eitaa logo
قران پویان
445 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
651 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 65 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تنها تلاوت كافی نيست، اقامه‌ی آنها نيز لازم است 💠وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ 🌱اگر آنان به تورات و انجیل و آنچه از سوی پروردگارشان بر آنان نازل شده، کامل عمل می‌کردند، بی‌شک از (برکات آسمانِ) بالای سرشان و (زمینِ) زیر پایشان بهره‌مند می‌شدند. برخی از آنان، گروهی میانه‌رو (و درست‌کار) هستند، و بیشترشان چه بد عمل می‌کنند! مائده _۶۶ 🔹یعنی اگر اینها تورات و انجیل حقیقی را برپا دارند و آنها را تحریف نکنند و کتابهای آسمانی دیگر که بر انبیاءسلف نازل شده ،مانند مزامیر داود که قرآن آن را زبور نامیده را نیز اقامه کنند، ومطابق آنها عمل نمایند و اعتقادات مبداء و معاد خود را بر آنها مبتنی سازند ،دراین صورت باب های نعمت و روزی ازآسمان و زمین بسوی آنها گشوده می شودو دارای وفور نعمت می گردند و نقمتها از آنان دور می شود و بعضی از آنان مردمی معتدل و میانه رو هستند که تسلیم خدا و اوامر و احکام او هستند، اما اینهادر اقلیت می باشند ولیکن بیشتر آنها از حدود الهی تجاوز می کنند و دچار کفر واستکبار و سرپیچی می باشند و این اعمال بسیار زشت و ناپسند است . 🔹كتاب‌های آسمانی (تحريف نشده)، قانون اساسی و محور و راهنمای همه حركت‌هاست و مانند پرچم بايد همواره برپا داشته شود. «أَقامُوا» ‏ 🔹برای دعوت ديگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحيح آنان لطمه نزنيم. أَقامُوا التَّوْراةَ ... ‏ 🔹تنها تلاوت كتاب آسمانی كافی نيست، اقامه‌ی آن نيز لازم است. «أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ» ‏ 🔹همه‌ی كتب آسمانی، محترم است. «أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ» ‏ 🔹قرآن، برای همه‌ی امّت‌هاست، نه فقط مسلمانان. «ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ» ‏ 🔹اسلام، به رفاه مردم نيز توجّه دارد. «لَأَكَلُوا» ‏ 🔹توجّه به دستورهای دينی، زندگی مادی را هم سروسامان می‌دهد. لَوْ أَنَّهُمْ‌ ... لَأَكَلُوا ... ‏ 🔹در نظام هستی، ايمان افراد، در حاصلخيزی زمين و بارش باران و رشد كشاورزی و محصولات، نقش دارد.أَقامُوا التَّوْراةَ ... لَأَكَلُوا ‏ 🔹جامعه‌ی فاسد، انسان را مجبور به فساد نمی‌كند. در ميان انبوه بدكاران، گروهی هم معتدلند. «مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» ‏ 🔹در اقامه‌ی كتاب‌های آسمانی، اعتدال لازم است، نه افراط وتفريط.‏«مُقْتَصِدَةٌ» ‏ 🔹هيچ گاه همه‌ی افراد يك مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نكنيم.‏«مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ» ‏ 🔹كثرت جمعيّت، نشانه‌ی حقّانيّت نيست. «كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ» 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انتخاب نقطه پايان 💠يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ 🌱ای پیامبر، آنچه را که از سوی پروردگارت (درباره‌ی ولایت علی) بر تو نازل شده، (به مردم) برسان، و اگر (این کار را) نکنی، پیام او را (اصلاً) نرسانده‌ای. خدا، تو را از (گزند) مردم حفظ خواهد کرد. خداوند، مردم کافر را هدایت نمی‌کند. مائده - ۶۷ 🔷اين آيه لحن خاصی بخود گرفته كه آن را از آيات قبل و بعد، مشخص می‌سازد، در اين آيه روی سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان می‌كند، با خطاب ای پيامبر (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌) شروع شده و با صراحت و تاكيد دستور می‌دهد، كه آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند. (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‌). سپس برای تاكيد بيشتر به او اخطار می‌كند كه اگر از اين كار خودداری كنی (كه هرگز خودداری نمی‌كرد) رسالت خدا را تبليغ نكرده‌ای! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ‌). 🔷‏سپس به پيامبر ص كه گويا از واقعه خاصی اضطراب و نگرانی داشته، دلداری و تامين می‌دهد و به او می‌گويد:" از مردم در ادای اين رسالت وحشتی نداشته باش، زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت" (وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ‌). 👈‏و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايی كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روی لجاجت كفر بورزند، می‌گويد: ‏" خداوند كافران لجوج را هدايت نمی‌كند" (إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ‌). ‏جمله‌بندی‌های آيه و لحن خاص و تاكيدهای پی در پی آن و همچنين شروع شدن با خطاب‌ يا أَيُّهَا الرَّسُولُ‌ كه تنها در دو مورد از قرآن مجيد آمده و تهديد پيامبر ص به عدم تبليغ رسالت در صورت كوتاهی كردن كه منحصرا در اين آيه از قرآن آمده است، نشان می‌دهد كه سخن از حادثه مهمی در ميان بوده است كه عدم تبليغ آن مساوی بوده است با عدم تبليغ رسالت. ‏بعلاوه اين موضوع مخالفان سرسختی داشته كه پيامبر ص از مخالفت آنها كه ممكن بوده است مشكلاتی برای اسلام و مسلمين داشته باشد، نگران بوده و به همين جهت خداوند به او تامين ميدهد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پرسش و پاسخ هایی از آیات ابتدایی سوره حجر الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿1﴾ رُّبَمَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ كَانُواْ مُسْلِمِينَ ﴿2﴾ الف. لام. ر. اين آيات آن کتاب ، و خواندنيي روشنگراست (1) چه بسا کافران دوست ميدارند که کاش مسلمان ميبودند (2) ❓آيه ۲ آيا به وضع كافران زمان پيامبر اشاره دارد كه آرزوی اسلام داشتند؟ يا بيان كننده حسرت و آرزوی آنها در قيامت است كه ای كاش مسلمان بودند؟ پاسخ ۵ : لَوْ كٰانُوا دلالت مى كند كه اين آرزو بعد از گذشتن وقت و بعد از فوت فرصت خواهد بود مانند: رَبِّ اِرْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صٰالِحاً فِيمٰا تَرَكْتُ مؤمنون ۹۹، نظير اين آيه است آيۀ: فَلَوْ أَنَّ لَنٰا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ شعراء ۱۰۲، زمر ۵۸ در تفسير جلالين گفته است: «رب» براى تكثير است و آن راجع به «يود» است، يعنى: بسيار دوست خواهند داشت و بسيار آرزو خواهند كرد كه اى كاش در دنيا مسلمان مى بودند على هذا اين آرزو در روزى خواهد بود كه قدرت برگشت ندارند مانند روز هلاكت دنيا و روز قيامت در تفسير عياشى نقل شده: عبد اللّٰه عطاء از امام باقر عليه السّلام از اين آيه پرسيد، فرمود: روز قيامت نداء كننده اى ندا مى كند و مردم مى شنوند كه جز مسلمان كسى داخل بهشت نشود آن گاه سائر خلق آرزو مى كنند كه اى كاش در دنيا مسلمان بودند اين روايت در مجمع البيان از امام صادق عليه السّلام و نظير آن از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله نقل شده است تفسير احسن الحديث https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت دوم : 🌱 در نگاه ع 👈👈از نظر (ع) آن اصلى که مى ‏تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و همه را راضى نگه دارد، به پیکر اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد، است. ظلم و جور و تبعیض قادر نیست‏ حتى روح خود ستمگر و روح آن کسى که به نفع او ستمگرى مى‏شود، را راضى و آرام نگه دارد تا چه رسد به و پایمال شدگان. 🌱عدالت ‏بزرگراهى است عمومى که همه را مى‏تواند در خود بگنجاند و بدون مشکلى عبور دهد، اما و جوْر کوره‌راهى است که حتى فرد ستمگر را به مقصد نمى ‏رساند. ♦️«فانّ فى العدل سعه و من ضاق علیه العدل، فالجور علیه اضیق» 🌱همانا در عدالت گنجایش خاصى است، مى‏تواند همه را در بر گیرد و در خود جاى دهد، و آن کس که بیمار است در عدالت نمى‏گنجد، باید بداند که جایگاه ظلم و جور تنگتر است. عدالت، است ♦️یعنى چیزى است که مى‏توان به آن به عنوان یک ، ایمان داشت و به حدود آن راضى و قانع بود، اما اگر این مرز شکسته و این ایمان گرفته شود و پاى بشر به آن طرف مرز برسد، دیگر حدى براى خود نمى‏شناسد، به هر حدى که برسد، به مقتضاى طبیعت و شهوت سیرى‌ناپذیر خود تشنه حد دیگر مى‏گردد و بیشتر احساس نارضایى مى‏نماید. ♦️تماشاچى صحنه ‏هاى ‏_عدالتى 🌴على(ع) را یک تکلیف و ، بلکه یک ناموس الهى مى‏داند، هرگز روا نمى‏ شمارد که یک مسلمان آگاه به تعلیمات اسلامى صحنه ‏هاى و بى عدالتى باشد. ♦️♦️عدالت نباید فداى ‏بشود و و و دهانها را با لقمه‏ هاى بزرگ بستن و دوختن، همواره ابزار لازم قلمداد شده است. اکنون مردى زمامدار و کشتى سیاست را ناخدا شده است که دشمن این ابزار است، هدف و ایده ‏اش مبارزه با این نوع سیاست‏ بازى است. طبعاً از همان روز اول، ارباب توقع یعنى همان رجال سیاست رنجش پیدا مى‏کنند، رنجش منجر به خرابکارى مى‏شود و دردسرهایى فراهم مى‏آورد. دوستان خیراندیش به حضور على(ع) آمدند و با نهایت ‏خلوص و خیرخواهى تقاضا کردند که به خاطر مهمتر، انعطافى در سیاست‏ خود پدید آورد، پیشنهاد کردند که خودت را از دردسر این هوچی‌ها راحت کن، «دهن سگ به لقمه دوخته بهْ‏»: اینها افراد متنفذى هستند، بعضى از اینها از شخصیت‌هاى صدر اولند، تو فعلا در مقابل دشمنى مانند معاویه قرار دارى که ایالتى زرخیز مانند شام را در اختیار دارد، چه مانعى دارد که به خاطر «مصلحت‏» فعلا موضوع و را مسکوت عنه بگذارى؟ 🌴👈على(ع) جواب داد: «أتامرونى ان اطلب النصر بالجور…:۱۰شما از من مى‏خواهید که پیروزى را به قیمت و به دست آورم؟ از من مى‏خواهید که عدالت را به پاى و سیادت قربانى کنم؟ خیر، سوگند به ذات خدا که تا دنیا دنیاست، چنین کارى نخواهم کرد و به گرد چنین کارى نخواهم گشت. من و تبعیض؟! من و پایمال کردن ؟! اگر همه این اموال عمومى که در اختیار من است مال شخص خودم و محصول دسترنج‏ خودم بود و مى‏خواستم میان مردم تقسیم کنم، هرگز تبعیض روا نمى‏داشتم تا چه رسد که مال مال خداست و من امانتدار خدایم. 👈این بود نمونه ‏اى از ارزیابى على(ع) درباره ، و این است ارزش عدالت در نظر علیه‌السلام. 💫ادامه دارد 🖌 شهيد مطهري مجموعه اثار ج 16 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛