eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
تحقیق_موضوعی در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 منظور از آیات محکم و متشابه در قرآن چیست؟ بخش چهارم در خصوص ايات محكم ومتشابه ديدگاه متفاوت مرحوم حجت الاسلام سيد مرتضي جزايري را ارسال مي كنم: " متن موجود و در دسترس قرآن را به چهار بخشِ قصص، احکام، احوال شخصيه (حوادث روزگار نزول ) و درنهايت حقايق يا ( ام الکتاب ) منقسم مي‌دانست و سه بخش اول را متشابه ( و آن‌هم به معني همانند بَردار ) مي‌دانست و درحقيقت، تنها بخش چهارم يا محکماتِ اين کتاب را، «قرآن» به اصطلاحِ خودِ اين کتاب مي‌شناخت و اطلاق «قرآن» به «ما بين الدّفَّتين» را اصطلاحِ رايج ميان مسلمانان بر مي‌شمرد و لفظ «قرآن» در متن وحياني را به معنايي اخصّ از اصطلاح متشرعه. براين باور بودکه متشابهات اين کتابِ مقدس، بيان مصاديق تمثيلي ( قصص ) و جزئيّات رفتاري ( احکام ) و راه‌کارهاي اجتماعي ( احوال شخصيّه ) است که به فرض تغييرِ شرايط زماني و مکاني و همچنين فرهنگي محيط نزول، تغيير پذيرند و بي‌گمان، به‌گونه‌هاي بی‌شمارِ ديگری ( و البتّه بسته موقعيّت‌ها ) نيز مي‌توانستند مورد بيان قرار گيرند و از اين جهت، آن‌ها را متشابه مي‌دانست. بنابراين، هشدار مي‌داد که هنگام استناد و برداشت از آن‌بخش‌ها، ضروري‌ است بيش از هر چيز، جانب صيانت از مفا‌هيم امّ‌الکتاب ملحوظ شود و ناخواسته، اصول قرباني فروع نشوند و مفاهيم متشابه با عنايت به ريشه‌هاي محکم آن، دريافت و متشابهاتِ آن با توجّه به محکمات، معني و تفسير و برداشت گردند و هنگام توضيح و ترجمة و نيز تفسيرِ آن، جاهلانه در مورد آن‌ها حکم نشود که تالي فاسدهاي ‌بی‌شماري را سبب خواهد گرديد و جامعة ديني را در برابر دعاوي گزاف و غير قابل دفاعي قرار خواهد داد و پافشاري بر صحّت آن‌ها به دين‌گريزي منجر خواهدآمد. باري، او متشابه را همانند بردار معني مي‌کرد و اين بخش عمدة قرآن از نظر حجم را سايه‌هايي مي‌دانست که اين سو و آن سو شدنِ آن‌ها، چيزي از قدر اين کتاب نمي‌کاهد. همچنين نشان مي‌داد که خاستگاه تمثيلي بخش قصص و کاربرد تعليمي قسمت احکام و همچنين وضوح گويش‌هاي مربوط به وقايع روزمرّة تاريخ نزول ايجاب مي‌کند که دريافت اين بخش‌ها به هيچ وجه دشوار نباشد و نيست. جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp1595 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خداوندا! فراخ‌ترین روزی رسانی ات را بر من هنگام کهنسالی و واپسین سال های زندگانی‌ام قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 می گوید وآداب اجتماعی درقرآن کریم 💢 درقران كريم علاوه بر احسان به پدر و مادر و خويشان،نیکی به همسایه ها اعم ازدور ونزدیک ونیز همراهان وهم نشینان توصیه شده است. 💢در سوره نسا آيه {۳۶}خداوند چنين فرموده است: وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿۳۶﴾ 📗فولادوند: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش (نزدیک)و همسايه بيگانه(دور) و همنشين و در راه مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى دارد. https://goo.gl/b3an55 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسیر و تدبر در سوره ارتباط فرازهاي مختلف سوره فجر بايكديگر چيست؟ برداشتي متفاوت از قسم هاي ابتداي سوره فجر و ارتباط آن با نفس مطمئنه بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْفَجْرِ {1}سوگند به سپيده دم وَلَيَالٍ عَشْرٍ {2}و به شبهاى دهگانه وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ {3}و به جفت و تک وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ {4}و به شب وقتى سپرى شود هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ {5}آيا در آنها براى انسانهاي خودكنترل، سوگند(و مفهوم باارزشي) هست؟ ✅نكات: -لغت الفجر،در قران،در 4 سوره دیگر نیز بکاررفته که همگی به معنای صبحگاه بوده،ضمن اینکه یک مقطع خاص زمانی است دارای ارزش نیز میباشد: قران الفجر،صلاه الفجر،سلام هی حتی مطلع الفجر،ونیز بقره 187 که به زمان مجاز خوردن و اشامیدن تا روشن شدن خط سپید فجر اشاره دارد. -لیال عشر،را اگر صرفا بخواهیم در قران مصداق یابی کنیم،تنها به ایه 142 اعراف(وواعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله) برمیخوریم که انرا ده شب اضافه شده بر ماموریت اولیه موسی در کوه طور معرفی کرده و طبق روایات،دهه اول ذیحجه و موسم حج و نماد عبادت فردی و مناسک اجتماعی است. لذا هر دو قسم اول يعني فجر و ليال عشر،به نوعي با عبادت و نماز ملازمه دارد. -در معنا و مصادیق والشفع و الوتر نیز نظرات ،متفاوت است .از انجا که سه قسم دیگر به مقاطع زمانی خاص اشاره دارد،انتظار میرود که الشفع و الوتر نیز مرتبط با زمان باشند.در این صورت میتوان روز هشتم و نهم(يا دهم و نهم) ذیحجه را که برخی مفسران مصداق این ایه دانسته اند،مناسب ترین فرضيه دانست. براي روز نهم ذيحجه(عرفه)در سوره بقره چنين امده است: بر شما گناهى نيست كه [در سفر حج] از فضل پروردگارتان [روزى خويش] بجوييد پس چون از عرفات كوچ نموديد خدا را در مشعر الحرام ياد كنيد و يادش كنيد كه شما را كه پيشتر از بيراهان بوديد فرا راه آورد (۱۹۸) پس از همان جا كه [انبوه] مردم روانه میشوند (به سوي سرزمين مني)شما نيز روانه شويد و از خداوند آمرزش خواهيد كه خدا آمرزنده مهربان است (۱۹۹) در اين آيات بر ذكر خدا و استغفار،در روز نهم (عرفه)تاكيد شده است. با این فرض،ایه 4نيز میتواند به اتمام شب دهم و طلوع سپیده دم عید قربان اشاره داشته باشد.و يا بطور مطلق به اتمام شب و طلوع فجري ديگر اشاره نمايد. ⚜اما آيا ارتباطي بين عيد قربان با مفاهيم سوره فجر وجود دارد؟ درسوره حج براي قرباني كردن درحج،آيات زير وجود دارد: فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۳۶﴾ از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﴿۳۷﴾ فولادوند: هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مىرسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده. آيت الله جوادي املي در تفسير سوره بقره بر اين باور است كه:"قربانی يعني چيزي كه عبد را به مولا نزديك كند، هر عملی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند و عامل قرب اوست قربانی خواهد بود؛ چه اينكه نماز_قربانی_نمازگذار است: «الصلاة قربان كل تقی» ، زكات قربانی زكات دهنده است چه اينكه در نهج‌البلاغه به اين صورت آمده است «إنّ الزكاة جعلت مع الصلاة قربانا لاهل الاسلام» اين مضمون در نهج البلاغه هست؛ هر عمل عبادی كه عبد را به مولا نزديك می‌كند قربانی اوست" پس دو محور عمده در عيد قربان،اطعام سائلين و بي نوايان و نيز تقوا و نزديكي عبد به مولاست كه محور اولي بوضوح در آيه 18 سوره فجر و محور دوم تلويحا در آيات 2و3و 29 سوره فجر نيز حضور دارند. -جواب 4 قسم مذكور،آيه 5 است كه بصورت استفهامي مطرح شده است. حجر،به معناي منع است و عقل را هم از انرو كه انسان را از ناشايسته ها منع ميكند،حجر گفته اند.البته با توجه به مواردديگر كاربرد حجر و عقل و فكرو لب ،به نظر ميرسد در اينجا هم نبايد ذي حجر را به عاقلان و خردمندان ترجمه كرد بلكه به افراد خودكنترل و مسلط به بازداري نفس (باتقوا) تعبير كرد. لذا عصاره اين فراز اينگونه خواهد شد: 🍃🌸عصاره فراز آیات 1-5: قطعا مواقع عبادت و رفتارهاي تقرب جويانه به رب،براي انسانهاي خودكنترل و باتقوا،ارزشمند وقابل استفاده است سیدکاظم فرهنگ ادامه دارد. ..‌‌ http://yon.ir/Qp8428 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو هفت ✅بردگان و آزادگان حکمتها و اندر زها ،ج۲۲،ص۷۹_۸۰ علی علیه السلام می فرماید: «دنیا خواه ناخواه منزلگاهی است برای بشر كه چند صباحی در آن زندگی می كند و می رود. » بعد می فرماید: «ولی مردم در این دنیا دو دسته اند: یك دسته به بازار این جهان می آیند و خودشان را می فروشند و برده می سازند؛ دسته ی دوم مردمی هستند كه خود را در این بازار می خرند و آزاد می سازند. »  👈 این سخن به قدری عمیق و محكم و پرمعنی است كه جز از روحی كه با نور خدا روشن شده باشد تراوش نمی كند. آری، محصول زندگی برخی از افراد- كه متأسفانه هنوز اكثریت افراد بشر را تشكیل می دهند- و خودفروشی و شخصیت خود را از دست دادن و به تعبیر قرآن خودباختن و خودزیان كردن است، بندگی و حرص و خشم و كینه است، اسارت در بند عادات جاهلانه و رسوم بی منطق و نامعقول است، تقلید از مد و تابعیت این اصل است كه «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» . 🍃🍃🍃🍃🍃 بعضی از مردم چنین می پندارند كه همینكه مملوك كسی دیگر نبودند و به اصطلاح زرخرید نبودند، دیگر آنها آزاده اند؛ دیگر نمی دانند هزار نكته ی باریكتر از مو اینجاست؛ نمی دانند اسارت و بندگی هزار نوع و هزار شكل دارد؛ نمی دانند كه بندگیِ طمع و آز هم بندگی است، اسارت در قید عادات جاهلانه هم بندگی است، پول پرستی هم بندگی است 👈مردم همان طوری كه علی علیه السلام فرمود دو دسته اند: یك دسته در بازار این جهان خود را می فروشند به پول و مقام و هوا و هوس و تجمل و مد و تقلید؛ و دسته ی دیگر در این بازار خود را خریداری می كنند و شخصیت واقعی و انسانی خود را باز می یابند، یك دنیا بزرگواری و عزت نفس و مناعت و شرافت و راستی و استقامت و عدالت و تقوا و حقیقت خواهی و ایمان و معنویت برای خود ذخیره می كنند، در این بازار آن نرخی را به رسمیت می شناسند كه قرآن تعیین كرد كه هیچ چیزی ارزش ندارد كه آدمی خود را به آن بفروشد. ✨✨✨✨✨ امام صادق علیه السلام در ضمن اشعاری می فرماید: من این نفس گرانبها را در بازار وجود و هستی فقط یك قیمت برایش قائل هستم، فقط یك گوهر است كه شایسته است بهای این متاع گرانبها قرار گیرد؛ آن گوهر همان است كه از صدف كون و مكان بیرون است؛ من در میان تمام مخلوقات جهان چیزی كه ارزش بهای این كالا را داشته باشد سراغ ندارم. اگر من خود را و نفس خود را به یك كالای دنیایی بفروشم، به موجب اینكه كالای دنیایی فانی شدنی است از بین می رود و متاع گرانبهای روح و نفس من نیز به موجب اینكه فروخته شد از دستم رفته است، دیگر من دست خالی هستم، نه متاع در دستم هست و نه بهای آن 🌿💫💥🌿💫💥🌿💫💥🌿 https://telegram.me/quranpuyan
روزتان نورانی و رنگين تر از رنگين کمان روزتان فرخنده و از مهربانی جاودان قلبتان سرشار از آرامشی زيبا شود خنده باشد هديه ی امروز بر رخسارتان سلام روزتان آرام و زیبا @quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن کریم 💢⚜💢قرآن و نماز آیات پایانی سوره جمعه مسلمانان را به نمازجمعه و ذکر خدا و ترک کسب وکار دعوت میکند 💢⚜💢يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹﴾ ✳️فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذكر خدابشتابيد و داد و ستد را واگذاريد اگر بدانيد اين براى شما بهتر است https://goo.gl/8ojdJq ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
سرمايه گذاري اخروي با مشاركت در افزايش قابليتهاي اپليكيشن قراني #تنزيل،پرداخت وجوه اهدايي از اين لينك https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/46914
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسیر و تدبر در سوره 🔸فراز اول بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْفَجْرِ {1}سوگند به سپيده دم وَلَيَالٍ عَشْرٍ {2}و به شبهاى دهگانه وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ {3}و به جفت و تک وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ {4}و به شب وقتى سپرى شود هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ {5}آيا در آنها براى انسانهاي خودكنترل، سوگند(و مفهوم باارزشي) هست؟ 🍃🌸عصاره فراز آیات 1-5: قطعا مواقع عبادت و رفتارهاي تقرب جويانه به رب،براي انسانهاي خودكنترل و باتقوا،ارزشمند وقابل استفاده است 🔸فراز دوم أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ {6}مگر ندانستهاى كه پروردگارت با عاد چه كرد إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ {7}با عمارات ستون دار ارم الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ {8}كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ {9}و با ثمود همانان كه در دره تخته سنگها را مى بريدند وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ {10}و با فرعون صاحب خرگاهها [و بناهاى بلند] الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ {11}همانان كه در شهرها سر به طغيان برداشتند فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ {12}و در آنها بسيار كردند (گسترش دادند) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ {13}[تا آنكه] پروردگارت بر سر آنان تازيانه عذاب را فرونواخت إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ {14}زيرا پروردگار تو سخت در كمين است 🍃🌸عصاره فراز آیات 6-14: باتوجه به سابقه عذاب کاخ نشینان طغیانگر و فسادگستر ،خدا همواره در کمین اینگونه افراد است ✅نکات: -در سوره غاشیه برای نخستین بار ،لفظ عذاب بکاررفت برای کسانی که از پیام رسول الله رومیگردانند و عامدانه تکذیب میکنند(فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ ) در سوره فجر به سه نمونه از اقوام گذشته که به عذاب شدیدی دچار شدند،اشاره شده است. -در اين سوره براي نخستين بار از قوم عاد و فرعون اسم آورده شده است.پيش از اين، تنها در سوره شمس به قوم ثمود(كه طغيان كردند و از مسير تزكيه و فلاح خارج شدند)و سرنوشت انها اشاره شده بود:كذبت ثمود بطغويها -🔻در هرسه قومی که مثال اورده شده است،به قصرها و بناهای عظیم و خاص آنها که نمادی از و طغیان و روحیه سران زر و زور است،اشاره شده است. لذا مصداق ایات فراتر از انسانهای معمولی است بلکه خطاب به قدرتها و _زور است. 🔸فراز سوم فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ {15} اما انسان هنگامى كه پروردگارش وى را مى آزمايد و عزيزش مى دارد و نعمت فراوان به او مى دهد مىگويد پروردگارم مرا گرامى داشته است وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ {16} و اما چون وى را مى آزمايد و روزى اش را بر او تنگ مى گرداند مى گويد پروردگارم مرا خوار كرده است 🍃🌸عصاره فراز آیات 15-16:پندار اشتباه انسان نسبت به گشایش یا تنگی نعمات خدا ✅نکات: ارتباط این ایه با فراز قبل ،نشان دهنده این پندار غلط حاکم بر نوع انسانها و نیز سران زر و زور است که نعمتها و امکانات و تجهیزات مادی را نشانه ای از اکرام و تفضل خداوند به خود و محبوبیت در نزد خدا و باعث تفاخر و سروری نسبت به دیگران و ضعفا میدانند.😔 و بالعکس نیز تنگی روزی و عدم تمکن مالی را نشانه خواری و بی توجهی خدا نسبت به انها میدانند. حال آنكه هر دو حالت مذكور يعني دارايي و نداري، از جانب خداوند است. سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8428 ادامه در پست بعدی 👇
ادامه تدبر در سوره 🔸فراز چهارم كَلَّا بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ {17}ولى نه (این پندارشما،غلط است)بلكه يتيم را نمى نوازيد وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ {18}و بر خوراك[دادن] بينوا همديگر را بر نمى انگيزيد وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَّمًّا {19}و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى خوريد وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا {20}و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار 🍃🌸عصاره فراز آیات 17-20:مال دوستی شدید شما موجب غفلت از امتحان الهي و چپاول اموال دیگران و مانع ازرسیدگی شما به ضعفای جامعه میشود. 🔸فراز پنجم كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا {21}نه چنان است آنگاه كه زمين سخت در هم كوبيده شود وَجَاء رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا {22}و [فرمان] پروردگارت و فرشته[ها] صف درصف آيند وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى {23} و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند آن روز است كه انسان پند گيرد و[لى] كجا او را جاى پندگرفتن باشد يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي {24}گويد كاش براى زندگانى خود [چيزى] پيش فرستاده بودم فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ {25}پس در آن روز هيچ كس چون عذابكردن او عذاب نكند وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ {26}و هيچ كس چون دربندكشيدن او دربند نكشد 🍃🌸عصاره فراز آیات 21-26:پشیمانی انسان های مذکور از رفتارو پندارشان در دنیا پس از مشاهده سختی عذاب قیامت 🔸فراز ششم يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ {27}اى نفس مطمئنه (مهارشده و ارامش يافته) ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً {28}خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد فَادْخُلِي فِي عِبَادِي {29}و در ميان بندگان من درآى وَادْخُلِي جَنَّتِي {30}و در بهشت من داخل شو 🍃🌸عصاره فرازآیات 27-30:سرنوشت رضایت بار انسانهایی که در دنیا عبد خدا بودند نه دنیا. ✅نكات: -اين فراز در واقع با فراز ابتداي سوره مرتبط و متناسب است. يعني همان افراد و خودكنترل كه در دنيا بدنبال تقرب به معبود بودند، در آخرت نيز در زمره بندگان خدا ،از زندگي رضايت مندانه اي در بهشت برخوردارند.اين معنا با سوره شمس نيز تاييد ميشود. در انجا بيان شد كه نفس هم قابليت تقوا و كنترل را دارد و هم قابليت فجور و طغيان(فالهمها فجورها و تقويها).كه حركت در مسير اول ،فلاح و در مسير ديگر،خسران است.(قدافلح من زكيها و قدخاب من دسيها) 👈هم چنين فرازهاي داخلي سوره نيز با هم مرتبط و متناسب هستند و همه انها بيان رفتار ،عقايد و سرنوشت افراد و اقوام طغيانگري است كه نميتوانند نفس و مال دوستي خود را كنترل كنند. و ميتوان همه آنها را در قالب يك فراز بزرگتر در آورد. 👌-ارتباط فرازهاي ابتدا و انتهاي سوره با فرازهاي مياني ،نشاندهنده ان است كه افراد عابد و با تقوا در دارايي و نداري، امتحان الهي را باور دارند و از زذايل ذكر شده در سوره بري هستند .حب دنيا را در خود مهار كرده و وظايف خود را در قبال همنوعان و بينوايان ،انجام ميدهند. و اين همان هشدار شديدي است كه در سوره ماعون به عابدان و نمازگزاران بي توجه به هم نوعان داده شد. 📚 سوره فجر:ازسرنوشت سخت و تاسف بار دنیوی و اخروی طاغیان مالدوستی که با چپاول اموال دیگران و عدم رسیدگی به ضعف ، در جامعه را گسترش میدهند،عبرت گرفته👌 ومسير خودسازي وبندگي خدا را در پيش گيريد. سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8428 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 در قران كريم.چه فقهايي مجاز به فتوا و تقليد شدن هستند؟ در چه مسايلي بايد تقليد كرد؟ توضيح بيشتر در خصوص مستندات قرآني رجوع به فرد آگاه و تيعيت از قول احسن مسأله ی 8- پيرامون اجتهاد يا تقليد و يا بالاخره احتياط، دو آيه ى قرآنى سوره هاى «نَحْل» و «زُمَر» زيربناى تمامى مسائل مورد كاوش و پرسش اند، كه: «وَ ما أرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إلَّا رِجالًا نُوحِى إلَيْهِمُ فَاسْألُوا أهْلَ الذِّكْرِ إنْ كُنْتُمْ لاتَعْلَمُون. بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ انْزَلْنا إلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلناسِ ما نُزِّلَ إلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونْ» (سوره ى نحل، آيات 43 و 44)  «و ما پيش از تو «اى محمد» هرگز- براى دعوت مردمان- نفرستاديم مگر مردانى را كه به آن ها وحى مى كنيم پس از آگاهان بپرسيد اگر به گونه اى بوده ايد كه نمى توانيد با ادله ى آشكار و كتاب هاى وحى الهى بدانيد، و اين «ذكر» [قرآن كريم ] را بر تو «محمد» فرستاديم كه آن چه را براى مردمان فرستاده ايم بيانگر باشى و شايد بيانديشند». و «وَ الَّذِينَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ أنْ يَعْبُدُوها و أنابُوا إليِ اللَّه لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّر، عِبادِ. الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أحْسَنَهُ أولئكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَأولئكَ هُمْ أولُوْالإلْبابِ» (سوره ى زمر، آيات 17 و 18)  «و كسانى كه- بى چون و چرا- از پرستش و پيروى «طاغوت» دورى جستند و به سوى [الله ] راه يافتند، و (از هر كه و هر چه هست تنها به سوى او) با توبه و پوزش از گذشته ها راهى حق شدند، پس نويد ده بندگان مرا، آنان كه سخن [حق ] را به خوبى مى شنوند [كه با كاوش و كوشش سخنان حق را به دل و جان مى پذيرند] و سپس بهترين سخن را (در راستاى بيانگرى بنيادين حق) پيروى مى كنند، تنها اينانند كه خدايشان هدايت كرده و تنها اينانند صاحبان انديشه و مغز»  و چون برحسب آياتى چند مانند «اللَّهُ نَزَّلَ احْسَنَ الْحَديثِ كِتاباً مُتَشَبِها» (سوره ى زمر، آيه ى 23) قرآن تنها قول احسن است. در نظرات حسن و احسن شرعمدارانِ پژوهشگرِ قرآنى هم كه داراى درجات حسن و احسن در تَفَهُم قرآنى مى باشند تنها فهم احسنشان مورد پيروى مكلفان است و بس، گرچه قرآن كلًا احسن القول است.  ولى در صورت اختلاف تكاملى قرآن پژوهان، اكمل و احسنش تنها شايسته ى پيروى علمى، عقيدتى و عملى است.  در آيه ى «نحل»، «أهل الذكر» كه از ديدگاه قرآن آگاهان شايسته به كتاب و سنت قطعيه اند، تنها اين شايستگان مورد پرسِشِ درستِ نادانسته هايند، اما براى چه كسانى اين پرسش شايسته و بايسته است؟  براى شما مكلَّفِ مسؤل، بشرط «إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» اگر نمى دانسته ايد و نمى توانيد بدانيد، كه يا توانايى و كشش ذاتى آن را نداريد، و يا گرفتارى و مسئوليت و موقعيت زندگى به شما چنين فرصتى را نمى دهد كه نادانسته هايتان را با استنباط تفصيلى از كتاب و سنت جويا شويد، و يا اگر در هر دوى اين ها عذرى نداريد، ولى اكنون تكليفى فرا رسيده و شما فرصتى براى آن گونه دانستن خودكفاى اجتهادى نداريد، در اين مثلث مشترك الزواياى «إنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» پرسش از «أهْل الذِكْر» حتمى و بايسته است، گرچه در ضلع سومش احياناً كوتاهى كرده ايد كه خود را در راه دستيابى به تكليف حاضر از پيش آماده نكرده ايد. و آيا اين جا تنها جاى صِرفِ پرسش است، كه تقليدى كوركورانه براى شما كافى باشد؟  هرگز چنان نيست، زيرا برمبناى «بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ» پايه ى اساسى اين تكليف چند بعدى است كه يكى از آن ها پرسش از «أهْل الذِّكْر» مى باشد، كه بايد برمبناى «بَيِّنات و زُبُر» با براهين روشن و روشنگر كتاب هاى وحى تحقق يابد، در جو اسلامى هر دوى بينات و زبرش «كتاب و سنت قطعيه» است زيرا اين هر دو كه معجزه ى رسالت و خود رسالت مى باشد در قرآن جمع است، كه هرگز زمينه اى براى اختلاف در ميان عاقلان ندارد.  و اگر در شرايع ديگر بينّات، معجزات انبياء، و زُبُر كتاب هاى آسمانى بوده است. امّا در شريعت پايانى هر دوى آن ها در [قرآن كريم ] جمع است كه سنت محمدى صلى الله عليه و آله و سلم هم اصلش قرآن است. چه در بعد دلالت لغوى و يا دلالت وحيانى ويژه از حروف رمزى رسمى، و يا رمزهايى در كلمات دالّش و بطون آياتش.  و مى بينيم، همان گونه كه «أهل الذِّكْر» تنها بر محور «بَيِّناتْ و زُبُر» آگاهان شايسته و بايسته مى باشند، پژوهشگران و پرسش كنندگانِ از آنان نيز بايستى «بالبينات و الزبر» پرسش كنند، و نه آن كه هر چه از آنان شنيدند بدون هيچ برهانى بپذيرند كه در اين صورت تقليدشان كوركورانه و يهودى گونه خواهد شد. جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید http://yon.ir/Qp8232 ✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه پروردگارا؛ ما را از سختی‌های حوادث عالم، کفایت فرما و از شر و آسیب دام‌های شیطان، محفوظ دار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 🆔 @quranpuyan
📖 می گوید زیبا از قرآن شکیبایی زیبا و قابل توجه با استقامت بدون جزع و فزع ☘🍃☘🍃 اگر انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن داري را از دست ندهد، يعني سخني و حركتي برخلاف رضاي خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختيها را پيش اين و آن باز نكند، صبر نيكو دارد. خداي سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت ميكند. اما راز و نياز با خداي بي نياز در مورد مشكلات و سختيها ناصبوري نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براي تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختيها از بارگاه ربوبي است. اما آنهايي كه به مقام رضا رسيده اند مشكلات خود را در محضر خداي متعال نيز به زبان نميآورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختي نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعي تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست 🍂🍁🍂🍁 صبر جمیل سه بار در قرآن آمده است👇 1⃣ وَ جٰاؤُ عَلىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اَللّٰهُ اَلْمُسْتَعٰانُ عَلىٰ مٰا تَصِفُونَ (١٨)یوسف 2⃣ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً. 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اَللّٰهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْعَلِيمُ اَلْحَكِيمُ (٨٣)یوسف 3⃣ فَاصْبِر. 👈ْ صَبْراً جَمِيلاً (٥)معارج https://goo.gl/2swVd4 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تفسیر و تدبر در سوره 🌿🎋🍃🌿🎋🍃🌿🎋🍃🌿🎋 نکات سوره فجر به نقل از ◀️نشانه خرد و عقل، عبرت گرفتن از تاریخ است. «لِذِی حِجْرٍ أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ» ◀️ قدرت بدون معنویّت، عاملی است برای بر هم زدن امنیّت. جٰابُوا الصَّخْرَ... ذِی الْأَوْتٰادِ.... طَغَوْا فِی الْبِلاٰدِ ◀️ تمدن و پیشرفت، اگر همراه با تقوا و صلاح نباشد عامل سقوط و هلاکت است. «فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذٰابٍ» ◀️مهلت‌ها شما را مغرور نکند که خدا در کمین است. «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصٰادِ» ◀️آزمایش‌های الهی گوناگون است، گاهی با رفاه و ثروت انسان را آزمایش می‌کند و گاهی با تنگدستی و مشکلات. ولی انسان عجول که از آزمایش الهی و اهداف آن غافل است، دست به قضاوت‌ها و تحلیل‌ها و تفسیرهای غلط زده و از خداوند گلایه می‌کند. ◀️ آزمایش، وسیله تربیت و رشد انسان است. «الْإِنْسٰانُ إِذٰا مَا ابْتَلاٰهُ رَبُّهُ» ◀️ دریافت‌های انسان بر اساس لطف اوست نه استحقاق ما. پس گرفتار غرور و عجب نشده و از آزمایش غفلت نکنید. «فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ» ◀️مهمتر از جسم یتیم روح اوست که باید گرامی داشته شود. «تُکْرِمُونَ» کمبودهای روحی را با احترام و محبت جبران کنید. (اولین انتظار یتیمان احترام به شخصیّت آنان است) «تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ» ◀️ در مورد کارهای خداوند، قضاوت نابجا نکنید. دلیل تنگی رزق را بی اعتنائی خداوند نپندازید، بلکه نتیجه عملکرد خودتان بدانید. «کَلاّٰ بَلْ لاٰ تُکْرِمُونَ الْیَتِیمَ» ◀️احسان به دیگران، در رزق و روزی انسان نقش مهمی دارد. «لاٰ تُکْرِمُونَ - فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ» ◀️بینوایان نباید گرسنه بمانند. با انفاق خود، با تشویق دیگران باید به آنان رسیدگی کرد. «تَحَاضُّونَ عَلیٰ طَعٰامِ الْمِسْکِینِ» ◀️ علاقه به مال فطری است، آنچه مذموم است، علاقه شدید است «حُبًّا جَمًّا» ◀️ممکن است برای کیفرهای خداوند در دنیا مشابهی باشد، امّا در آخرت عذاب الهی مشابه ندارد. «فَیَوْمَئِذٍ لاٰ یُعَذِّبُ عَذٰابَهُ أَحَدٌ» 🌿🎋🍃🌿🎋🍃🌿🎋🍃🌿🎋 http://yon.ir/Qp8428 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو هشت تفسیر سوره قسمت دهم از جلد پنجم کتاب 🌸بسم اللّه الرحمن الرحیم الحمد للّه رب العالمین، . وَیْلٌ لِكُلِّ أَفّاكٍ أَثِیمٍ. یَسْمَعُ آیاتِ اَللّهِ تُتْلی عَلَیْهِ ثُمَّ یُصِرُّ مُسْتَكْبِراً كَأَنْ لَمْ یَسْمَعْها فَبَشِّرْهُ بِعَذابٍ أَلِیمٍ. وَ إِذا عَلِمَ مِنْ آیاتِنا شَیْئاً اِتَّخَذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ. مِنْ وَرائِهِمْ جَهَنَّمُ وَ لا یُغْنِی عَنْهُمْ ما كَسَبُوا شَیْئاً وَ لا مَا اِتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اَللّهِ أَوْلِیاءَ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ. هذا هُدیً وَ اَلَّذِینَ كَفَرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ أَلِیمٌ. `اَللّهُ اَلَّذِی سَخَّرَ لَكُمُ اَلْبَحْرَ لِتَجْرِیَ اَلْفُلْكُ فِیهِ بِأَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🌸. ✅كلمه ی «افك» با یك تعبیر قوی و شدید و محكمی می فرماید: «وَیْلٌ لِكُلِّ أَفّاكٍ أَثِیمٍ » . ما كلمه ی «وَیْل» را معمولاً در فارسی به «وای» ترجمه می كنیم. ممكن است كلمه ی «وای» همین مفهوم را برساند ولی در اصل در عربی این [كلمه ] مفهومی مثل «هلاك باد» را می رساند. «وَیْلٌ لِكُلِّ اَفّاكٍ اَثیمٍ» هلاك باد هر دروغگوی دروغ بند گناهكاری. كلمه ی «اَفّاك» صیغه ی مبالغه در «اِفك» است. «اِفك» یعنی دروغ و معمولاً در مورد هر دروغی به كار برده نمی شود بلكه در مورد دروغهایی به كار برده می شود كه عنوان تهمت دارد. ریشه ی «افك» انحراف است. در قرآن هر جا «یُؤْفَكون» به كار برده می شود یعنی «یُصْرَفون» . مثلاً اگر مردمی از راهی بروند كه راه درست باشد بعد كسی بیاید اینها را از آن راه برگرداند و به جای دیگر ببرد، اینجا تعبیر «اِفك» یا «اُفِكَ» به كار برده می شود. بدیهی است كه اثر دروغ منحرف كردن افراد است، یعنی انسان وقتی كه به كسی دروغ می گوید می خواهد او را مشتبه كند، می خواهد او را از آنچه كه راست و حقیقت است به چیز دیگر منحرف و منصرف كند. از این جهت به «دروغ» «افك» می گویند؛ و كلمه ی «افك» بیشتر در مطلق دروغها استعمال نمی شود. مثلاً فرض كنید یك كسی دیشب فلان غذا را خورده می گوید نخوردم، پیش طبیب می رود، طبیب می گوید دیشب چه خوردی، یك چیز دیگر می گوید. این هم یك دروغ است، یك افك است. ولی معمولاً «افك» را در موردی می گویند كه پای تهمتی در میان باشد؛ مثلاً برای اینكه شخصی، كتابی، دینی را خراب و لكه دار كنند و مردم را از او منصرف و منحرف نمایند به او تهمت می زنند و دروغ می بندند؛ و بدترین انواع دروغ همین است. این است كه ما در قرآن «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبین» داریم نسبت به كسانی كه پیغمبران را تكذیب می كنند؛ اینجا هم به این تعبیر به شكل دیگری داریم: «وَیْلٌ لِكُلِّ اَفّاكٍ» ؛ به مكذّب كار ندارد، به خود دروغگو كار دارد ولی دروغگویی كه تهمت می زند: وای به حال هر دروغ بند گنهكار؛ یا: تباه باد هر دروغ بند تباهكار گناهكار. این جمله را قرآن می گوید چون خود قرآن- و هر پیغمبری- به درد دروغ بندی دیگران گرفتار بوده است. دو چیز هست كه همه ی پیغمبران و شاید هر حقیقتی در دنیا با آن مواجه شده است و مواجه می شود، یكی مسئله ی تهمت و دروغ بندی، یعنی طرف وقتی كه با حقیقتی مواجه می شود، می بیند با راستی كه نمی شود با آن برابری و مواجهه و مبارزه كرد، با حربه ی دروغ بستن و تهمت زدن می آید با آن مواجه می شود. مسئله ی دوم مسخره كردن است. مسخره دیگر مایه ای نمی خواهد. وقتی آدم بخواهد كسی را به اصطلاح هو كند، با هوچیگری و مسخره كردن می خواهد طرف را از بین ببرد. هر حقیقتی را، هر «درست» ی را می شود به یك شكلی مسخره كرد. این است كه قرآن این دو موضوع را تكرار می كند. ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
💐💐با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈در برنامه جدید کانال،هر هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،اختصاص دارد با تدبر در سوره فجر ،سوره های مرحله دوم نزول نیز به اتمام رسید انشالله درهفته جدید ،مروری بر سوره های مرحله دوم و ویژگیهای این مرحله خواهیم داشت. ✅✅مرحله دوم ،شامل سوره های زیر است: ليل همزه تين ماعون طارق انفطار عبس قيامت غاشيه فجر شما هم از امروز ،این سوره ها را مطالعه و مرور نمایید
بنام خدا لیست ترین موضوعات تالار گفتگوهای قران پویان تا انتهای تیر ماه 97 بشرح زیر هستند: سه موضوع تالار گفتگوهاي قرآن پويان و دفعات بازديد آنها بشرح زير هستند: 🍀ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند👈👈47977 quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&= 🍀اوقات نماز های یومیه در قران👈👈39330 quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=51&= 🍀عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل👈👈31409 quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=120&= که دو موضوع نخست،از تحقیقات و مطالب منحصر بفرد و خاص تالار قران پویان میباشد. ___________________________________________________________ پس از اينها،هفت موضوعي كه توجه بیشتر مخاطبان را بخود جلب كرده اند،عبارتست از: 🍀آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=9&= 🍀حرمت خوردن مال مردم به باطل(ناحق) quranpuyan.com/yaf_postst443_Hrmt-khwrdn-ml-mrdm-bh-bTl-nHq.aspx 🍀نام های دیگر سوره های قران quranpuyan.com/ya...hy-dygr-swrh-hy-qrn.aspx 🍀مفهوم ربا و حرمت آن در قرآن،رابطه ربا با تورم و کاهش ارزش پول quranpuyan.com/yaf_postst192_mfhwm-rb-w-Hrmt-n-dr-qrn-rbTh-rb-b-twrm-w-khhsh-rzsh-pwl.aspx 🍀روشهای مقابله و برخورد با ظالم از نگاه قرآن quranpuyan.com/yaf_postst384_rwshhy-mqblh-w-brkhwrd-b-Zlm--z-ngh-qrn.aspx 🍀آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد quranpuyan.com/ya...yy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx جهت مشاهده هرکدام،روی لینک مربوطه کلیک نمایید. __________________________________________________________ ✅لیست فوق نشان از تمایل زیاد کاربران به موضوعات اجتماعی واقتصادی و سوره های و که حاوی مطالب اخلاقی و احکام اجتماعی میباشند،دارد
می گوید ✅ خدا است این عبارت معروف را زیاد شنیده اید:فالله خیر حافظا اینجمله در قران از زبان حضرت یعقوب ،وقتی بیان شده است که پسرانش نخستین بار به مصر رفتند و گندم آوردند. برای بار دوم که خواستند بروند از پدر اجازه خواستند که بنیامین را هم با خود ببرند .یعقوب این گونه جواب داد: قالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلاَّ كَمَا أَمِنتُكُمْ عَلَى أَخِيهِ مِن قَبْلُ فَاللّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ ﴿۶۴﴾ سوره يوسف مکارم: گفت آيا من نسبت به او به شما اطمينان كنم همانگونه كه نسبت به برادرش (يوسف) اطمينان كردم (و ديديد چه شد؟!) و (در هر حال) خداوند بهترين حافظ و ارحم الراحمين است. yon.ir/Qp1563
♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ درس سوره های مرحله دوم نزول: لیل تا آخر فجر، بررسي ارتباط و مفاهيم مشترك سوره هاي مرحله دوم نزول ۱_درس سوره : تشویق به بخشش متکی بر باور به معاد و نهی از بخل متکی بر انکار معاد با توجه به سرنوشت اخروی متضاد آنها ۲_درس سوره :انسان در بهترین جایگاه افرینش است باید مراقب باشد از این مقام سقوط نکند ۳_درس سوره : نادیده انگاشتن مستمندان جامعه وسهل انگاری در نماز وریاکاری ریشه در انکار معاد دارد ۴_ درس سوره : معاد نتیجه اهمیت وهدف مند بودن آفرینش انسان وجهان هستی هست وچنین افرینشی با تدبیر ومراقبت خداوند همراه است فهم این مطلب در گرو اندیشیدن وایمان اوردن به خدا و نشانه های باعظمتش حاصل می شود ونتیجه اش " لا خوف علیهم ولاهم یحزنون" ۵_درس سوره :: در روز مهم جزا که با نشانه های عجیبی همراه و تحت اراده خداوند است،با حسابرسی به همه اعمال انسانها،نیکوکاران و بدکاران به ثواب و عقاب رفتارخود میرسند. ۶_درس سوره : توجه پیامبر (ص) و به تبع دیگر هدایت کنندگان در جهت هدایت بشریت ؛باید معطوف به تلاش افراد گردد که جهت تزکیه با استفاده از راه های میسر شده توسط خداوند انجام می گیرد و نتیجه این تزکیه یا عدم تزکیه سعادت یا شقاوت در اخرت است ۷_درس سوره : وقوع قیامت حتمی وناگهانی هست که با برچیده شدن دنیا ومرگ انسانها آغاز ودر روز معاد که افرینش مجدد انسانها ست در محضر خداوند انجام مبگیرد انکار این برنامه برای یله رها شدن برخی انسانها از تکلیفهای عبادی واخلاقی است ۸_درس سوره :قیامت مهم هست براساس پذیرش یا عدم پذیرش تذکر (معارف دینی) از پیامبران و نوع اعمال انسانها در قیامت دوگروهند گروهی در رنج (ناصبه)عذاب وگروهی در شادمانی ورفاه(ناعمه) ملزم بودن خدا برحسابرسی نشان اهمیت قیامت دارد که این خود نشان از هدفمندی آفرینش هستی است ۹_درس سوره :هشدار ؛خداوند در کمین طغیان گران است وعلی رغم قدرتهایشان در دنیا واخرت گرفتار عذاب الهی هستند وانسانهای خردمند با پذیرش ربوبیت خدا در دنیا واخرت تحت نعمتهای الهی هستند سرکار خانم انصاری ،قرآن آموز دوره روش فهم بهتر قرآن ادامه دارد.... yon.ir/Qp3949
در سومين روز ماه ذيحجه شماهم دعوتيد.منتظر اطلاعيه هاي تكميلي عصرانه قرآني باشيد.
✴اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ بخشی از سخنرانی استاد سروش محلاتی باعنوان امام خمینی و گذار به فقه پسا انقلاب ☘☘☘☘☘ آشنایی با مبانی نظرات سیاسی اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸🔸✨ سئوال:علت تفاوت فتوای امام خمینی در قبل از انقلاب و ماههای اولیه تشکیل حکومت،با نظرات متاخرشان چیست؟ نمونه یک:مالیات یا خمس و زکات الف) برخی از نظرات امام قبل و اوایل انقلاب در کتاب ولایت فقیه، امام این طور فرموده بودند: «اگر حکومت اسلامی تحقق پیدا کند، باید با همین مالیات هایی که داریم یعنی خمس و زکات و جزیه و خراجات اداره شود.»(ص32) «باید حکومت تشکیل داد چون تشکیل و اداره جامعه، بودجه و مالیات می خواهد شارع مقدس، بودجه و انواع مالیاتش را تعیین نموده است مانند خراجات، خمس، زکات و غیره .»(ص50) «شما ما را اجازه بدهید که مالیات اسلامی را به آنطوری که اسلام با شمشیر می گرفت، بگیریم از مردم، آن وقت ببینید که دیگر یک فقیر باقی می ماند؟!»(صحیفه امام، ج1، ص392)شهریور 1343 در تاریخ 58/3/30 امام به وزیر امور اقتصادی و دارایی فرمودند: «اگر ان شاء الله توانستید و توانستیم همین سیستم اسلامی را، همین خمس تمام اموال یعنی درآمدها را که بسیار عادلانه هست بگیریم، دیگر هیچ احتیاجی به اینکه مردم، زاید بر آن چیزی بدهند، هم ندارد»(صحیفه امام، ج 8، ص234). ب)در سال 62 پس از اختلافات طولانی در عدم تایید لایحه مالیات توسط شورای نگهبانفرمودند: «آقا می نویسد مالیات نباید داد. آخر شما ببینید بی اطلاعی چقدر! آقا، ما امروز‌ ‌روزی نمی دانم چند صد میلیون ما الآن خرج این جنگمان است. روزی چند صد میلیون‌ ‌خرج جنگ را با سهم امام می شود درستش کرد حالا؟"حالا ما می توانیم مردم را همه را‌ ‌بنشانیم اینجا و به زور سهم امام بگیریم؟"... از کجا بیاوریم سهم امام این قدر؟..."بی فکر حرف می زنند آقایان"»(صحیفه امام، ج18، ص255) این موضع حضرت امام ناشی از چیست؟ چه تغییری اتفاق افتاده است. اجتهاد عوض شده؟ امام نسبت به مسأله خمس، اجتهاد و استنباط تازه ای کردند یا نه؟ ادامه دارد...
عجب معجزه‌ای دارد نفس صبحدم زیرسایبان رحمت خدا بایست! خنکای صبح تابستانی همراه بامهربانی را نفس بکش .. الهی دلتون سرشار از آرامش روزتون پرازبرکت و رحمت وصبحتون بخیر و زیبا .. @quranpuyan
📖 چه مي گويد؟ ✅ آيا و بده بستان با دشمن متخاصم، حرام و مذموم است؟ ♻️در بحثهاي گذشته با بررسي مجموع آيات و جنگ در قران، اين نكته مشخص شد كه جنگ و صلح هیچ کدام بالذات مقدس یا نامقدس و ضد ارزش نیستند بلکه دو راهکار هستند که بسته به شرایط حاکم بر طرفین تخاصم و منافع ومضرات هریک از انها،با ملاحظه همه جوانب اتخاذ میگردد. (جهت مطالعه مشروح بحث به لينك زير مراجعه نماييد: yon.ir/qp2731 اما مذاكره چطور؟ آيا امتيازدادن و امتياز گرفتن از دشمن ، و ضد ارزش است؟ براي پاسخ به اين سئوال ،يك نمونه تاريخي را مرور ميكنيم: 💢در جنگ ،همه اقوام مخالف اسلام اعم از یهودیان بنی نظیر و مشرکین قریش ،سپاه بزرگی را فراهم نموده و مدینه را محاصره کردند. یکی از این قبایل،قبیله غطفان بود که یهودیان،آنان را با رشوه یک سال محصول خرمای خیبر باخود همراه ساختند. مسلمانان هم به پيشنهاد سلمان فارسي ،تاکتیک حفر خندق به دور شهر را برگزیده و اجرا کرده بوند. محاصره مدینه حدود یک ماه طول کشید و بسیاری از افراد سپاه اسلام دچار ترس و اضطراب بودند و برخی با کنایه و تمسخر میگفتند محمد ما رانوید گنج های خسرو و قیصر میداد،اما الان جرات نمی کنیم که برای قضای حاجت بیرون رویم. قران در سوره احزاب،آن صحنه های ترس را اینگونه توصیف میکند: ♻️"به خاطر بياوريد زماني را كه آنها از طرف بالا و پائين (شهر) شما وارد شدند (و مدينه را محاصره كردند) و زماني را كه چشمها از شدت وحشت خيره شده بود، و جانها به لب رسيده بود، و گمانهاي گوناگون بدي به خدا ميبرديد! 10 در آنجا مؤ منان آزمايش شدند و تكان سختي خوردند.11 بخاطر بياوريد زماني را كه منافقان و آنها كه در دلهايشان بيماري بود ميگفتند خدا و پيامبرش جز وعده هاي دروغين به ما نداده اند. 12 و آن گاه که گروهی از آنان گفتند: ای اهل مدینه! [میدان نبرد] جای درنگ و ماندن شما نیست، پس برگردید. و گروهی از آنان از پیامبر اجازه [برگشتن] می خواستند، و می گفتند: خانه های ما بدون حفاظ است. در صورتی که بدون حفاظ نبود، و آنان جز فرار را قصد نداشتند! "13 در این شرایط پیامبر اسلام تصمیم گرفتند تا با مذاکره و دادن امتیاز،ائتلاف دشمن را بشکنند . لذا با یکی از قبایل محاصره کننده شهر و حاضر در سپاه دشمن،یعنی قبلیه غطفان،وارد مذاکره شدند ⬅️در کتاب "تاریخ پیامبر اسلام" نوشته دکتر محمد ابراهیم ایتی از انتشارات دانشگاه تهران چنین نقل شده است: "نزدیک به یک ماه بود که مسلمانان و مشرکان در برابر هم ایستاده بودند و جنگی جز تیراندازی و محاصره در کار نبود. اما چون کار گرفتاری مسلمانان سختی کشید، رسول خدا نزد عبدة بن حصن فزاری، ورحارثة بن عوف مری دوسرور «غطفان فرستاد و با آنان قرار گذاشت که 👈یک سوم میوه های امسال مدینه را بگیرند و باسپا میان خود باز گردند و دست از جنگ با مسلمانان بردارند. به روایت ابن اسحاق : هنگامی که قرار داد نوشته شد، اما هنوز به امضای شهود رسیده و جز مقاوله ای صورت نگرفته بود، رسول خدا - صلی الله عليه و آله - «سعدبن - معاذ» و «سعد بن عماده » را خواست و با آنان در این باب مشورت کرد. " هر چنددر نهایت ،بنا به نظر مشورتی این دو صحابی ،این توافقنامه جاری نشد اما نشانگر ان است که از نظر رسول گرامي نيز صلح و مذاکره حتی با دشمن حاضر در صحنه نبرد امری حرام و ضد ارزش نبوده بلکه تابع ارزیابی عقلانی از شرایط و مصالح و منافع نیروهای خودی است. 🖌سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/qp2731
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ ارتباط و مفاهيم مشترك سوره هاي نزول ⭕️ سوره های مرحله دوم در سوره باتوجه به تلاش انسانها در دنیا ؛ تصدیق کنندگان وتکذیب کنندگان وبیان نتیجه عملشان در اخرت به صورت کلی اشاره شده که در ادامه در سوره هشدار داده شده که انسانها مراقب اعمالشان باشند تا از نتایج گروه تکدیب کنندگان در امان باشند ودر سوره به نمونه ان کارها موجب سقوط اشاره شده؛ راندن یتیم عدم اطعام مسکین غفلت در نماز در سوره با بیان مراقب بودن خداوند ودیگر اسباب بر اعمال انسانها این هشدار را جدی معرفی می کند وبا بیان قدرت خداوند در خلقت انسانها خلقت مجدد انها واشکار شدن اعمالشان در ان روز به نوعی زمینه سازی برای وقوع وحتمی بودن قیامت را برای باوراندن قیامت انجام می دهد درادامه در سوره با بیان نشانه های انروزبه طور جدی به برانگیختن انسانها از قبر خبر می دهد ودیدن نتیجه اعمال ثبت شده ان دو گروه توسط کارگزاران محترمش به مالکیت ان روز برای خود اعلام می کند در ادامه درسوره به زمینه های سعادت وشقاوت ان دو گروه که در گرو اعمال دنیایشان است اشاره می شود تا از طریق تشویق و تهدید بر اعمالشان دقت داشته باشند در سوره قیامت مشخصا به حتمی بودن وناگهانی بودن وقوع قیامت تاکید شده و احوالات ان دو گروه روشنتر بیان گردیده وچرایی این دو وضعیت اشاره شده است. در ادامه در سوره مجدد به حالات آن دو گروه مصدق ومکذب اشاره شده ونتیجه این دو گروه شدن را در توجه یا عدم توجه به هدایت فطری وهدایت از طریق پیامبران منوط گردانیده شده‌ ودر پایان در سوره گویا از این ۸ سوره عصاره گیری شده وهمه مطالب این سوره ها مجدد یکجا بیان شده ونتیجه این دو گروه به طور روشن ونهایی اعلام شده است. امید که با پند گیری از این ۹ سوره با توجه به سیردر افاق وانفس وتزکیه خود را اماده بهره برداری از هدایت پیامبران گردانیم و در زمره این ایه پایانی سوره فجر قرار گیریم يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً نه در زمره گروهی که در ایه وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ آمین یا رب العالمین 🖌سرکار خانم انصاری مربي دوره مترجمي قران ، قرآن اموخته دوره هاي روش فهم بهتر قرآن http://yon.ir/Qp3949
در سومين روز ماه ذيحجه شماهم دعوتيد.منتظر اطلاعيه هاي تكميلي عصرانه قرآني باشيد.