eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹۹-۹۵ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- کار نیکان را قیاس از خود مگیر. «إِنَّکَ لَفِی ضَلالِکَ» (نسبت گمراهی به پدر، ناشی از قیاس وسنجیدن درک او با فهم خود بود.) ۲- یعقوب در طول دوران فراق یوسف،به زنده بودن او اعتقاد داشت و آن را برای اطرافیانش اظهار می کرد. «إِنَّکَ لَفِی ضَلالِکَ الْقَدِیمِ» ۳- اراده ی الهی،بر قوانین طبیعی حاکم است. «فَارْتَدَّ بَصِیراً» ۴- ظلم،مایه ی ذلّت است.روزی که برادران،یوسف را به چاه انداختند،روز خنده آنان و ذلّت یوسف بود و امروز به عکس شد. ۵- اعتراف به گناه و خطا زمینه آمرزش است. «إِنّا کُنّا خاطِئِینَ» ۶- به هنگام اقرار خلافکار،او را ملامت نکنید.هنگامی که گفتند: «إِنّا کُنّا خاطِئِینَ» ما خطاکار بودیم.پدر گفت: «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ» ۷- گناهکار را به مغفرت الهی امیدوار کنیم. «قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی» ۸- لطف خداوند،شامل بزرگ ترین گناه و گناهکاران نیز می شود. «هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» با اینکه دو نفر از پیامبران الهی مورد آزار و اذیّت چندین ساله قرار گرفته اند،باز امید بخشایش از او می رود. ۹- پست ومقام نباید ما را از احترام به والدین غافل کند. قالَ ادْخُلُوا مِصْرَ ... ۱۰- حتّی اگر شخص اوّل کشور نیز خواست از امنیّت سرزمین خود سخن بگوید، باید توجّه به لطف خداوند داشته باشد. «إِنْ شاءَ اللّهُ» زیرا تا خدا نخواهد، امنیّتی در کار نیست،چنانکه گروهی از سنگ های کوه خانه ساختند تا درامان باشند،ولی قهر خداوند امنیّت آنان را به هم زد. «وَ کانُوا یَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً آمِنِینَ فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَهُ مُصْبِحِینَ»  کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بر امام یا اشک با امام؟ كتاب و سنت بخاطر تضييع ، از دست رفت 🛑قسمت دوم : ⭕️ یکی از شاگردان خاص امام شخصیتی به نام «برید» است. که گاه صحنه های عجیب و یا گفته های استثنائی از امام بازگو می کند. وی گزارشی از یکی از این ملاقات ها ارائه کرده است. در یکی از مجالس خصوصی که امام با او خلوت کرده بود، حضرت با اشاره به شیوه حکمرانی امیرالمؤمنین (ع) چنان متأثر و ناراحت شد که بی اختیار شروع به گریستن کرد . و فرمود: يَا بُرَيْدُ لَا وَ اللَّهِ مَا بَقِيَتْ لِلَّهِ حُرْمَةٌ إِلَّا انْتُهِكَتْ وَ لَا عُمِلَ بِكِتَابِ اللَّهِ وَ لَا سُنَّةِ نَبِيِّهِ فِي هَذَا الْعَالَمِ وَ لَا أُقِيمَ فِي هَذَا الْخَلْقِ حَدٌّ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ وَ لَا عُمِلَ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْحَقِّ إِلَى يَوْمِ النَّاسِ هَذَا» 👈نمونه ای که امام صادق (ع) انتخاب کرده است، همان دستورالعملی است که امام علی (ع) برای مأموران جمع آوری زکات صادر کردند: 🌴متن بخشنامه امام علي ع ـ خطاب به كارگزاران وصول زكات به اختصارـ چنین بود: ⭕️«برو با ترس از خدا، مسلمانی را واگر او را خوش نیاید ، بر سر وی مران، و بیش از حق خدا از مال او مستان، آرام به سوی ایشان رو، سلامشان کن و در درود گفتن کوتاهی مکن و بگو: بندگان خدا، مرا ولیّ خدا سوی شما فرستاد تا حقی را که خدا در مال هایتان نهاد از شما بگیریم، آیا خدا را در مال های شما حقی است؟ 👈اگر کسی گفت: نه. متعرض او نشو، و اگر کسی گفت: آری. با او برو، بی آن که او را بترسانی یا بیمش دهی و یا بر او سخت گیری. اگر اورا گاو و شتر هاست، بی رخصت او میان آن در مشو و چارپایان را از جای مگریزان و مترسان، و با خداوند آن در گرفتن حق خدا بدرفتاری مکن و چون مال مسلمانان را با کسی روانه داری، بدان بسپار که به دینداری او اطمینان داری، و به آن مگمار جز خیرخواهی مهربان و درستکاری که نه بر آنان کند و نه زیانشان رساند، و به او سفارش کن که میان ماده شتر و بچه شیرخوارش جدائی نیفتد و ماده را چنان ندوشاند که شیرش اندک ماند و بچه اش را زیان رساند، ...» 📚(نهج البلاغه، نامه25، ترجمه از دکترسید جعفر شهیدی) ✳ايت الله حسن زاده ملي در شرح نهج البلاغه وقتی به این کلام مولی رسید که به مأمورانش فرموده بود: «مبادا بدون اجازه به خانه کسی وارد شده و بر و اثاث او را دست بگذارید» در سال 1348 چنین نوشت: 💢💢«فرمانروای دادگر الهی چنین است که مأمورش را از ورود به خانه هر مسلمانی ـ بدون رضایت ـ باز می دارد حتی اگر آن مسلمان، گوسفند چرانی در بادیه بوده و در پائین ترین مرتبه اجتماعی باشد، این ادب الهی کجا، و رفتار فرمانروایانی که خود را به اسلام می چسبانند و ادعای مسلمانی دارند، کجا؟! 😔😔آنها که به مأموران خود دستور می دهند که برخانه علمای امت هجوم برده و حاملان قرآن را شب هنگام مورد تعرض قرار داده و خانه شان را غارت نموده و از خانه هایشان آواره سازند!» 📚(منهاج البراعه،ج19، ص6) 🌴امام صادق (ع) با استناد به کلام امیرالمؤمنین، به «مفهوم گیری» پرداخت و از آن استفاده کرد : 👈👈👈پس کسی که این گونه حکومت نمی کند، حکومتش نیست. 😔😔 📌سخن پایانی امام صادق (ع) با «بُرید»، درباره آینده است. امام در ختم کلام خود، به اشاره دو نکته مهم و اساسی را یادآور شدند، یکی آن که این دوران سیاه و تاریک با صبح عدالت پایان می پذیرد و دیگر آن که خورشید عدالت در عصر امام زمان آشکار می گردد. سپس به بُرید و دوستانش نوید و بشارت آن ایام را دادند: «فابشروا، ثم ابشروا ثم ابشروا» ⁉️حال، ايا فقط بر امام صادق بگرييم يا با ايشان بگرييم؟ 🖊استاد سروش محلاتي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 اللّٰهُمَّ إِنِّى بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَبِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَبِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَيْكَ؛ 🌸خدایا! من با گردن نهادن به دین اسلام به‌سوی تو متوسل می‌شوم و با حرمت نهادن به قرآن بر تو اعتماد می‌کنم و به دوستی محمّد، بنده برگزیده‌ات که (درود خدا بر او و خاندانش باد) نزد تو به شفاعت می‌طلبم؛ 💫فرازی از دعای  روز  پنجشنبه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 11 تا 22 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به هنگام بهره‌گيری از 💠‏لِتَسْتَوُوا عَلی‌ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَ تَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (۱۳) وَ إِنَّا إِلی‌ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ (۱۴/زخرف) 🌱‏تا بر پشت آنها قرار گيريد و آنگاه كه بر آن استقرار يافتيد نعمت پروردگارتان را ياد كنيد و بگوييد منزّه است آن كه اين مركب را برای ما رام كرد و ما بر آن توانا نبوديم. ‏و همانا ما به سوی پروردگارمان باز خواهيم گشت. 🔹بهره‌گيری از نعمت‌ها بايد همراه ياد خدا و تشكّر از او باشد (نه سبب غرور و غفلت). لِتَسْتَوُوا ... ثُمَّ تَذْكُرُوا ‏🔹نعمت‌ها و تناسب آنها با نيازها، جلوه‌ای از ربوبيّت الهی است. «نِعْمَةَ رَبِّكُمْ» ‏🔹راه شكر را از خدا بياموزيم. تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ‌ ... وَ تَقُولُوا ... ‏🔹تسبيح الهی نمونه حمد و ذكر الهی است. تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ‌ ... سُبْحانَ الَّذِي‌ ‏🔹رام بودن زمين و مركب حيوانی برای انسان، از نعمت‌های بزرگ الهی است. ‏«سَخَّرَ لَنا هذا» ‏🔹اگر خداوند حيوانات را رام نمی‌ساخت، انسان ز بهره‌گيری آن عاجز بود. «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ» ‏🔹اعتراف به عجز، خود نمونه‌ای از شكر است. «وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ» ‏🔹به هنگام سوار شدن بر مركب برای سفر، خدا را سپاس گوييم و به ياد سفر نهايی باشيم. تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَ تَقُولُوا ... إِنَّا إِلی‌ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ما و صاحب اراده هستیم تا آزموده شویم و پرورش یابیم! 💠وَ قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (۲۰/زخرف) 🌱‏و (مشركان در توجيه خلاف خود) گفتند: اگر (خدای) رحمن می‌خواست، ما آنها را نمی‌پرستيديم. برای آنان نسبت به اين گفتار هيچ گونه آگاهی (و دليل علمی) نيست وايشان جز از روی حدس وگمان سخنی نمی‌گويند. 🔷آيات مورد بحث ، به ابطال اين خرافه زشت از طرق ديگری می‌پردازد، نخست يكی از دلائل واهی آنها را به طور فشرده همراه با جواب آن نقل كرده می‌گويد:" آنان گفتند: اگر خدا می‌خواست ما آنها را هرگز پرستش نمی‌كرديم" اين خواست او بوده است كه ما به پرستش آنان پرداخته‌ايم! (وَ قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ‌). ‏اين تعبير ممكن است به اين معنی باشد كه آنها معتقد به جبر بودند، و می‌گفتند هر چه از ما صادر می‌شود به اراده خداوند است، و هر كاری انجام می‌دهيم مورد رضايت او است. 🔷‏يا اينكه اگر اعمال و عقائد ما مورد رضای او نبود بايد از آن نهی می‌كرد، و چون نهی نكرده است دليل بر خشنودی او است! در حقيقت آنها برای توجيه عقائد فاسد و خرافی خود دست به خرافات ديگری می‌زدند، و برای پندارهای دروغين خود دروغهای ديگری به هم می‌بافتند در حالی كه هر كدام از دو احتمال بالا مقصود آنها باشد فاسد و بی اساس است. 🔷درست است كه در عالم هستی چيزی بی اراده خدا واقع نمی‌شود ولی اين به معنی جبر نيست، زيرا نبايد فراموش كرد كه خدا خواسته است ما مختار و صاحب آزادی اراده باشيم تا ما را بيازمايد، و پرورش دهد. ‏و درست است كه خدا بايد اعمال بندگان را مورد نقد قرار دهد، ولی نمی‌توان انكار كرد كه همه انبيای الهی هر گونه شرك و دوگانه پرستی را نفی كردند. 🔷‏از اين گذشته عقل سليم انسان نيز اين خرافات را انكار می‌كند، مگر" عقل"، پيامبر خداوند در درون وجود انسان نيست؟ ‏و در پايان اين آيه با اين جمله كوتاه به اين استدلال واهی بت‌پرستان پاسخ می‌گويد:" آنها به چنين چيزی كه ادعا می‌كنند علم ندارند، و جز دروغ چيزی‌ نمی‌گويند" (ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ‌). ‏آنها حتی به مساله جبر و يا رضايت خداوند به اعمالشان علم و ايمان ندارند بلكه مانند بسياری از هواپرستان و مجرمان ديگر هستند كه برای تبرئه خويشتن از گناه و فساد موضوع جبر را پيش می‌كشند و می‌گويند: دست تقدير ما را به اين راه كشانيده! در حالی كه خودشان نيز می‌دانند دروغ می‌گويند، و اينها بهانه‌ای بيش نيست، و لذا اگر كسی حقوقی از آنها را پايمال كند هرگز حاضر نيستند از مجازات او چشم بپوشند به اين عنوان كه او در كار خود مجبور بوده است! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۹۲ قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ  ـ [يوسف] گفت: امروز هيچ سرزنشي بر شما نيست، ۸۴ خدا شما را [با چنين پشيماني و توبه‌اي] مي‌بخشد که او مهربان‌ترين مهربانان است.  ۸۴- تثريب از «ثَرَبَ»، نکوهش و ملامت است. اين درس اخلاقي بزرگي است که وقتي خطاکاري به گناه خود واقف شد، نبايد شخصيت او را با نکوهش شکست و تحقير نمود. خدا کريم است و بندگان مکرم او با بزرگواري از گناه ديگران مي‌گذرند. یوسف : ۹۳ اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ  اين پيراهنم را ببريد و بر صورت پدرم بیندازید تا بينا گردد ۸۵ و همه خانواده خود را نزد من آوريد.  ۸۵- دانش چشم پزشکي، توجيه علمي پذيرفته شده‌اي براي چنين اتفاق شگفتي ندارد، هر چند کساني خواسته‌اند ارتباطي ميان بوي عرق پيراهن با چشم بيابند و آزمايشاتي نيز کرده‌اند. آيا شوک شديد عاطفي و احساسي عواملي را فعال کرده، يا معجزه‌اي در کار بوده است؟ بايد منتظر بررسي‌هاي آينده بود! آنچه بر شگفتي مسئله مي‌افزايد، علم و آگاهي يوسف از تأثير پيراهنش در بينا ساختن پدر مي‌باشد! یوسف : ۹۸ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ  گفت: به زودي از خداوندم براي شما طلب آمرزش خواهم کرد، ۸۸ مسلماً او بس آمرزنده مهربان است.  __ ۸۸- يعقوب اجابت تقاضاي آنان را به فرصتي نزديک موکول کرد. آيا منظورش دست دادن حضور قلب و حالتي روحاني در نماز و نياز بود، يا مي‌خواست فرصتي براي تنبّه بيشتر فرزندان فراهم آورد [والله اعلم]؟ حداقل از اين پاسخ معلوم مي‌شود که دعا لقلقه زبان و لفظ و حرف نيست، بلکه بايد از دل برخيزد و حالي دست دهد. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت هشتم: از مصاديق بي راهه رفتن از حق است ⭕️امام صادق: نباشيد 🌴حضرت علي در خطبۀ 153 تعبیری دارد که انسان نباید کاری کند که دیگران را بر خود مسلط کند. « وَ لَا يُعِينُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُوَاةَ . اما پرسش این است که چه هنگام این اتفاق رخ می دهد. 🔹حضرت تعبیر می کند که با بیراهه رفتن از « بِتَعَسُّفٍ فِي حَقٍّ» این اتفاق رخ می دهد. ↩️(وَ لاَ یُعِینُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُواةَ بِتَعَسُّف فِی حَقٍّ، أَوْ تَحْرِیف فِی نُطْق، أَوْ تَخَوُّف مِنْ صِدْق). انسان با دور شدن از حق با کج رفتاری، کج سلیقگی و ندیدن آینده مقهور دیگران می شود. گرچه سخن امام کلی است اما به دو گونه کلام ایشان تفسیر شده است. 🖊 ابن میثم از علمای نیمه دوم قرن هفتم هجری شمسی، احتمال می دهد که این جمله به معنای کوتاهی در عمل به حق و یا بیان آن باشد. ( ابن میثم، شرح نهج البلاغه، 3 / 242 ) ↩️ دومین تفسیر نیز توسط ابن میثم و ابن ابی الحدید بیان شده است. به نظر ابن میثم، یکی از مصادیق بی راهه رفتن از حق، دین و اجرای شریعت بر مردم است. وی بیان می کند که دینداری در میان مردم دارای درجاتی است برخی حد بالاتری از دینداری دارند و برخی کمتر. اما 👈کسانی که تقید بیشتری دارند حق ندارند که دیگران را به اجرای آن حدود کنند. زیرا ورود به حریم خصوصی دیگران و یا دقت در جزئیات رفتاری مردم و ایراد گرفتن به آنان و تحمیل یک نوع رفتاری که تصور می کنند درست است موجب و بیزاری مردم از تحمیل کننده می شود و نتیجۀ آن دشمنی و اعلام بیزاری است. 📚( ابن میثم، شرح نهج البلاغه، 3 / 242 ) 🖊ابن ابی الحدید از علمای نیمه اول قرن هفتم شمسی در ذیل سخن امام می گوید بی راهه رفتن در حق این است که انسان اعتقاد درستی دارد اما می خواهد با و زور دیگران را به پیروی از آن و عمل به آن وادارد. مدارا با مردم حتی در مواردی که انسان تصور می کند سخن و راهش درست است و دیگران بر خطا هستند، ترجیح دارد( ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، 9 / 159) 🔹 امام صادق در یک روایت معتبر می فرماید «لا تکونوا علماء فیذهب باطلم بحقکم» یعنی « مبادا که از باشید زیرا در این صورت رفتار غلط تحمیلی تان باعث می شود که به سخنان درستتان نیز اعتنایی نشود» 🔹 با توجه به فرمایش امیرالمومنین و تفسیر ریشه دار اسلامی در سخنان امام صادق ،بايد از انواع اجبارهایی که به نام دین صورت می گیرد، اجتناب کرد. تجربۀ ناموفق گذشته و نتایجی که امام صادق و علمای دینی در قرن ها پیش بیان کرده اند خود گواهی بر صدق این ادعاست. 🖌محمدرضا یوسفی عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸 أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ السَّبِيلِ.أَيْنَ الْخِيَرَةُ بَعْدَ الْخِيَرَةِ ؟ أَيْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَةُ ؟ أَيْنَ الْأَقْمارُ الْمُنِيرَةُ ؟ أَيْنَ الْأَنْجُمُ الزَّاهِرَةُ* ؟ *أَيْنَ بَقِيَّةُ اللّٰهِ الَّتِي لَاتَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهادِيَةِ ؟ 🌸 أَيْنَ بابُ اللّٰهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتىٰ ؟ أَيْنَ وَجْهُ اللّٰهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ ؟ أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ ؟ 💫 راه از پس راه کجاست؟کجاست بهترین برگزیده بعد از بهترین برگزیده؟ کجایند خورشیدهای تابان، کجایند ماه‌های نورافشان، کجایند؟ ستارگان فروزان، 💫کجاست؟ آن باقیمانده خدا که از عترت هدایتگر خالی نشود دروازۀ به سوی خدا که از آن آمده شود، 💫کجاست؟ جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند، کجاست آن وسیله پیوند بین زمین و آسمان، کجاست؟ (فرازهایی از دعای ندبه ) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگاه قرآن در فقه اجتماعی.mp3
37.51M
🖇 موضوع: جایگاه قرآن در در احکام فقه اجتماعی،با چه رویکردی باید سراغ قران رفت؟ اصول ان چیست؟ جایگاه چیست؟ اگر قران را اصل قرار دهیم، در موضوعی مثل حلول قمری، نباید سراغ فقها رفت بلکه باید به عرف و متخصصین مراجعه کرد. چون موضوع طبق قران، تحقق شهودشهر است. 🎙 استاد سید محمدعلی ایازی @quranpuyan
ما، و "هر کس انسانی را جز برای قصاص در برابر قتل نفس یا بدون آنکه فسادی در زمین کرده باشد، بکشد، چنان است که همه انسان ها را کشته، و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان ها را زنده داشته است. "سوره مائده آیه 32 💠بنابر اعلام خبرگزاری میزان _ مرکز رسانه قوه قضاییه -حکم اقایان صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، بامداد امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اجرا درآمد. هرچند که برخی رسانه ها و ازجمله همین خبرگزاری میزان، تمایل و سعی دارند این سه نفر را عامل به رساندن سه نفر از هموطنان مان به نام‌های اسماعیل چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی در ابان ماه 1401 در محله خانه اصفهان معرفی کرده و اعدام انها را منصفانه و مشروع جلوه دهند، اما ظاهرا بنا بر متن حکمی که در خبرگزاری میزان منتشر شده است، اتهام قتل توسط متهمین فوق برای قاضی پرونده نیز محرز نشده و قاضی حکم اعدام انها را بر اساس همان عنوان تکراری و مبهم صادر کرده است: "براساس احکام صادره صالح میرهاشمی بلطاقی فرزند سید کاظم متهم ردیف اول پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری، تشكیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همكاری با گروهك منافقین به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد. مجید کاظمی شیخ شبانی فرزند محمدرضا متهم ردیف دوم پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد. سعید یعقوبی کردسفلی فرزند کرمعلی متهم ردیف سوم پرونده به اتهام محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به 10 سال حبس تعزیری محکوم گردید"( میزان-۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵:۲۰کد خبر: ۴۵۹۶۵۴۲) ⭕همانگونه که مشاهده میشود در این احکام صحبتی از قتل نشده و اتهام مهم انها و اخلال در نظم و امنیت عمومی عنوان شده است. پیرو اعدامهای سال گذشته با همین عنوان اتهام محاربه، و نیز اعدام در قتلهای مشارکتی، بحث مفصلی در چند قسمت در همین کانال ارایه شد که محارب کیست و چه محاربی مجازات اعدام دارد. (علاقمندان میتوانند با جستجوی موضوعات زیر در کانال مطالعه نمایند: 💠آيا آيه 33 سوره مائده، مجازات را ميداند؟ با فرض صدق عنوان بر فردی، آیا مجازاتِ هر، است؟! 💠 يا در كلام و رفتار ع 💠حكم دو يا چند نفر در چيست؟ ) ♻همانگونه که خون عزیزان چراغی، حمیدی و کریمی حرمت دارد و باید افرادیکه در بقتل رساندن انها موثر و شریک بوده اند، عادلانه و مطابق قوانین محاکمه مجازات شوند، سایر افراد از جمله میرهاشمی، کاظمی و یعقوبی هم چنانچه واقعا مرتکب جرمی نشده باشند که طبق موازین قطعی شرعی و قانونی مستحق اعدام نباشند، خونشان حرمت دارد و قتل انها مصداق قتل الناس جمیعا بوده، مستوجب پیگیری دنیوی و عقوبت اخروی است. ♻از انجا که از یکسو این اعمال و احکام که با مردم سروکار دارد تحت نام دین انجام میشود و از سوی دیگر از جزئیات پرونده و افعال واقعی متهمان اطلاعی در دست نیست و عدم شفافیت ها و تنافض گویی ها و عدم صداقتهای مستمر رسانه های حاکمیت هم، اعتمادی به اخبار انها باقی نگذاشته است، به مصداق فرمایش امیر مومنان علی ع که : الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ : كسى كه از اعمال قومى داشته باشد، گويى خود در داخل كارهاى آنان بوده است (حکمت 154) چاره ای جزاین نیست که کلی خود را از هر گونه مجازات و اعدامی که و برخلاف اصول و موازین قطعی شرعی و اصول و روح حاکم بر قانون اساسی باشد، اعلام نماییم تا شاید متذکر شوند. ♻اگر هم مسئولان امر، توضیحات و دلایل کافی دارند ،بهتر است با روشهای مناسب و صادقانه و بدون تناقض به اطلاع رسانی صحیح و اقناع افکار عمومی و متخصیصن این امر یعنی وکلا و حقوقدانان بپردازند نه اینکه همانند موضع روز چهارشنبه انها در برابر تجمع اعتراضی مردم اصفهان به حکم اعدام این متهمان، اجرای انرا تکذیب کنند!! (خبرگزاری میزان ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵:۳۱کد خبر:۴۷۱۳۲۰۱) " وهنگامي را كه گروهي از آنها (به گروه ديگر) گفتند چرا جمعي را اندرز مي‏دهيد كه سرانجام خداوند آنها را هلاك خواهد كرد و يا به عذاب شديدي گرفتار خواهد ساخت گفتند: (اين اندرزها) براي اعتذار (و رفع مسئوليت) در پيشگاه پروردگار شماست، به علاوه شايد آنها (بپذيرند و) تقوي پيشه كنند. " سوره اعراف ایه 164 @quranpuyan
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّ وَلِيِّیَ اللّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ همانا ياور من اللّٰه است كه اين كتاب را نازل كرده و او دوست شايستگان است. 🌷 سوره اعراف ، آیه ۱۹۶ 🍃 🌸🍃 کانال  قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 23 تا 33 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan