eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۵۸ وَإِن مِّن قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا و هيچ شهري نيست جز آنکه پيش از روز رستاخيز [ساکنانش را به مرگ طبيعي] بميرانيم، يا [در عواقب شرک و تبه‌کاري، پيش از اجل طبيعي] به عذابي سخت مجازاتش نمائيم. اين [حکم] در کتاب [تقدير الهي] مقرّر شده است. 66 ۶۶- منظور اين است که هيچ جامعه‌اي عمر جاويد ندارد؛ يا انقراضي عادي، همچون ساير تمدن‌هاي باستاني دارد و در سرآمد تاريخي خودش قبل از قيامت از صحنه هستي درو مي‌شود، يا زودتر از آن، به دلیل عواقب اعمالش، گرفتار عذاب یا همان نابسامانی ها و مفاسد اجتماعی می شود. حال که آدميان را در هر حال مرگ فرا مي‌گيرد و سرنوشت هر کس تابع کارنامه عمل اوست، پس بايد تا فرصتي هست کاري کرد. در ضمن قرآن تأكيد كرده است كه جوامعي كه اهل شكر [بهره‌برداري درست از نعمات خدا] و ايمان باشند و يا آنكه به استغفار [تغيير شيوه و پاك كردن معايب خود] بپردازند هرگز عذاب نمي‌شوند [نساء 147 (4:147) و انفال 33 (8:33) ]. اسراء : ۵۹ وَمَا مَنَعَنَا أَن نُّرْسِلَ بِالْآيَاتِ إِلَّا أَن كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَآتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا آنچه ما را از فرستادن معجزات [مورد تقاضاي مشرکين] باز داشت، جز اين نبود که پيشينيان چنين معجزاتي را تکذيب کردند 67 [و مشمول عذاب شدند] و [از جمله] به قوم ثمود آن شتر [مورد درخواست‌شان] را که بصيرت‌بخش بود [معجزه وار از دل کوه بيرون] داديم، ولي در مورد آن [به جاي وفاي به عهد ايمان] ستم‌ روا داشتند [=آن را کشتند]، و ما معجزات را جز براي بيم دادن [=هشدار مردم در تغيير روش] نمي‌فرستيم. 68 67- به تصديق آيات متعددي از قرآن [از جمله: انعام 37 (6:37) و 109 (6:109) ، يونس 20 (10:20) ، انبياء 5 (21:5) ، شعراء 40 (26:40) ] مشرکين از پيامبر اسلام درخواست معجزاتي، مشابه آنچه به موسي(ع) و عيسي(ع) داده شده بود، مي‌کردند، باز هم برحسب گزارش قرآن [از جمله: اعراف 132 (7:132) تا 135] حتي معجزات نه‌ گانه موسي(ع) نيز در ايمان آوردن فرعون و قومش بي‌تأثير بوده است. پس وقتي مردماني نخواسته باشند حقيقتي را باور کنند، هر معجزه‌اي را به حساب تردستي و شعبده‌بازي مي‌گذارند. ۶۸- درست است که عصاي موسی يا عذاب‌هاي طبيعي نازل شده بر امت‌هاي پيشين جنبه بيم دادن داشته است، اما «يد بيضاء» [دست نوراني] موسي(ع)، شفابخشي‌هاي عيسي(ع)، و شتر بصيرت‌بخش را ظاهراً نمي‌توان بيم‌آفرين خواند. مگر آنکه چنين آيات ايمان آفرين و شوق‌برانگيزي را عاملي براي بيم کردن آگاهانه از گناه تلقي کنيم [والله اعلم]. احتمال ديگر اين است که منظور از آيات را همان عذاب‌هاي هشداردهنده موقت [نابساماني‌هاي اجتماعي] بشماريم. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 در باره 🛑قسمت هشتم : 🌐 چرا عالمان اسلامي از مباحث فاصله گرفتند؟ نحوه مواجهه با اعلاميه چگونه باشد؟ 💢👈گذشته از علل تاریخی یك علت روانی و منطقه ای نیز دخالت داشت در اینكه مشرق اسلامی مسأله ی را كه خود پایه نهاده بود دنبال نكند. ♦ یكی از تفاوتهای روحیه ی شرقی و غربی در این است كه شرق تمایل به دارد و غرب به ، شرق شیفته ی اخلاق است و غرب شیفته ی حقوق؛ شرقی به حكم طبیعت شرقی خودش انسانیت خود را در این می شناسد كه عاطفه بورزد، گذشت كند، همنوعان خود را دوست بدارد، جوانمردی به خرج دهد ♦ اما غربی انسانیت خود را در این می بیند كه حقوق خود را بشناسد و از آن دفاع كند و نگذارد دیگری به حریم حقوق او پا بگذارد. بشریت، هم به اخلاق نیاز دارد و هم به حقوق. دین مقدس اسلام این امتیاز بزرگ را دارا بوده و هست كه حقوق و اخلاق را توأماً مورد عنایت قرار داده است. اما روحیه ی خاص شرقی كار خود را كرد. با آنكه در آغاز كار حقوق و اخلاق را با هم از اسلام گرفت، تدریجاً حقوق را رها و توجهش را به اخلاق محصور كرد. غرض این است: مسأله ای كه اكنون با آن روبرو هستیم یك مسأله ی حقوقی است، یك مسأله ی فلسفی و عقلی است، یك مسأله ی استدلالی و برهانی است، مربوط است به حقیقت عدالت و طبیعت حقوق. عدالت و حقوق قبل از آن كه قانونی در دنیا وضع شود وجود داشته است. با وضع قانون نمی توان ماهیت عدالت و حقوق انسانی بشر را عوض كرد. كه اعلانها و اعلامیه ها برای آن تنظیم شد و موادی به عنوان حقوق بشر تعیین شد- از همین فرضیه ی حقوق طبیعی سرچشمه گرفت؛ یعنی فرضیه ی حقوق وفطری بود كه به صورت اعلامیه های حقوق بشر ظاهر شد. 💢محتویات اعلامیه ی حقوق بشر از نوع امور قراردادی نیست كه قوای مقنّنه ی كشورها بتوانند آن را تصویب بكنند یا نكنند. 👈اعلامیه ی حقوق بشر حقوق ذاتی و غیرقابل سلب و غیر قابل اسقاط انسانها را مورد بحث قرار داده است؛ حقوقی را مطرح كرده است كه به ادعای این اعلامیه لازمه ی حیثیت انسانی انسانهاست و دست توانای خلقت و آفرینش آنها را برای انسانها قرار داده است، 💢انسانها نمی توانند محتویات اعلامیه ی حقوق بشر را برای خود وضع كنند و نه می توانند از خود سلب و اسقاط نمایند. ♦وقتی كه چنین اعلامیه ای از طرف گروهی كه خود از متفكرین و فلاسفه بوده اند صادر می شود، ملتها باید آن را در اختیار خویش قرار دهند. اگر از نظر فلاسفه و متفكرین آن ملت مورد تأیید قرار گرفت، همه ی افراد ملت موظفند آنها را به عنوان حقایقی فوق قانون رعایت كنند. 👈 قوه ی مقنّنه نیز موظف است قانونی بر خلاف آنها تصویب نكند. 💢ملتهای دیگر تا وقتی كه از نظر خودشان ثابت و محقق نشده كه چنین حقوقی در طبیعت به همین كیفیت وجود دارد، ملزم نیستند آنها را رعایت كنند و از طرف دیگر این مسائل جزء مسائل تجربی و آزمایشی نیست كه احتیاج به وسایل و لابراتوار و غیره دارد و این وسایل برای اروپاییان فراهم است و برای دیگران نیست؛ شكافتن اتم نیست كه رموز و وسایلش در اختیار افراد محدودی باشد، فلسفه و منطق است، ابزارش مغز و عقل و قوه ی استدلال است. 👈اگر فرضاً ملتهای دیگر مجبور باشند در فلسفه و منطق مقلّد دیگران باشند و در خود شایستگی تفكر فلسفی احساس نكنند، ما ایرانیان نباید اینچنین فكر كنیم. ما در گذشته شایستگی خود را به حد اعلی در بررسیهای منطقی و فلسفی نشان داده ایم. ما چرا در مسائل فلسفی مقلّد دیگران باشیم؟ . 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 142 💫ادامه دارد . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 ولادت باسعادت حضرت امام محمد باقر (عليه السلام ) و حلول ماه رجب بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد‏. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 158 تا 165 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بیگانگى از ! 💠إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‏ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّـهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ 🌱تو باکسانی که دینشان را بخش بخش کردند و گروه‌گروه شدند (و هر گروه، بخشی از دین را گرفتند)، هیچ رابطه‌ای نداری. کار آنان فقط به خدا واگذار شده است؛ آنگاه آنان را از کارهایشان باخبر می‌کند. أنعام - ۱۵۹ 🔷✨در تعقیب دستورات دهگانه‏اى که در آیات قبل گذشت و در آخر آن فرمان به پیروى از «صراط مستقیم خدا» و مبارزه با هر گونه نفاق و اختلاف داده شده بود، این آیه در حقیقت تأکید و تفسیرى روى همین مطلب است. نخست مى‏فرماید: «آنها که آیین و مذهب خود را پراکنده کردندو به دسته‏هاى مختلف تقسیم شدند، در هیچ چیز با آنها ارتباط ندارى و آنها نیز هیچ گونه ارتباطى با مکتب تو ندارند» (إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْ‏ءٍ). 👈زیرا مکتب تو، مکتب توحید و صراط مستقیم است و صراط مستقیم و راه راست همواره یکى بیش نیست. سپس به عنوان تهدید و توبیخ این گونه افراد تفرقه‏انداز، مى‏گوید: «کار اینها واگذار به خداست، و آنها را از اعمالشان آگاه خواهد ساخت» (إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَفْعَلُونَ). 👈قابل ذکر این که محتواى آیه یک حکم عمومى و همگانى در باره تمام افراد تفرقه‏انداز است، که با ایجاد انواع بدعتها، میان بندگان خدا، بذر نفاق و اختلاف مى‏پاشند اعم از آنها که در امتهاى پیشین بودند، یا آنها که در این امتند. این آیه بار دیگر، این حقیقت را که اسلام آیین وحدت و یگانگى است و از هر گونه نفاق و تفرقه و پراکندگى بیزار است با تأکید تمام بازگو مى‏کند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (۱۶۲) لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ (۱۶۳/انعام) 🌱‏بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگی من و مرگ من برای خداوند، پروردگار جهانيان است. ‏شريكی برای او نيست و به آن (روح تسليم و خلوص و عبوديّت) مأمور شده‌ام و من نخستين مسلمان و تسليم پرودرگارم. 🔹‏مرگ، بر حيات احاطه دارد و حيات بر نُسُك، و نُسُك بر نماز. بنابراين، نماز، هسته‌ی مركزی در درون عبادات است. 🔹راه و روش و هدف خود را در برابر راههای انحرافی، با صراحت و افتخار اعلام كنيم. «قُلْ» 🔹با آنكه نماز، جزو عبادات است، ولی، جدا ذكر شده تا اهميّت آن را نشان دهد. «صَلاتِي وَ نُسُكِي» 🔹انسان‌های مخلص، مسير تكوينی (مرگ و حيات) و مسير تشريعی خود (نماز و نُسُك) را فقط برای خداوند عالميان می‌دانند. «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ» ‏🔹آنگونه كه در نماز قصد قربت می‌كنيم، در هر نفس كشيدن و زنده بودن و مردن هم می‌توان قصد قربت كرد. مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ‌ ... ‏🔹مرگ و حيات مهم نيست، مهم آن است كه آنها برای خدا و در راه خدا باشد. ‏«مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ» ‏🔹آنچه برای خدا باشد، رشد می‌كند. «لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» ‏🔹مرگ و زندگی دست ما نيست، ولی جهت دادن به آن دست ماست. «لِلَّهِ» ‏🔹اخلاص در كارها، فرمان الهی است. «بِذلِكَ أُمِرْتُ» ‏🔹پيشوای جامعه، بايد در پيمودن راه و پياده كردن فرمان الهی، پيشگام باشد. ‏«أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ» ‏📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۵۵-۵۳ سوره از تفسیر نور ۱- در دعوت به کلام نیکو،باید خود نیکو سخن بود. «یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» ۲- کلام و گفتار خوب،زمینه ساز محبّت،و سخن ناروا،زمینه ساز انواع وسوسه های شیطانی است.آری سخن نیکو،زمینه ی وسوسه را می زداید. یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ ... ۳- لازمه ی عبودیّت،خوش گفتاری با دیگران است. «لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» ۴- القای دشمنی میان مردم،کار شیطان است و کسی که چنین کند،همکار شیطان است. «یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ» ۵- شیطان،همواره دشمن انسان بوده و در دشمنی لحظه ای درنگ نکرده است. «إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا» ۶- شیطان در فتنه گری ودشمنی با انسان،بسیار جدّی است.اِنّ...کان... عَدُوًّا مُبِیناً ۷- علم خدا ومهر و قهر او،از شئون ربوبیّت خداوند است. «رَبُّکُمْ یَرْحَمْکُمْ یُعَذِّبْکُمْ» ۸- سخن از رحمت و عطوفت،پیش از قهر و عذاب است. «یَرْحَمْکُمْ یُعَذِّبْکُمْ» ۹- انسان ها در انتخاب عقیده آزادند،حتّی پیامبران هم مأمور اجبار مردم بر ایمان نیستند. «ما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ وَکِیلاً» ۱۰- مبلّغ دین،نباید خود را وکیل و سرپرست مردم بداند. «وَکِیلاً» ۱۱- در میان پیامبران نیز سلسله مراتب و برتری وجود دارد.حتی بهترین افراد و متّقین با هم یکسان نیستند. «فَضَّلْنا» ۱۲- تفاوت و برتری دادن های الهی،بر اساس علم همه جانبه ی او بر همه چیز و همه کس است. «رَبُّکَ أَعْلَمُ فَضَّلْنا» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 در باره . 🛑قسمت 9: 🌐🔸به هر حال ما مسأله ی را به شكل علمی و و بر اساس حقوق ذاتی بشری بررسی می كنیم. می خواهیم ببینیم همان اصولی كه اقتضا می كند انسانها به طور كلی دارای یك سلسله حقوق طبیعی و خدادادی باشند، آیا ایجاب می كند كه زن و مرد از لحاظ حقوق دارای وضع بوده باشند یا نه؟ . ♦️ در قرن بیستم و در پرتو پیشرفتهای حیرت انگیز علوم، تفاوتهای زن و مرد بیشتر روشن و مشخص شده است. جعل و افترا نیست، است. اما این تفاوتها به هیچ وجه به اینكه مرد یا زن جنس برتر است و دیگری جنس پایین تر و پست تر و ناقصتر مربوط نیست. قانون خلقت از این تفاوتها منظور دیگری داشته است. قانون خلقت این تفاوتها را برای این به وجود آورده است كه 💞👈پیوند خانوادگی را محكمتر كند و شالوده ی وحدت آنها را بهتر بریزد. قانون خلقت این را به این منظور ایجاد كرده است كه به دست خود، حقوق و وظایف خانوادگی را میان زن و مرد تقسیم كند. قانون خلقت تفاوتهای زن و مرد را به منظوری شبیه منظور اختلافات میان اعضای یك بدن ایجاد كرده است. 💢👈اگر قانون خلقت هر یك از چشم و گوش و پا و دست و ستون فقرات را در وضع مخصوصی قرار داده است، نه از آن جهت است كه با دو چشم به آنها نگاه می كرده و نظر تبعیض داشته و به یكی نسبت به دیگری جفا روا داشته است. 💫ادامه دارد 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 174 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💞 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ؛ سلام بر تو ای مولای من، من دل‌بسته به تو و آگاه به مقام و موقعیت دنیا و آخرت توأم و به دوستی تو و خاندانت به‌سوی خدا تقرّب می‌جویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار می‌کشم؛ 💫فرازی از زیارت امام زمان روز جمعه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan