#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_14
❇️معيار ارزش #دين مردم، به #انگيزههای آنان است
💠بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلی مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی غَضَبٍ وَ لِلْكافِرِينَ عَذابٌ مُهِينٌ (۹۰/بقره)
🌱چه بد است آنچه كه خويشتن را به آن بفروختند كه از روی حسد، به آياتی كه خدا فرستاده بود كافر شدند (و گفتند:) كه چرا خداوند از فضل خويش بر هر كس از بندگانش كه بخواهد، (آياتش را) نازل میكند. پس به قهر پی درپی الهی گرفتار شدند وبرای كافران، مجازاتی خوار كننده است
🔹اين آيه علت كفر يهود را با وجود علمی كه بحقانيت اسلام داشتند، بيان میكند، و آن را منحصرا حسد و ستم پيشگی ميداند و بنا بر اين كلمه (بغيا) مفعول مطلق نوعی است، و جمله (أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ) الخ، متعلق بهمان مفعول مطلق است، (فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی غَضَبٍ) حرف باء در كلمه (بغضب) بمعنای مصاحبت و يا تبيين است و معنای جمله اين است كه ايشان با داشتن غضبی بخاطر كفرشان بقرآن، و غضبی بعلت كفرشان بتورات كه از پيش داشتند از طرفداری قرآن برگشتند،
🔹حاصل معنای آيه اين است كه يهوديان قبل از بعثت رسول خدا (ص) و هجرتش بمدينه پشتيبان آن حضرت بودند، و همواره آرزوی بعثت او و نازل شدن كتاب او را میكشيدند، ولی همين كه رسول خدا (ص) مبعوث شد، و به سوی ايشان مهاجرت كرد، و قرآن بر وی نازل شد، و با اينكه او را شناختند، كه همان كسی است كه سالها آرزوی بعثت و هجرتش را میكشيدند مع ذلك حسد بر آنان چيره گشت، و استكبار و پلنگ دماغی جلوگيرشان شد، از اينكه بوی ايمان بياورند، لذا بوی كفر ورزيده، گفتههای سابق خود را انكار كردند، همانطور كه به تورات خود كفر ورزيدند، و كفرشان باسلام، كفری بالای كفر شد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_14
❇️#ميثاق گرفتن، يكی از عوامل و انگيزههای عمل است.
❇️وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُم بِهِ إِيمَانُكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 93/بقره
🌱و [ياد آر] آنگاه كه پيمان استواري از شما گرفتيم و [كوه] طور را بر فرازتان برافراشتیم، [با اين هشدار كه] آنچه [از احكام تورات] به شما داديم به قوّت [=جدّي] بگيريد و [حقايق الهي را] بشنويد، [اما] گفتند: شنيديم و نافرماني كرديم! و به دليل كفرشان [=دوري از يكتاپرستي] دلشان از [عشق] گوساله سيراب شده است! بگو: اگر [به آنچه ادعا ميكنيد] مؤمن هستيد، چه بد است آنچه ايمانتان شما را بدان فرمان ميدهد.
🔹بالا بردن كوه طور در آية 63 نيز عيناً آمده است، با اين تفاوت كه در آنجا پس از ذكر اين واقعه، جملة «وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» آمده بود و در اينجا «وَاسْمَعُوا» [بشنويد و بفهميد]. در اعراف 171 نيز همين هشدار به بنياسرائيل آمده است، دو بار هم توصية «با قوّت گرفتن كتاب» به موسي [اعراف 145و يحيي مريم 12 ] در قرآن آمده است. البته بي هيچ نياز هشدار به كساني كه خود شيفته و مشتاق كلام و كتاب خدا بودند.
🔹استماع در زبان عربي، بيش از دريافتِ امواج صوتي و شنيدنِ غير ارادي است. استماع واقعي، شنيدنِ ارادي مطلب براي فهم آن، و در مورد سخن حق و كلام الهي، اطاعت و عمل صادقانه به آن است. يهوديان مغرض و متكبّر، كلام پيامبر اسلام را البته ميشنيدند، اما با پيشداوري منفي و به قصد مجادله و انكار و عصيان. اين همان اصطلاح با يك گوش شنيدن و با گوش ديگر دركردن است. مؤمنان با استماع سخن حق، آن را به جان جذب و هضم ميكنند و ميگويند: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» [بقره 285 ، نور 51 ] و بي چون و چرا و مشتاقانه اظهار ايمان ميكنند [آلعمران 193 ]، اما بنياسرائيل ميگفتند: شنيديم و نميپذيريم، [به يكديگر توصيه ميكردند ظاهراً] بشنو، بدون آنكه بشنوي! خداوند ميگويد: اگر آنها ميگفتند شنيديم و ميپذيريم، تو نيز سخن ما بشنو و به ما نظر كن، حتماً به نفع خودشان بود [نساء 46- ... وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ... وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ]. در همين ارتباط است كه خداوند به مؤمنين توصيه كرده همچون كساني مباشيد كه گفتند شنيديم، ولي [به نيّت و قصد فهميدن] نشنيدند [انفال 21 ].
🔹يهود خود را قوم برگزيدة خدا و اولياء و احباء او و مؤمن واقعي ميدانستند! [مائده 18] اما اين چه ايماني است كه با تنگنظري، تعصّب، حرص به دنيا، حسد به ديگران، دشمني و كينه يا دگرانديشان توأم است!؟
📚تفسیر بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣1⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان
نمل : ۱۲
وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُـوءٍ فِي تِسْعِ آيَاتٍ إِلَى فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ
و [حال] دستت را در گريبانت ببر تا سفيد، بی هيچ آسيبی [ناشی از بيماری] خارج شود، ۱۴
[اين دو معجزه] از جمله نشانههای نهگانهای است ۱۵
برای عرضه به فرعون و قومش، بيترديد آنها مردمانی حرمتشکن بودند.
__
۱۴- آيا ميتوان از معجزه «يد بيضاء» [دست روشن] موسی پند و پيامی به صورت نمادين دريافت کرد؟ مشتقات واژه «بَيضَ» نيز [همچون واژه عصا] ۱۲ بار در قرآن آمده است که 5 مورد آن مرتبط با همين معجزه حضرت موسی ميباشد [اعراف ۱۰۸ (۷:۱۰۸) ، طه ۲۲ (۲۰:۲۲) ، شعراء ۳۳ (۲۶:۳۳) ، نمل ۱۲ (۲۷:۱۲) ، قصص ۳۲ (۲۸:۳۲) ].
معنای اين واژه همان سپيدی و درخشندگی است که قرآن آن را در وصف: پوست تخم مرغ، سنگهای سفيد رنگ، خطوط روشن طلوع فجر در افق، سپيد روئی [در برابر سيه روئی عمل] و... به کار برده است، اما روشن و درخشنده بودن دست موسي(ع) نه ناشی از بيماری پوستی و نه ذاتی و جسمی بود، بلکه به تعبير قرآن، برای ناظرين چنين نمودی پيدا ميکرد [هی بيضاء للناظرين- اعراف ۱۰۸ (۷:۱۰۸) ، شعراء ۳۳ (۲۶:۳۳) ] و در ارتباط با مردم معنا مييافت.
از طرفی «يد» [دست]، نماد قدرت و انجام کار و خدمت است و «جَيب» به سينه و قلب و گريبان [بالای سينه] گفته ميشود، همچنانکه توصيه شده بانوان روسری را بر سينه خود بپوشانند.
از طرفی ميدانيم واژة «صدر» [سينه] در قرآن جايگاه قلب [حج ۴۶ (۲۲:۴۶) ] ميباشد و هر دو واژه سينه و قلب به معنای مجازی و معنوی خود در اين کتاب به کار رفته است، آنچنانکه در ادبيات ما آمده است:
خدايا سينهای ده آتش افروز
در آن سينه دلی وان دل همه سوز
آيا نميتوان معجزه «يد بيضاء» موسی را، نمادی از نورانيتی شمرد که موسی از سينه پر سوز و نورانی شده خود از پرتو وحی برای «ناظرين» عرضه ميکرد؟ کسی که در عرصه آتش کوه طور در آمده، اينک بايد به دست توانای همتش، تاريکيهای نظام فرعونی را به نور حق بزدايد.
۱۵- نُه گانه بودن معجزات موسي(ع) را آيه ۱۰۱ سوره اسراء (۱۷:۱۰۱) ذکر نموده و آيات ۱۳۰ (۷:۱۳۰) و ۱۳۳ سوره اعراف (۷:۱۳۳) به ۷ مورد ديگر [علاوه بر عصا و يد بيضاء] اشاره کرده است: خشکسالي، کاهش محصولات، طوفان، حمله ملخ به مزارع، حشرات موذي، قورباغه و خون.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴⚫️ #جای_تعلل نیست!
از اصول مسلم #اسلام، این است که مسلمانان باید همواره و در هر شرط و وضع از دین خود و از مسلمانان #دفاع کنند و پشت و پشتیبان یکدیگر باشند و در برابر هرگونه حمله و تهاجم دست در دست یکدیگر بگذارند، بلکه مانند یک دست شوند و مقاومت کنند و به حمله ها و #تهاجم ها پاسخ دهند
🖍علامه محمدرضاحکیمی
📚کتاب عاشورا #غزه صفحه ۱۰۳
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ
قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
و صابران را بشارت ده، همان کسانی
که چون به حادثه سخت و ناگواری
دچار شوند گویند : ما از آن خدا
هستيم و به سوى او باز مىگرديم.
◾سوره بقره : آیه ۱۵۵ ،۱۵۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 94 تا 101
📄#صفحه_15
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_15
❇️ترس از #مرگ، در واقع ترس از كيفر كارهای خودماست
💠وَ لَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ
🌱و آنان، به سبب آن چیزی که (برای آخرتشان) پیش فرستادهاند، هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد، و خدا از وضعیت ستمگران بهخوبی آگاه است.
بقره - ۹۵
🔹(بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ) اين جمله كنايه از عمل است، از اين جهت كه بيشتر اعمال ظاهری انسان، با دست انجام ميشود، و انسان بعد از انجام، آن را بهر كس كه بدردش بخورد، و يا از او بخواهد، تقديم ميدارد، پس در اين جمله دو عنايت است اول اينكه تقديم را بدستها نسبت داده، نه صاحبان دست، دوم اينكه هر فعلی را عمل دانسته.
و سخن كوتاه آنكه: اعمال انسان و مخصوصا آن اعمالی كه بطور مستمر انجام ميدهد، بهترين دليل است بر آنچه كه در دل پنهان كرده، اعمال زشت و افعال خبيث جز از باطنی خبيث حكايت نميكند، باطنی كه هرگز ميل ديدار خدا و وارد شدن بخانه اولياء او را ندارد.
🔹ترس از مرگ، در واقع ترس از كيفر كارهای خودماست. «بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ»
🔹مدّعيان دروغگو و متوقّعان نابجا، ظالمند. «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ»*
🔹خودتان میدانيد كه چه كردهايد، خداوند نيز كه از آنها با خبر است، پس اين همه ادّعا برای چه؟! «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ»
📚تفاسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_15
❇️#حریصترین_مردم بر زندگی
💠وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ "96/بقره"
🌱 و آنها را حریصترین مردم -حتی حریصتر از مشركان- بر زندگی (این دنیا، و اندوختن ثروت) خواهی یافت؛ (تا آنجا) كه هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بیناست.(۹۶)
🔹این آیه از حرص شدید آنها به مادّیات چنین سخن میگوید: «و آنها را حریصترین مردم ـ حتّی حریصتر از مشركان ـ بر زندگی (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت» (وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَوة وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا).
🔹آن چنان علاقه به دنیا دارند كه «هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود» (یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَة).
برای جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات. «در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت» (وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ). و اگر گمان كنند كه خداوند از اعمالشان آگاه نیست، اشتباه میكنند «و خداوند به اعمال آنها بیناست» (وَاللّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ).
نكتهها💬
1⃣ مقصود از هزار سال، عدد هزار نیست
بلكه كنایه از عمر طولانی است. بعضی از مفسّران میگویند: عدد هزار بزرگترین عدد نزد عرب بوده و اعداد بزرگتر از آن نام مخصوصی نداشته، از این رو رساترین تعبیر برای فزونی محسوب میشده است.
2⃣ جمله «علی حیوة»، به صورت نكره، برای تحقیر است.
👈یعنی آن قدر به زندگی دنیا دل بستهاند كه حتّی پستترین زندگی این جهان را كه در نهایت بدبختی باشد، بر سرای آخرت ترجیح میدهند.
3⃣ :جنایات نژادپرستان :بی شك سرچشمه بسیاری از جنگها و خونریزیها در طول تاریخ بشر، برتری جویی نژادی بوده است.
🔹اگر نژادپرستان جهان را رده بندی كنیم، یهود در ردههای بالا قرار خواهند گرفت. آنان حتّی آیین موسی را در نژاد خود محصور ساختهاند. به همین دلیل، از آیین خود، در میان اقوام دیگر تبلیغ نمیكنند.
💢✨نژادپرستی شعبهای از شرك است. به همین دلیل، اسلام به شدّت با آن مبارزه كرده و همه انسانها را از یك پدر و مادر میداند كه امتیازشان تنها به تقوا و پرهیزگاری است.
4⃣ ریشههای ترس از مرگ :بیشتر مردم از مرگ وحشت دارند. ریشه این ترس یكی از دو چیز است:
🔹 بسیاری مرگ را به معنی فنا و نابودی تفسیر میكنند. بدیهی است كه انسان از فنا و نیستی وحشت دارد.
🔹 افرادی كه مرگ را مقدّمه زندگی در سرای دیگر میبینند، به خاطر اعمال و خلاف كاریهای خود از مرگ وحشت دارند زیرا مرگ را رسیدن به نتایج شوم اعمال خود میدانند. بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و كیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر، مرگ را به عقب بیندازند ـ آیه بالا اشاره به دسته دوم میكند.
پیغمبران خدا از یك سو ایمان به زندگی پس از مرگ را در دلها زنده كردند و چهره واقعی مرگ را كه دریچهای به زندگی عالیتر است، به مردم نشان دادند. از سوی دیگر، دعوت به پاكی عمل كردند تا وحشت از مرگ به خاطر كیفر اعمال نیز زایل گردد.
👈👈بنابراین مردم با ایمان هرگز از مرگ وحشت ندارند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹فراز آیات ۱۹-۱۵ سوره نمل
وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَى كَثِيرٍ مِّنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ {15}
و به راستى به داوود و سليمان دانشى عطا كرديم و آن دو گفتند ستايش خدايى را كه ما را بر بسيارى از بندگان باايمانش برترى داده است {15}
وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِن كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ {16}
و سليمان از داوود ميراث يافت و گفت اى مردم ما زبان پرندگان را تعليم يافتهايم و از هر چيزى به ما داده شده است راستى كه اين همان امتياز آشكار است {16}
وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ {17}
و براى سليمان سپاهيانش از جن و انس و پرندگان جمعآورى شدند پس دسته دسته (در صفوف تقسیم بندی )گرديدند {17}
حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِي النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ {18}
تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسيدند مورچهاى [به زبان خويش] گفت اى مورچگان به خانههايتان داخل شويد مبادا سليمان و سپاهيانش نديده و ندانسته شما را پايمال كنند {18}
فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ {19}
[سليمان] از گفتار او دهان به خنده گشود و گفت پروردگارا در دلم افكن تا نعمتى را كه به من و پدر و مادرم ارزانى داشتهاى سپاس بگزارم و به كار شايستهاى كه آن را مىپسندى بپردازم و مرا به رحمتخويش در ميان بندگان شايستهات داخل كن {19}
♻️دسته آیات ۱۹-۱۶ : فضل خدا به سلیمان و داود در فرمانروایی و فهم زبان پرندگان و حیوانات و شکر گزاری زیاد سلیمان
نکات :
-تکرار ۵ باره شکر و افعالش در سوره
-آیه ۱۷ نمایانگر ان است که سپاهیان و کارگزاران حکومت سلیمان، از انس و جن و پرندگان بوده اند.
-دعاهای سلیمان در آیه ۱۹ پس از بیان قول مورچه در واقع در خواست از خداوند برای ستفاده صحیح از نعمات و قدرت و فضایلی است که خداوند به وی عطا کرده است بگونه ای که در زمره بندگان صالح خدا باشد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#كرامتانساني، ذاتي يا اكتسابي،
تفاوتها و آثار.
🛑قسمت پنجم:
#کرامت_اکتسابی
این نوع از کرامت با کرامت ذاتی انسان متفاوت است.نوع اخیر کرامتی بود که همگان از آن برخوردار بودند و نمیتوانست ملاک ارزش گذاری انسانها باشد.
↩️1.#کرامت_اکتسابی ملاک تفاوت و برتری انسانها
تفاوت انسان ها در برخورداری از کرامت الهی به میزان قرب آنها به خداوند و آن نیز به میزان اطاعت آنها از پروردگارشان بر میگردد. در مرحله اول معیار کرامت الهی اسلام است.آنها که راه حق یافتند و تسلیم خدا شدند بر آنها که بیراهه رفتند از کرامات الهی بیشتری برخوردارند.
معیار تکریم الهی نه جنسیتی خاص و نه نژادی خاص است، نه مال و ثروت و داشتن کاخ و خدم و حشم و امثال این امور است و نه زشتی و زیبایی. چه اینکه این امور مادی زودگذر و فانی هستند و نمیتوانند معیار سنجش افراد در نزد خداوند قرار گیرند.
👈کرامت اکتسابی است که میان انسانها به میزان قابل توجهی فاصله ایجاد میکند. گروهی در پرتو ایمان و عمل صالح و تقوای الهی به کمالات انسانی میرسند و در مقابل گروهی با پشت کردن به ارزشهای انسانی و در پیشگرفتن رویهٔ ظلم و ستم،مصداق:أولئک کالأنعام بل هم أضلّ،
↩️2.تقوا معیار #کرامت_اکتسابی
از آنجا که تقوی صفتی درونی است و از جمله صفاتی است که مدعیان بسیار ولی متصفان اندک دارد،هرکسی از آن بهرهمند نیست.
اين نظر در راستای این آیه شریفه از قرآن است که میفرماید:
🔸یا أیها النّاس إنّا خلقناکم مِّن ذکر و أنثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لِتعارفوا إنّ أکرمکم عند اللّه أتقاکم إنّ اللّه علیم خبیر.(حجرات،49/13)
👈این آیه ـ برخلاف آنکه روی سخن در آیات قبل به مؤمنان است و آنها را از رذایل اخلاقی برحذر می دارد ـ مخاطب خود را تمامی مردم قرار می دهد که معیار های کاذب ارزش انسان را زن یا مرد بودن، عضو قبیله خاصی بودن یا سیاه وسفیدی افراد مپندارید، میزان و معیار،تقوای شماست که در نظر خداوند سنجیده می شود.در واقع این آیه بر تمامی تبعیضات کاذب اجتماعی رایج در بین جوامع بشری که انسانهای مستضعف از آن به تنگ آمده اند خط بطلان میکشد.
📒از مقاله #کرامت_انسانی در پرتو قرآن و روایات
🖌نویسندگان: مصطفی سلیمی زارع کاظم قاضی زاده.
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🌺السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقُومُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَ تُبَيِّنُ.
🌺سلام ما بر تو وقتى كه به امر خدا قيام و ظهور فرمائى و وقتى كه در پرده غيبت بنشينى سلام ما بر تو هنگامى كه قرائت و تفسير كنى🌱
💫(زیارت آل یس)
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
صدا ۰۳۷.mp3
30.83M
🔸گفتارهایی درباره اسلام رحمانی- عقلانی
🎤دکتر عبدالرحیم سلیمانی
: #آزاداندیشی کلید فهم درست دین
افراد منفعت طلب و حکومتها از حس حقیقت پرستی و دینداری مردم سوء استفاده میکنند و با تبلیغ و استفاده از منابر و #مداحان و مغالطه، کارهای خود را مصداق حقیقت معرفی میکنند.
اگر #تفکر نباشد، معاویه را بجای علی میگیریم و بر روی حسین شمشیر می کشیم.
تفاوت علی و معاویه: #قدرت برای دین یا دین برای قدرت!؟
💢پاسخ به مغالطه در حکومت علی هم فساد بود، در ج اسلامی هم #فساد است. اگر حکومت علی میتواند دینی و اسلامی باشد، حکومت اینجا هم اسلامی است
با این مغالطه، حکومت معاویه و یزید هم اسلامی است
@quranpuyan