eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (۸۸/قصص) 🌱‏و (هرگز) معبود ديگری را با «اللّه» مخوان كه معبودی جز او نيست. همه چيز جز وجه او نابود است، حُكم (و حاكميّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوی او بازگردانده می‌شويد. 🔹موحّد واقعی كسی است كه از همه‌ی معبودها، ابَرقدرت‌ها، ايسم‌ها وطاغوت‌ها آزاد باشد. «لا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلهاً آخَرَ» ‏🔹به آنچه رفتنی است، دل نبنديم و خود را اسير آنها نسازيم. «كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» چنانكه حضرت ابراهيم فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ» ‏ 🔹حاكميّت، مخصوص خداوند است. «لَهُ الْحُكْمُ» ‏ 🔹معبود واقعی چند شرط دارد: ‏الف: فناپذير نباشد. «كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» ‏ب: بر هستی فرمانروا باشد. «لَهُ الْحُكْمُ» ‏ج: فرجام همه به دست او باشد. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» ‏ 🔹مرگ، نابودی نيست، بازگشت به مبدأ است. «إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» 👈پایان سوره قصص ‏پروردگارا! مزه‌ی تلاوت، تدبّر و پندگيری از قرآن را به ما بچشان. ‏پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنی‌بخش قرار ده. ‏پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سيره‌وسنّت پيامبراكرم صلی الله عليه و آله واهل‌بيت معصومش عليهم السلام قرار بده. ‏آمين ربّ العالمين‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ زِ کار برآید ! 💠أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ.    عنکبوت/۲ 🌱 آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند؟! 🔹كلمه‌ى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصى‌هاى آن است. و چون در حوادث و سختى‌ها، جوهره‌ى انسان از شعارهاى دروغين جدا مى‌شود، حوادث و آزمايش‌ها را «فتنه» مى‌گويند. 🔹 ايمان، تنها با زبان و شعار نيست، بلكه همراه با آزمايش است. ادّعا كافى نيست، بايد عملكرد را ديد و قضاوت كرد. 🍃سعديا گرچه سخندان ونصحيت‌گويى‌                زعمل كار برآيد به سخندانى نيست‌🍃 📚برگرفته از ڪانال نڪات قرآنی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بهای 🌱آیا مردم حساب کردن أَن يُتْرَكُوا، به حال خودشون رها میشن، همینکه بگن: آمَنَّا، ایمان آوردیم. وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ، و دیگه امتحان نمیشن؟ 2/عنکبوت ❓همینکه من بگم ایمان دارم به خدا، به آخرت. خدا کریمه، خدا رزّاقه. توکل به خدا، یا ربّ. ذکر بگم کافیه؟ ❓چرا امتحان میگیرن تو مدرسه؟ که اول خودمون بفهمیم از کجا میلنگیم که روش بیشتر تمرین کنیم. ❓دوم تا معلم به هر شاگردی متناسب با نقطه ضعفش تمرین بده، تا در اون زمینه قوی بشه. 🔹پس بعضی آزمونهای زندگی، دائما برامون تکرار میشن. چون هنوز پاسش نکردیم، ضعف داریم توش. انقدر به حالتای مختلف تکرار میشه، که بالاخره یا یادش بگیریم و بریم جلو، یا تسلیم بشیم و بکِشیم عقب. ❓آیا حساب کردی أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ، همینجوری میری بهشت، بدون اینکه امتحانای قبلیا که بهشتی شدن، ازت گرفته بشه؟؟ 🔹مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ ، به سختی افتادن، وَالضَّرَّاءُ و خیلی ضررها دیدن، وَزُلْزِلُوا و متزلزل شدن؛ داشت کل ایمانشون از بین میرفت. تا جاییکه حتی خود رسول(!) و مومنین باهاش گفتن: مَتَى نَصْرُ اللَّهِ، پس کو موفقیتی که خدا گفت بهش میرسین!؟ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ، بله، قطعا موفقیت نزدیکه (214/بقره) آبدیده که شدن، بهش رسیدن. ❓بهشت من چیه؟ هر شرایط ایده آلی که دنبالشم، آرزوشو دارم، تصورشو میکنم. چه مادی، چه معنوی. ❓چطور وارد اون بهشت بشم؟ بهاش رو باید بپردازم، نگاه کنم کیا قبل من به اون شرایط ایده آل رسیدن؟ منم اگه همون بها رو بدم، همون نتیجه رو میگیرم. 🔹مثلا، اگه بهشت برای من موفقیت اقتصادیه، باید یه نمونه موفق، متناسب با شرایط خودم، در راستای هدفم پیدا کنم. رئیس فلان شرکت رو ببینم، که مثل الان من، از صفر شروع کرده. و الان، شرایط مالیش، همون ایده آلی هست که من برای آیندم دارم. پس آیه رو مجدد به نسبت این هدف بخونم: ❓آیا حساب کردی همینجوری پولدار میشی، بدون اینکه امتحانای قبلیا که پولدار شدن، ازت گرفته بشه؟؟ 🔹به سختی افتادن، و خیلی ضررها دیدن، و متزلزل شدن؛ داشت کل سرمایشون از بین میرفت. تا جاییکه حتی خود صاحب شرکت(!) و کارمنداش باهاش گفتن: پس کو موفقیتی که خدا گفت بهش میرسین!؟ بله، قطعا موفقیت نزدیکه. آبدیده که شدن، بهش رسیدن. 🔹میخوام ازدواج کنم؟ دکتر بشم؟ ورزشکار بشم؟ هنرمند بشم؟ مهاجرت کنم؟ مدیر موفق بشم؟ همسر خوب بشم؟ بنده خدا بشم؟ عمل صالح کنم؟ 👈باید یه الگوی موفق در راستای ایده آلم پیدا کنم، بر مبنای اون، آیه رو از اول بخونم، بهای بهشتم رو بپردازم، تا بتونم واردش بشم. 📚تفسیر  آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه: ☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید ☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید 🔰🔰شما را به حضور در دوره بهتر قرآن دعوت می کنیم. ✅✅حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند. ✅✅✅کل دوره، 8 هفته است.برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست. گروه مجازي دوره اموزشي (در ) و جلسات رفع اشكال آنلاين در 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 👈 اطلاعات بيشتر در در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan 🛑ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 ♻ ثبت نام علاقمندان تا پايان روز سه شنبه 6دي ماه سالروز شهادت حضرت فاطمه س با 10 درصد مي باشد.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۹۸-۸۳ سوره کهف ▪️آیه ۸۴ : «از هر چیز وسیله ای» به این معنی است که مثلاً از لحاظ علمی عالم بود و از لحاظ نظامی گری به فنون جنگها دانا بود و ابزارهای جنگی زمان خویش را داشت و از لحاظ مالی ثروتمند بود و از لحاظ نیروی انسانی اشخاصی کافی را در خدمت خویش داشت. و خلاصه اینکه چیزی نبود که آدمهای موفق زمان او داشته باشند و او نداشته باشد. ▪️آیه های ۸۸-۸۷ : معلوم می شود ذوالقرنین مردی کاملاً عادل بوده و قائل به «سوختن خشک و تر با هم» نبوده و معتقد بوده که با هر کس باید براساس عکس العمل صحیح رفتارهای خودش رفتار شود و بر همین اساس هم میان آنان حکم می راند. از تفسیر مرحوم مهندس جمال گنجه ای ▪️کلمه سبب ۵ بار در قرآن بکار رفته که ۴ بار آن در سوره کهف است ▪️تکرار ۳ باره وعد ربی و وعدالله، و ۳ بار کلمه موعد ▪️در سوره انبیا آیه ۹۶ نیز به یاجوج و ماجوج اشاره شده است که قبل از قیامت در دوران رجعت بر مردم هجوم میاورند.ممکن است این عناوین اشاره به قومی باشد نه لزوما نام افراد.چرا که چنین افرادی که از آن زمان تا قبل از قیامت زنده مانده باشند، ثبت نشده اند. ▪️در آیه ۹۸ ذوالقرنین پس از موفقیت در ساخت سد و جلوگیری از تهاجم دشمن،آنرا رحمت خدا خواند برخلاف داستان صاحب باغ که موفقیت و برتری ظاهریش را بخود نسبت میداد. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌱جملات زیبای (ع) 🎉💸ثروت خود را بر روی این زمین نیندوزید زیرا ممکن است بید یا زنگ به آن آسیب رسانند و یا دزد آن را برباید. ثروت تان را در آسمان بیندوزید. در جایی که از بید و زنگ و دزد خبری نیست. اگر ثروت شما در آسمان باشد. فکر و دل تان نیز در آن جا خواهد بود. 💎چشم. چراغ وجود انسان است. اگر چشم تو باشد. تمام وجودت نیز پاک و روشن خواهد بود ولی اگر چشمت با شهوت و طمع تیره شده باشد. تمام وجودت هم در تاریکی عمیقی فرو خواهد رفت. 💎مرواریدهای خود را نزد خوک ها نگذارید چون قادر به تشخیص ارزش آنها نمی باشند آنها مرواریدها را لگد مال می کنند و برگشته و به شما حمله ور خواهند شد به همین ترتیب چیزهای را در اختیار انسان های بدکار نگذارید. 💐💐 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق 🛑قسمت هفتم : جایز نیست "در چند مورد سکوت علما حرام و قیامشان در برابر ستم و ستمکاران واجب است: 1 . در صورتى که حاکم در دین بگذارد، یعنى قانونى که مخالف قانون اسلام است به عنوان اینکه از قوانین اسلام است در مملکت قرار دهد; در این صورت بر عالم سکوت حرام است و واجب است آنچه مى داند اظهار کند، به صوت اعلامیه یا سخنرانى یا به هر طریق که تمکّن دارد و روایاتى بر این معنى دلالت دارد. روايات زياد است اما يك نمونه از پیامبراسلام(ص) روایت شده که : إذا ظَهَرَتِ البِدَع فى أمّتى فلیظهر العالم علمَه فَمَنْ لم یفعل فعلیه لعنۀُ االله; زمانى که بدعت ظاهر شود در امّت اسلام، واجب است بر عالم که اظهار علم کند. اگر عالم در چنین موقعى سکوت کند لعنت خدا بر او باد. در چنین وضعى احتمال تأثیر هم شرط نیست، یعنى با علم به اینکه حرفش مؤثر نیست، خود اظهار علم واجب است. 👈به علاوه در صورتى که علماى اسلام اتفاق کنند بر گفتن و اظهار علم نمودن، مسلماً مؤثر واقع خواهد شد. با چشم خود دیدیم در اوائل مبارزه روحانیت با رژيم پهلوي که علماى اسلام با وحدت کلمه اقدام نمودند و هر عالمى در هر نقطه از ایران بود یا سخنرانى کرد یا تلگراف یا با طومار اظهار علم نمود، رژیم جبار ایران تسلیم شد و آن قوانین را که خلاف بود نقض کرد و ملغى نمود. ولى از همان وقت در صدد ایجاد اختلاف بین علما برآمدند و به وسیله عده اى گمراه ایجاداختلاف نمودند و بعد همان قوانین را امضاء کردند و پاره اى از قوانین دیگر ضد دین نیز جعل نموده و به نحوى بر مردم مسلط شدند که از حدّ عبودیت هم مى گذرد و همچنین اموال عمومى ملت را در حکم ملک شخصى خود مى دانند 📖قرآن نقشه فرعونى را چنین بیان مى کند که براى استعباد مردم، تفرقه بین آنان ایجاد کرد و آنهارا به جان هم انداخت. و ما به رأى العین دیدیم که تمام این بدبختى ها ناشى از بین و بالتبع بین مردم شدهاست. اساساً از آیات و روایات استفاده مى شود که منشأ تمام قُلدرى ها و ها و ظلم هاى حکومت هاى جائر همان و تشتت اهواء و اختلاف آراء مردم و رهبران آنها است 👈به هرحال سکوت بر عالم جایز نیست، ولو تنها بماند، ولو منتهى به زجر و شکنجه و حبس و تبعید شود. " ادامه دارد 📚از كتاب نظام حكومت در اسلام کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها چون شما را درود گفتند، به درودي بهتر يا همانند آن پاسخ گوئيد. نساء/۸۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 7 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️برترين توصيه نسبت به و 💠وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۸/عنکبوت) 🌱‏و به انسان سفارش كرديم كه به پدر و مادر خود نيكی كند، و اگر آن دو كوشيدند تا چيزی را كه بدان علم نداری شريك من سازی، از ايشان اطاعت مكن، سرانجامِ شما به سوی من است، پس شما را از (حقيقت) آنچه انجام می‌داديد آگاه خواهم ساخت. 🔷‏يكی از مهمترين آزمايشهای الهی مساله" تضاد" خط ايمان و تقوا، با پيوندهای عاطفی و خويشاوندی است، قرآن در اين زمينه تكليف مسلمانان را به روشنی بيان كرده است. ‏نخست به عنوان يك قانون كلی كه از ريشه‌های عواطف و حق‌شناسی سرچشمه می‌گيرد می‌فرمايد:" ما به انسان توصيه كرديم نسبت به پدر و مادرش نيكی كند" (وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً). 🔷‏گرچه اين يك حكم تشريعی است ولی اين مساله پيش از آنكه يك لازم تشريعی باشد به صورت يك قانون تكوينی در نهاد همه انسانها وجود دارد، و مخصوصا تعبير به" انسان" در اينجا جلب توجه می‌كند، چرا كه اين قانون مخصوص به مؤمنان نيست، بلكه هر كس شايسته نام انسان است بايد در برابر پدر و مادر حق‌شناس باشد، و احترام و تكريم و نيكی به آنها را در تمام عمر فراموش نكند، هر چند با اين اعمال هرگز نمی‌تواند دين خود را به آنها اداء كند. 🔷‏سپس برای اينكه كسی تصور نكند كه پيوند عاطفی با پدر و مادر می‌تواند بر پيوند انسان با خدا و مساله ايمان حاكم گردد، با يك استثناء صريح مطلب را در اين زمينه روشن كرده، می‌فرمايد:" و اگر آن دو (پدر و مادر) تلاش و كوشش كنند و به تو اصرار ورزند كه برای من شريكی قائل شوی، كه به آن علم نداری، از آنها اطاعت مكن" (وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما). تعبير به" جاهداك"، مفهومش به كار گرفتن نهايت تلاش و كوشش و اصرار آنها است. 🔷‏و تعبير به" ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ‌" (چيزی كه به آن علم نداری) اشاره به منطقی نبودن شرك است، چون اگر واقعا شرك صحيح بود، دليلی بر آن وجود داشت، و به تعبير ديگر جايی كه انسان علم به چيزی نداشته باشد بايد از آن پيروی نكند، تا چه رسد به اينكه علم به بطلان آن داشته باشد. ‏پيروی از چنين چيزی پيروی از جهل است، اگر پدر و مادر تو را وادار به پيروی از جهل كنند اطاعت آنها مكن، اصولا تقليد كوركورانه غلط است حتی اگر در مورد ايمان باشد تا چه رسد به شرك و كفر. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّـهِ فَإِذا أُوذِيَ فِي اللَّـهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذابِ اللَّـهِ وَ لَئِنْ جاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما فِي صُدُورِ الْعالَمِينَ (۱۰/عنکبوت) 🌱‏و برخی از مردم (به زبان) می‌گويند: به خداوند ايمان آورده‌ايم، پس هرگاه در راه خدا آزار ببينند، اذيّت و آزار مردم را به عنوان عذاب خداوند قرار می‌دهند، و اگر از جانب پروردگارت ياری و پيروزی رسد، با تأكيد می‌گويند: ما با شما بوديم. آيا (نمی‌دانند كه هيچ كس از) خدا به آنچه در دلهای جهانيان می‌گذرد، آگاه‌تر نيست؟ 🔹اظهار ايمان برخی از مردم، زبانی است، نه قلبی. «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا» ‏ 🔹گاهی ايمان، اذيّت و آزار مردم را بدنبال دارد كه بايد تحمّل كرد. «آمَنَّا- أُوذِيَ فِي اللَّـهِ» ‏ 🔹مؤمن، مقاوم است. «وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلی‌ ما آذَيْتُمُونا» ولی منافق، ناپايدار است. ‏فَإِذا أُوذِيَ‌ ... جَعَلَ‌ ... ‏ 🔹ايمان واقعی در هنگام سختی‌ها روشن می‌شود. «فَإِذا أُوذِيَ فِي اللَّـهِ» حضرت علی عليه السلام می‌فرمايد: «فی تقلب الاحوال علم جواهر الرجال» در فراز و نشيب‌ها و حالات گوناگون، جوهره‌ی انسان آشكار می‌شود. ‏ 🔹منافق، فرصت‌طلب است و به هنگام پيروزی خود را مؤمن می‌داند، و در گرفتن مزايا، اصرار می‌ورزد. «لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ» ‏ 🔹تظاهر و نهان‌كاری سودی ندارد، خداوند از درون همه آگاه است. «أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما فِي صُدُورِ الْعالَمِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan