eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ونهم ✅موضوع: و ◀خداوند در سوره قلم در توصیف خلق پیامبر(ص) می فرمایند : 🔶" وَ إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ "«4» 🔸 و حقّاً كه تو بر اخلاق بزرگى استوارى.(4)سوره قلم 👌" كـلمـه (خـلق ) بـه مـعـنـاى مـلكـه نـفـسـانـى اسـت، كـه افـعـال بـدنـى مـطـابـق اقـتـضـاى آن مـلكـه بـه آسـانـى از آدمـى سـر مـى زنـد، حـال چـه ايـنـكـه آن از فـضـائل بـاشـد، و چه از رذائل ، ولى اگر مطلق ذكر شود، فضيلت و از آن فهميده مى شود. 👈راغب مى گويد: كلمه (خلق ) معناى قوا و را كه با بصيرت احـساس مى شود افاده مى كند، 👈پس اينكه قرآن كريم فرموده : (انك لعلى خلق عظيم )، معنايش اين است كه تو - اى پيامبر - عظيمى دارى. بـا در نـظـر گـرفـتـن خـصـوص سـياق، به خصوص اخلاق پسنديده اجتماعيش نظر دارد، اخـلاقـى كـه مـربـوط بـه اسـت، از قـبـيـل اسـتـوارى بـر حـق ، صـبـر در مـقـابـل آزار مـردم و خطاكاريهاى اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع و امثال اينها" 💫💫از تفسیر المیزان ادامه موضوع👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت سی تحریفات معنوی از کتاب ✅خطر تحریف مطلب دومی كه قبل از بیان این رسالت و وظیفه می خواهم عرض بكنم، است كه در این وجود دارد. می خواهم یك شرح مختصری راجع به خطر تحریف بحث كرده باشم.👉 بسیار خوب، تحریف در دنیا واقع می شود. انواع تحریفها ما در واقعه ی تاریخی عاشورا به دست آوردیم. عوامل تحریف را هم شناختیم. حالا كسی بگوید تحریف بشود، مگر چه عیبی دارد، چه ضرری دارد، چه خطری دارد؟🤔 خطر تحریف فوق العاده زیاد است. تحریف ضربت غیر مستقیم است كه از ضربت مستقیم كاری تر است.😑 اگر كتابی تحریف بشود، چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی، اگر كتاب هدایت باشد تبدیل به كتاب ضلالت می شود، اگر كتاب سعادت باشد تبدیل به كتاب شقاوت می شود. اگر كتابی باشد كه انسان را رو به بالا می برد، در اثر تحریف رو به پایین می آورد. اساساً بكلی آن حقیقت را عوض می كند؛ نه تنها بدون خاصیت می كند، بلكه اثر معكوس می بخشد. هر چیزی آفتی متناسب با خودش دارد. این كه هر چیزی آفتی دارد، تعبیر من نیست، تعبیر پیغمبر اكرم است. می فرماید: «آفَةُ الدّینِ ثَلاثَةٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ، اِمامٌ جائِرٌ، مُجْتَهِدٌ جاهِلٌ»  سه چیز آفت دین است: 1⃣اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر. 2⃣دوم زعیم و پیشوای ستمكار. 3⃣سوم مقدس نادان. اینها را پیغمبر اكرم به عنوان آفتهای دین می شمارد👆. همین طوری كه شما می گویید جمادات مثلاً آهن آفتی دارد، نباتات، آفات دارند، كرم خاردار آفت فلان گیاه است، سن و ملخ آفت است برای نباتات، حیوانات آفتهای مخصوص به خود دارند، بدن انسانها آفتهای مخصوص به خود دارد؛ دین، آیین، مسلك، آفت مخصوص به خود دارد. «تحریف» كه به وسیله ی دو صنف از آن سه صنفی كه پیغمبر اكرم فرمود ایجاد می شود، یكی فقیه فاجر، عالم بدعمل فاسق، و دیگری مقدس نادان. تحریف آفت دین است، دین را می خورد. دین را كه كرم خاردار نمی تواند از میان ببرد، دین را كه سن و ملخ از میان نمی برد. دین را تحریف از میان می برد، چون موضوع را عوض می كند، مردم به نام آن را می پذیرند اما نتیجه ی معكوس می گیرند. شما ببینید علی علیه السلام، شخصیتی به این عظمت، در نظر بعضی از ما مردم یك شخصیت تحریف شده ی عجیبی است. بعضی از مردم علی را فقط و فقط به پهلوانی می شناسند و بس. و گاهی من نمی دانم به وسیله ی چه اشخاصی- حتماً به وسیله ی اشخاص بسیار مغرضی- یك عكسهایی از علی علیه السلام منتشر می شود، یك شمشیری كه مثل زبان مار دو تا زبانه دارد، بازوهایی، قیافه ای كه انسان نمی فهمد آخر اینها از كجا [گرفته شده است؟ اولاً عكس و مجسمه ی علی علیه السلام و پیغمبر صلی الله علیه و آله قطعاً در دنیا نبوده است. می آیند می گویند در فلان موزه ای كه در پاریس است پیدا شد😶. اولاً چون اسلام جلو اینها را گرفته بود برای اینكه مبارزه با انسان پرستی كرده باشد، خود مسلمانها چنین كاری نكردند. این دنیای اروپایی كه شما امروز می بینید این طور در تمدن ترقی كرده اند، آن زمانها از وحشی ترین ملتهای دنیا بودند. عكس علی كجا بود كه كسی بردارد، نقاشی علی كجا بود كه كسی بردارد؟🙄 یك قیافه های عجیب، كه انسان هیچ باور نمی كند این همان علی عابد است، این همان علی است كه شبها از خوف خدا می گریسته است. چون سیمای یك عابد، سیمای یك متهجد، سیمای یك كسی كه شبها استغفار می كرده است، سیمای یك حكیم، سیمای یك قاضی، سیمای یك ادیب یك جور دیگر است. هر یك از بزرگان دین را كه ما در نظر بگیریم سیما و چهره ای كه برای آنها ترسیم می كنند غیر از آن چیزی است كه بوده است. https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه «یا الله یا رَحْمانُ یا رَحیمُ، یا مُقَلبَ الْقُلُوبِ، ثَبتْ قَلْبی عَلی دینِک؛ ای رحمت‌گستر، ای مهربان، ای زیر‌وروکننده دل‌ها، دلم را بر دینت استوار بدار». @quranpuyan
📖 ‌چه‌می‌گوید‌؟ فرد مسلمان در قرآن کریم در برابر پدر و مادر در آیاتی از قران حقوق والدین بر فرزندان بیان شده و وظایفی برای فرزندان نسبت به پدر ومادر تشریح شده است. در آیه ۱۵۱ سوره انعام نیز چنین آمده است: بگو بياييد تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده براى شما بخوانم چيزى را با او شريك قرار مدهيد و به پدر و مادر احسان كنيد  و فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد ما شما و آنان را روزى مى ‏رسانيم و به كارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشيده[اش] نزديك مشويد و نفسى را كه خدا حرام گردانيده جز بحق مكشيد اينهاست كه [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش كرده است باشد كه بينديشد (۱۵۱) قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا  وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿۱۵۱﴾ 👈در تفسیر المیزان این چنین آمده است: "عقوق والدين، بعد از شرك به خدا، در شمار بزرگترين گناهان است 👌به هر حال، خداى تعالى در قرآن كريمش در چند جا احسان به پدر و مادر را تالى توحيد و ترك شرك دانسته و هر جا به آن امر كرده قبلا به توحيد و ترك شرك امر كرده است، مانند آيه (و قضى ربك الا تعبدوا الا اياه و بالوالدين احسانا) و آيه (و اذ قال لقمان لابنه و هو يعظه يا بنى لا تشرك بالله ان الشرك لظلم عظيم و وصينا الانسان بوالديه ) و آياتى ديگر. 👌و اين خود بهترين دليل است بر اينكه عقوق والدين بعد از شرك به خداى بزرگ در شمار بزرگترين گناهان، و يا خود، بزرگترين آنها است، اعتبار عقلى هم مؤ يد اين معنا است، برای مطالعه ادامه این مطلب و همچنین نظرات و آیات دیگر راجع به این موضوع به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 http://yon.ir/Qpm981 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ❓سوال ۱- آیا قیام لیل برای مسلمانان هم واجب بود؟ ۲-آیا آیه ۲۰ بار سرزنش دارد یا تقدیر ۳-آیا تخفیف آیه، مشمول پیامبر هم می‌شود؟ 1⃣ لن تحصوه در اكثر تفاسير و ترجمه ها به عدم امكان اندازه گيري زمان قيام شبانه ها برگدانده شده است حال انكه اولا خداوند كه زمان دقيق نخواسته بود. فرموده نصف شب،كمتر يا بيشتر ثانيا لن نفي ابد است ايا الان امكان اندازه گيري زمان دقيق نيست؟ همان طور كه در معناي كلمه احصا مشاهده ميشود؛و ادامه ايه هم نشان ميدهد يعني هرگز نمي توانيد اين قيام نيمي از شب را همواره انجام دهيد زيرامريض ميشويد يا مسافرين يا در جنگيد. 2⃣ با مرور نظرات مختلف در خصوص آيه ۲۰ مزمل،به نظرم موجه ترين و سازگارترين ترجمه و تفسير با متن ايه و كل سوره،مي تواند بصورت زير باشد: در حقيقت پروردگارت مىداند كه تو نزديك به دو سوم از شب و (گاهي)نصف آن و (گاهي) يك سوم آن را [به عبادت] برمى خيزي ( و در در اجراي دستور خدا در اول سوره موفق بودي)و نيز گروهى از كسانى كه با تواند (كه داوطلبانه به اجراي حكمي كه مختص پيامبر بوده است اقدام كردند) خداست كه شب و روز را اندازه گيرى مىكند [او] مىدانست كه [شما] هرگز نميتوانيد آن (قيام شبانه مستمر در حدود نيمي از شب) را(بطوركامل) تحصيل كنيد(براي همين بر شما واجب نكرد اما با توجه به همگامي داوطلبانه شما با پيامبر) پس بر شما نظر لطف كرد( و تخفيف داد) [اينك بجاي ملزم شدن به قيام نيمي از شب] هر چه از قرآن ميسر ميشود (در شب)بخوانيد [خدا] مىدانست كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و [عده اى] ديگر در زمين سفر مىكنند [و] در پى روزى خدا هستند و [گروهى] ديگر در راه خدا پيكار مىنمايند (و شايد به همان قرايت شبانه نيز موفق نشوند)پس (در روز)هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و وام نيكو به خدا دهيد و هر كار خوبى براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بيشتر باز خواهيد يافت و از خدا طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده مهربان است {۲۰} بنا براين پيامبر شامل تخفيف نميشود بر ساير مسلمانان واجب نبوده تفاوت فاقرئوا ماتيسر اول و دوم هم مشخص ميشود 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ونهم ✅موضوع: و ◀️خداوند در سوره قلم در توصیف خلق پیامبر(ص) می فرمایند : 🔶" وَ إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ "«4» و حقّاً كه تو بر اخلاق بزرگى استوارى.(4)سوره قلم 👈در حدیثى از حسین بن على (علیه السلام ) آمده است که مى گوید: از پدرم امیر مؤ منان على (علیه السلام ) درباره ویژگیهاى زندگى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و او سؤ ال کردم ، و پدرم مشروحا به من پاسخ فرمود، در بخشى از این حدیث آمده است : 👌🌹رفتار پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با همنشینانش چنین بود که دائما و و و بود، ♦️♦️هرگز و و و و و نبود، هیچکس از او ماءیوس ‍ نمى شد، و هر کس به در خانه او مى آمد نومید بازنمى گشت .... 💫💫تفسیر نمونه ادامه موضوع👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت سی و یکم تحریفات معنوی از کتاب ✅تحریف مخصوص ما ایرانیها یك چیزی كه مخصوص ما ایرانیهاست من عرض می كنم [و آن این است كه می گوییم ] «امام زین العابدین بیمار» . شما در غیر زبان فارسی در جای دیگر این كلمه ی «بیمار» را دنبال اسم امام زین العابدین نمی بینید. مثلاً در زبان عربی. ایشان القاب زیادی دارند. «السّجاد» یكی از القابشان است، «ذو الثَّفَنات» یكی از القابشان است. شما ببینید یك كتاب در دنیا پیدا می كنید كه یك به زبان عربی به امام داده باشند كه مفهوم بیمار را برساند؟ من نمی دانم چطور شده كه ما فارسی زبانها این لقب را به امام داده ایم؟ !🤔 البته علتش معلوم است. امام زین العابدین تنها در ایام بگویم من الاتفاق، بگویم تقدیر الهی بود برای اینكه امام زنده بماند و نسل امام حسین از این طریق محفوظ بماند- بیمار بودند و همان بیماری ایّام عاشورا سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند امام را بكشند، چون بیماری ایشان در آن وقت شدید بود، گفتند: «اِنَّهُ لِما بِهِ» یعنی این كه دارد می میرد، چرا دیگر او را بكشیم؟ كیست در دنیا كه در عمرش بیمار نشود؟ 🤒 هر كسی در عمرش یك بار، دو بار بیمار می شود. دیگر در غیر این چند روز شما ببینید یك جا نوشته اند كه امام زین العابدین بیمار بود؟ ولی ما امام زین العابدین را یك آدم بیمارِ مریضِ زردرنگِ تبِ لازمی [تصور كرده ایم ] كه همیشه عصا به دستش است و [با] كمر خم دارد راه می رود و آه می كشد. آن وقت می گوییم امام چهارم ما هم هست. همین و سبب شده است كه بسیاری از اشخاص آه بكشند، ناله كنند، خودشان را به موش مردگی بزنند و مردم از آنها احترام كنند، بگویند ببین آقا را! درست امام زین العابدین بیمار! این تحریف است. امام زین العابدین با امام حسین هیچ فرق نداشته است، با امام باقر از نظر مزاج و بنیه هیچ فرق نداشت. امام چهل سال بعد از حادثه ی كربلا زنده بود و مثل همه سالم بود. با امام صادق فرقی نداشته است. چرا ما بگوییم «امام زین العابدین بیمار» ؟ ! .🙄 خدا رحمت كند مرحوم آیتی (رضوان اللّه علیه) را كه یك گوهر گرانبهایی بود از دست ما رفت. ایشان همین موضوع را جزء مسائلش طرح كرد. البته مختصر طرح كرد و رد شد، گفت همین چه حرفی است كه ما به امام زین العابدین نسبت بیماری می دهیم؟😕 یك لقب به امام داده ایم كه هركس بشنود خیال می كند امام یك مردی بوده در تمام عمر بیمار. بعد یك قضیه ی جالبی نقل كرد. گفت كه همین چندی پیش یكی از مجلات را می خواندم كه در آن مجله نویسنده ی مقاله ای از وضع دولت و كارمندان دولت انتقاد كرده بود. این طور انتقاد كرده بود كه اغلب كارمندان دولت و متصدیان امور یا افرادبی عرضه ای هستند یا افراد ناپاكی؛ یا عرضه دارند و ناپاك اند و یا پاك اند و بی عرضه. عین عبارت را ایشان نقل كردند. نوشته بود كه اغلب متصدیان امور یا شمرند یا امام زین العابدین بیمار، و حال آنكه ما نیازمندیم به افرادی كه حضرت عباس باشند، هم پاك باشند و هم كاربُر؛ یعنی شمر كاربُر بود ولی ناپاك، امام زین العابدین بیمار آدم پاكی بود، متأسفانه كاربُر نبود، عرضه و لیاقتی نداشت؛ حضرت عباس خوب بود كه هم پاك بود و هم كاربُر! به همان آدم اگر بگویید امامهایت را بشمار، می گوید امام چهارم من امام زین العابدین بیمار است. یك آدمی كه تو اعتقادت- العیاذ باللّه- درباره ی او این است كه او یك آدم پاكی بود ولی كاربُر نبود و حضرت عباس كه مأموم بود و امام نبود از او بالاتر بود چون هم پاك بود و هم كاربُر، پس چه امامی و چه پیشوایی؟ ! ببینید همین یك جریان كوچك چقدر انحراف به وجود می آورد. ما ایرانیها یك مردم ضعیف پسندی هستیم. آه و ناله كردن در میان ما سرقفلی دارد. هركس می خواهد بگوید من آدم خوبی هستم، خودش را شل می كند، رها می كند، آه می كشد، ناله می كند. این معلول همین دروغی است كه ما به امام زین العابدین نسبت داده ایم و ایشان را «امام زین العابدین بیمار» می خوانیم. تا شخصی می گوید آه، می گوییم درست مثل امام زین العابدین بیمار. ادامه دارد… https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اَللّهُمَّ وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً 💫پروردگارا ! بوسیله او زمین را از عدل و داد پر کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
✅✅ به لطف خدا و استقبال كاربران علاقه مند به موضوعات قرآني در هفته اخير 🌹 امار بازديد روزانه از در سه روز متوالي بيش از ده هزار بازديد ثبت شده است روزجمعه 5 مهر:17026 روز شنبه 6مهر:10030 روز يكشنبه7 مهر:11547 شايان ذكر است بيشترين تعداد بازديد از سايت،در مرداد ماه سال جاري به ميزان 17961 ثبت شده است. www.quranpuyan.com
4_6046157081851986491.mp3
13.94M
🔻«دانایی در دليری»🔻 زينب كبري سمبل در مقاومت ☑️ 11 آبان 1396 استاد سروش محلاتي @quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وپنجم تمرین بیست ونهم ✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق 🌹فاطمه الزهرا علیها السلام فرمود: 🔸اَلْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبِهِ الْجَنَّةَ وَالْبِشْرُ فى وَجْهِ الْمُعانِدِ الْمُعادى يَقى صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ. 🔸 #خوشرويى با مؤمن، موجب دستيابى به #بهشت مى شود و #خوشرويى نسبت به غير مؤمن انسان را از #عذاب_آتش حفظ مى كند. 📚فاطمه الزهرا بهجة قلب المصطفى، ج 1: 300. ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌐 با حضور اساتید و پژوهشگران علوم قرآن بررسی می‌شود: 📖 آشنایی با اندیشه‌های تفسیری «فضل‌الرحمان ملک» 📖 در پیش‌درآمد این نشست آمده است: ◀️ ( ۱۹۱۹– ۱۹۸۸) یکی از متفکران نوگرای مسلمان دوران معاصر است که به خاطر اندیشه‌های متجددانه‌اش دربارهٔ اسلام و همچنین مطالعاتی که در مورد هرمنیوتیک و فهم قرآن انجام داده‌است، شهرت دارد. ◀️ پروژه اصلی فضل الرحمن چگونگی مواجهه با و انطباق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام در دنیای جدید است. ◀️ «او به دعوت ایوب خان رئيس جمهور پاکستان برای مدتی ریاست انستیتوی تحقیقات اسلامی را بر عهده داشت. هدف این مؤسسه ارائه راهکارهایی برای انطباق راهبردها و سیاست‌های اداره کشور با اصول و موازین اسلامی و قابل اجرا در شرایط متغیر دنیای جدید بود. ◀️ فضل‌الرحمان در عین نوگرایی یکی از منتقدان بود و حذف دین از عرصه عمومی را نفی هویت مسلمانان می‌دانست. او در پی درکی ناب از معنای دین در دنیای جدید بود به گونه‌ای که مؤمنان در پرتو آن بتوانند جایگاه خویش را در دنیای جدید بیابند و به پرسش‌هایی که مدرنیته پیش روی آنان نهاده پاسخ دهند. راه حل او تفسیر قرآن بر اساس مبانی هرمنوتیکی و اجتهاد بنیادین بر اساس اصلی‌ترین ارزش‌های دینی بود. به باور او زمینه‌های تداوم حضور الهام بخش اسلام در جامعه امروز تنها از این طریق تأمین می شود و در غیاب چنین فهمی از قرآن و چنین اجتهادی در فهم احکام، جوامع اسلامی در دام سکولاریسم گرفتار خواهند آمد. ◀️ آرای فضل‌الرحمن در باره قرآن و بازنگری و نوسازی اجتهاد با انتقادات و مخالفت‌هایی نیز روبرو بوده است. آشنایی با اندیشه‌های تفسیری این متفکر مسلمان و نیز نقدهایی که بر آرای او وارد شده است به رشد و ارتقای حوزه مطالعات قرآنی در جامعه ما مدد خواهد رساند. ◀️ ، یازدهمین نشست فصلی خود را به بررسی روی‌کرد تفسیری این متفکر نوگرا اختصاص داده و مطالعات وی در زمینه دین و به‌طور خاص قرآن کریم را به بحث می‌گذارد. دکتر علاقه‌بندی، دکتر نراقی و‌ دکتر عباسی سخنرانان این روی‌داد خواهند بود. حضور علاقه‌مندان به این مباحث در این همایش که ساعت 9 صبح هجدهم مهرماه در باشگاه اندیشه برگزار می‌شود آزاد است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لنگر حلم تو ای کشتی توفیق کجاست که در این بحر کرم غرق گناه آمده‌ایم آبرو می‌رود ای ابر خطاپوش ببار که به دیوان عمل نامه سیاه آمده‌ایم سلام و درود روزتان سرشار از الطاف و‌برکات الاهی @quranpuan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 1⃣1⃣ (گاو): 🌹بقره آیه ۷۰ و ۷۱🌹 گفتند از خدایت بخواه تا برای ما روشن کند، آن چگونه گاوی ست؟ این گاو بر ما مشتبه است و اگر خدا بخواهد ما قطعاً بدان راه خواهیم یافت. گفت: او می فرماید آن گاویست نه رام که زمین را شخم زند و نه به کشت آب دهد، تندرست است بی هیچ لکّه ای در آن. گفتند : اینک حق را ادا کردی پس همان را سر بریدند هر چند نزدیک بود این کار را نکنند. 🌹اعداد، فصل ۱۹🌹 خداوند به موسی و هارون فرمود که این دستورات را به قوم اسرائیل بدهند که یک گاو قرمز و بی عیب را که هیچ یوغی بر گردنش گذاشته نشده باشد، بیاورند و آنرا به العازار کاهن بدهند. قربانی باید بیرون اردوگاه برده شود و در حضور العازار ذبح شود . 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ❓منظور از ورتل القران ترتيلا چيست؟ واژه ترتيل تنها در دو سوره از قران بكار رفته است . يكي در سوره فرقان است كه خداوند در پاسخ به ايراد عدم نزول يكجاي قران،ميفرمايد "كذلك لنثبت به فوادك و رتلناه ترتيلا" و ترتيل قران را به خود منسوب مي كند. در سوره مزمل نيز واژه ترتيل بكار رفته كه به پيامبر ترتيل قرآن امر شده است. در معناي لغوي ترتيل كلام چنين امده است: 1. رَتَّلَ [ ر ت ل ]. ( فعل : رباعي متعد ). رَتَّلْتُ ، أُرَتِّلُ ، رَتِّلْ ، مصدر تَرْتِيلٌ . 1 . :- رَتَّلَ آيَاتٍ مِنَ الذِّكْرِ الحَكِيمِ :- : قَرَأَهَا قِرَاءةً إنْشَادِيَّةً ، تَجْوِيدِيَّةً . المزمل آية 4 وَرَتِّلِ القُرْآنَ تَرْتِيلاً ( قرآن ). 2 . :- رَتَّلَ الصَّلَوَاتِ :- : تَغَنَّى بِهَا . 3 . :- رَتَّلَ البَيْتَ :- : نَسَّقَهُ ، نَظَّمَهُ . 4 . :- رَتَّلَ الكَلاَمَ :- : أَحْسَنَ تَأْلِيفَهُ . المعجم: الغني 2. رتّل الله القرآن أنزله مقسّمًا على حسب الأسباب في تؤدة وتمهّل :- { كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلاً }. المعجم: عربي عامة در قران،ترتيل قران منحصر به خدا و پيامبر شده و حتي در ايه 20 همين سوره مزمل هم كه خداوند به مسلمانان در قيام شب تخفيف داده،انها را به ترتيل خواني قران موظف نكرده بلكه فرموده است:فاقرئوا ما تيسر من القران. http://yon.ir/Qp4045 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ونهم ✅موضوع: و 🌹حضرت علی (ع) می‌فرمایند: 🔶 اُبذُلْ لأِخيكَ دَمَكَ و مالَكَ ، و لِعَدُوِّكَ عَدلَكَ و إنصافَكَ ، و لِلعامَّةِ بِشرَكَ و إحسانَكَ. جان و مالت را فداى برادر خود كن و عدل و انصافت را نثار دشمنت و و را به عموم مردم ببخش. 📚بحار الأنوار : 78/50/76 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت سی و دوم تحریفات معنوی از کتاب ✅تحریف مخصوص ما ایرانیها مرحوم شمس، واعظ تهرانی معروف گفته بود در مشهد یك شبی ما را به جایی دعوت كردند، ما هم به خیال اینكه یك مهمانی معمولی است رفتیم. دیدیم نه، جمعیت خیلی زیاد است. سفره آوردند. دیدم در جلو هر یك از ما یك بشقاب غذا گذاشته اند🍲. من هرچه كه نگاه كردم نفهمیدم چیست؟ چون این قدر تیره بود كه از ماش تیره تر.😏 دست گذاشتم، دیدم هر جایش دست می گذارم از بشقاب می خواهد بیرون بیاید؛ این قدر سفت و محكم است. منتظر شدیم كه چیز دیگر بیاورند.دیدم نه، جمعیت شروع كردند از همینها استفاده كردن. صاحب خانه را صدا كردم آمد. گفتم اینها چیست كه به حلق خلق اللّه می كنی؟ گفت ای آقا! شما هم از این حرفها می زنید؟ از شما قبیح است، زشت است. چطور؟ گفت این آش امام زین العابدین بیمار است. گفتم اگر راست می گویی كه آش امام زین العابدین بیمار است😳، پس بیماری ایشان در همه ی عمر از همین آش بوده كه می خورده اند! اینهاست كه چهره های پاك و نورانی را مشوّه كرده است و مشوّه می كند.😔 اصلاً به معنی نمونه و سرمشق بودن است؛ یعنی ی وجود امام این است كه یك انسانِ مافوق باشد، یك انسان مافوق انسانها باشد، همین طوری كه پیغمبران «بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحی اِلَیْهِ» بودند تا مردم از این مثلهای اعلا پیروی و تبعیت كنند. اما وقتی كه چهره ی این شخصیتها این قدر مشوّه و خراب شد، سیمایشان تغییر كرد، اینها دیگر قابل پیروی و لایق پیروی نیستند و نمی شود از اینها پیروی كرد؛ یعنی پیروی از این شخصیتهای خیالی به جای این كه نافع باشد نتیجه ی معكوس می بخشد. پس اجمالاً دانستیم كه خطر تحریف چقدر زیاد است، واقعاً خنثی می كند. واقعاً تحریف ضربت غیر مستقیم است، خنجر از پشت زدن است.⚡️ قبلاً هم اشاره كردم نسل یهودیها قهرمان در جهان اند. هیچ كس به اندازه ی اینها در تاریخ جهان تحریف نكرده است و به همین دلیل هیچ كس به اندازه ی اینها به بشریت ضربه نزده است، حقایق را قلب نكرده و بدعتها ایجاد نكرده است. اینها بودند كه در هر دین و مزخرف خودشان را به نام اولیاء همان دین و مذهب پخش می كردند. این هم یك مطلب كه من به طور اجمال اشاره كردم. اما وظیفه و . بدانید كه وظیفه ی سنگینی داریم، مخصوصاً در این عصر. دیگر با حادثه ی تحریف شده نمی شود به مردم خدمت كرد. در گذشته هم نمی شد. در گذشته اگر فایده ای نداشت، ضررش كم بود، ولی حالا ضررش خیلی زیاد است. ما و شما باید توجه داشته باشیم كه بزرگترین وظیفه ای كه ما داریم این است كه ببینیم چه تحریفهایی در تاریخ ما شده است؟ چه تحریفهایی در نقاشی شخصیتهای بزرگان ما شده است؟ چه تحریفهایی در قرآن ما شده است؟ اما تحریف قرآن تحریف لفظی نیست، یعنی در قرآن یك كلمه نه كم شده و نه زیاد (قبلاً عرض كرده ام تحریف معنوی به اندازه ی تحریف لفظی خطرناك است) ، بلكه تحریف معنوی است، یعنی تفسیر و توجیه غلط. در قرآن كوچكترین تحریف لفظی صورت نگرفته است، نه یك «واو» كم شده است و نه یك «واو» زیاد. اما چقدر ما همیشه تحریف معنوی می كنیم، یعنی آیات قرآن را غلط تفسیر و توجیه می كنیم! همین هم نباید باشد. تاریخهای ما، آن تاریخهایی كه برای ما درس آموزنده است، سند اخلاقی ماست، سند تربیت اجتماعی ماست، مثل حادثه ی تاریخی عاشورا، ببینیم چه تحریفاتی در اینها شده است؟ باید با این تحریفات مبارزه كنیم. https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه 💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر 💫پروردگارا در هر کار به تو توکل می‌کنیم و از تو استعانت می‌جوییم که بازگشت همه ما به سوی توست. @quranpuyan
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امام حسن مجتبی (ع): تنها چيزى‌ كه‌ در اين‌ دنياى‌ فانى‌ ، باقى‌ مى‌ماند است‌ ، پس‌ قرآن‌ را پيشوا و امام‌ خود قرار دهيد ، تا به‌ راه‌ راست‌ و مستقيم‌ هدايت‌ شويد. همانا محق‌ ترين‌ مردم‌ به‌ قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ بدان‌ عمل‌ كنند اگر چه‌ آن‌ را حفظ نكرده‌ باشند ، و دورترين‌ افراد از قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ به‌ دستورات‌ آن‌ عمل‌ نكنند گرچه‌ قارى‌ و خواننده‌ آن‌ باشند.👌 (ارشاد القلوب‌ ، ص‌ ۱۰۲) 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
Emam & kenaregiri az ghodrat.mp3
20.16M
🔻سخنرانی در روز شهادت امام مجتبی(ع)🔻 ☑️«امام و کناره‌گیری از قدرت»☑️ استاد سروش محلاتي @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ✅ اقوال در معنی لغوی و اصطلاحی ◀️ تفسیر المیزان در معنی رتلناه ترتیلا می فرماید: بعضی از آیات را در پی بعضی دیگر آوردیم بگونه ای که روابط از میان نرود و آثار آنها منقطع نگردد تا در نتیجه آن غرض و هدف تعلیم تباه نشود، بلکه قرآن دارای سور و آیاتی است که بعضی از آنها در پی بعضی دیگر نازل شده و مرتب و منظم گشته است. می بینیم که نظم و ارتباط معنوی را نیز، علامه در آیه فوق، مطرح می نماید، لیکن با کمال تعجب در آیه سوره مزمل، ترتیل را به تلاوت قرآن بواسطه تبیین حروف با حفظ توالی و ارتباط لفظی معنی نموده اند!: ترتیل القرآن: تلاوته بتبین حروفه علی توالیها. ◀️ تفسیر کشاف : ترتیل را در آیه اول، بمعنی تقدیر آیه ای بعد از آیه دیگر و تقدیر توفیقی دیگر از پس توقفی گرفته است و احتمال می دهد که به معنی امر به ترتیل قرائت قرآن باشد در آیه دوم می گوید: ترتیل قرآن: قرائت قرآن: با سهولت و روانی و درنگ و مهلت، بواسطه تبیین حروف و اشباع حرکات می باشد تا آنکه آیات تلاوت شده، به دندان مرتب و منظم شده، تشبیه گردد؛ وی سپس به قول عمر در نهی از قرائت تند تند و به قول عایشه، در مورد قرائت پیامبر استشهاد می کند که اگر شنونده می خواست حروف آیات را در قرائت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بشمارد می توانست. 📙از کتاب پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن ولی الله نقی پورفر http://yon.ir/Qp4045 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وپنجم تمرین بیست ونهم ✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق 🌹علی علیه السلام می فرمایند: 🔶الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ 🔸 #خوشرويى وسيله دوست يابى، است. 📚 #حکمت ۶ نهج البلاغه ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت سی و سوم تحریفات معنوی از کتاب ✅ وظایف علمای امت حال، كه علمای امت دارند چیست؟ وظایفی كه عامه ی مردم و توده ی مردم دارند چیست؟ راجع به امت یك سخن كلی باید عرض كنم و آن سخن كلی این است كه عالِم نقطه ی انحرافش در اینجاست: عالم همیشه خودش را در مقابل مردم می بیند با یك سلسله نقاط ضعف و عیبها. نقاط ضعف روحی، اخلاقی، اجتماعی كه یك نوع بیماری در افراد است با بیماریهای جسمانی این تفاوت را دارد كه در بیماری جسمی خود بیمار غالباً بیماری خودش را احساس می كند و خودش دنبال معالجه است، ولی در بیماریهای روحی آنچه كه كار را مشكل می كند این است كه شخص بیمار است ولی خودش نمی فهمد كه بیمار است، بلكه بر عكس آن بیماری را به عنوان سلامت می پذیرد و به بیماری خودش علاقه دارد. نقاط ضعف روحی كه در افراد هست، چنین نیست كه افراد نقاط ضعف خودشان را به عنوان نقطه ی ضعف بشناسند و قبول كنند، بلكه نقاط ضعف را نقطه ی قوّت در خودشان می دانند. ولی این عالم است كه می فهمد نقاط ضعف اجتماعش چیست. حال، عالم كه در مقابل نقاط ضعف اجتماع قرار می گیرد دو حالت دارد (سر دوراهی اینجاست) : گاهی با نقاط ضعف مردم مبارزه می كند، این را می گویند «مصلح» . مصلح یعنی كسی كه با نقاط ضعف مردم مبارزه می كند، قهراً مردم هم غالباً از او خوششان نمی آید. ولی گاهی عالم می بیند مبارزه كردن با نقاط ضعف مردم كار سخت و مشكلی است، ضرر دارد، منفعت نمی كند، از نقاط ضعف مردم استفاده می كند، نه اینكه با نقاط ضعف مبارزه كند. اینجاست كه مصداقِ «فقیهٌ فاجرٌ» می شود كه پیغمبر اكرم فرمود: آفت دین سه چیز است: یكی از آنها فقیه فاجر است. در سایر مسائل بحثی نمی كنیم، در همین مسأله ی ما نحن فیه (به قول طلبه ها) ، در همین واقعه ی تاریخی عاشورا بحث می كنیم. عامه ی مردم دو نقطه ی ضعف در موضوع عزاداری امام حسین دارند. ما با این دو نقطه ی ضعف چه كنیم؟ https://telegram.me/quranpuyan