📖 #قرآنچهمیگوید؟
✴️ هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد، بجز... آیه ٢۵ سوره نحل
همه ،جمله معروف زیر را که آیه ۱۵ سوره اسراء در قرآن کریم است شنیده اید
وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد،
اما در سوره نحل آیه ٢۵ یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان ،در گناه دیگران هم شریک هستند.
اینها کسانی اند که بدون داشتن آگاهی و دانش کافی به یک موضوع،صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند:
لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵﴾
فولادوند: تا روز قيامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نيز] بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته آنان را گمراه مى كنند آگاه باشيد چه بد بارى را مى كشند.
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://cutt.ly/WrbrqXg
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
❓منظور از زبانیه در آیه ۱۸ سندع الزیانیه در سوره علق چیست؟
در مجموعِ پاراگراف قبل و این پاراگراف، کل حوادث تاریخ نزول وحی مستتر است (کسانی که به نظارت الهی بی توجه اند (آیه 14) ، بندگان صالح (آیه های 11 و 12) را مورد آزار قرار میدهند (آیه 9)، اما دچار آثار سوء اعمال خویش میشوند (آیه 15)، در این حالت همگنان خویش را به یاری میخوانند (آیه 16)، خداوند نیز اشخاصی ثابت قدم و محکم را به دفع آنان می گمارد (آیه 18) لذا «زبانیه» اشاره به نیروی قوی شده مسلمانان دارد که بالاخره در جریان فتح مکه کار مدلول های آیه های 9 و 10 و 13 و 14 را ساخت.
ممکن است کسی ان قلت بیاورد که موضوع «لنسفعا بالناصیه . . . تا الزبانیه» مربوط به آخرت است، در اینصورت او باید «لئن لم ینته» را با فرض خویش هماهنگ کند که نخواهد توانست.
در سوره های بعدی، و تا آخر نزول وحی، دائما این موضوع را در چهارچوب داستان های پیامبران گذشته می بینیم که مخالفان پیامبران انواع مخالفت ها را میکنند، اما وقتیکه وارد فاز تعرض فیزیکی گسترده میشوند به هلاکت یا شکست دستجمعی دچار میشوند، و در این پاراگراف نیز خداوند دارد به خلاصگی همین قانون را برای پیامبرش (ص) توضیح میدهد که ای پیامبر! تو در جریان رسالتت این چیز ها را هم خواهی دید، اما نگران مباش، حمایت مورد نیازت به موقعش میرسد.
بنا بر این، زبانیه در اینجا اشاره به نیروهای جدیِ جریان ایمان دارد.
🖌از تفسیر آقای جمال گنجه ای
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://bit.ly/2TbhI6P
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_ویکم
تمرین #سی_هشتم
✅موضوع: #نهی_از_حرام_خواری
🌹🌹پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
🔶«الْعِبَادَةُ مَعَ أَكْلِ الْحَرَامِ كَالْبِنَاءِ عَلَى الرَّمْلِ»
♦️🔸عبادات همراه با #لقمه_حرام همچون ساختمانی است که بر ماسه بنا شده باشد .
📗عده الدعی ص153
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓مراد از #کرمنا بنی #آدم چیست؟
❓آیا #انسان،#جانشین خدا در روی زمین است؟منظور از #خلیفه اللهی #انسان چیست؟
❓چه موجوداتي هستند كه از انسان #برتر هستند؟
🔴قسمت اول:
✅مبحثی که بنا است در مورد آن صحبت کنیم ،پیرامون آیه ۷۰ سوره مبارکه اسراء است.
🔹وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلا
🔹 و به تحقیق فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را بر مرکبهای دریایی و زمینی سوار کردیم و از هر غذای پاکیزه به آنهاروزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم و چه برتری دادنی.
❓آیا این آیه عمومیت دارد یا مربوط به سرزمین خاص و یا مردمان و دینی مخصوص است؟
منظور از #كرامت بني ادم چيست؟
آيا موجوداتي برتر از انسان هم وجود دارند؟
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/037031
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز سه شنبه 🍃🍃
از فراز های دعا :
خدایا مرا از اولیاءخود قرار ده زیرا
اولیاء تو هستند که خوف وترس برایشان نیست 🍃✨✨
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ هیچ کس نمی تواند مانع رسیدن #رحمت مقدر خدا به شما شود
آیه ۲ سوره #فاطر را باهم بخوانیم:
💠 مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ
وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۲﴾
فولادوند: هر رحمتى را كه خدا براى مردم گشايد بازدارندهاى براى آن نيست و آنچه را كه باز دارد پس از [باز گرفتن] گشايندهاى ندارد و اوست همان شكست ناپذير سنجيده كار
اگر در زندگی خود به این جمله اعتقاد داشته باشیم که رحمتی را که خدا برای ما مقرر داشته در هر صورت به ما میرسد و اگر چیزی از ما دریغ شده(به خواست خدا)کس دیگری نمی تواند به ما برساند،بسیاری از حرصخوردنها ،بداخلاقی ها،زیراب زدن هاو زرنگ بازی ها و فریبکاری ها از زندگی ما حذف خواهد شد.
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://goo.gl/3rkMGH
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
🍀 مرور عصاره فراز ها
🍃عصاره فراز ایات (۵-۱) بخوان به نام پرودگارت که خالق کریم تعلیم دهنده انسانها است.
🍃عصاره فراز آیات (۸-۶)انسانها با غفلت از اینکه بازگشت انها بسوی اين پرودگاراست، خود را بي نياز از ربوبيت و تعليم خدا پنداشته، طغیان میکنند.
🍃عصاره فراز ايات (۱۴-۹)نمونه ای از طغیان انسان:بازداشتن پیامبر از نماز. مگر نمیداند همان ربی که بسوی او برمیگردد،نظاره گر رفتار اوست.
🍃عصاره فراز آیات (۱۹-۱۵)هشدار به مخالفان و بازدارندگان از اجرای اوامر الهی:اگر باز نایستید،بازدارندگان الهی شما را خواهند گرفت.
📚درس سوره علق : بازداشتن پيامبر از نماز و مقاومت در برابر ابلاغ و اجراي تعاليم وحي،استغنا و طغيان در برابر رب خالق و تعليم دهنده انسانها و نظاره گر هميشگي است كه بسوي او نيز بازميگرديد.اگر از مخالفت باز نايستند، بازدارندگان الهی شما را خواهند گرفت.
🖌 آقای سید کاظم فرهنگ
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://bit.ly/2TbhI6P
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شصت_ویکم
تمرین #سی_هشتم
✅موضوع: #نهی_از_حرام_خواری
💫💫در حدیث قدسی آمده است:
🔶 «فَمِنکَ الدُّعاءُ وَعَلَىَّ الإِجابَةُ فَلا تُحتَجَبُ عَنّى دَعوَةٌ إِلاّ دَعوَةُ اَكلِ الحَرامِ»
♦️♦️: «از تو دعا كردن است و بر من اجابت نمودن كه هيچ دعايى از من #محجوب نمىماند مگر دعاى انسان #حرامخوار"
📗ابن فهد حلی ، عده الدعی ۱۳۹
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی:
❓مراد از #کرمنا بنی #آدم چیست؟
❓آیا #انسان،#جانشین خدا در روی زمین است؟منظور از #خلیفه اللهی #انسان چیست؟
❓چه موجوداتي هستند كه از انسان #برتر هستند؟
🔴قسمت دوم:
🔹 وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلا
آیه ۷۰ سوره اسراء
✳اين آيه در سياق منت نهادن است، البته منتى آميخته با عتاب، در اين آيه خلاصه اى از #كرامت ها و فضل خود را مى شمارد، باشد كه انسان بفهمد پروردگارش نسبت به وى عنايت بیشترى دارد، و مع الاسف انسان اين عنايت را نيز مانند همه نعمتهاى الهى كفران مى كند.
✅از همينجا معلوم مى شود كه مراد از آيه، بيان حال جنس بشر است، صرفنظر از كرامتهاى خاص و فضائل روحى و معنوى كه به عده اى اختصاص داده، بنابراين اين آيه مشركين و كفار و فاسقين را زير نظر دارد، چه اگر نمى داشت و مقصود از آن انسان هاى خوب و مطيع بود معناى امتنان و عتاب درست درنمى آمد.
🔶پس اينكه فرمود:
(و لقد #كرمنا بنى آدم ) مقصود از #تكريم اختصاص دادن به عنايت و شرافت دادن به خصوصيتى است كه در ديگران نباشد، و با همين خصوصيت است كه معناى (#تكريم ) با (تفضيل ) فرق پيدا مى كند، چون #تكريم معنائى است نفسى و در تكريم كارى به غير نيست، بل كه تنها شخص مورد تكريم مورد نظر است كه داراى شرافتى و كرامتى بشود، به خلاف تفضيل كه منظور از آن اين است كه شخص مورد تفضيل از ديگران برترى يابد، در حالى كه او با ديگران در اصل آن عطيه شركت دارد.
🔹🔸🔹امتياز و خصيصه انسان بين همه موجودات چيست؟
❇حال كه معناى تكريم و فرق آن با تفضيل روشن شد اينك
مى گوئيم:
انسان در ميان. ساير موجودات عالم خصوصيتى دارد كه در ديگران نيست، و آن داشتن نعمت #عقل است، و معناى تفضيل انسان بر ساير موجودات اين است كه در غير عقل از ساير خصوصيات و صفات هم انسان بر ديگران برترى داشته و هر كمالى كه در ساير موجودات هست حد اعلاى آن در انسان وجود دارد.
🔹🔸 خلاصه اينكه بنى آدم در ميان ساير موجودات عالم، از يك ويژگى و خصيصه اى برخوردار گرديده و به خاطر همان خصيصه است كه از ديگر موجودات جهان امتياز يافته و آن عقلى است كه به وسيله آن حق را از باطل و خير را از شر و نافع را از مضر تميز مى دهد.
تفسیر المیزان جلد سیزدهم
ادامه دارد:
📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/037031
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
خدایا
همانگونه که چشمهايمان را
ازخواب بيدار کردی،
روحهایمان را از غفلت بيدار کن
و همانگونه که جهان را
به نور صبح منور گرداندی
زندگیمان را
بنور هدايتت منور بگردان
سلام
روزتان فرخنده
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید ؟
نشنيدن سخنان لغو، نعمتی بزرگ است كه فقط نصيب بهشتيان ميشود.
در سوره نبا در شرح حال متقين در بهشت ،اينگونه آمده است:
إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا {31}مسلما پرهيزگاران را رستگارى است }
حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا {32}باغچه ها و تاكستانها
وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا {33} و دخترانى همسال با سينه هاى برجسته
وَكَأْسًا دِهَاقًا {34}و پياله هاى لبالب
لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا {35}در آنجا نه بيهوده اى شنوند و نه [يكديگر را] تكذيب [كنند]
جَزَاء مِّن رَّبِّكَ عَطَاء حِسَابًا {36}[اين است] پاداشى از پروردگار تو عطايى از روى حساب
مشابه آیه 35 در سوره غاشیه هم جمله "لاتسمع فیها لاغیه "را در توصيف اهل جنت ديدیم
و در سوره واقعه هم "لایسمعون فیها لغوا ولا تاثیما"یکی ازپاداشهای بهشتی مقربون بیان شده بود.
این تکرار نشانگر ان است که نشنیدن سخنان لغو اولا نعمت بزرگی است که خداوند در سوره های مختلف،انرا همردیف سایر نعمات بهشتی عنوان میکند
ثانیا این نعمت بطور کمال و تمام در دنیا یافت نمیشود و در زندگی دنیا بشر همواره رنج شنیدن سخنان کذب و لغو را تحمل میکند.
🖌آقای سیدکاظم فرهنگ
https://cutt.ly/FrbrlzL
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢💢💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #علق
پیام های آیات ۵-۱ سوره #علق از تفسیر نور
◀️ قرائت قرآن باید با نام خداوند آغاز شود. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ»
◀️ اولین فرمان اسلام،فرمان فرهنگی است. «اقْرَأْ»
◀️ خواندن باید جهت الهی داشته باشد. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ»
◀️ خواندن قرآن وسیله رشد است. «اقْرَأْ وَ رَبُّکَ»
◀️ پرورش الهی هم مادّی است، «رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ - خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ» هم معنوی. «رَبُّکَ الْأَکْرَمُ - اَلَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»
◀️ پروردگار،همان آفریننده است.(بنابراین سخن مشرکان که خالق بودن خدا را پذیرفته بودند ولی بت ها را ربّ می دانستند باطل است.) «رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ»
◀️ بیان آفرینش انسان از خون بسته شده،هم یک پیشگوئی علمی است و هم راهی برای تربیت انسان که بداند مبدء او از چیست و گرفتار غرور نشود.
«خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ»
◀️ آفرینش همه هستی در یکسو «الَّذِی خَلَقَ» و آفرینش انسان در یک سوی دیگر. «خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ»
◀️ معلم اصلی انسان خداست. «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ»
◀️ قلم،بهترین وسیله انتقال دانش است. «عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»
◀️ وحی الهی سرچشمه علوم بشری است. «عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ»
◀️ خالقیّت،ربوبیّت،کریم بودن و معلم بودن خداوند،مستلزم قرائت کتاب اوست. اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ ... خَلَقَ ... اَلْأَکْرَمُ ... عَلَّمَ ...
◀️ خداوند کارهای خود را از طریق اسباب انجام می دهد. «عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»
◀️ رهائی از جهل با استفاده از قلم،جلوه ای از کرم و ربوبیّت اوست و نویسندگی هنر مطلوب و مورد ترغیب اسلام است. «عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»
◀️ خداوند هم جسم انسان را رشد می دهد و هم روح او را.(کلمه «رَبِّکَ» میان دو کلمه «خَلَقَ» و «اقْرَأْ» آمده است.) «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ»
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan