eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؟ به (خبرنگاران و ) آسيبي نرسانيد. در آيه ۲۸۲ سوره بقره كه بزرگترين آيه قرآن ميباشد،راجع به مكتوب ومستند كردن ديون وگواه گرفتن وشرايط گواهان بحث شده است. انتهاي اين آيه نكته دقيقي دارد كه به آن اشاره می كنيم: وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۸۲﴾ فولادوند: و هيچ و نبايد زيان ببيند، و اگر چنين كنيد، از نافرمانى شما خواهد بود. و از خدا پروا كنيد، و خدا (بدين گونه) به شما آموزش مى دهد، و خدا به هر چيزى داناست. مكارم: و نبايد به نويسنده و شاهد، (به خاطر حقگويي،) زيانی برسد (و تحت فشار قرار گيرند)! و اگر چنين كنيد، از فرمان پروردگار خارج شده ايد. از خدا به پرهيزيد و خداوند به شما تعليم ميدهد، خداوند به همه چيز داناست. در آن زمان، ثبت رويدادها و مستند كردن معاملات، تنها با نوشتن ميسر بوده است. امروزه كه ثبت وقايع با وسايل پيشرفته ديجيتال نيز صورت ميگيرد، با مبنا قرار دادن اين اصل كلي، بايد كليه مستندسازان،خبرنگاران، فيلمبرداران،مورخين و ..را مورد توجه قرارداد و نبايد بخاطر گزارشات انها از وقايع، آنها را تحت فشار قرار داد يا اسيبي به آنها رساند. البته در ابتدای آيه اشاره شده كه اين كاتبان هم بايد بنويسند. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/367JTqi 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹فراز چهارم آیات ۱۹-۱۵ كَلَّا لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ {15}چنین نیست(که خدا نبیند) اگر دست برندارد(از تکذیب و نهی از نماز)موى پيشانى [او] را سخت بگيريم نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ {16}[همان] موى پيشانى دروغ زن گناه پيشه را فَلْيَدْعُ نَادِيَه {17}[بگو] تا گروه (هم محفلی ها و همراهان )خودرا بخواند سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ {18}ماهم بزودى بازدارندگان را فرا خوانيم كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ زنهار فرمانش مبر (نهیش را نپذیر) و سجده كن و خود را [به خدا] نزديك گردان {19} 💢 عصاره فراز آیات (19-15) هشدار به مخالفان و بازدارندگان از اجرای اوامر الهی:اگر باز نایستید،بازدارندگان الهی شما را خواهند گرفت.اي پيامبر نهي انها را توجه نكن و به با سجده به خدا نزديك شو. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2TbhI6P 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: ◀️خداوند می فرمایند : 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً «29»نساء 🔸🔸اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اموال يكديگر را در ميان خود به باطل نخوريد، مگر اينكه تجارتى با رضايت يكديگر باشد. و خود (و يكديگر) را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است. 👈-" تراض منكم" كه بمعناى دو طرف است، بايد بر مبناى و باشد، زيرا مورد خطاب آيه مؤمنين هستند، روى اين اصل رضايت و توافقى كه بر اصول باشد مورد . در اينجا قيد رضايت، حالت اجبار و اكراه را خارج مى كند، كه در اين صورتها تجارت است، همچنين اين رضايت بايد واقعيت و تمركز داشته باشد، يعنى اگر طرفين به ارزش واقعى و نياز به كالاهاى مورد معامله شان پى ببرند و راضى باشند، و نه اينكه يك طرف با جنس بد يا معيوب را تحويل دهد، و يا در جنس مورد معامله بررسى درستى نشده باشد كه در اينگونه موارد نيز رضايت صدق نمى كند. 4- از مصاديق" اكل بالباطل" اين است كه كسى پولى را بگيرد بدون اينكه نيت و يا امكان بازگرداندن آنرا در وقت مقررش داشته باشد، پس اين دو شرط، شرط حلال بودن قرض است 💫ايت الله صادقي تهراني ادامه موضوع👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏   ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ✅آیا قرآن، به زدن زنان امر کرده است؟ ✅منظور از در سوره نسا چیست؟ ✳ نظرات مختلف در مورد زنان در ايه ۳۴ سوره نسا چیست؟ 🔴قسمت دهم: (اخرين قسمت) ✴خداوند متعال پس از اینکه در این آیه مطرح میفرماید که مردان بطور عام علی النساء هستند و وظیفه حمایت و حراست و تهیه نفقه ایشان را به عهده دارند و برای روشن بودن مطلب علت را برتریهایی در قدرت جسمانی اعلام میدارد که بواسطه آن نفقه تهیه کنند و زنان را که مسؤولیت خطیر پرورش نسل ها را بر عهده دارند از هر نظر تأمین نمایند و سپس وظیفه زنان و زنانی که ارزش حمایت و دریافت نفقه را دارند معرفی نموده و باز به خاطر حساس بودن نقش و جایگاه زن در جامعه و تاریخ میفرماید اگر زنانی حدود الهی را پس از موعظه و قهر و راههای مختلف ارشادی و تربیتی بازهم رعایت نکردند آنها را تنبیه نمایید که مسلم است تعیین جرم و میزان تنبیه را باید به اهلش سپرد . ✅آیه کاملا روشن است و نمیدانم چرا اینقدر باعث شبهه گردیده است؟ اگر زن را بعنوان یک موجود تأثیر گذار در تعیین سرنوشت انسانها و رقم خوردن تاریخ می نگریم باید به جرایم وی نیز حساس باشیم که زنان گناهکار تأثیرات منفی بیشماری در تربیت نسل و جامعه باقی میگذارند و زن اول باید صالح و قانت و...باشد تا لیاقت مادری و همسری را بیابد و اگر بخواهد مسیر دیگری را در زندگی پیش بگیرد باید از هر راهی که شده او را به مسیر صحیح برگرداند. ✳✳ برای عظمت و ارزش زن در قرآن همین بس که در آیه دیگری در همین سوره نسا میفرماید اگر مردان شما از وظایفشان کردند شما گذشت نمایید یعنی اینکه ارزش زن و مادر بالاتر از این است که برای به دست آوردن نفقه و کفش و لباس بیشتر یا چند لقمه نان وقت و اعصاب خودرا که باید صرف وظیفه خطیر خلیفةاللهي و رب بودن بنمايد در دادگاهها و کلانتری و ادارات بگذراند که در این صبر و گذشتی که پیشه میکند اجر عظیمی در نزددپروردگار دارد و این آیات تا دنیا دنیاست کمال و ارزش زن را در جامعه میرساند و به هیچوجه شامل نسخ تمهیدی یا تدریجی نمیگردد .... 🔻🔺اگر کسی و مجازات را برای زنان گناهکار امری بعید بداند باید به او خرده گرفت که نکند شما زنان را موجودات کاملی نمیدانید وتمایل دارید مانند کودکان و سفیهان گناه و جرم آنها سهل گرفته شود و بدون پاسخ بماند ....! ✒سرکار خانم فریده خمسی ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/406618 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
✨رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ ✨پروردگارا! به هر خیر و نیکى که تو بر من فرو فرستى نیازمندم. (دعایی از حضرت موسی(ع))قصص/۲۴ https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✴️ هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نمي‏كشد، بجز... آیه ٢۵ سوره نحل همه ،جمله معروف زیر را که آیه ۱۵ سوره اسراء در قرآن کریم است شنیده اید وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى  هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نمي‏كشد،  اما در سوره نحل آیه ٢۵ یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان ،در گناه دیگران هم شریک هستند. اینها کسانی اند که بدون داشتن آگاهی و دانش کافی به یک موضوع،صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند: لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵﴾  فولادوند: تا روز قيامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نيز] بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته آنان را گمراه مى‏ كنند آگاه باشيد چه بد بارى را مى‏ كشند. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://cutt.ly/WrbrqXg 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ❓منظور از زبانیه در آیه ۱۸ سندع الزیانیه در سوره علق چیست؟ در مجموعِ پاراگراف قبل و این پاراگراف، کل حوادث تاریخ نزول وحی مستتر است (کسانی که به نظارت الهی بی توجه اند (آیه 14) ، بندگان صالح (آیه های 11 و 12) را مورد آزار قرار میدهند (آیه 9)، اما دچار آثار سوء اعمال خویش میشوند (آیه 15)، در این حالت همگنان خویش را به یاری میخوانند (آیه 16)، خداوند نیز اشخاصی ثابت قدم و محکم را به دفع آنان می گمارد (آیه 18) لذا «زبانیه» اشاره به نیروی قوی شده مسلمانان دارد که بالاخره در جریان فتح مکه کار مدلول های آیه های 9 و 10 و 13 و 14 را ساخت. ممکن است کسی ان قلت بیاورد که موضوع «لنسفعا بالناصیه . . . تا الزبانیه» مربوط به آخرت است، در اینصورت او باید «لئن لم ینته» را با فرض خویش هماهنگ کند که نخواهد توانست. در سوره های بعدی، و تا آخر نزول وحی، دائما این موضوع را در چهارچوب داستان های پیامبران گذشته می بینیم که مخالفان پیامبران انواع مخالفت ها را میکنند، اما وقتیکه وارد فاز تعرض فیزیکی گسترده میشوند به هلاکت یا شکست دستجمعی دچار میشوند، و در این پاراگراف نیز خداوند دارد به خلاصگی همین قانون را برای پیامبرش (ص) توضیح میدهد که ای پیامبر! تو در جریان رسالتت این چیز ها را هم خواهی دید، اما نگران مباش، حمایت مورد نیازت به موقعش میرسد. بنا بر این، زبانیه در اینجا اشاره به نیروهای جدیِ جریان ایمان دارد. 🖌از تفسیر آقای جمال گنجه ای 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2TbhI6P 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع:  🌹🌹پیامبر اکرم (ص)فرمودند: 🔶«الْعِبَادَةُ مَعَ أَكْلِ الْحَرَامِ كَالْبِنَاءِ عَلَى الرَّمْلِ»                                         ♦️🔸عبادات همراه با همچون ساختمانی است که بر ماسه بنا شده باشد . 📗عده الدعی ص153 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓مراد از بنی چیست؟ ❓آیا ، خدا در روی زمین است؟منظور از اللهی چیست؟ ❓چه موجوداتي هستند كه از انسان هستند؟ 🔴قسمت اول: ✅مبحثی که بنا است در مورد آن صحبت کنیم ،پیرامون آیه ۷۰ سوره مبارکه اسراء است. 🔹وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلا 🔹 و به تحقیق فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را بر مرکبهای دریایی و زمینی سوار کردیم و از هر غذای پاکیزه به آنهاروزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم و چه برتری دادنی. ❓آیا این آیه عمومیت دارد یا مربوط به سرزمین خاص و یا مردمان و دینی مخصوص است؟ منظور از بني ادم چيست؟ آيا موجوداتي برتر از انسان هم وجود دارند؟ ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/037031 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز سه شنبه 🍃🍃 از فراز های دعا : خدایا مرا از اولیاءخود قرار ده زیرا اولیاء تو هستند که خوف وترس برایشان نیست 🍃✨✨ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ هیچ کس نمی تواند مانع رسیدن مقدر خدا به شما شود آیه ۲ سوره را باهم بخوانیم: 💠 مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۲﴾ فولادوند: هر رحمتى را كه خدا براى مردم گشايد بازدارنده‏اى براى آن نيست و آنچه را كه باز دارد پس از [باز گرفتن] گشاينده‏اى ندارد و اوست همان شكست‏ ناپذير سنجيده ‏كار اگر در زندگی خود به این جمله اعتقاد داشته باشیم که رحمتی را که خدا برای ما مقرر داشته در هر صورت به ما میرسد و اگر چیزی از ما دریغ شده(به خواست خدا)کس دیگری نمی تواند به ما ‌برساند،بسیاری از حرص‌خوردنها ،بداخلاقی ها،زیراب زدن هاو زرنگ بازی ها و فریبکاری ها از زندگی ما حذف خواهد شد. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://goo.gl/3rkMGH 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🍀 مرور عصاره فراز ها 🍃عصاره فراز ایات (۵-۱) بخوان به نام پرودگارت که خالق کریم تعلیم دهنده انسانها است. 🍃عصاره فراز آیات (۸-۶)انسانها با غفلت از اینکه بازگشت انها بسوی اين پرودگاراست، خود را بي نياز از ربوبيت و تعليم خدا پنداشته، طغیان میکنند. 🍃عصاره فراز ايات (۱۴-۹)نمونه ای از طغیان انسان:بازداشتن پیامبر از نماز. مگر نمیداند همان ربی که بسوی او برمیگردد،نظاره گر رفتار اوست. 🍃عصاره فراز آیات (۱۹-۱۵)هشدار به مخالفان و بازدارندگان از اجرای اوامر الهی:اگر باز نایستید،بازدارندگان الهی شما را خواهند گرفت. 📚درس سوره علق : بازداشتن پيامبر از نماز و مقاومت در برابر ابلاغ و اجراي تعاليم وحي،استغنا و طغيان در برابر رب خالق و تعليم دهنده انسانها و نظاره گر هميشگي است كه بسوي او نيز بازميگرديد.اگر از مخالفت باز نايستند، بازدارندگان الهی شما را خواهند گرفت. 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2TbhI6P 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 💫💫در حدیث قدسی آمده است: 🔶 «فَمِنکَ الدُّعاءُ وَعَلَىَّ الإِجابَةُ فَلا تُحتَجَبُ عَنّى‏ دَعوَةٌ إِلاّ دَعوَةُ اَكلِ الحَرامِ» ♦️♦️: «از تو دعا كردن است و بر من اجابت نمودن كه هيچ دعايى از من نمى‌ماند مگر دعاى انسان " 📗ابن فهد حلی ، عده الدعی ۱۳۹ 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓مراد از بنی چیست؟ ❓آیا ، خدا در روی زمین است؟منظور از اللهی چیست؟ ❓چه موجوداتي هستند كه از انسان هستند؟ 🔴قسمت دوم: 🔹 وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلا آیه ۷۰ سوره اسراء ✳اين آيه در سياق منت نهادن است، البته منتى آميخته با عتاب، در اين آيه خلاصه اى از ها و فضل خود را مى شمارد، باشد كه انسان بفهمد پروردگارش نسبت به وى عنايت بیشترى دارد، و مع الاسف انسان اين عنايت را نيز مانند همه نعمتهاى الهى كفران مى كند. ✅از همينجا معلوم مى شود كه مراد از آيه، بيان حال جنس بشر است، صرفنظر از كرامتهاى خاص و فضائل روحى و معنوى كه به عده اى اختصاص داده، بنابراين اين آيه مشركين و كفار و فاسقين را زير نظر دارد، چه اگر نمى داشت و مقصود از آن انسان هاى خوب و مطيع بود معناى امتنان و عتاب درست درنمى آمد. 🔶پس اينكه فرمود: (و لقد بنى آدم ) مقصود از اختصاص دادن به عنايت و شرافت دادن به خصوصيتى است كه در ديگران نباشد، و با همين خصوصيت است كه معناى ( ) با (تفضيل ) فرق پيدا مى كند، چون معنائى است نفسى و در تكريم كارى به غير نيست، بل كه تنها شخص مورد تكريم مورد نظر است كه داراى شرافتى و كرامتى بشود، به خلاف تفضيل كه منظور از آن اين است كه شخص مورد تفضيل از ديگران برترى يابد، در حالى كه او با ديگران در اصل آن عطيه شركت دارد. 🔹🔸🔹امتياز و خصيصه انسان بين همه موجودات چيست؟ ❇حال كه معناى تكريم و فرق آن با تفضيل روشن شد اينك مى گوئيم: انسان در ميان. ساير موجودات عالم خصوصيتى دارد كه در ديگران نيست، و آن داشتن نعمت است، و معناى تفضيل انسان بر ساير موجودات اين است كه در غير عقل از ساير خصوصيات و صفات هم انسان بر ديگران برترى داشته و هر كمالى كه در ساير موجودات هست حد اعلاى آن در انسان وجود دارد. 🔹🔸 خلاصه اينكه بنى آدم در ميان ساير موجودات عالم، از يك ويژگى و خصيصه اى برخوردار گرديده و به خاطر همان خصيصه است كه از ديگر موجودات جهان امتياز يافته و آن عقلى است كه به وسيله آن حق را از باطل و خير را از شر و نافع را از مضر تميز مى دهد. تفسیر المیزان جلد سیزدهم ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/037031 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan