eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ می‌خواهد پيوسته شما را در غفلت و بيخبری نگهدارد، به هوش باشيد!! 💠‏وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ (۶۱) وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ (۶۲/زخرف) 🌱‏و همانا عيسی (چون مرده زنده می‌كرد) مايه علم وآگاهی به قيامت است. ‏پس در قيامت شك نكنيد و از من پيروی كنيد كه اين راه مستقيم است. ‏و شيطان شما را (از راه خدا) باز ندارد، همانا او دشمن آشكار شماست. ‏🔹وجود اوليای خدا، نشانه‌ای از قيامت و يادآور آن است. «لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ» ‏🔹با ديدن نشانه‌های قدرت الهی ترديد در امكان زنده شدن مردگان سزاوار نيست. «فَلا تَمْتَرُنَّ» ‏🔹رهبران معصوم بر راه مستقيم هستند و پيروی از آنان نيز راه مستقيم است. ‏«اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» ‏🔹انسان به طور فطری دنبال راه است كه خداوند آن را نشان می‌دهد. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» ‏🔹ترديد نابجا مايه‌ی دور افتادن از راه مستقيم است. فَلا تَمْتَرُنَ‌ ... وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ‌ ‏🔹انسان برای حركت در راه مستقيم، به الگو نياز دارد. «وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» ‏🔹راه مستقيم يك راه بيش نيست. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» 🔹شيطان در كمين رهروان راه مستقيم است. «هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ‌- وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ» ‏🔹با توجّه به سابقه شيطان در فريفتن آدم و حوا، دشمنی او بر كسی مخفی نيست. «عَدُوٌّ مُبِينٌ» ‏🔹شناخت وسوسه‌های شيطان نيازی به تأمّل و تعقّل ندارد، زيرا فطرت انسان به راحتی انحراف را می‌فهمد. «عَدُوٌّ مُبِينٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ كه برای خدا باشد گسستنی نیست! 💠الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ (۶۷) يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (۶۸/زخرف) 🌱در آن روز، دوستانِ (دنیایی)، دشمن یکدیگرند؛ مگر پرهیزکاران؛ (۶۷) (که از سوی خدا به ایشان خطاب می‌رسد:) «ای بندگان من، امروز هیچ ترسی شما را فرا نمی‌گیرد و اندوهگین نخواهید شد.»؛ (۶۸) 🔷سپس از حالت دوستانی كه در مسير گناه و فساد، و يا زرق و برق دنيا، دست مودت به هم می‌دهند پرده برداشته می‌گويد:" همه دوستان در آن روز دشمن يكديگرند مگر پرهيزگاران"! (الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ‌) 👈‏اين آيه كه توصيفی از صحنه‌های قيامت است به خوبی نشان می‌دهد كه منظور از" ساعت" در آيه قبل نيز روز رستاخيز است، روز از هم گسستن پيوندهای دوستی، مگر پيوندهايی كه برای خدا و به نام خدا برقرار شده است. 🔷‏تبديل شدن اينگونه دوستيها به عداوت در آن روز طبيعی است، چرا كه هر كدام از آنها ديگری را عامل بدبختی و بيچارگی خود می‌شمرد: تو بودی كه اين راه را به من نشان دادی و مرا به سوی آن دعوت كردی، تو بودی كه دنيا را در نظر من زينت دادی و مرا به آن تشويق نمودی، آری تو بودی كه مرا غرق غفلت و غرور ساختی و از سرنوشتم بيخبر كردی، هر يك از آنها به ديگری اينگونه مطالب را می‌گويد. 🔷‏تنها پرهيزگارانند كه پيوند دوستی آنها جاودانی است، چرا كه بر محور ارزشهای جاودانی دور می‌زند، و نتايج پربارش در قيامت آشكارتر می‌شود و آن‌ را استحكام بيشتری می‌بخشد. ‏طبيعی است كه دوستان در امور زندگی كمك يكديگرند اگر دوستی بر اساس شر و فساد باشد شريك در جرم يكديگرند، و اگر بر اساس خير و صلاح باشد شريك در پاداش يكديگر می‌باشند، بنا بر اين جای تعجب نيست كه دوستی از قسم اول در آنجا تبديل به دشمنی گردد، و از قسم دوم به دوستی محكمتر. در آن روز خداوند به آنها می‌گويد:" ای بندگان من! امروز نه ترسی بر شما است، و نه غم و اندوهی خواهيد داشت" (يا عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ‌). 👌‏چه پيام جالبی؟! پيامی بدون واسطه از سوی خداوند، پيامی كه با بهترين توصيفها آغاز می‌شود، ای بندگان خدا! پيامی كه مهمترين نگرانی انسان را در آن روز پرنگرانی زائل می‌كند، پيامی كه هر گونه غم و اندوه از گذشته را از دل می‌زدايد، آری اين پيام دارای چهار مزيت بالا است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ سوره یوسف *اولین کاربرد لفظ مشرک در قران،در سوره کهف اولین لفظ شرک استفاده شده بود. *تکرار ۱۳ باره نفس *تکرار ۵ باره محسن و ۳ باره احسن *سومین و چهارمین کاربرد ایمان بالله در قران در سوره یوسف *مفهوم آیه ۱۰۶ چیست؟ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ این آیه در ادامه آیات ۱۰۲ تا ۱۰۵ خطاب به پیامبر اسلام است که انتظار نداشته باش همه مردم مکه به خدا ایمان بیاورند. آنها از همه آیات و دلایل اعراض میکنند. (همانطور که در سوره های قبلی بیان شده بود) اکثر اینها به الله ایمان نمی‌آورند مگر آنکه شریکانی نیز برایش قایلند.این مفهوم در آیات ۴۰-۳۷ هم از زبان یوسف در جمع زندانیان در نفی شرک و دعوت به توحید بیان شده بود.ابتدا فرمود من آیین مردمی که به الله ایمان نمی‌آورند ترک کردم(علیرغم اینکه آنها الله را می شناختند). و سپس خاندان خود را از شرک تبرئه کرد و پرستش معبودانی جز الله را نفی نمود. در آیه ۱۰۶ هم همین مفهوم امده است که ایمان به الله باشرک سازگار و قابل جمع نیست. (در سوره کافرون هم این امر بعنوان محور سوره بیان شد) نمی توان هم به الله ایمان داشت و هم به معبودان دیگر. لذا همواره در قرآن ، مراد از ایمان به الله، ایمان به خالقیت خداوند نیست بلکه ایمان به انحصار ربوبیت و ولایت در الله است. و خداوند در اینجا به پیامبر فرموده است که مشرکان علیرغم سعی و تلاش شدید تو و اینکه از آنها مزدی هم نخواستی ،از آیات اعراض نموده و بر شرک خود باقی می‌مانند. *مفهوم مشابه آیه ۱۰۷ در آیات ۶۸ و ۶۹ سوره اسراء خطاب به کفار مکه بیان شد که شما در هنگام ضر و سختی به خدا متوسل میشوید. آیا از حوادث و بلاهای زمینی و آسمانی ایمن شده اید که از خدا اعراض می کنید و کافر شده اید؟ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 ثبت و ترويج و تكريم مناسبتهاي غير واقعي، چرا؟ با تمركز بر تاريخ ولادت 🛑قسمت دوم ⭕ادعای بی‌پایه تاريخ ولادت (س) با انگیزه‌ای غیرعلمی 3⃣-فقیه برجسته و استاد عالی مقام ما آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، که مراتب عالیه فقاهت و ورع و دقت نظر ایشان مورد اذعان قاطع حوزویان است و کمتر کسی را می‌توان در احاطه و دقت فوق‌العاده در نقل مطالب و قضایا و احوال اشخاص و کتب، مانند ایشان یافت، بلکه تا آنجا که آگاهی داریم، معظّم‌ له در این جهت بی‌مانند می‌باشند، ماجرای جعل را بازگو کرده‌اند: 📍«تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(ع) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت را سال 183 ذکر کرده است. آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود که چون سال شهادت امام موسی بن جعفر(ع) 183 است و تا آن موقع حضرت در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه در این سال به دنیا آمده باشد؟ لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست 173 است! دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کرده‌اند. هر دو تاریخ نادرست است، و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است. این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگی‌هایش هم نقل شده، جعل کرده است.» 🖌استاد معظم افزوده‌اند: «داستان از این قرار است که مرحوم متولی‌باشی اعلام می‌کند که اگر کسی تاریخ ولادت یا وفات حضرت معصومه(ع) را پیدا کند، دستور می‌دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند. ادعا می‌کند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است. متولی‌باشی آدم زرنگی بود. گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست. من آن کتاب را از کتابخانه می‌خواهم و چاپ می‌کنم و به این شکل مشت آن شخص باز می‌شود. متولی‌باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را می‌شناخت.»[سیدموسی شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا، ج2، ص 516، با عنوان «تاریخ مجعول».] این خود شاهدی دیگر بر سند سازی بی‌پایه است که استاد معظّم از آن با تعبیر «کلاشی» نام برده‌اند. 🛑 برای رضای خدا!!! اگر غرض جاعل، به فرض نادرست، دستیابی به جایزه «سالار التولیه» که فردی بسیار ثروتمند بوده و منطقه سالاریه قم از املاک او نام گرفته نیز نبوده و انگیزه معنوی در جعل داشته است، داستان او تازه مانند آن جاهلانی می‌ماند که به اقرار خودشان به قصد قربت و به انگیزه اشتغال مردم به تلاوت قرآن و دوری از سرگرم شدن به غیبت کردن و بیهوده گویی و نیز برای ترویج دین و دعوت مردم به کارهای نیک، روایات بسیاری را در خواندن قرآن و مختلف آن و فضایل برخی اعمال کردند؛ کسانی که برخی از آنان در ظاهر افراد صالح و زاهد بودند! شرحی مبسوط از این افراد و انگیزه‌های آنان در منابعی مانند «الموضوعات» ابن جوزی و «اللئالی المصنوعه» سیوطی آمده است. چنان که شیخ عبدالحسین امینی، رحمة الله علیه، در شمار صدها نفری که در سلسله «کذّابان» و «وضّاعان» حدیث قرار دارند و از منابع اهل سنت نقل کرده، برخی از آنان را آورده است. 💠 چنان که «میسرة بن عبد ربّه فارسی» که چهل حدیث درباره قزوین جعل کرده بود، می‌گفت: به خاطر خدا این کار را کردم، 👈👈و وقتی به او گفته شد: از کجا این احادیث را آورده‌ای که هر کسی فلان مقدار قرآن بخواند فلان مقدار دارد؟ گفت: آن را جعل کردم تا مردم را به قرآن علاقه‌مند کنم.!!! کار حدیث‌سازی به دنیا طلبان و کاسبان «نام» و «نان» و حتی رقاص و شرابخوار محدود نبود و افراد به ظاهر صالح و زاهد و عابد نیز سراغ آن می‌رفتند و حتی در حدیث دروغ‌گوتر از دسته اول به شمار رفته‌اند! 👈از این رو اگر در میان در منابع غیر شیعی، عناوین و اوصافی مانند فقیه، فقیه بزرگ، فقیه عراق، مفتی، مفتی مدینه، قاضی، عابد، ناسک، صالح، شب زنده‌دار، روزه‌دار، دارنده کرسی درس، استاد حدیث، سخنور توانا، امام جماعت، و پیشوا دیده می‌شود نباید دچار شگفتی شد! 💢نکته کلی درباره این دسته را می‌توان همان دانست که «ابن‌جوزی» درریشه‌یابی کار زشت حدیث‌سازی باهلی گفته است: «کان یتزهد و یهجر شهوات الدنیا فحسّن له الشیطان هذا الفعل القبیح؛ باهلی زهد می‌ورزید و خواسته‌های دنیایی را ترک می‌کرد و شیطان این کار زشت (حدیث‌سازی) را برای او نیک جلوه داد.» 💫ادامه دارد 📚- نقل از "تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بی‌پایه"، حجت الاسلام سيد ضياء مرتضوي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
سیدمحمد خاتمی: مشکل اصلی عبارت است از گذر از نظام و گرایش به ناجمهوریت به اصطلاح اسلامی ولی با نام جمهوریت 🔹 حکومت مقتدر؛حکومتی است که حتی حقِ مخالفان خودش را نیز به‌رسمیت بشناسد و با همه وجود از آن دفاع بکند. 🔹 در رژیم‌های خودکامه و ضدِ مردمی، همه حق از آنِ کسی است که زور دارد و همه تکالیف بر دوش کسانی است که بر آن‌ها حکومت می‌شود.
🤲💫 الهی ادای شکر تو را هیچ زبان نیست و دریای فضل ترا هیچ کران نیست و سر حقیقت تو بر هیچکس عیان نیست،         💞💫هدایت کن بر ما             رهی که بهتر از آن نیست.       💫یارب ز ره راست نشانی خواهم          باز بادهٔ آب و خاک جانی خواهم         از نعمت خود چو بهره مندم کردی       💫در شکر گزاریت زبانی خواهم   ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 74 تا 89 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بگذار در خود غوطه‌ور باشند!! 💠فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ 🌱پس رهایشان کن تا (در کارهای باطل خود) فرو روند و سرگرم بازی باشند تا با آن روز که به آن وعده داده می‌شوند، روبه‌رو شوند. زخرف - ۸۳ 🔹يكی از سنّت‌های الهی مهلت دادن به نااهلان و رها كردن آنان به حال خود بعد از اتمام حجّت است. فَذَرْهُمْ‌ ... ‏ 🔹عقايد و افكار و كردار ناروا، منجلابی است كه افراد را در خود غرق می‌كند. ‏«يَخُوضُوا» ‏ 🔹هر تحقيق و پژوهشی ارزش ندارد. گاهی انسان در عين تحقيق، بازيگر است. ‏«يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا» ‏ 🔹آنچه در مدار حقّ و منطق نباشد نوعی بازی است. «يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا» ‏ 🔹ياوه‌سرايان روز تلخی در پيش دارند. «يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چه كسی قادر بر است؟ 💠وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ (۸۶/زخرف) 🌱‏كسانی را كه جز او می‌خوانند مالك هيچ گونه شفاعتی نيستند مگر كسانی كه شهادت به حقّ داده‌اند (مثل حضرت عيسی و فرشتگان كه بدون رضای خودشان معبود قرار گرفته‌اند) و آنان خود می‌دانند (كه مورد شفاعت كجاست). 🔷در اين آيات كه آخرين آيات سوره زخرف است هم چنان سخن در باره‌ ابطال عقيده شرك و سرانجام تلخ مشركان است، و با دلائل ديگری بطلان اعتقاد آنها را آشكار می‌سازد، نخست می‌فرمايد: اگر آنها به گمان شفاعت به سراغ اين معبودان می‌روند بايد بدانند كه" معبودانی كه آنها غير از خدا می‌خوانند مالك و قادر بر هيچگونه شفاعتی نيستند" (وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ). 🔷‏" شفاعت" در پيشگاه خداوند تنها به اذن و فرمان او است، و خداوند حكيم هرگز چنين اذن و فرمانی را به اين سنگ و چوبهای بی‌ارزش و فاقد عقل و شعور نداده است. ‏ولی از آنجا كه در ميان معبودان آنها فرشتگان و مانند آنان وجود داشتند در ذيل آيه آنها را استثنا كرده می‌فرمايد:" مگر كسانی كه شهادت به حق داده‌اند" (إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِ‌). 🔷‏همانها كه توحيد و يگانگی خدا را در تمام مراحل پذيرفته‌اند و در برابر حق به طور كامل تسليمند، آری اين گروه به اذن پروردگار مالك شفاعتند. ‏ولی چنان نيست كه آنها برای هر كس، هر چند بت‌پرست و مشرك و منحرف از آئين توحيد باشد شفاعت كنند، بلكه" آنها به خوبی می‌دانند برای چه كسی اجازه شفاعت دارند" (وَ هُمْ يَعْلَمُونَ‌). 👈‏به اين ترتيب اميد آنها را از شفاعت فرشتگان به دو دليل قطع می‌كند: 🔹‏نخست اينكه آنها خود شهادت به وحدانيت خدا می‌دهند، و به همين دليل اجازه شفاعت پيدا كرده‌اند، 🔹و ديگر اينكه آنها محل و مورد شايسته شفاعت را به خوبی می‌شناسند.  🔷بعضی جمله" وَ هُمْ يَعْلَمُونَ‌" را مكمل" إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِ‌" دانسته‌اند كه مطابق آن مفهوم جمله چنين می‌شود تنها كسانی حق شفاعت دارند كه به توحيد شهادت دهند و از حقيقت آن آگاه باشند ولی تفسير اول مناسبتر است. ‏و به هر حال اين آيه شرط عمده شفعاء را در پيشگاه خدا مشخص می‌سازد، آنها كسانی هستند كه گواهان حقند، و حق را در تمام مراحل می‌شناسند، و از روح توحيد به خوبی آگاهند، و از شرائط شفاعت شوندگان نيز با خبرند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹مرور عصاره فرازها: عصاره فراز آیات ۳-۱ : آیات روشنگر و واضح قرآن و نیز داستانهای آن وحی خداوند و برای تعقل انسانهاست. عصاره فراز آیات ۲۲-۴ : علیرغم اینکه یوسف در اثر کید برادرانش به چاه انداخته شد،اما بدلیل غلبه اراده و مشیت خدا ، مهمان گرامی عزیز مصر شد و خداوند باو مکنت و علم و حکمت عطا کرد. چرا که از محسنین بود. عصاره فراز آیات ۳۴-۲۳ : یوسف با توکل بر خدا و برخورداری از توجه خدا،از کید زن عزیز مصر و دوستانش نجات یافت و دامان خود را نیالود.چرا که از مخلصین بود. عصاره فراز آیات ۵۷-۳۵ : خداوند یوسف را که بخاطر کید زن عزیز مصر زندانی شده بود ، با اثبات بی گناهی او آزاد کرده و با احترام و شکوه و مکنت، بر مصدر امور مصر نشاند.تا بدانید که حکم تنها از ان خداست و خدا رحمت خود را به هرکه بخواهد به هر طریقی میرساند. (علیرغم کیدها ) و اجر دنیوی و اخروی نیکوکاران را ضایع نمی کند. عصاره فراز آیات ۹۲-۵۸ : تدبیر و ترتیب دادن اقدامات متعدد خدا بمنظور تحقق مواجهه دوباره برادران با یوسف در حالت شکوه و برتری یوسف و اعتراف آنها به خطایشان .چرا که خدا پاداش اهل تقوا و صبر را ضایع نمی کند. عصاره فراز آیات ۱۰۲-۹۳ : اعمال ولایت مستمر خدا برای تحقق اراده اش در لطف و احسان به یوسف،‌ رساندن یوسف و ابوین و برادرانش به همدیگر پس از مدت طولانی و حوادث متعدد، تحقق رویای خضوع آنها در برابر یوسف،اعطای ملک و حکمت به یوسف عصاره سیاق آیات ۱۰۲-۴ : حکمرانی و سرپرستی بر جهان تنها از آن خداست. لذا مشیتها و سنت های خود از جمله رحمت رسانی و حفاظت از بندگان، عطای عزت و حکمت و مکنت و پاداش دنیوی و اخروی به نیکوکاران و اهل تقوا و صبر و بی اثر کردن کید خاینین در حق آنها را برهمه چیز ازجمله تدبیر انسان و کید اطرافیان و شیطان غالب میکند . عصاره فراز آیات ۱۱۱-۱۰۳ : ای پیامبر علیرغم تلاش و رغبت شدید تو، اینها ایمان نیاورده بلکه از همه ایات اعراض کرده و بر شرک خود استوارند. تو به دعوتت به خدای یکتا ادامه بده و بدانید که سنت نصرت اهل ایمان و تقوا و عذاب مجرمین حتمی است و در زمان مدنظر خداوند وقوع میبابد. ✅ درس سوره یوسف : حکمرانی و سرپرستی بر جهان تنها از ان خداست. لذا مشیتها و سنت های خود ازجمله رحمت رسانی و حفاظت از بندگان، عطای پاداش دنیوی و اخروی به نیکوکاران و اهل تقوا و صبر و بی اثر کردن کید خاینین و شیطان در حق انها، نصرت اهل ایمان و عذاب مجرمین را محقق میکند .پس ای پیامبر علیرغم اعراض اکثریت مردم، با ایات روشن قران و صبر و امید و توکل به خدا، به دعوت خود به توحید و نفی شرک ادامه بده . https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
📌 ثبت و ترويج و تكريم غير واقعي، چرا؟ با تمركز بر تاريخ ولادت 🛑قسمت سوم 💢 دلايل لزوم عدم تاييد و ترويج روايات ⁉ ممكن است اين سوال مطرح شود که تاریخ‌های یاد شده در ولادت و وفات حضرت معصومه(ع)، اگر هم سندی ندارد و جعل شده است، اما پذیرش آن چه زیانی دارد؟ مگر سایر تاریخ‌ها همه درست و مطابق با واقع است؟ و نکات و عذرهایی از این دست. پاسخ: این توجیه پذیرفته نیست. زیرا ↩️نخستین اشکال این است که این تاریخ‌ها بر پایه نسبتی نادرست شکل گرفته و در استنادات دائما این خلاف تکرار می‌‌گردد و در حالی که نسبت این روزها با سایر روزها از نظر اسناد موجود یکسان است بدون هیچ ضرورتی خلاف آن مطرح شده و می‌شود و پیداست امری که اینک معلوم است واقعیت ندارد، پس از گذشت یکی دو قرن جزء امور کاملا پذیرفته تاریخ می‌شود و گفته می‌شود لابد سخن معتبری بوده که همه پذیرفته‌اند و لابد اسناد اولیه آن از میان رفته است! به ویژه وقتی مرکزی مانند شورای انقلاب فرهنگی کشور که باید مصوبات آن دارای پایه علمی و پذیرفته در نظر نخبگان و متخصصان ذیربط باشد آن را تصویب و به صورت رسمی اعلام کرده است! ↩️دیگر اینکه گشودن و تایید این باب که به انگیزه‌های فرهنگی و معنوی می‌توان بر امری خلاف واقع صحه گذاشت، پیامدهای غیر قابل کنترلی دارد که در طول تاریخ می‌تواند به پدید آمدن انبوهی از مسائل غیر واقعی به نام دین و شرع مقدس بیانجامد. یک علت منع شدید از و ترتیب اثر دادن به استحسان‌های شخصی در امور دینی و شرعی، هر چند در امور جزئی، همین است که گشایش چنین بابی مرز ندارد و ممکن است حتی با انگیزه‌های دینی و تنها بر پایه برداشت‌های ناقص وصله‌های نامحدودی بر پیکره دین چسبانده شود. چنان که دسیسه‌های غرض‌ورزان را نیز در آمیخته ساختن دین و شریعت به امور دیگر نباید نادیده گرفت و «کَم لَه مِن نظیرٍ»! ↩️سوم اینکه عدم نقد چنین اموری ممکن است در نگاه برخی این احتمال را مطرح کند یا قوت بخشد که چه بسا نقل برخی دیگر از مسائل تاریخی به ویژه درباره اولیای عظیم‌الشأن دین(ع) و حتی برخی مسائل شرعی برخاسته از چنین و سهل‌انگاری‌ها و حتی انگیزه‌های غیر علمی بوده و واقعیت بیرونی ندارد و پیداست این شبهه علاوه بر زیانی که به برخی باورهای درست می‌زند، ناخواسته روا داشتن ستم درباره آن همه تلاش و دقت و اهتمامی است که فقهاء و علما و مورخان و محدثان شیعه در طول تاریخ داشته‌اند ↩️چهارم اینکه مبانی و منابع دینی و فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت(ع) بسیار غنی‌تر از آن است که در تحکیم و ترویج خود نیازمند صحه گذاشتن بر اموری بی‌پایه باشد و ما مسلمین نیز چنان که اشاره شد، نه تنها چنین وظیفه‌ای نداریم که در گسترش ارزش‌های دینی و مذهبی، امور غیر واقعی را نیز به خدمت بگیریم و بلکه نباید گرد آن برویم. 💢استاد شهید آیت‌الله مطهری، در بحثی که در موضوع چگونگی به کارگیری «وسیله» مطرح کرده، از جمله درباره پرهیز دادن از وسیله نامشروع در تبلیغ دین و دوری از استفاده از ناآگاهی مردم به سود دین سخن گفته و بر این حقیقت پای فشرده است که ، را توجیه نمی‌کند و اسلام نه تنها نیازی به وسیله نادرست و دروغ برای تبلیغ خود ندارد بلکه این امر به زیان آن است. منطق استاد شهید این است: «برای حق باید از حق استفاده کرد. معنی این حرف این است: اگر من بدانم چنان‌چه یک حرف ناحق و نادرست، یک دروغ بگویم یا یک حدیث ضعیف، حدیثی که خودم می‌دانم دروغ است برای شما بخوانم همین امشب همه گنه‌کاران ِ شما توبه می‌کنند و همه شما نماز شب‌خوان می‌شوید، اسلام به من چنین کاری را اجازه نمی‌دهد 💢💢...اسلام نیازی به این ندارد. حق را با آمیختن، حق را از میان می‌برد. وقتی انسان حق را ضمیمه باطل کرد، حق دیگر نمی‌ایستد، خودش می‌رود. حق تاب اینکه همراه باطل باقی بماند ندارد.» ( مجموعه آثار، ج16، ص96-115.) 📚"تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه ، شرحی بر یک سندسازی بی‌پایه"، سيد ضياء مرتضوي. 💠تاریخ ولادت حضرت ،هیچ سند تاریخی ندارد و زمان اعلام شده فعلی، است و ثبت آن در تقویم، است. 🖌استاد سروش محلاتی 💠در کشوری که سخن مقدم بر سخن است، نباید تعجب زیادی داشت که این قبیل اتفاقات بیفتد 🖌استاد رسول جعفريان، دو تاریخ ولادت و وفات ساختگی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا