eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست و ششم: چیست؟ بخش 2 در قسمت در شیعه وارد شدند. ❓❗چرا عده‏ ای به خودشان اجازه دادند حدیث جعل کنند؟ دیروز به دو انگیزه اشاره شد. 3⃣انگیزه سوم که خیلی مهم است و باعث جعل حدیث شد است، بحث های این قسمت را با احتیاط عرض می‏کنم . بخش زیادی از روایات تفسیری ما روایاتی که از ائمه(ع) در مورد تفسیر رسیده است من آمار نگرفتم آقای دکتر شاکر که خیلی در این زمینه کار کرده گفت که 14 هزار روایت تفسیری داریم حدودا 7 هزار از این تعداد، روایات تاویل است. تفسیر ،ظاهر آیه را توضیح می دهد «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ» امام می گوید «أن المسح ببعض الرأس لمكان الباء»اینها روایات تفسیری است. روایات تاویل روایاتی است که از ظاهر آیه برداشت نمی‏شود بطن و باطن آیه است من اصل تاویل را منکر نیستم تاویل را ببینید قرآن می فرماید «إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيكُمْ بِماءٍ مَعين‏» اگر آبها فرو برود چه کسی برای شما آب می آورد؟ امام معصوم می‏گوید: «إن أصبح إمامكم غائبا فمن يأتيكم بإمام مثله‏» این درست است امام هم ماء است، هم جاری است و هم مایه حیات است این تعبیر مانعی ندارد. یک وقت قرآن می فرماید «عَمَّ يَتَساءَلُون‏عَنِ النَّبَإِ الْعَظيم» نبا عظیم یعنی قیامت حضرت علی(ع) می فرماید «انا النبا العظیم» این القاء خصوصیت است من هم نبا عظیم هستم این عیب ندارد این تاویل درست است. اگرچه دکتر شاکر در کتابش می گوید این است ولی من این را نمی گویم من در اینجا با ایشان هم نظر نیستم. 👈 تا آنجایی که بشود نمی گذاریم روایت تاویلی زمین بماند هر چه راه دارد سعی می کنیم کنیم. تاویلی که در راستای تفسیر است، توهین و غلو نیست و با مبانی منافات نداشته باشد اشکال ندارد در کتاب «تاویل الایات» دوجلدی مرحوم استر آبادی ، «تفسیر صافی» و «تفسیر البرهان» از روایات تاویلی زیاد است. 👈 در تفسیر البرهان و نورالثقلین روایات تاویلی وجود دارد که این تاویل با شوون، مقام و جایگاه امام جور در نمی‏آید بلکه تنقص و گاهی هم است 👈من گشتم در اسناد این روایات غالبا عمر بن شمر وجود دارد عمر بن شمر یک رااست کتابهای حدیثی تاویل را اگر دیدید عمربن شمر در اسناد روایتی یافت شود با دقت باید بررسی شود وی می نویسد «سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلانِ» الثقلان: نحن و القرآن من در کتاب نوشته‏ام این حدیث درست نیست برای اینکه مذمت است می گوید «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبان» خدا به قرآن و اهل بیت(ع) این را بگوید؟ سند ضعیف است در سند این روایت محمد بن جمهور است در سند این جور روایات محمد بن سنان است یعنی این جور شخصیت‏ها را شما پیدا می‏کنید و ما ‏ها به این مبتلا هستیم و اهل سنت به اندازه ما مبتلا نیستند . 📚کتاب کافی شریف باب سوره «انا انزلناه» را نگاه کنید روایاتی که دارد یا آن بابی که «باب فيه نكت و نتف من التنزيل في الولاية»90 تا روایت است نگاه کنید روایاتی داریم که نمی شود پذیرفت است در آیه«إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيي‏ أَنْ يَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها» روایت ذیلش می گوید «البعوضة علي(ع) و أن ما فوقها و هو الذباب محمد رسول الله (صلى الله عليه و آله)»این سند هم مشکل دارد ↩بخش سوم را بیشتر توضیح می‏دهم کسی هم جرات نداشته تا حالا بیشتر وارد شود و کار کند 👈 سنی‏ها و وهابی‏ها اخیرا شروع کردند اینها را از منابع بیرون می آورند در شبکه ‏هایشان مطرح می کنند می‏گویند این روایات شیعیان در مورد اهل بیت(ع) است.😔 💢لذا بحث بحث بسیار مهمی است ائمه(ع) ما با غالیان برخورد داشتند 👈بعضی از این مصادیق را تا آنجا که بشود آدم توجیه می‏کند ولی واقعا بعضی‏ها توجیه ‏پذیر نیست مثلا آیه شریفه «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» امام می فرماید این طور نازل نشده «خَيْرَ أُمَّةٍ» نبوده امتی که امامش را بکشد «خَيْرَ أُمَّةٍ» است؟ آیه این طور بود «كنتم خير أئمة أخرجت للناس‏» از این بوی تحریف در می ‏آید امام می فرماید: نزلت «كنتم خير أئمة أخرجت للناس» أ لا ترى مدح الله لهم «تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله‏» یک وقت امام امت را توضیح می دهد یک وقت امام می گوید این طور نازل نشده است و این درست نیست. 💢🔻آن چیزی که ما شیعیان بیشتر با آن مبتلا هستیم بخش سوم است و باید این بخش بیشتر کار و تامل شود روایات تاویل گفته 7 هزار روایت است سندها خیلی مشکل دارد برداشت من در کار ده ساله این است که و در این بخش نفوذ کرده‏ اند نه اینکه ائمه(ع) نگفته نباشند گفته‏ اند ولی اینها سوءاستفاده کرده ‏اند. 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين
اللّٰهُمَّ ثَبِّتْنِى عَلىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِى؛ خدایا! تا زنده‌ام مرا بر دین خود ثابت بدار؛ وَلَا تُزِغْ قَلْبِى بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِى، و دلم را پس از آنکه به نور هدایت روشن کردی منحرف مکن  وَهَبْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً و از نزد خود رحمتی بر من ببخش إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ چراکه تنها تو بخشاینده‌ای صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ آلِ مُحَمَّدٍ درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد 📖بخشی از دعای روز جمعه @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام مجتبی در حکومت علوی.mp3
13.4M
🔹سخنرانی بمناسبت شهادت حضرت مجتبی(ع)/۱۴مهرماه ۱۴۰۰ 🔷🔹موضوع: نقش امام (ع) در علوی امام در زمان حکومت پدرش هیچ منصبی نداشت خطبه حضرت در زمان جنگ ، چگونه کوفیان را علیرغم مخالفت ابوموسی اشعری، به همراهی با علی ع ترغیب کرد؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
حدیث امام علی حول نقصان عقل زنان .mp3
4.13M
، نمونه ها، ریشه ها و واکنشها 🛑قسمت: بیست و هفتم. در نهج البلاغه 🎙آیت الله صادقی تهرانی(ره) @quranpuyan
🔴فهرست عناوين پستهاي موضوع ، نمونه ها،ریشه ها و واکنشها در كانال 1⃣تاريخ از نگاه الميزان 2⃣ بعد از رحلت پيامبر (المیزان) 3⃣ در پذیرش بی قید هر چه نام حدیث دارد(المیزان) 4⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد (شهيد مطهري) 5⃣ نمونه‌هاي جعل حديث و برخورد 6⃣خرافه ای در مسئله ی 7⃣سرایت این 8⃣ در نقل و ارجاع به روايات جعلي 9⃣ روایت . 0⃣1⃣ . 1⃣1⃣ . 2⃣1⃣ ريشه ورود به كتب مسلمانان، يهود است 3⃣1⃣مثالهايي از كه ازيهود به كتب اسلامي سرايت كرده است 4⃣1⃣ 5⃣1⃣ عبارت ان الحیاه عقیده و جهاد به . 6⃣1⃣ روایت است!(آيت الله يوسفي غروي) 7⃣1⃣ در روايات تفسيري : داستان حضرت (المیزان) 8⃣1⃣ روايات شان نزول (المیزان) 9⃣1⃣روايات .(المیزان) 0⃣2⃣ و در اخبار (المیزان) 1⃣2⃣ : وسيله باطل براي هدفي مقدس، نمونه موردی :احادیث (شهید مطهری) 2⃣2⃣ در برابر نقل ، (شهید مطهری) 3⃣2⃣تولید هنوز هم ادامه دارد/ 4 مرحله تاریخی (حجت الاسلام مهریزی) 4⃣2⃣ از چه زمانی است؟ کی شروع شد؟ (حجت الاسلام ناصررفیعی) 5⃣2⃣ چیست؟(حجت الاسلام رفیعی) 6⃣2⃣ در قسمت در شیعه از طریق وارد شدند. 7⃣2⃣ در نهج البلاغه (آیت الله صادقی تهرانی ره) ♻ جهت مطالعه هریک از این پستها در کانال (در تلگرام، ایتا، بله و گپ)، کافیست روی هشتگهای مربوطه کلیک کنید: شناسه کانال @quranpuyan 🔶 قسمتهای بعدی نیز هر روز ساعت 18 ارسال میشود 🔶 همچنین میتوانید کل مطالب را در تالار گفتوهای قرآن پویان در لینکهای زیر مطالعه نمایید: https://b2n.ir/k99264 https://b2n.ir/e09729 https://b2n.ir/g00634 https://b2n.ir/y52246
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ❤️هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِی قُلُوب❤️ اوست که قلب ها را آرام می‌کند 🌱 سوره فتح ، آیه ۴ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 133 تا 140 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و خود را كنترل كنيد 🔷✨در سوره ال عمران ايات 133و 134 ،خداوند اوصافي از متقين را ذكر كرده است: 💠وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۳﴾ 🌱انصاریان: و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است؛ 💠الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳۴﴾ 🌱انصاریان: آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد. 👈 خداوند در آیه (134ال عمران)دومين صفت برجسته پرهيزكاران را فرو بردن خشم معرفى كرده است. 💞پيغمبر اكرم مى ‏فرمايد: 💠من كظم غيظا و هو قادر على انفاذه ملأه اللَّه امنا و ايمانا". 🌱" آن كس كه خشم خود را فرو ببرد با اينكه قدرت بر اعمال آن دارد خداوند دل او را از آرامش و ايمان پر مى ‏كند" 👈 اين حديث مى ‏رساند كه فرو بردن خشم اثر فوق العاده ‏اى در تكامل معنوى انسان و تقويت روح ايمان دارد. 📚 تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ نباید با اصرار بر گناه همراه باشد 💠وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ یصِرُّواْ عَلَی مَا فَعَلُواْ وَهُمْ یعْلَمُونَ (135/آل‌عمران) 🌱و آنان که چون کار زشتی کنند یا بر خود ستم روا دارند، خدا را به یاد می‌آورند و برای گناهانشان آمرزش می‌خواهند و چه کسی جز خدا گناهان را می‌آمرزد و بر آنچه مرتکب شده‌اند باآنکه می‌دانند [که گناه است] پافشاری نمی‌کنند (آل‌عمران/135)ال عمران 🔷✨«در آيه 135 اينكه فرمود: ((ذَكَرُوا اللَّهَ...)) دلالت دارد بر اينكه ملاك در استغفار اين است كه ياد خدا داعى بر آن باشد، نه صرف كلمه ((استَغْفِرِ اللَّهَ)) كه به لقلقه زبان صورت گيرد و به مجرد عادت از زبان جارى شود، و جمله : ((وَ مَن يَغْفِرُ الذُّنُوب إِلا اللَّهُ)) تشويق گنه كاران به توبه است و مى خواهد قريحه پناه بردن به خدا را در انسان گنه كار بيدار كند. 🔷✨خداى تعالى در آيه مورد بحث استغفار را مقيد كرد به جمله ((وَ لَمْ يُصرُّوا عَلى مَا فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ))، در نتيجه فهمانيد كه تنها استغفار كسى مؤثر است كه نخواهد آن عمل زشت را همچنان مرتكب شود، براى اينكه اصرار داشتن بر گناه هيأتى در نفس ايجاد مى كند كه با بودن آن هيأت ذكر مقام پروردگار نه تنها مفيد نيست ، بلكه توهين به امر خداى تعالى نيز هست.» 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۱۲۸ أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ چرا بر فراز هر بلندی نشانه‌ای [=برج‌هائی بي‌خاصيت برای خودنمائی] به بيهودگی بنا مي‌کنيد؟ ۶۷ __ ۶۷- ساختن نمادهائی ظاهراً هنری بر سر هر بلندي، به نظر مي‌رسد نوعی تفاخر و رقابت با محلات و شهرهای مجاور بوده باشد [والله اعلم]. مسئله هنر برای هنر يا برای مردم، همچنان در روزگار ما مطرح است. در بسياری از ميادين شهرهای اروپائي، چنين نمادهائي، که الزاماً عملکرد و پيامی هم جز يادگاری تاريخی ندارد، همچنان پابرجاست. در شرايطی که مردمانی در شدت فقر و محروميت به سر مي‌برند، صرف هزينه‌های گزاف برای ساخت آسمان‌خراش‌هائی رقابتی که حاصلی جز خودنمائی دروغين ملی در پيشرفت و توسعه ندارد [همچون برج‌های بلند در عربستان، دوبي، جمهوری آذربايجان و حتی ايران] در حالی که طراحان و سازندگان آن از کشورهای اروپائی و آمريکا هستند و خود جز به ندرت به چنين اسراف‌هائی بيهوده دست نمي‌زنند، آيا شبيه همان کار قوم هود نيست؟ شعراء : ۱۴۹ وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا فَارِهِينَ و [آن] خانه‌های [استوار سنگی که] سرخوشانه از دل کوهها [برای تفاخر و تمايل به ابدی زيستن] مي‌تراشيد. ۷۱ __ ۷۱- «تنحتون» از ريشه «نَحَتَ»، به سنگ تراشی و حجاری برای استفاده در کاخ‌ها و بناهای استوار گفته مي‌شود که به دليل هزينه گزاف آن، تنها از عهده اشراف و مقامات بالای حکومت بر مي‌آمده است. از آنجائی که خانه‌های خشت و گِلی و با مصالح ارزان در برابر حوادث طبيعی ناپايدار و آسيب‌پذير بوده است. بناهای سنگي، دل کوه خانه‌ای برای خود تراشيدن، احساس «ايمنی» و ابدی زيستن برای ساکنان مي‌آورد. اين موضوع را در آيات حجر 82 (15:82) و شعراء 129 (26:129) ببينيد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت بیست وهشتم: 💢موارد چیست؟ را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی‏ ماند 🔹👈آخرین بحث، بحث مهمی است که بیشتر اهل سنت در این مورد کتاب دارند در شیعه هم اخیرا کتابهایی می نویسند موضوع موارد تشخیص احادیث جعلی است به عبارت دیگر نقد حدیث و حلاجی کردن حدیث است. ↩اولین راه شیوه بررسی است که مرام آیت‏ الله خوئی و دیگران بوده و آسان‏ترین راه است 👈 البته اگر از این طریق وارد شویم چیزی ته روایات تفسیری نمی‏ماند چون اکثر روایات تفسیری فاقد سند است و ما روایات تفسیری با سند خوب کمتر داریم.😞 👈آیت الله فاضل لنکرانی(رض) کتابی دارد به نام «مدخل التفسیر» این کتاب ترجمه فارسی هم شده به نام «مقدمه ‏ای بر علوم قرآن» یا «مقدمه‏ ای بر تفسیر قرآن» آیت الله فاضل در این کتاب و آیت الله خوئی در مقدمه «البیان» می گوید 👈 روایات تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی‏ماند آیت الله معرفت در مقدمه «التفسیر الاثری» هم این مطلب را می‏گوید وی در مقدمه این کتاب می گوید من معتقدم نقد سند در روایات تقسیری نمی‏تواند راهگشا باشد چون خیلی روایات زمین ریخته می شود. ♻ سه دیدگاه در مورد وجود دارد: 1⃣ دیدگاه اول این است که آنچه که دارای سند و محکم است را قبول کنیم و بقیه مرسل‏ها، ضعیف‏ها و فاقد سندها را کنار بگذاریم. این باعث حذف بسیاری از روایات تفسیری می شود مخصوصا اگر کسی قائل شود در فقه حجت است اما در تفسیر حجت نیست. علامه طباطبایی می گفت «در فقه مجبوریم خبر واحد را حجت بدانیم به خاطر اینکه می‏‏‏خواهیم وضو بگیریم ولی در تاریخ و تفسیر مجبور نیستیم که از خبر واحد استفاده کنیم». اگر این حرف را زدیم همان کاری که علامه طباطبایی کرده و خیلی بر روایات تفسیری تکیه نکرده است را باید انجام دهیم. ایشان غالبا سعی کرده قرآن را با قرآن تفسیر کند. 2⃣ دیدگاه دوم می‏گوید: که در روایاتی که از معصوم رسیده کاری به سند نداریم. مطالبی راجع به تفسیر است خواندیم باید قبول کنیم. خیلی از کتابهای تفسیری بر این اساس تدوین شده است. 3⃣ دیدگاه سوم دیدگاه آیت الله معرفت است که؛ «شما اگر فلان شخصیتی یک دیدگاه تفسیری را گفته است کار به سند نداریم» ایشان می گوید که ما این دیدگاه را در کنار تفسیر می‏گذاریم اگر با مبانی ما جور در می آید با سندش کار نداریم یعنی متنی کار می کنیم. 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی 💫ادامه دارد . https://b2n.ir/y52246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
🤲 اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي، وَارْحَمْنِي، وَاهْدِنِي، وَعَافِنِي، وَارْزُقْنِی 🌸خدایا مرا ببخش ، بیامرز ، راهنمایم کن ، و روزی ده 💫 خداوند، نه تورا رها کرده و نه فراموش! 💫 خدایا تورا شکر میگویم. برای همه نعمت هایی که به ما دادی؛ 💫 خدایا به تو پناه می‌آورم از شر همه بدی ها از شر مشکلات و گرفتاری ها؛ 💫 خدای خوب من؛ از تو خیر و خوبی را برای خودم و همه مردم خواهانم... @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا