eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🌹🌹امام على عليه السلام : ♦️ مَن ظَلَمَ عِبادَ اللّه ِ كانَ اللّه ُ خَصمَهُ دُونَ عِبادِهِ . هر كه به بندگان خدا كند، خداوند به جاى بندگانش و مدّعى او باشد . 📚( غرر الحكم : ۸۲۵۰) 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و پاسخ قرآنی: ❓❓سئوال: با توجه به استناد زیاد به بخشی از آیه 11 سوره رعد، در پستهای تبلیغاتی در روزهای اخیر، ایا این ایه به لزوم در ، دلالت دارد؟ "إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ .سوره رعد آیه 11 در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند ✅ پاسخ: تفسیر این آیه را از نگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مرور می کنیم: "اين جمله ، يعنى جمله ((ان اللّه لا يغير ما بقوم ...))، چكيده اش اين است كه خداوند چنين حكم رانده و حكمش را حتمى كرده كه 👈 نعمتها و موهبت هايى كه به انسان مى دهد مربوط به خود انسان باشد، كه اگر آن حالات موافق با فطرتش جريان يافت آن نعمت ها و موهبتها هم جريان داشته باشد، مثلا اگر مردمى بخاطر استقامت فطرتشان به خدا ايمان آورده و عمل صالح كردند، به دنبال آن نعمت هاى دنيا و آخرت بسويشان سرازير شود، همچنانكه فرمود:((و لو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض و لكن كذبوا)) و مادامى كه آن حالت در دلهاى ايشان دوام داشته باشد اين وضع هم از ناحيه خدا دوام يابد، و هر وقت كه ايشان حال خود را تغيير دادند خداوند هم وضع رفتار خود را عوض كند و نعمت را به نقمت مبدّل سازد. ممكن هم هست كه از آيه ، عموميّت هم استفاده بشود يعنى نقمت را هم شامل شود یعنی اگر مردمى داراى ايمان و اطاعت و شكر باشند خداوند هم نعمت هاى ظاهرى و باطنيش را به ايشان ارزانى بدارد، و همين كه ايشان وضع خود را تغيير دادند و كفر و فسق ورزيدند خدا هم نعمت خود را به مبدّل كند و ليكن ظاهر سياق با اين عموميّت مساعد نيست ، مخصوصا دنباله آن دارد كه : ((و اذا اراد اللّه بقوم سوء فلا مرد له ))، زيرا اين دنباله بهترين شاهد است بر اينكه مقصود از ((ما بقوم )) ايشان است نه اعم از نعمت و نقمت ، چون جمله مذكور تغيير را توصيف مى كند، و از اينكه در توصيف معناى آن مى فرمايد وضعشان را به عذاب و بدبختى تغيير مى دهيم فهميده مى شود كه مقصود از وضع قبليشان نعمت و خوشى ايشان است ، (دقّت بفرمائيد) آيه شريفه - بطوري كه سياق هم مى رساند، و خدا داناتر است - اين معنا را افاده مى كند كه براى هر فردى از افراد مردم بهر حال كه بوده باشند معقب هايى هستند كه ايشان را در مسيرى كه بسوى خدا دارند تعقيب نموده ، از پيش رو و از پشت سر در حال حاضر و در حال گذشته به امر خدا حفظشان مى كنند و نمى گذارند حالشان به هلاكت و يا فساد و يا شقاوت ، كه خود امر خداست متغير شود، و اين امر ديگر كه حال را تغيير مى دهد وقتى اثر خود را مى گذارد كه مردم خود را تغيير دهند، در اين هنگام است كه خدا هم آنچه از نعمت كه به ايشان داده تغيير مى دهد، و بدى را بر ايشان مى خواهد، و وقتى بدى را براى مردمى خواست ديگر جلوگيرى از آن نيست ، چون بشر غير خداوند والى ديگرى كه متولّى امورش شود ندارد تا آن والى از نفوذ اراده و خواست خداوند جلوگيرى به عمل آورد، اين بود آنچه ، از ظاهر آيه درباره ملازمه ميان در قومى ، و برايشان استفاده مى شود اما اينكه آيا فرد هم عينا مانند قوم و جمعيت است و صلاح و فساد عمل او در وضع آخرت و دنياى او و امور مادى و معنوى او اثر مى گذارند يا نه ؟ آنچه كه از كلام الهى برمى آيد اين است كه ميان اعمال صالح يك فرد و ميان صلاح آخرت و نعمت هاى معنويش رابطه هست ، و در صورت تغيير آن ، نعمت هاى مزبور هم تغيير مى كند، ⬅ و ليكن آيات دلالتى بر رابطه ميان و جسمانيش ندارد. و حكمت همه اينها هم روشن است ، زيرا تلازم مذكور، مقتضاى حكم توافق و سنخيّتى است كه در اجزاى نظام عالم برقرار است و هر نوعى را بسوى غايت و نهايت سيرش سوق مى دهد، و نوع انسان هم اگر مانند ساير انواع از مقتضاى فطرت اصليش منحرف نگردد، عالم بر طبق سعادت و نعمت او دور مى زند و جريان مى يابد، و ✅ اما اگر منحرف شد و در ميان آن رايج گرديد، تعادل ميان اجزاى كون بر هم خورده و همين خود باعث مى شود كه نعمت از او هجرت نموده نظام زندگيش مختل گردد، و در نتيجه در دريا و خشكى عالم بخاطر نارواى آدمى ظاهر مى شود، و خدا كيفر بعضى از آنچه را كه كرده اند به ايشان مى چشاند تا شايد برگردند." ترجمه تفسير الميزان جلد 11 صفحه 428 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
«پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشنده‌ای! آل عمران/۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬆️⬆️⬆️ فايل صوتي سخنراني استاد سروش محلاتي با عنوان: "" 🔻🔻🔻 امیرالمومنین که در شجاعت و بصیرت سرآمد بود گاه حاضر به در باره جریانی نبود و به همین دلیل مورد اعتراض قرار می گرفت . به او می گفتند :چرا در باره قتل عثمان موضع گیری نمی کنی ؟ بالاخره او ظالم بوده یا مظلوم ؟ شورشیان برحق بودند یا باطل ؟ طرفدار کدامیک هستی و کدامیک را محکوم می کنی ؟ ولی امام بر موضع سکوت اصرار می ورزید و فقط می فرمود : اوبد کرد و شما هم بد کردید . ولی آنها به این مقدار راضی نبودند ومی خواستند حضرت معترضین را محکوم کند . سکوت امام بر مبنای چه منطقی بود ؟ در کجا باید و کناره گیری کرد ؟ @quranpuyan
جهت استماع فایل فوق میتوانید از لینکهای زیر دانلود نمایید بله 👇👇 https://ble.ir/quranpuyan/2650085716088190384/1582271858774 تلگرام 👇👇 https://t.me/quranpuyan/15469
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: 🌹امام سجاد (علیه السّلام) فرمودند: 🔸♦️یا بُنَیَّ! إیّاکَ وَ ظُلمَ مَن لا یَجِدُ عَلیکَ ناصِراً اِلاّ اللهَ؛ 🔶ای فرزندم! از به کسی که جز یاور و پشتیبانی علیه تو ندارد، برحذر باش. 📚کافی، ج2، ص 331 🍂 🍁🍂🍁 🍂🍁🍂🍁🍂 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐 به علاقه مندان بهتر قران: 👈👈 بمناسبت سالگرد میلاد حضرت و روز بمدت یک هفته از 25 بهمن تا دوم اسفند 1- عرضه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" با 20درصد به مبلغ 12000 تومان، پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 2-عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با 25 درصدي 🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" به منظور فهم بهتر و تسلط بيشتر بر اين روش تدبر، براي عزيزاني كه قادر به حضور در دوره هاي اموزشي حضوري يا مجازي نبوندند، ،لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري(که سال 96با حضور آقایان گنجه ای و فرهنگ برگزارشد) نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه25 درصدي،عرضه مي شود. ♻️♻️ قيمت كتاب 15000 تومن و دو عدد لوح فشرده 20000 تومان است كه مجموعا با تخفيف 25 درصدي،26000 عرضه ميشود. جهت و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2⃣ساعت7: یک صفحه از قران کریم 3⃣ ساعت 8 : قرآن چه مي گويد؟ 4⃣-ساعت ۱۱: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 5⃣ساعت 15: قران و :هرهفته عمل به يك دستور قرآنی 6⃣ ساعت 20: قرآنی (پرسش و پاسخ قرانی،تحقیقات قرآنی،نظرات قرآن پژوهان) ⬅️⬅️لینک کانال تلگرام جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com ✅شناسه كانال قران‌پويان در پیام رسان تلگرام : @quranpuyan 🙏لطفا براي ساير علاقه مندان‌ نماييد. https://eitaa.com/quranpuyan
💫پرده بردار ز رخسار خود ای صبح امید 💫که سیه نامه چو شب هاي گناه آمده‌ایم سلام و درود صبحتان زیبا و پر امید @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ مقایسه تطبیقی آیات قرآن با کتب آسمانی پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 4⃣2⃣ : 🌹سوره نساء آیه ۱۶۱🌹 و بخاطر ربا گرفتنشان که از آن نهی شده بودند و خوردن مال مردم به ناروا و ما برای کافرانشان عذابی دردناک آماده کرده ایم. 🌹خروج، فصل ۲۲ آیه ۲۵🌹 اگر به فقیری از افراد قوم من، پولی قرض دادید، مثل نزول خواران از او بهره نگیرید. اگر ردای همسایهٔ خود را بعنوان گرو گرفتید، قبل از غروب آفتاب آنرا به او پس بدهید. چون این تنها ردایی ست که او خود را با آن گرم میکند و با آن میخوابد. اگر او نزد من دعا و زاری کند، دعای او را مستجاب خواهم کرد. زیرا من خدای کریم هستم. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://bit.ly/2NCIaTh 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐 به علاقه مندان بهتر قران: 👈👈 بمناسبت سالگرد میلاد حضرت و روز 👈👈 بمدت یک هفته از 25 بهمن تا شنبه سوم اسفند 1- عرضه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" با 20درصد به مبلغ 12000 تومان، پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 2-عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با 25 درصدي 🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" به منظور فهم بهتر و تسلط بيشتر بر اين روش تدبر، براي عزيزاني كه قادر به حضور در دوره هاي اموزشي حضوري يا مجازي نبوندند، ،لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري(که سال 96با حضور آقایان گنجه ای و فرهنگ برگزارشد) نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه25 درصدي،عرضه مي شود. ♻️♻️ قيمت كتاب 15000 تومن و دو عدد لوح فشرده 20000 تومان است كه مجموعا با تخفيف 25 درصدي،26000 عرضه ميشود. جهت و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
مقدمه اقاي دكترسيدمحسن بر كتاب"مباني و روش مطالعه و ساده قرآن" اطلاعات بيشتر در مورد كتاب و نحوه سفارش آن:https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ مكی يا مدنی بودن سوره " المیزان گفته : اين سوره به شهادت سياقى كه دارد يا همه اش و يا حداقل اوائل آن كه دوازده آيه است، در مدينه و نُه آيه ذيلش در مكه نازل شده است. روايات ائمه اهل بيت (ع) همه متفقند بر اينكه اين سوره در مدينه نازل شده، روايات اهل سنت هم در اين باره بسيار زياد است.بعلت قرینۀ «مسکینا و یتیما و اسیراً» قرآن پژوهان زیادی این سوره را مدنی می دانند 👈اما اکثر آیات این سوره است بدلایل ذیل: الف) در این سوره مانند سوره علق، اعلی، مزمل، حاقه، واقعه، و بعضی دیگر، برای «ذکر»، پیامبر(ص) را به «اسم رب» ارجاع داده نه به خود «رب». مثلاً فرموده «و اذکر اسم ربک» در حالیکه در سوره های اندکی متأخرتر فرموده «و اذکر ربک» و تا آخر وحی تغییر نداده. ب) درباره آخرت مانند سوره های غاشیه، نباء، واقعه، و رحمان، بسیار وارد تفصیل شده. ج) در انتهای سوره به زبانی مانند زبان آخرین آیه سوره تکویر سخن فرموده است. این شباهت ها و شباهتهای دیگر، بما می گوید این سوره نه تنها مکی است، بلکه به اوائل دوران مکه مربوط می شود. 🖌 از تفسیر آقای جمال گنجه ای ادامه دارد.... 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 Http://V.Ht/ensan 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅موضوع: 👈پرهيز از ستمگرى. 🌹🌹:قال علی علیه السلام : ♦️🔶استعمِل العدل، واحذر العسف و الحَيف، فان العسف يعود بالجلاء، والحيف يدعو الى السيف. ♦️👌وقتى زياد بن ابيه را به جاى عبدالله بن عباس كارگزار فارس كرد، در ضمن سخنرانى مفصل او را از گرفتن خراج اضافى منع كرد و فرمود: عدل و داد را به كار بند و از و بپرهيز؛ زيرا سختگيرى ناروا مردم را آواره مى كند و مايه شورش و خونريزى مى شود. 📚حكمت 476.نهج البلاغه 🍂🌸 🌸🍂🍁 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ جايگاه در قرآن چيست؟ ❓ از در چه زمينه هايي پذيرفته است؟ ✴با توجه به اينكه در قرآن بارها از از ابا و اجداد و بزرگان و سران قوم، نكوهش كرده است،چرا در مسايل ديني به تقليد مراجعه ميكنيم؟آيا قرآن با اين گونه از يك نفر موافق است؟ آيا،تقليد،اطاعت مطلق و بدون چون و چراست؟ 🔴قسمت هشتم: ✅توضيح بيشتر در خصوص مستندات قرآني رجوع به فرد آگاه و از : 🔵مسأله ی 8- پيرامون يا و يا بالاخره احتياط، دو آيه ى قرآنى سوره هاى «نَحْل» و «زُمَر» زيربناى تمامى مسائل مورد كاوش و پرسش اند، كه: «وَ ما أرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إلَّا رِجالًا نُوحِى إلَيْهِمُ فَاسْألُوا أهْلَ الذِّكْرِ إنْ كُنْتُمْ لاتَعْلَمُون. بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ انْزَلْنا إلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلناسِ ما نُزِّلَ إلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونْ» (سوره ى نحل، آيات 43 و 44) «و ما پيش از تو «اى محمد» هرگز- براى دعوت مردمان- نفرستاديم مگر مردانى را كه به آن ها وحى مى كنيم پس از آگاهان بپرسيد اگر به گونه اى بوده ايد كه نمى توانيد با ادله ى آشكار و كتاب هاى وحى الهى بدانيد، و اين «ذكر» [قرآن كريم ] را بر تو «محمد» فرستاديم كه آن چه را براى مردمان فرستاده ايم بيانگر باشى و شايد بيانديشند». و «وَ الَّذِينَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ أنْ يَعْبُدُوها و أنابُوا إليِ اللَّه لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّر، عِبادِ. الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أحْسَنَهُ أولئكَ الَّذِينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَأولئكَ هُمْ أولُوْالإلْبابِ» (سوره ى زمر، آيات 17 و 18) «و كسانى كه- بى چون و چرا- از پرستش و پيروى «طاغوت» دورى جستند و به سوى [الله ] راه يافتند، و (از هر كه و هر چه هست تنها به سوى او) با توبه و پوزش از گذشته ها راهى حق شدند، پس نويد ده بندگان مرا، آنان كه سخن [حق ] را به خوبى مى شنوند [كه با كاوش و كوشش سخنان حق را به دل و جان مى پذيرند] و سپس بهترين سخن را (در راستاى بيانگرى بنيادين حق) پيروى مى كنند، تنها اينانند كه خدايشان هدايت كرده و تنها اينانند صاحبان انديشه و مغز» 🔶🔹🔶و چون برحسب آياتى چند مانند «اللَّهُ نَزَّلَ احْسَنَ الْحَديثِ كِتاباً مُتَشَبِها» (سوره ى زمر، آيه ى 23) 👈قرآن تنها قول احسن است. در نظرات حسن و احسن هم كه داراى درجات حسن و احسن در تَفَهُم قرآنى مى باشند تنها فهم احسنشان مورد پيروى مكلفان است و بس، گرچه قرآن كلًا احسن القول است. ✅ولى در صورت اختلاف تكاملى قرآن پژوهان، اكمل و احسنش تنها شايسته ى پيروى علمى، عقيدتى و عملى است. ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/925338 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan