد. فقط زرنگی ایشان این بود که ظاهر این مطالب ادبیات فاخر بود که در باطن آن محتوا و مضامین عالی علوی را توانست به جامعه منتقل کند.
👈بین کتابهای کهنی که داریم؛ کتابهای حدیثی مهمتر از نهجالبلاغه هم بین شیعه و هم بین اهل سنت زیاد است ولی هیچ کتابی به پُرنسخگی نهجالبلاغه نیست.
علت این مسئله این است که از همان آغاز درباریها و افرادی که میخواستند فرزندان ادیبی داشته باشند علاقهمند بودند این کتاب را نسخهبرداری کنند.
💫🖋یاقوت مستعصمی که بزرگترین خطاط عرب در دوران خودش بوده، مقید بوده که سالی یک بار قرآن و یک بار نهجالبلاغه را بنویسد که نسخههای آن در دسترس است. از این منظر نهجالبلاغه بینظیر است. 👈افزون بر ویژگیهای ادبی که باعث شده این کتاب رونق گرفته همه جا مورد اشاره قرار بگیرد، #علومضمون یعنی مضامین عالی آن است به خصوص اینکه ما غیر عربها زیبایی ادبی نهجالبلاغه را درک نمیکنیم چون زبان مادری ما نیست، ولی وقتی ترجمه این کتاب را میخوانیم تحت تأثیر آن قرار میگیریم.
🌴زيبايي #نهج_البلاغه منحصر به ادبياتش نيست بلكه #مفاهيم ان هم عالي است.
👈درست است که نگاه مرحوم سید رضی نگاه ادیبانه بوده است ولی مطالب آن مطالب شایسته و بینظیری است و علو مضمون و محتوا در این کتاب مورد توجه بوده است.
همچنین گستردگی و #تنوع حوزههای معرفتی نیز مورد توجه است.
یعنی در نهجالبلاغه مباحث توحیدی، تاریخی، تربیتی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و … مطرح شده است. مباحثی که به درد همه مردم میخورد و میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
ادامه دارد
🖋سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🤲 أَنْتَ إِلٰهِى أَوْسَعُ فَضْلاً،
وَأَعْظَم حِلْماً مِنْ أَنْ تُقايِسَنِى
بِفِعلی وَ خطیئَتی
💞تو ای معبودم!
احسانت گسترده تر
و بردباری ات بزرگتر
از آنست که مرا به کردار ناپسند
و خطاکاری ام بسنجی…🌱
📖دعای ابو حمزه ثمالی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 104 تا 111
📄#صفحـہ_248
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_248
❇️پيمايندگان راه #حقّ بايد مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بيان و اعلام كنند
💠قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّـهِ عَلى بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحانَ اللَّـهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
🌱بگو: این راه من است؛ (بدینصورت که) بر اساس بصیرت و یقین، بهسوی خدا دعوت میکنم. من و پیروانم (چنین وظیفهای داریم.) خدا را پاک و منزه میشمارم و من از مشرکان نیستم.
یوسف - ۱۰۸
🔷✨در این آیه پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله مأموریت پیدا میکند که آیین و روش و خط خود را مشخص کند، میفرماید: «بگو: راه و طریقه من این است که همگان را به سوی اللّه (خداوند واحد یکتا) دعوت کنم» (قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ).
سپس اضافه میکند: من این راه را بیاطلاع یا از روی تقلید نمیپیمایم، بلکه «از روی آگاهی و بصیرت، خود و پیروانم» همه مردم جهان را به سوی این طریقه میخوانیم (عَلی بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی).
👈این جمله نشان میدهد که هر مسلمانی که پیرو پیامبر صلّی اللّه علیه و آله است باید با سخن و عملش دیگران را به راه «اللّه» دعوت کند.
سپس برای تأکید، میگوید: «خداوند (یعنی همان کسی که من به سوی او دعوت میکنم) پاک و منزه است از هرگونه عیب و نقص و شبیه و شریک» (وَ سُبْحانَ اللَّهِ).
باز هم برای تأکید بیشتر میگوید: و من از مشرکان نیستم» و هیچ گونه شریکو شبیهی برای او قائل نخواهم بود (وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ).
در واقع این از وظایف یک رهبر راستین است که با صراحت برنامهها و اهداف خود را اعلام کند.
قرار گرفتن این آیه به دنبال آیات «یوسف» اشارهای است به این که راه و رسم من از راه و رسم یوسف پیامبر بزرگ الهی نیز جدا نیست، او هم همواره حتی در کنج زندان دعوت به «اللّه الواحد القهّار» میکرد، و غیر او را اسمهای بیمسمایی میشمرد که از روی تقلید از جاهلانی به جاهلان دیگر رسیده است، آری! روش من و روش همه پیامبران نیز همین است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_248
❇️#قرآن، هدايت محض است و تنها اهل ايمان از هدايت ورحمت آن بهره میبرند
💠لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری وَ لكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۱۱۱/یوسف)
🌱به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است. (اين) سخنی نيست كه به دروغ ساخته شده باشد، بلكه تصديق كنندهی آن (كتاب آسمانی) است كه پيش از آن آمده و روشنگر هر چيز و (مايه) هدايت و رحمت برای گروهی است كه ايمان میآورند.
🔹شرط امتياز در داستانها، پندآموزی آنهاست. در ابتدای سوره فرمود: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ودر آخر فرمود: «لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ»
🔹چنانكه حضرت يوسف عليه السلام علی رغم همه كيدها و مشكلات و موانع به عزّت و قدرت رسيد، پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله نيز علی رغم همهی مكرها و ... به عزّت و قدرت خواهد رسيد. «لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ»
🔹تنها خردمندان از داستانها، پند وعبرت میگيرند. «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ»
🔹عبرتآموزی از قصص قرآن، مخصوص يك زمان نيست. «لِأُولِي الْأَلْبابِ»
🔹داستانهای قرآن، بيان واقعيّتهای عينی و عبرت آموز است. (يافتنی است، نه بافتنی.) «ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری»
🔹گفتار راست و واقعی، تأثير عميق دارد. عِبْرَةٌ ... ما كانَ حَدِيثاً يُفْتَری
🔹قرآن با كتب آسمانی ديگر همسو است. تَصْدِيقَ الَّذِي ...
🔹قرآن، تمام نيازهای انسان را مطرح میكند. «تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ»
🔹قرآن، هدايت محض است و آميخته با هيچ ضلالتی نيست. «هُدیً»
🔹تنها اهل ايمان از هدايت ورحمت قرآن بهره میبرند. «هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
🔹نكته سنجی و درس گرفتن عقل لازم دارد؛ «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ» ولی دريافت نور و رحمت الهی، ايمان نيز لازم دارد. «لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
🔹داستان يوسف برای جويندگان حقيقت، آيت «آياتٌ لِلسَّائِلِينَ» برای خردمندان، عبرت «عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ» و برای اهل ايمان، مايهی هدايت و رحمت است. «هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکات فراز آیات ۶۰-۵۰ سوره هود
*تکرار ۶ باره افعال مشتق از تبع در سوره
*تکرار وَأُتْبِعُواْ فِي هَـذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ در آیات ۶۰ و ۹۹ .در این دو فراز به پیروی مردم از سران منحرف و جبار اشاره شده بود و سرانجام انها را نیز با این عبارت بیان کرد که لعنت خدا در دنیا و قیامت،انها را پیروی و دنبال کرد.
*با توجه به تکرار زیاد افعال تبعیت و نیز اهل به معنای پیروان در این سوره، و بیان تقابل گفتار و رفتار پیروان رسولان با اکثریت تابع مخالفان رسولان و نهایتا سرانجام هلاکت یا نجاتشان(که نجینا...و الدین امنوا معه) یکی از محورهای سوره تنبه دادن انسانها به این نکته است که از چه کسانی تبعیت می کنند.
*در ایات ۵۰ ،۶۱ و ۸۴ هود، صالح و شعیب به ترتیب بعنوان برادر قوم عاد، ثمود و مدین خطاب شده اند که بر مبعوث شدن انها از همان شهر و قوم دلالت دارد.
* لغت بُعْدًا تنها در دو سوره قران هود(۴ بار در مورد ظالمین، قوم عاد قوم ثمود و قوم مدین) و مومنون (۲ بار) بکار رفته است که به معنای لعنت و دوری از رحمت خداست.سه بار هم کلمه لعنت در سوره استفاده شده که بیشترین تعداد در سور مکی است.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 54
سوره #بقره صفحه_36
⭕️ #طلاق و #محدودیت_تعداد آن
🔸 الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْريحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا يَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلاَّ أَنْ يَخافا أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ يُقيما حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ ("229/بقره")
🌱 طلاق (رجعى كه امكان رجوع وبازگشت دارد، حداكثر) دو مرتبه است.پس (در هر مرتبه) يا بايد به طور شايسته همسر خود را نگهدارد و (آشتى نمايد،) يا با نيكى او را رها كند (و از او جدا شود.) و براى شما مردان روا نيست كه چيزى از آنچه به همسرانتان دادهايد، پس بگيريد مگر اينكه دوهمسر بترسند كه حدود الهى را بر پا ندارند. پس اگر بترسيد كه آنان حدود الهى را رعايت نكنند، مانعى ندارد كه زن فديه و عوض دهد. (و طلاق خُلع بگيرد.) اينها حدود و مرزهاى الهى است، پس از آن تجاوز نكنيد. و هر كس از حدود الهى تجاوز كند پس آنان ستمگرانند .
💢در اسلام، طلاق امرى #منفور و بدترین حلال نام گذارى شده است، ولى گاهى عدم توافق تا جایى است که امکان ادامه زندگى براى دو طرف نیست.
💢در #جاهلیّت، طلاق دادن و رجوع کردن به زن، امرى عادّى و بدون محدودیّت بود.امّا اسلام، حداکثر #سه بار طلاق و دو بار رجوع را جایز دانست تا حرمتِ زن و خانواده حفظ شود.
💢در این آیه علاوه بر طلاق رجعى که از سوى مرد است، طرح #طلاق_خُلع که پیشنهاد طلاق از سوى زن است نیز ارائه شده است. به این معنا که زن، مهریه خود یا چیز دیگرى را فداى آزاد سازى خود قرار دهد و طلاق بگیرد.
💢در #طلاق_رجعی، شوهر حق دارد در ایام عدّه زن بدون عقد جدید به او رجوع کند؛ ولی نباید قصدش اذیتکردن وی باشد، تعدّد طلاق، براساس تعدّد رجوع و بقاى ازدواج است. کسى که در یک جلسه مىگوید: «من سه بار طلاق دادم»، در واقع یک طلاق صورت گرفته است. چون یک ازدواج را بیشتر قطع نکرده است.
👈 لذا بر اساس #فقه اهلبیت علیهم السلام، چند #طلاق باید در چند مرحله باشد و یکجا واقع نمىشود. زیرا به مصلحت نیست که زندگى خانوادگى در یک جلسه و با یک تصمیم براى همیشه از هم بپاشد.
📚تفسیر نور
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛