eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۵۸-۵۳ وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا {53} و به بندگانم بگو آنچه را كه بهتر است بگويند كه شيطان ميانشان القای شر میکند زيرا شيطان همواره براى انسان دشمنى آشكار است {53} رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِن يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِن يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلاً {54} پروردگار شما به [حال] شما داناتر است اگر بخواهد بر شما رحمت مى‏آورد يا اگر بخواهد شما را عذاب مى‏كند و تو را بر ايشان نگهبان نفرستاده‏ايم (تو ضامن بهشت و جهنم انها نیستی){54} وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا {55} و پروردگار تو به هر كه [و هر چه] در آسمانها و زمين است داناتر است و همانا بعضى از انبيا را بر بعضى برترى بخشيديم و (باین جهت) به داوود زبور داديم {55} قُلِ ادْعُواْ الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلاَ يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلاَ تَحْوِيلاً {56} بگو كسانى را كه به جاى او [معبود خود] پنداشتيد بخوانيد [آنها] نه اختيارى دارند كه از شما دفع زيان كنند و نه [آنكه بلايى را از شما] بگردانند {56} أُولَـئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا {57} آن كسانى را كه ايشان مى‏خوانند [خود] به سوى پروردگارشان تقرب مى‏جويند [تا بدانند] كدام يك از آنها [به او] نزديكترند و به رحمت وى اميدوارند و از عذابش مى‏ترسند چرا كه عذاب پروردگارت همواره در خور پرهيز است {57} وَإِن مَّن قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِك فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا {58} و هيچ شهرى نيست مگر اينكه ما آن را [در صورت نافرمانى] پيش از روز رستاخيز به هلاكت مى‏رسانيم يا آن را سخت عذاب مى‏كنيم اين [عقوبت] در كتاب [الهى] به قلم رفته است {58} دسته آیات ۵۸-۵۳ : بگو که این خدایان ساختگی نه باعث تقرب و برتری شمایند و نه قدرتی بر دفع عذاب از شما دارند. شمول عذاب و رحمت تنها بدست خدا و تابع سنتهای قطعی الهی است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌐 در باره ی 🛑قسمت پنجم : ❓علت اینكه اسلام را در بعضی موارد، قرار داده چیست؟ .2⃣- تفاوتهایی كه در هست برای چه است؟ 💢👈یكی دیگر از نظریات كه در گذشته در باره ی زن وجود داشته این است كه زن را از نظر مرد یك و بلای اجتناب ناپذیر می دانسته اند. بسیاری از مردان با همه ی بهره هایی كه از وجود زن می برده اند او را تحقیر و مایه ی بدبختی و گرفتاری خود می دانسته اند. 🌼👈قرآن كریم مخصوصاً این مطلب را تذكر می دهد كه وجود است، مایه ی و آرامش دل اوست. 💢👈یكی دیگر از آن نظریات تحقیرآمیز این است كه را در تولید بسیار ناچیز می دانسته اند. اعراب جاهلیت و بعضی از ملل دیگر مادر را فقط به منزله ی ظرفی می دانسته اند كه نطفه ی مرد را- كه بذر اصلی فرزند است- در داخل خود نگه می دارد و رشد می دهد. 💢👈 در قرآن ضمن آیاتی كه می گوید شما را از مرد و زنی آفریدیم و برخی آیات دیگر كه در تفاسیر توضیح داده شده است، به این طرز تفكر خاتمه داده شده است. 🌐از آنچه گفته شد معلوم شد اسلام از نظر فكر فلسفی و از نظر تفسیر ، نظر تحقیرآمیزی نسبت به زن نداشته است بلكه آن نظریات را مردود شناخته است. اكنون نوبت این است كه بدانیم فلسفه ی عدم تشابه حقوقی زن و مرد چیست. 💫ادامه دارد مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 135 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. بسم الله الرحمن الرحیم اِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا  به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم. 🌹سوره فتح ، آیه ۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 138 تا 142 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️یک درس بزرگ ! 💠وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ 🌱او کسی ست که باغ‌هایی با داربست و بدون (نیاز به) داربست پدید آورد، و (نیز) درخت خرما و محصولات کشاورزی که خوردنی‌هایش گوناگون است، و زیتون و انار که (میوه‌های برخی از انواع آن دو،) شبیه به هم و (در برخی از انواع) متفاوت است. هنگامی ‌که به بار می‌نشیند، از میوه‌اش بخورید، و روز برداشت آن، حق (بینوایان از) آن را بدهید و (در خوردن و خرج کردن) زیاده‌روی نکنید؛ که او اسراف‌کاران را دوست ندارد. أنعام - ۱۴۱ 👈در این آیه به چند موضوع اشاره شده است که هر کدام در حقیقت نتیجه دیگرى است. 🔹نخست مى‏گوید: «خداوند همان کسى است که انواع باغها و زراعتها با درختان گوناگون آفریده است که بعضى روى داربستها قرار گرفته (و با منظره بدیع و دل‏انگیز خود چشمها را متوجه خویش مى‏سازند، و با میوه‏هاى لذیذ و پربرکت کام انسان را شیرین مى‏کنند) و بعضى بدون احتیاج به داربست بر سر پا ایستاده و سایه بر سر آدمیان گسترده، و با میوه‏هاى گوناگون به تغذیه انسان کمک مى‏کنند» (وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَیْرَ مَعْرُوشاتٍ). 🔹سپس اشاره به دو قسمت از باغها و جنات کرده، مى‏گوید: «و همچنین درختان نخل و زراعت را آفرید» (وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ). 🔹بعد اضافه مى‏کند که: «این درختان از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند» (مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ). یعنى با این که از زمین واحدى مى‏رویند هر کدام طعم و عطر و خاصیتى مخصوص به خود دارند، که در دیگرى دیده نمى‏شود. 🔹سپس اشاره به دو قسمت دیگر از میوه‏هایى مى‏کند که فوق العاده مفید و داراى ارزش حیاتى هستند، و مى‏گوید: «همچنین زیتون و انار» را آفرید (وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ). 👌انتخاب این دو، ظاهرا به خاطر آن است که این دو درخت در عین این که از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر میوه و خاصیت غذایى بسیار با هم متفاوتند. لذا بلافاصله مى‏فرماید «هم با یکدیگر شبیهند و هم غیر شبیه» (مُتَشابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ). 👈پس از ذکر این همه نعمتهاى گوناگون پروردگار، مى‏گوید: «از میوه آنها به هنگامى که به ثمر نشست، بخورید ولى فراموش نکنید که به هنگام چیدن، حق آن را باید ادا کنید» (کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ). ✅و در پایان، فرمان مى‏دهد که «اسراف نکنید، زیرا خداوند مسرفان را دوست نمى‏دارد» (وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (۱۴۲/انعام) 🌱‏و بعضی از چهارپايان باركش و بعضی غير باركش و مثل فرش (به زمين نزديك) اند (و يا از كرك و پشم آنها برای فرش استفاده می‌شود) از آنچه خداوند روزی شما ساخته بخوريد و از گام‌های (وسوسه‌انگيز) شيطان پيروی نكنيد، چرا كه او دشمن آشكار شماست. ‏🔹هستی و آفريده‌هايش، مسخّر انسان است. «حَمُولَةً وَ فَرْشاً» ‏🔹قانون كلی در حيوانات، حلال بودن مصرف آنهاست، مگر آنكه دليلی بر حرمت باشد. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ» ‏🔹تحريم حلال‌ها، از گام‌های شيطانی است. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ‌ ‏🔹تنها توصيه به خام‌خواری كه امروز در ميان گروه كثيری رواج دارد و نهی از مصرف گوشت، ممنوع است. وَ مِنَ الْأَنْعامِ‌ ... كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ‌ ‏🔹نسبت به خوردنی‌ها بايد مواظب باشيم. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا چنانكه اوّلين اهرم شيطان برای گمراه كردن حضرت آدم، غذا بود. ‏🔹سر سفره‌ی خداوند، از دشمن او پيروی نكنيم. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» ‏🔹سياست شيطان، انحراف تدريجی است، نه دفعی. «خُطُواتِ الشَّيْطانِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۵۳ وَقُل لِّعِبَادِي يَقُـولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا به بندگانم بگو [در مجادله با مخالفين] به بهترين شيوه سخن بگويند [و گرنه] شيطان [با تحريک تعصّب و دشمني] ميان آنها آشوب به پا مي‌کند [=موجب درگيري و تنازع مي‌گردد]. 60 به راستي شيطان همواره دشمن آشکاري براي انسان است. 60- همچنانکه داخل شدن ميکرب يا غذاي مسموم به بدن موجب اختلال در نظام طبيعي آن و بيماري مي‌گردد، شيطان نيز با تحريکاتش در مناسبات انسان‌ها، ايجاد اختلاف و مشاجره مي‌کند و فضاي دوستي را مسموم مي‌سازد. اين واژه در 4 سوره قرآن [اسراء 53 (17:53) ، اعراف 200 (7:200) ، فصلت 36 (41:36) و يوسف 100 (12:100) ] تکرار شده و همواره فعل «نزع» به شيطان نسبت داده شده است. روشن‌ترين مورد آن، «نزع شيطان» در ميان برادران يوسف است که جور و جفاي زيادي را موجب گرديد. اسراء : ۵۵ وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا و پروردگار تو به [احوال] هر آن کس که در آسمان‌ها و زمين است آگاه‌تر است [چه رسد به انسان‌ها] و ما برخي از پيامبران را بر برخي ديگر برتري بخشيديم و [از جمله] به داوود زبور را داديم. 62 62- منظور از فضل، فزون بخشي و دادن امتيازي است فراتر از برخي همگنان. ايتاء زبور به داوود چنين امتيازي است که به کمتر پيامبري در دوران باستان داده شده بود. زبور مجموعه نيايش‌ها و اندرزهاي وحي شده به آن پيامبر محسوب مي‌شود که متأسفانه نسخه اصيل آن در گزند حوادث هزاره‌هاي پيشين از ميان رفته است اما در کتاب مقدس فصلي به نام «مزامير داود» موجود است که مي‌توان رگه‌هائي از آن حقيقت ناب را در خلال آن يافت. اما اين که چه ارتباطي است ميان داوود پيامبر با گفتگوي نيکو و مهربانانه با مخالفين، که موضوع اين آيات است، بايد از اشاراتي که قرآن به زندگي داوود کرده مدد گرفت. به نظر مي‌رسد پاسخ اين سؤال را بتوان از آيه 17 سوره ص (38:17) به راحتي گرفت: «اصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ» [اي پيامبر، بر آنچه مخالفان مي‌گويند صبور باش و بنده‌مان داوود را به ياد آر که [در تحمل مخالفان] نيرومند بود. او [با کوچک‌ترين بي‌صبري] دائماً توبه مي‌کرد.] اين گروه از آيات سوره اسراء که در سال 8 بعثت و در اوج مخالفت‌هاي عقيدتي مشرکين با پيامبر مکرم اسلام نازل شده است، با يادآوري زندگي بزرگاني از معلمان گذشته جوامع انساني، چنان شخصيت حليم و بردباري از پيامبر خاتم ساخت که در خُلق و خو و حُسن رفتار با مخالفين الگوي ابدي و نبي‌الرحمه [پيام‌آور رحمت] براي جهانيان شد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌐 در باره ی 🛑قسمت ششم : 🌐 و قوانين مربوط به بر مبناي ؟ 💢👈گفتیم اسلام در روابط و زن_ ومرد فلسفه ی خاصی دارد كه با آنچه در چهارده قرن پیش می گذشته مغایرت دارد و با آنچه در جهان امروز می گذرد نیز مطابقت ندارد. 👈گفتیم از نظر اسلام این مسأله هرگز مطرح نیست كه آیا زن و مرد دو انسان در انسانیت هستند یا نه؟ و آیا حقوق خانوادگی آنها باید ارزش مساوی با یكدیگر داشته باشند یا نه❓؟ 💢 از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسانند و از حقوق انسانی متساوی بهره مندند. آنچه از نظر اسلام مطرح است این است كه زن و مرد به دلیل اینكه یكی زن است و دیگری مرد، در جهات زیادی نیستند، جهان برای آنها یكجور نیست، خلقت و طبیعتْ آنها را یكنواخت نخواسته است، و همین جهت ایجاب می كند كه از لحاظ بسیاری از حقوق و تكالیف و مجازاتها وضع مشابهی نداشته باشند. در دنیای غرب، اكنون سعی می شود میان زن و مرد از لحاظ قوانین و مقررات و حقوق و وظایف وضع واحد و مشابهی به وجود آورند و تفاوتهای غریزی و طبیعی زن و مرد را نادیده بگیرند. تفاوتی كه میان نظر اسلام و سیستمهای غربی وجود دارد در اینجاست. علیهذا آنچه اكنون در كشور ما میان طرفداران حقوق اسلامی از یك طرف و طرفداران ♦️💢پیروی از سیستمهای غربی از طرف دیگر مطرح است مسأله ی وحدت و است نه تساوی حقوق آنها. كلمه ی «تساوی حقوق» یك مارك تقلبی است كه مقلدان غرب بر روی این ره آورد غربی چسبانیده اند. 👈ابن بنده همیشه در نوشته ها و كنفرانسها و سخنرانیهای خود از اینكه این مارك تقلبی را استعمال كنم و این فرضیه را- كه جز ادعای تشابه و تماثل حقوق زن و مرد نیست- به نام تساوی حقوق یاد كنم اجتناب داشته ام. 👈من نمی گویم در هیچ جای دنیا ادعای تساوی حقوق زن و مرد معنی نداشته و ندارد و همه ی قوانین گذشته و حاضر جهان حقوق زن و مرد را بر مبنای ارزش مساوی وضع كرده اند و فقط مشابهت را از میان برده اند. 💢👈خیر، چنین ادعایی ندارم. اروپای قبل از قرن بیستم بهترین شاهد است. در اروپای قبل از قرن بیستم قانوناً و عملاً فاقد بود؛ نه حقوقی مساوی با مرد داشت و نه مشابه با او. در نهضت عجولانه ای كه در كمتر از یك قرن اخیر به نام زن و برای زن در اروپا صورت گرفت، زن كم و بیش پیدا كرد، اما با توجه به وضع و احتیاجات جسمی و روحی زن، هرگز حقوق مساوی با مرد پیدا نكرد زیرا زن اگر بخواهد حقوقی مساوی حقوق مرد و سعادتی مساوی سعادت مرد پیدا كند راه منحصرش این است كه مشابهت حقوقی را از میان بردارد، برای مرد حقوقی متناسب با مرد و برای خودش حقوقی متناسب با خودش قائل شود. تنها از این راه است كه وحدت و صمیمیت واقعی میان مرد و زن برقرار می شود و زن از سعادتی مساوی با مرد بلكه بالاتر از آن برخوردار خواهد شد و مردان از روی خلوص و بدون شائبه ی اغفال و فریبكاری برای زنان و احیاناً بیشتر از خود قائل خواهند شد. 💫ادامه دارد مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 139/138 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🤲اَللَّهُمَّ أَعْطِنِي اَلسَّعَهَ فِي الرِّزْقِ وَ الأَْمْنَ فِي الْوَطَنِ وَ قُرَّهَ الْعَيْنِ فِي الأَْهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ... ❣خدايا از تو مي خواهم كه به من عطا كني: گشايش در روزي، امنيّت در وطن، نور چشم در خانواده و مال و اولاد... 💫دعای ابوحمزه ثمالی ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 143 تا 146 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan