eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6051113847773728713.mp3
14.56M
🔹🔷نشستهای علمی شرح نهج البلاغه          ( اولین پنج شنبه در هر ماه ) ✅با موضوع :          مساله در نهج البلاغه❗️ 🔸: ناسازگاری ایمان و پرسشی که درباره مساله قدرت مطرح میشود، این است که نسبت بین دین و قدرت چیست؟ به تعبیر دیگر دین در چه قلمروی میتواند از قدرت استفاده کند و قدرت را به خدمت خود بگیرد و به عنوان ابزار برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کرد؟ 🔹پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱. کانون توحید استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐لیست موضوعات سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای . به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸❓ایا زنان کفار که به مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx 🌸❓منظور از در قرآن چيست؟ايا ذكر خدا ،همان توجه قلبي است يا ذكر لفظي؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2796_mnZwr-z-dhkrllh-dr-qrn-chyst-y-dhkr-khd--hmn-twjh-qlby-st-y-dhkr-lfZy.aspx 🌸❓مراد از چیست؟ https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4944_posts.aspx 🌸 چیست؟آیا رجعت در قرآن اشاره شده است؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm16882findunread_rjt-chyst-y-rjt-dr-qrn-shrh-shdh-st.aspx#post16882 🌸تدبر و فهم سوره : پناه بردن به رب خالق از همه شرور انساني و طبيعي https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5549_tdbr-w-fhm-swrh-flq--pnh-brdn-bh-rb-khlq-z-hmh-shrwr-nsny-w-Tbyy.aspx 🌸❓آيا قران و معصومين، حكومت را به براي خانم ها ملزم كرده است؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19377findlastpost_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx#post19391 ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق 🛑قسمت پنجم تابع حاکم جور، است ↩️فصل دوازدهم 👈در صورت غصب مقام حکومت، آیا تبعیّت از حاکم جور بر مجتهد جایز است یا نه؟ در روایاتى که از پیامبر گرامى اسلام و ائمه طاهرین(علیهم السلام) به ما رسیده است زیاد تأکید شده که عالم نباید تبعیّت از حاکم وقت بنماید. به چند خبر توجه نمایید: 💢👈خبر سکونى از امام صادق(علیه السلام): قال رسول االله(صلى االله علیه وآله): الفقهاء أمناء الرّسل ما لم یدخلوا فى الدنیا، قیل: یا رسول االله! و ما دخولهم فى الدنیا؟ قال: اتّباع السلطان فإذا فعلوا ذلک فأحذروهم على دینکم; سکونى از امام صادق(ع) روایت مى کند که پیغمبر اکرم(ص)فرمود: امانتداران پیغمبران مى باشند، مادامى که در داخل نشوند. از حضرت سؤال شد مراد از دخول در دنیا چیست؟ فرمود: و اگر چنین شدند از آنها بپرهیزید بر دینتان، یعنى با این کار، آلوده مى شوند و همان نحو که در مال از تحفظ مى کنید دردینتان هم از این قبیل علما بپرهیزید. 🌴روى عن رسول االله(صلى االله علیه وآله): العلماء أمناء الرّسل على عباد االله عزّوجلّ ما لم یخالطوا السلطان، فإذا فعلوا ذلک فقد خانوا الرّسل فاحْذَروهم و اعتزلوهم; پیغمبر فرموده: علما، امناى پیغمبرانند بر بندگان خدا، مادامى که رفت و آمد با سلطان نداشته باشند، اگر مخلوط با سلطان شدند، خیانت به پیغمبران نموده اند. از آنها بپرهیزید و دورى بجوئید. 💢🔻از پیغمبر اکرم(صلى االله علیه وآله) روایت شده است که فرمود: «شرارُ العلماء الّذین یأتون الاُمراء بدترین علما، آنهایى هستند که به سراغ زمامداران نالایق مى روند" 📚از كتاب نظام حكومت در اسلام. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
وَعدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَمَن أَصدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلًا ‍ وعده خداوند حق است و کیست صادقتر از خداوند از حیث گفتار ؟ نساء/۱۲۲ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 78 تا 84 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️موضع در برابر مساله 💠وَ أَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا لَخَسَفَ بِنا وَيْكَأَنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكافِرُونَ (۸۲/قصص) 🌱‏و همان كسانی كه موقعيّت ديروز او (قارون) را آرزو می‌كردند (با ديدن صحنه هلاكت او) می‌گفتند: وای! (بر ما) گويا خداوند، (رزق و) روزی را بر هركس از بندگانش كه بخواهد، گشاده و يا تنگ می‌گرداند، (و) اگر خداوند بر ما منت ننهاده بود، هر آينه ما را نيز (با او) به قعر زمين برده بود، وای! گويی كافران، رستگار نمی‌شوند 🔷نبايد از آنچه گفتيم اين چنين استنباط شود كه اسلام در برابر مال و ثروت موضع منفی دارد و با آن مخالف است، نبايد تصور كرد كه اسلام، فقر را می‌پسندد و دعوت به فقر می‌كند و آن را وسيله كمالات معنوی می‌داند. ‏بلكه به عكس اسلام به عنوان يك وسيله مؤثر و كارساز روی آن تكيه می‌كند 🔷‏جوامع اسلامی بايد بكوشند هر چه بيشتر، غنی و بی‌نياز گردند، به مرحله خودكفايی برسند و روی پای خود بايستند و شرف و عزت و استقلال خود را بر اثر فقر، فدای وابستگی به ديگران نكنند و بدانند خط اصيل اسلام اين است. 🔷اصولا يك ملت فقير، نمی‌تواند آزاد و سربلند زندگی كند. ‏فقر وسيله وابستگی است. ‏فقر مايه روسياهی در دنيا و آخرت است. ‏و فقر انسان را به گناه و آلودگی دعوت می‌كند. ‏همانگونه كه در حديثی از امام صادق ع می‌خوانيم: ‏غنی يحجزك عن الظلم خير من فقر يحملك علی الاثم: ‏" بی‌نيازی كه تو را از تجاوز به حق ديگران باز دارد از فقری كه تو را وادار به گناه كند بهتر است"۶. ‏جوامع اسلامی بايد بكوشند هر چه بيشتر، غنی و بی‌نياز گردند، به مرحله خودكفايی برسند و روی پای خود بايستند و شرف و عزت و استقلال خود را بر اثر فقر، فدای وابستگی به ديگران نكنند و بدانند خط اصيل اسلام اين است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزَی الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ إِلاَّ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۸۴/قصص) 🌱‏هركس نيكی آورد، برای او (پاداشی) بهتر از آن خواهد بود، و هر كس بدی آورد، پس كسانی كه كارهای ناروا انجام دهند، جز (به اندازه) آنچه كرده‌اند، مجازات نمی‌شوند. ‏🔹كار نيك، مطلوب و پسنديده است، از هر كس و به هر مقدار كه باشد. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ»* ‏🔹مهم‌تر از انجام كار نيك، به سلامت رساندن آن به صحنه‌ی قيامت است. «جاءَ بِالْحَسَنَةِ» (چه بسيارند كسانی كه كارهای خوبی انجام می‌دهند، ولی به واسطه گناه، منّت گذاشتن، عُجب و يا تحقير ديگران، آن را از بين می‌برند و نمی‌توانند كار خوب خود را به قيامت برسانند.) ‏۳- انسان‌ها در انتخاب راه زندگی خود آزادند. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ- مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ» ‏🔹حتّی در گفتار، سخن خويش را از خوبی‌ها آغاز كنيم. (ابتدا كلمه «الحسنة» آمده، سپس «السيئة») ‏🔹در نظام سراسر لطف الهی، پاداش نيكی‌ها بيشتر از خود نيكی‌هاست هر چند به مرحله عمل نرسد و در حالت انديشه و طرح باقی بماند، ولی كيفر كار بد به اندازه كار بد و به شرطی است كه از درجه‌ی فكر و انديشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. «عَمِلُوا السَّيِّئاتِ» ‏🔹كار نيك ديگران را فراموش نكنيم، حتّی اگر يك عمل ساده باشد، «الحسنة» ولی بدكاران را وقتی جزا دهيم كه بركار بد خود اصرار داشته باشند. «ما كانُوا يَعْمَلُونَ» ‏🔹خداوند پاداش نيكی‌ها را با فضل خود می‌دهد، ولی در كيفر بدكاران با عدل خويش رفتار می‌كند. فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها- فَلا يُجْزَی‌ ... إِلَّا ما كانُوا يَعْمَلُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۹۸-۸۳ سوره کهف وَيَسْأَلُونَكَ عَن ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا {83} و از تو در باره ذوالقرنين مى‏پرسند بگو به زودى چيزى از او براى شما خواهم خواند {83} إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا {84} ما در زمين به او امكاناتى داديم و از هر چيزى وسيله‏اى بدو بخشيديم {84} فَأَتْبَعَ سَبَبًا {85} پس وسیله ای را بکار گرفت {85} حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا {86} تا آنگاه كه به غروبگاه خورشيد رسيد به نظرش آمد كه [خورشيد] در چشمه‏اى گل‏آلود و سياه غروب مى‏كند و نزديك آن طايفه‏اى را يافت فرموديم اى ذوالقرنين [اختيار با توست] يا عذاب مى‏كنى يا در ميانشان [روش] نيكويى پيش مى‏گيرى {86} قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُّكْرًا {87} گفت اما هر كه ستم ورزد عذابش خواهيم كرد سپس به سوى پروردگارش بازگردانيده مى‏شود آنگاه او را عذابى سخت‏خواهد كرد {87} وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاء الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا {88} و اما هر كه ايمان آورد و كار شايسته كند پاداشى [هر چه] نيكوتر خواهد داشت و به فرمان خود او را به كارى آسان واخواهيم داشت {88} ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا {89} سپس راهى [ديگر] را دنبال كرد {89} حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا {90} تا آنگاه كه به جايگاه برآمدن خورشيد رسيد [خورشيد] را [چنين] يافت كه بر قومى طلوع مى‏كرد كه براى ايشان در برابر آن پوششى قرار نداده بوديم {90} كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا {91} اين چنين [مى‏رفت] و قطعا به خبرى كه پيش او بود احاطه داشتيم {91} ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا {92} باز راهى را دنبال نمود {92} حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا {93} تا وقتى به ميان دو سد رسيد در برابر آن دو [سد] طايفه‏اى را يافت كه نمى‏توانستند هيچ زبانى را بفهمند {93} قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا {94} گفتند اى ذوالقرنين ياجوج و ماجوج سخت در زمين فساد مى‏كنند آيا [ممكن است] مالى در اختيار تو قرار دهيم تا ميان ما و آنان سدى قرار دهى {94} قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا {95} گفت آنچه پروردگارم به من در آن تمكن داده [از كمك مالى شما] بهتر است مرا با نيرويى [انسانى] يارى كنيد [تا] ميان شما و آنها سدى استوار قرار دهم {95} آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا {96} براى من قطعات آهن بياوريد تا آنگاه كه ميان دو كوه برابر شد گفت بدميد تا وقتى كه آن [قطعات] را آتش گردانيد گفت مس گداخته برايم بياوريد تا روى آن بريزم {96} فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا {97} [در نتيجه اقوام متجاوز] نتوانستند از آن [مانع] بالا روند و نتوانستند آن را سوراخ كنند {97} قَالَ هَذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي فَإِذَا جَاء وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاء وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا {98} گفت اين رحمتى از جانب پروردگار من است و[لى] چون وعده پروردگارم فرا رسد آن [سد] را درهم كوبد و وعده پروردگارم حق است {98} ♻️عصاره فراز آیات ۹۸-۸۳ : خدا با تدبیر و مشیت خود، با مکنت دادن به ذوالقرنین، و تامین اسباب مورد لزوم، او را برای اجرای عدالت و کمک به مردم مورد تجاوز فرستاد. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ اطلاعيه ثبت نام "روش مطالعه و قرآن " پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سوره‌هاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد: 💢زمان ثبت نام:از شنبه 3 لغايت 4 شنبه 14 دي ماه 🔷 شروع دوره از يكشنبه 18دي ماه بمدت 2 ماه بطور ✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود. 🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟ ✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در ) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و تمرين عملي بر دو يا سه سوره و جلسات رفع اشكال آنلاين در ✅دريافت فايلهاي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقای سيدكاظم فرهنگ) بصورت افلاين ✅دريافت يك جلد "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست ✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره 🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 (هزينه ثبت نام دوره ،بدون افزايش نسبت به دوره قبل ميباشد.) ♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز سه شنبه 6دي ماه سالروز شهادت حضرت فاطمه س با 10 درصد مي باشد. 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينكهاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
🗓باگراميداشت ۲۵ دسامبر سالروز ولادت حضرت ع ✅دو نگرانیِ (ع) در سقوطِ معرفتی و سقوطِ سیاسی به دو آموزه مهم عيسي که یکی در اوج "عرفان" است ، و دیگری ناظر به مسائل "اجتماعی و سیاسی" است ، توجه وافر فرمایید تا عظمت روحی آن پیامبر بزرگ را بشناسید. 🟢 موضوع اول ؛ " " بنا به کلام بی بدیل عیسای مسیح ؛ ورود به گناه ؛ ورود به آتش است ، و تصور گناه و لذت آن تصور [ بدون ارتکاب ] ؛ دود وسیاهی بر جان و روح آدمی است . باور این حقیقتِ معرفتی ، "باب الله" را به روی انسان می گشاید. 🔻متن فرمایش حضرت مسیح را ببینید؛ امام صادق (ع) میفرماید : روزى حواريّون نزد حضرت عيسى (ع) آمدند و به حضرتش عرض كردند: اى آموزگار نيكى! ما را ارشاد فرما. حضرت عيسى (ع)به آنان فرمود: موسى كليم اللّه به شما دستور داده است كه به خداوند تبارك و تعالى سوگند دروغ ياد نكنيد و من به شما فرمان مى‌دهم كه به خداوند نه سوگند دروغ و نه راست ياد كنيد. حواريّون عرض كردند:اى روح اللّه! بيشتر ما را راهنمايى فرما. حضرت مسیح (ع) فرمود: موسى كليم اللّه به شما فرمان نموده است كه [گناه] زنا نكنيد و من به شما دستور مى‌دهم كه اصلا در مورد[گناه] فكر هم نكنيد. زيرا هركس در مورد[گناه] زنا فكر كند مانند كسى است كه در خانه‌اى طلاكارى شده آتش بيفروزد و دود آتش، نقش و نگارها را سياه كند، گرچه خانه آتش نگرفته است. / إجتمع الحواریّون إلی عیسی(ع) فقالوا له: یا معلّم الخیر، أرشدنا. فقال لهم: إن موسی کلیم اللّه(ع) أمرکم أن لاتحلفوا باللّه تبارک وتعالی کاذبین وأنا آمرکم أن لاتحلفوا باللّه کاذبین ولاصادقین. قالوا: یا روح، اللّه زدنا. فقال: إن موسی نبیّ اللّه(ع) أمرکم أن لا تزنوا وأنا آمرکم أن لاتحدّثوا أنفسکم بالزنا فضلاً عن أن تزنوا؛ فإنّ من حدث نفسه بالزّنا کان کمن أوقد فی بیت مزوق فأفسد التّزاویق الدّخان وإن لم یحترق البیت. 》[الکافی۵۴۲/۷] 🟢موضوع دوم ؛ "غرور و " در اندیشه حضرت مسیح که طبیبِ بی رقیبِ هر بیمارِ نابینا و ناشنوایی است ، مرض سختِ "جهالت" قابل معالجه نیست ! این بیماری ، از آنِ مغرورانِ خود رائی است! 🔻متن فرمایش ایشان چنین است ؛ امام صادق (ع) از قول حضرت مسیح نقل میکنند که فرمود: 《من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و پيسى و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم حماقت و نادانى انسان‌ها را درمان كنم. شخصی از حضرت مسیح (ع) پرسيد: احمق به چه‌كسى گويند؟ حضرت فرمود: كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلت‌ها و خوبى‌ها را براى خود و پيشبرد منافع خود مى‌خواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمى‌داند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد . إِنَّ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ قَالَ : دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ ! فَقِيلَ : يا روح اَللَّه و ما اَلْأَحْمَقُ ؟ قَالَ : اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا فَذَلِكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِه》[قصص الانبیاء راوندی/۴۱۷] ✅نکته مهم در کلام مسیح این است که "خودرائی" درموارد "حق وحقوق" مطرح شده واین صِرفاً یک خود رائیِ اخلاقی نیست بلکه خودرائی سیاسی است که ارباب قدرت به آنچنان سقوط اخلاقی میرسند که حاضر به تمکین هیچ حقی نیستند!کسانیکه بهرمند ازمنفعت و یا منصبی هستند و بار "حق مردم" را نیز،بدوش دارند. ✍️ حجت الاسلام هادی سروش @quranpuyan
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق 🛑قسمت ششم تابعِ حاکمِ جور، است ↩️ادامه فصل دوازدهم 🔶"عن المعصوم(ع): العلماء أحبّاء االله ما أَمَروا بالمعروف و نَهَوا عن المنکر و لم یمیلوا فى الدنیا و لم یختلفوا أبواب السلاطین، فإذا رأیتم مالُوا إلى الدنیا و اختلفوا أبواب السلاطین، فلاتحملوا عنهم العلم و لاتصلّوا خلفهم و لاتَعودوا أمراضهم و لاتشیّعوا جنائزهم، فإنّهم آفَۀُ الدین و فسادُ الإسلام یُفْسِدون الدین کما یفسد الخلّ العسل; 🔷علما، دوستان خدایند مادامى که امر به معروف و نهى از منکر مى نمایند و میل به و ذخارف آن نمى کنند و رفت و آمد به سلاطین نمى نمایند. اگر میل به دنیا نمودند و دربارى شدند از آنها علم یاد نگیرید، نماز پشت سر آنها نخوانید، و اگر مریض شدند از آنها عیادت نکنید،و اگر مُردند تشییع جنازه آنها را ننمایید، زیرا آن علما هستند و دین را فاسد مى کنند به همان گونه که سرکه عسل را فاسد مى کند.ِ 🌴عن النَّبى(ص): إذا رأیت العالم یخالط السلطان مخالطۀ کثیرۀ فاعْلم أنّه لصّ پیغمبر(ص): اگر دیدى عالمى با سلطانى زیاد رفت و آمد مى کند و وابسته دستگاه شده است، بدان او دزد است و عالم نیست. 📨🖊منقول است امام سجاد ـ صلوات االله علیه ـ نامه به یکى از علمایى که با سلطان وقت سازش کرده بود نوشته و او را موعظه فرموده که از مضامین آن نامه جملات زیر است 💢بدان کمترین کتمان حق و سبک ترین بارى که بر دوش دارى، این است که وحشتى که ظالم داشت او را از آن دور کردى و راه گمراهى را با نزدیکى تو به او و اجابت دعوت او برایش هموار کردى. وه چه مى ترسم که در روز جزا همراه خائنین، گرفتار گناه خود باشى و اینکه از چیزى که مى گیرى براى اعانت با ستمکاران مسؤول از آن باشى، تو مالى گرفتى که مال تو نشده است ازکسى که به تو داده است، و نزدیک شدى به کسى که رد نکرده است به احدى حق او را، و تو هم با نزدیک شدن به آن هیچ باطلى را رد نکردى، و با کسى دوستى کردى که دشمن خدا است، آیا چنان نیست که تو را دعوت کردند و تو را قطب آسیاب مظالم و جسرى که از روى تو به سوى بلاها عبور مى کنند و نردبانى که به بام گمراهى هاى خود بروند قرار دادند؟ و دعوت کردند تو را به سوى گمراهى و تو را به راه خود بردند به واسطه وجود تو در دستگاه و نزدیکى با آنها، علما را به شک انداخته اند و قلوب جهّال را براى خود صید کرده اند، نزدیک ترین وزراء و نیرومندترین یاران آنها به اندازه تو بر آنها ننهاد و دل خاصّه و عامّه را به سوى آنها جلب نکرد،چه بسیار کم به تو دادند در مقابل آنچه از تو گرفتند، چه کم براى تو آباد کردند در مقابل آنچه که خراب نمودند، خوب مواظب خودت باش که دیگرى نظر به تو نمى کند و چون مرد مسؤول،خودت را در تحت محاکمه قرار بده. 👈آنچه از این روایت استفاده مى شود این است که عالمى که با حاکم جائر غاصب، همکارى مى کند، ضررش به دین و اسلام و مملکت از دستگاه حاکم زیادتر است; زیرا حاکم جائر بر ابدان حکومت مى کند و علما بر قلوب; به عبارت دیگر عالمى که از حاکم جائر تبعیت مى کند و کارهاى او را جنبه دینى مى دهد، تملّک قلوب مى نماید، همان نحو که خود آن سلطان تملّک ابدان نموده است" 📚از كتاب نظام حكومت در اسلام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ﷽ 🤲إِلٰهِى أَذْهَلَنِى عَنْ إِقامَةِ شُكْرِكَ تَتابُعُ طَوْلِكَ، وَأَعْجَزَنِى عَنْ إِحْصاءِ ثَنائِكَ فَيْضُ فَضْلِكَ، وَشَغَلَنِى عَنْ ذِكْرِ مَحامِدِكَ تَرادُفُ عَوائِدِكَ، وَأَعْيانِى عَنْ نَشْرِ عَوارِفِكَ تَوَالِى أَيادِيكَ، وَهٰذا مَقامُ مَنِ اعْتَرَفَ بِسُبُوغِ النَّعْماءِ وَقابَلَها بِالتَّقْصِيرِ، وَشَهِدَ عَلىٰ نَفْسِهِ بِالْإِهْمالِ وَالتَّضْيِيعِ، وَأَنْتَ الرَّؤُوفُ الرَّحِيمُ 💞معبودم، پیاپی آمدن نیکی و محبّتت، برپاداشتن سپاست را از یاد من برد و فراوانی بخششت، مرا از شمارش ستایشت درمانده ساخت و در پی هم آمدن احسانت، مرا از یاد اوصاف نیکت بازداشت و پشت هم رسیدن نعمت‌هایت مرا از گسترش خوبی‌هایت درمانده کرد، این است جایگاه آن‌که به فراوانی نعمت‌های تو در برابر آن به کوتاهی خود اقرار دارد و به زیان خود به سستی در بندگی و هدر دادن نعمت‌ها گواهی می‌دهد و تویی نیک‌خو و مهرورز، مهربان، 💫المناجاة السادسة: مناجاة الشاكرين 📍کانال قرآن پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا