eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
گزیده_نکات_تفسیرے 🔷يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَما لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَها فَمَتِّعُوهُنَّ وَ سَرِّحُوهُنَّ سَراحاً جَمِيلًا «49» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه زنان با ايمان را به همسرى گرفتيد و پيش از آن كه با آنان آميزش كنيد طلاقشان داديد، عدّه‌اى براى شما به عهده آنان نيست تا حسابش را نگهداريد، پس آنها را (با پرداخت مهريه و هديه‌ى مناسبى) بهره‌مند سازيد و به طرز شايسته‌اى رهايشان كنيد. 👈مراد از «نكاح»، عقد ازدواج و مراد از «تماس» آميزش جنسى و مراد از «سَراحاً جَمِيلًا» طلاق بدون خصومت و خشونت است. «عِدَّةٍ» به مدّتى گويند كه زنان پس از طلاق، بايد تا پايان آن صبر كنند و همسر ديگرى نگيرند. عدّه‌ى طلاق زن، سه مرتبه حيض شدن و پاك شدن و عدّه‌ى وفات شوهرش چهار ماه و ده روز است. 🔷چند گروه از زنان به عدّه نياز ندارند: يك گروه كسانى هستند كه پس از عقد، تماس جنسى نداشته‌اند، گروه ديگر، زنان يائسه‌اند كه از بچّه‌دار شدن مأيوس‌اند. (زنان 50 و 60 ساله) 🔷در آيه‌ى 236 سوره بقره نيز خوانديم كه هديه مرد به همسر مطلّقه‌ى قبل از آميزش، بايد به قدر معروف و توانايى باشد. «عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ» 🟢امام باقر عليه السلام فرمود: اين گونه زنان (طلاق داده شده) با وحشت و غصّه و شماتت ديگران‌به خانه‌ى پدر بر مى‌گردند و لذا بايد به مقدارى كه توان داريد، با هديه دل آنان را آرام كنيد. «فَمَتِّعُوهُنَّ وَ سَرِّحُوهُنَّ» 📌پیام ها 1⃣- لازمه‌ى ايمان، عمل به دستورهاى خداوند است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نَكَحْتُمُ‌ ... 2⃣- اختيار طلاق، با مرد است. «طلقتم» مگر مواردى كه در شرع مشخّص شده است. 3⃣- مهم‌ترين شرط ازدواج، ايمان است. آمَنُوا ... نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِناتِ‌ 4⃣ ، نشانه‌ى شكست دينى نيست. «الْمُؤْمِناتِ‌- طَلَّقْتُمُوهُنَّ» 5⃣- عدّه، حقّ مرد بر زن است تا اگر خواست رجوع كند، امّا در طلاق قبل از تماس، مرد حقّ رجوع ندارد. «فَما لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ» 6⃣- ضربه‌هاى روحى بايد جبران شود. در طلاقِ پس از عقد، روحيهّ زن خرد مى‌شود كه با پرداخت مهريه‌اى مناسب، بخشى از آن جبران مى‌شود. «فَمَتِّعُوهُنَّ» 7⃣- جدايى و طلاق به معناى كينه و خشونت نيست. «سَرِّحُوهُنَّ سَراحاً جَمِيلًا» 📚تفسیر نور 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۶-۴ سوره یوسف قسمت دوم قَالُواْ يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِندَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ وَمَا أَنتَ بِمُؤْمِنٍ لِّنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ {17} گفتند اى پدر ما رفتيم مسابقه دهيم و يوسف را پيش كالاى خود نهاديم آنگاه گرگ او را خورد ولى تو ما را هر چند راستگو باشيم باور نمى‏دارى {17} وَجَآؤُوا عَلَى قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ {18} و پيراهنش را [آغشته] به خونى دروغين آوردند [يعقوب] گفت [نه] بلكه نفس شما كارى [بد] را براى شما آراسته است اينك صبرى نيكو [براى من بهتر است] و بر آنچه توصيف مى‏كنيد خدا يارى‏ده است {18} وَجَاءتْ سَيَّارَةٌ فَأَرْسَلُواْ وَارِدَهُمْ فَأَدْلَى دَلْوَهُ قَالَ يَا بُشْرَى هَـذَا غُلاَمٌ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً وَاللّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَعْمَلُونَ {19} و كاروانى آمد پس آب‏ آور خود را فرستادند و دلوش را انداخت گفت مژده اين يك پسر است و او را چون كالايى پنهان داشتند و خدا به آنچه مى ‏كردند دانا بود {19} وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُواْ فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ {20} و او را به بهاى ناچيزى چند درهم فروختند و در آن بى‏رغبت بودند (بخاطر ترس که نگه دارند یا به قیمت بالاتری بفروشند){20} وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِن مِّصْرَ لاِمْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَن يَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَكَذَلِكَ مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَاللّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ {21} و آن كس كه او را از مصر خريده بود به همسرش گفت نيكش بدار شايد به حال ما سود بخشد يا او را به فرزندى اختيار كنيم و بدين گونه ما يوسف را در آن سرزمين مكانت بخشيديم تا به او تاويل خوابها را بياموزيم و خدا بر كار خويش چيره است ولى بيشتر مردم نمى‏دانند {21} وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ {22} و چون به حد رشد رسيد او را حكمت و دانش عطا كرديم و نيكوكاران را چنين پاداش مى‏دهيم {22} ♻️عصاره فراز آیات ۲۲-۴ : علیرغم اینکه یوسف در اثر کید برادرانش به چاه انداخته شد،اما بدلیل غلبه اراده و مشیت خدا ، مهمان گرامی عزیز مصر شد و خداوند باو مکنت و علم و حکمت عطا کرد. چرا که از محسنین بود. نکات: بیشترین تکرار کلمه کید و افعال آن ۸ بار بیشترین تکرار کلمه حافظ در سوره یوسف ۴ بار ،یکبار هم کلمه حفظ، والله خیر حافظا تنها در سوره یوسف بیان شده است. والله غالب علی امره تنها در سوره یوسف بیان شده است. مشابهت با سوره کهف : در سوره کهف محور سوره بر اعمال ولایت مطلق خداوند بر امور و غالب بودن اراده و تدبیر او بر عوامل و اسباب مادی بود که در قالب ۴ داستان بیان شد. در سوره یوسف نیز همین موضوع در داستان طولانی و سرگذشت پرنشیب و فراز یوسف مشاهده میشود که چگونه خداوند خواست خود را با تمام مخالفتها و کید های اطرافیان یوسف محقق میکند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر از ويژگيها و روش فاصله گرفتيم؟! و چقدر به و نزديك شديم؟ 🛑 قسمت ششم: 💢روش حکمرانی تصمیمات و رفتارهای غیر موجه، حفظ آقایی و سروری حاکمان، و استبداد رای "بعد از این‌که حکمرانان نالایق و ستم‌پیشه، قدرت را به‌دست گرفتند، شیوه و روش حکمرانی آن‌ها چگونه است و با قدرت چه می‌کنند؟ امام حسین ع سه خصوصیت را بیان فرمودند؛ خصوصیت اول «یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ»، دوم: «یَسِیرُونَ فِی الشَّهَوَاتِ»، سوم «یَتَقَلَّبُونَ فِی الْمُلْکِ بِآرَائِهِمْ». این سه ویژگی کلیدی دولت‌های فاسد و ستمکار است. ✅ ویژگی اول حکمرانی جائران: تصمیم گیری بر اساس ویژگی اول این است: یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ». مبنای فعالیت آن‌ها است. «عمل کردن براساس شبهات» به چه معناست؟ نخست باید توجه داشت که حضرت نفرمودند «یعملون فی الشبهات» بلکه فرمودند: «یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ» یعنی به استناد شبهه عمل می‌کنند و مبنای عمل‌شان شبهه است. انسان برای این‌که رفتار خودش را موجه کند و خوب جلوه دهد، دوگونه می‌تواند عمل کند: برخورد اول این است که برای عمل خود، حجت و استدلال داشته باشد و عملش مستند به یک منطق باشد. برخورد دوم این ا‌ست که شخص، عملی را مرتکب می‌شود و چون دستش از دلیل کوتاه است، به روی می‌آورد و به‌جای حجت، وجوه بی‌اعتباری را می‌شمارد تا خود را تبرئه کند. در این‌جا مقصود از «یَعْمَلُونَ بِالشُّبُهَاتِ» همین نوع دوم از رفتار حاکمان است. این تعبیر را در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی‌(ع) هم می‌بینیم. ابن ابی‌الحدید معتزلی در شرح این جمله نهج البلاغه می‌گوید: «عملوا بالشبهه لا بالحجه»(ج۷، ص۱۷۸) شبهه در این‌جا در برابر حجت و دلیل منطقی است. ✅ رفتار بر مبنای شهوات نفسانی خصلت دوم در شیوه‌ی حکمرانی این ظلمه این است: «یَسِیرُونَ فِی الشَّهَوَاتِ» دائماً در شهوت‌ها و تمایلات خودشان سیر می‌کنند. البته تمایلات در حکمرانان مختلف است؛ بعضی از حکمرانان بودند که دنبال لذت‌های جنسی بوده‌اند برخی بودند که شهوت مالی داشتند . اما بعضی‌ بودند که شهوت در داشتند ‌. حفظ و سروری خود و به رخ دیگران کشیدن، هم یک نوع شهوت است. ویژگی این افراد در همه‌ی انواع شهوترانی‌ها این‌ است که مبنای رفتار آن‌ها تمایلات‌شان است. در این‌جا هم منطق و استدلالی برای رفتار آن‌ها وجود ندارد. ✅ ویژگی سوم حکمرانی جائران: به رأی ویژگی سوم این‌ است: «یَتَقَلَّبُونَ فِی الْمُلْکِ بِآرَائِهِمْ» این‌ها کسانی هستند که اوضاع و احوال حکومت را صرفاً براساس نظر خودشان می‌چرخانند و استبداد دارند. گویا هیچ‌کس در حکومت عقل و شعوری ندارد و خدا یک‌جا هرچه عقل و فکر و هوش و تدبیر است، به یک نفر داده است. معیار حقانیت، می‌شود، هرچه حاکم گفت حق است و هرچه نگفت، باطل است. همه باید به او نگاه کنند و چشم‌شان به دهان او باشد. 🌴 امام حسین(ع) به علمای دین، نخبگان و فرزانگان جامعه می‌فرمایند که شما مقصرید در این‌که چنین اتفاقی افتاده است. " 📝شرح فراز ششم خطبه امام حسین ع در منا-استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ ‍ 🌹سَلامُ اللّٰهِ الْكامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعامُّ، وَصَلَواتُهُ الدَّائِمَةُ وَبَرَكاتُهُ الْقائِمَةُ التَّامَّةُ عَلىٰ حُجَّةِ اللّٰهِ وَوَ لِيِّهِ فِى أَرْضِهِ وَبِلادِهِ، وَخَلِيفَتِهِ عَلىٰ خَلْقِهِ وَعِبادِهِ، وَسُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَبَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَالصَّفْوَةِ، صاحِبِ الزَّمانِ، وَمُظْهِرِ الْإِيمانِ، وَمُلَقِّنِ أَحْكامِ الْقُرْآنِ، وَمُطَهِّرِ الْأَرْضِ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ، الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ.وَابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ، سلام کامل، تمام، همه‌جانبه و فراگیر خدا و درود همیشگی و برکات پاینده و برازنده حق بر حجت خدا و جانشین او در زمین و تمامی سرزمین‌ها و جانشین او بر همه خلق و بندگان، آن‌که از نسل نبوّت و باقیمانده عترت و از برگزیدگان است، صاحب زمان و آشکار کننده ایمان و تدریس‌کننده احکام قرآن و پاک کننده زمین و گستراننده عدالت در طول و عرض جهان. حجّت پایدار، مهدی، آن امام مورد انتظار، پسندیده  و فرزند امامان پاک. فرازی از دعای «الکامل التام»، استغاثه به امام زمان (ع) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1392582402_815185415.mp3
17.42M
🔹🔷نشستهای علمی شرح نهج البلاغه       ✅با موضوع :          مساله در نهج البلاغه❗️ 🔸جلسه سوم : در حکومت دینی در جلسات گذشته درباره این که آیا استفاده از در قبول و توسعه دین و اسلام پذیرفتنی است یا نه، بحث شد. مرحله دوم این است که استفاده از و اکراه برای استقرار نظام دینی و حکومت دینی چه حکمی دارد؟ ♦️مرحوم مجلسي در بحار نقل كرده كه چند روز بعد از قتل عثمان مردم مرتبا سراغ حضرت علي مي امدند . ايشان فرمود: قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ عَنْ مَلَإٍ وَ إِذْنٍ إِنَّ هَذَا أَمْرُكُمْ لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ حَقٌّ إِلَّا مَنْ أَمَّرْتُم 👈👈میفرماید ای مردم، ای همه کسانی که حضور دارید و سخنان مرا میشنوید، مسأله حکومت مربوط به شماست و هیچکس در حکومت حقی ندارد، مگر کسی که شما او را انتخاب کنید و با او بیعت کنید. پس رابطه و چيست؟ ♦️شيوه با امام کلام امام این است که برای بیعت با ایشان همه آمده بودند. پیر و جوان، ضعیف و قوی، زن و مرد، کودک و خردسال و ... حکومت امیرالمؤمنین با چنین وضعیتی شکل گرفته. نه آنکه از حضور در انتخابات کناره گیری کنند . استادسروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️خون شهداء را باید در عمل حفظ کنیم / مايه شكست حتمي هستند. 🔹 برای حفظ ارزش ها و حفظ خون شهداء، دو اصل لازم است: یکی همین کاری است که شما انجام می دهید تا #‏این_آثار_حفظ_شود، این کار خوبی است چرا که اینها آثار دینی ماست و باید حفظ کنیم و به آیندگان برسانیم ولی اصل دوم این است که این ‏خون شهداء را کنیم، مرحله اول برای تاریخ لازم است اما اگر بخواهد بماند، باید عمل شود تا حفظ شود، این دو کار ‏همزمان با هم لازم است!‏ 🔹 ما باید خودمان را به خدا بسپاریم، به مقداری که می فهمیم و وظیفه داریم نیز ! آن مقداری که وظیفه داریم این است که کارهایمان را درست انجام دهیم، خودمان ‏ نکنیم و تا جایی که حرف ما را گوش می دهند، کنیم تا دیگران نیز خلاف نکنند! ‏ 🔹 ، ستون مملکت است، ملتی که ‏ خالی است گدا نیست، است و فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کیف و جیب شما ستون شماست «وَ لا تُؤْتُوا ‏السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاما» اگر می خواهید زندگی کنید، باید جیبتان پر باشد نه اینکه حتما سرمایه دار باشید!‏ 🔹 در جاهلیت که فرزندان خود را می کشتند نه از شدت فقر، بلکه به دنبال آبرو بودند! «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ‎ ‎خَشْیَةَ إِمْلاقٍ» ‏املاق یعنی ، می گفتند من اگر دستم خالی باشد مجبور به گویی و چاپلوسی در مقابل افراد دیگر خواهم شد و این به غرور من بر ‏می خورد که نتوانم دست پر به خانه ام بروم و چون اهل تملق نیستم، بچه خودم را می کشم! الان نیز بعضی از این افراد که و #‏مسجد_سوزی می کنند، همین است! البته خداوند فرمود اگر نمیخواهید تملق کنید ما راه دیگری داریم و آبروی شما را حفظ می کنیم! به اینها ‏نیز باید گفت این روحیه که انسان زیر بار چاپلوسی و تملق نرود، ستودنی است، اما راه حلش این کارها نیست، ‏ترمیم این روحیه به است نه به بچه کشتن و مسجد سوزی! ‏ 🔹 رهبر اگر علی بن ابیطالب علیه السلام هم باشد مادامی که ‏عرضه باشند و در جامعه و باشد، شکست حتمی است.‏ 📚 آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای ستاد بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس استان قم با 💫زیست قرآنی https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ┏━━🍃═🌸━━┓      @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر از ويژگيها و روش و فاصله گرفتيم؟! و چقدر به و نزديك شديم؟ ✅ قسمت هفتم: ⭕️سلب و مردم: استعباد و استضعاف دو ویژگی حکومت "آثار بی‌تدبیری‌های حکمرانان ظالم، در زندگی مردم خودش را نشان می‌دهد. زندگی مردم، بازتابی از صلاحیت یا عدم صلاحیت حاکمان است و آن‌جا تجلی و ظهور پیدا می‌کند. امام حسین ع فرمودند: «وَ أَسْلَمْتُمْ الضُّعَفاء‌ فِی أَیْدِیهِمْ» شما علماء کار را به دست این‌ ظلمه سپردید و درواقع توده‌های ضعیف و ناتوان مردم را به‌دست آن‌ها دادید. این‌ مردم، چه پناهی داشتند؟ رسانه‌ی مستقل و حزب داشتند؟ قدرت مالی داشتند؟ چه قدرتی در میان مردم وجود داشت؟ همه‌ی این‌ها را دولت‌های استبدادی مصادره می‌کنند که هیچ مانعی در برابر آن‌ها نباشد. مردمی با دست خالی!‌ ✅ آن‌وقت می‌دانید چه اتفاقی افتاد؟ این مردم ضعیف دو گروه شدند: «فَمِنْ بَیْنِ مُسْتَعْبَدٍ مَقْهُورٍ وَ بَیْنِ مُسْتَضْعَفٍ عَلَى مَعِیشَتِهِ مَغْلُوبٍ» یک گروه به و بردگی گرفته شدند و یک گروه به مالی و اقتصادی. کسی‌که از اداره‌ی زندگی و ناتوان بود. از صبح تا شب اول می‌دوید؛ شیفت اول، شیفت دوم حتی شیفت سوم ولی توان اداره‌ی زندگی را نداشت. استضعاف در معیشت داشتند و این‌که این افراد مغلوب بودند یعنی توان اداره‌ی زندگی را نداشتند. کاری با مردم می‌کنند که این مردم چنان غوطه‌ور در مشکلات زندگی خودشان باشند که اصلاً جرأت نکنند چیزی بگویند، می‌ترسند نان‌شان قطع می‌شود. این یک عده که است.😓 گروه دیگر که نگران معیشت نیستند و اقشار متوسطی هستند که درآمدی دارند و از رفاه نسبی برخوردار هستند، بلای دیگری هم سر این‌ها آوردند. حضرت فرمودند: «مُسْتَعْبَدٍ مَقْهُورٍ» جلوی این‌ها را گرفتند و مثل بردگان مقهور شدند تا جرأت نفس کشیدن و نظر دادن نداشته باشند. آن‌جا استضعاف مالی در معیشت، این‌جا استعباد به بردگی و به بندگی گرفتن! خلاصه همه و همه تحت سلطه قرار دارند. آن فلسفه‌ای که پشت‌ قیام اباعبدالله الحسین(ع) وجود دارد، این فلسفه است. ✅ شاخص ارزیابی حکومت از منظر امام(ع) چیست؟ ایا و مناسک دینی و اعتکاف است؟ امام حسین(ع) می‌فرمایند که ماهیت حکومت این است. حضرت عنوان «ظلمه» را قرار دادند، می‌تواند حکومت سرمایه‌داری باشد، می‌تواند کمونیستی باشد، می‌تواند باشد، حضرت این‌جا اصلاً بحث اسم ندارند. بحث واقعیت و مسمّی‌ و بحث محتواست. 👈 که دو شاخص برای رشد جامعه وجود دارد: یک؛ سطح رفاه و دو؛ آزادی‌ و که برای مردم است. در برابر شاخص اول، حضرت نقطه‌ی مقابل آن را فرمودند «استضعاف» و در برابر شاخص دوم، فرمودند: «استعباد». این هم دو شاخص. آن دو شاخص اول، برای یک دولت مطلوب و این دو شاخص برای دولتی که اهل ظلم و ستم است. ⭕حضرت در این‌جا با صحابه و تابعین پیامبر صحبت می‌کنند و می‌توانستند بابی در مسائل دینی و شاخص‌‎های دینی باز کنند ‌که مردم چقدر مقید به مسائل دینی هستند، وضع نماز جماعت چگونه است، وضع حضور مردم در مساجد چگونه است، وضع اعتکاف در زمان چگونه است. حضرت می‌توانستند این‌ها را هم مطرح بفرمایند ولی نفرمودند. فرمودند شما در سطح جامعه بروید و قبل از آن‌که به آن مسائل برسیم، اول ببینید که مردم در زندگی روزمره‌ی خود چگونه زندگی می‌کنند. یک عده‌ای از مردم را با «استضعاف»، «مغلوب» کردند و عده‌ای را با «استعباد» و بندگی، «مقهور» کردند. دیگر بعد از این‌که مردم مغلوب و مقهور هستند، چه چیزی برای این جامعه باقی می‌ماند؟" 🖊شرح خطبه امام حسین ع در منا- ایت الله سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۞﷽‌۞ 💠فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛ 🌱 آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید. 📖بیایید دقایقی باهم قرآن بخوانیم! اگر مایلید با قرآن داشته باشيد، شما را به 👈گروه عمومي دعوت می کنیم . تا هر روز یڪ صفحہ از قران ڪریم را بہ همراه ‌»» و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ »» فایل صوتی آيات صفحه »» از مفسران و قران پژوهان مختلف را در گروه بہ همراه سایر علاقمندان مطالعہ ڪنیم. 👈انشالله از فردا مورخ 8 بہمن ماه مطالعه و تدبر سوره مبارکه در پیامرسان را آغاز میکنیم . 💫لینڪ گروه تقرب در واتساپ https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لا تَمُوتُنَّ اِلّا و اَنتُم مُسلِمُونَ نمیرید مگر آنکه به حال تسلیم باشید! آل عمران /۱۰۲ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 51 تا 55 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠تُرْجِي مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ وَ مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُناحَ عَلَيْكَ ذلِكَ أَدْنی‌ أَنْ تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ يَرْضَيْنَ بِما آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً (۵۱/احزاب) 🌱‏از همسرانت هر كدام را خواستی می‌توانی (نوبت او را) مؤخّرداری و هر كه را خواهی نزد خود جای دهی، و بر تو باكی نيست هر كدام را كه (برای مدّتی) ترك كرده‌ای دوباره طلب كنی؛ اين (حكم) برای آن كه چشمانشان روشن شود و ناراحت نشوند و همه‌ی آنان به آنچه در اختيارشان می‌گذاری راضی باشند مناسب‌تر است، و خداوند آنچه را در دل‌های شماست می‌داند، و خداوند دانا و بردبار است. 🔹برای افرادی كه مسئوليّت‌های سنگين دارند بايد اختياراتی ويژه گذاشت. 🔹اختيارات پيامبر، به معنای ناديده گرفتن حقّ همسران نيست. «تقرّ اعينهنّ- لا يحزنّ- يرضين» ‏ 🔹چشم همسر به دو چيز روشن می‌شود: يكی نداشتن غم و ديگری رضايت قلبی. «تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ يَرْضَيْنَ» ‏ 🔹راضی كردن همسر نبايد مخصوص روزهای اول زندگی باشد، بلكه بايد همواره چنين باشد. «وَ يَرْضَيْنَ» ‏ 🔹جلب رضايت صد در صد چند همسر، محال عادّی است، ولی بايد چنان برنامه‌ريزی كرد كه به اين امر نزديك باشد. أَدْنی‌ أَنْ‌ ... يَرْضَيْنَ‌ ‏ 🔹مرد بايد درصدد راضی كردن تمام همسران خود باشد. «كُلُّهُنَّ» ‏ 🔹احكام الهی برای برقراری عدالت و حفظ حقوق خانواده است، گرچه در دلها توقّع چيز ديگری باشد. «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ» ‏ 🔹احكام خانواده در اسلام، از سرچشمه‌ی علم الهی است. «كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلی‌ طَعامٍ غَيْرَ ناظِرِينَ إِناهُ وَ لكِنْ إِذا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّـهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّـهِ عَظِيماً (۵۳/احزاب) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! به خانه پيامبر وارد نشويد مگر آن كه به شما اجازه داده شود برای خوردن غذا، (به شرط آن كه قبل از موعد نياييد) و در انتظار وقت غذا نباشيد؛ ولی هرگاه دعوت شديد پس داخل شويد، و وقتی غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از خوردن غذا) به گفتگو نپردازيد؛ همانا اين (گفتگوهای پس از غذا) پيامبر را آزار می‌دهد، امّا او از شما شرم می‌كند (و چيزی نمی‌گويد) ولی خداوند از (گفتن) حقّ شرم ندارد. و هرگاه از همسران پيامبر چيزی از وسايل زندگی (به عنوان عاريت) خواستيد از پشت پرده بخواهيد؛ اين رفتار برای دل‌های شما و دل‌های آنان به پاكی و پاكدامنی است و شما حقّ نداريد كه رسول خدا را آزار دهيد و با همسران او پس از رحلتش ازدواج كنيد كه اين كار نزد خداوند (گناهی) بزرگ است. 🔷هميشه مسئوليتها جنبه متقابل دارد يعنی همانگونه كه ميزبان وظايف مهمی در برابر ميهمان دارد در جهت مقابل نيز ميهمان وظايف قابل ملاحظه دارد. ‏علاوه بر آنچه در احاديث ذكر شده ميهمان موظف است آنچه را صاحب‌خانه در مورد منزلش پيشنهاد می‌كند انجام دهد، فی المثل هر جا را برای نشستن پيشنهاد می‌كند بپذيرد. 🔷مساله ميهمان‌نوازی و آداب ميهمان داری و وظايف و خصوصيات هر كدام بحث گسترده‌ای را در آداب معاشرت اسلامی به خود اختصاص داده، اما با نهايت تاسف در عصر ما كه عصر غلبه ماديگری بر جهان است اين‌ سنت قديمی انسانی چنان محدود شده كه در بعضی از جوامع غربی تقريبا برچيده شده است، و شنيده‌ايم هنگامی كه بعضی از آنها به كشورهای اسلامی می‌آيند و گستردگی ميهمان داری و ميهمان‌نوازی را كه هنوز در خانواده‌های اصيل اين مرز و بوم به صورت گرم و مملو از عواطف برقرار است می‌بينند، شگفت‌زده می‌شوند كه چگونه ممكن است افرادی بهترين وسائل موجود خانه و با ارزشترين غذاهای خود را برای پذيرايی مهمانهايی كه گاهی با آنها ارتباط كمی دارند، و شايد تنها در يك سفر كوتاه آشنا شده‌اند بگذارند؟!. ‏ولی توجه به احاديث اسلامی كه گوشه‌ای از آن در بالا آمد دليل اين ايثار و فداكاری را روشن می‌سازد و محاسبات معنوی را در اين رابطه مشخص می‌كند، محاسباتی كه برای ماده پرستان فرهنگ نامفهومی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا