eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 19 تا 28 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5922504346334926379.mp3
2.75M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در قرآن 🔷خداوند در قران در مواردی به یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقریا و وخویشان و فامیل دستور داده است. 💠وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ ﴿۲۱/رعد) 🌱و آنچه را خدا به پیوند آن فرمان داده پیوند، می دهند و از [عظمت و جلال] پروردگارشان همواره در هراسند و از حساب سخت و دشوار بیم دارند. 💠وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿۲۵/رعد) 🌱و کسانی که عهد خدا را پس از استوار کردنش می شکنند، و پیوندهایی را که خدا به برقراری آن فرمان داده می گسلند، و در زمین فساد می کنند، لعنت و فرجام بد و دشوار آن سرای برای آنان است. 👈در تفسير الميزان در توضيح اين آيات اينگونه امده است: 🔷"آيه مورد بحث از آنجاييكه مطلق است دلالت مى كند بر هر صله اى كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترين مصاديق آن صله رحم است، كه در وجود آن تاكيد نموده و فرموده: (و اتقوا اللّه الذى تساءلون به و الارحام ). 👈و نيز در تاكيد آن در ذيل آيه مورد بحث فرموده: (و يخشون ربهم و يخافون سوء الحساب ) و اين اشاره به آن است كه ترك صله رحم مخالفت امر خدا است، پس جا دارد مردم از خدا بترسند و آن را ترك نكنند كه ترك آن عمل زشتى است، و در نامه اعمال آدمى ضبط مى شود، و باعث سوء حساب مى گردد." 🌹 اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : 🔹 را به جا آوريد، هر چند كه با يك سلام باشد 👈 پس در اين ايام كه ملاقاتهاي حضوري محدوديت دارد،با تلفن و ساير روش هاي ارتباطي با ارحام خود در ارتباط باشيم ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠"سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ" رعد/24 🌱(فرشتگان هنگام ديدارِ بهشتيان به آنان مى‌گويند:) بخاطر استقامتى كه كرديد، بر شما درود باد. پس چه نيكوست سراى آخرت. 🔹سلام، يكى از نام‌هاى خداوند، تهنيت خداوند بر پيامبران، تبريك الهى بر بهشتيان  است. 👈برادر و خواهرم؛ 🔹زیباییِ زندگی دنیا به زیبایی عشق ومحبت خداوند است. 🔹آن گونه باش که پروردگارت می خواهد. نسبت به طاعت الله وعبادتش صبور وثابت قدم باش. 🔹دراجتناب از معاصی صبوری کن. 🔹برقضاءوقدر و امتحاناتِ سختِ الهی  راضی باش و صبرپیشه ساز، تادر جنتِ همیشه جاویدِ پروردگار از نعمت های بی نظیر و پایان ناپذیر بهشتی بهره مند گردی و با سلام واستقبال ملائکه دربهشت مواجه گردی. 📚برگرفته از ڪانال نڪات قرآنے ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۵۶ إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُم مَّا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ من بر خدایی که صاحب اختيار من و شماست توکل کرده‌ام [=باکي از تهديدهاي شما ندارم؛ چرا که] جنبنده‌اي نيست مگر آنکه پيشاني‌اش [=زمام امورش] به دست اوست، ۶۴ بي‌ترديد صاحب اختيار من [عملکردش] بر راهي مستقيم است. ۶۵ __ ۶۴- در قرآن آمده است خدا ناصيه دروغ‌پردازان خطاکار را خواهد گرفت [علق ۱۵ (۹۶:۱۵) و ۱۶- كَلاَّ لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَهِ نَاصِيَهٍ كَاذِبَهٍ خَاطِئَهٍ]. در فرازي ديگر آمده است که مجرمان با ناصيه‌ها و گام‌هاي [به سوي باطل] خود گرفتار مي‌شوند [الرحمن ۴۱ (۵۵:۴۱) - يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ]، در اين سوره نيز خدا را گيرنده ناصيه همه جنبندگان ناميده است. به راستي ناصيه چيست و کجاست که شامل همه جنبندگان مي‌شود؟ اهل لغت ناصيه را همان پيشاني يا موهاي جلوي پيشاني گفته‌اند که گرفتن آن توسط دشمن نشانه ضعف و ذلت و اسارت است. اما به نظر مي‌رسد مطلب فراتر از اين باشد؛ مگر غير از اين است که پيشاني سجده‌گاه است و نمادي از تسليم و تمکين در برابر شخص يا نيروئي مافوق به شمار مي‌رود؟ پس اشاره سوره رحمن به اينکه در قيامت هر کسي گرفتار ناصيه و گام‌هائي است که در راه آن برداشته، معنائي نمادين دارد. از طرفي دانشمندان رشته مغز و اعصاب مي‌گويند تمام رفتار و شخصيت انسان، حتي حيوانات، به قسمتي از مغز مربوط مي‌شود که پشت پيشاني [ناصيه] قرار دارد و آن را کورتکس ناميده‌اند. ۶۵- مطلب شگفتي است! خدائي که بندگان را به صراط مستقيم هدايت مي‌کند، خود نيز بر صراط مستقيم است، اينهم تعبيري است از حکيم بودن خدا که همه کارش صاف و مستقيم و بي‌انحراف است. هود : ۵۹ وَتِلْكَ عَادٌ جَحَدُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَعَصَوْا رُسُلَهُ وَاتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ اين [قوم] عاد بودند که آيات پروردگارشان را دانسته [از سر لجبازي] انکار کردند ۶۸ و از [اطاعت] رسولانش سرپيچيدند و [در عوض] از فرمان هر جبّار معاندي [=ديکتاتور بدخواهي] پيروي کردند. ۶۹ __ ۶۸- جحود، انکاري آگاهانه توأم با ستم و سرکشي است [نمل ۱۴ (۲۷:۱۴) - وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا...]. اين کلمه ۱۲ بار در قرآن آمده و همواره جحود در برابر آيات خدا به کار رفته است. ۶۹- «جَبَّارٍ» به کسي گفته مي‌شود که خواسته‌هاي خود را به زور به ديگران تحميل و آنها را مجبور به برآوردن آن نمايد، چنين صفتي از همان کودکي نيز ممکن است در ارتباط با والدين ظهور کند. [مريم ۱۴ (۱۹:۱۴) و ۳۲ (۱۹:۳۲) ]، در خشم گرفتن به ديگران خود را نشان دهد [شعراء ۱۳۰ (۲۶:۱۳۰) ]، خوي يک ملت با خودي و بيگانه گردد [مائده ۲۲ (۵:۲۲) ]، يا صفت مستبديني گردد که با تکبر و عناد بر مردماني سلطه يابند [هود ۵۹ (۱۱:۵۹) ، ابراهيم ۱۵ (۱۴:۱۵) ، غافر ۳۵ (۴۰:۳۵) ]. خداوند حتي رسولان خود را از جباريت در امر دين نهي کرده است [ق ۴۵ (۵۰:۴۵) ]. اگر خدا جبار است و اين صفت از نام‌هاي نيکوي او محسوب مي‌شود، واقعيت داشتن غلبه او بر آفريده‌هاي خويش است و چون حقيقت دارد صادق است، اما جباريت بندگان بر يکديگر باطل و غير واقعي و دروغ است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 57 سوره صفحه_39 🔸حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ(بقره:238) از [همة] نمازها [به ويژه] نماز ميانه محافظت كنيد و فروتنانه براي خدا به پا خيزيد. __ 👈 معناي صلات [از ريشة صَلَيَ] «رويكرد» است. يعني روي آوردن و توجه به كسي يا چيزي كه به آن علاقه و عقيده پيدا كرده‌ايم. واژة مخالف صَلّي، تَوَلّي است كه معناي روي گرداندن، پشت كردن و بي‌اعتنايي دارد: قيامه 31- فَلا صَدَّقَ وَلا صَلَّى وَلَكِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى. قرآن از صلات و تسبيح پرندگان، كه همان رويكرد و پيروي آنان از هدايت غريزي در مسير قوانين حاكم بر جهان است، ياد كرده است: نور 41- أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ... 🔸اما صلات [نماز و دعاي] آگاهانه و با اختيار انسان، اقبال و روي آوردني است به آفريدگار جهان، با پشت كردن به هواي نفس و هوسهاي شيطاني در جاذبه‌هاي فريبندة دنيايي، براي ايفاي نقشي كه در اين جهان بايد ايفا نمايد. 👈آنچه خداوند ما را بر محافظت آن توصيه كرده، متعدد است؛ بيش از همه محافظت بر اندامهاي جنسي [فروج] است، همچنين پيمان‌ها، كتاب خدا و حدود قوانين. حفاظت از صلات نيز از مهم‌ترين آنهاست كه در دو آية ديگر قرآن توصيه شده است [مؤمنون 9 و معارج 34]. معمولا از اشياء قيمتي و نفيس مراقبت ويژه به عمل مي‌آورند و ارتباطات اجتماعي با اشخاص مهم و پرنفوذ را، براي حفظ منافع و موقعيت‌ها، به خوبي حفظ مي‌کنند. نماز نيز پيوندي با آفريدگار جهان هستي است. آيا حفظ چنين پيوندي و مراقبت از آن در برابر عواملي که آن را سُست مي‌کند، فاقد چنين اعتباري است؟ 💫تفسير بازرگان 🔸حفظ هر چيزى بايد مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از ميكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظير حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى‌باشد. امّا به چيست؟❓ حفظ نماز، آشنايى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحيح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است. 📚تفسير نور 🔸نقش در تقویت روحیه ها ممکن است کسانى تصور کنند، تا این حدّ اصرار و تأکید درباره نماز یک نوع سختگیرى محسوب مى شود و شاید انسان را از وظائف خطیرى که براى دفاع از خود در چنین لحظاتى دارد غافل سازد. 🔶در حالى که این یک اشتباه بزرگ است معمولاً انسان در این حالات بیش از هر چیز نیاز به تقویت روحیه دارد و اگر و و ضعف روحیه بر او غلبه کند، شکست او تقریباً قطعى خواهد بود. 👈چه عملى بهتر از نماز و پیوند با خدائى که فرمانش در تمام جهان هستى نافذ، و همه چیز در برابر اراده او سهل و آسان است، مى تواند روحیه سربازان مجاهد یا کسانى که مواجه با خطرى شده اند را تقویت کند!؟ 📚تفسير نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦متن ، توحيد و خلوص است. آنرا با حواشي، الوده نكنيم. ❇در خصوص عمدتا 4 گروه مشاهده شده است: گروه اول؛ این راهپیمایی عظیم را نماد واقعی از دینداری دانسته و بر اساس روایات آن را به بالاترین ثواب و درجات قُرب تفسیر میکنند. مانند روایت علی الصایغ از امام صادق (ع) که فرمود؛ “در هر قدم در طیِ مسیر زیارت کربلا بشکل پیاده حسنه عنایت میشود و معصیتی از نامه عمل محو میشود ، و سپس از ناحیه غیب مورد خطاب ‘یاولی الله’ قرار میگیرد.” و بالاتر از این روایت ، روایت ابی صامت است که امام صادق (ع) فرمود : “در هر قدم پیاده در مسیر زیارت امام حسین (ع) هزار حسنه عنایت میشود و هزار سیئه بخشیدا میشود و هزار درجه به زائر دادا میشود . (کامل الزیارات، ب۵۹) گروه دوم ؛ به ثواب و درجات ثواب این حرکت بزرگ توجهی نکرده و بیشتر متوجه ظهور بزرگی از نماد شیعه در جهان هستند‌. اینان اعتراف میکنند که این راهپیمایی در واقع یک تظاهر و حرکت نمادین و ممدوح برای استفاده از ظرفیت شیعه است که شیعه میتواند “بودن” خود را در جهان در قبال دیگران ادیان و مذاهبِ دینی ثابت کند. این گروه ؛ روایت؛ «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا – خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند.» را مستند تفکر و تئوری پردازی خود قرار میدهند. گروه سوم ؛ ناراحتان سیاسی هستند که این رخداد بهانه ای برای تهاجم شان شده .گاهی سخن از سوء استفاده از بیت المال و جابجایی غیر مشروع اموال عمومی میگویند و گاهی وجود گرسنگان در جامعه را مانع از این حرکت های و هزینه های میلیاردی میدانند و عکس های زید و عمرو را نشان از سیاسی بودنِ این حرکت میدانند. گروه چهارم ؛ کسانی هستند که با عینک روشنفکری به رخداد نظر افکنده و آن را یک راهبرِ دینیِ متفاوت دانسته که با مناسک فقهی و روش های فقیهان در دینداری معارضه دارد و صریحا مینویسند؛ “این گونه آیین‌ها رویگردانی نرم و اعراض خاموش از اسلام فقیهانه و پناه بردن به انواعی دیگر از دینداری است.” ❇جمع بندی و ارزیابی نظریات ارائه شده سخن جملگی این چهار گروه میتواند درست باشد و پاره ای از حقیقت را بهمراه داشته باشد ، اما نمیتواند “تمام حقیقت” باشد. چون این نظریه پردازی های چهارگانه ؛ کمتر به “متن” توجه شده و بیشتر به “حاشیه” پرداخته شده! ⭕⭕راه درست به گمان ما ؛ توجه به “متن زیارت رفتن” است و وقتی “متن” مورد توجه باشد نکات مثبت در نظریه پردازی های بالا حفظ شده و در عین اینکه نقاط ضعف مورد اشاره هم رخت برمیبندد. “متن” در این حرکت یک کلمه است و آن “توحید وخلوص” است که به معنای “خداباوری و است وبس”. امام صادق (ع) از این معنا به واژه “محتسبا” تعبیر میکند و میفرماید: “زائراً .. یرید به وجه الله و الدار الاخره” (کامل الزیارات، ب ۵۷) ملاک در زیارت ؛ حفظ و ارتباط زائران با این “متن” است و این “متن” که خداباوری و خدا خواهی و خلوص است یک لوح پاکی است که باعث “تقرب” می شود، و وقتی تقرب الی الله محقق شود ، آن عبادت بهینه شده و آثار آن مانگار میشود. خدا باوری و خدا خواهی در “زیارت امام حسین” با نیت های ناپاکی چون ریا و خودنمایی قابل جمع نیست ، همانطوریکه با حرام خوری و تبلیغ زید و عمرو نیز سازگار نیست. ⭕در بابِ زیارت ، ائمه هادین (ع) تلاش وافری داشته اند تا زائران گرفتار “” نشوند.* گاهی زائران را بر حذر میداشتند که در سفر زیارتی تان ؛ همّ غم تان خوارکِ “چرب و شیرین” نباشد. امام صادق (ع) وقتی شنید برخی در سفرهای زیارتی متوجه “شکم” هستند! فرمود: “زیارت نروید بهتر است ؛ لاتزورن خیر من ان تزورون!” (کامل الزیارات؛ ب ۴۷) و گاه دیگر ؛ تاکید میکردند ، هر قدم تزویرانه و ، و یا هر یِ آلوده به حق الناس و نمیتواند معنا کننده یک زیارت فردی یا دست جمعی ممدوح و مقبول باشد. در بیان امام صادق (ع) چنین آمده؛ “لااشراً و لابطراً و لا ریاءً و لا سُمعه” (کامل الزیارات ، ب ۵۷) ❇راهپیمایی اربعین با این “متن” که خلاصه آن در کلمه “توحید وخلوص” است قابل پذیرش است. در غیراینصورت هر چقدر پر سر و صدا هم باشد ، باید بپذیریم که گرفتار “حواشی” شده ایم! حجت الاسلام هادي سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🤲 با حَيُّ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ؛ اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، سَهْلِها وَجَبَلِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ 🌸 زنده، معبودی جز تو نیست، خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه‌یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از سوی همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق‌های زمین و مغرب‌هایش، همواری‌ها و کوه‌هایش، خشکی‌ها و دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به وزن عرش خدا و امتداد کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته 💫دعای عهد کانال قرآن‌پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب یازدهم محرم
31.17M
▪️ موضوع: «ویژگی‌های امام حسین و یاران ایشان_ ۱۱» ✅ با توجه به اینکه واقعه عاشورا پیروزی بزرگ محسوب می‌شود پس چرا باید بر این اتفاق گریست؟! ✅ صحبت پیرامون آیات ۷۵_۷۹ فَلَآ أُقۡسِمُ بِمَوَٰقِعِ ٱلنُّجُومِ وَإِنَّهُۥ لَقَسَمࣱ لَّوۡ تَعۡلَمُونَ عَظِيمٌ إِنَّهُۥ لَقُرۡءَانࣱ كَرِيمࣱ فِي كِتَٰبࣲ مَّكۡنُونࣲ لَّا يَمَسُّهُۥٓ إِلَّا ٱلۡمُطَهَّرُونَ ✅ درک دو حال در واقعه اللهم لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرِینَ لَکَ عَلَى مُصَابِهِمْ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَظِیمِ رَزِیَّتِی / / / ✅ آیه ۱۲۸ لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِیم استاد علی بزازی کانون توحید @quranpuyan
❇امام حسین ع میخواست جامعه را از نجات دهد بااینکه در ان جامعه ظواهر دینی رعایت میشد. ❇در زیارت اربعین می خوانیم که امام (ع) می فرماید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ؛ یعنی امام حسین (ع) حاضر شدند جان خود را فدا کنند تا مردم را از جهالت و ضلالت خارج کنند». ♦♦این نکته مهم و اساسی است که امام (ع) با جامعه ای مواجه شدند که در آن جهالت وجود دارد گرچه و دین علی الظاهر رعایت می شود اما اساس دین در این جامعه وجود ندارد و امام (ع) می خواهند که مردم را از این جهالت و نادانی نجات دهند. 🔶 دین آمده تا و تعدی و نسبت به و ضعفا برداشته شود و جامعه، اداره شود تا تفاوتی بین بالاترین و پایین ترین افراد جامعه نباشد و مردم عبد و بنده خدا باشند. این پیام و خواست دین از میان رفته بود و شعائر دین تنها برای فریب مردم انجام می گرفت و نشانی از برابری و حفظ وجود نداشت به گونه ای که حاکمیت اجازه زندگی آزادانه به نوه پیامبر خداوند را نداد. در چنین شرایطی، امام حسین (ع) ناگزیر از قیام شد. ♦نهضت امام حسین (ع) یک نهضت پیروز بود چون در کوتاه مدت هم توانست بساط ظلم بنی امیه را درهم بپیچد و ریشه این خاندان را برکند و هم در طول تاریخ سبب الگوگیری نهضت های بزرگ از این قیام شد. درباره مراسم و عزاداری پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) و اشخاص دیگر، جایی نداریم که چلّه (اربعین) توصیه شده باشد جز در مورد امام حسین (ع) که اربعین و زیارت اربعین مطرح شده و زیارت اربعین هم یکی از نشانه های مومن شمرده شده است. 💠 مراسم در کنار دیگر مناسک اسلامی مانند روزه و حج می تواند مطرح شود و این فرهنگ را در جامعه نگاه دارد اما مشروط به اینکه صرفا به پرداخته نشود و ظواهر نشود. اگر راهپیمایی اربعین بتواند نهضت آزادی بخش و انسان های آزاده را به دنیا نشان داده و اعلام کند که ما دارای چنین ایده ای هستیم مسئله ارزشمندی است اما اگر این مراسم بخواهد به برنامه کلیشه ای و سطحی تبدیل شود یا آلوده به برنامه هایی شود که در شان امام حسین نیست، آسیب زا خواهد بود. ما باید در این حرکت بتوانیم فرهنگ سازنده اربعین را نهادینه کنیم والا اگر آلوده به ظواهر کلیشه ای و آلودگی های سطحی شود از آن هدف اصلی اربعین دور خواهد شد. 🔶بزرگترین آموزه اخلاقی اربعین « » است. امام حسین (ع) می خواستند با حرکت خود به مردم این درس و پیام را بدهند که همواره آزاده باشند یعنی این حریت و آزادی را داشته باشد که جان خود را برای حفظ و احیاء دین خدا فدا کنند. انسان ها اگر این حالت «آزادگی» را در اخلاقیات خود داشته باشند از حب ذات و حب نفس بیرون خواهند آمد و آنها را به خدمت به جامعه، خدمت به دیگران و خدمت به دین خدا سوق خواهند داد و این بزرگترین درس نهضت عاشورا است. از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان با شفقنا کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛