eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱-۷ سوره قصص از تفسیر نور ۱- در اضطراب ها و بن بست ها،خداوند بهترین هادی و حامی مؤمنان است. «أَوْحَیْنا» ۲- زن نیز می تواند مورد الهام الهی قرار گیرد. «أَوْحَیْنا إِلی أُمِّ مُوسی» ۳- نزول امدادهای غیبی با بهره گیری از امکانات مادّی منافاتی ندارد.شیردادن و در صندوق گذاردن،منافاتی با توکّل ندارد. «أَرْضِعِیهِ» ۴- در هیچ شرایطی نباید شیر مادر را از فرزند دریغ داشت. «أَرْضِعِیهِ» ۵- در دستورهای الهی اسراری نهفته است که شاید در نظر ابتدایی،معقول نیاید. «فَأَلْقِیهِ فِی الْیَمِّ» ۶- در راه اجرای فرامین الهی،نه از چیزی بترسیم و نه نسبت به مسئله ای نگران باشیم. «لا تَخافِی وَ لا تَحْزَنِی» (مادر موسی دو نگرانی داشت:یکی ترس از کشته شدن فرزند و دیگری غم فراق او،که خداوند هر دو را همان گونه که در آیات بعد خواهیم خواند به نحو احسن جبران فرمود.) ۷- آنچه در راه خداوند داده شود،به بهترین وجه باز می گردد. «أَلْقاهُ - رَادُّوهُ ، جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِینَ» (مادر موسی به فرمان خداوند فرزندش را رها کرد،خداوند هم او را برگرداند و هم به مقام نبوّت رساند.) ۸- فرعون واسطه نجات موسی از دریا شد،وسرانجام به دست او در همان دریا غرق گردید. «فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَ حَزَناً» (آری،خدا می تواند نوزاد بی دست وپا را در دریا حفظ کند،ولی انسان صاحب دست وپا را غرق سازد) ۹- خواست انسان در مقابل اراده ی الهی بی اثر است. «لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَ حَزَناً» فرعون گمان کرد که هدیه ای برای او رسیده است؛امّا خداوند اراده فرموده بود که دشمنش را در دامان او بپروراند. ۱۰- فرعون و وزیر و لشکریانش طرح دادند و عمل کردند،ولی تدبیر خداوند همه ی آنها را خنثی کرد. «کانُوا خاطِئِینَ» ۱۱- زنان،در امور اجتماعی دارای نقشی مؤثّرند. «قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ»  (زن فرعون،رأی فرعون را تغییر داد و شوکت،سلطنت وثروت فرعون هیچ یک مانع او نشد) ۱۲- با طرح پیشنهادات صحیح و سریع،از القای طرح های انحرافی جلوگیری کنیم.قبل از آنکه فرعون تصمیم خود را ابراز کند،همسرش راه درست برخورد با مسئله را القا نمود. «قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ لا تَقْتُلُوهُ» ۱۳- در بیان پیشنهادات از کلمات عاطفی ودلنشین استفاده کنیم. «قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ» ۱۴- دل های همه به دست خداست.او می تواند سخت ترین دل ها همچون دل فرعون را نیز نرم سازد. «قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ» ۱۵-در برخورد با منکرات،ابتدا از راه عاطفه وارد شویم و سپس به امر و نهی بپردازیم. «قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ لا تَقْتُلُوهُ» ۱۶- از نهی از منکر زبانی،غفلت نورزیم که بسیار کارساز است. «لا تَقْتُلُوهُ» (زن فرعون با گفتن «لا تَقْتُلُوهُ» از کشته شدن موسی جلوگیری کرد،چنانکه یکی از برادران یوسف با گفتن «لا تَقْتُلُوا یُوسُفَ» از کشته شدن یوسف جلوگیری کرد.) ۱۷- طاغوت ها از ابتدایی ترین عواطف انسانی نیز بی بهره اند و نیاز به تذکّر دارند. «لا تَقْتُلُوهُ» ۱۸- فوائد امر ونهی را بگوییم تا مردم آسان تر بپذیرند. «لا تَقْتُلُوهُ عَسی أَنْ یَنْفَعَنا» ۱۹- گاه ایجاد علاقه و محبّت میان افراد بر اساس یک خط غیبی است که خود طرفین نیز از آن غافلند. «وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ» ۲۰- افشای اسرار از نشانه های سستی و ضعف ایمان است. «لَتُبْدِی بِهِ لَوْ لا أَنْ رَبَطْنا عَلی قَلْبِها» ۲۱- آرامش دل ها به دست خداست. «رَبَطْنا عَلی قَلْبِها» ۲۲- از نشانه های ایمان،آرامش خاطر ودل آرام است. رَبَطْنا ... لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ۲۳- آنچه در نظر الهی مهمّ است،ایمان است و زن و مرد تفاوتی ندارند. «لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» در صورتی که باید می فرمود: «مِنَ الْمُؤْمِناتِ» ۲۴- توکّل به خدا به معنای بی تفاوتی در مسائل نیست.با این که مادر موسی زن باایمانی بود،ولی باز هم دخترش را برای تعقیب ماجرا فرستاد. «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ ، قالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ» ۲۵- برای حفظ اسرار،عادّی سازی در رفتار یک امر لازم است. «عَنْ جُنُبٍ» (خواهرموسی از دور صندوق برادر را زیر نظر داشت،تا این مراقبت بسیار عادّی باشد وسبب حساسیّت وتحریک دشمن نشود.) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅💐اظهار رضایت یکی از و صوت و لحن و تجوید کشور که در دوره چهارم روش ساده بهتر قرآن شرکت کردند: واقعا،کاربسیار شیرینی هست،واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا ایات برامون خیلی عالی میشود. این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ، با توجه به معنای ایات داشته باشم .بطوریکه در هنگام تلاوت ایات ،حواسمان نه تنها در پی لحن بلکه توجه بیشتر به معنا گرایش پیدا میکند که میتوان باتوجه به معنا مقام تلاوت را تغییر داد که در شأن ایات باشد . این روش، روش بسیار خوب و سریعی برای جمع بندی ورسیدن به تفسیر خوب است ." ✅جزئیات بیشتر دوره ها در @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت دوم: اگر شيء مرطوب و تر ، به چيزي كه نجس شده و است، برخورد كند، نميشود ↩️مسأله‏ 41- آيا آب متنجس و يا هر چيز متنجس ديگر- و نه عين نجس- متنجس كننده‏ چيز ديگرى هم هست، و يا تنها خودش محكوم به ‏ناپاكى است؟ ❓ ✅ما هرگز دليلى از كتاب و سنت بر اين نداريم كه متنجس- و نه خود نجس- در اثر ملاقاتى اثر بخش چيز ديگرى را هم ناپاك كند، و اين مسأله عام ‏البلوى كه شبانه ‏روز مورد نياز همه مكلفان است، خصوصاً در سرزمينى كم آب هم‏چون حجاز، به‏ خودى خود دليل بر تأثير ناپذيرى چيزهايى است كه با آن‏ها ملاقات مى‏كند 👈آرى! اگر چيز پاكى را، تَر كند اين‏جا انتقال متنجس بوده و محكوم به ‏همان حكم است، ولى اگر با چيزى پاك و تَر برخورد كند آن را متنجس نمى‏كند. بنابراين «متنجس»- و نه عين نجس- به ‏هر شكلى با چيز ديگرى- جز در حالت رطوبت- ملاقات كند- گرچه يكى از اوصاف متنجس را به ‏خود گيرد- هرگز آن را محكوم به‏ حكم خود نخواهد كرد، چه در برخورد اول و چه در برخوردهاى تَسلسُلِى ديگر، و روى اين اصل تنها نجس و آن‏چه به ‏وسيله‏ برخورد با نجس تأثر يافته حكم نجس و متنجّس را دارد و بس مگر با انتقال خود متنجس به‏ جايى پاك چنان‏كه گذشت. ↩️مسأله ى 45- براى تطهير مَخْرَجِ غايِط و مدفوع كافى است يا آن را بشويى و يا با چيزى كه آن را برطرف مى‏ سازد پاك كنى، ولى براى تطهير محلّ در هر صورت تنها آب است كه برحسب حديث معتبر «مِثْلَىْ ما عَلَى الْحَشَفَةِ مِن الْبلَلِ» مى‏باشد، 👈👈يعنى كه بر سر عورت مانده، كه اگر يك قطره است دو قطره آب براى تطهيرش كافى است‏ و بالاخره مقصود غلبه‏ آب است بر ادرار كه دست‏كم با دو برابر بودن آب حاصل مى‏شود. 🔻🔺و مى ‏بينيم كه اين‏جا «مثلى ما على الَحَشَفْه» به‏زير دقت‏ها و سليقه ‏ها و مصلحت انديشى ‏هاى به ‏اصطلاح علمايى و حوزوى احياناً معنى شستن را به ‏خود گرفته، و حال آن‏كه دو برابر رطوبتى كه بر سر عورت مانده در هيچ لغتى به ‏معنى دو مرتبه شستن نيست، بلكه در اين‏جا كمّيت مراد است و نه تعداد و كيفيت، كه تنها دو برابر رطوبت‏ باقى مانده بول اگر آب بر رويش بريزى پاك است. 📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 47 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
✨خدايا او را دعوت كننده به كتابت، و قيام كننده به آئينت قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸گفتارهایی درباره اسلام رحمانی- عقلانی 🎤دکتر عبدالرحیم سلیمانی : ، و مادر حجت‌ها 💢برخلاف انکه میگویند فقه مشهور، کتاب سنت عقل و اجماع است، در عمل سه منبع دارند: اجماع، و ، مادر همه حجتهاست زیرا حجیت کتاب و سنت هم با عقل تایید میشود بیشترین قران از عدم تعقل است. افلا یعقلون ✅روایات هم حجیت را منحصر در عقل میدانند ازجمله لا دین لمن عقل له الدین لا یصلحه الاالعقل و هر علمی که عقل انرا تایید نکند، گمراه کننده است @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اگر شما هم مايليد فهم سوره‌هاي قرآن را 8 هفته بطور تجربه كنيد، شما را به ثبت نام در دوره جديد روش ساده بهتر قرآن ،دعوت ميكنيم. لينك ثبت نام: https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892 اطلاعات بيشتر در كانال زير در تلگرام و ايتا: @tadabbor_quranpuyan در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
"وقتی جلوی حلال گرفته شود، شخص از حلال به عدول می کند. ❗❗❗ آقایان ، سر از قبر بردارید و شکل جامعه امروز را ببینند. 😔اگر جلو نایستیم، از به خواهیم رسید ✳" ناکامی‌های امروز ریشه در عدم موفقیت در مبارزه با و دارد. امام در پیامی به روحانیون می فرماید، خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان در حوزه های علمیه کم نیست " در همین مسأله « » ببینید که در دو سه دهه اخیر چه اتفاقاتی افتاده و وضع به کجا رسیده است؟ می خواستند در زمان امام، اقدامی در دانشگاه ها انجام دهند و میان دانشجویان و حائلی بگذارند که با مخالفت ایشان مواجه شد. ولی بعدها ما اقداماتی از این سنخ را در جامعه شاهد بوده ایم. و اصلا کار به جایی رسیده که ها شود و رسماً جلوی حلال گرفته شود و شما می دانید 👈👈وقتی جلوی حلال گرفته شود، عکس العمل طبیعی این می شود که شخص از حلال به حرام عدول می کند.😔😔 ❎خاطرات آقای هاشمی در سال۷۹، نکات جالبی دارد، چند نقل قول از آنجا هست که قابل توجه اند. یک موردش این است که مربوط به روز شنبه ۱۴ خرداد می شود. آقای هاشمی نوشته:«۱۰ صبح با هلی کوپتر به مرقد امام رفتم، با آقایان خاتمی و کروبی صحبت شد، 👈👈گفتند به حضور جمعی از نمایندگان زن با و و در مجلس دارند و ممکن است خود را اعلام کنند.» یعنی نماینده مجلس با حجاب کامل نیز به این دلیل که چادر نداشته، غیرقابل تحمل بوده است! مگر کسی در زمان امام می توانست چنین حرف هایی درباره زنانی که و اسلامی داشتند، بزند. 🔻🔻جادارد که آن آقایان علما، امروز سر از بردارند و شکل جامعه امروز را ببینند. ما مقصریم و باید بپذیریم که نگاهمان اشتباه بوده است. ✅ در خاطره ۱۶ خرداد سال ۷۹ آقای هاشمی همچنین آمده است: «آقای علی لاریجانی آمد و گفت: به آقایان سیدمحمدخاتمی و کروبی پیغام داده اند که اگر را در هیات رئیسه مجلس بگذارند، آنها علیه این کار می دهند و مبارزه می کنند و مصوبات مجلس را بی اعتبار اعلام می کنند.» 🙄😔 این ها از جنس تفکراتی نیست که در انقلاب وجود داشت. هیچ‌یک از شخصیت هایی نظیر امام، آقایان ، مطهری، طالقانی، باهنر و منتظری چنین تفکری نداشتند. ✅تحجر با بیرق و رسمیت آمده، آنجایی هم که بیرق و رسمیتی ندارد در لایه های پنهان حضور پیدا کرده است. امام می گفتند آخوندهای بی سواد، همین ۲۴ ساعته در رسانه ها افکار خود را در جامعه پمپاژ می کنند. هم پشتیبان آنهاست. به نظرم ما با یک مشکل فکری و فرهنگی در جامعه مواجه ایم‌. اگر مقابل این مسأله نایستیم، فردای جمهوری اسلامی، نامش امارت طالبانی خواهد بود. 🔻🔻یعنی ما کارمان را از آغاز کردیم و به خواهیم رسید." بخشی از سخنرانی استاد محمد سروش محلاتی در سومین کنگره سراسری حزب توسعه ملی -خرداد 1402 https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1597688 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
در گرو دوری از شرک سوره انعام/۸۲ الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ كسانى كه ايمان آورده ‏اند و ايمانشان را به شرك نيالوده ‏اند،امنيت مال آنها است، و آنها هدايت يافتگانند. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 7 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پاداش نيكوكار 💠كانُوا قَلِيلاً مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ (۱۷) وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (۱۸) 🌱(آنان،) اندکی از شب را می‌خوابیدند؛ (۱۷) و آنان در سحرها، (از خدا) آمرزش می‌خواستند؛ (۱۸) ذاریات [۱۷-۱۸] 🔹شب زنده‌داری، از نشانه‌های متقين است. «قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ» 🔹نماز و نيايش در شب و استغفار در سحر، كار دائمی متقين است. «يَهْجَعُونَ‌، يَسْتَغْفِرُونَ» (فعل مضارع نشانه تداوم و استمرار است) 🔹همه انسان‌ها حتّی متقين در معرض لغزش هستند و به استغفار نياز دارند. ‏الْمُتَّقِينَ‌ ... هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ‌ (آمدن كلمه «هُم» يعنی اهل تقوا با داشتن تقوا باز هم دائماً استغفار می‌كنند.) 🔹در تهجّد و سحرخيزی، از ميان تمام اذكار و دعاها، استغفار جايگاه ويژه‌ای دارد. «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» 🔹استغفار در سحر، اوج عبادت است. «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» 🔹اسلام مكتب جامعی است و عبادت در شب را با خدمت به محرومان در كنار هم قرار داده است. وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ وَ فِي أَمْوالِهِمْ‌ ... 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بهره‌گيری از ، آمادگی لازم دارد! 💠وَ فِي الْأَرْضِ آياتٌ لِلْمُوقِنِينَ (۲۰) وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ (۲۱) 🌱در زمین، نشانه‌هایی (بزرگ) برای اهل یقین وجود دارد؛ (۲۰) و در وجود خودتان (نیز همین‌طور است)؛ آیا نمی‌بینید؟ (۲۱) ذاریات [۲۰-۲۱] 🔹هنگامی كه آيات قرآن سخن از اسرار آفرينش و نشانه‌های خدا در عالم هستی می‌گويد گاه می‌فرمايد: 👈اينها نشانه‌هايی است برای كسانی كه می‌شنوند (لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ) (يونس ۶۷). 👈‏و گاه می‌گويد: برای آنهايی كه تفكر می‌كنند (لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‌) (رعد ۳). 👈‏گاه می‌فرمايد: برای كسانی كه تعقل می‌كنند (لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ‌) (رعد ۴). 👈‏گاه می‌گويد: برای كسانی كه بسيار شكيبا و شكرگزارند (لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ) (ابراهيم ۵). 👈‏گاه می‌فرمايد: برای كسانی كه ايمان دارند (لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‌) (نحل ۷۹). 👈‏گاه می‌گويد: برای همه صاحبان مغز (لَآياتٍ لِأُولِي النُّهی‌) (طه ۵۴). 👈‏گاه می‌فرمايد: برای آنها كه هوش سرشار دارند (لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ‌) (حجر ۷۵). 👈‏و بالآخره گاهی می‌گويد: برای دانشمندان (لَآياتٍ لِلْعالِمِينَ‌) (روم ۲۲). 👈‏و در آيات مورد بحث می‌گويد:" آيا نمی‌بينيد"؟ 🔹يعنی آيات خدا در زمين و در درون وجود شما برای كسانی كه چشم بينا دارند روشن است. ‏اين تعبيرات به خوبی نشان می‌دهد كه برای استفاده و بهره‌گيری از آيات بی شمار و نشانه‌های بسيار كه برای وجود پاك او در سراسر عالم آفرينش وجود دارد زمينه آماده‌ای لازم است، چشمی بينا، گوشی شنوا، فكری بيدار، و دلی هشيار و روحی آماده پذيرش و تشنه حقايق لازم است، و گرنه ممكن است انسان سالها در لابلای اين آيات زندگی كند اما همچون حيوانات جز اصطبل و علف نشناسد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۳-۱۲ سوره قصص از تفسیر نور ۱- اگر خداوند نخواهد،تشکیلات عریض و طویلی همچون دستگاه فرعون نیز از تأمین غذای یک کودک عاجز می ماند. «حَرَّمْنا» ۲- ابتدایی ترین کارها مثل مکیدن نوزاد نیز با اراده ی الهی است و اگر او نخواهد، اتّفاق نخواهد افتاد. «حَرَّمْنا» ۳- وقتی سر انسان متکبّر به سنگ خورد،راهنمایی و پیشنهاد دیگران،حتّی یک فرد ناشناس را نیز به راحتی می پذیرد. «فَقالَتْ هَلْ أَدُلُّکُمْ» ۴- در برابر دشمن باید زیرک بود.(خواهر موسی،نامی از مادر به میان نیاورد و نگفت:«علی امه»،بلکه آن را به صورت ناشناس ذکر کرد.) «عَلی أَهْلِ بَیْتٍ» ۵- نیازمندی های نوزاد،منحصر در غذا نیست،بلکه او به خانواده و کانون محبّت نیز احتیاج دارد؛لذا خواهر موسی سخن از سرپرستی همه جانبه کرد،نه تنهاتغذیه. «یَکْفُلُونَهُ» ۶- پیش نهادهای خود را به گونه ای مطرح کنیم که مخاطب،آن را به نفع خود بداند. «یَکْفُلُونَهُ لَکُمْ» ۷- کفالتی ارزشمند است که با خیرخواهی و محبّت همراه باشد. «یَکْفُلُونَهُ لَکُمْ وَ هُمْ لَهُ ناصِحُونَ» ۸- وعده های الهی تخلّف ندارد.در آیه ی هفتم خداوند وعده داد که نوزاد را به مادر برگرداند و در این آیه می خوانیم که او را برگرداند. «إِنّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ - فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ» ۹- برای اهل حقّ،اهداف مهم است،نه عناوین. «فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ» سرانجام،فرزند به آغوش مادر بازگشت گرچه این بار،مادر به عنوان دایه استخدام شد؛ولی عنوان مهم نیست،برگشتن نوزاد مهم است. ۱۰- عاقبت،سختی ها بسر آمده و فراق به وصال خواهد انجامید. «فَرَدَدْناهُ إِلی أُمِّهِ کَیْ تَقَرَّ عَیْنُها» (پس از مدّت ها نگرانی و غم،سرانجام خداوند،موسی را به مادر بازگرداند. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً») ۱۱- اگر خداوند بخواهد،یک فرد،مایه ی امید و نور چشم دو گروه مخالف (خاندان فرعون و خاندان موسی)می شود. «قُرَّتُ عَیْنٍ لِی وَ لَکَ - تَقَرَّ عَیْنُها» ۱۲- ایمان به خداوند دارای مراحل و درجاتی است.مادر موسی بانویی مؤمنه بود، «رَبَطْنا عَلی قَلْبِها لِتَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» امّا یک مؤمن نیز باید به مرحله ی یقین و علم عمیق برسد. «لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ» ۱۳- فلسفه و دلیل بعضی حوادث،درک حقّانیّت وعده های الهی است. «لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ» ۱۴- اکثر مردم ظاهربین هستند و درکی از اسرار حکیمانه ونقشه های مدبّرانه ی خداوند ندارند. «أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قران یک کل به هم پیوسته است که اجزای آن با هم مرتبطند و این موضوع بسادگی در کتاب بیان شده است. 🎙بخشی از سخنرانی اقای دکتر حری.24 مرداد97.در مراسم "کتاب مبانی و روش قران". 💫مشاهده اطلاعات بيشتر درخصوص دوره اموزشي روش ساده فهم قران در @tadabbor_quranpuyan
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت سوم: و در قران، لزوما به معناي ناپاكي ظاهري نيست. ⭕️اصولًا « » در اصطلاح شرعى چيزى است كه پرهيز از آن واجب است، كه گاه اين پرهيز در تمامى ابعادِ برخوردِ با نجاسات است مانند نجاست‏هاى باطنى و روحى، چه عقيدتى و چه اخلاقى، كه در هر صورت پرهيز از آن‏ها واجب است، و گاهى هم عملى است هم‏چون شرابخوارى و قماربازى و بت‏ پرستى، كه خود اين‏گونه اعمال موضوع نجاست و مورد وجوب پرهيز مى‏باشند 👈و با پاكى ظاهرى شراب و آلات قمار و بت هم هيچ‏گونه منافات ندارد. مثلًا درباره از حرام گرچه دليلى بر وجوب پرهيز از آن را در نماز داريم لكن اين دليل نجاست كلى آن را ثابت نمى‏كند كه نتيجه بگيريم اگر خوردنى يا آشاميدنيى با آن برخوردى مؤثر كند خوردن و يا آشاميدن آن به ‏دليل اين ممنوعيت ويژه حرام باشد. 👈و بالاخره هر حرامى مى‏باشد باين معناست كه از آن واجب است، چه حرام فكرى و عقيده ‏اى و اخلاقى باشد، يا هرگونه حرامى كه برخورد عملى با آن ممنوع اعلام شده باشد.(اما دليل بر ناپاكي ظاهري انها نيست) ↩️و هم‏چنين مى‏ بينيم كه قرآن واژه رِجْس، نَجَس، رُجز و مانند اين‏ها را در موارد گوناگون ممنوعيت آورده، كه هر يك از اين‏ها به ‏حسب حدود دلالت خودش ممنوعيت خصوصى و يا عموميش را مى‏ فهماند. 👈مثلًا مشاهده مى‏كنيم در آيه‏ شريفه‌‏ «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا» (سوره‏ توبه، آيه‏ى 28) تنها موضوع نجاست قرار گرفته است، 👈👈يعنى و نه ، زيرا روح است كه مشرك مى‏ شود و نه جسم چون جسم هرگز شرك‏ بردار نيست. ↩️يا در آياتى كه با واژه « » ممنوعيتى را اعلام مى‏ دارد مى‏ بينيم كه هر كدام ممنوعيت خاصى را در نظر دارند مانند : «رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ» (سوره‏ مائده، آيه‏ 90) كه درباره‏ «خمر، مسير، أنصاب و أزلام» آمده كه‏ «مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ» هرگونه عملى ناروا را نسبت به ‏اين‏ها رجس و شيطانى خوانده، و مانند آشاميدن خمر و هرگونه كارى كه به ‏آشاميدن انجامد همان خوردن و آشاميدن را و مانندشان را دربردارد، ⭕⭕ و اين دليل بر آن نيست كه اگر «خمر» با چيز پاكى برخورد كند، نماز خواندن با آن باطل باشد ، چنان‏كه «مَيْسِر»: قمار، عملى است 👈و نه آن‏كه نيز باشند، ↩️و نيز مى‏ بينيم كه «رجس» درباره‏ منافقينى هم كه قطعاً از نظر جسم پاكند- در عين حالى‏كه از مشركان هم پليدترند- مورد تصريح قرآن است كه‏ «فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ ...» (سوره‏ توبه، آيه 95) «از منافقان روى‏گردان شويد كه اينان «رجس» هستند ↩️و نيز به‏ همين معناى پرهيز معنوى است‏ «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» (سوره‏ حج، آيه‏ 30) «بپرهيزيد از «رجس» پليدى- از بت‏ها، و بپرهيزيد از گفته‏ ى پليد» كه پرهيز از بت‏ها پرهيز عقيدتى و عملى در پرستش آن‏ها است ( نه نجاست ظاهري بتها) ، و پرهيز از گفته ‏ى پليد تركِ گفتن و شنيدن و عمل كردن به‏ آن است. 📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 51 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━