#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_385
❇️#آیه92نمل
💠وَ أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّما أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِينَ (۹۲/نمل)
🌱و (همچنين مأمورم) قرآن (را بر مردم) تلاوت كنم. پس هر كس هدايت را بپذيرد تنها به سود خود پذيرفته وهركس گمراه شود، پس بگو: (من مسئول نيستم، زيرا) من فقط هشداردهندهام.
🔹آغاز اين سوره دربارهی اهميّت قرآن بود؛ پايان آن نيز از قرآن كريم بحث میكند.
🔹قرآن دربارهی تلاوت خودش میفرمايد: «وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً»۱ ای پيامبر! ما بر سه چيز گواهيم:
🔸بر تمام كارهای تو.
🔸بر تلاوت قرآن تو.
🔸بر تمام كارهايی كه شما مردم انجام میدهيد.
يعنی تمام شئون و كارهای پيامبر و تمام كارهای مردم در يك سو و تلاوت قرآن آن حضرت در سوی ديگر قرار گرفته و اين نشانهی اهميّت بسيار زياد تلاوت قرآن است.
🔹آورندهی قرآن، بايد خود نيز اهل تلاوت باشد. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ»
🔹مهمترين مأموريّت پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله بعد از توحيد، تلاوت آيات الهی بر مردم است. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ»
🔹محور تبليغ بايد قرآن باشد. أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی ...
🔹وظيفهی مبلّغ، رساندن حقايق به مردم است، پذيرش يا عدم پذيرش، مربوط به خود آنهاست. أَنْ أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی ... وَ مَنْ ضَلَ
🔹تلاوت قرآن، مقدّمهی هدايت است. «أَتْلُوَا الْقُرْآنَ فَمَنِ اهْتَدی»
🔹سود و زيان ايمان يا كفر مردم، به خود آنها برمی گردد. «لِنَفْسِهِ»
🔹پيامبر مسئول گمراه شدگان نيست. «فَقُلْ إِنَّما أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_385
❇️مصادیقی از #مستضعفانی که وارث زمین هستند.
💠«وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین ;5/قصص
🌱 ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.»
🔹آیه قبل از شکنجه شدن و کشته شدن و به ذلّت کشیده شدن گروهی از بنی اسرائیل از سوی فرعون سخن می گوید.
🔹این گروه در زمان فرعون مستضعف بودند. خداوند اراده نمود، این گروه مستضعف جانشین فرعون و اطرافیان او گردند.
بنابراین منظور از وارثان زمین در آیه ۵، مستضعفان از بنی اسرائیل در زمان فرعون هستند که پس از غرق شدن فرعون و لشگرش در رود نیل، حکومت مصر و تخت و تاج به آنان ارث رسید.
🔹مستضعفان بنی اسرائیل یکی از مصادیق این آیه است نه این که آیه مختص به آنان باشد; زیرا خداوند به صورت یک قانون کلی و در شکل فعل مضارع ـ که برای بیان استمرار است ـ می فرماید:
👈 ما می خواهیم چنین کنیم... پس این اراده الهی برای همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعیت ها است.
🔹یک مصداق آن مستضعفان بنی اسرائیل بود، مصداق دیگرش حکومت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) و یارانش پس از ظهور اسلام است.
👌پس منظور از وارثین روی زمین، مستضعفان ـ کسانی که نیروهای بالفعل و بالقوه دارند، ولی از سوی ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته اند ـ هستند که در هر عصری مصداق خاصی دارد.¹
📚 برگرفته از ڪانال قرآن پویان
1)تفسیر المیزان، ج ۱۶، ص ۹ و ۱۰
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣4⃣ تدبر در سوره #کهف
❓مراد از ولايت شيطان در جمله : ((افتخذونه و ذريته اولياء من دونى و هم لكم عدو)) چيست؟
بخش اول
((ا فتخذونه و ذريته اولياء من دونى و هم لكم عدو)) - اين جمله تقرير بر ما حصل واقعه ابليس و آدم است كه به استفهام انكارى تعبير شده است ، و معنايش اين است : نتيجه اى كه مى توانيد از داستان آدم و ابليس بگيريد اين است كه نبايد ابليس و ذريه او را اولياى خود بگيريد، چون آنها دشمنان شما بنى نوع بشرند. و بنابراين ، پس مراد از ولايت ، ولايت اطاعت خواهد بود، چون كفار شيطانها را در آنچه كه به سويش دعوت مى كنند اطاعت مى كنند، و خدا را در آنچه به سويش مى خواند اطاعت نمى كنند. همه مفسرين نيز آيه را اينطور تفسير كرده اند.
و بعيد هم نيست كه مراد از ولايت ، ولايت ملك و تدبير باشد كه عبارت ديگر ربوبيت است ، زيرا بت پرستان همانطور كه ملائكه را به طمع خيرشان مى پرستيدند، جن را نيز به خاطر ترس از شرشان مى پرستيدند، و خدا هم كه تصريح كرده كه ابليس از جن است ، و داراى ذريه اى است ، و ضلالت آدمى در راه سعادتش و همچنين همه بدبختيهاى ديگرش همه به اغواى شيطان است .
پس با در نظر گرفتن اين جهات ، معناى آيه چنين مى شود: آيا باز هم او و ذريه او را اولياء و آلهه و ارباب خود مى گيريد وبه جاى من آنها را مى پرستيد و به سويشان تقرب مى جوييد، با اينكه دشمنان شمايند ؟.
مؤيد اين معنا آيه بعدى است ، زيرا شاهد اينكه خدا در خلقت ، شيطانها را شاهد نگرفت مناسب با نداشتن ولايت تدبيرست ، نه ، نداشتن ولايت اطاعت ، و اين پر واضح است .
تفسیر المیزان
ادامه دارد...
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢 آيا طبق آيه 33 سوره مائده، قصد ايجاد #ترس براي مردم موضوعيت دارد يا صرف چاقو كشيدن ميتواند باعث اعدام شود؟ با فرض صدق عنوان #محارب بر فردی، آیا مجازاتِ #محاربی که مرتکب #قتل نشده ، #اعدام است؟!
🛑قسمت چهارم:
إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۳۳﴾
مكارم: كيفر آنها كه با خدا و پيامبر به جنگ بر ميخيزند و در روي زمين دست به فساد ميزنند. (و با تهديد به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله ميبرند) اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا (چهار انگشت از) دست راست و پاي چپ آنها بريده شود و يا از سرزمين خود تبعيد گردند، اين رسوائي آنها در دنياست و در آخرت مجازات بزرگي دارند.
"با توجه به روایات ائمه معصومین (ع) و نیز کلمات فقها ، که ناظر به آیه شریفه مذکور (مائده، 33) در سؤال و شارح آن است، مراد از "محارب" که موضوع برای یکی از احکام ذکر شده در آیه میباشد، کسی است که:
↩️اولا: سلاح بر کشیده باشد ، بویژه اینکه کلمه "محاربه" مأخوذ از حرب است که معمولا با سلاح انجام می گرفته و میگیرد. البته عنوان "سلاح" فی نفسه موضوعیت ندارد ، بلکه شامل هر گونه ابزار و روشی است که بتوان با آن مردم را به قصد بر هم زدن وضع مورد پذیرش آنان ترساند یا غیر آن و حتی آتش زدن خانه و کاشانه مردم.
↩️ثانیا:شخص مسلح علاوه برکشیدن #سلاح #قصد_ترساندن_مردم وسلب آرامش و امنیت عمومی و ایجاد فساد را داشته باشد ؛ و گویا شرط بودن این ویژگی که از روایات و کلمات فقها استفاده میشود از جمله: (ویسعون فی الارض فسادا) ؛"و درزمین به فتنه و فساد میکوشند" فهمیده میشود درحقیقت جزء موضوع برای احکام مذکور در آیه است.
👈بدیهی است درمقام قضاوت،احرازموضوع حکم شرط صحت آن میباشد . بنابراین دراین مقام بایدسلاح برکشیدن و نیز قصد اخافه و ترساندن احراز گردد؛بخصوص این که 👈در مسائل #دماء، #رعایت_احتیاط عقلا و شرعا مطلوب، بلکه واجب میباشد. از این رو اگر سلاح کشیدن یا قصد اخافه احراز نگردد، گرچه خوف محقق شده باشد نمی توان حکم به محارب بودن نمود..."
🖊ايت الله منتظري
"ﺩﺭ تفسير ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ:
ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ: 👈ﻛﻴﻔﺮ ﻣﺤﺎﺭﺏ ﺑﻘﺪﺭ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﺁﺩﻡ ﻛﺸﺘﻪ ﻋﻘﻮﺑﺘﺶ ﻛﺸﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﺩﻡ ﻛﺸﺘﻪ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺑﺮﺩﻩ ﻋﻘﻮﺑﺘﺶ ﻛﺸﺘﻦ ﻭ ﺑﺪﺍﺭ ﺯﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﻣﺎﻝ ﺑﺮﺩﻩ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺑﺮﻳﺪﻥ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﺑﻪ ﻋﻜﺲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﺎﺍﻣﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺗﺒﻌﻴﺪ ﺍﺳﺖ."
📚تفسير احسن الحديث
👈برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/593147
@quranpuyan
#آیههاینور
#شکر_الهی
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ
و به راستى، لقمان را حکمت دادیم که: خدا را سپاس بگزار و هر که سپاس بگزارد، تنها براى خود سپاس مىگزارد؛ و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بىنیاز ستوده است.
سوره لقمان ،آیه ۱۲
شکر نعمتهاى خداوند، به سود خود انسان است، شکرگزاری هم همانند همه نعمات خداوند از رحمت و لطف خداست، پروردگار مهربان دوست دارد که بنده اش شکرگزاری کند و او بیشتر ببخشد، خداوند بدنبال بهانه است تا بر نعمت همگان بیفزاید، و هرکس شاکر باشد نعمتش افزون و هرکس کفر کند نعمتش را از دست خواهد داد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قصص آیات 6 تا 13
📄#صفحه_386
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_386
❇️#برنامه_عجيب_الهی
💠وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ
🌱به مادر موسی وحی کردیم که به کودک شیر ده، و زمانی که بر (جان) او ترسیدی، او را در دریا بینداز و غم و ترس به خودت راه نده؛ زیرا ما او را به تو بازمیگردانیم، و وی را از پیامبران قرار خواهیم داد.
قصص - ۷
🔷قدرتنمايی اين نيست كه اگر خدا بخواهد قوم نيرومند و جباری را نابود كند لشكريان آسمان و زمين را برای نابودی آنها بسيج نمايد.
قدرتنمايی اين است كه خود آن جباران مستكبر را مامور نابودی خودشان سازد و آن چنان در قلب و افكار آنها اثر بگذارد كه مشتاقانه هيزمی را جمع كنند كه بايد با آتشش بسوزند، زندانی را بسازند كه بايد در آن بميرند، چوبه داری را بر پا كنند كه بايد بر آن اعدام شوند!.
🔷و در مورد فرعونيان زورمند گردنكش نيز چنان شد، و پرورش و نجات موسی در تمام مراحل به دست خود آنها صورت گرفت:
قابله موسی از قبطيان بود! سازنده صندوق نجات موسی يك نجار قبطی بود! گيرندگان صندوق نجات از امواج نيل" آل فرعون" بودند! بازكننده در صندوق شخص فرعون يا همسرش آسيه بود! و سرانجام كانون امن و آرامش و پرورش موسای قهرمان و فرعونشكن همان كاخ فرعون بود! و اين است قدرتنمايی پروردگار.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_386
❇️#آیه13قصص
💠فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها وَ لا تَحْزَنَ وَ لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۱۳/قصص)
🌱پس ما (اينگونه) او را به مادرش باز گردانيديم تا روشنی چشم او باشد و غم نخورد و بداند كه همانا وعده الهی حقّ است، ولی بيشتر مردم نمیدانند.
🔹وعدههای الهی تخلّف ندارد. در آيهی هفتم خداوند وعده داد كه نوزاد را به مادر برگرداند و در اين آيه میخوانيم كه او را برگرداند. «إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ- فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ»
🔹نوزاد، نور چشم مادر است. «كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها»
🔹برای اهل حقّ، اهداف مهم است، نه عناوين. «فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ» سرانجام، فرزند به آغوش مادر بازگشت گرچه اين بار، مادر به عنوان دايه استخدام شد؛ ولی عنوان مهم نيست، برگشتن نوزاد مهم است.
🔹مادر به واسطهی ارتباط عميق با فرزند، بيشترين نقش را در زندگی او دارد.
«إِلی أُمِّهِ» (در اينجا نامی از پدر موسی به ميان نيامده است.)
🔹عاقبت، سختیها بسر آمده و فراق به وصال خواهد انجاميد. «فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها» (پس از مدّتها نگرانی و غم، سرانجام خداوند، موسی را به مادر بازگرداند. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً»)
🔹اگر خداوند بخواهد، يك فرد، مايهی اميد و نور چشم دو گروه مخالف (خاندان فرعون و خاندان موسی) میشود. «قُرَّتُ عَيْنٍ لِي وَ لَكَ- تَقَرَّ عَيْنُها»
🔹انبساط و شادی، حزن و اندوه، در بينايی انسان تأثير دارد. «تَقَرَّ عَيْنُها» چنانكه در آيهی ۸۴ سورهی يوسف، میخوانيم: دوری حضرت يوسف، باعث نابينايی حضرت يعقوب گرديد. «وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ مِنَ الْحُزْنِ»
🔹ايمان به خداوند دارای مراحل و درجاتی است. مادر موسی بانويی مؤمنه بود، «رَبَطْنا عَلی قَلْبِها لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» امّا يك مؤمن نيز بايد به مرحلهی يقين و علم عميق برسد. «لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ»
🔹فلسفه و دليل بعضی حوادث، درك حقّانيّت وعدههای الهی است. «لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ»
🔹اكثر مردم ظاهربين هستند و دركی از اسرار حكيمانه ونقشههای مدبّرانهی خداوند ندارند. «أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣4⃣ تدبر در سوره #کهف
❓مراد از ولايت شيطان در جمله : ((افتخذونه و ذريته اولياء من دونى و هم لكم عدو)) چيست؟
بخش دوم
و جمله ((بل ظننتم ان لن نجعل لكم موعدا)) از نظر معنا نظير آيه ((افحسبتم انما خلقناكم عبثا و انكم الينا لاترجعون )) مى باشد و اين جمله اگر به خاطر كلمه ((بل )) و به ظاهر سياق اعراض از جمله قبل باشد تقدير آن از نظر معنا چنين مى شود: زينت دنيا و تعلق دلهايتان به اسباب ظاهرى ، شما را از عبادت ما و سلوك راه هدايت ما باز داشته ، بلكه از اين هم بالاتر، پنداشته ايد كه ما براى شما موعدى كه در آن ما را ديدار كنيد، و ما به حسابتان برسيم مقرر نكرده ايم .
و به عبارت ديگر: اشتغالتان به دنيا و علاقه دلهايتان به زينت آن هر چند كه سبب شده از ياد ما اعراض كنيد و خطايا و گناهانى را مرتكب گرديد ليكن در اين ميان يك سبب ديگرى براى اعراض شما هست كه از سبب مذكور قديمى تر و اصلى است و آن اين است كه شما پنداشته ايد كه ما برايتان موعدى مقرر نكرده ايم . آرى ، از ياد بردن قيامت سبب اصلى اعراض از طريقه هدايت و فساد اعمال شما است .
همچنان كه در آيه ديگر به اين معنا تصريح شده ، مى فرمايد: ((ان الذين يضلون عن سبيل الله لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب ))
و وجه اينكه پندار وظن به نبودن قيامت را به ايشان نسبت داده اين است كه كارهايى كه مى كنند شبيه كار چنين كسانى است ، يعنى اينكه با خاطر جمع و آسوده به كلى دل به دنيا و زينت آن داده اند، و به جاى خدا غير خدا را معبود خود كرده اند، اين عمل عمل كسى است كه مى پندارد الى الابد باقى است ، و هرگز به سوى خدا بازگشتى ندارد.
پس اين ظن ، ظن درونى نيست ، بلكه ظن حالى و عملى است ، به اين معنا كه وضع اينان و حال و عملشان وضع و حال و عمل كسى است كه در دل چنين پندارى دارد. ممكن هم هست كنايه از بى اعتنائى شان به خدا و به تهديدهاى او باشد، نظير آيه ((ولكن ظننتم ان الله لايعلم كثيرا مما تعملون )) كه ظن در آن كنايه از بى اعتنائى است
تفسیر المیزان
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉منظور از #محاربه با خدا و رسول چيست؟ ايا به معناي مخالفت با احكام و اوامر خدا يا #حاكم اسلامي است؟
در اين چند روز متني در فضاي مجازي منتشر شد با اين مضمون كه "چه خداي كوچكي داريد كه با بستن خيابان و چاقو كشيدن ميشه باهاش جنگيد "😔
صرف نظر از اينكه آيا عنوان محاربه بر محسن شكاري صادق است يا نه و آيا در اين صورت، مستحق اعدام بوده است يا مجازاتهاي ديگر؟ به مفهوم محارب در قران مي پردازيم.
👈برخلاف تصور عمومي رايج ، مجازات محارب ، اصلا ارتباطي با مخالفت با خدا و رسول ندارد بلكه مجازات ذكر شده در ايه 33 سوره مائده براي كساني است كه عليه مردم سلاح مي كشند.
✅علامه طباطبایی در تفسیر المیزان این گونه گفته است:"(يحاربون الله ) دشمنى با خدا معناى وسيعى است كه هم شامل مخالفت با يك يك احكام شرعى مى شود و هم بر هر ظلمى و اسرافى صادق است و ليكن از آنجا كه در آيه شريفه رسول خدا (ص) را هم ضميمه كلمه (الله ) كرده ، و فرموده : (الذين يحاربون الله و رسوله ) اين معنا را به ما مى فهماند كه مراد از محاربه ، دشمنى با خدا در خصوص مواردى است كه رسول نيز در آن دخالتى دارد
و همينكه بعد از ذكر محاربه با خدا و رسول جمله : (و يسعون فى الارض فسادا) را آورده ، معناى منظور نظر را مشخص مى كند و مى فهماند كه منظور از #محاربه با خدا و رسول، #افساد در زمين از راه اخلال به امنيت عمومى و راهزنى است ، نه مطلق محاربه با مسلمانان ،
بنابراين مراد از محاربه و افساد بطورى كه از ظاهر آيه بر مى آيد #اخلال به #امنيت_عمومى است ."
✅آیت اله مکارم شیرازی نیز در تفسیر نمونه چنین گفته است:
"منظور از «محاربه با خدا و پیامبر» آن چنان که در احادیث اهل بیت(علیهم السلام)وارد شده و شأن نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهى مى دهد این است که: کسى با #تهدید به وسیله #اسلحه به جان یا مال #مردم تجاوز کند، اعم از این که به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر.
بنابراین، افراد چاقوکشى که به جان و مال و نوامیس مردم حمله مى کنند نیز مشمول آن هستند.
👈جالب توجه است که: محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه، به عنوان محاربه با خدا معرفى شده و این، تأکید فوق العاده اسلام درباره #حقوق_انسان ها و رعایت #امنیت آنان را ثابت مى کند."
✅"تعبير «محاربة الله و رسوله» از قبيل مجاز در اسناد است با حفظ معناى حقيقى محاربه، يعنى محاربه با خدا و پيامبر به معناى محاربه با آن چيزى است كه خدا و پيامبر بر آن ولايت دارند كه عبارت باشد از #مردم و #جامعه_انسانى، و به قرينه جمله (وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً) كه عطف بر جمله اول شده است، مشخص مىشود كه مراد از محاربه، همان ايجاد فساد در زمين از طريق اخلال در امنيت و #ارعاب_مردم است نه هرگونه محاربهاى از قبيل محاربه كافران و باغيان با مسلمانان. بدين معنا كه هر كس با مسلمانان محاربه كند، مانند آن است كه با خدا و رسول محاربه كرده است و از چنين تعبيرى، زشتى و سنگينى اين جرم فهميده مىشود.
💢حاصل كلام آنكه، قياس اين آيه به آيه #ربا كه در آنجا رباخوارى در حكم محاربه با خدا و پيامبر بيان شده است، قياسى بسيار خلاف ظاهر است"
🖊 ايت الله هاشمي شاهرودي،بايستههاي فقه جزا
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
رَبِّ نَجِّني مِنَ القَومِ الظّالِمينَ
پروردگارا! مرا از این قوم ظالم رهایی بخش!
قصص/ ۲۱
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قصص آیات 14 تا 21
📄#صفحه_387
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan