🍃🌸
🌸
❤️سالروز ولادت حضرت سیدالشهداء،
آقا امام حسین علیه السلام را محضر
حضرت صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف
و شما عزیزانِ جان تبریک و تهنیت عرض میکنیم❤️
🌸
🍃🌸
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین (ع)🍀.
بند ۲
🍃🌸 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ
مُحَمَّدٍ، الْفُلْکِ الْجارِیَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها، وَیَغْرَقُ
مَنْ تَرَکَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِق 🌸
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آلُ
محمد,کشتى جارى در اقیانوسهاى بیکران, ایمن شود هر که سوار آن کشى گردد و غرق شود
کسى که آن را واگذارد، هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید ولى ملازم ایشان
به حق خواهد رسید 🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 42 تا 45
📄#صفحه_115
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_115
❇️#عدالت هميشه و با هر گروه، يك ارزش خداپسند است
💠سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جاؤُكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (۴۲/مائده)
🌱آنان برای دروغ سازی به دقّت گوش میدهند و همواره مال حرام (رشوه و ربا) میخورند، پس اگر (برای داوری) نزد تو آمدند، يا ميانشان داوری كن يا از آنان روی بگردان و اگر از آنان روی بگردانی پس هرگز هيچ زيانی به تو نخواهند رساند. و اگر داوری كنی، پس ميانشان به قسط و عدل قضاوت كن، همانا خداوند دادگران را دوست دارد.
💬نكتهها🔻
🔷✨بعضی از يهود كه زنای محصنه كرده بودند، به اميد نجات از كيفر سنگسار كه در دين يهود نيز آمده است، برای داوری نزد پيامبر آمدند، غافل از آنكه حكم اسلام هم سنگساركردن زناكار است، چون ديدند حكم اسلام نيز همان است، حاضر به پذيرش حكم پيامبر نشدند.
«سحت» طبق روايات، رشوه و هدايايی است كه برای انجام كاری داده شود. سُحت در لغت، كار حرامی است كه مايهی ننگ صاحبش شود.
«سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ» يا به معنای آن است كه سخنان را با دقّت میشنوند ونيّت دروغ بستن و تحريفِ آن را دارند و يا به معنای آن است كه عوام يهود با علم به دروغگويی و تحريفگری علمای خود، باز هم سخن آنان را گوش میدهند و میپذيرند.
آيه خطاب به پيامبر میفرمايد: گرچه علمای يهود در انديشه آسيبرسانی به تو هستند و تو برای مكتب و جامعه اسلامی دغدغه داری؛ ولی خداوند نويد میدهد كه اگر مصلحت را در اعراض دانستی دغدغهای نداشته باش. «وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً»
💬پيامها🔻
🔹علمای يهود، رشوهخوار بودند، «أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ» و عوامشان مشتاق شنيدن دروغ. «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ» (تكرار «سَمَّاعُونَ»، در دو آيه پیدرپی شايد اشاره باشد به اينكه اين روش، كمكم خصلت آنان شده است.)
🔹همزيستی مسلمانان با اهل كتاب، تا حدّی بود كه آنان برای قضاوت، نزد پيامبر اسلام میآمدند. «جاؤُكَ»
🔹پيامبر صلی الله عليه و آله غير از مسئوليّت نبوّت، مسئوليّت حكومت نيز داشت. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ»
🔹پيامبران، در امر حكومت و داوری، از طرف خداوند اختياراتی دارند كه طبق صلاحديد عمل میكنند. فَاحْكُمْ ... أَوْ أَعْرِضْ
🔹شعاع حكومت اسلامی، اهل كتاب را نيز در برمیگيرد. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹اگر حاكم اسلامی برای داوری بين كشورهای غير اسلامی انتخاب شد، بايد عدالت، جرأت و صراحت را كاملًا مراعات كند. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹مسائل نژادی، منطقهای، تعصبهای گروهی، تمايلات شخصی و تهديدها نبايد در قضاوتها تأثير بگذارد. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹عدالت هميشه و با هر گروه، يك ارزش خداپسند است. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_115
❇️#قصاص و #گذشت
💠وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
🌱در تورات، بر یهود مقرّر کردیم که (در قتل عمد و بهناحق،) جان (قاتل) در برابر جان (مقتول گرفته میشود)؛ (همچنین) چشم در برابر چشم، بینی در برابر بینی، گوش در برابر گوش، دندان در برابر دندان، و (بهطور کلی،) زخمها(یی که قابل قصاص است) قصاص دارد؛ ولی هر کس که برای صدقه، آن (قصاص) را ببخشد، آن (بخشش)، کفّارهای برای (گناهان) او خواهد بود، و (اگر نمیبخشد، باید بر اساس دستور خدا عمل کند،) و کسانی که بر اساس آنچه خدا نازل کرده، داوری نمیکنند، ستمکاران حقیقیاند.
مائده - ۴۵
🔷✨اين آيه به تبعيضهای ناروايی كه در آن عصر وجود داشت پايان میدهد، و به طوری كه از بعضی تفاسير استفاده ميشود، در ميان دو طايفه يهود مدينه در آن عصر نابرابری عجيبی وجود داشت: اگر فردی از طايفه" بنی النضير" فردی از طايفه" بنی قريظه" را میكشت قصاص نمیشد، ولی به عكس اگر كسی از طايفه" بنی قريظه" فردی از طايفه" بنی النضير" را به قتل میرساند، كشته میشد، هنگامی كه اسلام به مدينه آمد، بنی قريظه در اين باره از پيامبر ص سؤال كردند، پيامبر ص فرمود خونها با هم فرق ندارد، طايفه بنی النضير زبان به اعتراض گشودند كه مقام ما را پائين آوردی، آيه فوق نازل شد و به آنها اعلام كرد كه نه تنها در اسلام، در آئين يهود نيز اين قانون بطور مساوی وجود داشته است.
🔷✨ولی برای آنكه اين توهم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامی شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم ميفرمايد:
" اگر كسی از حق خود بگذرد و عفو و بخشش كند، كفارهای برای گناهان او محسوب ميشود، و به همان نسبت كه گذشت به خرج داده خداوند از او گذشت ميكند".
(فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ). بايد توجه داشت كه ضمير" به" به قصاص بر ميگردد، گويا اين قصاص را" عطيه" ای قرار داده كه به شخص جانی بخشيده است. و تعبير به" تصدق" و همچنين وعده عفوی كه خداوند به چنين كسی داده همگی برای تشويق به عفو و گذشت است، زيرا شك نيست كه قصاص هرگز نميتواند آنچه را انسان از دست داده به او باز گرداند، تنها يك نوع آرامش موقت به او ميدهد، ولی وعده عفو خدا میتواند به طور كلی آنچه را او از دست داده به صورت ديگری جبران كند و به اين ترتيب باقيمانده ناراحتی از قلب و جان او برچيده شود و اين رساترين تشويق برای چنين اشخاص است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹پرسش و پاسخ هایی از آیات ابتدایی سوره حجر
الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿1﴾ رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ ﴿2﴾
الف. لام. ر. اين آيات آن کتاب ، و خواندنيي روشنگراست (1) چه بسا کافران دوست ميدارند که کاش مسلمان ميبودند (2)
❓آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند؟
يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه ای كاش مسلمان بودند؟
پاسخ ۱ :
پشيمانى كافران : اى كاش مسلمان شده بوديم !
رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كفَرُوا لَوْ كانُوا مُسلِمِينَ
اين جمله مقدمه است براى نقل تهمت هايى كه به پيغمبر زده و گفتند:((يا ايها الذى نزل عليه الذكر انك لمجنون )). در حقيقت جمله مورد بحث هشدار ميدهد كه كفار با وجود كفرى كه دارند به زودى پشيمان شده آرزو مى كنند كه اى كاش تسليم خدا شده بوديم و به او و به كتابش ايمان آورده بوديم اما وقتى اين آرزو را مى كنند كه ديگر كار از كار گذشته است و ديگر راهى به اسلام و ايمان ندارند.
پس مراد از جمله ((ربما يود)) ودادت و اظهار علاقه از روى آرزو است نه مطلق ودادت و محبت به دليل جمله ((لو كانوا مسلمين )) كه در مقام بيان آن مودت است ، چون كلمه ((لو)) و همچنين كلمه ((كانوا)) دلالت دارند بر اينكه ودادت ايشان ودادت آرزو است ، و اينكه آرزو مى كنند اى كاش در گذشته - كه از دست داده اند و ديگر باز نميگردد - اسلام مى داشتند. نه اينكه اى كاش امروز داراى اسلام و ايمان باشند. پس مقصود آرزوى اسلام در زندگى دنيا است .
و بنابراين ، آيه شريفه دلالت مى كند بر اينكه كسانى كه در دنيا كفر ورزيدند به زودى - يعنى وقتى كه بساط زندگى دنيا برچيده شود - از كفر خود پشيمان شده آرزو مى كنند اى كاش در دنيا اسلام آورده بوديم
تفسیر المیزان
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟩🟥پیام #امام_حسین(ع) همیشه زنده است چراکه با ذات انسان عجین شده است.
⁉️اما چگونه #پیام امام حسین (ع) گم می شود؟
🔹حضور امام حسین (ع) در زندگی سیاسی ، اجتماعی و مذهبی انسان مسلمان بحث رابطه انسان ، انسانیت و #آزادگی است.
این جمله که «ای مردم اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید» یعنی زیر بار #ظلم نروید.
حرف ناحق را قبول نکنید.
این کلامی است که مربوط به ذات بشریت است. مربوط به زمان خاصی نمی شود و اساسا به خاطر همین است که امام حسین (ع) برای همیشه زنده می ماند.
🔹امام حسین(ع) به خاطر مبارزه با یزید پسر معاویه زنده نیست بلکه به خاطر مبارزه با تحقیر، مبارزه با ظلم ، و مبارزه با تکبر زنده می ماند.
زنده ماندن امام حسین(ع) به سبب پاسخ به پرسش همیشگی انسان است نه پاسخ به مسئله یک دوره.
♦ پیام امام حسین(ع) همیشه زنده است چراکه با ذات انسان عجین شده است.
🔹مشکلی که وجود دارد این است که انسان موجودی است که از یک طرف ارزش های جهان شمول و فرا تاریخی دارد و از طرف دیگر ضرورت های زندگی تاریخی نیز همراه اوست. معمولا در برخی موارد این دو با یکدیگر تداخل پیدا می کند. یکی در دیگری گم می شود. وظیفه تمیز دادن بین این دو، بر عهده کسانی است که بار فرهنگ جامعه را به دوش می کشند. آنها باید نشان دهند انسانیت غیر از انسان امروز و دیروز است.
#انسانیت همیشه هست.
بنابراین این نوع پیام ها را به هر فردی بگوئید می شنود و آن را گوش می کند.
🔹گاهی هم پیام امام حسین (ع) گم می شود.
🔻دو اتفاق باعث گم شدن پیام جهانی امام حسین (ع) شده است.
1⃣ یکی #صوری_سازی و تکیه بر برخی از مظاهری مانند گریه بی فلسفه یا شبیه سازی و یا گسترش #دین_مداحان. این گونه موضوعات وقتی مرتب تکرار می شوند، انسان را خسته می کند. دو سه بار شما گریه کنید خسته می شوید. خنده هم همینطور است. در رساندن پیام امام حسین(ع) نیز این اتفاق افتاده و بر مسائلی تکیه شده که دیگر کارایی ندارد. در واقع این نوع برخورد، معرفی انحرافی امام حسین (ع) است.
2⃣دومین مساله معرفی حسین ع و ارزش های حسین (ع) که قریب به 60 سال عمر کرده تنها در یک نیم روز عاشورا است.
🔻کمتر به #امام_حسین_قبل_از_عاشورا پرداخته می شود. در واقع همه چیز به نوعی تبدیل به خاطره گویی شده است یا حتی بعضی مواقع بازسازی خاطره.
من فکر می کنم مشکل در انسان امروزی قرن بیست و یکمی نیست
مشکل در #پیام_رسانان پیام امام حسین (ع) است که هر چقدر #اصلاح شوند بهتر این پیام منتقل می شود.
🖌مرحوم دكتر فيرحي.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
يَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ
خدا هر کس را بخواهد
به نور خود هدایت می کند
🌷 سوره نور ، آیه ۳۵
🍃
🌸🍃
🆔️@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 46 تا 50
📄#صفحه_116
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_116
❇️آنها كه به #قانون_خدا #حكم نمیكنند
💠وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (۴۷/مائده)
🌱به اهل انجيل (پيروان مسيح) گفتيم بايد به آنچه خداوند در آن نازل كرده حكم كنند و كسانی كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم نمیكنند فاسق هستند.
👈پس از اشاره به نزول انجيل در آيات گذشته، در اين آيه ميفرمايد:
" ما به اهل انجيل دستور داديم كه به آنچه خدا در آن نازل كرده است، داوری كنند".
(وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ).
🔷✨شك نيست كه منظور از جمله بالا اين نيست كه قرآن به پيروان مسيح ع دستور ميدهد كه هم اكنون بايد به احكام انجيل عمل كنند، زيرا اين سخن با ساير آيات قرآن و با اصل وجود قرآن كه اعلام آئين جديد و نسخ آئين قديم ميكند، سازگار نيست بلكه منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر عيسی ع به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داوری نمايند.
و در پايان آيه، بار ديگر تاكيد ميكند:" كسانی كه بر طبق حكم خدا داوری نكنند فاسقند".
(وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
👈قابل توجه اينكه در آيات اخير، در يك مورد به چنين افراد اطلاق" كافر" و در مورد ديگر" ظالم" و در اينجا" فاسق"، شده است، ممكن است اين تفاوت تعبير به خاطر آن باشد كه هر حكم دارای سه جنبه است، از يك سو به قانونگذار (خداوند) منتهی ميشود، از سوی ديگر به مجريان قانون (شخص حاكم و قاضی) و از سوی سوم به كسی كه اين حكم در حق او اجرا ميگردد (شخص محكوم).
گويا هر يك از تعبيرات سهگانه فوق، اشاره به يكی از اين سه جنبه است، زيرا كسی كه بر خلاف حكم خداوند داوری میكند، از يك طرف، قانون الهی را زير پا گذاشته و" كفر" ورزيده و از طرف ديگر به انسان بیگناهی، ستم و ظلم كرده، و از طرف سوم از مرز وظيفه و مسئوليت خود خارج شده و فاسق گرديده است (زيرا همانطور كه در سابق گفتيم" فسق" به معنی بيرون رفتن از مرز بندگی و وظيفه است).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_116
❇️زمان #جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است
💠أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (۵۰/مائده)
🌱آيا آنان حكم جاهليّت را میطلبند؟ برای اهل ايمان و يقين، داوری چه كسی از خدا بهتر است؟
يعنی وقتی شريعت نازله به تو و شريعتی كه در گنجينه قرآن تو، به وديعه سپرده شده حق باشد، به اين معنا كه هم آن احكامش كه موافق با كتب آسمانی قبل است حق باشد، و هم آنچه كه مخالف آنها است حق باشد، بدان جهت كه مهيمن بر آنها است، پس تو جز اين وظيفه نداری كه بدانچه خدا به خود تو نازل كرده در بين مردم حكم كنی، و به خاطر به دست آوردن دل آنها از طريقه حقی كه به تو نازل شده عدول نكنی و منظور از مردم يا خصوص اهل كتاب است، (هم چنان كه ظاهر آيات قبل آن را تاييد میكند) و يا عموم مردم است (هم چنان كه آيات بعد آن را تاييد مینمايد).
و از اينجا روشن میشود كه احتمال اينكه منظور از جمله:" فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ" حكم در بين اهل كتاب و يا در بين مردم باشد، هر دو احتمالی است جائز، چيزی كه هست يك اشكال احتمال اول را بعيد میسازد، و آن اين است كه بنا بر آن بايد چيزی در كلام در تقدير گرفت و مثلا گفت تقدير كلام" فاحكم بينهم ان حكمت" بوده، برای اينكه میدانيم كه خدای تعالی بر رسول گرامی اسلام واجب نكرده بود كه حتما در اختلافات اهل كتاب مداخله نموده و حكم كند، علاوه بر اينكه اهل كتاب حكم آن حضرت را قبول نداشتند، پس تقدير كلام چنين است كه اگر اهل كتاب تو را حكم قرار دادند، در بين آنان حكم بكن، تازه در همين صورت نيز حكم كردن را واجب متعين نكرده بلكه آن جناب را مخير كرده بين حكم كردن و اعراض نمودن، و لذا فرموده:" فَإِنْ جاؤُكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ ...".
📚تفسیر المیزان
🔹بعضی از مردم (مشركان، اهل كتاب) خواستار داوری پيامبر بر اساس قوانين جاهليّت بودند. «أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ»
🔹فسق و گناه، انسان را به سوی فرهنگ جاهلی سوق میدهد. وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ لَفاسِقُونَ ... أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ
🔹آنان كه با داشتن احكام الهی از آن روی میگردانند و سراغ قوانين بشری میروند، در مسير جاهليّت گام برمیدارند. فَإِنْ تَوَلَّوْا ... أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ
🔹زمان جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است. أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ ...
🔹عقل و وجدان بهترين داور و دادگاه است. «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّـهِ حُكْماً»
🔹آنان كه تنها چشم به قوانين بشری دوختهاند و آن را راه كمال میدانند، در ايمان و يقين خود شك كنند. «لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan