eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد 💠‏فَما آمَنَ لِمُوسی‌ إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلی‌ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ (۸۳/یونس) 🌱‏(در آغاز) جز گروهی اندك از فرزندان قوم موسی به او ايمان نياوردند، در حالی كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برتری‌جوی و از اسرافكاران بود. 🔷✨‏در قرآن گاهی می‌خوانيم: «آمَنَ بِهِ»، گاهی‌ «آمَنَ مَعَهُ» و گاهی‌ «فَآمَنَ لَهُ»، هر كدام يك ويژگی دارد: «آمَنَ بِهِ» به معنای ايمان و «فَآمَنَ لَهُ» به معنای تسليم است. ‏🔹ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد. «آمَنَ لِمُوسی‌» ‏🔹زمينه‌ی تحوّل فكری و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبی پاك دارند وتعلّقاتشان به مال ومقام كمتر است. آمَنَ‌ ... ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ‌ ‏🔹تنها پيامبر اسلام نبود كه در راه دعوت مردم، سختی‌ها كشيد و شاهد ايمان نياوردن افراد بود. «فَما آمَنَ لِمُوسی‌» ‏🔹گاهی بزرگان به خطا می‌روند و جوانان به حقّ می‌رسند. «إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ» ‏🔹جوانان مؤمن گويا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود كه محافظه كار و ترسو و وابسته بودند نيز می‌ترسيدند. «مَلَائِهِمْ» نه «مَلَائِهِ» ‏🔹نظام فرعونی نمی‌تواند مانع ايمان درونی باشد. «آمَنَ، عَلی‌ خَوْفٍ» ‏🔹ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمی‌شود. آمَنَ‌ ... عَلی‌ خَوْفٍ‌ ‏🔹در نظام فرعونی، خفقان و اختناق است. «عَلی‌ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ» ‏🔹نظام شكنجه‌گر، نظام فرعونی است. «يَفْتِنَهُمْ» ‏🔹ريشه‌ی فساد انسان، برتری جويی‌های اوست. «إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ» ‏🔹نظام اسراف‌گر، نظام فرعونی است. «لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۷-۱ سوره هود از تفسیر نور ۱- در شیوه ی برخورد و ارشاد بجای آنکه بگوییم:تو چنین هستی،بگوییم: گویا،شاید،مبادا چنین باشی. «فَلَعَلَّکَ» بجای«انک» ۲- کفّار علاوه بر اذیّت ها و آزارهای جسمانی،با بهانه گیری های مختلف، پیامبر صلی الله علیه و آله را در فشار قرار می دادند. ضائِقٌ بِهِ صَدْرُکَ أَنْ یَقُولُوا ... ۳- عقل مردم در چشم آنهاست،رسالت را در کنار ثروت می پذیرند. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ کَنْزٌ» ۴- وظیفه ی مبلّغ انذار مردم است،نه اجبار مردم به ایمان آوردن. «إِنَّما أَنْتَ نَذِیرٌ» ۵- کفّار بجای آنکه دلیل وبرهانی بیاورند،به پیامبر صلی الله علیه و آله تهمت می زدند که قرآن ساخته ی خود توست،نه کلام خدا. «یَقُولُونَ افْتَراهُ» ۶- قرآن،معجزه ی جاودان تاریخ است. «وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ» ۷- سرچشمه ی قرآن،علم بی نهایت الهی است. «أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ» ۸- قرآن حدس و فرضیه یا خیال و اندیشه بشری نیست،بلکه بر اساس علم خداوند است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ» ۹- قرآن محدود به زمان،مکان،نژاد و نسل خاصّی نیست،چون بر اساس علم خداوند است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ» ۱۰- اسرار قرآن،همچون علمِ بی نهایت خداوند نامتناهی است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ» ۱۱- کفر و تردید دشمنان،سبب تزلزل شما در حقّانیّت قرآن و وحدانیّت خداوند نشود. فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا ... أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ وَ أَنْ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ ۱۲- انگیزه و هدف مهمّ است،نه فقط خود عمل. «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْحَیاهَ الدُّنْیا» ۱۳- دلیل نپذیرفتن حقّ،دنیاطلبی است. فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا ... مَنْ کانَ یُرِیدُ الْحَیاهَ الدُّنْیا ۱۴- دست دنیا گرایان در آخرت خالی است. «لَیْسَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ» ۱۵- عمل برایِ دنیا و یا از روی ریا،در آخرت پوچ وتباه است. «حَبِطَ ما صَنَعُوا فِیها وَ باطِلٌ» ۱۶- ملاک و محور،حقّ باشد نه حزب.بجای توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروی از حقّ باشیم. «وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ» ۱۷- همه ی مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهی هستند. «وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنّارُ مَوْعِدُهُ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره29 سوره . ⭕️ شما هم مانند بدنبال و جادو برويد. 🔸وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ خَيْرٌ لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ "103/بقره" 🌱 و اگر آنها [به جاي پيروي از خرافات] ايمان مي‌آوردند و [از تكرار آن] پروا مي‌كردند، به يقين نتيجة آن نزد خدا بهتر بود [از منافعي كه به دنبالش بودند]، كاش مي‌دانستند. ⁉ آيا فقط يهوديان به جاي شناخت رمز شكوفايي مُلك سليمان، به پيروي از خرافات و موهوماتي كه شيطان صفتان در وصف آن توانايي و تمدّن از خود ساخته بودند پرداختند، يا ذكر اين داستان‌ها در براي عبرت و هشدار به است؟ 💢 اگر در جملة «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ...» در ايه 102 بقره ((و [به جاي کتب آسمانی] از چيزهايي [=افسانه و افسون‌هايي] كه شياطين [=كاهنان شيطان صفت] دربارة مُلك سليمان قصه‌سرايي مي‌كردند [و سِحر و جادو را رمز حكومت او مي‌شمردند] پيروي كردند!)) به جاي مُلك سليمان، مُلك محمد(ص) را قرار دهيم و به جاي آبادي و امنيّت و فراواني ملك سليمان، تمدّن باشكوه اسلامي تا قرن 4 هجري را تصوّر مي‌كنيم، آنگاه مي‌توانيم وضعيت امروزي خود را با كه موضوع اين آيات بودند مقايسه كنيم تا معلوم شود ما نيز چه مقدار ميراث پيامبر خود را ضايع كرده‌ايم!😔 📗 قرآن شيوه‌هاي حكيمانه حكومت سليمان را در 7 سوره به اجمال يا تفصيل بيان كرده است، با اين حال آيا اطلاعات اكثريت ما از مُلك سليمان، بيش از انگشتري و قاليچة سليمان و بِلقيس، و از پدرش داود، بيش از صوت خوب و ني‌نوازي برگرفته از همان اوهام اسرائيلي، بدون مستند قرآني است؟😔 ❓ آيا جز اين است كه بسياري از ما به جاي در راهنماي عمل، فقط به حواشي مفاتيح الجنان، براي كسب ثواب! و به چاه جمكران براي كسب حاجات پرداخته‌ايم؟ ❓❓ آيا نه اين است كه به جاي از و مكرم و مطهرش، به گنبد و بارگاه و دخيل بستن به ضريح طلا و نقره دلخوش كرده و از توسل و تشفّع به آن ، كه جز «وسيلة» هدايت و نجات جستن، و «پيوستن» و شفع شدن با آنان در راه حق معنايي ندارد، وسيله‌اي براي دفع ضررها و جلب منافع دنيايي و دور زدن نظامات الهي ساخته و به توهّم پارتي‌بازي دچار شده‌ايم؟ 💢چه حكمتي در مسلمانان معاصران پيامبر بود كه آنها را از ذلت و زبوني دوران به اوج و علم و اقتدار رساند و قرنها بر تارك انديشه و آبادي نشاند؟ ❓ آيا جز اين است كه ما نيز اين ميراث گرانقدر را رها كرده و از و كه شياطيني و شخصيت‌هايي ديگر بر ما خواندند پيروي كرديم و مي‌كنيم؟ اگر غير از اين است، پراكندگي و و برادركشي و آوارگي در سوريه، عراق، افغانستان و به جان هم افتادن برخي كشورهاي اسلامي از كجاست؟ 👌گر مسلماني از اين است كه حافظ دارد واي اگر از پس امروز بود فردايي 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️تبدیل به 🚩چه شرایط سیاسی و اجتماعی در دوران خلافت معاویه و یزید حکم‌فرما شد که امام حسین(ع) بر علیه آن قیام کرد؟❓ ♦️پس از قرارداد آتش‌بس میان لشکر عراق و لشکر شام، و سپردن خلافت به بن ابی سفیان با رعایت شرایطی، حکومت معاویه بیست سال طول کشید و در این دوران استبداد سیاسی همراه با استبداد دینی بر ممالک اسلامی حاکم شد. معاویه همه شرایط قرارداد با امام مجتبی(ع) را زیرپا گذاشت که آخرین آن تعیین برای خود بود. معاویه، فرزند خود؛ که جوان بوالهوس و نالایقی بود، را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و با تهدید و تطمیع از سران اقوام و قبائل، شخصیت‌های دینی و سیاسی برای او بیعت گرفت. 🚩امام حسین(ع) با آنکه حکومت معاویه را بزرگترین آفت امت اسلامی می‌دانست و بزرگتر از آن را سراغ نداشت، اما به قراردادی که برادرش با معاویه بسته بود، تا آخر پای بند بود و البته درخواست معاویه مبنی بر با یزید را نپذیرفت، و او را از این اقدام خلاف برحذر داشت . معاویه چون سیاستمداری قهار و زیرک بود، در این موضوع با امام حسین(ع) مدارا کرد. ⭕️اما با مرگ ، یزید بر مسند خلافت نشست و از امام بیعت خواست. امام حسین(ع) میان تن دادن به با یزید و به رسمیت شناختن انحراف بزرگ تبدیل خلافت اسلامی به خاندان بنی امیه، و مرگ و شهادت، گزینه دوم را برگزید. و با شعار «هیهات من الذله» با سلطنت استبدادی یزید مخالفت کرد. (ع) به عنوان فرزند پیامبر(ص) بیش از دیگران احساس وظیفه می‌کرد که در برابر این بزرگ در تعالیم اسلامی و امت جد خود؛ رسول خدا(ص) بایستد. ایشان نهی از این را رسالت تاریخی خود می‌دانست، منکری که برای مخالفت با آن حاضر شد جان خود و یارانش را به خطر اندازد و اهل بیتش به اسارت روند تا از این رهگذر بنی امیه را رسوا کند و بساط دودمان امویان را بر چیند. 🌴جایگاه دینی، اجتماعی و سیاسی امام حسین(ع) در امت اسلامی اجازه نمی داد در برابر این انحراف و بدعت بزرگ سکوت کند. اتفاقا سید الشهداء(ع) رجال و شخصیت‌های دینی و سیاسی زمان خود را نیز به در برابر این خطر دعوت کرد، اما دستگاه خلافت با  تطمیع و تهدید از یک سو، و استفاده ابزاری از آموزه‌های دینی و فریب مردم، امام و یارانش را به عنوان خروج کنندگان بر دستگاه خلافت پیغمبر(ص) معرفی کرد و با جعل احادیث مردم را بر علیه امام تحریک نمود، به طوری که لشکری از کوفیان را برای سرکوب سپاه (ع) به فرستاد و با میدان‌داران جنایتکارانی چون شمر بن ذی الجوشن حادثه خونین کربلا را رقم زد. 🖋استاد سیدجواد ورعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم مستغنی(بی نیاز) گردان 💠 فرازی از دعای عرفه امام حسین (ع) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 89 تا 97 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5809877715284662592.mp3
2.44M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️از مرگ و محو بايد درسِ عبرت گرفت 💠‏آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (۹۱) فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ (۹۲/یونس) 🌱‏آيا اكنون؟! (در آستانه‌ی مرگ توبه می‌كنی؟) در حالی كه پيشتر نافرمانی می‌كردی و از تبهكاران بودی؟ ‏پس امروز جسد تو را (از متلاشی شدن وكام حيوانات دريايی) نجات می‌دهيم تا عبرتی برای آيندگانت باشی. يقيناً بسياری از مردم از نشانه‌های ما غافلند.! ‏🔹قرآن از آينده و غيب خبر می‌دهد. (هنوز هم پس از دهها قرن، بدن موميايی شده‌ی فرعون را در موزه‌ی قاهره تماشا می‌كنند) «نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ» ‏🔹از مرگ و محو طاغوت‌ها بايد درسِ عبرت گرفت. «آيَةً» ‏🔹بايد در حفظ آثار و نشانه‌های قدرت و امداد الهی كوشيد. «لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً» ‏🔹بيشتر مردم ازتاريخ و حوادث گذشته، عبرت نمی‌گيرند. كَثِيراً مِنَ النَّاسِ‌ ... لَغافِلُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به خود راه مده! 💠فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُنَ الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ جاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِينَ (۹۴/یونس) 🌱‏پس اگر در آنچه بر تو نازل كرديم شك داری، از آن كسانی كه كتاب آسمانی پيش از تو را می‌خوانند بپرس. يقيناً حقّ از سوی پروردگارت به سوی تو آمده است، پس از شك آوران مباش. 🔷✨چون در آیات گذشته قسمتهایى از سرگذشتهاى انبیاء و اقوام پیشین ذکر شده بود، و ممکن بود بعضى از مشرکان و منکران دعوت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله در صحت آن تردید کنند، قرآن از آنها مى‏خواهد که براى فهم صدق این گفته‏ها به اهل کتاب مراجعه کنند، و چگونگى را از آنها بخواهند، چرا که در کتب آنها بسیارى از این مسائل آمده است. ولى به جاى این که روى سخن را به مخالفان کند، پیامبر را مخاطب ساخته چنین مى‏گوید: «اگر از آنچه بر تو نازل کردیم در شک و تردید هستى از کسانى که کتب آسمانى را قبل از تو مى‏خوانند بپرس» (فَإِنْ کُنْتَ فِی شَکٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ فَسْئَلِ الَّذِینَ یَقْرَؤُنَ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکَ). تا از این طریق ثابت شود که «آنچه بر تو نازل شده حق است و از طرف پروردگار» (لَقَدْ جاءَکَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ). 👈«بنابراین هیچ گونه شک و تردید هرگز به خود راه مده» (فَلا تَکُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
🌴🍃 اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ، اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ  ....... فَلَعَنَ اللّه اُمَّةً قَتَلَتْک وَلَعَنَ اللّه اُمَّةً ظلَمَتْک وَلَعَنَ اللّه اُمَّةً اسْتَحَلَّتْ مِنْک الَْمحارِمَ وَانْتَهَکتْ حُرْمَةَ الاْءسلامِ فَنِعْمَ الصّابِرُ الُْمجاهِدُ الُْمحَامِی النّاصِرُ وَالاْءخُ الدّافِعُ عَنْ أخِیهِ 🍃سلام بر تو ای بنده شایسته فرمان‌بر خدا و رسول خدا و امیرمؤمنان و حسن و حسین (درود خدا بر آنان باد)، سلام و رحمت خدا و برکات و مغفرت و رضوانش بر تو........ خدا لعنت کند امتی را که تو را کشت و لعنت کند امتی را که به تو ستم روا داشت و لعنت کند امتی را که حرمت‌های تو را حلال شمرد و پرده احترام اسلام را درید، پس چه نیکو صبرکننده، جهادگر، حامی، یاری‌دهنده و برادر دفاع‌کننده از برادرش بودی فرازی از زیارت نامه حضرت ابوالفضل العباس 🏴🏴 تاسوعای حسینی تسلیت باد . @quranpuyan
4_5920004400490742111.mp3
9.22M
🔷 سخنرانی کامل شهید در رابطه با سیر تاریخی گرفتن معاویه برای ولیعهدی یزید چگونه اطرافیان متملق، اسباب و مقدمات نقشه را فراهم کردند؟ معاویه چه نیرنگی سوار کرد که در مجلس اعلام ولایتعهدی یزید، 4 نفر مخالف مشهور از جمله ابن علی ع مجبور به سکوت شدند و مردم با یزید بیعت کردند؟ واکنش امام حسین به درخواست بیعت خود که توسط حاکم مدینه اعلام شد، چه بود؟ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️تکلیف مسلمانان حسینی چیست؟ فلسفه ، قيام براي اجراي عدالت و مبارزه با انواع ظلم از جمله است. 💢💮هنگامی که می نگریم در « »، سخن از عدل می رود و از این که عدالت از میان رفته است، می فهمیم که ما نیز باید با دفاع از « »، فلسفه عاشورا را زنده نگاه بداریم و با قیام برای اجرای عدالت، از عاشورا دم بزنیم و خود را وارث عاشورا بدانیم. 🔻هنگامی که می بینیم «حبیب بن مظاهر اسدی» و «سلیمان بن صرد خزاعی»، در نامه خود به امام حسین علیه السلام از آن امام بزرگ می خواهند تا بیاید و با نیز مبارزه کند و برای غلبه سرمایه داران بر جامعه اسلامی و سرنوشت جامعه، چاره ای بیندیشد، خوب درک می کنیم که تکلیف مسلمانان حسینی و مؤمنان عاشورایی چیست و وظیفه مردمی که ذکر و وردشان «یا لیتنا کنّا معکم» است، یعنی ای عاشوراییان! کاش ما هم با شما بودیم و در راه یاری حسین شهید می شدیم، کدام است؟ 💢آری، مردمی که اهمیت حیاتی و دینی و انسانی عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و و فاجعه بزرگ آن - چنان که باید - آگاه نباشند، فریب خورده اند و جامعه عاشورایی، هرگز این چنین ها نیست و نباید باشد؛ زیرا که جامعه خورشید، جامعه روز است (آگاهی و بیداری)، نه جامعه شب (جهل و فریب خوردگی). 🔻این همه احادیث فراوان كه درباره «عاشورا» و زنده نگاه داشتن آن رسیده است و آن همه ذکر ثواب و فضیلت برای احیای این مراسم و حضور در آنها و آن همه زیارت و دعا درباره ، از جمله برای احیای این آرمان خورشیدی است که یاد شد و از این جاست که همه امت اسلام مکلفند که همواره عاشورا را زنده نگاه دارند و با این پشتوانه سترگ، از همه ذلت ها و تسلیم ها برهند و به همه خواب ها و خمودگی ها پشت کنند و به همه عزت ها و آزادی ها برسند. 🔻مسلمانان جهان، باید بیدار شوند و پرچم خونین عاشورا را برافرازند و پیوسته حلقه های این سلسله الهی را در معبر قرون و اعصار به هم بپیوندند و آیات قرآن را با خون فرزندان قرآن تفسیر کنند و عدالت را هدف قرار دهند و لذت ها را نپذیرند. پیشین می کوشیدند فروغ عاشورا را بپوشانند تا بتوانند با خیال آرام، به ستم و بیداد خویش ادامه دهند. امروز نیز برخی می کوشند تا گستره فروغ عاشورا را محدود سازند؛ لیکن چگونه ممکن است؟ ⭕️💢هنگامی که «گاندی» از درون «شبه قاره» می گوید: «من مبارزه را از شهیدان عاشورا آموختم» و شیخ محمد محمد مدنی از دامن «اهرام» می نویسند: «ما باید از یاد ماه محرم سرمشق بگیریم» ✅ ، منطق عاشورا، باید به نام منطق حیات و عدل، معلم ایمان و حماسه، کلاس آزادگی و شرف، مدرسه اعتقاد و جهاد و آموزش گر نماز و قرآن و رمز سلوک روحی صحیح و عرفان الهی مثبت، همیشه و همیشه، تا ظهور نیّر اعظم و وارث کبیر عاشورا و برهم زننده همه ظلم ها و ستم ها، زنده باشد و در سراسر کشورهای اسلامی، حضور سازنده خویش را حفظ کند و یک میلیارد مسلمان را در خط دفاع از و رسالت سترگ قرآن متحد سازد. 💢اکنون ملاحظه می کنید که محتوای مجالس حسینی باید چگونه باشد و ذاکران حسینی کیان باشند و چه کسانی ؟ و آیا می شود این مجالس را به هر گونه اداره کرد و به دست هر کس سپرد و دست هر کس را در این باره باز گذاشت و انتساب به رسالت علیه السلام و تولیت عاشورا را برای همه - با هر چگونگی - مشاع دانست؟ 💫🖌در محضر استاد محمد رضا ; برشی از کتاب قیام جاودانه .@quranpuyan
⚫️ دین بدون اخلاق، دین نیست. عامل سقوط اخلاق در جامعه اسلامی ان زمان، بود. 🔹اخلاق با دین دقیقا همپوشانی ندارد. برخی افراد ممکن است متدین نباشند و به ارزشهای اخلاقی نظیر راستگویی، امانتداری و نیکی به دیگران پایبند باشند. اما عکس آن صادق نیست، یعنی ممکن نیست یک دیندار حقیقی بدون اخلاق باشد، چون دین راستین مملو از اخلاق و مبتنی بر گزاره ها و ارزشهای اخلاقی است، هرچند در تاریخ بارها شاهد دوری دین از اخلاق و رفتارهای غیراخلاقی دینداران بوده ایم. 🔹حال پرسش این است که چگونه جامعه دینی که پیامبر ساخت، طی چند دهه در اوج انحطاط اخلاقی قرار می‌گیرد و دست به کشتار فجیع خانواده پیامبر می‌زند؟ 🔹پیامبر به رغم انکار اخیر یک منبری که رسانه‌ها برایش شهرت درست کرده اند، فرمود: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. پیامبر نفرمود: من برای تکمیل علوم و دانش آمدم، یعنی حوزه اصلی کارکرد دین، نه علوم است نه سیاست و قدرت، بلکه همه اینها باید در خدمت اخلاق باشند. 🔹وقتی قرآن می خواهد پیامبر را در اوج توصیف کند، به نماز و روزه و حج و حکومت پیامبر اشاره نمی کند، بلکه می گوید: انک لعلی خلق عظیم. یعنی اسوه و الگو بودن پیامبر بیش از هر بعد دیگری در اخلاق او نمودار می شود. 🔹پس نسبت دین با اخلاق، نسبت وجودی است، یعنی دین بدون وجود اخلاق، دین نیست، ده‌ها حدیث و روایت داریم که کسی که اخلاق ندارد، دین ندارد، کسی که امانتدار نیست، حیا ندارد یا صداقت ندارد، دین ندارد. 🔹قرآن می فرماید: دیدی چه کسی دین را تکذیب می کند؟ آنکه نسبت به گرسنگی فقرا و رنج یتیمان بی تفاوت است، پس وای بر نمازگزارانی که اهل تظاهرند و مردم را از حقشان محروم می کنند. اینها همه گزاره های اخلاقی است که عدم پایبندی به آنها در حکم تکذیب دین گرفته شده است. 🔹قرآن تصریح می کند: عمل نکردن به ادعا و شعار خود در مقابل خدا، بزرگترین گناه است، یعنی ملاک، رعایت ارزشهای اخلاقی در رفتار و نه فقط حرف است. بنابراین دینداری و هر مناسکی که به زیست اخلاقی منجر نشود، بویی از دین نبرده است. 🔹اما چه شد جامعه ای که پیامبر ظرف ۲۳ سال، آن را متحول کرد و از جاهلیت به ایمان رساند، ظرف پنجاه سال به جایی رسید که بدترین جنایت تاریخ بشریت را مرتکب شود. 🔹در تاریکترین عصر جاهلیت، آتش زدن خیمه ها، شکنجه کردن زنان، تکه تکه کردن جنازه های کشته ها و اسب تازاندن بر پیکرها بوقوع نپیوسته بود، چون خلاف مرام جاهلی بود، اما چه اتفاقی افتاد که مسلمانان با نیت قربه الی الله و پس از نماز اول وقت، فرزند پیامبر خود را کشتند؟ 🔹مهمترین عامل رخ دادن چنین نتیجه ای به روایت نهج البلاغه و سخنان امام حسین، استبداد دینی است که خطرناکترین نوع استبداد و مبتنی بر جهل مقدس است. 🔹استبداد پیش از آنکه موضوعی سیاسی باشد، روانشناختی است، کسانی که در خود احساس حقارت می کنند، از طریق اعمال قدرت سعی در جبران ضعفهای درونی دارند. 🔹امام حسین در خطبه منا برای علمای دین، استبداد را تشریح می کند و می گوید علما و نخبگان با دو انگیزه طمع و ترس، با تهدید و تطمیع، زمینه ظهور استبداد را فراهم کردند. 🔹نخستین کسی که خطر بروز استبداد را در جامعه اسلامی مطرح کرد، حضرت زهراست که بلافاصله پس از رحلت پیامبر این خطر را گوشزد می کند: اقلیت مستبد و اکثریت پیرو! 🔹امیر مومنان می فرماید: هر که استبداد بورزد هلاک می شود، یعنی شخص یا جامعه استبدادورز عاقبتش نابودی است. 🔹اما جامعه و نخبگان به این اعلام خطر بی تفاوت بود، امام علی در خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه فرمود بعد از رحلت پیامبر، جامعه به دوره جاهلیت بازگشت و ویژگی دوران جاهلی، این است که حق با کسی است که قدرت و زور دارد! 🔹در سیره پیامبر، نگاه افقی وجود دارد، حتی غیرمسلمانان و اهل کتاب نیز دارای اختیار و حقوق شهروندی و حرمت هستند اما در سیستم استبدادی هیچ کس جز حاکم و قدرت، حق ندارد، از بالا به مردم نگاه می کند و همه باید تسلیم و مطیع حکومت باشند. 🔹به تعبیر امیرمومنان، نتیجه این استبداد دینی، خروج بخشی از مردم از دین و گرویدن بخش دیگری به دین منحرف حاکمان بود و این سنت فرعون بود که خود را برتر و بالاتر از مردم می دانست خود را صاحب حق و امر و مردم را واجب الاطاعه خود می دانست تا آنها را به سعادت برساند. 🔹در نظام استبدادی قدرت در خدمت حقیقت نیست، بلکه حقیقت در خدمت قدرت است و در پای آن قربانی می شود. اما قرآن، سعادت و آخرت را متعلق به کسانی می دادند که خود را ازدیگران برتر نمی دانند و به دنبال علو نیستند. (تلک الدارالاخره نجعلها للذین لایریدون علوا فی الارض ولا فسادا) 🎙دکتر ظریفیان شب تاسوعای 1403 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا ابوالفضل فرزند علی(ع) در بینش و روش ممتاز است. آنقدر که حبیب و حر و زهیر و دیگر شهیدان که روزگار مانندشان را ندیده به مقامش غبطه خواهند خورد. امام زین العابدین(ع) می فرمایند: «عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند» راز این جایگاه رفیع را می توان در زیارتنامه نورانی اش جست: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ»سلام بر تو اى بنده شايسته فرمانبر خدا و رسول خدا، و امير مؤمنان و حسن و حسين (درود خدا بر آنان باد) عباس در اطاعت و محبت و تسلیم نسبت به امام زمانش از همه شهیدان سبقت گرفته است و این است راز بزرگی عباس. چنانکه در فرازی دیگر از زیارت نامه اش آمده است: «يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ» ای فرزند امیرالمؤمنین شهادت مي دهم براى حضرتت به تسليم و تصديق و وفا، و خيرخواهى، براى يادگار پيامبر(ص). و اینک . قرار سالیانه عاشقان است. تا بزرگداشت جانبازی بی نظیرش را برگزار کنند. فرصتی است برای عاشقان معرفت اندیش تا عباس گونه تجدید عهد کنند با امام زمانشان که در کربلای دنیا ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر داده است و یاری کنند امامشان را آن گونه که در توانشان است با قلم، با کلام، احساس، اشک و... کانالِ قرآن‌پویان  تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan  ┗━━🌹💠🌹━━┛