eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ تفسیر و در سوره : منظور از آفرينش انسان در رنج و سختي چيست؟ارتباط قسم ها با جواب قسم و ساير آيات سوره چيست؟ 👈پاسخ اول: " «ﻟﺎ ﺍﻗﺴﻢ» ﺑﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻗﻮﻯ «ﻟﺎ» ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻔﻰ ﻛﻠﺎﻡ ﻣﻔﺮﻭﺽ ﺧﺼﻢ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻗﺴﻢ، ﺁﻳﻪ ﻭَ ﺃَﻧْﺖَ ﺣِﻞٌ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺑﻠﺪ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﺤﻜﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻳﻌﻨﻰ: ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻠﺪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻛﻦ ﻫﺴﺘﻰ، ﺗﻮ ﻛﻪ ﺣﺎﻣﻞ ﻭﺣﻰ ﺧﺪﺍﻳﻰ، ﺳﺒﺐ ﻋﻈﻤﺖ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻰ. ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻃﺮﻑ ﺍﺳﻜﺎﻥ ﻫﺎﺟﺮ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺭَﺑﱠﱠﻨﺎ ﺇِﻧﱢﱢﻲ ﺃَﺳْﻜَﻨْﺖُ ﻣِﻦْ ﺫُﺭﻳﺘِﻲ ﺑِﻮﺍﺩٍ ﻏَﻴْﺮِ ﺫِﻱ ﺯَﺭْﻉٍ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ/ 37، ﺍﺯ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺑﺎﺭﺯ ﻣﺸﻘﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﺳﺖ، ﺑﺪﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻗﺴﻢ ﻭ ﻣﻘﺴﻢ ﺑﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻛﺎﻣﻠﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ، ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻄﻠﺐ ﺍﺳﺖ ﮔﻮﻳﻰ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ‌ﺍﻡ ﻳﻌﻨﻰ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﺘﻴﻬﺎ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻳﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺸﻘﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. " -نقل از تفسیر احسن الحدیث 👈پاسخ 2: نامطلوبِ ظاهری و مطلوب واقعی چیزی در آیه 4 هست که به نظر نامطلوب می آید که آن هم «رنج» است. در سه آیه اول به چیزهایی قسم می خورد که مطلوب بودن آن ها واضح است: مکه، مهبط وحی، قبله مسلمین، خاطرات پرچمدار توحید، ابراهیم و پسرش، و غیره و غیره که چیزهای بسیار مطلوبی است. دیگر به ادامه نسل بشر اشاره دارد که مطلوبیت آن هم واضح است. علاوه بر آن ها به وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) که در شهر مقدسی مقیم است اشاره می کند، که آن هم چیز بسیار خوشایندی است. بعد از این سه فقرهء کاملاً مطلوب و خوشایند به چیزی اشاره می کند که خوشایند به نظر نمی آید. یعنی «رنج». همسایگی آن سه آیه و این آیه تلویحاً به مخاطب می فهماند که این «رنج» نیز چیز خوشایند و مطلوبی است، گرچه شما فعلاً به حکمت آن پی نبرده اید. خواننده پس از اینکه به این نکته منتقل شد، خودش فکر می کند و مثال هایی از «چیزهایی که ظاهراً مطلوب نیست اما مقدمه امر مطلوب است» پیدا می کند، مثلاً «درد زایمان» که بدوا به نظر امر نامطلوبی می آید اما چیزی در پی دارد که بسیار مطلوب است که عبارت باشد از پیدایش یک «زندگی» و یک «تولد» یا مثلاً بی خوابیِ شب امتحان به نظر نامطلوب می آید، اما چیزی که در پی دارد، موفقیت و سربلندی در امتحان است که چیز مطلوبی است. این پاراگراف به ما می گوید خداوند زندگی انسانی را طوری برنامه ریزی فرموده که رشد و تعالی او درگروِ رنج بردن اوست و می فرماید مطلوبیت های زندگی بشری در قبال تداوم و تسلسل زندگی در این جهان، و نیز بهره برداری از وحی الهی میسر می گردد، اما هم تداوم زندگی و هم گرایش به وحی به آسانی میسر نیست، بلکه در گرو رنجی است که باید برای آن تحمل کرد." نقل از تفسیر آقای گنجه ای جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصد و بیست و پنج ✅حسد کتاب حکمتها و اندرزها.ص۳۹۴ در انسان حالتی است كه هر گاه كسی را دارای نعمتی ببیند آرزو می كند كه او هم مانند آن شخص دارای همان نعمت بوده باشد. این حالت را رشك و به زبان عربی غبطه می گویند و این حالت برای رسیدن انسان به كمال لازم است و یكی از بهترین صفات انسان است😊. اهل كمال گفته اند انسان نخست لذت كمال را می چشد، بعد آن را می شناسد، سپس مشتاق می شود، آنگاه در مقام طلب بر می آید، پس به آن می رسد و اگر انسان این طور نباشد، كه خوبی چیزی را درك نكند یا آنكه او را برای خود آرزو نكند همیشه در حد نقص باقی می ماند.🙁 اما گاهی در انسان حالتی پیدا می شود كه نه فقط هوس می كند كه آن نعمت را داشته باشد، بلكه خشمناك می شود كه آن شخص دارای آن نعمت باشد و آرزو می كند كه آن نعمت از آن شخص زایل شود. این حالت را حسد و بدخواهی می گویند.😐 منشأ حسد مختلف است، غالبا جاه طلبی است كه انسان می خواهد در آنچه دارد بی نظیر باشد و از این رو حسد در میان اقران و اهل رسته ای نسبت به خودشان بیشتر وجود دارد و از این روست كه اشخاص بزرگ در میان قوم خودشان و در زمان خودشان كمتر مورد توجه واقع می شوند و قدر مردان بزرگ در دیار خودشان و زمان خودشان كمتر شناخته می شود. گاهی منشأ حسد كینه است😡. كسی كه از شخصی رنجید و نتوانست از او انتقام بكشد، آرزو می كند روزگار از او انتقام بكشد. و گاهی نیز منشأ حسد بخل ذاتی و به عبارت دیگر خبث نفس است؛ اگر خدا در هر جای دنیا به بنده ای نعمتی بدهد مثل این است كه از خزانه آنها داده و اینها به اصطلاح علاوه بر بخل دارای شُحّ اند، یعنی حتی راضی نمی شوند كه مال دیگری به دیگری برسد.😫 حسود، ظالمی است شبیه به مظلوم. شخص حسود همیشه برای پیشرفت دیگران علتهای شیطانی می تراشد و حاضر نیست به علل واقعی آن پیشرفت اعتراف كند و در حقیقت می خواهد منكر عدل پروردگار و حساب جهان و نظام عالم شود و همین نمره اشخاص اند كه غالبا روزگار را غدّار و سفله پرور و چرخ را كجمدار و دون نواز می خوانند: البته گاهی در جامعه بشری این بی عدالتیها به وجود می آید كه نالایقی را به كار وا می دارند و لایقی را بیكار می گذارند، اما شخص لایق بالاخره جای خود را باز می كند و به طور كلی نباید به نظم جهان بدبین شد و همین طرز افكار كه به واسطه حسد در انسان پیدا می شود سبب می شود كه چشم عقل انسان كور شود و در نتیجه نتواند راه حقیقی پیشرفت در زندگی را پیدا كند و بیشتر از مقصود دور بماند، و یگانه راه برای جلوگیری از این صفت تقویت عقل و ایمان است. ✨✨✨✨✨✨ به طور كلی غریزه های بد در انسان مثل سایه های هولناكی است كه از كوهها و دیوارهای بلند بر دل انسان بیفتد و بیداری عقل به منزله طلوع آفتاب است كه همه آنها را از بین می برد و یا آنكه غریزه های بد به منزله عقده ها و گره هایی است در دل انسان كه او را ناراحت می دارد و عقل به منزله جرّاحی است كه آن عقده را پاره كند و شخص را راحت می كند. به طور كلی حسد از اجتماعِ دو صفت است در انسان: یكی نقص و دیگری ضعف. شخص حسود اگر فرض شود فاقد آن چیزی كه به واسطه او [حسد] دارد نباشد، حسد نمی ورزد و لهذا اگر خودش فكر كند و عقل خود را به كار اندازد و خودش را ده درجه بالاتر و دارنده تر از شخص محسود فرض كند می بیند در آن صورت اهمیتی به محسود نمی دهد و این دلیل بر این است كه نقص او سبب حسد او شده؛ و چون ضعیف است در خود آن قدرت را نمی بیند كه او هم از راهش وارد شود و كام خود را از روزگار بگیرد و پله های زندگی را یك به یك بالا رود آرزو می كند پس دگری از پله بیفتد و پایش بشكند، 😔و بالاخره در خود آن همت را نمی بیند كه از طرفْ جلوتر و بالاتر رود، آرزو می كند پس او به عقب برگردد و به زمین بیفتد و از این جهت اشخاص قوی وقتی می شنوند كه فلان شخص به فلان مقام رسید شادمان می شوند و می فهمند پس می شود به آن مقام رسید🙃
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، 🔹وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، 🔹وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لَا أَزِيغُ عَنْهَا، 🔹وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِيهَا. 🔸بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔸و مرا از هدايتى شايسته بهره ور گردان كه آن را با چيزى جايگزين نكنم، 🔸و مرا به راهِ حقّى بَر كه از آن برون نشوم، 🔸و نيتى درستم ده كه در آن ترديد نورزم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ مسلمان در قرآن ✅ در حال به نماز نزدیک مشوید تا اينكه بدانيد چه مي گوييد به نام خدا به نظرم یکی از نکات قابل توجه در این آیه (نساء/۴۳)، منع از اقامه نماز در مواقع غیر هوشیاری و مواقع حیرت و سر درگمی است. لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ 👈علت این برداشت اولا معنای عام خود لغت سکاری و سکر است ثانیا قید حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ،غرض حکم جمله اول را میرساند. معنای سکر در سه لغت نامه عربی این چنین است: سکر:اصل واحد یدل علی حیره:مقاییس اللغه السکر:حاله تعرض بین المرء و عقله و اکثر ما یستعمل ذلک فی الشراب، مفردات القران والسُّكْرُ : نقيض الصَّحْوِ . والسُّكْرُ ثلاثة : سُكْرُ الشَّبابِ وسُكْرُ المالِ وسُكْرُ السُّلطانِ ، لسان العرب همان طور که مفردات قران اشاره کرده،سکر هر حالتی است که ارتباط بین عقل و ادم قطع شود وچون این امر معمولا در هنگام مستی شراب اتفاق می افتد،اکثرا به سکر شراب اطلاق میشود. 👈لذا چون غرض این حکم ،هوشیاری و تسلط عقل بر بدن در زمان اقامه نماز است تا فرد متوجه انچه میگوید باشد، در مواقع مستی ،شوک ،استرس ، عصبیت یا هیجان شدید و سایر حالاتی که فرد متوجه گفتار و رفتار خود نیست، نباید به نماز نزدیک شد و باید صبر کرد تا بدن حالت طبیعی خود را بازیابد. سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp2736 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷 ⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را در كانال قران پويان در مشاهده و نماييد. ♻️♻️كانال قرآن‌پویان در (مشاهده قراني) http://www.aparat.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ❓پرسش و پاسخ و در سوره پرسش:-منظور از یقول اهلکت مالا لبدا چیست؟ در سیاق ،قرینه ای دال بر هلاکت از طریق انفاق(که در روایت امده) نیست 👈پاسخ:1 🔺كلمه (لبد) به معناى بسيار است، سياق اين آيه و ساير آيات تا آخر سوره چنين مى رساند كه در آن روزها شخصى اظهار اسلام و يا تمايل به اسلام نموده، مقدارى از مال خود را هم انفاق نموده و آن را بسيار دانسته، و منت نهاده و گفته (اهلكت مالا لبدا)، و در پاسخ اين منت كه نهاده آيات مورد بحث نازل شده، و سخن او را چنين رد كرده  كه : رستگارى و رسيدن به حيات طيب و ميمون دست نمى دهد، مگر با تحمل سختى انفاق در راه خدا، و دخول در زمره كسانى كه به راستى ايمان آورده يكديگر را به صبر و مرحمت سفارش مى كنند. 📚تفسیر المیزان 👈پاسخ:2 🔺بـعـضـى نـيـز گـفـتـه انـد: آيـه اشـاره اسـت بـه كـسـانـى كـه امـوال زيـادى در دشـمـنى با اسلام و پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و توطئه هاى ضد اسلامى صرف كرده بودند، و به آن افتخار مى كردند، همانگونه كه در حديثى آمده اسـت كـه در روز جـنـگ خـنـدق هـنگامى كه على (عليه السلام ) اسلام را به عمرو بن عبد ود عـرضه نمود، او در پاسخ گفت : فاين ما انفقت فيكم مالا لبدا: پس آن همه اموالى كه بر ضد شما مصرف كردم چه مى شود)؟!. 🔺بعضى نيز گفته اند: آيه ناظر به بعضى از سران قريش مانند حارث بن عامر است كه مـرتـكـب گـنـاهـى شـده بـود راه نـجـات را از پـيـامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) سؤ ال كـرد حـضـرت دسـتـور كـفـاره بـه او داد. او گـفـت : اموال من از آن روز كه وارد دين اسلام شدم در كفارات و نفقات نابود شد!. جـمـع مـيـان هـر سـه تـفـسـيـر نـيـز بـى مـانـع اسـت ، هـر چـنـد تـفـسـيـر اول تناسب بيشترى با آيه بعد دارد. تفسیر نمونه 👈پاسخ 3:  آیه6 میگویدمال زیادی ازدست دادم. زمانی که انسان به تنگی مالی دچارمیشود يا مرگ بر او مقدر ميشود،افسوس میخورد كه مالش را تباه كرده است يعني انرا درست مصرف نكرده و بهره اي كه در اين شرايط به او كمك كند،كسب نكرده است. برخي تفاسير،اين جمله را به نقل يكي از سران مشرك در جنگ خندق نسبت داده اند كه گفته است مال زيادي راه مبارزه با اسلام خرج كرديم كه نه با سياق ايات و نه با زمان نزول سوره مطابقت ندارد. هم چنين نقلي كه اين ايه را به حارث بن عامر بن نوفل منتسب ميكند نيز نامناسب است زيرا اولا اين فرد ،طبق كتابهاي تاريخ اسلام،هيچ گاه اسلام نياورده و در جنگ بدر جزو مشركان مكه بوده كه كشته شده است. ثانيا در زمان سوره بلد كه باتفاق همه ليستهاي ترتيب نزول سوره ها جزو40 سوره اول مكي است،هنوز كفاره وضع نشده بود آقای فرهنگ 👈پاسخ 4: انسان می گوید: مال فراوانی را هلاک کردم! (از بین بردم)  خداوند این جمله را از زبان انسان نقل می کند. منظور آن کسانی هستند که امکانات وثروت خودرا صرف امور بیهوده وگزاف می کنند و به این طور خرج کردن خود مباهات و افتخار می کنند. یعنی خوشحال هستند که اموال خودرا برای مسائل غیر ضروری استفاده می کنند و در مسائل غیر ضروری هزینه هایشان از دیگران بالاتر است و برای همه تعریف می کنند که پول زیادی را صرف خریداین وسایل کردند. آقاي علي صبوحي جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅در آيه معروف ،منظور از چيست؟ 🔺 در سوره زمر و در آیه ۱۸ خداوند هدایت شدگان و خردمندان را با ویژگی پیروی از معرفی میکند 💠الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ فولادوند :کسانی که 🔹به سخن گوش فرامى‌دهند 🔹و بهترين آن را پيروى مى‌كنند 🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده 🔹 و اينانند همان خردمندان در خصوص ايه معروف فوق👆👆 به ترجمه و تفسيري برخوردم كه مراد از "القول " را فقط قران دانسته بود نه همه سخن ها و مراد از يتبعون احسنه را پيروي به نحو از قران دانسته بود. برداشت رايج اين است كه بندگاني مدنظرند كه اقوال را ميشنوند و سپس بهترين انها را انتخاب مي كنند اما در برداشت بالا،جوازي براي شنيدن همه اقوال مطرح نشده بلكه اينها فقط قران و سخن خدا را ميشنوند و سعي مي كنند به بهترين نحو،انرا تبعيت كنند. كدام نظر درست است؟🤔🤔 نظر مفسرين چيست؟🙄🙄 ✔️پاسخ 1:ﺁﻳﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ، ، ﻗﻮﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻛﻨﺪ. «ﻳﺘﺒﻌﻮﻥ» ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ ﺍﺳﺖ، ﻫَﺪﺍﻫُﻢُ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪُ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺼﺪﺍﻕ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ. 🔆 از تفسير احسن الحديث🔆 ادامه دارد... 💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp3881 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
https://telegram.me/quranpuyan
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ، 🔹فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَيَّ. 🔸تا هنگامى كه زندگى ام در اطاعت توست عمرم ده، 🔸و اگر عمرم چراگاه اهرمن گرديد بميرانم، پيش از آن كه دشمنى ات سخت بر من فرود آيد، يا اين كه خشمت مرا فرو گيرد. https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ نكات قرآنی : “ ” نفس مطمئنه همان جان آرام گرفته در الوهیّت خویش است. نفس آدمی از مرحله ی خام بودن تا خویش راه درازی را طی کرده است. از امتحانات عدیده و مواقف آتشین بسیاری گذر کرده است. او اکنون با دریافت گوهر الهی خویش، حقیقت ناب وجودش را به ظهور رسانده و در بهشتی مسحورکننده آرام گرفته است. نفس مطمئنه همان نفسی است که تسلیم محض است، نفسی است که از خواسته های محدود خود دست شسته و با رضایت تمام، خواست کل کامل را پذیرا گشته است. نفس مطمئنه نفسی است که از پوسته ی منیّت خویش بیرون آمده و با پذیرش خِرَد نامتناهی، نور الوهیت اش را به جهان تابانده است. نفس مطمئنه دگر “من” نیست، محدود نیست، یک تن نیست، همه است، یک تمامیت مقدس است. نفس مطمئنه خود یک کل به آزادی رسیده است. “نفس مطمئنه”، معجزه ی تسلیم و محصول کیمیاگرانه ی آن است. برگرفته از سایت مسعود ریاعی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ در سومين فراز سوره ﺍﻗﺘﺤﻢ: ﺍﻗﺘﺤﺎﻡ: ﻫﺠﻮﻡ ﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺗﻨﺪﻯ، «ﺍﻗﺘﺤﻢ ﺍﻟﻨﺰﻝ: ﻫﺠﻤﻪ» «ﺍﻓﺘﺤﻢ ﻓﻠﺎﻥ ﻋﻘﺒﻪ» ﺭﻣﻰ ﻧﻔﺴﻪ ﻓﻴﻬﺎ ﺑﺸﺪﺓ ﻭ ﻣﺸﻘﺔ». ﺍﻟﻌﻘﺒﺔ: ﮔﺮﺩﻧﻪ. ﺭﺍﻫﻰ ﺩﺭ ﻗﻠﻪ ﻛﻮﻩ ﻃﺒﺮﺳﻰ ﺩﺭ ﻋﻠّﺖ ﺗﺴﻤﻴﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﻟﺎﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻭ ﺗﻨﮕﻰ ﻭ ﺧﻄﺮ ﺭﺍ ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﻗﻮﻟﻰ ﻋﻠّﺖ ﺗﺴﻤﻴﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻗﺐ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﺒﻮﺭ ﻛﺮﺩ. أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ {8}آيا دو چشمش نداده ايم وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ {9}و زبانى و دو لب وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ {10}و هر دو راه (موقعیت) برجسته و متمایز (عبور و عدم عبور از عقبه )را بدو نموديم فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ {11}و[لى] نخواست از گردنه [سخت گذشت از مال و ترک مال دوستی] بالا رود وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ {12}و تو چه دانى كه آن گردنه [سخت] چيست 💠💠عصاره فراز آیات (8-12): انسانها علیرغم در اختیار داشتن ملزومات ؛ غالبا عبور از گردنه سخت را انتخاب نکردند. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو بیست وشش تفسیر سوره قسمت هفتم از جلد پنجم کتاب ✅نبوت، شأنی از شئون ربوبیت اینكه اینجا كلمه ی «رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ » آمده است بعد «رَبِّ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِینَ » عنایت به این است كه از خدمه ی ربوبیت و از شئون است. كار پیغمبر پرورش دادن است. پرورش دادن یعنی نیروهای موجود را تكمیل كردن. دادن یك گل یعنی چه؟ یعنی استعدادهای آن را به بروز و ظهور رساندن. «اِنْ كُنْتُمْ موقِنین» اگر شما اهل یقین باشید. معنایش این نیست كه اگر شما داشته باشید خدا این طور است، اگر یقین نداشته باشید نه. همان طور كه زمخشری گفته و دیگران از او استفاده كرده اند، گاهی ما خودمان این تعبیر را به كار می بریم (این تعبیر شایع است) ، می گوییم فلان قضیه این طور شده اگر بدانی. این «اگر بدانی» نه معنایش این است كه اگر تو ندانی چنین قضیه ای اتفاق نیفتاده؛ یعنی چنین چیزی هست و باید تو بدانی. «اِنْ كُنْتُمْ موقِنین» هم این است: اگر یقین داشته باشید، یعنی باید این مطلب را درك كنید. «لا إِلهَ إِلاّ هُوَ یُحْیِی وَ یُمِیتُ رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ اَلْأَوَّلِینَ » پشت سر ربوبیت مطلقه ی الهی الوهیت مطلقه ی الهی ذكر می شود (الوهیت، استحقاق ذات پروردگار است برای پرستش و استحقاق نداشتن هیچ موجود دیگر برای پرستش) یعنی به دلیل اینكه او رب مطلق است به همین دلیل او معبود مطلق است. به همین دلیل كه ربی غیر از او نیست و تدبیری جز به دست او نیست پس معبودی جز او نیست چون هر معبودی را كه انسان عبادت می كند به حساب این است كه خیال می كند تدبیر كار در دست اوست، امری را در دست او مستقلاً خیال می كند، ولی وقتی كه فهمید تدبیرِ امر مطلقاً در دست خداست، رب مطلق خداست، قهراً معبود مطلق هم اوست. «لا اِلهَ اِلّا هُوَ» پس معبودی جز او نیست. «یُحْیی وَ یُمیتُ» دو شأن و دو صفت دیگر از پروردگار ذكر كرده است، احیاء و اماته؛ اوست كه می میراند و اوست كه زنده می كند؛ او هم می میراند و هم زنده می كند. احیاء و زندگی در دست اوست، همه چیز در دست اوست. بار دیگر: «رَبُّكُمْ وَ رَبُّ آبائِكُمُ اَلْأَوَّلِینَ » اللّه رب شما؛ اوست كه شما را در همین حدی كه یك موجود جسمانی هستید در رحم مادر پرورش داد، اوست كه شما را از دوره ی كودكی به دوره ی جوانی و از دوره ی جوانی به دوره ی پیری برد؛ نه تنها پروردگار شما، پروردگار شما و پروردگار پدران گذشته ی شما؛ یعنی همه ی شما با دست او پرورش یافته اید. 👈بعد می فرماید: «بَلْ هُمْ فی شَكٍّ یَلْعَبونَ» با همه ی این حقایق روشن، باز اینها در یك حال شكی به سر می برند، شك توأم با لعب. این تعبیر بی ادبانه از من است: این [سخن ] مثل این است كه بعد كه همه ی اینها را گفتیم بگوییم در عین حال همه ی این حرفها یاسین به گوش كی خواندن است. به گوش اینها چیزی فرو نمی رود. اینها در همان حالت شك و تردید خودشان هستند ولی لعب. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 https://telegram.me/quranpuyan
ل#دعاهای_روزانه 💠اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ ⭐️خدايا اين اندوه را از اين امت به حضور آن حضرت برطرف كن https://telegram.me/quranpuyan
4_5893164655936800034.mp3
12.72M
🎙مقاومت تا کجا؟ 🔸ایا مقاومت،همواره ارزشمند است؟هدف مقاومت چیسیت؟مقاومت برای مقاومت،مقاومت برای پیروزی،مقاومت برای شهادت؟ حجت الاسلام سروش محلاتی @mohammadsorooshmahallati
♻️💢نذورات و کمکهای فرهنگي و قراني خود براي مشاركت در #توليد_محتواي_قرآني را ميتوانيد از لینک زیر به #صندوق_قران_پويان واريز نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan1
✅🌷سلام بر شما همراهان قرآن‌پویان لطفا این پیام را ذخیره نمایید: 👈👈قرآن‌پویان در شبكه های اجتماعي زير ميتوانيد همراهی كنيد:🙏🙏 1️⃣صفحه قرآن‌پویان در (ارايه قرآني) https://www.instagram.com/quranpuyan 2️⃣كانال قرآن‌پویان در (مشاهده قراني) http://www.aparat.com/quranpuyan 3️⃣كانال قرآن‌پویان در https://t.me/quranpuyan 4️⃣آدرس قرآن‌پويان www.quranpuyan.com 5️⃣آدرس کانال قرآن‌پویان در https://Gap.im/quranpuyan 6️⃣آدرس کانال قرآن‌پویان در https://eitaa.com/quranpuyan 7️⃣آدرس كانال قران پويان در http://ble.im/quranpuyan
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّي إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، 🔹وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، 🔹وَ لَا أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا. 🔸خداوندا! هر خصلتِ زشت كه در من است به صلاح آور، 🔸و هر خوى بد كه با من است و مايه نكوهش من، به اخلاقى نيك دگرگون ساز، 🔸و هر كرامتِ كمال نايافته اى كه در من است به كمال آور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا بندگان خاص خداوند رحمان، كسانى هستند كه با و بر زمين راه مى روند؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گويند]، به پاسخ مى دهند. فرقان آيه/۶۳ http://yon.ir/Qpt2836 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بيان خلاصه كتاب "مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قرآن" از منظر استاد بهجت پور،در مراسم عصرانه قراني در #كتابخانه_ملي https://t.me/fahmequran
💐💐قابل توجه علاقه مندان به خريد كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" 1-جهت سفارش اينترنتي كتاب ،درج ادرس و پرداخت وجه از لينك زير اقدام نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 ✅2- نسخه كتاب بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 6000 تومان قابل دانلود ميباشد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 3-علاقه مندان تهراني و قمي ميتوانند از انتشارات نيز تهيه نمايند در تهران(تلفن021/77683930) و قم(025/38830135) 4-علاقه مندان شاهرودي ميتوانند از انتشارات نيز ابتياع نمايند. تلفن:0233224445 https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر در سوره ۴-منظور از نجدین در ايه و هديناه النجدين چیست؟ 👈پاسخ 1: ﻧﺠﺪ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻜﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ، ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ «ﺗﻬﺎﻣﻪ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﮔﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ، ﻧﺠﺪﻳﻦ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ.(٨٤١) ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﻔﺎﻋﺎﺕ ﺍﺳﺖ. ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻫﻮﺳﻬﺎ ﻭ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺭﺍﻩ ﺷﺮ ﺑﻪ ﻋﻠّﺖ ﻋﻮﺍﻗﺐ ﺗﻠﺦ ﺁﻥ. ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻋﺎﻗﻠﻲ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ ﻣﺜﻞ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻠﻨﺪ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ 📚از تفسیرنور 👈پاسخ 2: كلمه (نجد) به معناى راهى است به سوى بلندى، و مراد از (نجدين ) راه خير و راه شر است و اگر راه خير و شر را نجد خوانده، براى اين بوده كه هر دو مستلزم رنج و مشقت است. هديناه النجدين ) - يعنى ما راه خير و شر را با الهامى از خود به او تعليم داديم، در نتيجه او به خودى خود و به الهام ما خير و شر را تشخيص مى دهد، پس آيه مورد بحث در معناى آيه زير است كه مى فرمايد : (و نفس و ما سويها فالهمها فجورها و تقويها). 📚از تفسیر المیزان 👈پاسخ 3: برخي تفاسير ،انرا به پستان مادر تعبير كرده و گفته اند در كودكي ،خدا انسان را با رهنمون شدن به پستانهاي مادر،رشد داد. 👈پاسخ 4: با توجه به معناي لغت نجد،يعني اورابه دوراه يا موقعيت برجسته و متمايز هدایت کردیم .برخي ،نجدین را به دو پستان مادر ترجمه کرده و این آیهرا به دوران شیرخوارگی مرتبط كرده اند كه اين معنا درارتباط باایات قبلي و بعدی ناموجه است. با توجه به سياق ايات سوره ،نجدین در اينجا به دوراه عبوراز عقبه وراه خلاف آن (عدم عبور از عقبه)معنی میشود. در واقع اين سه ايه بيانگر ان است كه عليرغم اينكه انسان ،ابزار و امكان لازم براي عبور از عقبه و گردنه سخت را دارد،اما عبور نميكند و انفاق نميكند. سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نظرات و آيات ديگر سوره،به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ شامل شنبه : آیات و جملات یکشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم دوشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم سه شنبه ها : و آداب اجتماعی در قرآن کریم چهارشنبه ها : مسلمان در قرآن کریم پنجشنبه : زيبا از قران 3️⃣-ساعت ۱۱: (هر هفته و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ ساعت ۱۷:مباحث قرآنی كه به ترتيب شامل موضوعات زير در ايام هفته است: شنبه ها : اصول و مبانی حكومت اسلامی در قرآن دو شنبه ها : در قرآن چهارشنبه ها : و قرآنی يكشنبه و سه شنبه و پنج شنبه : تأملی در دیدگاههای استاد شهید ⬅️⬅️لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com شناسه كانال قران‌پويان در ايتا،تلگرام،گپ و بله: quranpun@ لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ علامه طباطبایی نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 90/08/30 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 ✳️تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها * به نظر شما آیا علامه طباطبایی همانطور که در مسائل برون دینی مثل مسائل فلسفی از حرّیت و شجاعت برخوردار بود، در مسائل هم از این امتیاز بهره مند بود؟ * مرحوم علامه، قطعاً یک مجتهد صاحب نظر در فقه بود و از آیت الله نائینی اجازه اجتهاد داشت ولی به دلیل آنکه فعالیت های خود را به مسائل فلسفی و قرآنی متمرکز کرده بود، تدریس فقه در حوزه نداشت و در تفسیر المیزان هم معمولاً وارد مباحث فقهی نمی شوند.  علامه در درس خود از این که طلاب وقت خود را صرف مسائلی می کنند که بسیاری از آنها فائده ای ندارد و از مباحث علمی مورد نیاز که در دنیا مطرح است غافلند، اظهار تأسف می کرد. علامه، هر مسأله ای را در مرحله نخست بر مبنای قرآن و عقل بررسی می کند و سپس به سراغ روایات می رود، مثلاً علامه رساله ای در باب حکومت اسلامی دارد که شیوه آن با شیوه مرسوم و متعارف فقهی کاملاَ متفاوت است. مبنای بحث را درک فطری و شناخت عقلی از حکومت و ولایت قرار می دهد، و سپس آیات قرآن را شاهد و مؤید آن می داند و آنچه را که فقهای دیگر با "خبر واحد" می خواهند اثبات کنند، ایشان بدون آن به اثبات می رساند؛ قهراً این شیوه بحث در مقایسه با شیوه ای که فقط به "استظهار" از روایات بسنده می کند، از اتقان بیشتر و از میدان فراخ تری برخوردار است و از همین روست که علامه می تواند "ولایت جامعه" به جای "ولایت فرد" را مطرح کند و مثلاً به استناد آیه 144 آل عمران بگوید: آیه شریفه، به "مسلمین" ولایت می دهد که شئون اجتماعی اسلام را زنده نگهدارند. (رساله ولایت و زعامت)  علامه در تفسیر المیزان هم بجای این که از یک روایت بحث را آغاز کند که چه کسی حاکم است، از آیات قرآن مثل "السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُما"، استفاده می کند که اقامه دین بر عهده "همه مردم" است: "و لم یرد اقامة الدین الّا منهم یا جمعهم فالمجتمع المتکون منهم، امره الیهم"، بر این اساس وقتی مردم در کار حکومت دخالت می کنند، یعنی در "کار خود" دخالت می کنند، و کسی حق ندارند جلوی آنها را بگیرد، تعبیر عجیب تر علامه این است که از نظر اسلام، قوه مجریه، اختصاص به یک گروه ندارد بلکه همه مسلمانان قوه مجریه را تشکیل می دهند: "ان القوة المجریة فی الاسلام لیست هی طائفة متمیزه فی المجتمع بل تعم جمیع افراد المجتمع"، (المیزان، ج4، ص122 تا 124) جهت مطالعه قسمتهای قبلی ،کلیک کنید http://yon.ir/KiEAV ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛