eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و از هر جزء قرآن کریم روزپانزدهم: قسمت‌ دوم ✅ ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُ‏ وَ إِنْ أَسَأْتمُ‏ فلها (7- اسراء) اگر نیكى كنید، به خود نیكى كرده ‏اید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كرده ‏اید. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه می نویسد: «لام» در«لانفسكم» و نیز در «فلها»، لام اختصاص است یعنى: خوبی و بدی شما مختص به خود شما است، بدون اینكه چیزی از آن به دیگران بچسبد، و این خود قانون در حال اجرای خداست كه اثر و تبعات عمل هر كسى را- چه خوب و چه بد- به خود او برمى ‏گرداند. و این همان معنایی است که در قرآن به دفعات و با تعابیر گوناگون آمده است که «اثر هر عمل- چه خوب و چه بد- به صاحبش برمى‏گردد» ✅ انسان، خیر عاجل دنیا را میخواهد و غافل از اخرت. خدا هم دنیاطلبان را مدد میکند هم اخرت طلبان را آیات 11-21 سوره اسراء به تحلیل چرایی عدم ایمان انسانها به اخرت و انذار از سرانجام دنیاطلبان پرداخته است. وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا ﴿۱۱﴾و انسان [همان گونه كه] خير را فرا مى‏ خواند [پيشامد] بد را مى‏ خواند و انسان همواره شتابزده است (۱۱) علیرغم برتری اخرت بر دنیا، انسان بخاطر عجول بودن، خیر را در دنیای عاجل میجوید و اخرت را که خیر مطلق است وا می نهد. خدا هم طبق سنت خود ،دنیاخواهان را در نیاطلبی شان مدد میکند اما در اخرت، بهره ای جز اتش ندارند. اما اخرت خواهان که هدایت خدا را میپذیرند، سعی و تلاششان ماجور خواهد بود. مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا ﴿۱۸﴾هر كس خواهان [دنياى] زودگذر است به زودى هر كه را خواهيم [نصيبى] از آن مى‏ دهيم آنگاه جهنم را كه در آن خوار و رانده داخل خواهد شد براى او مقرر مى داريم (۱۸) وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا ﴿۱۹﴾و هر كس خواهان آخرت است و نهايت كوشش را براى آن بكند و مؤمن باشد آنانند كه تلاش آنها مورد حق‏ شناسى واقع خواهد شد (۱۹) كُلًّا نُمِدُّ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا ﴿۲۰﴾هر دو [دسته] اينان و آنان را از عطاى پروردگارت مدد مى ‏بخشيم و عطاى پروردگارت [از كسى] منع نشده است (۲۰) ✅ چه کسانی برادران شیطانند؟ 😡 وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(۲۶)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ كاَنَ الشَّیْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُورًا(۲۷- اسراء) هیچ‏گونه اسراف و ریخت و پاشی مكن. بى‏ تردید اسراف كنندگان و ، برادران شیاطین‏ اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است. در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه مى‏ آید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف مى‏ كند که معادل آن در فارسى «ریخت ‏و پاش» است. به تعبیر دیگر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد. در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که آنها نیز نعمتهایی را که خدا داد، كفران مى‏كنند و در غیر محلش، صرف مى‏ نمایند. ✅ را بگویید تا شیطان میان شما فتنه انگیری نکند. خداوند در سوره اسراء به پیامبر دستور میدهد که به بندگانم بگو که سخن احسن را بر زبان برانند. وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا ﴿۵۳﴾ مکارم: به بندگانم بگو سخني بگويند كه بهترين باشد چرا كه شيطان (بوسيله سخنان ناموزون) ميان آنها فتنه و فساد مي‏كند، هميشه شيطان دشمن آشكاري براي انسان بوده است. جهت مطالعه سایر نکات جزء 15 به لینک زیر مراجعه نمابید https://b2n.ir/joze15 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هرجزء قران کریم روزپانزدهم : قسمت‌ سوم ✅ از ترس فقر، ادم نکشید وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبِيراً (31/اسراء) فرزندان خود را از بيم تنگدستی نكشيد. اين ما هستيم كه آنان و شما را روزی می‌دهيم. يقيناً كشتن آنان گناهی است بزرگ! - كودك، حقّ حيات دارد و والدين نبايد اين حق را از او بگيرند. ‏- ترس از ضرر وزيان وفقر، مجوّز گناه و ناديده گرفتن حقوق ديگران نيست. ‏- فرزندكشی و سقط جنين، گناه و جنايت است، چه پسر باشد، چه دختر. 📚تفسیر نور ✅ در بیان تصمیماتت حتماً جمله « » را بگو در ایه 23 سوره کهف، خداوند به پیامبر اسلام، نکته جالبی را تذکر میدهد: وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْء إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَداً إِلاّ أَنْ یَشاءَ اللّهُ وَ اذْکُرْ رَبَّکَ إِذا نَسِیتَ وَ قُلْ عَسى أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لاِ َقْرَبَ مِنْ هذا رَشَدا و هرگز در مورد کارى نگو: «من فردا آن را انجام مى دهم»مگر این که خدا بخواهد و هر گاه فراموش کردى، (جبران کن) و پروردگارت را به خاطر بیاور و بگو: «امیدوارم که پروردگارم مرا به راهى روشن تر از این هدایت کند»! در تفسیر نمونه در توضیح این ایه چنین امده است:"آیه، یک دستور کلّى به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى دهد که: «هرگز نگو من فلان کار را فردا انجام مى دهم» «مگر این که: خدا بخواهد».یعنى در رابطه با اخبار آینده، و تصمیم بر انجام کارها، حتماً جمله «ان شاء اللّه» را اضافه کن; چرا که:تو هرگز مستقل در تصمیم گیرى نیستى و اگر خدا نخواهد، هیچ کس توانائى بر هیچ کارى را ندارد. بنابراین، براى این که: ثابت کنى نیروى تو از نیروى لا یزال او است، و قدرتت وابسته به قدرت او جمله ان شاء اللّه: «اگر خدا بخواهد» را حتماً به سخنت اضافه کن. ✅ آموزش توحید و مفهوم در سوره کهف مفهوم ظریفی از شرک بکار رفته است. این سوره، اولین سوره ایست که بطور مبسوط به شرک پرداخته است. ایات 34-36 و38و42و39 نشان میدهد که صاحب باغ با اتکا بر اموال و اولاد و سایر امکانات مادی خود، از قدرت خدا در اداره امور غفلت کرد و همه امور را به برنامه ریزی خود و متکی به امور عادی و تحت کنترل میدید. اما وقتی با یک بلای اسمانی شبانه باذن خدا ثمره اش از دست رفت و در برابر این اعمال ولایت خدا، یاوری نداشت؛ متوجه شد که او این عوامل را باشتباه و غفلت، شریک و جایگزین خداوند در تدبیر امور کرده غافل از اینکه حتی اداره امور روزمره و عادی جهان هم با اذن او استمرار می یابد. ✅ عصاره فراز ایات 27-47: ای پیامبر با ذکر این دو مثال بگو مال و فرزند و خدم و حشم، زندگی دنیا و فناپذیر هستند. تفاخر و به انها و فراموشی از موثر اصلی جهان، که غالب بر همه چیز است، به ربوبیت خدا و مایه خسران بوده و انجام عمل صالح برای رب مقتدر واحد، ماندگار و نجات دهنده است. ✅✅ نکته جالب آنکه در هر چهار داستان ذکر شده در سوره (اصحاب کهف، از دست رفتن محصولات باغ، داستان موسی و خضر و داستان ذوالقرنین) اعمال ولایت و ربوبیت خدا بطرق خارق العاده از طریق بندگان و سایر مخلوقات خود و تامین اسباب و علل مورد نیاز که گاها خارج از محاسبه و تحلیل بشر است، مشاهده میشود. ✒️سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء 15 به لینک زیر مراجعه نمابید https://b2n.ir/joze15 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، سوره ، سوره قرآن و انسان، 🎙سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب @taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء پانزدهم ✅ ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُ‏ وَ إِنْ أَسَأْتمُ‏ فلها {اسراء/۷} اگر نیكى كنید، به خود نیكى كرده ‏اید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كرده ‏اید. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در و 💐🌴از (ع) درباره و پرسیده می‌شود و آن حضرت می‌فرماید: «مروت و جوانمردی، حفظ دین و عزت نفس و نرمش و مداومت بر نیکی و احسان و ادا کردن حقوق و دوستی با مردم است» (تحف‌العقول، ص 225). آن حضرت در حدیثی دیگر می‌فرماید: «جوانمردی، حفظ دین، و گرامی‌داشتن نفس و مهربان بودن و انجام درست امور و اداء حقوق می‌باشد» 📚 (جواد قیومی، صحیفه الحسن، ص 340) 👈و می‌فرماید: «جوانمردی، توجه کامل به و و می‌باشد» (همان). پیامبر خدا (ص) این سخن را به‌گونه‌ای اندکی متفاوت بیان می‌فرماید: 🍃«هر کس با مردم ت داشته‌باشد و بر آنان نکند و با آنان سخن گوید و دروغ نگوید و به آنان وعده دهد و وفا کند از کسانی است که جوانمردی‌اش به کمال رسیده و دادگری‌اش آشکار گردیده و برادری با او واجب است و غیبتش حرام است 📚(نهج‌الفصاحه، ص 165). 🔸امام‌علی (ع) کمال جوانمردی را به دو چیز می‌داند: «با و که جوانمردی به کمال می‌رسد»، «با صدق و راستی است که مردانگی کامل می‌شود» 📚(غررالحکم، ح 4201 و 4224). 🖌اینها سخنان امام مجتبی (ع) درباره و بود. اما آن حضرت در طول زندگی به بالاترین معنا اصول جوانمردی را رعایت کرده که اوج آن تصمیمی تاریخی است که گرفته است. 📌 آن حضرت حکومتی را که حق اوست رها می‌کند و به تن می‌دهد که به ظاهر بدنامی برای او در پی دارد به‌گونه‌ای که برخی از یاران او در جمع او را «خوارکننده مؤمنان» خطاب می‌کنند. 📌اما آن حضرت از حکومت می‌گذرد و توهین و دشنام را به جان می‌خرد تا در برهه‌ای خاص بهترین تصمیم را برای مردم گرفته باشد. او در واقع مردم و کشور و دین را فدای حکومت و قدرت خویش نمی‌کند بلکه همه وجود خویش را فدا می‌کند و در واقع به بد تن می‌دهد تا از بدتر و فاجعه‌ای بزرگ پیشگیری کند. 📌پس از اینکه امام (ع) به صلح با معاویه تن می‌دهد، معاویه از آن حضرت می‌خواهد که در میان مردم سخن بگوید و صلح و بیعت خود را اعلام کند. امام می‌پذیرد و خطبه‌ای می‌خواند و پس از حمد خدا و درود بر پیامبر او می‌فرماید: 👈👈«ای مردم! زیرک‌ترین زیرکی‌ها، تقوا و پرهیزگاری است و احمقانه‌ترین بی‌خردی، فجور و گناه است... ⭕️معاویه با من در مورد حقی منازعه می‌کند که آن حق من است و نه او، و من مصلحت امت و پایان یافتن و را در نظر گرفتم، و شما با من بیعت کرده‌بودید که با هر که کنم صلح و با هر که بجنگم بجنگید. من به این عقیده رسیده‌ام که با معاویه سازش کنم و خط جنگ بین خود و او را پایان دهم، و با او نمودم و دیدم که جلوگیری از خونریزی بهتر از ریختن آن است، و قصدم از این کار و بقای شماست» 📚(صحیفه الحسن، ص 195). 😔این فدا کردن زندگی و آبروی خویش برای و ملت است و این اوج مروت و جوانمردی است. آن کس که شعارهای توخالی می‌دهد و پرخاشگری می‌کند، ضرورتاً قهرمان و شجاع و جوانمرد نیست. شعارهایی که خود شعاردهنده هزینه‌اش را نمی‌پردازد بلکه ملت و مملکت باید هزینه سنگین آن را بپردازند. و غیور آن کس نیست که می‌گوید من آن هستم که با دشمنان این‌گونه سخن گفتم و با سخن خود بر دهان آنان کوبیدم. این‌چنین سخن گفتن هیچ شجاعتی نمی‌خواهد. و غیور و جوانمرد حاکمی است که همه‌جا و همه وقت مصلحت ملک و ملت را در نظر می‌گیرد و هر جا لازم باشد در این راه از آبرو و حیثیت خود مایه می‌گذارد. 🌴آری! مجتبی جوانمرد بود و شجاع و غیور و پرهیزگار؛ کسی که هیچ‌چیز را برای خود نمی‌خواست و قدرت و حکومت تا جایی برای او ارزش داشت که بتواند خدمتی کند و مصلحت دین و ملت در آن باشد. اما جایی که چسبیدن به این قدرت و حکومت مفسده‌ای بسیار بزرگ برای دین و مملکت و ملت دارد، آن حضرت، جوانمردانه، نه‌تنها از قدرت و شوکت می‌گذرد و انزوا می‌گزیند، بلکه آبروی خود را نیز در طبق اخلاص می‌گذارد. آن امام همام را به‌حق باید پیشوای جوانمردان خواند. 🖋🖋دکترعبدالرحیم سلیمانی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرارهایی از 🔶فَإِنْ عَفَوْتَ [غَفَرْتَ‏] فَخَيْرُ رَاحِمٍ وَ إِنْ عَذَّبْتَ فَغَيْرُ ظَالِمٍ حُجَّتِي 🔶 يَا اللَّهُ فِي جُرْأَتِي عَلَى مَسْأَلَتِكَ مَعَ إِتْيَانِي مَا تَكْرَهُ جُودُكَ وَ كَرَمُكَ وَ عُدَّتِي فِي شِدَّتِي مَعَ قِلَّةِ حَيَائِي رَأْفَتُكَ وَ رَحْمَتُكَ 🔶وَ قَدْ رَجَوْتُ أَنْ لا تَخِيبَ بَيْنَ ذَيْنِ وَ ذَيْنِ مُنْيَتِي فَحَقِّقْ رَجَائِي وَ اسْمَعْ دُعَائِي يَا خَيْرَ مَنْ دَعَاهُ دَاعٍ وَ أَفْضَلَ مَنْ رَجَاهُ رَاجٍ عَظُمَ 🔶يَا سَيِّدِي أَمَلِي وَ سَاءَ عَمَلِي فَأَعْطِنِي مِنْ عَفْوِكَ بِمِقْدَارِ أَمَلِي وَ لا تُؤَاخِذْنِي بِأَسْوَإِ عَمَلِي فَإِنَّ كَرَمَكَ يَجِلُّ عَنْ مُجَازَاةِ الْمُذْنِبِينَ وَ حِلْمَكَ يَكْبُرُ عَنْ مُكَافَاةِ الْمُقَصِّرِينَ ، 🔶وَ أَنَا يَا سَيِّدِي عَائِذٌ بِفَضْلِكَ هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ مُتَنَجِّزٌ مَا وَعَدْتَ مِنَ الصَّفْحِ عَمَّنْ أَحْسَنَ بِكَ ظَنّا وَ مَا أَنَا 🔶 يَا رَبِّ وَ مَا خَطَرِي هَبْنِي بِفَضْلِكَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ 🔶أَيْ رَبِّ جَلِّلْنِي بِسَتْرِكَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِيخِي بِكَرَمِ وَجْهِكَ فَلَوِ اطَّلَعَ الْيَوْمَ عَلَى ذَنْبِي غَيْرُكَ مَا فَعَلْتُهُ وَ لَوْ خِفْتُ تَعْجِيلَ الْعُقُوبَةِ لاجْتَنَبْتُهُ لا لِأَنَّكَ أَهْوَنُ النَّاظِرِينَ [إِلَيَ‏] وَ أَخَفُّ الْمُطَّلِعِينَ [عَلَيَ‏] بَلْ لِأَنَّك 🔶َ يَا رَبِّ خَيْرُ السَّاتِرِينَ وَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ وَ أَكْرَمُ الْأَكْرَمِينَ 💫پس اگر از من درگذرى بهترين رحم‏ كننده اى، و اگر عذاب كنى ستم نكرده اى، 💫خدايا حجّت من‏ در گستاخى بر درخواست از تو،با ارتكاب آنچه از آن كراهت دارى جود و كرم توست، و ذخيره ام در سختيها با كمى حيا همانا رأفت و رحمت توست، 💫و اميدم بر ان است كه بين حجّت و ذخيره ام آرزويم را نوميد نكنى، پس اميدم را تحقق بخش ،و دعايم را بشنو ،اى بهترين كسی که هرخواننده اى او را خوانده، و برترين كسی که هراميدوارى به او اميد بسته، 💫اى آقاى‏ من آرزويم بزرگ شده، و كردارم زشت گشته، پس به اندازه آرزويم از عفوت به من ببخش ،و به زشت‏ترين كردارم مرا سرزنش مكن، زيرا كرمت برتر از كيفر گنهكاران و بردباريت بزرگتر از مكافات تبهكاران است، 💫و من اى آقايم پناهنده به فضل توام، گريزان از تو به سوى توام، خواستار تحقق چيزى هستم كه وعده كردى، و آن گذشت تو از كسی که گمانش را به تو نيكو كرده، چه هستم من اى پروردگارم،و اهميت من چيست؟ به فضلت مرا ببخش، و به گذشتت بر من صدقه بخش 💫،پروردگارا مرا به پرده پوشی ات بپوشان، و از توبيخم به كرم‏ ذاتت درگذر، اگر امروز جز تو بر گناهم آگاه می شد،آن را انجام نمی دادم، و اگر از زود رسيدن عقوبت می ترسيدم، از آن دورى می کردم، گناهم نه به اين خاطر بود كه تو سبك‏ترين بينندگانى و بى‏ مقدارترين آگاهان، بلكه پروردگارا از اين جهت‏ بود كه تو بهترين پرده‏ پوشى، و حاكم‏ترين حاكمان، و كريم‏ترين كريمانى، 🙏💐 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم 🔸 خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان 🔸 و دورم دار در آن از رفاقت بدان 🔸 وجایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قرآن کریم روز شانزدهم: قسمت‌اول جزء شانزدهم قران از آیه ۷۶ تا ۱۱۰ سوره و سوره های و را شامل میشود. ✅ سوره های مریم و طه بنابر جدول ترتیب نزول پیشنهادی نگارنده،پشت سرهم و در مرحله نزول قراردارند. در این مرحله دعوت پیامبر اشکار و فراگیر شده و جمعی از اهل ایمان شکل یافته اند. این دو سوره حاوی پیامهایی در تایید و تثبیت پیامبر و تازه مسلمانان هست. از نکات جالب مشترک این دو سوره تاکید بر است. در سوره طه برای نخستین بار، مسلمانان و پیروان پیامبر مامور به صلاه میشوند.در اين سوره دستور خدا به حضرت موسی (ع) برای نماز در سوره طه و سپس در سوره مریم ، مکلف بودن سایر انبیا به صلاه نیز بیان شده است. اولین کاربرد توام صلاه و زکوه نیز در این سوره است. ✅ ، راه ارتباط با الله در همه ادیان إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي {۱۴}سوره طه منم خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار {۱۴} 🌹👈اینکه از میان همه عبادات خصوص نماز را ذکر کرد، به جهت رساندن اهمیت نماز بود چون نماز از هر عملی که خضوع بندگی رامجسم کند و ذکر خدا را ممثل نماید (آن چنان که روح در کالبد قرار می گیرد) بهتراست. یعنی حقیقت ذکر خدا با نماز متحقق می شود، ، یعنی می فرماید:عبادت ویادآوریت ازمن را بوسیله نماز تحقق ببخش . تفسیر المیزان وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى {۱۳۲} و كسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش ما از تو جوياى روزى نيستيم ما به تو روزى مى‏ دهيم و فرجام [نيك] براى پرهيزگارى است {۱۳۲} وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا {۳۱} سوره مریم و هر جا كه باشم مرا با بركت‏ ساخته و تا زنده ‏ام به نماز و زكات سفارش كرده است :(عیسی) {۳۱} وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا {55} و خاندان خود را به نماز و زكات فرمان مى ‏داد و نزد پروردگارش پسنديده[رفتار] بود (اسماعیل){۵۵} فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا {۵۹} إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا {۶۰} آنگاه پس از آنان جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پيروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد {۵۹}مگر آنان كه توبه كرده و ايمان آورده و كار شايسته انجام دادند كه آنان به بهشت درمى‏ آيند و ستمى بر ايشان نخواهد رفت {۶۰} ✒سیدکاظم فرهنگ براي مطالعه ساير نكات جزء شانزدهم به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/joze16 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم روز شانزدهم: قسمت‌دوم ✅ مختلف الهی به وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى {47}طه و سلام بر هر كس كه از هدايت الهی پيروى كند {47} إِنَّهُ مَن يَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيى {74} درحقيقت هر كه به نزد پروردگارش گنهكار رود جهنم براى اوست در آن نه مى‏ميرد و نه زندگى مى‏يابد {74} وَمَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُوْلَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى {75} و هر كه مؤمن به نزد او رود در حالى كه كارهاى شايسته انجام داده باشد براى آنان درجات والا خواهد بود {75} جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء مَن تَزَكَّى {76}بهشتهاى عدن كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است جاودانه در آن مى‏مانند و اين است پاداش كسى كه به پاكى گرايد {76} وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى {82} و به يقين من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ايمان بياورد و كار شايسته نمايد و هدایت الهی را پذیرا گردد{82} وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا {۷۶}مریم و خداوند كسانى را كه هدايت ‏يافته‏ اند بر هدايتشان مى ‏افزايد و نيكيهاى ماندگار نزد پروردگارت از حيث پاداش بهتر و خوش ‏فرجام‏تر است {۷۶} ✅ به آنچه در خود داريم بينديشيم، نه آنچه در دست ديگران مى‌بينيم. وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى{131} و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم ديدگان خود مدوز و [بدان كه] روزى پروردگار تو بهتر و پايدارتر است{131}طه 👈 به امکانات و داراییهای مخالفان دین خیره نشوید و حسرت نخورید. 🍃جلوه‌هاى زندگى دنيا، ابزار آزمايش انسان‌هاست. «لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ» 🌸 به آنچه در خود داريم بينديشيم، نه آنچه در دست ديگران مى‌بينيم. 🌸 ملاك ارزش هر چيز دو امر است؛ يكى خير بودن و ديگرى پايدار بودن. ✅✅ را اگر برای تظاهر و انجام دهیم، است قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا" بگو: جز این نیست که من مانند شما بشری هستم (دعوی احاطه به جهان‌های نامتناهی و کلیه کلمات الهی نکنم، تنها فرق من با شما این است) که به من وحی می‌رسد که خدای شما خدای یکتاست، پس هر کس به لقای (رحمت) پروردگارش امیدوار است باید نیکوکار شود و هرگز در پرستش خدایش احدی را با او شریک نگرداند. سوره کهف(110) 🔷از رسول خدا ص درباره آيه فوق سؤال شد ،حضرت فرمود : هر كه براى به مردم نماز گزارد مشرك است . . . و هر كه يكى از فرمان هاى خدا را براى خودنمايى به مردم به جاى آورد است .تفسير القمّي : ۲/۴۷ 🔷از سعيد بن جبير روايت شده كه در تفسير آيه مورد بحث گفته است : رسول خدا (ص) فرمود پروردگار شما مى فرمايد:من بهترين شريكم ، پس هر كس در عمل خودش احدى از خلق مرا شريك من قرار دهد من همه عمل او را به شريكم واگذار مى كنم تا هم ه اش مال او باشد وهيچ عملى را از بنده ام قبول نمى كنم مگر آنچه را كه خالص براى من بياورد، آنگاه اين آيه را خواندند: ((فمن كان يرجوا لقأ ربه فليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعبادْ ربه احدا)) 📚تفسیر المیزان ✅ راه شدن در بین مردم إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(۹۶- مریم ) بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دل‌ها] قرار خواهد داد. کلمه «وُدّ» و «مودّت» به معنای محبت است. آیه مطلق است و پیامش این است هر کس اهل ایمان و انجام عمل صالح باشد خداوند محبت او را در دل دیگران انداخته و او بدون اینکه قدمی در این جهت برداشته باشد محبوب دیگران می‌شود. - محبوب‌شدن به دست خداست. دلها نيز به دست اوست. -كسى كه تنها به خدا دل ببندد، خداوند هم دل‌هاى مردم را به او متوجّه مى‌كند. كسى كه به ياد خدا باشد، خداوند او را ياد مى‌كند. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْکم.بقره152 براي مطالعه ساير نكات جزء شانزدهم به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/joze16 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم روز شانزدهم: قسمت‌سوم ✅ قطع امید از سایرین برای امید بستن به در سوره مریم بخشی از داستان حضرت ابراهیم که شامل مکالمه با عمویش می باشد، ذکر شده است. در انتها، حضرت ابراهیم جمله زیر را بیان کرده است: وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُو رَبِّي عَسَى أَلَّا أَكُونَ بِدُعَاء رَبِّي شَقِيًّا {48} و از شما و [از] آنچه غير از خدا مى‏ خوانيد كناره مى‏گيرم و (بجای انها فقط)پروردگارم را مى‏ خوانم اميدوارم كه در خواندن پروردگارم نااميد نباشم {48} فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَكُلًّا جَعَلْنَا نَبِيًّا {49} و چون از آنها و [از] آنچه به جاى خدا مى ‏پرستيدند كناره گرفت اسحاق و يعقوب را به او عطا كرديم و همه را پيامبر گردانيديم {49} 👈 آیه 48 نشان دهنده ان است که دعا فقط باید به محضر خداوند باشد تا امید اجابت باشد. ابراهیم از همه انچه که بجز خدا برایشان دعا میکردند تبری جست و گفت فقط پرودگارم را میخوانم. ✅از غافل نشويم وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ 🌱آنها را به روز حسرت هشدار ده! آنگاه که کار از کار گذشته [=دنیا به پایان رسیده و رستاخیز آغاز شده] و آنها [همچنان] در غفلتند و باور نمي‌کنند [که جهان را حکمتی و حساب و کتابی است]. مريم 39 حرف فی در «فِی غَفْلَهٍ»، غرق شدن در غفلت را مي‌رساند و غفلت، بي‌توجهی، فراموشی و سهل‌انگاری در امور مهمی است که مراقبت از آن ضرورت دارد. جمله: «وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُون» نشان مي‌دهد بسیاری از مردم غفلتشان ناشی از رویگردانی به حقیقت و قیامت است. یکی از نام‌های قیامت « » است؛ 🔸حسرت از اینکه چقدر در دنیا کوتاهی کردیم[زمر 56 (39:56) و انعام 31 (6:31) - ...یَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِیهَا...]، 🔸حسرت مشاهده اعمال تباه خود [بقره 167 (2:167) - ...كَذَلِكَ یُرِیهِمُ اللهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ...]، ✅ = همدم شدن با وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ «36» و هر كه از ياد خداى رحمن روى گردان شود شيطانى بر او مى‌گماريم كه همراه و دمساز وى گردد. وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ «37» و آنها (شياطين) مردم را از راه (حقّ) باز مى‌دارند ولى گمان مى‌كنند كه هدايت يافته‌اند. «نُقَيِّض» از ريشه «قَيض»، شکافتن مانع و محافظ است و دلالت بر مسلط کردن چيزي بر کسي مي‌کند، اين كلمه به پوست محکم تخم مرغ نيز گفته مي‌شود. از اين تشبيه شايد بتوان گفت کسي که حريم و حدود الهي را، که پوسته محافظ او در برابر شيطان است، مي‌شکافد، شيطان صفتاني گِرد او را مي‌گيرند و همچون پوسته‌اي شيطاني شخص را محاصره مي‌کنند. شيطانِ همراه، ممكن است از دوستان ناباب يا همسر و فرزند يا شريك فاسد باشد. 🔹سلطه شيطان در اثر اعمال خود ماست. وَ مَنْ يَعْشُ‌ ... نُقَيِّضْ‌ 🔹دل يا جاى رحمن است يا شيطان. «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً» ❌ آثار اعراض از ياد خدا❌ 1. باز ماندن از راه خير. «لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ» 2. انحراف فكرى كه خيال مى‌كند هدايت يافته است. «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ» 3. ديگر موعظه‌پذير نيست. «وَ إِذا ذُكِّرُوا لا يَذْكُرُونَ»صافّات، 13. 4. توبه نمى‌كند چون خود را كج نمى‌داند. 5. زندگى نكبت بار دارد. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» طه، 124. 6. كسى كه در دنيا از ديدن حقّ كور است، «يَعْشُ» در آخرت نيز كور محشور مى‌شود. «مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى‌ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‌»اسراء، 72. 📚تفسير نور و بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan براي مطالعه ساير نكات جزء شانزدهم به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/joze16 ༻🍃‌🌸🍃༺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، ✅ مروری بر محورهای سوره و نکاتی از آن، 🎙سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ  مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan 💫گروه تقرب @taqarrob99 http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء شانزدهم ✅کلید نزد مردم إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(۹۶- مریم ) بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دل‌ها] قرار خواهد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💢امام علی (ع) و پاسداری از حقوق مردم سلسله نشستهای ماه مبارک رمضان ✅۱۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 📆۱۸ تا ۲۲ رمضان ⏰ ساعت ۲۱:۳۰ با سخنرانی ⬅️  استاد محمدرضا یوسفی ⬅️  استاد سید عباس حسینی قائم مقامی ⬅️  استاد مهدی مهریزی ⬅️  استاد مهراب صادق نیا ⬅️  دکتر نرگس سادات سجادیه ✅ سخنران دوم با موضوع معرفت نفس: استاد علی بزازی ساعت ۲۳:۳۰ 🔻همچنین مراسم احیا در شب‌های قدر برقرار است. 📌میدان توحید، خیابان پرچم، کانون توحید 📺پخش زنده از اینستاگرام @andisheqalam.live 📡@andisheqalam