♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣5⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات فراز آیات ۹۸-۸۳ سوره کهف
▪️آیه ۸۴ : «از هر چیز وسیله ای» به این معنی است که مثلاً از لحاظ علمی عالم بود و از لحاظ نظامی گری به فنون جنگها دانا بود و ابزارهای جنگی زمان خویش را داشت و از لحاظ مالی ثروتمند بود و از لحاظ نیروی انسانی اشخاصی کافی را در خدمت خویش داشت. و خلاصه اینکه چیزی نبود که آدمهای موفق زمان او داشته باشند و او نداشته باشد.
▪️آیه های ۸۸-۸۷ : معلوم می شود ذوالقرنین مردی کاملاً عادل بوده و قائل به «سوختن خشک و تر با هم» نبوده و معتقد بوده که با هر کس باید براساس عکس العمل صحیح رفتارهای خودش رفتار شود و بر همین اساس هم میان آنان حکم می راند.
از تفسیر مرحوم مهندس جمال گنجه ای
▪️کلمه سبب ۵ بار در قرآن بکار رفته که ۴ بار آن در سوره کهف است
▪️تکرار ۳ باره وعد ربی و وعدالله، و ۳ بار کلمه موعد
▪️در سوره انبیا آیه ۹۶ نیز به یاجوج و ماجوج اشاره شده است که قبل از قیامت در دوران رجعت بر مردم هجوم میاورند.ممکن است این عناوین اشاره به قومی باشد نه لزوما نام افراد.چرا که چنین افرادی که از آن زمان تا قبل از قیامت زنده مانده باشند، ثبت نشده اند.
▪️در آیه ۹۸ ذوالقرنین پس از موفقیت در ساخت سد و جلوگیری از تهاجم دشمن،آنرا رحمت خدا خواند برخلاف داستان صاحب باغ که موفقیت و برتری ظاهریش را بخود نسبت میداد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌱جملات زیبای #حضرت_عیسی(ع)
🎉💸ثروت خود را بر روی این زمین نیندوزید زیرا ممکن است بید یا زنگ به آن آسیب رسانند و یا دزد آن را برباید.
ثروت تان را در آسمان بیندوزید. در جایی که از بید و زنگ و دزد خبری نیست. اگر ثروت شما در آسمان باشد. فکر و دل تان نیز در آن جا خواهد بود.
💎چشم. چراغ وجود انسان است.
اگر چشم تو #پاک باشد. تمام وجودت نیز پاک و روشن خواهد بود ولی اگر چشمت با شهوت و طمع تیره شده باشد.
تمام وجودت هم در تاریکی عمیقی فرو خواهد رفت.
💎مرواریدهای خود را نزد خوک ها نگذارید چون قادر به تشخیص ارزش آنها نمی باشند آنها مرواریدها را لگد مال می کنند و برگشته و به شما حمله ور خواهند شد به همین ترتیب چیزهای #مقدس را در اختیار انسان های بدکار نگذارید.
💐💐
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق #روحاني
🛑قسمت هفتم :
#سکوت_عالم جایز نیست
"در چند مورد سکوت علما حرام و قیامشان در برابر ستم و ستمکاران واجب است:
1 . در صورتى که حاکم #بدعت در دین بگذارد، یعنى قانونى که مخالف قانون اسلام است به عنوان اینکه از قوانین اسلام است در مملکت قرار دهد; در این صورت بر عالم سکوت حرام است و واجب است آنچه مى داند اظهار کند، به صوت اعلامیه یا سخنرانى یا به هر طریق که تمکّن دارد و روایاتى بر این معنى دلالت دارد.
روايات زياد است اما يك نمونه از پیامبراسلام(ص) روایت شده که :
إذا ظَهَرَتِ البِدَع فى أمّتى فلیظهر العالم علمَه فَمَنْ لم یفعل فعلیه لعنۀُ االله;
زمانى که بدعت ظاهر شود در امّت اسلام، واجب است بر عالم که اظهار علم کند. اگر عالم در چنین موقعى سکوت کند لعنت خدا بر او باد.
در چنین وضعى احتمال تأثیر هم شرط نیست، یعنى با علم به اینکه
حرفش مؤثر نیست، خود اظهار علم واجب است.
👈به علاوه در صورتى که علماى اسلام اتفاق کنند بر گفتن و اظهار علم نمودن، مسلماً مؤثر واقع خواهد شد. با چشم خود دیدیم در اوائل مبارزه روحانیت با رژيم پهلوي که علماى اسلام با وحدت کلمه اقدام نمودند و هر عالمى در هر نقطه از ایران بود یا سخنرانى کرد یا تلگراف یا با طومار اظهار علم نمود، رژیم جبار ایران تسلیم شد و آن قوانین را که خلاف بود نقض کرد و ملغى نمود.
ولى از همان وقت در صدد ایجاد اختلاف بین علما برآمدند و به وسیله عده اى گمراه ایجاداختلاف نمودند و بعد همان قوانین را امضاء کردند و پاره اى از قوانین دیگر ضد دین نیز جعل نموده و به نحوى بر مردم مسلط شدند که از حدّ عبودیت هم مى گذرد و همچنین اموال عمومى ملت را در حکم ملک شخصى خود مى دانند
📖قرآن نقشه فرعونى را چنین بیان مى کند که براى استعباد مردم، تفرقه بین آنان ایجاد کرد و آنهارا به جان هم انداخت.
و ما به رأى العین دیدیم که تمام این بدبختى ها ناشى از #تفرقه بین #علما و بالتبع بین مردم شدهاست.
اساساً از آیات و روایات استفاده مى شود که منشأ تمام قُلدرى ها و #زورگویى ها و ظلم هاى حکومت هاى جائر همان #تفرقه و تشتت اهواء و اختلاف آراء مردم و رهبران آنها است
👈به هرحال سکوت بر عالم جایز نیست، ولو تنها بماند، ولو منتهى به زجر و شکنجه و حبس و تبعید شود. "
ادامه دارد
📚از كتاب نظام حكومت در اسلام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها
چون شما را درود گفتند، به درودي بهتر يا همانند آن پاسخ گوئيد.
نساء/۸۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_عنکبوت آیات 7 تا 14
📄#صفحه_397
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_397
❇️برترين توصيه نسبت به #پدر و #مادر
💠وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (۸/عنکبوت)
🌱و به انسان سفارش كرديم كه به پدر و مادر خود نيكی كند، و اگر آن دو كوشيدند تا چيزی را كه بدان علم نداری شريك من سازی، از ايشان اطاعت مكن، سرانجامِ شما به سوی من است، پس شما را از (حقيقت) آنچه انجام میداديد آگاه خواهم ساخت.
🔷يكی از مهمترين آزمايشهای الهی مساله" تضاد" خط ايمان و تقوا، با پيوندهای عاطفی و خويشاوندی است، قرآن در اين زمينه تكليف مسلمانان را به روشنی بيان كرده است.
نخست به عنوان يك قانون كلی كه از ريشههای عواطف و حقشناسی سرچشمه میگيرد میفرمايد:" ما به انسان توصيه كرديم نسبت به پدر و مادرش نيكی كند" (وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً).
🔷گرچه اين يك حكم تشريعی است ولی اين مساله پيش از آنكه يك لازم تشريعی باشد به صورت يك قانون تكوينی در نهاد همه انسانها وجود دارد، و مخصوصا تعبير به" انسان" در اينجا جلب توجه میكند، چرا كه اين قانون مخصوص به مؤمنان نيست، بلكه هر كس شايسته نام انسان است بايد در برابر پدر و مادر حقشناس باشد، و احترام و تكريم و نيكی به آنها را در تمام عمر فراموش نكند، هر چند با اين اعمال هرگز نمیتواند دين خود را به آنها اداء كند.
🔷سپس برای اينكه كسی تصور نكند كه پيوند عاطفی با پدر و مادر میتواند بر پيوند انسان با خدا و مساله ايمان حاكم گردد، با يك استثناء صريح مطلب را در اين زمينه روشن كرده، میفرمايد:" و اگر آن دو (پدر و مادر) تلاش و كوشش كنند و به تو اصرار ورزند كه برای من شريكی قائل شوی، كه به آن علم نداری، از آنها اطاعت مكن" (وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما). تعبير به" جاهداك"، مفهومش به كار گرفتن نهايت تلاش و كوشش و اصرار آنها است.
🔷و تعبير به" ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ" (چيزی كه به آن علم نداری) اشاره به منطقی نبودن شرك است، چون اگر واقعا شرك صحيح بود، دليلی بر آن وجود داشت، و به تعبير ديگر جايی كه انسان علم به چيزی نداشته باشد بايد از آن پيروی نكند، تا چه رسد به اينكه علم به بطلان آن داشته باشد.
پيروی از چنين چيزی پيروی از جهل است، اگر پدر و مادر تو را وادار به پيروی از جهل كنند اطاعت آنها مكن، اصولا تقليد كوركورانه غلط است حتی اگر در مورد ايمان باشد تا چه رسد به شرك و كفر.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_397
❇️#آیه10عنکبوت
💠وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّـهِ فَإِذا أُوذِيَ فِي اللَّـهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذابِ اللَّـهِ وَ لَئِنْ جاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما فِي صُدُورِ الْعالَمِينَ (۱۰/عنکبوت)
🌱و برخی از مردم (به زبان) میگويند: به خداوند ايمان آوردهايم، پس هرگاه در راه خدا آزار ببينند، اذيّت و آزار مردم را به عنوان عذاب خداوند قرار میدهند، و اگر از جانب پروردگارت ياری و پيروزی رسد، با تأكيد میگويند: ما با شما بوديم. آيا (نمیدانند كه هيچ كس از) خدا به آنچه در دلهای جهانيان میگذرد، آگاهتر نيست؟
🔹اظهار ايمان برخی از مردم، زبانی است، نه قلبی. «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا»
🔹گاهی ايمان، اذيّت و آزار مردم را بدنبال دارد كه بايد تحمّل كرد. «آمَنَّا- أُوذِيَ فِي اللَّـهِ»
🔹مؤمن، مقاوم است. «وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلی ما آذَيْتُمُونا» ولی منافق، ناپايدار است.
فَإِذا أُوذِيَ ... جَعَلَ ...
🔹ايمان واقعی در هنگام سختیها روشن میشود. «فَإِذا أُوذِيَ فِي اللَّـهِ» حضرت علی عليه السلام میفرمايد: «فی تقلب الاحوال علم جواهر الرجال» در فراز و نشيبها و حالات گوناگون، جوهرهی انسان آشكار میشود.
🔹منافق، فرصتطلب است و به هنگام پيروزی خود را مؤمن میداند، و در گرفتن مزايا، اصرار میورزد. «لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ»
🔹تظاهر و نهانكاری سودی ندارد، خداوند از درون همه آگاه است. «أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما فِي صُدُورِ الْعالَمِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🔻ايا ميدانيد خداوند در قرآن به ما چه فرموده است؟ اگر شما هم دغدغه و #علاقه فهم كلام خدا و سورههاي قران را داريد، اما تابحال موفق نشده ايد، فراگيري روش ساده #تدبر در طي دو ماه بصورت مجازي را به شما پيشنهاد مي كنيم.
🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره قبلي روش ساده #فهمبهتر_قرآن
دوره چهاردهم، تابستان 1401
♻ قسمت اول
✅با اینکه #مترجمی زبان قرآن رفتم و خیلی احساس خوشایندی داشتم ولی انقدر دقیق به آیات نگاه نکرده بودم و جزئیات رو بررسی نکرده بودم و دوباره برام معانی تداعی شد همراه با وسعت دید
تدبر #خیلی_عالی بود حظ بردم
سركار خانم حسن پور
✅ #ذوقی که از تدبر برام ایجاد شده، واقعا لذت بخشه
من هر وقت به سوره غاشیه میرسیدم ارتباط آیات برام مبهم بود
الان خیلی #لذت بردم که متوجه این ارتباط شدم
از شما سپاسگزارم با قرآن محشور شوید.
واقعا همین تفکر اندک در این چند آیه، دروازه پرسشهای زیادی را به رویم گشود. چه احساس خوبی است وقتی در کلامی میاندیشم که برای هدایت من نازل شده.
از شما سپاسگزارم که دستمگیرمان هستید.
سركارخانم ناجي
✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣5⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹پیام های آیات ۸۸-۸۳ سوره کهف از تفسیر نور
۱- تاریخ وبازگویی آن،به اندازه ای که در آن تذکّر و عبرت باشد ارزشمند است.
«سَأَتْلُوا عَلَیْکُمْ مِنْهُ ذِکْراً»
۲- پرسش های مردم،زمینه ی نزول بعضی از آیات بوده است. یَسْئَلُونَکَ ... قُلْ ...
۳- خداوند بر همه ی هستی واسباب طبیعی،حاکم است و به هر کس بخواهد مکنت و قدرت می دهد. «مَکَّنّا لَهُ» ولی بهره وری صحیح،در سایه ی حسن نیّت و حسن تدبیر انسان است. «فَأَتْبَعَ سَبَباً»
۴- گاهی خداوند همه گونه امکانات را در اختیار بعضی قرار می هد. مَکَّنّا لَهُ ...
آتَیْناهُ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ سَبَباً 3-نظام طبیعی،نظام سبب و مسبّب است و هر چیزی سببی دارد که باید آن را شناخت ودر پی آن رفت. «مِنْ کُلِّ شَیْءٍ سَبَباً فَأَتْبَعَ سَبَباً» بندگان خاص خدا نیز باید به وسیله ی اسباب و امکانات طبیعی،اهداف حقّ را دنبال کنند.
۵- مهم تر از داشتن امکانات و قدرت،خوب استفاده کردن است. آتَیْناهُ ... سَبَباً فَأَتْبَعَ سَبَباً
۶- ذوالقرنین علاوه بر داشتن امکانات،از دانش بکارگیری اسباب نیز برخوردار بود. «فَأَتْبَعَ سَبَباً»
۷- ذوالقرنین پیامبر بود.زیرا مورد خطاب الهی قرار گرفته است. «قُلْنا یا ذَا الْقَرْنَیْنِ»
۸- پیامبران نباید از مردم فاصله بگیرند. «تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْناً»
۹- کفر و شرک،ظلم است.در مقابل ایمان،به جای شرک،ظلم به کار رفته است أَمّا مَنْ ظَلَمَ ... أَمّا مَنْ آمَنَ
۱۰- ذوالقرنین به امید توبه ی ستمگران بود و لذا در کیفر آنان شتابی نکرد. «مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ»
۱۱- عذاب دنیا،مانع کیفر آخرت نیست. «نُعَذِّبُهُ ، فَیُعَذِّبُهُ»
۱۲- با نیکان و بدان نباید یکسان برخورد کرد،چه از موضع فرد،چه حکومت.
أَمّا مَنْ ظَلَمَ ... أَمّا مَنْ آمَنَ
۱۳- ذوالقرنین،مجری دستورهای الهی بود.در آیه ی قبل به او سفارش برخورد نیکو شد: «تَتَّخِذَ فِیهِمْ حُسْناً» و در اینجا فرمود: «فَلَهُ جَزاءً الْحُسْنی»
۱۴- رهبران الهی باید با قوانین آسان بر مردم،حکومت کنند. «سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنا یُسْراً»
۱۵- برخورد شدید با ستمگران و نرمش با مؤمنان،شیوه ی رهبران الهی است.
عَذاباً نُکْراً ... أَمْرِنا یُسْراً
۱۶- وظیفه رهبر و حاکم الهی،اجرای عدالت ومبارزه با ظلم و آسان کردن مقرّرات اجتماعی است. عَذاباً نُکْراً ... أَمْرِنا یُسْراً
۱۷- در تشویق وپاداش سرعت بگیرید،ولی در کیفر و عذاب عجله نکنید.
حرف«سین»در «سَنَقُولُ» نشانه تسریع وحرف«سوف»نشانه تأخیر است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🏴 سیره #حضرت_فاطمه، #همدردی_بامردم و مقاومت در برابر #ظلم بود
🌱مهمترین ویژگی در سیره آن حضرت که میتواند در همه زمانها الگو و درسآموز باشد، وفاداری، عفت و پاکدامنی ایشان است. حضرت فاطمه(س)، زنی بود که در اداره زندگی خانوادگی خود محوریت داشت و کانون محبت و عاطفه و انسانیت بود.
🔻 متأسفانه امروز در جامعه خودمان میبینیم که نقش محوری و مرکزیت مادر در خانواده بهعنوان توزیعکننده مهر و محبت کمرنگ شده است، ولی حضرت فاطمه(س) این ویژگی ممتاز را داشت که محور خانواده بود و این محوریت در حدیث کساء مشهود است.
🌱 ویژگی دیگر ایشان این بود که شرایط زمان را به خوبی درک میکرد و در مشکلاتی که برای پدر و همسرشان پیش میآمد، صبر و همراهی نشان میداد. خطبههای آن حضرت حاکی از این است که ایشان روزآمد بود، مسائل جامعه را درک میکرد و حتی پیشبینیهایی درباره آینده مسلمانان داشت.
🚩 به لحاظ سیاسی و اجتماعی، مهمترین درسی که از سیره حضرت فاطمه(س) میتوان آموخت، این است که انسان باید #دردهای_مردم جامعه خود را درک کند و شرایط زمان را بشناسد، چنانکه آن حضرت اینگونه بود و نسبت به فقرا و بیچارگان، نه سخاوت و بخشش، بلکه ایثار میکرد و سوره «هل اتی» به خوبی این موضوع را نشان میدهد. در جامعه ما نیز که مشکلات و گرفتاریهای اقتصادی فراوان است، #همزیستی و همدردی حضرت فاطمه(س) با نیازمندان میتواند الگویی اخلاقی و تربیتی در این زمینه باشد.
🚩💎 بعد دیگر زندگی آن حضرت، #دفاع_از_حق و حقیقت و مظلوم بود. در بسیاری از مواقع، گفتن حرف حق برای انسان هزینهها و گرفتاریهایی دارد و او را از بعضی مزایا محروم میکند. بنابراین، بسیاری از افراد حاضر به دفاع از حق نیستند و در بحرانها، یا سکوت میکنند، یا خود را کنار میکشند، در حالی که حضرت فاطمه(س) تا پای جان، از حق دفاع و ایستادگی کرد که نشان میدهد وقتی میبینیم حقی زیر پا گذاشته میشود و #ظلم و اجحاف صورت میگیرد، باید در برابر آن بایستیم و #مقاومت کنیم. #عزاداری برای آن حضرت جای خود را دارد، ولی مهمتر از همه این است که الگوی زندگی ایشان را حفظ کنیم و برای خدمت به مردم و ارزشهای دینی، حاضر به پرداخت هزینه باشیم.
🎇 در مجالس عزاداری #حضرت_فاطمه(س)، نباید با طرح بعضی از مسائل، #اختلافافکنی کرد. جامعه ما، جامعهای همبسته است و پیروان #مذاهب مختلف در آن زندگی میکنند که باید در کنار هم و در #صفا_وصمیمیت به سر ببرند.
🖋حجتالاسلام محمود صلواتی
@quranpuyan
فاطمه؛ یعنی همهی مظلومان تاریخ
فاطمه پس از مرگش، زندگی دیگری را در تاریخ ،آغاز کرد. در چهره همه ستمدیدگان، هالهای از فاطمه پیدا بود. غضبشدگان، پایمالشدگان و همه قربانیان زور و فریب، نام فاطمه را شعار خویش داشتند. نام فاطمه، با عشقها، عاطفهها و ایمانهای شگفتانگیز زنان و مردانی که در طول تاریخِ اسلام برای عدالت و آزادی میجنگیدند، در توالی قرون پرورش مییافت و در زیر تازیانههای بیرحم و خونین خلافتهای جور و حکومتهای بیداد و غضب، رشد مییافت و همه دلهای مجروح را لبریز میساخت.
🥀فاطمه، فاطمه است
🖋دکتر علی شریعتی
🏴سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد
@quranpuyan
❇️آشنايي با نظرات و ديدگاههاي مرحوم ايت الله سيدصادق #روحاني
🛑قسمت هشتم :
#سکوت_عالم جایز نیست
ادامه از ديروز
👈"در چند مورد سکوت علما حرام و قیامشان در برابر ستم و ستمکاران واجب است:
↩️2 . در صورتى که حاکم در #اموال_عمومى تصرّف بیجا بکند و مناصب را به غیر اهل واگذار کند ـ واجب است عالم اظهار علم نماید همان نحو که ابوذر غفارى عمل مى کرد، و روایات داله بر این زیاد است. این روایت را سنى و شیعه هر دو دسته از پیغمبر اکرم (ص) روایت کرده اند
أفضل الجهاد کَلِمَۀُ عدل عند إمام جائر ـ أو سلطان جائر ـ
بافضیلت ترین جهاد در راه خدا، کلمه عدل است در مقابل پیشواى جائر
↩️3-حاکم اگر خلافى انجام دهد که ضررش به مجتمع اسلامى برسد و یا کارى باید بکندکه نفع آن عاید مجتمع اسلامى مى شود و انجام ندهد، در صورت اول نهى از منکر و در صورت دوم امر به معروف بر علما، واجب است، بَلَغَ ما بَلَغَ، و شاهد بر آن عمل انبیا و اولیاء که در این باب جان خود را به خطر مى انداختند.
🌴حضرت سیدالشهداء در روایتى مشتمل بر مذمّت #علماى_ساکت چنین فرموده: آنها مى بینند که ستمکاران چه کارهاى منکر و فاسدى انجام مى دهند و آنها را از آن نهى نمى کردند به طمع آنچه داشتند و از ترس آنکه در محذور واقع شوند، در حالى که خداوند فرموده است از مردم نترسید و از من بترسید.
👈و در روایت دیگر مى فرماید: إنّى لاأرى الموت إلاّ سعادۀ والحیاۀ مع الظالمین إلا بَرَماً;
حقاً که من مرگ را جز سعادت و زندگى با ستمگران را جز هلاکت نمى دانم."
✨پايان
📚از كتاب نظام حكومت در اسلام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
"از نیایش های حضرت فاطمه سلام الله علیها"
خدایا
⭐️ عاقبتم را به خوشبختی ختم کن و زندگی ام را قرین سلامت بدار؛ ای صاحب فضل و کمال و عزّت و عظمت، هیچ دشمن و حسودی را بر من شاد مکن و هیچ سلطان حقّ ستیز و هیچ شیطان شریری را بر من مسلط منما، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِین
فلاح السائل ص ۲۲۸
🆔 @quranpuyan