eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5809877715284662592.mp3
2.44M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از مرگ و محو بايد درسِ عبرت گرفت 💠‏آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (۹۱) فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ (۹۲/یونس) 🌱‏آيا اكنون؟! (در آستانه‌ی مرگ توبه می‌كنی؟) در حالی كه پيشتر نافرمانی می‌كردی و از تبهكاران بودی؟ ‏پس امروز جسد تو را (از متلاشی شدن وكام حيوانات دريايی) نجات می‌دهيم تا عبرتی برای آيندگانت باشی. يقيناً بسياری از مردم از نشانه‌های ما غافلند.! ‏🔹قرآن از آينده و غيب خبر می‌دهد. (هنوز هم پس از دهها قرن، بدن موميايی شده‌ی فرعون را در موزه‌ی قاهره تماشا می‌كنند) «نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ» ‏🔹از مرگ و محو طاغوت‌ها بايد درسِ عبرت گرفت. «آيَةً» ‏🔹بايد در حفظ آثار و نشانه‌های قدرت و امداد الهی كوشيد. «لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً» ‏🔹بيشتر مردم ازتاريخ و حوادث گذشته، عبرت نمی‌گيرند. كَثِيراً مِنَ النَّاسِ‌ ... لَغافِلُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به خود راه مده! 💠فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِينَ (۹۴/یونس) 🌱‏پس اگر در آنچه بر تو نازل كرديم شك داری، از آن كسانی كه كتاب آسمانی پيش از تو را می‌خوانند بپرس. يقيناً حقّ از سوی پروردگارت به سوی تو آمده است، پس از شك آوران مباش. 🔷✨چون در آیات گذشته قسمتهایى از سرگذشتهاى انبیاء و اقوام پیشین ذکر شده بود، و ممکن بود بعضى از مشرکان و منکران دعوت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در صحت آن تردید کنند، قرآن از آنها مى‏خواهد که براى فهم صدق این گفته‏ها به اهل کتاب مراجعه کنند، و چگونگى را از آنها بخواهند، چرا که در کتب آنها بسیارى از این مسائل آمده است. ولى به جاى این که روى سخن را به مخالفان کند، پیامبر را مخاطب ساخته چنین مى‏گوید: «اگر از آنچه بر تو نازل کردیم در شک و تردید هستى از کسانى که کتب آسمانى را قبل از تو مى‏خوانند بپرس» (فَإِنْ کُنْتَ فِی شَکٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ فَسْئَلِ الَّذِینَ یَقْرَؤُنَ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکَ). تا از این طریق ثابت شود که «آنچه بر تو نازل شده حق است و از طرف پروردگار» (لَقَدْ جاءَکَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ). 👈«بنابراین هیچ گونه شک و تردید هرگز به خود راه مده» (فَلا تَکُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
🌴🍃 اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ  ....... فَلَعَنَ اللّه اُمَّةً قَتَلَتْک وَلَعَنَ اللّه اُمَّةً ظلَمَتْک وَلَعَنَ اللّه اُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْک الَْمحارِمَ وَانْتَهَکتْ حُرْمَةَ الاْءسلامِ فَنِعْمَ الصّابِرُ الُْمجاهِدُ الُْمحَامِی النّاصِرُ وَالاْءخُ الدّافِعُ عَنْ أخِیهِ 🍃سلام بر تو ای بنده شایسته فرمان‌بر خدا و رسول خدا و امیرمؤمنان و حسن و حسین (درود خدا بر آنان باد)، سلام و رحمت خدا و برکات و مغفرت و رضوانش بر تو........ خدا لعنت کند امتی را که تو را کشت و لعنت کند امتی را که به تو ستم روا داشت و لعنت کند امتی را که حرمت‌های تو را حلال شمرد و پرده احترام اسلام را درید، پس چه نیکو صبرکننده، جهادگر، حامی، یاری‌دهنده و برادر دفاع‌کننده از برادرش بودی فرازی از زیارت نامه حضرت ابوالفضل العباس 🏴🏴 تاسوعای حسینی تسلیت باد . @quranpuyan
4_5920004400490742111.mp3
9.22M
🔷 سخنرانی کامل شهید در رابطه با سیر تاریخی گرفتن معاویه برای ولیعهدی یزید چگونه اطرافیان متملق، اسباب و مقدمات نقشه را فراهم کردند؟ معاویه چه نیرنگی سوار کرد که در مجلس اعلام ولایتعهدی یزید، 4 نفر مخالف مشهور از جمله ابن علی ع مجبور به سکوت شدند و مردم با یزید بیعت کردند؟ واکنش امام حسین به درخواست بیعت خود که توسط حاکم مدینه اعلام شد، چه بود؟ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️تکلیف مسلمانان حسینی چیست؟ فلسفه ، قيام براي اجراي عدالت و مبارزه با انواع ظلم از جمله است. 💢💮هنگامی که می نگریم در « »، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است، می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از « »، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم. 🔻هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین علیه السلام از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد، خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است؟ 💢آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین ها نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی). 🔻این همه احادیث فراوان كه درباره «عاشورا» و زنده نگاه داشتن آن رسیده است و آن همه ذکر ثواب و فضیلت برای احیای این مراسم و حضور در آنها و آن همه زیارت و دعا درباره ، از جمله برای احیای این آرمان خورشیدی است که یاد شد و از این جاست که همه امت اسلام مکلفند که همواره عاشورا را زنده نگاه دارند و با این پشتوانه سترگ، از همه ذلت ها و تسلیم ها برهند و به همه خواب ها و خمودگی ها پشت کنند و به همه عزت ها و آزادی ها برسند. 🔻مسلمانان جهان، باید بیدار شوند و پرچم خونین عاشورا را برافرازند و پیوسته حلقه های این سلسله الهی را در معبر قرون و اعصار به هم بپیوندند و آیات قرآن را با خون فرزندان قرآن تفسیر کنند و عدالت را هدف قرار دهند و لذت ها را نپذیرند. پیشین می کوشیدند فروغ عاشورا را بپوشانند تا بتوانند با خیال آرام، به ستم و بیداد خویش ادامه دهند. امروز نیز برخی می کوشند تا گستره فروغ عاشورا را محدود سازند؛ لیکن چگونه ممکن است؟ ⭕️💢هنگامی که «گاندی» از درون «شبه قاره» می گوید: «من مبارزه را از شهیدان عاشورا آموختم» و شیخ محمد محمد مدنی از دامن «اهرام» می نویسند: «ما باید از یاد ماه محرم سرمشق بگیریم» ✅ ، منطق عاشورا، باید به نام منطق حیات و عدل، معلم ایمان و حماسه، کلاس آزادگی و شرف، مدرسه اعتقاد و جهاد و آموزش گر نماز و قرآن و رمز سلوک روحی صحیح و عرفان الهی مثبت، همیشه و همیشه، تا ظهور نیّر اعظم و وارث کبیر عاشورا و برهم زننده همه ظلم ها و ستم ها، زنده باشد و در سراسر کشورهای اسلامی، حضور سازنده خویش را حفظ کند و یک میلیارد مسلمان را در خط دفاع از و رسالت سترگ قرآن متحد سازد. 💢اکنون ملاحظه می کنید که محتوای مجالس حسینی باید چگونه باشد و ذاکران حسینی کیان باشند و چه کسانی ؟ و آیا می شود این مجالس را به هر گونه اداره کرد و به دست هر کس سپرد و دست هر کس را در این باره باز گذاشت و انتساب به رسالت علیه السلام و تولیت عاشورا را برای همه - با هر چگونگی - مشاع دانست؟ 💫🖌در محضر استاد محمد رضا ; برشی از کتاب قیام جاودانه .@quranpuyan
⚫️ دین بدون اخلاق، دین نیست. عامل سقوط اخلاق در جامعه اسلامی ان زمان، بود. 🔹اخلاق با دین دقیقا همپوشانی ندارد. برخی افراد ممکن است متدین نباشند و به ارزشهای اخلاقی نظیر راستگویی، امانتداری و نیکی به دیگران پایبند باشند. اما عکس آن صادق نیست، یعنی ممکن نیست یک دیندار حقیقی بدون اخلاق باشد، چون دین راستین مملو از اخلاق و مبتنی بر گزاره ها و ارزشهای اخلاقی است، هرچند در تاریخ بارها شاهد دوری دین از اخلاق و رفتارهای غیراخلاقی دینداران بوده ایم. 🔹حال پرسش این است که چگونه جامعه دینی که پیامبر ساخت، طی چند دهه در اوج انحطاط اخلاقی قرار می‌گیرد و دست به کشتار فجیع خانواده پیامبر می‌زند؟ 🔹پیامبر به رغم انکار اخیر یک منبری که رسانه‌ها برایش شهرت درست کرده اند، فرمود: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. پیامبر نفرمود: من برای تکمیل علوم و دانش آمدم، یعنی حوزه اصلی کارکرد دین، نه علوم است نه سیاست و قدرت، بلکه همه اینها باید در خدمت اخلاق باشند. 🔹وقتی قرآن می خواهد پیامبر را در اوج توصیف کند، به نماز و روزه و حج و حکومت پیامبر اشاره نمی کند، بلکه می گوید: انک لعلی خلق عظیم. یعنی اسوه و الگو بودن پیامبر بیش از هر بعد دیگری در اخلاق او نمودار می شود. 🔹پس نسبت دین با اخلاق، نسبت وجودی است، یعنی دین بدون وجود اخلاق، دین نیست، ده‌ها حدیث و روایت داریم که کسی که اخلاق ندارد، دین ندارد، کسی که امانتدار نیست، حیا ندارد یا صداقت ندارد، دین ندارد. 🔹قرآن می فرماید: دیدی چه کسی دین را تکذیب می کند؟ آنکه نسبت به گرسنگی فقرا و رنج یتیمان بی تفاوت است، پس وای بر نمازگزارانی که اهل تظاهرند و مردم را از حقشان محروم می کنند. اینها همه گزاره های اخلاقی است که عدم پایبندی به آنها در حکم تکذیب دین گرفته شده است. 🔹قرآن تصریح می کند: عمل نکردن به ادعا و شعار خود در مقابل خدا، بزرگترین گناه است، یعنی ملاک، رعایت ارزشهای اخلاقی در رفتار و نه فقط حرف است. بنابراین دینداری و هر مناسکی که به زیست اخلاقی منجر نشود، بویی از دین نبرده است. 🔹اما چه شد جامعه ای که پیامبر ظرف ۲۳ سال، آن را متحول کرد و از جاهلیت به ایمان رساند، ظرف پنجاه سال به جایی رسید که بدترین جنایت تاریخ بشریت را مرتکب شود. 🔹در تاریکترین عصر جاهلیت، آتش زدن خیمه ها، شکنجه کردن زنان، تکه تکه کردن جنازه های کشته ها و اسب تازاندن بر پیکرها بوقوع نپیوسته بود، چون خلاف مرام جاهلی بود، اما چه اتفاقی افتاد که مسلمانان با نیت قربه الی الله و پس از نماز اول وقت، فرزند پیامبر خود را کشتند؟ 🔹مهمترین عامل رخ دادن چنین نتیجه ای به روایت نهج البلاغه و سخنان امام حسین، استبداد دینی است که خطرناکترین نوع استبداد و مبتنی بر جهل مقدس است. 🔹استبداد پیش از آنکه موضوعی سیاسی باشد، روانشناختی است، کسانی که در خود احساس حقارت می کنند، از طریق اعمال قدرت سعی در جبران ضعفهای درونی دارند. 🔹امام حسین در خطبه منا برای علمای دین، استبداد را تشریح می کند و می گوید علما و نخبگان با دو انگیزه طمع و ترس، با تهدید و تطمیع، زمینه ظهور استبداد را فراهم کردند. 🔹نخستین کسی که خطر بروز استبداد را در جامعه اسلامی مطرح کرد، حضرت زهراست که بلافاصله پس از رحلت پیامبر این خطر را گوشزد می کند: اقلیت مستبد و اکثریت پیرو! 🔹امیر مومنان می فرماید: هر که استبداد بورزد هلاک می شود، یعنی شخص یا جامعه استبدادورز عاقبتش نابودی است. 🔹اما جامعه و نخبگان به این اعلام خطر بی تفاوت بود، امام علی در خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه فرمود بعد از رحلت پیامبر، جامعه به دوره جاهلیت بازگشت و ویژگی دوران جاهلی، این است که حق با کسی است که قدرت و زور دارد! 🔹در سیره پیامبر، نگاه افقی وجود دارد، حتی غیرمسلمانان و اهل کتاب نیز دارای اختیار و حقوق شهروندی و حرمت هستند اما در سیستم استبدادی هیچ کس جز حاکم و قدرت، حق ندارد، از بالا به مردم نگاه می کند و همه باید تسلیم و مطیع حکومت باشند. 🔹به تعبیر امیرمومنان، نتیجه این استبداد دینی، خروج بخشی از مردم از دین و گرویدن بخش دیگری به دین منحرف حاکمان بود و این سنت فرعون بود که خود را برتر و بالاتر از مردم می دانست خود را صاحب حق و امر و مردم را واجب الاطاعه خود می دانست تا آنها را به سعادت برساند. 🔹در نظام استبدادی قدرت در خدمت حقیقت نیست، بلکه حقیقت در خدمت قدرت است و در پای آن قربانی می شود. اما قرآن، سعادت و آخرت را متعلق به کسانی می دادند که خود را ازدیگران برتر نمی دانند و به دنبال علو نیستند. (تلک الدارالاخره نجعلها للذین لایریدون علوا فی الارض ولا فسادا) 🎙دکتر ظریفیان شب تاسوعای 1403 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا ابوالفضل فرزند علی(ع) در بینش و روش ممتاز است. آنقدر که حبیب و حر و زهیر و دیگر شهیدان که روزگار مانندشان را ندیده به مقامش غبطه خواهند خورد. امام زین العابدین(ع) می فرمایند: «عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند» راز این جایگاه رفیع را می توان در زیارتنامه نورانی اش جست: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ»سلام بر تو اى بنده شايسته فرمانبر خدا و رسول خدا، و امير مؤمنان و حسن و حسين (درود خدا بر آنان باد) عباس در اطاعت و محبت و تسلیم نسبت به امام زمانش از همه شهیدان سبقت گرفته است و این است راز بزرگی عباس. چنانکه در فرازی دیگر از زیارت نامه اش آمده است: «يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ» ای فرزند امیرالمؤمنین شهادت مي دهم براى حضرتت به تسليم و تصديق و وفا، و خيرخواهى، براى يادگار پيامبر(ص). و اینک . قرار سالیانه عاشقان است. تا بزرگداشت جانبازی بی نظیرش را برگزار کنند. فرصتی است برای عاشقان معرفت اندیش تا عباس گونه تجدید عهد کنند با امام زمانشان که در کربلای دنیا ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داده است و یاری کنند امامشان را آن گونه که در توانشان است با قلم، با کلام، احساس، اشک و... کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛
❖ ٩محرم- عاشورا خوانی۱.mp3
7.8M
بازنشر روایت حوادث شب عاشورا ❖ عاشورا خوانی ۱: در این شماره از پادکست به روایت های حوادث شب عاشورا در خیمه گاه اباعبدالله خواهیم رفت. میهمان این قسمت آیت الله یوسفی غروی است. تولید شده در : نشریه چند رسانه ای رباط @chsiqs
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴از امام سجاد(ع) نقل است که فرمود: هنگامی که امام حسین(ع) در صبح عاشورا ،آماده شدن لشکریان عمر سعد را دید، دست به دعا برداشت و چنین گفت: 🤲«اللَّهُمَّ انت ثقتی فِی کل کرب، ورجائی فِی کل شده، وانت لی فِی کل امر نزل بی ثقه وعده، کم من هم یضعف فِیهِ الفؤاد، وتقل فِیهِ الحیله، ویخذل فِیهِ الصدیق، ویشمت فِیهِ العدو، انزلته بک، وشکوته الیک، رغبه منی الیک عمن سواک، ففرجته وکشفته، فانت ولی کل نعمه، وصاحب کل حسنه، ومنتهی کل رغبه؛ 🥀خداوندا، تو تکیه گاه من در تمام مشکلات، و امید. من در همه سختی ها و پناهگاه و پشتیبان من در برابر رخدادهای ناگوار هستی. چه بسا مشکلی پیش آید که انسان در حل آن ناتوان است و چاره ای نمی یابد، دوست، رهایش می کند و دشمن شماتتش می نماید. من آن را در پیشگاه تو می آورم و به نزد تو شکایت می کنم؛ چرا که از غیر تو روی گردانم. تو گشایش می دهی و مشکل را برطرف می سازی. تویی ولیّ همه نعمت ها و صاحب نمام حسنات و سرانجام تمام آرزوها.» 🍁🍂آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت جدک الحسین علیه السلام 🖤فرارسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد 🍂🍁 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 98 تا 106 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5814381314912031397.mp3
2.26M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تنها یک گروه به موقع آوردند! 💠فَلَوْ لا كانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إِيمانُها إِلاَّ قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلی‌ حِينٍ (۹۸/یونس) 🌱‏پس اهل هيچ شهری (به موقع) ايمان نياورد كه (ايمانش به او) سود بخشد؟ مگر قوم يونس (كه وقتی در آخرين لحظه ايمان آوردند،) ما عذاب خوار كننده را در زندگی دنيا از آنان برطرف كرديم و تا مدّتی بهره‌مندشان ساختيم. 👈در آيه مورد بحث اين مساله را به عنوان يك قانون كلی بيان می‌دارد و می‌گويد:" چرا اقوام گذشته به موقع ايمان نياوردند تا ايمانشان سودمند باشد" (فَلَوْ لا كانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إِيمانُها). 🔷✨‏سپس قوم يونس ع را استثنا كرده می‌گويد:" مگر قوم يونس كه چون ايمان آوردند، مجازات رسوا كننده را در زندگی اين دنيا از آنها بر طرف ساختيم" (إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا). " و آنها را تا وقت معلومی (تا پايان عمرشان) بهره‌مند كرديم" (وَ مَتَّعْناهُمْ إِلی‌ حِينٍ‌). ‏كلمه" لولا" به عقيده بعضی از مفسران در اينجا به معنی نفی است، و لذا به وسيله" الا" از آن استثنا شده است. ‏بنا بر اين معنی جمله چنين می‌شود: هيچ قوم و ملتی كه در شهرها و آباديها در گذشته زندگی داشتند، به طور دسته جمعی، در برابر پيامبران الهی ايمان نياوردند، مگر قوم يونس. ‏اما بعضی ديگر معتقدند كه" لو لا" به معنی نفی نيامده، بلكه همواره به معنی" تحضيض" است، (تحضيض سؤال توأم با توبيخ و تحريك را می‌گويند) ولی لازمه مفهوم آن در چنين مواردی نفی می‌باشد. و به همين دليل می‌توان چيزی را بوسيله" الا" از آن استثنا كرد. 👌‏به هر حال جای شك نيست كه در اقوام ديگر نيز گروه‌های زيادی ايمان آوردند، آنچه قوم يونس را از ديگر اقوام ممتاز می‌كند اين است كه آنها همه به صورت دسته جمعی ايمان آوردند، آن هم پيش از فرا رسيدن مجازات قطعی پروردگار، در حالی كه در ميان اقوام ديگر گروه زيادی سرسختانه بر مخالفت خود باقی ماندند، تا هنگامی كه فرمان مجازات قطعی پروردگار صادر شد، آنها پس از مشاهده اين عذاب الهی غالبا اظهار ايمان كردند ولی ايمانشان به دليلی كه سابقا گفتيم فايده‌ای نداشت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وعده‌ی و ، بهترين پشتوانه‌ی است 💠‏ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۰۳/یونس) 🌱‏(به هنگام نزول بلا ومجازات،) پيامبران و مؤمنان را نجات می‌دهيم. اين گونه بر ما حقّ است كه مؤمنان (به تو را نيز) رهائی بخشيم. ‌‏🔹خداوند انبيا ومؤمنان را به قهر خود گرفتار نمی‌كند. نُنَجِّي رُسُلَنا ... نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ‌ ‏🔹از سنّت‌های الهی و از جمله حقوقی كه مؤمنان بر خدا دارند، نجات و حمايت آنان به هنگام عذاب وخطر است. «كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹وعده‌ی نجات ورهائی، بهترين پشتوانه‌ی نهضت‌های الهی است. «حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹آينده از آنِ مؤمنان است. «حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan