May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۶۵
فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُوا فِي دَارِكُمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ذَلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ
ولي [آن قوم، بياعتنا به اين توصيه] شتر را پي کردند [=از پاي درآوردند؛ و صالح به ايشان] گفت: [تنها] سه روز [فرصت داريد] در خانههاتان [از زندگي] بهرهمند شويد ۷۴ [پس از آن گرفتار عذاب عملتان خواهيد شد] اين وعدهاي بيهيچ شوخي [=کاملا جدّي] است.
__
۷۴- چه بسا اين سه روز مهلتي ديگر بوده است تا شايد کساني متنبه شده و با پيوستنشان به مؤمنين نجات يابند [والله اعلم].
هود : ۶۷
وَأَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ
و ستمگران را بانگي سهمگين [=موج انفجار آتشفشان] در گرفت و در دم در خانهشان به زانو درآمدند ۷۵ [=مُردند].
__
۷۵- از اشارات قرآن، در سورههاي مختلف، به حادثه هلاكت قوم «ثمود» و نشانههاي ارائه شده، ميتوان فهميد آنچه موجب نابودي آنان گشته، اصطلاحاً «بمب آتشفشاني» ناميده ميشود. فشار گازها و قشرهاي مذاب زير زمين وقتي از حدّ خود خارج شود [طاغيه] با ايجاد زلزله و حركاتي شديد به صورت انفجاري قسمتي از پوستة زمين را پرتاب كرده و صاعقه وار تودههاي مذاب را به بيرون پرتاب ميكند. موج انفجار رعد آساي اين حادثه، همچون بمبي با هزاران تـُن مواد انفجاري، آثار تخريبي غير قابل تصوري پديد ميآورد. قرآن، عذاب اين قوم را با نشانههاي زلزله، صاعقه، زير و رو شدن و آتشفشان تصوير كرده است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
#زندگی_قرآنی
شماره 61
سوره #بقره
💚💚 #انفاق و قرض الحسنه، #قرض به خداست
🔶 مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْصُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (بقره:245)
كيست كه [با انفاق خود در تدارك مالي دفاع] به خدا وامي نيكو دهد تا براي او چندين برابر سازد؟ و خداست كه [انفاق را] ميگيرد و بسط ميدهد و همه به سوي او بازگردانده ميشويد.
__
🤝- قرض، بريدن و جدا كردن و ترك چيزي است. قيچي را «مقراض» ميگويند كه چيزي را ميچيند و جدا ميسازد.
#قرض دادن مال، جدا كردن قسمتي از آن و دادن به مسكين است كه، همچون بريدن شاخههاي زيادي درخت، موجب #رشد مستقيم و توسعة بيشتر آن ميگردد. يا همچون حجامت [گرفتن خون از بدن] كه موجب توليد خون تازه و #سلامتي ميشود.
🔸- قبض و بسط دو حالت متفاوت است؛ قبض گرفتن چيزي با تمام دست، و بسط گشودن مُشت و رها كردن آن است. مثل بال گشودن و بستن پرندگان در پرواز [مُلك 19 (67:19) ]، گسترش سايه و جمع شدن آن در طول روز [فرقان 46 (25:46) ] و انجماد و بخار آب.
«قابض و باسط» از نامهاي نيكوي خداست، خداوند انفاق بندگان را به خوبي تحويل ميگيرد [رسيد دو قبضه ميدهد] و آن را بسط و بركت ميدهد و چندين برابر به شخص برميگرداند.
💫تفسیر بازرگان
🌾❓چرا تعبیر به قَرْض؟
در چندین آیه از قرآن مجید (و از جمله آیه بالا) در مورد انفاق در راه خدا تعبیر به #قَرْض و وام دادن به پروردگار، آمده است، و این نهایت لطف خداوند نسبت به بندگان را از یک سو، و کمال اهمیت مسأله انفاق را از سوى دیگر مى رساند.
👈با این که مالک حقیقى سراسر هستى او است، و انسان ها تنها به عنوان نمایندگى خداوند، در بخش کوچکى از آن، تصرف مى کنند،
🌸چنان که در آیه ۷ سوره حدید مى خوانیم:
آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا مِمّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفینَ فیهِ: ایمان به خدا و رسولش بیاورید 👈و از آنچه خداوند شما را در آن نماینده خود ساخته، #انفاق کنید ، ولى با این حال از بنده خود استقراض مى کند، آن هم استقراضى با چنین سود بسیار فراوان، کرم بین و لطف خداوندگار !
🌹در نهج البلاغه آمده است: وَ اسْتَقْرَضَکُمْ وَ لَهُ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ وَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ وَ إِنَّما أَرادَ أَنْ یَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً:
خداوند از شما در خواست قرض کرده در حالى که گنج هاى آسمان و زمین از آن او، و بى نیاز و ستوده است، (آرى اینها نه از جهت نیاز او است) بلکه مى خواهد شما را بیازماید که کدام یک نیکوکارترید .
📚تفسیر نمونه.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
⭕احتراز از #بدعت گذاري در #سنت
🔸قسمت دوم
❇️ادلهی #حرمت بدعت
🔹1: اولین دلیلی که میتوان برای حرمت بدعت بیان کرد،دلیل عقلی است، یعنی عقل انسان بر قباحت و زشتی این مسئله حکومت میکند، زیرا انسانی که در دین خالق و خدا تصرف میکند، در حقیقت در ربوبیت حق تعالی دست برده است،
🔹2: دلیل قرآنی نیز بر حرمت بدعت داریم، مثلاً عرب جاهلی برخی از چیزها را حرم و برخی دیگر را حرام میکردند و همه را به خدا نسبت میدادند،
قرآن میفرماید:«قل الله أذن لکم أم علی الله تفترون»یونس/59.
آیا این همه که حلال و حرام میکنید و میگویید فلان چیز حلال و فلان چیز حرام است، خدا حلال کرده و خدا حرام کرده، آیا خدا یک چنین اذن و اجازهای به شما داده است؟ اگر اجازه نداده است، پس #افتراء است.
در آیات دیگر میفرماید: « وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُکمُ الْکذِبَ هَـٰذَا حَلَالٌ وَهَـٰذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللَّـهِ الْکذِبَ إِنَّ الَّذِینَ یفْتَرُونَ عَلَى اللَّـهِ الْکذِبَ لَا یفْلِحُونَ» ﴿النحل: ١١٦،
آیا خدا به شما اذن داده است که میگویید این گوشت حلال و آن گوشت حرام است؟
معلوم میشود اگر کسی چیزی را به خدا نسبت میدهد، چنانچه اذن الهی در آن باشد، بسیار زیبا است، اما اگر اذن الهی در آن نباشد، آدم بدعت گذار #مفتری است، یعنی افترا به خدا بسته است، افترا حتی به بشر زشت و قبیح است تا چه رسد به خدا.
❇ #ریشههای بدعت
بحث ما در باره کسانی است مسلمان هستند و در عین حال در دین خدا تصرف میکنند، این سه ریشه دارد؟
🔹1: #تقدس_مآبی، هستند کسانی که تقدس مآب هستند، خیال میکنند که اگر فلان عمل را انجام بدهند، بیشتر به خدا نزدیک میشوند.
قرآن میفرماید:
«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَینَ یدَی اللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ الحجرات/ ١،
ای افراد با ایمان بر خدا و پیغمبر پیشی نگیرید، یعنی آنچه که پیغمبر فرموده است عمل کنید، جلوتر نروید و عقب تر هم نمانید،
پیشی گرفتن همین است که رسول خدا روزه خود را شکست، آنها گفتند که نمیشکنیم. این تقدس مآبی است.
🔹2: اعمال #سلیقه شخصی، گاهی سبب بدعت سلیقه شخصی است،یعنی سلیقه شخصی فرد ایجاب میکند که فلان کار را بکند و فلان کار را نکند، بدون اینکه دین را در نظر بگیرند.
🔹3:ریشه سوم #تعصب های ناروا و بی جا است
بدعت های کلان مسئلهی دیگری است، اما بدعت ها جزئی گاهی ریشه در مقدس مآبی افراد دارد و گاهی اعمال سلیقه است و گاهی تعصب های ناروا و بی جاست، مسلمان باید اینها را کنار بگذارد و سپس نگاه کند و ببیند اگر این چیز تازه و نو در دین ریشه دارد، اصلاً این بدعت نیست، اما اگر ریشه در دین ندارد، نبايد انرا منتسب به دين كرد.
📚آيت الله جعفر سبحاني
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
#آیههاینور
🔹فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
🔸یقیناً من نزدیکم! دعای دعاکننده را وقتی مرا بخواند اجابت میکنم
📗سوره بقره، آیه ۱۸۶
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ابراهیم آیات 19 تا 24
📄#صفحـہ_258
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_258
❇️#آفرینش براساس #حق است
💠أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ
🌱آیا ندانستهای که خدا آسمانها و زمین را هدفدار آفریده است؟ اگر بخواهد، شما را (از میان) میبرد و مخلوقات جدیدی را (به وجود) میآورد.
إبراهیم - ۱۹
🔷✨به دنبال بحث از باطل در آیه قبل و این که همچون خاکستر پراکنده و بیقرار است که دائما با وزش باد از نقطهای به نقطه دیگر منتقل میشود، در این آیه سخن از حق و استقرار آن به میان آمده است.
🔷✨روی سخن را به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به عنوان الگویی برای همه حق طلبان جهان کرده، میگوید: «آیا ندیدی که خداوند آسمانها و زمین را به حق آفریده است؟ (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ).
🔷✨«حقّ» به معنی «مطابقت و هماهنگی» است. و در اینجا ساختمان عالم آفرینش، آسمان و زمین، همگی نشان میدهد که در آفرینش آنها، نظام و حساب و حکمت و هدفی بوده است، نه خداوند به آفرینش آنها نیاز داشته و نه کمبودی را با آن میخواهد در ذات خود برطرف سازد چرا که او بینیاز از همه چیز است.
👌سپس اضافه میکند دلیل بر این که نیازی به شما و ایمان آوردن شما ندارد این است که: «اگر اراده کند شما را میبرد و خلق تازهای (به جای شما) میآورد» (إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ).
خلقی که همه ایمان داشته باشند و هیچ یک از کارهای نادرست شما را انجام ندهند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_258
❇️#گناه خود را به گردن #شيطان نياندازيم!
💠وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۲۲/ابراهیم)
🌱و (چون كار كيفر و پاداش به اتمام رسد) شيطان (از روی ملامت به دوزخيان) گويد: همانا خداوند به شما وعده داد، وعده راست و من به شما وعده دادم، ولی با شما تخلّف كردم، من بر شما تسلّطی نداشتم، جز آن كه شما را دعوت كردم و شما (به ميل خود) استجابت كرديد. پس مرا ملامت و نكوهش نكنيد و خود را سرزنش كنيد. (در اين روز) نه من میتوانم فريادرس شما باشم و نه شما فريادرس من. من از اينكه مرا پيش از اين شريك خدا قرار داده بوديد، بيزارم. قطعاً برای ستمگران عذاب دردناكی است.
🔹وعدههای الهی، حقّ و مطابق با واقع است. «وَعْدَ الْحَقِّ»
🔹شيطان با وعدههايش انسان را فريب میدهد. «وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ» چنانكه در جای ديگر آمده: «يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً»
🔹شيطان، انسان را مجبور نمیكند، بلكه وسوسه و دعوت میكند. «دَعَوْتُكُمْ»
🔹حتّی شيطان، انسان فاسد را سرزنش میكند. «لُومُوا أَنْفُسَكُمْ»
🔹ملامت يكی از دلايل آزادی و اختيار انسان است، «فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ» زيرا انسان مجبور، ملامت ندارد.
🔹گناه خود را به گردن شيطان نياندازيم. «فَلا تَلُومُونِي»
🔹در قيامت رابطهها قطع میشود. «ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ» (رهبران باطل و پيروان آنان از يكديگر بيزاری میجويند. شيطان به پيروانش میگويد: «إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ» و پيروان گمراه نيز به رهبران خود میگويند: اگر برای ما فرصتیپيش آيد و به دنيا برگرديم ما نيز از شما بيزاری خواهيم جست. «لَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَما تَبَرَّؤُا مِنَّا»
🔹اطاعتِ غير خداوند شرك است. «أَشْرَكْتُمُونِ»
🔹استجابت دعوتهای شيطانی، ظلم به خود و مكتب است. «إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣5⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۶۸-۶۱ سوره هود از تفسیر نور
۱- هدف همه ی انبیا،پرستش خدای یگانه است. «اعْبُدُوا اللّهَ،ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ»
۲- خواست خداوند،عمران و آبادی زمین است. «وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها»
۳- معبود موحّدان،دارای فهم و شعور،علم و قدرت،شنوایی و جوابگویی به آنهاست که این موارد در بُت ها نیست. «قَرِیبٌ مُجِیبٌ»
۴- برگشت به سوی خداوند،آسان و توبه زمینه ی تقرّب به خداست. «تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ»
۵- اگر استغفار و توبه بود،خداوند می پذیرد. تُوبُوا ... قَرِیبٌ مُجِیبٌ
۶- خداوند به همه نزدیک است،این ما و افکار و رفتار ماست که سبب دوری ما از خداوند می شود. «رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ»
۷- مردم براحتی از عقاید و باورهای نیاکان خویش دست برنمی دارند.(توقّع اصلاح فوری نباید داشت) «إِنَّنا لَفِی شَکٍّ»
۸- هر کلام و طرح تازه ای،برای عدّه ای از مردم مشکوک و مورد تردید است.
«إِنَّنا لَفِی شَکٍّ»
۹- اگر شک،مقدّمه و زمینه ی تحقیق و ارشاد نباشد،بزرگ ترین عامل رکود و سقوط خواهد گردید. شَکٍّ ... مُرِیبٍ
۱۰- ادیان آسمانی و رهبران الهی،نه با زور و تهدید و جهل،بلکه با بیّنه،معجزه و دلیل های روشن،مردم را به خدا و توحید دعوت می کنند. «بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّی»
۱۱- مقام نبوّت،یک رحمت ویژه ی الهی بر بندگان خاص است. «وَ آتانِی مِنْهُ رَحْمَهً»
۱۲- پیامبران در صورت سهل انگاری در رسالت،گرفتار قهر الهی می شوند. «فَمَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ إِنْ عَصَیْتُهُ»
۱۳- با خیالِ خوشایند مردم وحمایت آنان،دست از خدا وراه او برنداریم که مردم منحرف،جز خسارت چیزی به دیگران نمی افزایند. «فَما تَزِیدُونَنِی غَیْرَ تَخْسِیرٍ»
۱۴- مخالفت با حق،خسارت است. «تَخْسِیرٍ»
۱۵- دلیل و معجزه ی پیامبر الهی باید برای مردم،محسوس،قابل فهم و در معرض دید باشد. «هذِهِ»
۱۶- دست قدرتِ خداوند باز و او سبب ساز است و می تواند خروج شتری را از دل کوه،معجزه ی پیامبری قرار دهد. «هذِهِ ناقَهُ اللّهِ»
۱۷- راضی شدن به گناه دیگران،شریک جُرم آنها شدن است. «فَعَقَرُوها»
۱۸- خداوند،پیامبران و یاران آنها را از قهر و عذاب خویش محفوظ می دارد.
«نَجَّیْنا»
۱۹- شرط نجات از قهر خدا،ایمان وپیروی از پیامبر است. نَجَّیْنا ... اَلَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ
۲۰- پیروی از پیامبر،زمینه ی سربلندی و عزّت انسان است. نَجَّیْنا ... اَلَّذِینَ آمَنُوا ... مِنْ خِزْیِ یَوْمِئِذٍ
۲۱- نجات چند مؤمن از میان آن همه کافر،برای خدا کاری ندارد. «الْقَوِیُّ الْعَزِیزُ»
۲۲- خداوند به پیامبر اسلام تسلّی می دهد که من با مخالفان تو نیز می توانم این گونه رفتار کنم،زیرا که من قوی و عزیزم. «إِنَّ رَبَّکَ هُوَ الْقَوِیُّ الْعَزِیزُ»
۲۳- نزول قهر و عذاب الهی بر ستمکاران،نتیجه ی ظلم وستم خود آنهاست. «أَخَذَ الَّذِینَ ظَلَمُوا»
۲۴- کیفر الهی فقط در قیامت نیست،ظلم و ستم،در همین دنیا نیز کیفر داده می شود. «أَخَذَ الَّذِینَ ظَلَمُوا»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
#زندگی_قرآنی
شماره 62
سوره #بقره صفحه 40
🟣 #نفی_معیارهای_غلط در حاکمیت و #فرماندهی
🔶 وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ .(بقره:247 )
پيامبرشان [در اجابت درخواستشان] به آنها گفت: خدا طالوت را به زمامداري شما برگزيده است.
گفتند: چگونه ممكن است او را بر ما [مقام] فرماندهي باشد، حال آن كه ما از او به اين مقام سزاوارتريم و به او كه [مانند ما] گشايش مالی داده نشده؟
گفت: همانا خدا او را بر شما برگزيده و در دانش و [نيروي] جسم بر او فزوني بخشيده و خدا مُلك خويش را به هر كه خواهد [=شايسته بداند] ميبخشد و خدا گشايشگر داناست.
__
🔹 طالوت ظاهراً از سرداران بنياسرائيل بود. گفته ميشود طالوت مُعرب شدة همان «شائول» است كه در تورات از او ياد شده. طالوت از ريشة طول [بلندي در اندازه يا مال و قدرت]، آنچنان كه از وصف او در همين آيه «بَسْطَهً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْم» برميآيد، بلندي و برتري او را در #دانش [تخصّص] و #جسم [قدرت]، كه دو شرط اصلي #فرماندهي_نظامي است، نشان ميدهد.
🔸- وقتي معيار ارزشي براي مردماني #مال و مكنت باشد، طبيعي است كه خود را برتر از ديگران بدانند. از آنجايي كه براي بنياسرائيل شرط شهرياري شهرت خانوادگي و حسب و نسب و سيادت و ثروت بود، و بر وراثت داوري در خاندان يهودا و پيامبري در خاندان لاوي اصرار داشتند، طالوت را كه از خاندان بنيامين و نادار بود نميتوانستند به فرماندهي بپذيرند.
🔹 «وَاسِع» [وسعتبخش و گشايندة تنگناها] از نامهاي نيكوي خداست كه 7 بار به صورت « #واسع عليم»، يكبار «واسع المغفره»، و نيز يكبار «واسعا حكيما» در قرآن آمده است.
👈به اين ترتيب گشايشگري او از علم و حكمت و مغفرت او ناشي ميشود. مواردي كه از واسع بودن خدا در قرآن ذكر شده عبارتند از:
⛱ وسعت آسمانها [ذاريات 47 (51:47) ]،
🏝 وسعت زمين [نساء 97 (4:97) ، عنكبوت 56 (29:56) ]،
⛱رحمت خدا [انعام 147 (6:147) ، اعراف 156 (7:156) ، مؤمن 42 (23:42) ]،
🏖 علم او بر اشياء [انعام 80 (6:80) ، اعراف 89 (7:89) ، طه 98 (20:98) ، مؤمن 7 (23:7) ]،
⛱ملك او [بقره 115 (2:115) و 247 (2:247) ]،
🏖 رزق او [بقره 261 (2:261) ، آلعمران 73 (3:73) ، مائده 54 (5:54) ، نور 32 (24:32) ] و...
💫تفسیر بازرگان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
⭕احتراز از #بدعت گذاري در #سنت
مرز بین سنت و بدعت مرز حساس و باریکی است.
قسمت سوم
❇یکی از منابع اصیل ما در کنار کتاب، سنت معصومین سلامالله علیهم اجمعین است؛ اما همانطوری که خیلیها تلاش داشتند در فضای کتاب تحریف ایجاد کنند، در کنار #سنت هم خیلیها خواسته یا ناخواسته تلاش میکنند تا #بدعت ایجاد کنند که بدعت در حقیقت امری است که با تصریح روشن پیامبر گرامی اسلام و معصومین از مصادیق بارز کفر و ضلالت شناخته شده است.
مرز بین سنت و بدعت هم بسیار مرز حساس و باریکی است که جز اهل فقه و فقها و اهل حکمت و حکماً نمیتوانند، این را تشخیص بدهند
من همینجا از محضر مبارک حضرت آیتالله شبیری زنجانی که شجاعانه دراین رابطه سخن فرمودند و مرز بین سنت و بدعت را در حتی عزاداری ابیعبدالله بیان فرمودند که فرمودند: #افراط در #عزاداری در حقیقت به #تفریط خواهد انجامید، این از محکمات سخنان حضرت آیتالله شبیری زنجانی است.
♦نكوهش قران از بدعتهاي خيرخواهانه
اما مسئله #بدعت امری است که در قرآن هم نهی شده است و در فضایی که در #مسیحیت هست خدای عالم فرموده که ما برای مسیحیت آن چیزی که جعل کردیم و قرار دادیم، عبارت است از رأفت و رحمت: «وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَهً وَرَحْمَهً» ما در مرز بین پیروان حضرت مسیح علیه السلام رأفت و رحمت ایجاد کردیم، اما اینها رفتند به دنبال بدعت گشتند و رهبانیت را بدعت کردند و در دین مسیح قرار دادند، در حالی که ما هرگز دنیاگریزی و رهبانیت برای این دین و پیروان این دین قرار ندادیم.
تعبیر قرآن این است که «وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَهً وَرَحْمَهً» اما «وَرَهْبَانِیَّهً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ» ما هرگز رهبانیت و به اصطلاح دنیاگریزی و اینجور حرکتهایی که به صورت افراطی در دین مسیحیت ایجاد شده است را ایجاد نکردیم و «ما کتبناها» هرگز این را برای آنها ننوشتیم. گرچه آنها شاید #نیت_خیر داشتند «إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ»
👈👈 اینها می خواستند که به اصطلاح به حق نزدیک بشوند و در مسیر رضایت الهی و ابتغاء رضایت خدا مسئله #رهبانیت را #بدعت کردند، اما ما این را برای شان قرار ندادیم و متأسفانه «فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا» اینها حق دین را رعایت نکردند، حتی حق رهبانیت را هم رعایت نکردند، افراط کردند
و اینها مسیری را رفتند که خدای عالم در نهایت آنها را فرمود که «وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ» کسانی هستند که به #فسق مبتلا شدند، با اینکه در ابتدا مسیر خیری داشتند، رضوان الهی را داشتند اما افراط در این مسئله به چنین فضایی انجامیده است.
✳ این یک شاهد و نمونه بارزی است که بایستی دین را فقط از انبیاء و کسانی که در مسیر نبوت و رسالت حرکت می کنند گرفت.
در اسلام هم مسئله همین طور است و اگر نبود این بیان مراجع بزرگوار در طول سالهای متمادی، قطعا مسیرهای دیگری را برای دین بدعت می گذاشتند
و این بدعتها شکنندگی دارد
و جامعه را در حقیقت از مسیر #سنتهای_الهی برمی گرداند.
ادامه دارد
استاد مرتضي جوادي املي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛