#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_395
❇️موضع #اسلام در برابر مساله #ثروت
💠وَ أَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا لَخَسَفَ بِنا وَيْكَأَنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكافِرُونَ (۸۲/قصص)
🌱و همان كسانی كه موقعيّت ديروز او (قارون) را آرزو میكردند (با ديدن صحنه هلاكت او) میگفتند: وای! (بر ما) گويا خداوند، (رزق و) روزی را بر هركس از بندگانش كه بخواهد، گشاده و يا تنگ میگرداند، (و) اگر خداوند بر ما منت ننهاده بود، هر آينه ما را نيز (با او) به قعر زمين برده بود، وای! گويی كافران، رستگار نمیشوند
🔷نبايد از آنچه گفتيم اين چنين استنباط شود كه اسلام در برابر مال و ثروت موضع منفی دارد و با آن مخالف است، نبايد تصور كرد كه اسلام، فقر را میپسندد و دعوت به فقر میكند و آن را وسيله كمالات معنوی میداند.
بلكه به عكس اسلام به عنوان يك وسيله مؤثر و كارساز روی آن تكيه میكند
🔷جوامع اسلامی بايد بكوشند هر چه بيشتر، غنی و بینياز گردند، به مرحله خودكفايی برسند و روی پای خود بايستند و شرف و عزت و استقلال خود را بر اثر فقر، فدای وابستگی به ديگران نكنند و بدانند خط اصيل اسلام اين است.
🔷اصولا يك ملت فقير، نمیتواند آزاد و سربلند زندگی كند.
فقر وسيله وابستگی است.
فقر مايه روسياهی در دنيا و آخرت است.
و فقر انسان را به گناه و آلودگی دعوت میكند.
همانگونه كه در حديثی از امام صادق ع میخوانيم:
غنی يحجزك عن الظلم خير من فقر يحملك علی الاثم:
" بینيازی كه تو را از تجاوز به حق ديگران باز دارد از فقری كه تو را وادار به گناه كند بهتر است"۶.
جوامع اسلامی بايد بكوشند هر چه بيشتر، غنی و بینياز گردند، به مرحله خودكفايی برسند و روی پای خود بايستند و شرف و عزت و استقلال خود را بر اثر فقر، فدای وابستگی به ديگران نكنند و بدانند خط اصيل اسلام اين است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_395
❇️#آیه84قصص
💠مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزَی الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ إِلاَّ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۸۴/قصص)
🌱هركس نيكی آورد، برای او (پاداشی) بهتر از آن خواهد بود، و هر كس بدی آورد، پس كسانی كه كارهای ناروا انجام دهند، جز (به اندازه) آنچه كردهاند، مجازات نمیشوند.
🔹كار نيك، مطلوب و پسنديده است، از هر كس و به هر مقدار كه باشد. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ»*
🔹مهمتر از انجام كار نيك، به سلامت رساندن آن به صحنهی قيامت است. «جاءَ بِالْحَسَنَةِ» (چه بسيارند كسانی كه كارهای خوبی انجام میدهند، ولی به واسطه گناه، منّت گذاشتن، عُجب و يا تحقير ديگران، آن را از بين میبرند و نمیتوانند كار خوب خود را به قيامت برسانند.)
۳- انسانها در انتخاب راه زندگی خود آزادند. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ- مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ»
🔹حتّی در گفتار، سخن خويش را از خوبیها آغاز كنيم. (ابتدا كلمه «الحسنة» آمده، سپس «السيئة»)
🔹در نظام سراسر لطف الهی، پاداش نيكیها بيشتر از خود نيكیهاست هر چند به مرحله عمل نرسد و در حالت انديشه و طرح باقی بماند، ولی كيفر كار بد به اندازه كار بد و به شرطی است كه از درجهی فكر و انديشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. «عَمِلُوا السَّيِّئاتِ»
🔹كار نيك ديگران را فراموش نكنيم، حتّی اگر يك عمل ساده باشد، «الحسنة» ولی بدكاران را وقتی جزا دهيم كه بركار بد خود اصرار داشته باشند. «ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
🔹خداوند پاداش نيكیها را با فضل خود میدهد، ولی در كيفر بدكاران با عدل خويش رفتار میكند. فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها- فَلا يُجْزَی ... إِلَّا ما كانُوا يَعْمَلُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣5⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹فراز آیات ۹۸-۸۳ سوره کهف
وَيَسْأَلُونَكَ عَن ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا {83}
و از تو در باره ذوالقرنين مىپرسند بگو به زودى چيزى از او براى شما خواهم خواند {83}
إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا {84}
ما در زمين به او امكاناتى داديم و از هر چيزى وسيلهاى بدو بخشيديم {84}
فَأَتْبَعَ سَبَبًا {85}
پس وسیله ای را بکار گرفت {85}
حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا {86}
تا آنگاه كه به غروبگاه خورشيد رسيد به نظرش آمد كه [خورشيد] در چشمهاى گلآلود و سياه غروب مىكند و نزديك آن طايفهاى را يافت فرموديم اى ذوالقرنين [اختيار با توست] يا عذاب مىكنى يا در ميانشان [روش] نيكويى پيش مىگيرى {86}
قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُّكْرًا {87}
گفت اما هر كه ستم ورزد عذابش خواهيم كرد سپس به سوى پروردگارش بازگردانيده مىشود آنگاه او را عذابى سختخواهد كرد {87}
وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاء الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا {88}
و اما هر كه ايمان آورد و كار شايسته كند پاداشى [هر چه] نيكوتر خواهد داشت و به فرمان خود او را به كارى آسان واخواهيم داشت {88}
ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا {89}
سپس راهى [ديگر] را دنبال كرد {89}
حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا {90}
تا آنگاه كه به جايگاه برآمدن خورشيد رسيد [خورشيد] را [چنين] يافت كه بر قومى طلوع مىكرد كه براى ايشان در برابر آن پوششى قرار نداده بوديم {90}
كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا {91}
اين چنين [مىرفت] و قطعا به خبرى كه پيش او بود احاطه داشتيم {91}
ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا {92}
باز راهى را دنبال نمود {92}
حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا {93}
تا وقتى به ميان دو سد رسيد در برابر آن دو [سد] طايفهاى را يافت كه نمىتوانستند هيچ زبانى را بفهمند {93}
قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا {94}
گفتند اى ذوالقرنين ياجوج و ماجوج سخت در زمين فساد مىكنند آيا [ممكن است] مالى در اختيار تو قرار دهيم تا ميان ما و آنان سدى قرار دهى {94}
قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا {95}
گفت آنچه پروردگارم به من در آن تمكن داده [از كمك مالى شما] بهتر است مرا با نيرويى [انسانى] يارى كنيد [تا] ميان شما و آنها سدى استوار قرار دهم {95}
آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا {96}
براى من قطعات آهن بياوريد تا آنگاه كه ميان دو كوه برابر شد گفت بدميد تا وقتى كه آن [قطعات] را آتش گردانيد گفت مس گداخته برايم بياوريد تا روى آن بريزم {96}
فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا {97}
[در نتيجه اقوام متجاوز] نتوانستند از آن [مانع] بالا روند و نتوانستند آن را سوراخ كنند {97}
قَالَ هَذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي فَإِذَا جَاء وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاء وَكَانَ وَعْدُ رَبِّي حَقًّا {98}
گفت اين رحمتى از جانب پروردگار من است و[لى] چون وعده پروردگارم فرا رسد آن [سد] را درهم كوبد و وعده پروردگارم حق است {98}
♻️عصاره فراز آیات ۹۸-۸۳ : خدا با تدبیر و مشیت خود، با مکنت دادن به ذوالقرنین، و تامین اسباب مورد لزوم، او را برای اجرای عدالت و کمک به مردم مورد تجاوز فرستاد.
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
✅✅ اطلاعيه ثبت نام #پانزدهمین_دوره_آموزشی "روش مطالعه و #فهم_بهتر قرآن "
پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سورههاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد اعلام ميگردد:
💢زمان ثبت نام:از شنبه 3 #دي لغايت 4 شنبه 14 دي ماه
🔷 شروع دوره از يكشنبه 18دي ماه بمدت 2 ماه بطور #مجازی
✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. زمان امتحان مجازي هم با هماهنگي متقاضي،تعيين ميشود.
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در #ايتا) و حل تمرين با حضور مدرس دوره و تمرين عملي #تدبر بر دو يا سه سوره و جلسات رفع اشكال آنلاين در #اسكايپ
✅دريافت فايلهاي #صوتي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقای سيدكاظم فرهنگ) بصورت افلاين
✅دريافت يك جلد #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅شركت در امتحان مجازي پايان دوره
🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد:
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
(هزينه ثبت نام دوره ،بدون افزايش نسبت به دوره قبل ميباشد.)
♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز سه شنبه 6دي ماه سالروز شهادت حضرت فاطمه س با 10 درصد #تخفيف مي باشد.
👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ،به لينكهاي زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
🗓باگراميداشت ۲۵ دسامبر سالروز ولادت حضرت #عیسی ع
✅دو نگرانیِ #مسیح(ع) در سقوطِ معرفتی و سقوطِ سیاسی
به دو آموزه مهم عيسي که یکی در اوج "عرفان" است ، و دیگری ناظر به مسائل "اجتماعی و سیاسی" است ، توجه وافر فرمایید تا عظمت روحی آن پیامبر بزرگ را بشناسید.
🟢 موضوع اول ؛ " #سقوط_معرفتی "
بنا به کلام بی بدیل عیسای مسیح ؛ ورود به گناه ؛ ورود به آتش است ، و تصور گناه و لذت آن تصور [ بدون ارتکاب ] ؛ دود وسیاهی بر جان و روح آدمی است .
باور این حقیقتِ معرفتی ، "باب الله" را به روی انسان می گشاید.
🔻متن فرمایش حضرت مسیح را ببینید؛
امام صادق (ع) میفرماید :
روزى حواريّون نزد حضرت عيسى (ع) آمدند و به حضرتش عرض كردند:
اى آموزگار نيكى! ما را ارشاد فرما.
حضرت عيسى (ع)به آنان فرمود:
موسى كليم اللّه به شما دستور داده است كه به خداوند تبارك و تعالى سوگند دروغ ياد نكنيد و من به شما فرمان مىدهم كه به خداوند نه سوگند دروغ و نه راست ياد كنيد.
حواريّون عرض كردند:اى روح اللّه! بيشتر ما را راهنمايى فرما.
حضرت مسیح (ع) فرمود: موسى كليم اللّه به شما فرمان نموده است كه [گناه] زنا نكنيد و من به شما دستور مىدهم كه اصلا در مورد[گناه] فكر هم نكنيد. زيرا هركس در مورد[گناه] زنا فكر كند مانند كسى است كه در خانهاى طلاكارى شده آتش بيفروزد و دود آتش، نقش و نگارها را سياه كند، گرچه خانه آتش نگرفته است. / إجتمع الحواریّون إلی عیسی(ع) فقالوا له: یا معلّم الخیر، أرشدنا. فقال لهم: إن موسی کلیم اللّه(ع) أمرکم أن لاتحلفوا باللّه تبارک وتعالی کاذبین وأنا آمرکم أن لاتحلفوا باللّه کاذبین ولاصادقین.
قالوا: یا روح، اللّه زدنا. فقال: إن موسی نبیّ اللّه(ع) أمرکم أن لا تزنوا وأنا آمرکم أن لاتحدّثوا أنفسکم بالزنا فضلاً عن أن تزنوا؛ فإنّ من حدث نفسه بالزّنا کان کمن أوقد فی بیت مزوق فأفسد التّزاویق الدّخان وإن لم یحترق البیت. 》[الکافی۵۴۲/۷]
🟢موضوع دوم ؛ "غرور و #خودرائی_سیاسی "
در اندیشه حضرت مسیح که طبیبِ بی رقیبِ هر بیمارِ نابینا و ناشنوایی است ، مرض سختِ "جهالت" قابل معالجه نیست ! این بیماری ، از آنِ مغرورانِ خود رائی است!
🔻متن فرمایش ایشان چنین است ؛
امام صادق (ع) از قول حضرت مسیح نقل میکنند که فرمود:
《من توانستم به اذن خداوند مردگان را زنده كنم و پيسى و كورى را شفا بخشم ولى نتوانستم حماقت و نادانى انسانها را درمان كنم.
شخصی از حضرت مسیح (ع) پرسيد: احمق به چهكسى گويند؟
حضرت فرمود:
كسى كه به خود مغرور است و همۀ فضيلتها و خوبىها را براى خود و پيشبرد منافع خود مىخواهد و همه حق را براى خود قائل است و ديگران را صاحب حقى نمىداند. چنين كسى هيچ دارويى ندارد . إِنَّ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ قَالَ : دَاوَيْتُ اَلْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ أَبْرَأْتُ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اَللَّهِ ، وَ عَالَجْتُ اَلْأَحْمَقَ ، فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِهِ !
فَقِيلَ : يا روح اَللَّه و ما اَلْأَحْمَقُ ؟ قَالَ : اَلْمُعْجَبُ بِرَأْيِهِ وَ نَفْسِهِ اَلَّذِي يَرَى اَلْفَضْلَ كُلَّهُ لَهُ لاَ عَلَيْهِ وَ يُوجِبُ اَلْحَقَّ كُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يُوجِبُ عَلَيْهَا فَذَلِكَ اَلْأَحْمَقُ اَلَّذِي لاَ حِيلَةَ فِي مُدَاوَاتِه》[قصص الانبیاء راوندی/۴۱۷]
✅نکته مهم در کلام مسیح این است که "خودرائی" درموارد "حق وحقوق" مطرح شده واین صِرفاً یک خود رائیِ اخلاقی نیست بلکه خودرائی سیاسی است که ارباب قدرت به آنچنان سقوط اخلاقی میرسند که حاضر به تمکین هیچ حقی نیستند!کسانیکه بهرمند ازمنفعت و یا منصبی هستند و بار "حق مردم" را نیز،بدوش دارند.
✍️ حجت الاسلام هادی سروش
@quranpuyan
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق #روحاني
🛑قسمت ششم
#عالم تابعِ حاکمِ جور، #آفت_دین است
↩️ادامه فصل دوازدهم
🔶"عن المعصوم(ع): العلماء أحبّاء االله ما أَمَروا بالمعروف و نَهَوا عن المنکر و لم یمیلوا فى الدنیا و لم یختلفوا أبواب السلاطین، فإذا رأیتم مالُوا إلى الدنیا و اختلفوا أبواب السلاطین، فلاتحملوا عنهم العلم و لاتصلّوا خلفهم و لاتَعودوا أمراضهم و لاتشیّعوا جنائزهم، فإنّهم آفَۀُ الدین و فسادُ الإسلام یُفْسِدون الدین کما یفسد الخلّ العسل;
🔷علما، دوستان خدایند مادامى که امر به معروف و نهى از منکر مى نمایند و میل به #دنیا و ذخارف آن نمى کنند و رفت و آمد به #دربار سلاطین نمى نمایند. اگر میل به دنیا نمودند و دربارى شدند از آنها علم یاد نگیرید، نماز پشت سر آنها نخوانید، و اگر مریض شدند از آنها عیادت نکنید،و اگر مُردند تشییع جنازه آنها را ننمایید، زیرا آن علما #آفت_دین هستند و دین را فاسد مى کنند به همان گونه که سرکه عسل را فاسد مى کند.ِ
🌴عن النَّبى(ص): إذا رأیت العالم یخالط السلطان مخالطۀ کثیرۀ فاعْلم أنّه لصّ
پیغمبر(ص): اگر دیدى عالمى با سلطانى زیاد رفت و آمد مى کند و وابسته دستگاه شده است، بدان او دزد است و عالم نیست.
📨🖊منقول است امام سجاد ـ صلوات االله علیه ـ نامه به یکى از علمایى که با سلطان وقت سازش کرده بود نوشته و او را موعظه فرموده که از مضامین آن نامه جملات زیر است
💢بدان کمترین کتمان حق و سبک ترین بارى که بر دوش دارى، این است که وحشتى که ظالم داشت او را از آن دور کردى و راه گمراهى را با نزدیکى تو به او و اجابت دعوت او برایش هموار کردى.
وه چه مى ترسم که در روز جزا همراه خائنین، گرفتار گناه خود باشى و اینکه از چیزى که مى گیرى براى اعانت با ستمکاران مسؤول از آن باشى، تو مالى گرفتى که مال تو نشده است ازکسى که به تو داده است، و نزدیک شدى به کسى که رد نکرده است به احدى حق او را، و تو هم با نزدیک شدن به آن هیچ باطلى را رد نکردى، و با کسى دوستى کردى که دشمن خدا است، آیا چنان نیست که تو را دعوت کردند و تو را قطب آسیاب مظالم و جسرى که از روى تو به سوى بلاها عبور مى کنند و نردبانى که به بام گمراهى هاى خود بروند قرار دادند؟
و دعوت کردند تو را به سوى گمراهى و تو را به راه خود بردند به واسطه وجود تو در دستگاه و نزدیکى با آنها، علما را به شک انداخته اند و قلوب جهّال را براى خود صید کرده اند، نزدیک ترین وزراء و نیرومندترین یاران آنها به اندازه تو #روپوش بر #فساد آنها ننهاد و دل خاصّه و عامّه را به سوى آنها جلب نکرد،چه بسیار کم به تو دادند در مقابل آنچه از تو گرفتند، چه کم براى تو آباد کردند در مقابل آنچه که خراب نمودند،
خوب مواظب خودت باش که دیگرى نظر به تو نمى کند و چون مرد مسؤول،خودت را در تحت محاکمه قرار بده.
👈آنچه از این روایت استفاده مى شود این است که عالمى که با حاکم جائر غاصب، همکارى مى کند، ضررش به دین و اسلام و مملکت از دستگاه حاکم زیادتر است; زیرا حاکم جائر بر ابدان حکومت مى کند و علما بر قلوب; به عبارت دیگر عالمى که از حاکم جائر تبعیت مى کند و کارهاى او را جنبه دینى مى دهد، تملّک قلوب مى نماید، همان نحو که خود آن سلطان تملّک ابدان نموده است"
📚از كتاب نظام حكومت در اسلام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
﷽
#دعاهای_روزانه
🤲إِلٰهِى أَذْهَلَنِى عَنْ إِقامَةِ شُكْرِكَ تَتابُعُ طَوْلِكَ، وَأَعْجَزَنِى عَنْ إِحْصاءِ ثَنائِكَ فَيْضُ فَضْلِكَ، وَشَغَلَنِى عَنْ ذِكْرِ مَحامِدِكَ تَرادُفُ عَوائِدِكَ، وَأَعْيانِى عَنْ نَشْرِ عَوارِفِكَ تَوَالِى أَيادِيكَ، وَهٰذا مَقامُ مَنِ اعْتَرَفَ بِسُبُوغِ النَّعْماءِ وَقابَلَها بِالتَّقْصِيرِ، وَشَهِدَ عَلىٰ نَفْسِهِ بِالْإِهْمالِ وَالتَّضْيِيعِ، وَأَنْتَ الرَّؤُوفُ الرَّحِيمُ
💞معبودم، پیاپی آمدن نیکی و محبّتت، برپاداشتن سپاست را از یاد من برد و فراوانی بخششت، مرا از شمارش ستایشت درمانده ساخت و در پی هم آمدن احسانت، مرا از یاد اوصاف نیکت بازداشت و پشت هم رسیدن نعمتهایت مرا از گسترش خوبیهایت درمانده کرد، این است جایگاه آنکه به فراوانی نعمتهای تو در برابر آن به کوتاهی خود اقرار دارد و به زیان خود به سستی در بندگی و هدر دادن نعمتها گواهی میدهد و تویی نیکخو و مهرورز، مهربان،
💫المناجاة السادسة: مناجاة الشاكرين
📍کانال قرآن پویان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
#سوره_مبارڪہ_انعام
#سوره_مبارڪہ_اعراف
#سوره_مبارڪہ_انفال
#سوره_مبارڪہ_توبه
#سوره_مبارڪہ_یونس
#سوره_مبارڪہ_هود
#سوره_مبارڪہ_یوسف
#سوره_مبارڪہ_رعد
#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
#سوره_مبارڪہ_حجر
#سوره_مبارڪہ_نحل
#سوره_مبارڪہ_إسراء
#سوره_مبارڪہ_کهف
#سوره_مبارڪہ_مریم
#سوره_مبارڪہ_طه
#سوره_مبارڪہ_انبیاء
#سوره_مبارڪہ_حج
#سوره_مبارڪہ_مومنون
#سوره_مبارڪہ_نور
#سوره_مبارڪہ_فرقان
#سوره_مبارڪہ_شعراء
#سوره_مبارڪہ_نمل
#سوره_مبارڪہ_قصص
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قصص_عنکبوت
📄#صفحه_396
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_396
❇️#آیه88قصص
💠وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (۸۸/قصص)
🌱و (هرگز) معبود ديگری را با «اللّه» مخوان كه معبودی جز او نيست. همه چيز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكميّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوی او بازگردانده میشويد.
🔹موحّد واقعی كسی است كه از همهی معبودها، ابَرقدرتها، ايسمها وطاغوتها آزاد باشد. «لا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلهاً آخَرَ»
🔹به آنچه رفتنی است، دل نبنديم و خود را اسير آنها نسازيم. «كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» چنانكه حضرت ابراهيم فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ»
🔹حاكميّت، مخصوص خداوند است. «لَهُ الْحُكْمُ»
🔹معبود واقعی چند شرط دارد:
الف: فناپذير نباشد. «كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ»
ب: بر هستی فرمانروا باشد. «لَهُ الْحُكْمُ»
ج: فرجام همه به دست او باشد. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»
🔹مرگ، نابودی نيست، بازگشت به مبدأ است. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»
👈پایان سوره قصص
پروردگارا! مزهی تلاوت، تدبّر و پندگيری از قرآن را به ما بچشان.
پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنیبخش قرار ده.
پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سيرهوسنّت پيامبراكرم صلی الله عليه و آله واهلبيت معصومش عليهم السلام قرار بده.
آمين ربّ العالمين
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_396
❇️ زِ #عمل کار برآید !
💠أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ. عنکبوت/۲
🌱 آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مىشوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمىگيرند؟!
🔹كلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصىهاى آن است. و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از شعارهاى دروغين جدا مىشود، حوادث و آزمايشها را «فتنه» مىگويند.
🔹 ايمان، تنها با زبان و شعار نيست، بلكه همراه با آزمايش است.
ادّعا كافى نيست، بايد عملكرد را ديد و قضاوت كرد.
🍃سعديا گرچه سخندان ونصحيتگويى
زعمل كار برآيد به سخندانى نيست🍃
📚برگرفته از ڪانال نڪات قرآنی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan