#پرسشوپاسخقرآنی
❓ايا در زمينه مسايل سياسي مثل #انتخابات هم بايد از #علماي_ديني و فقها #تقليد كرد؟ ايا شركت در انتخابات، موضوع #فقهي است؟
🛑قسمت پنجم:
#رأيدادن و رأي ندادن ربطي به اسلام و #دينداري ندارد.
🔹حکومت یک #وسیله است مثل ماشین و هواپیما و... که وسیله هستند برای اینکه راحتتر به مقصد برسیم و همانگونه که نمیتوانیم بگوئیم امام کسی است که ماشین داشته باشد، نمی توانیم بگوئیم امام كسي است كه حاکم باشد.
پس حكومت يك وسيله است. این وسیله در زمان پیامبر (ص) در دوران مدني، در دست ایشان بود و توانست دین را بهتر تبلیغ کند اما پس از ايشان در زمان حضرت علی (ع) به مدت 25 سال این وسیله از ایشان گرفته شده و پس از آن به ایشان برگردانده شد اما با وجود جنگهای متعدد نگذاشتند که امام بتواند به خوبی از این وسیله استفاده کند.
و امام حسن (ع) چون متوجه شدكه با وجود فردی چون معاویه همان جنگها ادامه دارد و امام نمیتواند از این وسیله به خوبی استفاده کند و فقط و بالی است به گردن ایشان، لذا آن را تسلیم معاویه کرد و آن را رها کرد.
با توجه به آنچه بيان شد اكنون با صراحت ميگويم، کسی نیاید بگوید که اسلام میگوید رأی دهید یا اسلام میگوید رأی ندهید، خير رأي دادن و رأي ندادن ربطي به اسلام و دينداري ندارد. چون #انتخابات و حکومت مسئله عقلی و عرفی و اجتماعی است و هیچ ربطی به اسلام ندارد.
👈 ما باید نگاه کنیم ببینیم شرکت در انتخابات نفعش بیشتر است یا ضررش.
در این مدت بيش از۴۰ سال از اسلام و قرآن استفاده شد و رأي دادن امري #شرعي قلمداد شد و چون بد عمل شد بسياري از مردم با دین بد شدند، به همين دليل خود را مكلف ديدم كه با صراحت بگویم،
#انتخابات و ریاست جمهوری و بالاتر و پائینتر و... از اموری است که در کنار دین است و #ابزاری است که می توان به نفع #دین از آن استفاده کرد البته همین امور میتوانند به ضرر دین هم باشند.
اینها مثل مَرْکبی است که برای تردد سوارشان میشویم و مربوط به دنیا است ولی دین آمده است رابطه ما را با خدا و آخرت و وجدانمان درست کند دین آمده است وجدان انسانها را بیدار کند و آنها را آگاه کند.
🔶دین همان چیزی است که خداوند در قرآن سوره آل عمران/ ۱۶۴ وسوره جمعه/۲ بیان کرده است و با آن وظیفه پیامبر را در این قبال مشخص کرده است.
✨لَقَدْ مَنَّ اَللّهُ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ اَلْكِتابَ وَ اَلْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ
✨هوَ اَلَّذِي بَعَثَ فِي اَلْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ اَلْكِتابَ وَ اَلْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ
🔶و در جاهاي دیگر پیامبر( ص) را بشیر و نذیر نامیده است
انّا أَرْسَلْناكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ لا تُسْئَلُ عَنْ أَصْحابِ اَلْجَحِيمِ
و خداوند در این آیات وظایف پیامبرش را مشخص کرده است و از جمله آن وظايف تشكيل حکومت يا حفظ آن نيست بلكه اين امور عقلايي، عرفی و اجتماعی است.
🔹مردم مدینه وقتی دیدند که پيامبر(ص) فرد خوبي است و میتواند حکومت را خوب اداره کند و با مردم به خوبی رفتار میکند حکومت را به او بخشیدند، اما باید توجه داشته باشیم که اگر حكومت را به پیامبر(ص) نميدادند و او حاکم نميشد باز هم پیامبر بود و آن وظایفی را که خداوند برایش مشخص کرده بود بر عهده داشت.
✅ به طور كلي نمیتوان گفت که حکومت و دین عين هم هستند بلکه این دو، دو چیز مختلفان هستند كه بينشان عموم و خصوص من وجه است. قابل اجتماع و قابل افتراقند. برخي ديندارها حكومت داشتند مثل داود و سليمان و يوسف و محمد و علي عليهم السلام. و برخي دينداران حكومت نداشتند مانند ابراهيم و اسماعيل و نوح و...عليهم السلام و برخي حكومت داران هم دين نداشتند نظير فرعون و نمرود.
🔸پس کسی نگوید دین میگوید #رأی بده یا رأی نده، بلکه همانگونه که گفته شد حکومت امری #عرفی و اجتماعی است و بايد با عقل و فهم آن را بررسي كرد نه با تعبد و فتوا.
🖋حجت الاسلام احمد عابديني
💫ادامه دارد
http://yun.ir/1ys4ib
@quranpuyan
"الهی"
گاهی حجم دنیای درونمان ازوجودت
تهی میشود؛
آنوقت ما می مانیم و تنهایی و ترس،
درها دیوار میشوند به رویمان ؛
و امیدهایمان یک آرزوی دور از دسترس
؛تنها نور وجود توست که دل ما را آرام نگه
می دارد؛
نورت را هر روزبه دلمان بتابان
ای روشنی بخش درتاریکیهای سخت
"خداوندا"...
اراده مان را به زمان کودکی باز گردان،
همان زمان که برای یکبار ایستادن
هزار بار می افتادیم....
اما ناامید نمیشدیم!
ای مهربان ترین ما را دریاب ،،،،
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✴️ آگاهی خداوند از قلبهاے کفران کننده نعمت یا شڪرگزار
💠🔆 إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ وَ لا یَرْضی لِعِبادِهِ الْکُفْرَ وَ إِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری ثُمَّ إِلی رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ«7/زمر»
🌱 اگر کفران کنید،پس(بدانید)خداوند از شما بی نیاز است و برای بندگانش کفران را نمی پسندد.و اگر شکرگزار باشید آن را برای شما می پسندد و هیچ گناهکاری بار(گناه)دیگری را بر نمی دارد، سپس بازگشت شما به سوی پروردگارتان است، پس شما را به آن چه عمل می کردید خبر خواهد داد،همانا او به آن چه در سینه هاست بس آگاه است.
🔸✨ در این آیه سخن از وظیفه ی انسان در شکرگزاری از این نعمت هاست.
🔸✨ مراد از کفر در این آیه،کفران نعمت است،به دلیل آن که در مقابل آن،از تشکّر سخن به میان آمده است.
🔸✨ خداوند ما را بیش از خودمان دوست دارد،او کفران و ناسپاسی را برای ما نمی پسندد ولی ما برای خود می پسندیم.
🔸✨چون در آیه مطرح شده که هر کس مسئول کار خویش است و محل رسیدگی به امور قیامت است،آیه با جمله ی «إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» پایان پذیرفت تا بگوید:داورِ آن روز همه ی چیزها را می داند.
💬پیام ها
🔹🌟 فرمان عبادت،نشانه ی نیاز خداوند به ما نیست. «إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ»
(همان گونه که دستور خانه سازی رو به خورشید،نشانه ی نیاز خورشید به ما نیست.خداوند نه تنها به ما،بلکه به هیچ چیزی نیاز ندارد.
🔹🌟کفر و انحراف خود را به مشیّت و اراده ی الهی نسبت ندهید.
🔹🌟 خداوند منحرفان را نیز بنده ی خود می داند. «لِعِبادِهِ الْکُفْرَ»
🔹🌟شکر،کلید رضایت خداست.
🔹🌟در شیوه ی دعوت،گام به گام پیش رویم.
🔹🌟خداوند عادل است و هر کس جزای کار خودش را می بیند.
🔹🌟هر کس مسئول کار خویش است و نمی توان گناه کسی را به دوش دیگری انداخت. «وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْری»
🔹🌟در تهدید کسانی که گناهشان قطعی نیست ،راه عفو را باز گذارید.
🌟خداوند نیّت ها و انگیزه های اعمال را می داند.
📚تفسیر نور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣1⃣تدبر در سوره #مریم
🔹حاملگی از طریقی خارق العاده
در رابطه با آیات ۲۲-۱۹ حضرت مریم(س) از طریقی غیرعادی حامله شد.
باین معنی که ابتدا از طریق مطالبی که در آیات ۱۹ تا ۲۲ ذکر شد، از لحاظ روحی آمادگی لازم را پیدا کرد و سپس از لحاظ جسمی، در فیزیولوژی آن حضرت اتفاقی افتاد که توجیه علمی آن را باید در کتاب هائی نظیر «خلقت انسان» مرحوم دکتر یدالله سحابی و کتب مشابه همطراز دیگر خواند.
هرچه باشد با آمادگی ذهنی که قبلاً پیدا کرده ایم که چگونه حضرت زکریا و همسرش در پیری صاحب اولاد شدند در حالیکه این اتفاق بسیار نادر و بلکه نایاب است، از لحاظ ذهنی آماده شده ایم که این خارقِ عادت را به قدرت الهی نسبت دهیم و آنچه راجع به حضرت مریم اتفاق افتاد، یک قدم از آن هم بالاتر است اما در کتابهائی مانند «خلقت انسان» و امثال آن، می توانیم به توجیه علمی آن نیز نزدیک شویم.
🖌تفسیر آقای گنجه ای
https://bit.ly/2ShODZn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
#انتخابات و #حکم_شرعی مشارکت:
❓ راي دادن، همواره وظيفه شرعي است؟
❓ ايا تشخيص مصداق #اصلح توسط روحانيون، يك امر #فقهي است؟
🛑قسمت ششم:
♻️اهتمام به #سرنوشت خویش و جامعه اسلامی یک حق عمومی و یک مسئولیت الهی است که نباید در آن مسامحه داشت : «من اصبح لایهتم بامورالمسلمین فلیس بمسلم»(اصول کافی)
👈 البته شیوه اقدام برحسب شرایط متفاوت و به اقتضای اوضاع و احوال گاه سلبی و گاه ایجابی است. از این رو باید توجه داشت که وظیفه شرعی #مشارکت ، مانند تکلیف نماز نیست که مستقیما حکمی برای آن مقرر باشد و فقهایی که فتوا به تکلیف می دهند، نظر به مقدمه بودن مشارکت برای حفظ نظام و مصالح لازم الاستیفاء دیگر دارند.
♻️با صرف نظر از مبنای بزرگانی مانند امام خمینی و آیت الله خویی که اساسا مقدمه واجب را واجب شرعی نمی دانند، حتی در فرض وجوب شرعی هم ، مکلف باید تشخیص روشنی از اینکه اقدامش مقدمه چیست و چه پیامدهایی به دنبال دارد و آیا به تایید حق و عدل، و یا ترویج باطل و ظلم می انجامد داشته باشد، و شناخت این شرایط عصری ، خارج از استناد به فتوی است.
♻️بعلاوه اینگونه تکالیف اجتماعی ، جنبهی تعبدی ندارد و مانند امر به معروف و جهاد ، صرفا با توجه به آثار مثبت یا منفی هر اقدامی ، حکم شرعی آن معین میگردد. لذا مکلف با درک صحیح شرایط اجتماعی، و با استفاده از خرد جمعی و نظر کسانی که گرفتار تعارض منافع نیستند، مسئولیت شرعی را تشخیص میدهد.
♻انسان متدین و خردمند ، برای هر اقدام خود بدنبال یافتن #حجت و دلیل است . ولی ایا در تشخیص مصادیق ( مثل شرکت يا عدم شركت در یک تظاهرات و یا یک انتخابات) ، نظر فقیه حجت است ؟
اگر فتوای فقیه در حقِ اشخاص عامی "حجت" است ، از باب رجوع جاهل به خبره است ، ولی مگر #فقیه که در استنباط احکام کلی شرع خبره و صاحب نظر است ، 👈 الزاما در تشخیص #مصادیق_سیاسی هم اهل نظر میباشد ؟
♻شخصیتهای روحانی که ادبیات وظیفه شرعی در انتخابات را بکار میگیرند ، خوب است در ادبیات دینی و سیاسی ایه الله سیستانی نیز تامل کنند . بهر حال ایشان هم یک فقیه برجسته و دارای نفوذ در عراق است و بسرنوشت کشور عراق و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات علاقه مند است پس چرا از تعبیر الزام و وجوب شرعی و تکلیف الهی کمتر استفاده کرده و بر "حق شهروندان" تاکید دارد؟ مثلا در بخشی از بیانیه ایشان بمناسبت انتخابات پارلمانی عراق آمده است :
🔻"شرکت در انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمیکند مگر اینکه شخصا متقاعد شود منافع عالی ملت و کشورش ایجاب میکند که در انتخابات شرکت داشته باشد .... و در نهایت تصمیم مشارکت یا عدم مشارکت در خصوص انتخابات بر عهده هر فرد عراقی است و شخصا مسئول هر گونه ارزیابی در این خصوص است بنابر این شایسته است تصمیم در این خصوص بر اساس اگاهی و اشتیاق به تحقق منافع کشور و اینده فرزندان ان باشد ".
♻روشن است که وقتی فقط "وظیفه مردم" مورد تاکید قرار گیرد ولی از "وظیفه حاکمان" در قبال حقوق مردم سخنی گفته نشده و دفاعی صورت نگیرد ، مردم حق دارند که به ان وظیفه شرعی هم بدیده تردید نگاه کرده و به ان اعتنایی نکنند
استاد محمد سروش محلاتی 🔻
http://yun.ir/1ys4ib
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌸💞 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ،
سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای دیده خدا در میان مخلوقاتش، سلام بر تو ای نور خدا که رهجویان به آن نور ره مییابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده میشود،
💫فرازی از زبارت امام زمان عج، روز جمعه
🆔 @quranpuyan
سکوت حکیمانه.m4a
29.11M
⬆️⬆️⬆️
" #سکوت_حکیمانه، چرا حضرت علی ع نه از #عثمان حمایت کرد و نه از شورشیان علیه عثمان"
در صحنه های پیچیده اجتماعی، که حق و باطل امیخته است، چه باید کرد؟
🔻🔻🔻
امیرالمومنین که در شجاعت و بصیرت سرآمد بود گاه حاضر به #موضعگیری در باره جریانی نبود و به همین دلیل مورد اعتراض قرار می گرفت . به او می گفتند :چرا در باره قتل عثمان موضع گیری نمی کنی ؟ بالاخره او ظالم بوده یا مظلوم ؟ شورشیان برحق بودند یا باطل ؟ طرفدار کدامیک هستی و کدامیک را محکوم می کنی ؟ ولی امام بر موضع سکوت اصرار می ورزید و فقط می فرمود : اوبد کرد و شما هم بد کردید . سکوت امام بر مبنای چه منطقی بود ؟ در کجا باید #سکوت و کناره گیری کرد ؟
مروری بر خطبه 31 و حکمت 1 نهج البلاغه
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
به نام خدا
فهرست پستهای #اخلاق_سياسي در قرآن و روايات
✅ #اخلاق و مکارم اخلاقی و پرهیز از رذائل اخلاقی در اسلام، روح و جوهر دین که حاکم بر تمام زوایای فکری، گفتاری و رفتاری انسان است محسوب می شود.
♦ براين اساس و باتوجه به لزوم رعايت اصول اخلاقي توسط حاکمیت، نامزدها و هواداران انها و نيز كليه مخاطباني كه پستهاي سياسي توليد يا بازنشر ميكنند، در چندين قسمت به تبيين آيات و روايات مرتبط با اخلاق سياسي در سايت و كانال قرآن پويان در پيام رسانها و كانال زيست قرآني پرداخته ايم.
موضوعات ارسالي عبارتند از:
1⃣ ⭕شماره 1:
✳ مسؤولیت مضاعف انسانها در حوزه قدرت سیاسی در اسلام
2⃣. ⭕شماره 2:
#فحش و #ناسزا به نامزدها و هوادارانشان ممنوع🚫
3⃣. ⭕شماره 3:
منع از #القاب_زشت دادن به نامزدها و هوادارانشان
4⃣. ⭕شماره 4 :
ممنوعيت انتشار و فوروارد #تهمت به نامزدها و طرفدارانشان
5⃣ ⭕شماره 5 :
#كينهتوزي و #بيعدالتي نسبت به نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫
6⃣. ⭕ شماره 6:
احترام به #حقوق_مردم توسط حاکمیت
#مردم، ستون دین هستند.
7⃣ ⭕شماره 7:
#تهمت_زدن و #آبروبری داوطلبان انتخابات و طرفدارانشان ممنوع🚫
8⃣ ⭕شماره 8:
* * #جمهوريت و انتخابات، #امانت مردم است. #خيانت ممنوع⛔**
9⃣ ⭕شماره 9:
#پخش_شايعه و ريختن #آبروي نامزدها و طرفدارانشان ممنوع🚫
🔟 ⭕شماره 10:
مواجهه #احسن با رقبا و طرفدارانشان: #پمپاژ نفرت و #عداوت ممنوع
1⃣1⃣ ⭕شماره 11:
وظیفه ما در برابر پستهاي حاوي #تهمت به نامزدهاي انتخابات و هوادارانشان چيست؟
♦سرزنش شديد استاد مطهري از ناقلان #شایعات.
2⃣1⃣ ⭕ شماره 12:
كار #خلافاخلاق، #تملق و مداحي نامزدها ممنوع! #اسراف در تبليغات حرام است.
💮👈توصيه هاي اخلاقي حجت الاسلام قرائتی براي داوطلبان انتخابات و هوادارا نشان:
3⃣1⃣⭕️شماره 13:
🔴🔺نسبت #دروغ دادن به افراد و پخش آن ، از مصاديق اشاعه #فحشاست.
4⃣1⃣⭕️شماره 14 :#عدالت_سیاسی برای همه مردم و داوطلبان
5⃣1⃣⭕️شماره 15: نريختن #آبروي نامزدها و طرفدارانشان توسط مسئولين، #رقبا و مردم
6⃣1⃣⭕️شماره 16: #ظلم نكردن به مردم و داوطلبان
7⃣1⃣⭕شماره 17 آيا #تهمت و #فحاشي و غيبت #مسئولين و نامزدها مجاز است؟
8⃣1⃣⭕شماره 18 : #فحش و ناسزا به داوطلبان و هوادارانشان ممنوع🚫
9⃣1⃣⭕شماره 19 : #شایعه علیه نامزدها را دفن کنید 🚫
0⃣2⃣⭕ شماره 20
ايا هدف #افشاگري عمومي و عدم راي مردم به يك كانديدا، تخريب، توهين و تهمت به او را جايز مي كند؟
1⃣2⃣⭕شماره 21: #دروغپراكني ممنوع🚫🚫
2⃣2⃣⭕️شماره 22 : نامزدها و طرفدارانشان، مردم را #فريب ندهند.⛔
3⃣2⃣⭕️شماره 23: #ظلم به مردم ممنوع. حمايت و همراهي با #ظالم هم ممنوع⛔
4⃣2⃣⭕شماره 24 #دروغ به مردم ممنوع⛔ دوستي با #دروغگو ممنوع⛔
5⃣2⃣⭕شماره 25 #حرف_زدن بدون #علم_ممنوع⛔ #تصديق و #تكذيب و فوروارد بدون علم ممنوع⛔ #راي_دادن بدون علم ،ممنوع⛔
🌹شما هم ميتوانيد مشروح مطالب هر يك از موضوعات فوق را در لینک زیر مطالعه فرمایید.
https://b2n.ir/akhlaq
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💫کانال زیست قرآنی
💎Eitaa:b2n.ir/E.zist
💎WatsApp:b2n.ir/W.zist
💎Telegram:t.me/zistequrani
صبح
فرصت دلدادگی آسمان
بر طلوع آبی دوست داشتنهاست...
و آواز گنجشکان نور
نوید می دهد
که صبح را به عشق باید چشید...
سلام مهربانان
صبحتان بخیر و شادی
@quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
5⃣7⃣ #ملاقات_یوسف_و_برادرانش:
#قرآن
🌹سوره یوسف آیه ۵۸🌹
و برادران یوسف آمدند و بر او وارد شدند، او آنان را شناخت ولی آنها وی را نشناختند.
#تورات
🌹پیدایش، فصل ۴۲ آیه ۷🌹
وقتی یوسف برادران خود را دید، آنها را شناخت. امّا طوری رفتار کرد که گویی آنها را نمی شناسد.یوسف با تندی از آنها پرسید: شما از کجا آمده اید؟
آنها جواب دادند: ما از کنعان آمده ایم تا آذوقه بخریم.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣تدبر در سوره #مریم
🔹پیام های آیات ۲۶-۱۶ سوره مریم از تفسیر نور
۱- جبرئیل نزد غیر انبیا نیز می رود. «فَتَمَثَّلَ لَها»
۲- قدرت و اراده ی خداوند،در چهارچوب وسایل و علل محدود نیست،بلکه بر آنها غالب است. «فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً»
۳- افراد پاکدامن با احساس احتمال گناه به خود می لرزند و به خدا پناه می برند.
قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ ...
۴- تقوا،راه پاکدامنی وعامل بازدارنده از گناه است. «إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا»
۵- فرشتگان تنها مأمور ابلاغ وحی الهی نیستند،بلکه واسطه ی افعال او نیز هستند. «رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً»
۶- خداوند،حاکم بر اسباب و علل طبیعی است. «هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ»
۷- وجود عیسی رحمت است.کسی که وجودش ایمان به خدا را در انسان ها زنده کند و کارش ارشاد و هدایت مردم باشد،قطعاً رحمت است. «رَحْمَهً مِنّا»
۸- نذر،سابقه ای بس طولانی دارد و می توان برای خارج شدن از برخی بن بست ها به نذر متوسّل شد. «فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ»
۹- در نذر قصد قربت لازم است و باید نام خدا برده شود. «نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ»
۱۰- قصد قربت با قصد رهایی از ناملایمات،منافاتی ندارد. «نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ» (تا مردم درباره نوزاد مرا زیر سؤال نبرند)
۱۱- وفای به نذر واجب است. نَذَرْتُ ... فَلَنْ أُکَلِّمَ
۱۲- گاهی باید در برابر حرف مردم سکوت کرد. «فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسِیًّا»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛