eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را فقط می‌داند 💠قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 🌱بگو: جز مواردی که خدا خواسته است، من اختیار هیچ سود و زیانی را برای خودم (هم) ندارم و اگر از غیب باخبر بودم، بی‌شک از مال و منال، فراوان جمع می‌کردم و مشکل و آسیبی به من نمی‌رسید. من صرفاً بیم دهنده و هشداردهنده‌ای هستم برای افرادی که ایمان می‌آورند. أعراف - ۱۸۸ 🔷✨شك نيست كه هر انسانی می‌تواند برای خود منافعی كسب كند و يا از خويشتن ضررهايی را دور سازد، ولی با اين حال، همانگونه كه می‌بينيم، در آيه فوق مطلقا اين قدرت و توانايی بشر نفی شده است، و اين به خاطر آن است كه انسان در كارهای خود، قدرت و نيرويی از خويش ندارد بلكه همه قدرت‌ها از ناحيه خدا است و او است كه اين تواناييها را در اختيار آنها گذاشته است. و به تعبير ديگر مالك همه قدرتها و صاحب اختيار مستقل و بالذات در عالم هستی تنها ذات پاك خدا است، و دگران، حتی پيامبران و فرشتگان، از او كسب قدرت می‌كنند، و مالكيت و قادريت آنها بالغير است، جمله‌ إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ‌ (مگر آنچه خدا بخواهد و در اختيار من بگذارد) نيز گواه اين مطلب است. 👈‏در بسياری ديگر از آيات قرآن نيز مالكيت سود و زيان از غير خدا نفی شده است و به همين دليل از پرستش بتها و هر چه غير از خدا است، نهی گرديده. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِها أَمْ لَهُمْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ (۱۹۵/اعراف) 🌱‏آيا آنان (معبودها)، پاهايی دارند كه با آن راه بروند، يا دست‌هايی دارند كه با آن قدرت‌نمايی كنند، يا چشم‌هايی دارند كه با آنها ببينند، يا گوشهايی دارند كه با آنها بشنوند؟ (ای پيامبر!) بگو: شريك‌های (خيالی) خودتان را بخوانيد و عليه من نقشه بكشيد و هيچ مهلت هم به من ندهيد! (تا بدانيد كاری از آنها ساخته نيست). 🔷✨‏اين آيه، توبيخ كسانی است كه برای خدا شريكانی قرار می‌دهند كه از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، ديدن، شنيدن و ... دارند، ولی آن مجسّمه‌های بی‌روح، حتّی اين قدرت را هم ندارند و اگر از آنها خواسته شود كه كاری انجام دهند، هيچ قدرتی ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را می‌پرستند. ‏🔹رهبر الهی بايد قدرت و جرأت تحدّی و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا كند كه قدرت‌های باطل، هر طرحی كه دارند، اعمال كنند، تا عجز آنها ثابت شود. قُلِ ادْعُوا ... ‏🔹دست و پا دارها، قدرت بر ياری مشركان ندارند، تا چه رسد به شريك‌های بی‌دست و پايی كه در حدّ و اندازه خودتان هم نيستند. أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها ... ‏🔹مشركان زير بار اطاعت پيامبر نمی‌روند، چون می‌گويند: بشری مثل خود ماست. ولی زير بار پرستش بت‌هايی می‌روند كه از خودشان هم عاجزترند. ‏قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ‌ ... ‏🔹شيوه‌ی احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبيخ، تحدّی و مبارزه‌طلبی، از بهترين شيوه‌های تبليغی و تربيتی است. (با توجّه به اين آيه و آيات قبل) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات ۷۱ و ۷۲ سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۷۱ يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا روزي که هر گروهي را با پيشواي آنها [براي حسابرسي] فرا خوانيم، ۸۵ پس هر که دفتر اعمالش [=آثار ثبت و ضبط شده زندگي دنيائي‌اش] به دست راستش [=کنايه از خجستگي و سعادت] داده شود، پس آنهايند كه دفتر اعمال خويش را [با خوشحالي و افتخار] مي‌خوانند و مورد کمترين ستمي [در ناديده گرفته شدن زحمات خود] قرار نمي‌گيرند. ۸۶ ۸۵- انسان سه نوع نامه عمل دارد و از سه کس تأثير مي‌پذيرد؛ ۱- نفس خود، ۲- جامعه‌اي که در آن زندگي مي‌کند و ۳- پيشوائي که از او پيروي مي‌نمايد. آيات ۹۴ سوره انعام (۶:۹۴).( ۱۹:۸۰) و ۹۵ سوره مريم درباره نامه عمل فردي و آيه ۲۸ سوره جاثيه (۴۵:۲۸) از نامة عمل اجتماعي سخن مي‌گويد، اما «امامِ» هر کس، رهبر و پيشوا و مرجعي است که شخص به او اقتداء مي‌کند. رهبر مي‌تواند رهرو را به راه مستقيم يا بيراهه بکشاند و رهرو نيز مي‌تواند با صداقتش ياور رهبر باشد، يا با تملق و چاپلوسي از او بُت بسازد. مي‌تواند تعاليمش را تلف سازد، يا آن را به کار گيرد. پس بده بستاني در اين ارتباط برقرار است و هر دو پاسخگويند. ۸۶- بديهي است منظور از کتاب، اوراقي ميان دو جلد نيست، کتاب، مجموعه ثبت و ضبط شده پندار‌ها، گفتارها و کردارهاست. نطق کتاب نيز گواهي وجودي است، نه نطق زباني. به قول مولوي: نطق آب و نطق خاک و نطق گِل هست محسوس حواس اهل دل اسراء : ۷۲ وَمَن كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا و هر که در اين دنيا کور [دل] باشد، پس [با اين نديده گرفتن‌ها] در آخرت نيز نابينا و گمگشته تر خواهد بود. ۸۷ ۸۷- می گويند: بي‌سواد کور است! در کشورهاي پيشرفته امروزي و در آينده‌اي نه چندان دور، اگر کسي با کامپيوتر آشنا نباشد و نتواند به شبکة اينترنت متصل شود، عملاً همچون بي‌سوادان کور خواهد بود. کساني که به دنيا چسبيده و خود را به شبکه معنوي الهي وصل نکرده باشند، چشم بصيرتي براي ادامه راه و تکامل در آينده ندارند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 درباره : 🛑قسمت بیست وهفتم: 👈در اسلام سه نوع نفقه وجود دارد: 1⃣ نوع اول نفقه ای كه مالك باید صرف مملوك خود بكند. مخارجی كه مالك حیوانات برای آنها می كند، از این قبیل است. ملاك این نوع و مملوكیت است. 2⃣نوع دوم نفقه ای است كه انسان باید صرف خود در حالی كه صغیر یا فقیرند و یا صرف پدر ومادر خود كه فقیرند بنماید. ملاك این نوع نفقه مالكیت و مملوكیت نیست، بلكه است كه طبیعتاً فرزندان بر به وجود آورندگان خود پیدا می كنند و حقوقی است كه پدر و مادر به حكم شركت در ایجاد فرزند و به حكم زحماتی كه در دوره ی كودكی فرزند خود متحمل شده اند بر فرزند پیدا می كنند. شرط این نوع از نفقه، ناتوان بودن شخص واجب النفقه است. ⭕️3⃣نوع سوم نفقه ای است كه مرد در مورد زن صرف می كند. ملاك این نوع از نه مالكیت و مملوكیت است و نه به مفهومی كه در نوع دوم گفته شد و نه عاجز بودن و ناتوان بودن و فقیر بودن زن. زن فرضاً میلیونر و دارای درآمد سرشاری باشد و مرد ثروت و درآمد كمی داشته باشد، باز هم مرد باید بودجه ی خانوادگی و از آن جمله بودجه ی شخصی زن را تأمین كند. 🌐👈ملاك دادن مرد به زن احتیاج زن نیست. اگر از نظر اسلام زن در مدتی كه با شوهر خود زندگی می كند حق مالكیت نمی داشت، این مطلب درست بود ⬅️فرق دیگری كه این نوع از نفقه با نوع اول و دوم دارد این است كه در نوع اول و دوم اگر شخص از زیر بار وظیفه شانه خالی كند و نفقه ندهد گناهكار است اما تخلف وظیفه به صورت یك دینِ قابل مطالبه و استیفا درنمی آید یعنی جنبه ی حقوقی ندارد. ولی در نوع سوم اگر از زیر بار وظیفه شانه خالی كند، حق دارد به صورت یك امر حقوقی اقامه ی دعوا كند و در صورت اثبات از مرد بگیرد. ملاك این نوع از نفقه چیست❓؟ ان شاء اللّه در مقاله ی آینده در باره ی آن بحث خواهیم كرد 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 220 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 196 تا 206 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ شیوه برای غلبه و پیروزى بر 👈در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از شیطان و ، بیان شده است 💠إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ 🌱مکارم شیرازی : پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بینند و) ناگهان بینا می‌گردند. 🔷✨اصولا هر كس در هر مرحله‌ای از ايمان و در هر سن و سال گهگاه گرفتار وسوسه‌های شيطانی می‌گردد، و گاه در خود احساس می‌كند كه نيروی محرك شديدی در درون جانش آشكار شده و او را به سوی گناه دعوت می‌كند، اين وسوسه‌ها و تحريكها، مسلما در سنين جوانی بيشتر است، در محيطهای آلوده، همچون محيطهای امروز كه خود مراكز فساد در آن فراوان و آزادی نه به معنی حقيقی بلكه به شكل بی‌بند و باری همه جا را فرا گرفته و دستگاههای تبليغاتی غالبا در خدمت شيطان و وسوسه‌های شيطانی هستند، فزونتر می‌باشد. 👌 تنها راه نجات از آلودگی در چنين شرائطی، نخست فراهم ساختن سرمايه" " است كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده، و سپس" " و سرانجام توجه به خويشتن و پناه بردن به خدا، ياد الطاف و نعمتهای او، و مجازاتهای دردناك خطاكاران است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ «204»اعراف 🌱و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهيد و ساكت شويد (تا بشنويد)، باشد كه مورد رحمت قرار گيريد. 💥" اَنصِتُوا" خاموش شوید! 🤫 🔹 برای شنیدن سخن خداوند، باید سکوت همه جانبه داشت،باید خاموش بود. انسان اگر بخواهد با "متکلم"، رابطه بر قرار کند، باید خاموشی را بیاموزد. 👈 انسان خاموش، انسانی است که هم زبانش ساکت است،هم ذهنش آرام است و هم قلبش نرم و پذیراست،این مقدمات را فراهم کن، آنگاه سخن حق را خواهی شنید! 🔹استماع‌ ‌غير‌ ‌از‌ سماع‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ مفهوم‌ ‌آن‌ توجه‌ و دل‌ دادن‌ بخصوص‌ بمعانی‌ ‌آنست. أَنصِتُوا (انصات‌ ‌) هم‌ ‌غيراز‌ سکوت‌ ‌است‌ سكوت‌ ، مجرد تكلم‌ نكردن‌ ‌است‌ اما انصات‌ ، سكوت‌ ‌با‌ توجه‌ ‌است‌. 🔹عمده‌ غرض‌ تدبر ‌است‌ ..أَفَلا يَتَدَبَّرُون‌َ القُرآن‌َ أَم‌ عَلی‌ قُلُوب‌ٍ أَقفالُها ‌؟! 👈 "از ظاهر آیه استفاده می‌شود که این حکم، عمومی و همگانی است و مخصوص به حال معینی نیست یعنی، شایسته و مستحب است که در هر کجا و در هر حال کسی قرآن را تلاوت کند، دیگران به احترام قرآن سکوت کنند و گوش جان فرا دهند و پیام خدا را بشنوند و در زندگی خود از آن الهام گیرند، زیرا قرآن تنها کتاب قرائت نیست، بلکه کتاب فهم و درک و سپس عمل است.تنها موردی که این حکم الهی شکل وجوب به خود می‌گیرد موقع نماز جماعت است که مأموم به هنگام شنیدن قرائت امام باید سکوت کند و گوش فرا دهد." ¹ 📚1_تفسیرنمونه 📚برگرفته از کانال تفسیر روزانه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸 🌸 ❤️سال‌روز ولادت حضرت سیدالشهداء، آقا امام حسین علیه السلام را محضر حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و شما عزیزانِ جان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم❤️ 🌸 🍃🌸 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۸۰-۷۳ وَإِن كَادُواْ لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لاَّتَّخَذُوكَ خَلِيلاً {73} و چيزى نمانده بود كه تو را از آنچه به سوى تو وحى كرده‏ايم گمراه كنند تا غير از آن را بر ما ببندى و در آن صورت تو را به دوستى خود بگيرند {73} وَلَوْلاَ أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلاً {74} و اگر تو را استوار نمى‏داشتيم قطعا نزديك بود كمى به سوى آنان متمايل شوى {74} إِذاً لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا {75} در آن صورت حتما تو را دو برابر [در] زندگى و دو برابر [پس از] مرگ [عذاب] مى‏چشانيديم آنگاه در برابر ما براى خود ياورى نمى‏يافتى {75} وَإِن كَادُواْ لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الأَرْضِ لِيُخْرِجوكَ مِنْهَا وَإِذًا لاَّ يَلْبَثُونَ خِلافَكَ إِلاَّ قَلِيلاً {76} و چيزى نمانده بود كه تو را از اين سرزمين مضطرب كنند تا تو را از آنجا بيرون سازند و در آن صورت آنان [هم] پس از تو جز [زمان] اندكى نمى‏ماندند {76} سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِن رُّسُلِنَا وَلاَ تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِيلاً {77} سنتى كه همواره در ميان [امتهاى] فرستادگانى كه پيش از تو گسيل داشته‏ايم [جارى] بوده است و براى سنت [و قانون] ما تغييرى نخواهى يافت {77} أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا {78} نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است {78} وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا {79} و پاسى از شب را زنده بدار تا براى تو [به منزله] نافله‏اى باشد اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند {79} وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا {80} و بگو پروردگارا مرا [در هر كارى] به طرز درست داخل كن و به طرز درست‏خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارى‏بخش قرار ده {80} ♻️عصاره فراز آیات ۸۰-۷۳ : ای پیامبر در برابر اقدامات خصمانه و متعدد مشرکان ترا حمایت کرده و استوار می سازیم.ونیازی به دوستی و نرمش انها نداری. با نمازهای واجب روزانه و نوافل شبانه و دعا ،بهره خود از یاری خداوند را افزایش ده. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🌴 (علیه‌السلام) جزو است. 🎤صوتی استاد مفسر دکترمحمدعلی انصاری. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐🌴‍ " یعنی " 💢👈 آن که دارد، نرم خو و مداراکننده است. زیرا وقتی اقتدار هست نیازی به خشونت نیست. اما آن که اقتدار ندارد، است. زیرا چنین کسی با اِعمال خشونت میخواهد ابراز کند که اقتدار دارد، حال آنکه ندارد. 🌴🌹امام حسین (ع) دارد زیرا در رفتارش هیچ خشونتی نیست و تاریخ نیز هیچ رفتار خشنی از او به ثبت نرسانده است. و یزید و اعوانش اقتدار ندارند زیرا رفتارشان سراسر مملو از است. ای دوست، اقتدار یک ملکه ی باطنی است، نه به تیغ است و نه به عِدّه و عُدّه. اقتدار، ساکن شدن در مرکزیت هستی است. آن کیفیتی تزلزل ناپذیر و به دور از هر نوع خشونت است. 🌐🔅از منظر باطنی، خشونت در تضاد با است. همسوی با آن نیست. وقتی خشونت هست یعنی اقتدار نیست. وقتی اقتدار هست یعنی خشونت نیست. اقتدار در قاموس سالکان یعنی بی . 🖋مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛