eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
676 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 98 تا 108 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5859284527976813353.mp3
2.38M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ انسان، در گرو و خود اوست 💠و ما ظلمنا هم ولکن ظلموا انفسهم فما اغنت عنهم الهتهم التی یدعون من دون الله من شی ء لما جاء امرربک و مازادوهم غیر تتبیب 101/هود 🌱و ما به آنهاستم نکردیم ولیکن آنها خودشان به خود ستم کردند و همین که فرمان پروردگارت آمد، خدایانی که به جای پروردگار یکتا می پرستیدند کاری برایشان نکردند و جز خسارت چیزی برایشان نیافزودند. 🔹در اینجا می فرماید نابود کردن آنها و نزول عذاب برایشان ، ظلمی از ناحیه خداوند نبود بلکه اینها خودشان باخروج از روش بندگی و نپذیرفتن توحید و پیمودن راه فسق و گناه ، طریق هدایت را بر خود مسدود نمودند و به این وسیله به خودشان ضرر زدند وموجبات هلاکت خویش را به دست خود فراهم کردند وعلت هلاکتشان ظلم خودشان بود و هر عملی یک عکس العمل متناسب با آن دارد و عمل آنها ظلم وفسق بود و چنین عملی بدنبال خود عقوبت هلاکت را می آورد و هیچ گریزی ازآن نیست ، چون هر عملی که بدنبال خود عقوبتی داشته باشد، یا آن عمل ظلم است و یا عقوبت آن ، و وقتی که عقوبت ، ظلم نباشد، قهرا عمل ظلم بوده که عقوبت را به بار آورده . 🔹و آنگاه می فرماید این خدایان دروغینی که اینها آن راعبادت می کردند تا خیری را متوجه آنها نموده و شری را از آنان دور کند،زمانیکه عذاب خداوند نازل شد نتوانستند هیچ شری را از آنان دفع کنند و هیچ فایده ای برایشان نداشتند، بلکه از آنجا که با دیدن نشانه های عذاب ، اینها به بتهاپناه بردند و این عملشان خود گناهی دیگر بود، لذا باعث شدت عذابشان گردید،یعنی پرستش بتها نه تنها فایده ای برایشان نداشت ، بلکه عذاب آنها و هلاکتشان را تشدید نمود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️عامل و نزول ، خود انسان‌ها هستند 💠‏وَ كَذلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذا أَخَذَ الْقُری‌ وَ هِيَ ظالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ (۱۰۲) 🌱‏و اين چنين است مؤاخذه (و مجازاتِ) پروردگارت، زمانی كه شهرها و آبادی‌های ستمگر را (با قهر خود) می‌گيرد. همانا مؤاخذه‌ی او (سخت) دردناك وشديد است. ‏پيام‌ها: ‏۱- قهر و لطف خداوند، بر طبق يك سنّت پايدار و قانون جاويد است، نه براساس يك امر دفعی و تصادفی. «كَذلِكَ» ‏۲- امّت‌های ستمگر، در معرض قهر الهی قرار دارند. كَذلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ‌ ... ‏۳- تهديد در جای خود، يكی از عوامل مؤثّر تربيتی است. «أَخْذُ رَبِّكَ» ‏۴- قهر خداوند، از شئون ربوبيّت اوست. «أَخْذُ رَبِّكَ» ‏۵- عامل بدبختی و نزول قهر الهی، خود انسان‌ها هستند. «أَخَذَ الْقُری‌ وَ هِيَ ظالِمَةٌ» ‏۶- قهر خدا زمانی است كه سيمای منطقه را ظلم بگيرد. «أَخَذَ الْقُری‌ وَ هِيَ ظالِمَةٌ» ‏۷- قهر خدا را ساده و ناچيز نشماريم. «إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
امام سجاد(ع) همه خوبى‌ها را در بُريدن طمع از آنچه در دست مردم است، دیدم. 📚بحار الأنوار ، ج۷۳ ، ص۱۷۱ 🏴 شهادت حضرت سیّد السّاجدین امام زین العابدین (سلام اللّه علیه) تسلیت و تعزیت باد. @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پندارهاى جاهلانه عوام الناس درباره انبياء (ع ) و توقعات نابجايشان از آنان و مراد از جمله ((خزائن اللّه )) همه ذخيره ها و گنجينه هاى غيبى است كه مخلوقات در آنچه در وجود و بقايشان بدان محتاجند از آن ارتزاق مى كنند، و به وسيله آن ، نقائص خود را تكميل مى نمايند. اينها آن چيزهايى است كه عوام الناس معتقدند كه كليدهايش به دست انبياء و اولياء است ، و مى پندارند كه آن حضرات مالك مستقل آنها و در نتيجه صاحب قدرتى هستند كه هر كارى بخواهند ميتوانند بكنند، و هر حكمى كه بخواهند ميرانند، همچنان كه نظير اين توقعات را از نبى گرامى اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) داشتند و خداى تعالى آن را در آيه زير حكايت كرده كه گفتند: ((لن نومن لك حتى تفجر لنا من الارض ينبوعا او تكون لك جنة من نخيل و عنب فتفجر الانهار خلالها تفجيرا او تسقط السماء كما زعمت علينا كسفا او تاتى باللّه و الملائكة قبيلا او يكون لك بيت من زخرف او ترقى فى السماء و لن نومن لرقيك حتى تنزل علينا كتابا نقروه قل سبحان ربى هل كنت الا بشرا رسولا)). نوح (عليه السلام ) در اين سخنش درباره همه آنچه از خود نفى كرد اينطور تعبير كرد كه من نميگويم چنين و چنانم شکر همراه با توبه نوح از اینکه انتظار نجات پسرش را داشت براى آن جناب كفر فرزند ثابت نشده بود، بلكه اهل آن جناب حتى همين فرزندش (البته غير از همسرش ) به ظاهر مومن بودند، و اگر فرزند مذكور وى بر خلاف آنچه نوح (عليه السلام ) مى پنداشت كافر بود بطور مسلم او را براى سوار شدن به كشتى نمى خواند و چنين درخواستى را از خداى تعالى نميكرد، براى اينكه خود آن جناب قبلا كفار را نفرين كرده و از خداى تعالى خواسته بود كه ديارى از كافران را بر روى زمين زنده نگذارد، پس همه اينها شاهد بر آن است كه او پسر مورد بحثش را مومن مى پنداشته ، و اگر آن پسر سوار كشتى نشده و دستور پدر را مخالفت كرد، صرف اين مخالفت كفر آور نيست بلكه تنها معصيتى است كه مرتكب شده بوده . ((و الا تغفر لى و ترحمنى اكن من الخاسرين )) - كلامى است از نوح (عليه السلام ) كه صورتش صورت توبه است ولى حقيقتش شكر در برابر نعمت تعليم و تأديبى است كه خداى تعالى به وى ارزانى داشت . و اما اينكه به صورت توبه تعبير شده علتش اين است كه همين شكرگزارى رجوع به خدا و پناه بردن به او است ، و لازمه آن اين است كه از خداى تعالى طلب مغفرت و رحمت كند، يعنى آن عملى كه اگر انسان انجام دهد گرفتار لغزش و سپس دچار هلاكت مى گردد بر آدمى بپوشاند، (چون مغفرت به معناى پوشاندن است ) و نيز عنايت و رحمتش شامل حال آدمى گردد، و ما در اواخر جلد ششم اين كتاب بيان كرديم كه كلمه ((ذنب )) تنها به معناى نافرمانى خداى تعالى نيست بلكه هر وبال و اثر بدى كه عمل آدمى داشته باشد هر چند آن عمل نافرمانى امر تشريعى خداى تعالى نباشد نيز ذنب گفته مى شود، و در نتيجه ((مغفرت )) نيز تنها به معناى آمرزش و پوشاندن معصيت به معناى معروفش در نزد متشرعه نيست بلكه هر ستر و پوششى الهى مغفرت الهى است هر چند ستر آثار سوئى باشد كه عمل صالح انسان داشته باشد، و اگر خداى تعالى آن اثر سوء را نپوشاند سعادت و آسودگى خاطر از آدمى سلب مى شود ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۳۱۳ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 42 سوره صفحه_23 و نمادي از ، در و عمره ان دو را طواف كنيد 🔸 إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ "158/بقره" 🌱 بي‌گمان صفا و مروه از شعائر [=پيام‌هاي نمادين] الهي است، پس كسي كه حج خانه[ي خدا] كند، يا «عُمره» به جاي آورد، پس گناهي بر او نيست كه آن دو را طواف كندو هر كس داوطلبانه و به رغبت كار نيكويي انجام دهد، پس [بداند] خداوند قدرشناس [=بارور كنندة عمل او] و داناست. 🍃 و دو بلندي مقابل هم، نزديك كعبه‌اند كه حاجيان فاصلة حدود 400 متري اين دو بلندي را 7 بار طي مي‌كنند. گفته شده صفا سنگ صاف و خالص و مروه سنگ سخت است. اما چه بسا «صفا» نماد سختي و صلابتِ «صبر»، و «مروه» نماد مروّت [جوانمردي، رادمنشي، فتوّت، شجاعت، داراي افتخارات و بزرگ‌منشي] باشد كه ناشي از آثار «صلات» [رويكرد به خدا و صفات او] باشد [والله اعلم]. 🍃فاصله افتادن طولاني [30 آيه] ميان اين تك آيه با آيات مربوط به بناي خانة كعبه توسط ابراهيم، و عدم ارتباط ظاهري آن با آيات قبل و بعد، كساني را به اين تصوّر رسانده كه گويا جمع آوري كنندگان قرآن جاي مناسب‌تري براي اين آيه نيافته‌اند!؟ اما با نگاهي وراي ارتباط ظاهري، چه بسا صفا و مروه تجسّم عيني صبر و صلات در تلاش «هاجر» [همسر ابراهيم] در يافتن آب براي طفل تشنه‌اش اسمعيل باشد! 🍃 در جستجوي آب ميان صفا و مروه مي‌دويد [نشانة صبر و مقاومت] تا مگر از بلندي‌ها نشانه‌اي ببيند، و در همانحال از خداي خويش استعانت مي‌جست و دست نياز به سوي او دراز مي‌كرد [نماد صلات]. سرانجام، پس از چنين صبر و صلاتي، زمزم جوشيد و به تدريج مردماني پيرامون آن گِرد آمدند و خانة توحيد رونق گرفت. 🍃گفته مي‌شود در دوران جاهليت در فراز دو بلندي و دو بُت نصب شده بود و به همين دليل برخي مسلمانان طواف در صفا و مروه را گناه مي‌دانستند و اين آيه چنان تصوّري را برطرف مي‌سازد. 🍃« »، اعمال و است که شکل نمادين و سمبليک داشته و فهم آنها نيازمند نازک‌بيني و ديدي شاعرانه مي‌باشد. قرآن كلمة شعائر را به غير از مناسك حج، در موضوع ديگري مورد استفاده قرار نداده است و در سرآغاز آيات مربوط به اين مناسك در سورة حج [آية 32 (22:32) ]، كل اين آداب را شعائر شمرده است: ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ. 🍃🍃 معناي « »، آهنگ و قصد کردن است که در اصطلاح شرعي به سفر مكه گفته مي‌شود. [...وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ...، قصد خانه کردن حقي است خدايي بر عهدة مردم- آل‌عمران 97 (3:97) ]. ما طبق عادت مي‌گوييم زيارت خانه خدا، قرآن مي‌گويد: ! زيارت، ديدن است و قصد، نيازمند اراده و نيّت و همّت. 🍃 عمرة حج، همچنان که زرتشتيان آتش مقدس را روشن نگه مي‌دارند، زنده نگه داشتن اين مراسم در طول سال مي‌باشد. «عمران» از کلمة عُمر، احداث و ايجاد و آباد کردن، و «تعمير» [عمر بيشتر دادن]، نگهداري، رسيدگي و حفظ بناها، باغات و ديگر ساخته‌هاي بشري است. 🍃« »، گردش پيرامون محور و مرکز است، مثل طواف دور کعبه، طوفان، طواف و آمد و رفت فرزندان پيرامون والدين [نور 58 (24:58) ]، تحريکات و وسوسه‌هاي شيطاني نيز گويي در فکر و خيال انسان يکسره مي‌گردد و طواف مي‌كند! 🍃 «طَوَّعَ»، ميل و رغبت، و اطاعت، فرمانبري داوطلبانه [نه با اكراه و اجبار] است. ت [در باب تفعّل، مثل تكلّف و تكبّر] كاري را برخود قبولاندن و موجّه ساختن است. 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ حقوق متقابل و در رساله حقوق امام (ع) قسمت دوم ❇حضرت سجاد ع در فراز مربوط به «حقوق الرعیّه» حاکمان را مورد خطاب قرار داده و وظیفه آنها را بیان کردند. 🔸«فَأَمَّا حُقُوقُ رَعِیَّتِکَ بِالسُّلْطَانِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّکَ إِنَّمَا اِسْتَرْعَیْتَهُمْ بِفَضْلِ قُوَّتِکَ عَلَیْهِمْ فَإِنَّهُ إِنَّمَا أَحَلَّهُمْ مَحَلَّ اَلرَّعِیَّهِ لَکَ ضَعْفُهُمْ وَ ذُلُّهُمْ فَمَا أَوْلَى مَنْ کَفَاکَهُ ضَعْفُهُ وَ ذُلُّهُ حَتَّى صَیَّرَهُ لَکَ رَعِیَّهً وَ صَیَّرَ حُکْمَکَ عَلَیْهِ نَافِذاً – لاَ یَمْتَنِعُ مِنْکَ بِعِزَّهٍ وَ لاَ قُوَّهٍ وَ لاَ یَسْتَنْصِرُ فِیمَا تَعَاظَمَهُ مِنْکَ إِلاَّ بِاللَّهِ بِالرَّحْمَهِ وَ اَلْحِیَاطَهِ وَ اَلْأَنَاهِ وَ مَا أَوْلاَکَ إِذَا عَرَفْتَ مَا أَعْطَاکَ اَللَّهُ مِنْ فَضْلِ هَذِهِ اَلْعِزَّهِ وَ اَلْقُوَّهِ اَلَّتِی قَهَرْتَ بِهَا أَنْ تَکُونَ لِلَّهِ شَاکِراً وَ مَنْ شَکَرَ اَللَّهَ أَعْطَاهُ فِیمَا أَنْعَمَ عَلَیْهِ وَ لا قُوَّهَ إِلاّ بِاللّهِ.» (همان. ص ۲۰۲). امام اولاً به زمامداران و قدرتمندان متذکر می‌شود که تو چون قدرت بیشتری داری حاکم بر آنها و آنها رعیت و شهروند تو شده‌اند چون در برابر قدرت تو ضعیف و ذلیل هستند، و همین وضعیت آنها را شهروند کرده و حکم تو را بر آنها نافذ ساخته است و آنان توان سرپیچی از تو را ندارند و حفاظت و حمایت و حلم و بردباری تو را می‌خواهند. پس سزاوار است در برابر این عزّت ظاهری و قدرتی که موجب برتری و غلبه تو بر آنها شده، به درگاه خداوند شاکر باشی، چرا که کسی که در برابر عطایای الهی شاکر باشد، خداوند آن نعمت را افزون می‌سازد و هیچ قوت و نیرویی جز با عنایت و قدرت لایزال الهی نیست. در نقل‌های دیگر، در این قسمت بیان افزون‌تری آمده که طبق آنها حضرت فرموده: در برابر این قدرتی که بر آنها داری و به همین خاطر آنها رعیت تو شده‌اند، واجب است درباره آنها به رفتار کنی و برای آنها به مانند پدری مهربان باشی و جهالت و نادانی آنها را با عقوبت پاسخ ندهی، بلکه آنها را در این صورت ببخش و در برابر قوت و قدرتی که داری، شکرگزار خداوند باشد. 💠از این بیان حضرت نیز به وضوح فهمیده می‌شود که حضرت به حکومت و حاکمان «موجود» نظر داشته نه به حکومت و حاکمان و زمامداران «مطلوب». یعنی بیان حضرت بیشتر موعظه و نصیحت به حاکمان و است تا از شرّ آنها نسبت به رعایا و شهروندان کاسته شود . ✅اهمیت حقوق متقابل زمامداران و شهروندان 🌱در حکومت نبوی و حکومت علوی با رعایت شأن و عزّت شهروندان حقوق آنها توسط حکومت و حاکمان ادا می‌شد و در برابر، آنها وظیفه داشتند به تکالیف خود در برابر حکومت عمل کنند و با رعایت دو جانبه حقوق و عمل به وظایف توسط هر دو طرف جامعه اسلامی شکل می‌گرفت. امیرالمؤمنین ع به حقوق متقابل حکومت و ملت و بالملازمه وظایف آنها نسبت به هم توجه می‌دهد و تنها حق تعالی را مقام ذی حق بدون اینکه حقی بر ذمه او باشد معرفی می‌کند یعنی تنها او تبارک و تعالی را دارای حق می‌داند، بدون اینکه کسی حقّی بر او داشته باشد؛ با این وصف خدای تعالی حق خود بر انسان‌ها را اطاعت خود قرار داده، ولی جزاء اطاعت آنها را ثواب و پاداش مضاعفشان قرار داد. و این از باب تفضّل و توسّع حق تعالی برای انسانها می‌باشد. 🌴حضرت در ادامه به بزرگ‌ترینِ این واجب می‌پردازد که میان صاحبان حقوق جریان دارد و آن حقوق متقابل و و زمامداران و شهروندان است. فلسفه این حقوق غیر یک طرفه و هر دو طرف جامعه را صاحب حق دانستن این است که برای انتظام دادن به اُلفت و یک‌پارچگی اجتماعی ـ وحدت ملی ـ است و نیز عزت و قدرت آنها از این رهگذر محقق می‌شود. نتیجه باور به حقوق دو طرف شکل دهنده جامعه و اجتماع این است که صلاح شهروندان به صلاح زمامداران است و صلاح زمامداران به استقامت شهروندان است 📌فرجام سخن اینکه: گرچه در سیره و سخن رسول اکرم و امیرالمؤمنین در عرصه اجتماع و حکومت، برای دو طرف مردم و حاکمان و شهروندان و زمامداران حقوق و وظایفی مقرّر می‌باشد که با شناخت و التزام به آنها، جامعه اسلامی واقعی شکل می‌گیرد و عموم اهل آن جامعه از برکات و ثمرات آن حق‌مداری و وظیفه‌مندی بهره‌مند خواهند شد؛ 👈 ولی امام سجاد ع در رساله الحقوق خود در خطاب به و مردمان زمان خود که با حکومت‌های مستقری مواجه بودند، از زبان موعظه و نصیحت استفاده می‌کنند و با مخاطب قرار دادن آنها به آنان یادآور می‌شود که مراعات یکدیگر را بکنند تا از آسیب و زیان و نابودی مصون باشند. شاید این نصیحت متوجه تفکر و رفتار زیدیه باشد که اقدام به قیام مسلحانه و معارضه با خلفا می‌کردند. 📚حجت الاسلام محمد کاظم تقوی ، نقل از سايت انديشه ماکانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ 🔸و از رحمت خدا مأيوس نباشيد 📗سوره یوسف، آیه ۸۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 109 تا 117 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
9FilesMerged_۲۰۲۴۰۸۰۱_۰۱۱۷۱۸.mp3
2.97M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ کن استقامت! 💠فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (۱۱۲/هود) 🌱‏پس (ای پيامبر!) همان گونه كه مأمور شده‌ای، استوار باش و (نيز) هر كس كه با تو، به سوی خدا آمده است، و سركشی نكنيد كه او به آنچه می‌كنيد بيناست. 🔷✨پس از ذکر سرگذشت پیامبران و اقوام پیشین و رمز موفقیت و پیروزى آنها و پس از دلدارى و تقویت اراده پیامبر از این طریق در این آیه، مهمترین دستور را به پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله مى‏دهد و مى‏گوید: «استقامت کن همان گونه که به تو دستور داده شده است» (فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ). 👌استقامت کن در راه تبلیغ و ارشاد، استقامت کن در طریق مبارزه و پیکار استقامت کن در انجام وظائف الهى و پیاده کردن تعلیمات قرآن. 👈ولى این استقامت نه به خاطر خوشایند این و آن باشد و نه از روى تظاهر و ریا، و نه براى کسب عنوان قهرمانى و نه براى بدست آوردن مقام و ثروت و کسب موفقیت و قدرت، بلکه تنها به خاطر فرمان خدا و آن گونه که به تو دستور داده شده است باید باشد. اما این دستور تنها مربوط به تو نیست، هم تو باید استقامت کنى «و همچنین کسانى که با تو به سوى خدا آمده‏اند» باید استقامت کنند (وَ مَنْ تابَ مَعَکَ). استقامتى خالى از افراط و تفریط، و زیاده و نقصان «و طغیان نکنید» (وَ لا تَطْغَوْا). یعنى، استقامتى که در آن طغیان وجود نداشته باشد. «چرا که خداوند از اعمال شما آگاه است» (إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ). و هیچ حرکت و سکون و سخن و برنامه‏اى بر او مخفى نمى‏ماند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، روشن‌ترين نمونه‌ی 💠وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْری‌ لِلذَّاكِرِينَ (۱۱۴) وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (۱۱۵/هود) 🌱‏و نماز را در دو طرف روز و اوايل شب بپادار، (زيرا) بدرستی كه كارهای نيكو (همچون نماز)، بدی‌ها را محو می‌كند، اين (فرمان)، تذكّری است برای اهل ذكر. ‏و پايدار باش، كه همانا خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمی‌كند. 🔹رهبر بايد الگوی مردم باشد. فَاسْتَقِمْ‌ ... أَقِمِ‌ ... ‏ 🔹نماز را بايد با شرايط و آداب كامل بجای آورد. در كلمه‌ی «اقامه»، معنای كمال و تمام نهفته است. «أَقِمِ الصَّلاةَ» ‏🔹نماز، قوّت قلب مؤمنان است. چون در آيات گذشته، فرمان به استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و اين امور نياز به روحيّه‌ی بالا دارد، لذا در اين آيه، خداوند امر به تقويت روح با اهرم نماز می‌فرمايد. فَاسْتَقِمْ‌ ... وَ أَقِمِ الصَّلاةَ 🔹نمازها را بايد در وقت مقرّر انجام داد. «طَرَفَيِ النَّهارِ» ‏ 🔹نماز، روشن‌ترين نمونه‌ی كار نيك است. أَقِمِ‌ ... إِنَّ الْحَسَناتِ‌ ... ‏ 🔹اعمال انسان در يكديگر تأثير دارند. «إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ» ‏ 🔹دستور به نماز، روشن‌ترين پند خداست. «ذلِكَ ذِكْری‌» (نماز، ذكر الهی است) ‏ 🔹همه‌ی افراد از تذكّرات الهی، بهره‌مند نمی‌شوند. «ذِكْری‌ لِلذَّاكِرِينَ» ‏ 🔹برپايی واقامه‌ی نماز، پشتكار وحوصله می‌خواهد. «أَقِمِ الصَّلاةَ، وَ اصْبِرْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan