🚩🚩 بازخوانيهاي #واقعه_عاشورا
🔖تفكر و زيست شيعيان با نام و ياد #امام_حسين (ع) گره خورده است و نام او حتي هنگام #آب_نوشيدن بر زبان جاري ميشود. نه تنها حركت سيدالشهدا و #واقعه_عاشورا زندگي شيعيان را در سراسر تاريخ شكل داده است، بلكه طي چند دهه اخير حتي برخي متفكران اهل سنت، مانند عباس محمد عقاد و بعد الرحمان الشرقاوي نيز به اين ماجرا پرداخته و كوشيدهاند از آن الهام بگيرند و اهميت آن را باز گويند. با فرا رسيدن دهه اول محرم، چهره كشور دگرگون ميشود و مردم خود را آماده #مناسك و #شعايري خاص ميكنند.
🔖چنان نام حسين با تشيع گره خورده است كه نميتوان اين دو را از هم جدا كرد. از سنتيترين مردم تا نوانديشترين آنها خواسته و ناخواسته به اين ماجرا پاسخ ميدهند و به آن متناسب با نگرش خود نگاه ميكنند. به اين معنا كه هر كس و هر نسلي ميكوشد حسين را به قامت خود درآورد و تفسيري مناسب از نهضت يا حركت يا قيام حسين(ع) به دست دهد. در صد سال گذشته بحثهاي متعدد و كتابهاي گوناگوني درباره امام حسين (ع) و رفتارهاي شيعيان در قبال او منتشر شده كه خود عرصهاي پربار براي تفكر و انديشهورزي است. برخي متفكران بخشي از كار علمي خود را وقف بررسي و تحليل و گاه نقد #شعاير_شيعي مانند #قمهزني و تعزيه كردند.
🔖از پيشگامان اين جريان ميتوان به سيد محسن امين، از عالمان لبناني اشاره كرد كه با نوشتن كتابچهاي به نام «التنزيه لاعمال الشبيه» خود را آماج حملات متعدد كرد. در اين كتاب كوشيد، نشان دهد كه بعضي از اعمالي كه به نام #عزاداري صورت ميگيرد، #خلاف_شرع و نادرست است. اين كتاب به دست جلال آلاحمد ترجمه و به نام #عزاداريهاي_نامشروع ترجمه و در سال 1322 منتشر شد. همه نسخههاي اين كتاب دو روزه به فروش رفت و #آلاحمد خوشحال شد. اما بعدها فهميد كه يك بازاري همه نسخهها را يكجا خريده و آنها را نابود كرده است (جلال آلاحمد، يك چاه و دو چاله و مثلا شرح احوالات، تهران، رواق، ص48.)
🔖عدهاي ديگري به #تحريفاتي كه در فهم و گزارش #عاشورا رخ داده است، پرداختند و كوشيدند نشان بدهند كه چگونه حركت امام حسين (ع) به دست دشمنان آگاه و دوستان نادان دستكاري و تحريف ميشود. از اين ميان ميتوان به #محدث_نوري با كتاب لولو و مرجان و مطهري و سخنرانيهاي حماسه حسيني اشاره كرد. گروه ديگري كوشيدند درباره سرشت و ماهيت اين حركت يا #قيام بينديشند و بنويسند. در حالي كه غالب شيعيان بر اين باور بودند كه امام حسين (ع) از مكه راهي كوفه و بعد كربلا شد تا «شهيد» شود، متفكراني ديگر سعي كردند خلاف آن را نشان بدهند. در اين ميان ميتوان به كتاب تاريخساز «شهيد جاويد» اشاره كرد كه در 1347 منتشر شد و توفاني از اعتراضات برانگيخت و بعدها جامعه ايراني را به دو اردوگاه تقسيم كرد:
↩️كساني كه هوادار شهيد جاويد بودند و كساني كه مخالف آن شدند. تقريبا همه متفكران آن دهه به سود يا زيان اين كتاب موضعگيري كردند و نوشتند و گفتند. ايده اصلي كتاب صالحي نجفآبادي آن بود كه هدف #امام_حسين (ع) قيام و تشكيل #حكومت بود، نه صرف شهيد شدن. صالحي كوشيده بود با مرور و تحليل آثار تاريخي متعدد موضع خود را استوار كند. 🌱
🔖در برابر #اعتراضاتي كه متوجه او شد كه اگر در پي #حكومت بود، چرا با خاندانش حركت كرد و اصولا حركت امام از مدينه قبل از دعوت مردم كوفه بود و اشكالاتي از اين دست، صالحي به تدريج موضع خود را دقيقتر كرد و مدعي شد كه در آغاز امام حسين (ع) از بيعت كردن تن زد و از مدينه خارج شد و بعد با رسيدن #نامههاي #مردم_كوفه، تصميم به #قيام گرفت و بعدها كه در اين مسير ناكامي حاصل شد، راه مواجهه #عزتمندانه و #شهادت را برگزيد.
🔖امروزه نيز همچنان شاهد تفسيرهاي گاه متفاوتي از اين ماجرا هستيم و ميتوان باز به گزارش بازخوانيهاي اين واقعه ادامه داد. اما نكته مهم آن است كه همه اين انديشمندان به نحوي وامدار حسين هستند و حركت عزتمدارانه او.
✍#سید_حسن_اسلامی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یونس آیه 79 تا 88
📄#صفحـہ_218
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_218
❇️مرحله دوم مبارزه با #موسى
💠وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ
🌱فرعون گفت: «همهی جادوگرانِ دانا و زبردست را بیاورید.»
یونس - ۷۹
🔷✨این آیات مرحله دیگر مبارزه را تشریح مى کند و سخن از اقدامات عملى فرعون بر ضد موسى و برادرش هارون مى گوید هنگامى که فرعون قسمتى از معجزات موسى مانند ید بیضاء و حمله مار عظیم را ملاحظه کرد و دید ادعاى موسى بدون دلیل هم نیست و این دلیل کم و بیش در جمع اطرافیان او و یا دیگران اثر خواهد گذاشت،به فکر پاسخگویى عملى افتاد، چنان که قرآن مى گوید: فرعون صدا زد،تمام ساحران آگاه و دانشمند را نزد من آورید ،تا بوسیله آنها زحمت موسى را از خود دفع کنم( وَ قٰالَ فِرْعَوْنُ اِئْتُونِی بِکُلِّ سٰاحِرٍ عَلِیمٍ )
🔷✨او مى دانست هر کارى را باید از طریقش وارد شد و از کارشناسان آن فن باید کمک گرفت آیا براستى فرعون در حقانیت دعوت موسى شک داشت و مى خواست از این طریق او را بیازماید؟و یا مى دانست او از سوى خدا است ولى فکر مى کرد، بوسیله غوغاى ساحران مى تواند مردم را آرام سازد،و موقتا از خطر نفوذ موسى در افکار عمومى جلوگیرى کند،به مردم بگوید اگر او کار خارق عادتى انجام مى دهد،ما نیز از انجام مثل آن ناتوان نیستیم!و اگر اراده ملوکانه ما تعلق گیرد، چنین چیزى براى ما سهل و آسان است! احتمال دوم به نظر نزدیکتر مى رسد و سایر آیات مربوط به داستان موسى که در سوره طه و امثال آن است این نظر را تایید مى کند،که او آگاهانه به مبارزه با موسى برخاست.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_218
❇️#ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد
💠فَما آمَنَ لِمُوسی إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلی خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ (۸۳/یونس)
🌱(در آغاز) جز گروهی اندك از فرزندان قوم موسی به او ايمان نياوردند، در حالی كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برتریجوی و از اسرافكاران بود.
🔷✨در قرآن گاهی میخوانيم: «آمَنَ بِهِ»، گاهی «آمَنَ مَعَهُ» و گاهی «فَآمَنَ لَهُ»، هر كدام يك ويژگی دارد: «آمَنَ بِهِ» به معنای ايمان و «فَآمَنَ لَهُ» به معنای تسليم است.
🔹ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد. «آمَنَ لِمُوسی»
🔹زمينهی تحوّل فكری و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبی پاك دارند وتعلّقاتشان به مال ومقام كمتر است. آمَنَ ... ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ
🔹تنها پيامبر اسلام نبود كه در راه دعوت مردم، سختیها كشيد و شاهد ايمان نياوردن افراد بود. «فَما آمَنَ لِمُوسی»
🔹گاهی بزرگان به خطا میروند و جوانان به حقّ میرسند. «إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ»
🔹جوانان مؤمن گويا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود كه محافظه كار و ترسو و وابسته بودند نيز میترسيدند. «مَلَائِهِمْ» نه «مَلَائِهِ»
🔹نظام فرعونی نمیتواند مانع ايمان درونی باشد. «آمَنَ، عَلی خَوْفٍ»
🔹ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمیشود. آمَنَ ... عَلی خَوْفٍ
🔹در نظام فرعونی، خفقان و اختناق است. «عَلی خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ»
🔹نظام شكنجهگر، نظام فرعونی است. «يَفْتِنَهُمْ»
🔹ريشهی فساد انسان، برتری جويیهای اوست. «إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ»
🔹نظام اسرافگر، نظام فرعونی است. «لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۱۷-۱ سوره هود از تفسیر نور
۱- در شیوه ی برخورد و ارشاد بجای آنکه بگوییم:تو چنین هستی،بگوییم:
گویا،شاید،مبادا چنین باشی. «فَلَعَلَّکَ» بجای«انک»
۲- کفّار علاوه بر اذیّت ها و آزارهای جسمانی،با بهانه گیری های مختلف، پیامبر صلی الله علیه و آله را در فشار قرار می دادند. ضائِقٌ بِهِ صَدْرُکَ أَنْ یَقُولُوا ...
۳- عقل مردم در چشم آنهاست،رسالت را در کنار ثروت می پذیرند. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ کَنْزٌ»
۴- وظیفه ی مبلّغ انذار مردم است،نه اجبار مردم به ایمان آوردن. «إِنَّما أَنْتَ نَذِیرٌ»
۵- کفّار بجای آنکه دلیل وبرهانی بیاورند،به پیامبر صلی الله علیه و آله تهمت می زدند که قرآن ساخته ی خود توست،نه کلام خدا. «یَقُولُونَ افْتَراهُ»
۶- قرآن،معجزه ی جاودان تاریخ است. «وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ»
۷- سرچشمه ی قرآن،علم بی نهایت الهی است. «أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ»
۸- قرآن حدس و فرضیه یا خیال و اندیشه بشری نیست،بلکه بر اساس علم خداوند است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ»
۹- قرآن محدود به زمان،مکان،نژاد و نسل خاصّی نیست،چون بر اساس علم خداوند است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ»
۱۰- اسرار قرآن،همچون علمِ بی نهایت خداوند نامتناهی است. «أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ»
۱۱- کفر و تردید دشمنان،سبب تزلزل شما در حقّانیّت قرآن و وحدانیّت خداوند نشود. فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا ... أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللّهِ وَ أَنْ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ
۱۲- انگیزه و هدف مهمّ است،نه فقط خود عمل. «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْحَیاهَ الدُّنْیا»
۱۳- دلیل نپذیرفتن حقّ،دنیاطلبی است. فَإِنْ لَمْ یَسْتَجِیبُوا ... مَنْ کانَ یُرِیدُ الْحَیاهَ الدُّنْیا
۱۴- دست دنیا گرایان در آخرت خالی است. «لَیْسَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ»
۱۵- عمل برایِ دنیا و یا از روی ریا،در آخرت پوچ وتباه است. «حَبِطَ ما صَنَعُوا فِیها وَ باطِلٌ»
۱۶- ملاک و محور،حقّ باشد نه حزب.بجای توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پیروی از حقّ باشیم. «وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ»
۱۷- همه ی مردم از هر گروه و طایفه و حزب باید به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهی هستند. «وَ مَنْ یَکْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنّارُ مَوْعِدُهُ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره29
#نڪات_آموزنده_قرآنی
سوره #بقره #صفحه_16.
⭕️#مبادا شما هم مانند #يهوديان بدنبال #خرافات و جادو برويد.
🔸وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ خَيْرٌ لَّوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ "103/بقره"
🌱 و اگر آنها [به جاي پيروي از خرافات] ايمان ميآوردند و [از تكرار آن] پروا ميكردند، به يقين نتيجة آن نزد خدا بهتر بود [از منافعي كه به دنبالش بودند]، كاش ميدانستند.
⁉ آيا فقط يهوديان به جاي شناخت رمز شكوفايي مُلك سليمان، به پيروي از خرافات و موهوماتي كه شيطان صفتان در وصف آن توانايي و تمدّن از خود ساخته بودند پرداختند، يا ذكر اين داستانها در #قرآن براي عبرت و هشدار به #مسلمانان است؟
💢 اگر در جملة «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ...» در ايه 102 بقره ((و [به جاي کتب آسمانی] از چيزهايي [=افسانه و افسونهايي] كه شياطين [=كاهنان شيطان صفت] دربارة مُلك سليمان قصهسرايي ميكردند [و سِحر و جادو را رمز حكومت او ميشمردند] پيروي كردند!)) به جاي مُلك سليمان، مُلك محمد(ص) را قرار دهيم و به جاي آبادي و امنيّت و فراواني ملك سليمان، تمدّن باشكوه اسلامي تا قرن 4 هجري را تصوّر ميكنيم، آنگاه ميتوانيم وضعيت امروزي خود را با #يهودياني كه موضوع اين آيات بودند مقايسه كنيم تا معلوم شود ما نيز چه مقدار ميراث پيامبر خود را ضايع كردهايم!😔
📗 قرآن شيوههاي حكيمانه حكومت سليمان را در 7 سوره به اجمال يا تفصيل بيان كرده است، با اين حال آيا اطلاعات اكثريت ما از مُلك سليمان، بيش از انگشتري و قاليچة سليمان و بِلقيس، و از پدرش داود، بيش از صوت خوب و نينوازي برگرفته از همان اوهام اسرائيلي، بدون مستند قرآني است؟😔
❓ آيا جز اين است كه بسياري از ما به جاي #تدبّر در #قرآن راهنماي عمل، فقط به حواشي مفاتيح الجنان، براي كسب ثواب! و به چاه جمكران براي كسب حاجات پرداختهايم؟
❓❓ آيا نه اين است كه به جاي #پيروي از #سنّت و #سيرة_رسول مكرم و #اهل_بيت مطهرش، به گنبد و بارگاه و دخيل بستن به ضريح طلا و نقره دلخوش كرده و از توسل و تشفّع به آن #اولياء_حق، كه جز «وسيلة» هدايت و نجات جستن، و «پيوستن» و شفع شدن با آنان در راه حق معنايي ندارد، وسيلهاي براي دفع ضررها و جلب منافع دنيايي و دور زدن نظامات الهي ساخته و به توهّم پارتيبازي دچار شدهايم؟
💢چه حكمتي در مسلمانان معاصران پيامبر بود كه آنها را از ذلت و زبوني دوران #جاهليت به اوج #عزّت و علم و اقتدار رساند و قرنها بر تارك انديشه و آبادي نشاند؟
❓ آيا جز اين است كه ما نيز اين ميراث گرانقدر را رها كرده و از #خرافات و #موهوماتي كه شياطيني و شخصيتهايي ديگر بر ما خواندند پيروي كرديم و ميكنيم؟ اگر غير از اين است، پراكندگي و #ذلت و برادركشي و آوارگي در سوريه، عراق، افغانستان و به جان هم افتادن برخي كشورهاي اسلامي از كجاست؟
👌گر مسلماني از اين است كه حافظ دارد
واي اگر از پس امروز بود فردايي
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️تبدیل #خلافت_اسلامی به #سلطنت_استبدادی
🚩چه شرایط سیاسی و اجتماعی در دوران خلافت معاویه و یزید حکمفرما شد که امام حسین(ع) بر علیه آن قیام کرد؟❓
♦️پس از قرارداد آتشبس میان لشکر عراق و لشکر شام، و سپردن خلافت به #معاویه بن ابی سفیان با رعایت شرایطی، حکومت معاویه بیست سال طول کشید و در این دوران استبداد سیاسی همراه با استبداد دینی بر ممالک اسلامی حاکم شد.
معاویه همه شرایط قرارداد با امام مجتبی(ع) را زیرپا گذاشت که آخرین آن تعیین #جانشین برای خود بود.
معاویه، فرزند خود؛ #یزید که جوان بوالهوس و نالایقی بود، را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و با تهدید و تطمیع از سران اقوام و قبائل، شخصیتهای دینی و سیاسی برای او بیعت گرفت.
🚩امام حسین(ع) با آنکه حکومت معاویه را بزرگترین آفت امت اسلامی میدانست و #فتنهای بزرگتر از آن را سراغ نداشت، اما به قراردادی که برادرش با معاویه بسته بود، تا آخر پای بند بود و البته درخواست معاویه مبنی بر #بیعت با یزید را نپذیرفت، و او را از این اقدام خلاف برحذر داشت . معاویه چون سیاستمداری قهار و زیرک بود، در این موضوع با امام حسین(ع) مدارا کرد.
⭕️اما با مرگ #معاویه، یزید بر مسند خلافت نشست و از امام بیعت خواست. امام حسین(ع) میان تن دادن به #ذلت_بیعت با یزید و به رسمیت شناختن انحراف بزرگ تبدیل خلافت اسلامی به #سلطنت_استبدادی خاندان بنی امیه، و مرگ و شهادت، گزینه دوم را برگزید. و با شعار «هیهات من الذله» با سلطنت استبدادی یزید مخالفت کرد.
#امام_حسین(ع) به عنوان فرزند پیامبر(ص) بیش از دیگران احساس وظیفه میکرد که در برابر این #انحراف بزرگ در تعالیم اسلامی و امت جد خود؛ رسول خدا(ص) بایستد.
ایشان نهی از این #منکر_بزرگ را رسالت تاریخی خود میدانست، منکری که برای مخالفت با آن حاضر شد جان خود و یارانش را به خطر اندازد و اهل بیتش به اسارت روند تا از این رهگذر بنی امیه را رسوا کند و بساط دودمان امویان را بر چیند.
🌴جایگاه دینی، اجتماعی و سیاسی امام حسین(ع) در امت اسلامی اجازه نمی داد در برابر این انحراف و بدعت بزرگ سکوت کند. اتفاقا سید الشهداء(ع) رجال و شخصیتهای دینی و سیاسی زمان خود را نیز به #ایستادگی در برابر این خطر دعوت کرد، اما دستگاه خلافت با تطمیع و تهدید از یک سو، و استفاده ابزاری از آموزههای دینی و فریب مردم، امام و یارانش را به عنوان خروج کنندگان بر دستگاه خلافت پیغمبر(ص) معرفی کرد و با جعل احادیث مردم را بر علیه امام تحریک نمود، به طوری که لشکری از کوفیان را برای سرکوب سپاه #امام_حسین(ع) به #کربلا فرستاد و با میدانداران جنایتکارانی چون شمر بن ذی الجوشن حادثه خونین کربلا را رقم زد.
🖋استاد سیدجواد ورعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ لِي عَنْ تَدْبِيرِي
خدایا با تدبیر خودت مرا از تدبیر خودم مستغنی(بی نیاز) گردان
💠 فرازی از دعای عرفه امام حسین (ع)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یونس آیه 89 تا 97
📄#صفحـہ_219
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_219
❇️از مرگ و محو #طاغوتها بايد درسِ عبرت گرفت
💠آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (۹۱) فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ (۹۲/یونس)
🌱آيا اكنون؟! (در آستانهی مرگ توبه میكنی؟) در حالی كه پيشتر نافرمانی میكردی و از تبهكاران بودی؟
پس امروز جسد تو را (از متلاشی شدن وكام حيوانات دريايی) نجات میدهيم تا عبرتی برای آيندگانت باشی. يقيناً بسياری از مردم از نشانههای ما غافلند.!
🔹قرآن از آينده و غيب خبر میدهد. (هنوز هم پس از دهها قرن، بدن موميايی شدهی فرعون را در موزهی قاهره تماشا میكنند) «نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ»
🔹از مرگ و محو طاغوتها بايد درسِ عبرت گرفت. «آيَةً»
🔹بايد در حفظ آثار و نشانههای قدرت و امداد الهی كوشيد. «لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً»
🔹بيشتر مردم ازتاريخ و حوادث گذشته، عبرت نمیگيرند. كَثِيراً مِنَ النَّاسِ ... لَغافِلُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan