eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️مجموعه‌ای از 💠وَ عاداً وَ ثَمُودَ وَ أَصْحابَ الرَّسِّ وَ قُرُوناً بَيْنَ ذلِكَ كَثِيراً (۳۸) وَ كُلاًّ ضَرَبْنا لَهُ الْأَمْثالَ وَ كُلاًّ تَبَّرْنا تَتْبِيراً (۳۹/فرقان) 🌱‏و قوم عاد و ثمود و اصحاب رَسّ و نسل‌های فراوان ميان آنان را (هلاك كرديم). ‏و برای هر يك نمونه‌هايی (برای پند گرفتن) آورديم (و چون عبرت نگرفتند) همه را به سختی نابود كرديم. 🔷‏شش گروهی كه در آيات فوق، از آنها نام برده شده است: فرعونيان، قوم متعصب نوح، زورمندان عاد، و ثمود، آلودگان اصحاب الرس، و قوم لوط هر كدام به نوعی از انحراف فكری و اخلاقی گرفتار بودند كه آنها را به بدبختی كشاند. ‏فرعونيان مردمی ظالم و ستمگر و استعمار كننده و استثمارگر و خود خواه بودند. 🔹‏قوم نوح نيز، چنان كه می‌دانيم، مردمی سخت لجوج و متكبر و خود برتربين بودند. 🔹‏و قوم عاد و ثمود تكيه بر قدرت خويشتن داشتند. 🔹‏اصحاب الرس در گردابی از فساد مخصوصا همجنس‌گرايی زنان و قوم لوط در منجلابی از فحشاء مخصوصا همجنس‌گرايی مردان غوطه‌ور بودند، و همگی از جاده توحيد، منحرف و در بی‌راهه‌ها سرگردان. 👈‏قرآن می‌خواهد به مشركان عصر پيامبر ص و همه انسانها در طول تاريخ‌ هشدار دهد هر قدر قدرت داشته باشيد و توانايی و مكنت، و هر اندازه مال و ثروت و زندگی مرفه، آلودگی به شرك و ظلم و فساد، طومار زندگانيتان را در هم خواهد پيچيد، و همان عوامل پيروزی شما عامل مرگتان می‌شود!. 🔷‏فرعونيان و قوم نوح با آبی كه مايه حيات بود، نابود شدند، قوم عاد به وسيله طوفان و بادها كه آنهم در شرائط خاصی مايه حيات است، قوم ثمود با ابری صاعقه‌بار، و قوم لوط با بارانی از سنگ كه بر اثر صاعقه و يا به گفته بعضی آتشفشان به وجود آمده بود، و اصحاب الرس طبق ذيل همان روايت فوق، به وسيله آتشی كه از زمين برخاست و شعله‌ای كه از ابری مرگبار فرو ريخت نابود گشتند، 👌تا اين انسان مغرور به خود آيد و راه خدا و عدالت و تقوا پيش گيرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلاً (۴۳/فرقان) 🌱‏آيا كسی كه هوای نفس خود را معبود خود قرار داده است ديده‌ای؟ آيا تو می‌توانی وكيل او باشی (و به دفاع از او برخيزی و او را هدايت كنی)؟ 🔻‏هوی‌پرستی از نظر قرآن و روايات: ‏✔️هواپرستی، سرچشمه غفلت است. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ» ‏✔️هواپرستی، سرچشمه‌ی كفر است. «مَنْ لا يُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدی‌» ‏✔️هواپرستی، بدترين انحراف است. «وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ» ‏✔️هواپرستی، مانع قضاوت عادلانه است. «فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوی‌» ‏✔️هواپرستی، سرچشمه‌ی فساد است. «لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ»۶ ‏✔️هواپرستی، سرچشمه‌ی غصّه‌هاست. ‏✔️هواپرست، ايمان ندارد. ‏✔️هواپرست، بی عقل است. ‏✔️آغاز فتنه‌ها پيروی از هوسها و ايجاد بدعت‌ها می‌باشد. ‏✔️هوا وهوسها انسان را كر وكور كرده وقدرت تشخيص حقّ از باطل را می‌گيرد. ‏✔️شجاع‌ترين مردم كسانی هستند كه بر هوس‌های خود غلبه كنند. ‏👈 پيامبر صلی الله عليه و آله فرمود: هوی را بدان سبب هوی‌ ناميده‌اند كه صاحب خود را فرو می‌افكند. ‏🔹ريشه‌ی بت‌پرستی، هواپرستی است. «صبرنا علی آلهتنا- اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» ‏🔹خداجويی در فطرت هر انسانی وجود دارد، لكن او در مصداق و يافتن حقّ گرفتار اشتباه می‌شود. «اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» ‏🔹انبيا مسئوليّتی در هدايت اجباری هواپرستان ندارند. «أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا» ‏🔹انسان دارای اختيار است. «أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا» ‏🔹تربيت و ايمان بايد بدون اجبار و اكراه باشد. «أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🌷درهفته كتاب، بخوانيم و هديه دهيم 👈👈 كتاب " : 280 درس از 30 " ✅شما ميتوانيد ضمن تلاوت آيات جزء مربوط به هر روز ، برگزيده اي از ايات و مفاهيم جزء را به همراه توضيح مختصر نيز مطالعه نماييد. 👈 استقبال کاربران فضای دیجیتال و حتی فارسی‌زبانان خارج از کشور از نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، به‌گونه‌ای بود که در این سال‌ها، همواره در جستجوی عبارات مرتبط با «نکات (کلیدی) و پیام‌های جزء...» تالار گفتگوهای قرآن پویان به‌عنوان نتیجه یا یکی از نتایج اولین صفحة جستجوی ، نمایش داده می‌شده است. لذا نکات کاربردی‌ آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻♻ لينك معرفي كتاب در https://www.aparat.com/v/huYxR 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را با به قيمت 36 هزار تومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۶-۳۲ سوره کهف بخش دوم أَوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَبًا {41} يا آب آن [در زمين] فروكش كند تا هرگز نتوانى آن را به دست آورى {41} وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا {42} [تا به او رسيد آنچه را بايد برسد] و [آفت آسمانى] ميوه‏هايش را فرو گرفت پس براى [از كف دادن] آنچه در آن [باغ] هزينه كرده بود دستهايش را بر هم مى‏زد در حالى كه داربستهاى آن فرو ريخته بود و [به حسرت] مى‏گفت اى كاش هيچ كس را شريك پروردگارم نمى‏ساختم {42} وَلَمْ تَكُن لَّهُ فِئَةٌ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مُنتَصِرًا {43} و او را در برابر خدا گروهى نبود تا ياريش كنند و توانى نداشت كه خود را يارى كند {43} هُنَالِكَ الْوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا {44} در آنجا [آشكار شد كه] يارى به خداى حق تعلق دارد اوست بهترين پاداش و [اوست] بهترين فرجام {44} مثال ۱ : کسی که به مال و دارایی و فرزندان خود متکی بود و خود را مالک و مدبر انها میدانست و بر همین پندار، عذاب قیامت را هم نفی میکرد با یک بلای اسمانی شبانه باذن خدا ثمره اش از دست رفت و در برابر این اعمال ولایت خدا، یاوری نداشت. وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِرًا {45} و براى آنان زندگى دنيا را مثل بزن كه مانند آبى است كه آن را از آسمان فرو فرستاديم سپس گياه زمين با آن درآميخت و [چنان] خشك گرديد كه بادها پراكنده‏اش كردند و خداست كه همواره بر هر چيزى تواناست {45} الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا {46} مال و پسران زيور زندگى دنيايند و نيكيهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميد [نيز] بهتر است {46} مثال ۲ : زندگی دنیا (مال و فرزند) مانند ابی است که رونق موقت به گیاهان زمین میدهد اما پس از مدتی خشک و با بادی پراکنده میشوند.تنها اگر این فرصت دنیا با ایمان و عمل صالح آمیخته شود، ماندگار و نجات دهنده خواهد بود. عصاره فراز آیات ۴۶-۲۷ : ای پیامبر با ذکر این دو مثال بگو مال و فرزند و خدم و حشم، زینت زندگی دنیا و فناپذیر هستند. تفاخر و اتکا به انها و فراموشی از موثر اصلی جهان، که غالب بر همه چیز است، شرک به ربوبیت خدا و مایه خسران بوده و انجام عمل صالح برای رب مقتدر واحد، ماندگار و نجات دهنده است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅گزيدهايي از نظرات در تفسير الميزان 🛑قسمت دوم 🔷 " در الدر المنثور در ذيل آيه فان تولوا فانما عليه ما حمل و عليکم ما حملتم ... مي‏گويد : ابن جرير روايت کرده که گفت : من عرضه داشتم : يا رسول الله،بعد از تو تکليف ما با که بر ما حکومت مي‏کنند چيست؟ اگر چنانچه احکام خدا را به نفع خود و به ضرر ما تفسير کنند ، و در نتيجه حق ما را که خدا برايمان قرار داده از ما سلب نمايند مي‏توانيم با آنان قتال نموده ، دشمنشان بداريم ؟ رسول خدا فرمود : آنان مسؤول وظايف خويش و شما مسؤول وظايف خويشيد . مؤلف : هيچ شکي نبايد کرد در اينکه اسلام با روح -حق و اماته باطل که در آن هست هرگز اجازه نمي‏دهد که ستمکاران متجاهر به ظلم بر مردم مسلط شوند ، و هرگز اجازه و را از ياغيان فاجر به مردمي که قدرت بر رفع ظلم را دارند نمي‏دهد . در ابحاث اجتماعي امروز نيز روشن شده که ، و افسار گسيختگي آنان در تحکم و بزرگترين خطر و پليدترين آثار را در اجتماع دارد ، که يکي از آنها پديد آمدن و ‏ها و جنگها است ، در هنگامي که مردم در مقام بر مي ‏آيند که ستمکاران را به عدالت و حق وا دارند" ترجمة الميزان ج : 15 - ص : 220 🔷 جامعه اسلامی، جامعه­ ای نیست که شهروندان در آن مدیریت می شوند، بلکه جامعه­ ای است که آن را، مدیریت می کنند! جامعه اسلامی جامعه­ ای نیست که یکی بر همه، دارد، بلکه جامعه­ ای است که چون قدرت از مردم نشأت می گیرد، همه بر همه تسلط دارند و به تعبیر علامه «تسلیط الکل علی الکل» است (المیزان، ج 1، ص 186). 🔶 "خداوند هرچند از ما اطاعت مطلق و بدون قید و شرط می خواهد، ولی رضایت ندارد که "احکام" و "معارف" که به ما ارائه می کند چشم بسته و کورکورانه و بدون تفکّر، اخذ کنیم، او می خواهد که "علل" احکام و قوانین برای ما روشن شود." (المیزان، ج2، ص197) https://b2n.ir/r85062 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 44 تا 55 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حركت ! 💠أَ لَمْ تَرَ إِلى‏ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً 🌱آیا به (آفرینش) پروردگارت نگاه نکردی که چگونه (در ابتدای روز) سایه را می‌گستراند؟؛ و (البته) اگر می‌خواست، قطعاً سایه را بی‌حرکت قرار می‌داد. و خورشید را، نشان‌دهنده‌ی سایه قرار دادیم (، و باوجود آن، سایه معنا پیدا می‌کند). فرقان - ۴۵ 🔷بدون شك اين قسمت از آيه اشاره‌ای است به اهميت نعمت سايه‌های گسترده و متحرك، سايه‌هايی كه يك نواخت باقی نمی‌ماند بلكه در حركت است و نقل مكان می‌دهد، ولی در اينكه منظور از اين سايه كدام يك از سايه‌ها است در ميان مفسران‌ گفتگو است: جمعی می‌گويند اين سايه كشيده و گسترده همان سايه‌ای است كه بعد از طلوع فجر و قبل از طلوع آفتاب بر زمين حكمفرما است و لذتبخش‌ترين سايه‌ها و ساعات همان است، اين نور كم رنگ و سايه‌گستر، از لحظه طلوع فجر شروع می‌شود و به هنگام طلوع آفتاب روشنايی جايگزين آن می‌گردد. 🔷‏بعضی ديگر گفته‌اند منظور تمام سايه شب است كه از لحظه غروب شروع می‌شود و به لحظه طلوع آفتاب منتهی می‌گردد، زيرا می‌دانيم شب در حقيقت سايه نيمكره زمين است كه در برابر آفتاب قرار گرفته، سايه‌ای است مخروطی كه در طرف مقابل در فضا گسترده می‌شود و اين سايه مخروطی دائما در حركت است و با طلوع آفتاب در يك منطقه پايان می‌گيرد و در منطقه ديگر تشكيل می‌شود. 🔷‏بعضی نيز گفته‌اند منظور سايه‌ای است كه بعد از ظهر برای اجسام پيدا می‌شود و تدريجا كشيده‌تر و گسترده‌تر می‌گردد. ‏البته اگر جمله‌های بعد نبود ما از اين جمله معنی وسيعی می‌فهميديم كه تمام سايه‌های گسترده را در برمی‌گرفت ولی ساير قرائنی كه به دنبال آن آمده نشان می‌دهد كه تفسير اول از همه مناسبتر است. 🔷گستردگی و طولانی شدن مدّت سايه به خاطر پرورش و رشد و شكوفايی است. رَبِّكَ‌ ... مَدَّ الظِّلَ‌ (اگر نور، مستقيم و يا سايه دائمی‌بود، يا همگی می‌سوختند و يا منجمد می‌شدند.) 🔷شناخت سايه با وجود خورشيد و نور ممكن است، زيرا هر چيزی با وجود ضدش شناخته می‌شود. «ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا» 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً (۵۲/فرقان) 🌱‏پس، از كافران پيروی نكن و به وسيله‌ی قرآن (يا ترك پيروی از آنان) با آنان به جهادی بزرگ بپرداز. 🔹‏برخورد ما با كفّار چند مرحله دارد: ✔️‏اوّل: عدم اطاعت از آنان. «فَلا تُطِعِ» ✔️‏دوّم: مبارزه و جهاد. «وَ جاهِدْهُمْ» 👈‏جهاد و مبارزه نيز چند قسم است: جهاد با شمشير كه جهاد اصغر است، جهاد علمی با منطق قرآن و پاسخ دادن به شبهات دشمنان كه جهاد كبير است. ‏🔹سازش با كفّار ممنوع است. «فَلا تُطِعِ» (هرگونه تقاضای انحرافی كفّاررا با قاطعيّت رد كنيد) ‏🔹زمانی می‌توانيد در برابر كفّار، مستقل و مقاوم و با صلابت باشيد كه متمركز باشيد. «لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيراً- فَلا تُطِعِ» يعنی اكنون كه رهبری در وجود يك پيامبر متمركز است، شما نيرومنديد، پس سازش نكنيد. ‏🔹پيروی نكردن از كفّار كافی نيست، جهاد لازم است، آن هم جهادی بزرگ و همه‌جانبه. فَلا تُطِعِ‌ ... وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً ‏🔹مبارزه‌ی منفی، يكی از شيوه‌های مبارزه است. (با ترك اطاعت از كفّار، با آنان جهاد كن) فَلا تُطِعِ‌ ... وَ جاهِدْهُمْ‌ ‏🔹قرآن بهترين ابزار جهاد علمی و فرهنگی و نيرومندترين وسيله‌ی بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ بِهِ» ‏🔹دشمنان شما برای تهاجم فرهنگی و فكری تلاش‌ها دارند، شما هم بيكار نباشيد. «جاهِدْهُمْ» طرفينی است. ‏🔹جهاد علمی و منطقی عليه كفر و شرك، بزرگ‌ترين جهاد است. «جِهاداً كَبِيراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّ الْعالَمِينَ، أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ، وَأَنْتَ الْمَالِكُ وَأَنَا الْمَمْلُوكُ، وَأَنْتَ الرَّبُّ وَأَنَا الْعَبْدُ، وَأَنْتَ الرَّازِقُ وَأَنَا الْمَرْزُوقُ؛ وَأَنْتَ الْمُعْطِى وَأَنَا السَّائِلُ، وَأَنْتَ الْجَوادُ وَأَنَا الْبَخِيلُ، وَأَنْتَ الْقَوِىُّ وَأَنَا الضَّعِيفُ. 💞تویی خدا، معبودی جز تو نیست، پروردگار جهانیان، تویی آفریدگار و من آفریده و تویی مالک و من مملوک و تویی پروردگار و من بنده و تویی روزی‌دهنده و من روزی‌خوار؛ و تویی بخشنده و من گدا و تویی دارای سَخا و من بخیل و تویی توانمند و من ناتوان و تویی قدرتمند 💫فرازی از دعای یستشیر 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۳۲ وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا  برای آنها [که شیفتة متاع دنیایی شده‌اند، داستان] دو مرد را مَثَل بزن که برای یکی از آنها دو باغ انگور قرار داده و پیرامون آن دو باغ را با نخل پوشانده بودیم و در فاصله دو باغ نیز کشتزاری نهاده بودیم. ۴۶  ۴۶- کلام خدا بي‌حکمت نیست و ذکر ويژگي‌هاي آن دو باغ، با جزئیات و به تفصیل، مسلماً دلیلی دارد؛ در ادامه داستان معلوم مي‌شود یکی از آن دو نفر، ثروتمند و دیگری نیازمند بود. آنکه ثروتی اندوخته بود، از هر آنچه [در حرفة باغداری و کشاورزی] ممکن بود، دو نمونه کامل داشت؛ دو باغستان انگور [میوه‌جات بوته‌ای]، هر دو احاطه شده با درخت خرما [میوه درختی] و در میان این دو باغ کشتزاری از انواع سبزیجات و حبوبات. اگر کشتزاری میان این دو باغ واقع نشده بود، یکی تلقی مي‌شدند، اما ذکر این ویژگیها نشان مي‌دهد که یک نفر از هر چیزی دو واحد، و دیگری هیچ نداشت. کهف : ۳۳ كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِم مِّنْهُ شَيْئًا وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَرًا  هر دو باغ بي‌هيچ کم و کاست [=بی نقص و آفتی، کاملا] میوه مي‌دادند ۴۷ و میان آن دو نهری جاری ساخته بودیم. ۴۸ ۴۷- در این آیه، کلمة «ظلم» معنای عمیق خود را آشکار مي‌سازد؛ درختی که مصرف کننده آب و خاک و کود و نور و حرارت خورشید است، باید نقش خود را در عرضه «میوه» به موجودات دیگر ایفا کند و اگر محصولی ندهد ظلم کرده است. آدمی نیز که خود مصرف‌کننده گیاهان و گوشت انواعی از حیوانات است، اگر نقشی در هستی از خود به جای نگذارد، به خود و به هستی ظلم کرده است. ۴۸- اگر فقط یکی از دو باغ میوه مي‌داد، و دومی باغی کهنه و فرسوده بود، ممکن بود ادعا کند فقط یک باغ قابل استفاده دارد و اگر نهر آب فقط از میان یکی از دو باغ جاری بود، باز هم ادعا مي‌کرد باغ بدون آب که باغ نمي‌شود! ذکر این نکات تصریح کننده این پیام است که فرد ثروتمند هیچ نیاز واقعی به داشتن دو نمونه از هر چیز نداشته است. کهف : ۳۴ وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا  و ثمراتی [از آن دو باغ] در اختیارش بود، ۴۹ پس در حال گفتگو با دوستش [با احساسی از غرور] به او گفت: من [به راستی] از تو ثروتمندتر و به داشتن نفرات [=خدَم و حَشم] برترم. ۵۰  __ ۴۹- این آیه نشان مي‌دهد که فصل برداشت محصول بوده و میوه‌ها در اختیار صاحب باغ قرار داشته است و دارائی او «نقد» محسوب مي‌شده است، در حالی که اگر فصل پاییز یا زمستان بود، چنین احساسی کمتر دست مي‌داد. ۵۰- لُب کلام و جان سخن در همین نکته است که دست اندرکاری هزاران عوامل طبیعی را در به میوه نشستن درخت ندیدن و به حساب هنر و همّت خود گذاشتن، نهایت غفلت و خودبینی است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن "را منتشر کردیم؟بخشی از سخنان مولف کتاب در مراسم رونمایی و بررسی کتاب در کتابخانه ملی
‍ 💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا به دیگران، تا تاريخ 27 آبان با ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1- بسته‌ آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ با مقدمه اقای دکتر سیدمحسن میرباقری و دوره نخست آموزش روش فهم قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با 10 درصد به مبلغ 45هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 2-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 10 درصد به مبلغ 36 هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 3- شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با به مبلغ 76 هزارتومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 ✅ علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب ها و فصل اول آنها می‌توانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند. https://t.me/raftarequrani https://t.me/fahmequran https://eitaa.com/raftarequrani https://b2n.ir/e96701
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت چهل ونهم: و بجا. 🔶إِذَا كَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً كَانَ الْخُرْقُ رِفْقاً، رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً وَ الدَّاءُ دَوَاءً، وَ رُبَّمَا نَصَحَ غَيْرُ النَّاصِحِ وَ غَشَّ الْمُسْتَنْصَحُ، وَ إِيَّاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَى الْمُنَى فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْكَى، آنجا كه نرمى درشتى است درشتى نرمى است، چه بسا دارو درد، و درد درمان است. چه بسا خير خواهى كند آنكه خير خواه نيست، و خيانت ورزد كسى كه از او نصيحت خواسته شده. از اعتماد به آرزوها بپرهيز كه سرمايه احمقان است. 🖋ترجمه انصاریان ↩امام در دوازدهمين توصيه مى فرمايد: «در آنجا که رفق و# مدارا سبب خشونت مى شود، ، مدارا محسوب خواهد شد; چه بسا داروهايى که سبب بيمارى گردد و بيمارى هايى که داروى انسان است» اصل و اساس در برنامه هاى زندگى، نرمش و مداراست; ولى گاه افرادى پيدا مى شوند که از اين رفتار انسانى سوء استفاده کرده بر خشونت خود مى افزايند؛ در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است. جمله بعد در واقع به منزله علت براى اين جمله است، زيرا مواردى پيدا مى شود که دوا، درد را فزون تر مى سازد و تحمل درد، دوا محسوب مى شود همواره توصيه خيرخواهان و غير انها را با بسنج 🌴در سيزدهمين توصيه مى فرمايد: «و گاه کسانى که خيرخواه ما نيستند اندرزى مى دهند و آن کس که (اهل اندرز است و) از او نصيحت خواسته شده خيانت مى کند». 👈اشاره به اينکه هميشه نبايد به سخنان کسانى که اهل نصيحت نيستند بدبين بود; گاه مى شود از آنها سخن حکمت آميز و ناصحانه اى صادر مى گردد و به عکس، خيرخواهان نصيحت گو، گاه از روى خطا و حسادت و عوامل ديگر در نصيحت خود خيانت مى کنند، بنابراين هميشه نبايد به آنها خوش بين بود و در هر دو صورت حکم عقل را بايد به کار گرفت و از قراين به درستى و نادرستى اندرز اندرزگويان پى برد. 🖋مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار حديث معروف جالبى در اين زمينه نقل مى کند که پس از پايان طوفان نوح، شيطان در برابر حضرت نوح(عليه السلام) ظاهر شد و گفت: خدمت بزرگى به من کردى و حقى بر من دارى مى خواهم جبران کنم. نوح(عليه السلام) به او گفت: من بسيار ناراحت مى شوم که من خدمتى به تو کرده باشم بگو چيست؟ گفت: آرى تو نفرين کردى و قومت را غرق نمودى اکنون کسى باقى نمانده که من او را گمراه کنم و مدتى استراحت مى کنم تا جمع ديگرى به وجود آيند و به گمراه ساختن آنها بپردازم. نوح گفت: چه خدمتى به من مى خواهى بکنى (در بعضى از روايات ديگر آمده است که نوح حاضر به پذيرش از او نبود ولى از سوى خداوند خطاب آمد: گرچه کار او شيطنت است ولى در اينجا راست مى گويد، بپذير) گفت: در سه جا مراقب من باش که من در اين سه مورد به بندگان خدا از هميشه نزديک ترم: هنگامى که خشمگين شوى مراقب من باش و هنگامى که در ميان دو نفر قضاوت مى کنى (باز هم) مراقب من باش و هنگامى که با زنى در خلوتگاهى که شخص ديگرى در آنجا نباشد همراه شوى در آنجا نيز مراقب من باش». اين در واقع يکى از مصاديق روشن کلام مولا اميرمؤمنان است. ↩در چهاردهمين توصيه مى فرمايد: «از تکيه کردن بر برحذر باش که سرمايه احمق هاست»; منظور از «مُنى; آرزوها» آرزوهاى دور و دراز است که به خيالات شبيه تر است و آنها که گرفتار اين گونه آرزوها مى شوند، نيروهاى فعال خود را بيهوده هدر مى دهند و سرانجام به جايى نمى رسند. از سوى ديگر تکيه بر اين گونه آرزوها تمام فکر و عمر انسان را به خود مشغول مى دارد و از پرداختن به معاد باز مى دارد. 👈اين همان چيزى است که در حديث معروفى که هم از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده و هم از اميرمؤمنان على(عليه السلام) در نهج البلاغه، فرمودند: « اى مردم چيزى که بر شما مى ترسم دو چيز است: پيروى از هواى نفس و آرزوهاى دور و دراز، چرا که پيروى از هواى نفس شما را از حق باز مى دارد و آرزوهاى دور و دراز آخرت را به فراموشى مى سپارد». 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَُرَْبِ وَالْبَلْوَىٰ ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ وَأَرِهِ سَيِّدَهُ خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده‌ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا