#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_206
❇️مشکلات #مجاهدان بى پاداش نمى ماند
💠ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّـهِ وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
🌱اهل مدینه و عربهای صحرانشینی که اطراف آنان هستند، حق ندارند از (همراهی با) پیامبر خدا باز ایستند، و نباید (حفظ) جان خودشان را بر (حفظ) جان او ترجیح دهند. این (فرمان)، بدان سبب است که هیچ تشنگی و رنج و گرسنگیای در راه خدا به آنان نمیرسد و به هیچ مکانی که خشم کفّار را بر میانگیزد، پا نمیگذارند و از دشمن هیچ چیزی (مثل کشته، اسیر، مجروح و غنیمتی) نمیگیرند؛ مگر اینکه به سبب آن، کاری شایسته برایشان نوشته میشود؛ زیرا خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمیکند.
توبه - ۱۲۰
🔷✨در آیات گذشته بحثهائى پیرامون سرزنش کسانى که از غزوه تبوک خود دارى کرده بودند، به میان آمد، این دو آیه مورد بحث به عنوان یک قانون کلى و همگانى ، بحث نهائى را روى این موضوع مى کند.
نخست مى گوید: (مردم مدینه و بادیه نشینانى که در اطراف این شهر که مرکز و کانون اسلام است زندگى مى کنند حق ندارند، از رسولخدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) تخلف جویند) (ما کان لاهل المدینة و من حولهم من الاعراب ان یتخلفوا عن رسول الله ).
(و نه حفظ جان خود را بر حفظ جان او مقدم دارند) (و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه ).
چرا که او رهبر امت ، و پیامبر خدا، و رمز بقاء و حیات ملت اسلام است ، و تنها گذاردن او نه فقط پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را به خطر مى افکند، بلکه آئین خدا و علاوه بر آن موجودیت و حیات خود مؤ منان را نیز در خطر جدى قرار خواهد داد.
در واقع قرآن با استفاده از یک بیان عاطفى ، همه افراد با ایمان را به ملازمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و حمایت و دفاع از او در برابر مشکلات تشویق مى کند، مى گوید: جان شما از جان او عزیزتر، و حیات شما از حیات او باارزشتر نیست آیا ایمانتان اجازه مى دهد او که پرارزشترین وجود انسانى است ، و براى نجات و رهبرى شما مبعوث شده به خطر بیفتد، و شما سلامت طلبان براى حفظ جان خویش از فداکارى در راه او مضایقه کنید؟!
مسلم است تاکید و تکیه روى مدینه و اطرافش به خاطر آن است که در آن
روز کانون اسلام مدینه بود، و الا این حکم نه اختصاصى به مدینه و اطراف آن دارد و نه مخصوص پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است .
👈این وظیفه همه مسلمانان در تمام قرون و اعصار است که رهبران خویش را همچون جان خویش ، بلکه بیشتر گرامى دارند و در حفظ آنان بکوشند و آنها را در برابر حوادث سخت تنها نگذارند، چرا که خطر براى آنها خطر براى امت است .
سپس به پاداشهاى مجاهدان که در برابر هر گونه مشکلى در راه جهاد نصیبشان مى شود، اشاره کرده و روى هفت قسمت از این مشکلات و پاداشش انگشت مى گذارد و مى گوید:
(این به خاطر آن است که هیچگونه تشنگى به آنها نمى رسد) (ذلک بانهم لا یصیبهم ظما)
(و هیچ رنج و خستگى پیدا نمى کنند) (و لا نصب ).
(و هیچ گرسنگى در راه خدا دامن آنها را نمى گیرد) (و لا مخمصة فى سبیل الله )
(و در هیچ نقطه خطرناک و میدان پر مخاطره اى که موجب خشم و ناراحتى کفار است قرار نمى گیرند) (و لا یطؤ ن موطئا یغیظ الکفار).
(و هیچ ضربه اى از دشمن بر آنها وارد نمى شود) (و لا ینالون من عدو نیلا)
(مگر اینکه در ارتباط با آن ، عمل صالحى براى آنها ثبت مى شود) (الا کتب لهم به عمل صالح ).
و مسلما پاداش یک به یک آنها را از خداوند بزرگ دریافت خواهند داشت ، (زیرا خدا پاداش نیکوکاران را هیچگاه ضایع نمى کند) (ان الله لا یضیع اجر المحسنین ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_206
❇️در #برنامهريزی و #مديريتها، #جامعنگر باشيم تا توجّه به مسئلهای سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد
💠وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
🌱شایسته نیست که همهی مؤمنان (برای جهاد، از مدینه) خارج شوند. پس چرا از هر دسته از آنان، یک گروه (برای جهاد) خارج نمیشوند (و گروه دیگر در مدینه باقی نمیمانند) تا در دین آگاهی پیدا کنند، و هنگامی که (مجاهدان) نزد قوم خود بازمیگردند، آنان را (از عذاب الهی) هشدار دهند؟ باشد که (از مجازات خدا) بترسند.
توبه - ۱۲۲
🔷✨در این آیه می فرماید:همه مؤمنان در شهرهای دیگر نباید دسته جمعی به جهاد بروند، بلکه باید گروهی از آنها به مدینه آمده ونزد دانش دینی را فرا گرفت و زمانی که مردم شهرشان از جهاد برگشتند، آنها را انذار کردند و از مخالفت با احکام دینی در اصول و فروع بر حذر کردند. بدارند، مقصود از تفقه در دین، فهمیدن همه معارف دینی از اصول و فروع است، فقط احکام عملی است که فعل به عنوان (فقه) استعمال می کند و مطلب دیگری که وظیفه دارد برای جهاد از طلبه علوم دینی پس گرفته شده و وظیفه آنهاست.
🔷✨انذار نمودن مردم از مخالفت با احکام الهی و بر حذر داشتن آنها نه اغراض پست ومغرضانه، مثل ریاست و صدارت و تشبه به ستمکاران در لباس پوشیدن و غذا خوردن و سایر شئون زندگی و آنها در بین مردم چون الگوی رفتار دینی هستند(لذا اگر عالمی هستند). فاسد عالم شود را به فساد می کشاند و حضرت علی (ع )می فرمایند: (سخن اهل علم اگر صحیح باشد درمان و اگر نادرست باشد، درداست ).
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۷
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُـولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ
و اوست آنکه آسمانها [=عالم ستارگان] و زمين را در شش دوران آفريد ۱۰
و عرش او [=نظام حياتي] بر آب مبتني بود؛ ۱۱
[هدف از آفرينش جهان و انسان اين است] تا شما را در چالش رشد و کمال قرار دهد و معلوم دارد کداميک از شما نيکوکارتريد ۱۲
[با وجود چنين سيري از مراحل متنوع آفرينش و تداوم آن] اگر بگوئي شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد، منکران خواهند گفت: اين [سخنان] جز سِحري آشکار [براي فريب تودههاي مردم] نيست.
__
۱۰- آفرينش آسمانها و زمين در شش روز [دوران]، جمعاً در ۷ آيه قرآن مطرح شده است. اين آيات به آفرينش کل جهان اشاره دارند، و آيات ۹ تا ۱۲ سوره فصلت (۴۱:۹) ، به عنوان زير مجموعهاي از آن کل، مراحل آفرينش زمين را در دو مرحله، پيدايش کوهها [چين و چروکهاي پوسته خارجي] و تقويت خاک آن در چهار مرحله، و پيدايش جوّ زمين [۷ آسمان] را در دو مرحله [جمعاً هشت مرحله] بيان ميکند.
۱۱- همه چيز از آب زنده است [انبياء ۳۰ (۲۱:۳۰) ] و هر جنبندهاي، از جمله انسان، از آب آفريده شده است [نور ۴۵ (۲۴:۴۵) و فرقان ۵۴ (۲۵:۵۴) ] و اصلا عرش خدا بر آب قرار دارد [هود ۷ (۱۱:۷) ]، آب نماد حيات و زندگي و نار [آتش] سوزنده و نابود کننده آن است. اين که در قرآن آمده است: «اگر آنها بر طريقه حق استقامت ورزند، آنان را سيراب ميکنيم» [وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَي الطَّرِيقَهِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا- جن ۱۶ (۷۲:۱۶) ]. اين سيرابي، مجازي و بيانگر برخورداري آنان از همه مواهبي است که تشنه و نيازمند آن براي رشد و کمال خويشاند.
۱۲- اغلب مفسرين و مترجمين كلمه «ابتلاء» را آزمون و سنجش معنا كردهاند. اما خدا نيازي به آزمون ما و كسب اطلاع از نتيجه آن ندارد، بلكه كلمات ابتلاء و فتنه، بوته آزمايشگاه و وسيلهاي براي آبديده شدن و تحقّق يافتن استعدادها و گوهرهاي نهان در وجود آدمي است.
هود : ۸
وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُـولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ
و اگر عذاب [ناشي از ناديده گرفتن هدايت ربوبي] را تا مدت معينی از آنها به تأخير اندازيم، حتماً [با انکار و استهزاء] خواهند گفت: چه عاملي [تا حالا] آن را بازداشته است [اگر راست ميگوئيد؟ پس چرا بر ما نازل نميشود]؟ آگاه باشيد روزي که [موعد آن] فرا رسد، [عذاب] از آنان برگردانده نخواهد شد و آنچه همواره انکارش ميکردند دامنگير شان خواهد شد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 17
.
#نڪات_آموزنده_قرآنی.
سوره #بقره #صفحه_5
💢💢#زیانڪاران_واقعی
🔸 الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ( 27بقره)
🌱 (فاسقان) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از آنكه محكم بستند مىشكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند قطع مىنمايند، و در زمين فساد مىكنند، قطعاً آنان زيانكارانند.
👈در این آیه با ذکر سه صفت فاسقان را معرفی میکند:🔻
1⃣«فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را پس از آنکه محکم ساختند میشکنند» (الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ).
📌انسانها در واقع پ#یمانهای مختلفی با خدا بستهاند، پیمان توحید و خداشناسی، پیمان عدم تبعیت از شیطان و هوای نفس
📌#فاسقان همه این پیمانها را شکسته، و از خواستههای دل و #شیطان پیروی میکنند.
⁉️این پیمان کجا و چگونه بسته شد؟
در واقع خداوند هر موهبتی به انسان ارزانی میدارد، همراه آن عملا پیمانی با زبان آفرینش از او میگیرد، به او #چشم میدهد، یعنی با این چشم #حقایق را ببین، گوش میدهد یعنی صدای حق را بشنو ...
2⃣ سپس به دومین نشانه آنها اشاره کرده میگوید: «آنها پیوندهائی را که خدا دستور داده برقرار سازند قطع میکنند» (وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ). این پیوندها شامل پیوند خویشاوندی، پیوند دوستی، پیوندهای اجتماعی، پیوند و ارتباط با رهبران الهی و پیوند و رابطه با خداست.
3⃣ نشانه دیگر #فاسقان، #فساد در روی زمین است میفرماید: «آنها فساد در زمین میکنند» (وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ). و در پایان آیه میگوید: «آنها همان زیانکارانند» (أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ). چه زیانی از این برتر که انسان همه سرمایههای مادی و معنوی خود را در طریق فنا و نیستی و بدبختی و سیه روزی خود به کار برد؟
💬پیامها🔻
🔻#انسان در برابر #خداوند #مسئول است، چون با #عقل و فطرت خود، با او عهد و ميثاق بسته كه به احكام دين عمل كند. «عَهْدَ اللَّهِ»
🔻اسلام با #انزوا مخالف است. «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ»
🔻#عهدشكن به خود ضربه مىزند، نه خداوند. «أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»
👈و به این ترتیب هرگاه انسان از آنچه در درون فطرت او است بهره نگیرد و یا از نیروهای خداداد در مسیر خطا استفاده کند، پیمان خدا را شکسته است. آری #فاسقان، همه یا قسمتی از این پیمانهای فطری الهی را زیر پا میگذارند.
📚 تفسیرهاے نمونه و نور
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️خودمان #زمامدار_امت را انتخاب میکنیم
هیچ مقامی مصون از #بازخواست نیست.
🔷ما خودمان زمامدار امت را در عصر غیبت امام زمان انتخاب میکنیم. ما برای ادارۀ امور اجتماعی خود کسی را #انتخاب میکنیم و سمت زمامداری را ما به او میدهیم. این عهد الهی نیست...
👈 این ما هستیم که زمامدار را در هر درجهای که باشد، انتخاب میکنیم، از کسانی که مسئولیتهای محلی را برعهده دارند تا کسانی که میخواهند مسئولیت امت اسلام را برعهده بگیرند.
اینها دارندگان #عهد_خدا نیستند، اینها دارندگان عهد ما هستند.
بین ما و آنها یک نوع رابطه از طریق خود ما برقرار شدهاست. قرار نیست عهد خدا به اینها برسد.
📚سیاست بهشتی، ص ۹۰
🔹هيچ زيربناى اجتماعى از آن زيربناى شوم #خطرناكتر نيست كه انسانى، يا انسانهايى، بتوانند هر چه مىخواهند بكند بىآنكه بشود بر آنها خرده گرفت و بىآنكه بشود از آنها #بازخواست كرد.
مسئوليت در جامعه اسلامى مسئولیت متقابل است. همه نسبت به یکدیگر مسئولند. «كُلّكُم راع و كلّكم مسئولٌ عن رعية».
📚 بایدها و نبایدها، شهید بهشتی، ص۱۹2
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
آنان که خدا را یافته اند، "چیز"ی نمی خواهند. آنان که "چیز"ی می خواهند، هنوز خدا را نیافته اند. زیرا آنکه خدا را دارد، اصل را دارد و آنکه اصل را دارد تمام هستی مسخّر اوست. پس به چیزش احتیاج نیست. چنین کسانی برتری شان بخاطر داشتن چیزهای بسیار نیست. برتری شان به برکت وجود خود خداوند است. و این است معنای "اَنتُم الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم" (شما برترین هستید زیرا خدا با شماست!)
پس آنگاه که نزد خدای رحمن اند، در سکوتی اعجاب انگیز بسر می برند، و هیچ سخنی به درخواست نمی گویند مگر آنگاه که خداوند خود اذن شان دهد "لا یَتَکَلَّمُونَ اِلّا مَن اَذِنَ لَهُ الرَّحمنُ"، که در این صورت نیز باز سخن شان خدایی است و جز به حق نمی گویند.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 123 تا 129
📄#صفحـہ_207
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_207
❇️#دشمنان_نزدیکتر را دریابید!
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
🌱ای مسلمانان، با کافرانی که به شما نزدیکترند، بجنگید، و باید در شما قاطعیت و صلابت بیابند، و بدانید که خدا با پرهیزکاران است.
توبه - ۱۲۳
👈در آیه فوق به تناسب بحثهائى که تا کنون پیرامون جهاد در این سوره ذکر شده به دو دستور دیگر در زمینه این موضوع مهم اسلامى اشاره گردیده است .
🔷✨نخست روى سخن را به مؤمنان کرده ، مى گوید: (اى کسانى که ایمان آورده اید با کفارى که به شما نزدیکترند پیکار کنید) (یا ایها الذین آمنوا قاتلوا الذین یلونکم من الکفار).
درست است که با تمام دشمنان باید مبارزه کرد، و تفاوتى در این وجود ندارد، ولى از نظر تاکتیک و روش مبارزه ، بدون شک باید نخست از دشمنان نزدیکتر شروع کرد، چرا که خطر دشمنان نزدیکتر بیشتر است همانگونه که به هنگام دعوت به سوى اسلام و هدایت مردم به آئین حق باید از نزدیکتر شروع کردپیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) دعوت خود را به فرمان خداوند از بستگانش شروع کرد و سپس مردم مکه را تبلیغ فرمود، بعد از آن به سراسر جزیره عرب ، مبلغ فرستاد و سپس نامه براى سلاطین جهان نوشت ، و بدون شک این روش به پیروزى نزدیکتر است .
البته هر قانونى استثنائى دارد، ممکن است مواقع فوق العاده اى پیش بیاید که دشمن دورتر به مراتب خطرناکتر باشد، و قبلا باید به دفع او شتافت ، اما همانگونه که گفتیم این یک استثناء است نه یک قانون همیشگى .
👌و اما اینکه گفتیم پرداختن به دشمن نزدیکتر لازمتر است ، دلائلش واضح است زیرا.
🔹اولا خطر دشمن نزدیک از خطر دشمنان دور بیشتر مى باشد.
🔹ثانیا - آگاهى و اطلاعات ما نسبت به دشمنان نزدیکتر افزونتر است و این خود به پیروزى کمک مى کند.
🔹ثالثا- پرداختن به دور و رها کردن نزدیک این خطر را نیز دارد که دشمنان نزدیک ممکن است از پشت سر حمله کنند و یا کانون اصلى اسلام را به هنگام خالى شدن مرکز درهم بکوبند.
رابعا -وسائل و هزینه مبارزه با نزدیک ، کمتر و ساده تر، و تسلط بر جبهه در آن آسانتر است به این جهات و جهات دیگر دفع اینگونه دشمنان ، لازمتر است .
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_207
❇️کسی که #خدا را دارد، چه کم دارد؟!
💠فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (۱۲۹/توبه)
🌱پس اگر (از سخنان خداوند) روی گردان شدند، بگو: خداوند مرا كافی است، هيچ معبودی جز او نيست، تنها بر او توكّل كردهام و او پروردگار عرش بزرگ است.
🔷✨در آيهی قبل، سخن از رأفت ودلسوزی پيامبر بود، در اين آيه میفرمايد: مبادا كسی خيال كند كه سوز، تلاش و رأفت آن حضرت به مردم به خاطر نيازِ به مردم بوده است، زيرا اگر همهی مردم از او اعراض كنند، خدا با اوست. همانگونه كه اگر همهی مردم رو به خورشيد كنند يا پشت به آن، هيچ اثری در خورشيد ندارد.
خدايی كه نظام عظيم هستی را حفظ وتدبير میكند، انسان كوچكی را نيز میتواند تحت الطاف خويش نگهداری كند.
🔹رويگردانی مردم از دين، نبايد در ايمان و روحيّهی ما تأثير گذارد. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ»
🔹كسیكه خدا دارد، چه كم دارد؟ «حَسْبِيَ اللَّهُ»
🔹توكّل بر خداوند، رمز غلبه بر مشكلات است. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ ... عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
«والحَمدُ للَّه ربّ العالَميِن»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۹
وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ
و اگر انسان را رحمتي از جانب خويش بچشانيم، ۱۳
سپس [در زمان ديگری بنا به مصلحت] آن را از او بگيريم، ۱۴
به کلي نوميد و ناسپاس خواهد شد.
۱۳- معناي ذائقه در: «اذاقهم»، چشيدن مزه و حداقل بهره بردن از آن است، در واقع نعمات دنيا در مقايسه با نعمات آخرت، در حدّ چشيدن و مزه کردن آن است.
۱۴- به کار بردن ضمایر «ما» [در نَزَعْنَاهَا مِنْهُ] نشان ميدهد از دست دادن نعمت، به عوامل مختلفي ارتباط پيدا ميکند که نقش خود شخص از مهمترين آنهاست، ورشکستگي، خشکسالي، قحطي و حوادث طبيعي نيز از جمله عوامل ديگري است که به دليل علتالعلل بودن خداوند، به او نسبت داده شده و ضمير «ما» به کار رفته است.
هود : ۱۰
وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُـولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ
و اگر پس از زياني که به او رسيده، نعمتي [=آسايش و رفاهي] به او بچشانيم، [به جاي شکر نعمت در رفع مصيبت] حتماً خواهد گفت: مشکلات [خودش] از من برطرف شد، ۱۵
به راستي که [در آن حال، آدمي] سرمست [از نعمت] و مغرور ميشود. ۱۶
۱۵- در جملة: «ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي»، فاعل رفع گرفتاريها به کلي فراموش شده و گوئي مشکلات خود به خود و به جبر روزگار حل شده و ارادهاي در برطرف کردن آن در کار نبوده است! اين قصه زندگي اکثر ما انسانهاست که به سبب و «اسباب» اهميت ميدهيم و مسبب الاسباب را فراموش ميکنيم.
چشـم بنـد خلـق جـز اسباب نيست
هرکه لرزد برسبب زاصحاب نيست
بعد ازاين ما ديده خواهيم ازتو بس
تا نپوشنـد بحـر را خاشـاک و خس
۱۶- فرح، شادماني طبيعي و واکنش عادي اشخاص در برابر آنچه خوشايند است نيست، بلکه متکبرانه سرمستي کردن است. صفت «فخور» نيز که سه بار به صورت «مُخْتَالاً فَخُورًا» [خيالاتي فخر فروشي] در قرآن آمده [لقمان ۱۸ (۳۱:۱۸) ، حديد ۲۳ (۵۷:۲۳) و نساء ۳۶ (۴:۳۶) ] دلالت بر شدت فخر فروشي و بها دادن افراطي به ثروت ميکند.
هود : ۱۱
إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ
مگر کساني که [در برابر مصيبتها به جاي نوميدي] شکيبائي و اصلاحگري کردند، که براي چنين انسانهائي آمرزش و اجري کبير است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 18
.
#نڪات_آموزنده_قرآنی.
سوره #بقره #صفحه_6
✴️ مفهوم #سجده، #ابليس و نقش #فرشتگان
🔸 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ 34/بقره
🌱 و [به ياد آر] آنگاه كه به فرشتگان گفتيم: براي آدم سجده آوريد [=در خدمت رشد و كمال او باشيد]، پس همگي سجده كردند، مگر ابليس كه سر باز زد و [بر آدم] برتري جست و از كافران [=منكران حقيقت] شد.
🌸 معناي سجده، در خدمت خاضعانه و تسليم مطلقِ فرمان تکويني يا تشريعي خدا در آمدن است.
🌸 نقش #فرشتگان نسبت به آدمي، همچون نقش معلمين مدرسه نسبت به دانشآموز است که به تدريج در طول سال، معلومات خود را مطابق نظامات آموزشي در اختيار محصّل قرار ميدهند.
🌸وقتي حيات در کرة زمين به اوج تفصيل و تکامل مادّي خود رسيد، آفريدگار عالم با دميدن از روح خود در اين آفريدة برتر، فرشتگان را در خدمت کمال روحي او قرار داد.
🔥نام #ابليس 11 بار در قرآن تکرار شده است. اين نام از «بَلَسَ» مشتق شده و اِبلاس، يأس و تحير ناشي از نوميدي و اندوه است.
🔥ابليس که #سجده بر آدم بر او سخت آمد و از فرمان خدا سرپيچيد، خود بزرگبيني کرد و با تکيه به برتري آتش بر خاک [يا انرژي بر مادّه]، تعصب نژادي ورزيد، اما نه تنها به بزرگي نرسيد، بلکه به خاطر «منيّت»، از مقام خود ساقط و از رحمت ربّ محروم و «مأيوس» شد. نام ابليس نمايانگر همين محروميت از رحمت ربوبي است.
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟢🟠 حکومتی که #اقبال_عمومی را ندارد، #مشروع نیست؛ این حکم خداست.
پاسخ به مغالطه تقابل #مشروعيت مردمي و الهي،
✅"چون یک مغالطه ای در سخنان و گفته ها مطرح می شود، بنده توضیح می دهم. وقتی گفته می شود #رای_مردم دخالت در مشروعیت نظام اسلامی دارد بلافاصله به ذهن انسان می آید که مشروعیت را #خدا داده و این سخن نوعی شرک است و نباید مردم را در کنار خدا نشاند.
📌هر حکمی در مسئله قرار می گیرد تا احراز موضوع نشود نمی توان حکم را جاری کرد. مثلا همان طور که در احکام اسلام بیان شده برادر از برادر ارث می برد پس ابتدا برادری فرد باید احراز شود تا بعد بتواند ارث ببرد.به قول خودمان تا برادری طرف اثبات نشود نمی تواند ارث ببرد.
اگر کسی گفت باید به فلانی ارث بدهید، شما می گویید آخر هنوز برادریش ثابت نشده است. اگر او بگوید برادر بودن مهم است یا خدا؟ بلافاصله می گویید چه ربطی دارد؟ همان خدایی که گفته این ارث را به برادرت بده، گفته اول باید برادریش را اثبات کند تا بتوانید به او ارث دهید.
مثال دیگر پدر بر فرزند ولایت دارد. حالا اگر من بگویم شما باید به حرف پدرت گوش کنی و دیگری به شما بگوید مبادا گوش کنی و باید فقط #حرف_خدا را گوش کنی. در حالی که خدا گفته است باید به حرف پدر گوش کرد و در اینجا پدر در عرض خدا نیست. این جور نیست که بگوییم ولایت از دو ناحیه می آید؛ پدر و خدا.
🔹🔹اگر کسی بگوید مردم دخیل در #مشروعیت هستند در حقیقت می گوید #ولایت برای موضوعی قرار داده شده که عبارت است از اینکه عالم به احکام دین باشد(که به آن «فقاهت» می گوییم)، «مخالفا لهواء» باشد یعنی عدالت داشته باشد و سوم اینکه مردم او را قبول داشته باشند.
آیا #عدالت و #فقاهت در عرض خداست که کسی رگ گردنش بیرون بزند و بگوید فقط خدا و فقاهت و عدالت نه؟
مشروعیت ناشی از فقاهت یعنی فقاهت داخل در موضوع اخذ شده و قید موضوع است.
عدالت قید موضوع است و همین طور پذیرش مردم نیز قید موضوع است.
🔻 اینکه گفته می شود #حکومتی که #اقبال_عمومی را ندارد #مشروع نیست، حکم خداست.
👈لذا اگر کسی می گوید خروج جامعه از حیثیت تأثیرگذاری، مخالفت با مشروعیت است؛ این بدان معناست که او دارد قیدی از قیود را از موضوعیت خارج می کند.
ما در طول تاریخ خود بسیار حاکمانی داشته ایم که فقیه نبودند و فاسق بوده اند و می گفتیم حکومتشان حکومت جور است؛ چرا؟! به این دلیل که قید موضوع را نداشته اند.
👈وقتی می گوییم #اقبال_عمومی و نظر جمهور که بر مبنای #حکم_عقل، همان نظر #اکثریت است، شرط مشروعیت نظام است و #انتخابات مشروعیت ساز است ♦از این جهت است که اقبال عمومی در منظر امام، جزو موضوع است.
👌👌 همان خدایی که گفته اگر فقیه و عادل و آگاه به زمان نیستی، ولایت نداری، قید پذیرش مردم را نیز قرار داده است."
🎙حجت الاسلام سيدحسن خميني
نقل از ارشيو سايت جماران
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛