eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ آيا احضار جنيان و بكارگيري آنها مجاز است؟ 🛑قسمت نهم (اخر): كهانت و ♦ مراد از پناهنده شدن مردانى از انس به مردانى از جنّ چيست؟ 🔶وَ أَنَّهُ كانَ رِجَالٌ مِّنَ الانسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الجِْنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقاً "و مراد از پناه بردن انس به جن - بطورى كه گفته اند اين است كه در عرب رسم بوده كه وقتى در مسافرت در شب به بيابانى بر مى خوردند از شر جانوران و شر سفيهان جنى به عزيز آن بيابان كه سرپرست جنيان است پناه مى بردند و مى گفتند: من پناه مى برم به عزيز اين وادى از شر سفهاى قومش . و از مقاتل نقل شده كه گفته : اولين كسى كه به پناهنده شد طايفه اى از يمن ، و سپس قبيله بنى حنيفه بودند، و آنگاه در همه عرب شايع گرديد. 👈و بعيد نيست مراد از ((پناهنده شدن به جن )) اين باشد كه براى رسيدن به مقاصدشان به كاهنى مراجعه نموده ، از او بخواهند جن را به كمك دعوت كند، و اينكه گفته اند: رسم بوده هر گاه از اذيت و مضرت جن مى ترسيدند، به مردانى از انس مراجعه مى كردند، به همين معنا برگشت مى كند." 💫تفسير الميزان ✅✅ کهانت و "از نظر آموزه‌های اسلام و حکم فقه اسلامی، کهانت به معنای تسخیر جن و ارتباط با آنان برای پیشگویی، اقدامی حرام و هر گونه درآمدی از آن به عنوان مکاسب محرم تلقی می‌شود و نمی‌توان از چنین راهی امرار معاش کرد و به کسب درآمد پرداخت. بنابراین، کسانی که به کهانت اقدام می‌کنند یا از طریق کاهن بر آن هستند تا پیشگویی داشته باشند و از اخبار غیب آگاه شوند، کاری حرام مرتکب می شوند.(مکاسب، شیخ انصاری،ج۲، ص۳۳؛ جامع‌المقاصد، ج۴، ص۳۱؛ ریاض‌المسائل، ج۱، کتاب تجارت) کسی که به اقدام می‌کند، از دین اسلام خارج شده است؛ زیرا پیامبر گرامى اسلام، حضرت محمد بن عبداللَّه(ص) فرمودند: مَنْ تَکَهَّنَ اوْ تُکَهِّنَ لَهُ فَقَدْ بَرِءَ مِنْ دِینِ مُحَمَّدٍ؛ کسى که کهانت و پیشگویى کند و یا نزد پیشگو برود، از آیین اسلام برائت و بیزارى جسته است. (وسائل‌الشيعه، ج 12، ابواب ما يكتسب به، باب 26، ح 2) 👌امام خميني در تحریر الوسیله می فرماید: _حرام و غیر جایز است بهر حال سزاوار نیست آدمی که اشرف مخلوقات است برای تسخیر جن که موجودی پائین تر از شخصیت آدمیان است سرمایه گذاری کند. ملاک، حرکت در مسیر تقوا و طهارت و بهره جویی از استعدادهای خدادادی در ضمیر و باطن انسان است نه این که قوای خود را تعطیل کند و به قوای دیگران روی آورد." 💫برای مطالعه مشروح مطالب و نظرات سایر قرآن پژوهان به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/aljenn @quranpuyan
صبحتان نورانی و رنگين‌تر از رنگين‌کمان روزتان فرخنده و از مهربانی جاودان قلبتان پـُر باشد از آرامش و عشق و امید خنده باشد هديۀ امروز بر رخسارتان سلام صبحتان فرخنده @quranpuyan
📖‍ ؟ "لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیتَذَکَّرَ اُولُوا الاَلبابِ" (تا در آیات خدا تدبّر کنند و اهل خِرَد پند گیرند!) (ص/۲۹) آیات خدا، برای است، برای کنکاش و خِرَدورزی است. اگر صوابی هست که هست، در همین تدبّر نهفته است. این فرمان خداست که باید در آن تدبّر کرد، خِرَدورزی نمود. اجازه تدبّر صادر شده است. نترس و در هر فرصتی به عمق معنا برو. چون میوه ای پوسته ها را کنار بزن و مغز را در یاب. ببین برایت چه گوهری نهان کرده اند. اینجا سخن از "اُولُوا الاَلباب" است، و "اُولُوا الاَلباب" همان مغز خوران اند. آنها کسانی اند که آگاهی های لازم و کاربردی متناسب با عصر و نسل شان را از آن استخراج می کنند. فرزانگانی اند که آگاهی های زنده از قرآن بیرون می کشند. ای دوست! به قول امام علی(ع)؛ "قرآن، ذو وجوه است". تک وجهی نیست، یک معنای بسته ندارد. چه از اعلی مرتبه ی وجود نازل گشته و برای همه طبقات هستی و همه ی لایه های آگاهی سخن دارد. تنها به وجه ظاهر بسنده نکن، غواصی کن و دُرّ و مرجان آن را بیرون بیاور. قرآن، کتاب آفرینش است و آفرینش تک وجهی نیست، وجوه بیشمار دارد. این جهان، تک توصیفی نیست، توصیفات بیشمار دارد. به یک معنا و توصیف قناعت نکن، ذهن خود را قفل نزن، خود را تنها به یک معنای بسته مفروش. بلکه همه قرآن را نوش کن. بگذار لایتناهی آن، حوزه ی وجودی ات را وسعت بخشد، آگاهی ات را عمیق کند و ظرفیتت را بالا بَرَد. تنها اینگونه است که زندگی ات باز می شود و اوج می گیرد و جهانی می گردد. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱۳-۸۲ ۱- در تبلیغ،باید با هر گروهی با زبان خودشان سخن گفت.(برای گروهی که به تأثیر ستارگان عقیده دارند،باید با نگاه و دید آن ها حرف زد.) «فَنَظَرَ نَظْرَهً فِی النُّجُومِ فَقالَ» ۲- خام کردن دشمن برای ضربه زدن به او،نیاز به شناختِ آداب و رسوم و عقائد او دارد. فَنَظَرَ ... فَقالَ إِنِّی سَقِیمٌ ۳- تعصّب و تحجّر به جایی می رسد که پیامبر معصومی چون ابراهیم که بیان و معجزه و علم دارد به خاطر مشتی سنگ و چوب و جماد محکوم به سوختن می شود. «فَأَلْقُوهُ فِی الْجَحِیمِ» ۴- اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم،خداوند خود پاسخ نقشه های دشمن را می دهد. «فَأَرادُوا بِهِ کَیْداً فَجَعَلْناهُمُ الْأَسْفَلِینَ» ۵- اراده خداوند حاکم بر عوامل طبیعی است. «فَجَعَلْناهُمُ الْأَسْفَلِینَ» ۶- آن چه باید در فرزند محور باشد،صالح بودن است نه امور دیکر. «هَبْ لِی مِنَ الصّالِحِینَ» ۷- در راه خدا،باید از همه ی دلبستگی ها حتی دلبستگی به فرزند دست کشید. (فرزندی که حدود یک قرن در انتظارش بوده و با دعا و تضّرع او را از خداوند گرفته است،اکنون که رشد کرده و بازویی برای پدر پیرش شده است باید با دست خودش او را ذبح کند) أَنِّی أَذْبَحُکَ ... ۸- برای رشد و شخصیّت دادن به فرزندان خود با آنان مشورت کنید و از آنان نظر بخواهید. «فَانْظُرْ ما ذا تَری» ۹- نظرخواهی از مردم،برای دریافت میزان آمادگی آنان،حتّی در کارهای روشن و مسلّم مفید است.(ابراهیم در مأموریّت خود شک نداشت امّا باز هم مسئله را با اسماعیل طرح کرد) «فَانْظُرْ ما ذا تَری» ۱۰- عمل به وظیفه،صبر و پایداری می خواهد و صبر را باید از خداوند خواست. «سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللّهُ مِنَ الصّابِرِینَ» ۱۱- کاری مورد ستایش است که همراه با تسلیم و رضایت باشد. «أَسْلَما وَ تَلَّهُ» ۱۲- الطاف الهی،قانونمند است نه گزافه و بی حساب. «کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» (هر کس مثل ابراهیم و اسماعیل تسلیم خدا باشد،پاداش ها و الطاف الهی را دریافت خواهد کرد). ۱۳- دست کشیدن از فرزند،از سخت ترین آزمایش های الهی است.(درجه ایمان و اخلاص ابراهیم و اسماعیل در این امتحان،روشن شد.) «الْبَلاءُ الْمُبِینُ» ۱۴- قربانی کردن،از سنّت های ابراهیمی است. «بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» ۱۵- معامله با خدا سود ابدی دارد. «وَ تَرَکْنا عَلَیْهِ فِی الْآخِرِینَ» ۱۶- خداوند به انبیا سلام می کند. «سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ» ، «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ» ، «سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ» البتّه درباره ی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هم خدا و هم فرشتگان صلوات می فرستند و هم به مؤمنان دستور صلوات و سلام می دهد: إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ ... ۱۷- نا اهل شدن فرزند حتّی از خاندان پیامبران امکان دارد. وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِما ... ظالِمٌ لِنَفْسِهِ ...آری پیوند نسبی سبب قطعی شدن هدایت یا گمراهی فرزندان نیست.(ممکن است پدر پیامبر و فرزندش منحرف باشد). کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
✴️✴️ بازخوانی خطبه پیامبر در 🛑 :قسمت اول ❓چگونه میتوان به متن دست یافت؟ 🌸🔶" همان متنی که بین فریقین متواتر است و پیامبر یقینا آنرا بر زبان رانده است. برای آنکه به دشواری این سوال پی ببریم کافی است به متن خطبه غدیر در نخستین منابع معتبر موجود سنی و شیعه نظر کنیم (که در انتهای همین مقاله عرضه میشود). متن این خطبه در قرن سوم در منابع معتبر شیعه و سنی از »چهار خط« تجاوز نمیکند. حال آنکه طول این خطبه در منابع شیعی قرن ششم بیش از بیست صفحه است. 🔸به عنوان نمونه کافی است به متن خطبه پیامبر (ص) در غدیر خم در کتب احتجاج طبرسی یا روضة الواعظین محمد بن فتال نیشابوری نظر بیندازیم. طی چهار قرن متن 80برابرشده است! برای دستیابی به متن مطمئنی از خطبه تاریخی غدیر خم بیست کتاب معتبر اقدم سنی و شیعه انتخاب کرده ام، از هر مذهب ده کتاب. 👈 دو ملاک در انتخاب کتابها مدّ نظر بوده است. یکی اعتبار هر کتاب نزد پیروان آن مذهب، و دیگری اقدم بودن آنها. صحاح سته اهل سنت و کتب اربعه شیعه جزء منابع اصلی است. به علاوه معتبرترین کتب اقدم فریقین در حدیث، سیره، و تاریخ به منابع اصلی روایی افزوده شده است. 🔸انتخاب عدد ده هم برای سهولت و امکانپذیری تحقیق در نخستین قدم است. از این بیست منبع منتخب دو سوال ابتدایی پرسیده میشود: آیا واقعه غدیر خم در این کتاب معتبر اقدم مورد اشاره قرار گرفته است یا نه؟ 👌🔸 در صورتی که پاسخ مثبت باشد، پرسش بعدی این است: متن پیامبر در این منبع معتبر اقدم چیست؟ قدم بعدی مقایسه این متون با یکدیگر است. آیا با یک روایت غدیر خم مواجهیم یا با چند روایت؟ آیا نقلهای اهل سنت با نقلهای شیعه مشابه یا مختلف است؟ و در نهایت بر أساس این بیست منبع چه نقلی مطمئنا یا یقینا قابل انتساب به پیامبر (ص) است؟" 💫💫ادامه دارد... ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ آرزوی فراوانی نعمت خدایا! چنان که به لطف خویش ما را خوراک دادی، و به پرورش خود پروریدی، پس نعمت های فراوانت را بر ما کامل کن. 📖 مفاتیح نوین صفحه ۷۸ 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ ✅ در که مینوشید،تامل کنید. درحال مطالعه سوره این آیات توجه مرا بخود جلب کرد آيا آبى را كه مى ‏نوشيد ديده ‏ايد (۶۸) أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاء الَّذِي تَشْرَبُونَ ﴿۶۸﴾ آيا شما آن را از [دل] ابر سپيد فرود آورده ‏ايد يا ما فرودآورنده ‏ايم (۶۹) أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ ﴿۶۹﴾ اگر بخواهيم آن را تلخ مى‏ گردانيم پس چرا سپاس نمى ‏داريد (۷۰) لَوْ نَشَاء جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَولا تشکرون(۷۰) از طرف دیگر، درعرف کارهای راحت را به یک آب خوردن تشبیه میکنند.خداوند در همین آب خوردنی مارا به وامیدارد که آیا شما آنرا بوجود اوردید؟ خداوند در آیه سوم بر کیفیت آب هم تاکید کرده وگفته اگر این آب را تلخ کنیم،شما چه می کنید؟پس چرا شکر نمی کنید؟فلولاتشکرون بیاییم از الان هربار که آب مینوشیم ،به این آیه فکر کنیم وخدا را براین نعمت شکر کنیم. سیدکاظم فرهنگ https://goo.gl/XYTMov کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره ❓پرسش : در آيه فَنَظَرَ نَظْرَةً فِي النُّجُومِ فَقالَ إِنِّي سَقِيمٌ" بيان بودن ابراهيم چه ارتباطی با نگاه به ستارگان دارد؟ 👈پاسخ : در جريان رهسپار شدن نمروديان به بيرون شهر براى برگذارى عيدشان كه طبعاً ابراهيم(عليه السلام) هم بايستى به همراهشان روان گردد ـ حضرتش به دو منظورِ: ـ عدم شركت با آنان و نيز شكستن بتان در غيابشان ـ چاره اى بَس لطيف انديشيد، زيرا در انتظار چنين موقعيتى بود كه بتها را يكسره سرنگون سازد، چنانكه در آيه (21:57) به آنان فرمود: به خدا سوگند پس از آنكه شهر را ترك گوئيد بتهاتان را زير و زبر خواهم كرد، اكنون اين فرصت بدستش آمده و آيا چه كند كه با آنان رهسپار نگردد، اينجا چنانكه در آيات بعدى آمده توريهوار به ستارگان نظرى افكند و آنگاه به اينان گفت: من بسيار بيمارم، و با عذر بيمارى آنان را ترك گفت. و آيا بيمارى با نگرش در ستارگان چه ارتباطى دارد؟ پاسخ اين است كه اينان از ستاره پرستان بودند، و ابراهيم با هماهنگى ظاهرى كه گوئى ستارگان را مانند اينان خدايانى پنداشته، با اين نگرش در برابرشان پيامد بيمارى را براى خود ادعا كرد. اما ابراهيم كه بيمار نبود، و آيا اينجا دروغى مصلحت آميز گفت؟ هرگز! بلكه توريه نمود، بدين معنى كه ظاهر سخنش بيمارى تن است ولى قصدش از بيمارى، بيمارى روح و وجدان توحيدى اش بوده كه با اين همه دعوت روشن به توحيد ربانى چگونه اينان همچنان بر گمراهى شرك استوارند، و همچنين همانند اين توريه كه مقصود از بيمارى مرگ مى باشد كه من همى خواهم مرد، يا بالاخره در آينده اى بيمار خواهم شد. بالاخره در اين خلوت حضرت ابراهيم(عليه السلام) كار بتان را يكسره ساخت و آنگاه تبر را برگردن بت بزرگ نهاد، چنانكه در آيه (21:85) آمده كه شايد بهنگام برگشتشان از همان بت بزرگ بپرسند: اين كيست كه چنين و چنان كرده است؟ و چون برگشتند و ويرانگاه بتها را ديدند، بر حسب آياتى از سوره انبياء، كه در جاى خود بيان گشته، از يكديگر همى پرسيدند: كه هر كس با بتان چنان كرده حقاً از ستمكاران است، در اين ميان گفته شد: ما جوانى را شنيديم بنام ابراهيم كه از اين بتان به بدى ياد مى كرد، پس او را در برابر ديدگان همگان احضار كنيد، آنگاه به وى گفتند: ابراهيم! آيا تو چنان كرده اى؟! گفت: اين كار بزرگ بتان است، اگر اينان سخن مى گويند از ايشان بپرسيد كه چه كس چنين كرده، از اينجا به بعد تصميم گرفتند كه دلهاى آتش گرفته خود را با آتش زدن ابراهيم جبران كنند. تفسیر فرقان https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
✴️✴️ بازخوانی خطبه پیامبر در 🛑قسمت دوم،: 👌🔶بخش اول. غدیر خم در منابع اقدم اهل از منابع معتبر اقدم اهل سنت ده کتاب انتخاب شده است. سال وفات نویسندگان این کتابها همگی قبل از ۳۰۳ است، یعنی مولفان این کتابها در قرون دوم و سوم میزیستهاند. سه کتاب اصلی سیره و تاریخ، هفت کتاب اصلی حدیث از جمله صحاح ستة. عناوین این ده کتاب به شرح زیر است: صحیح بخاری، مسند احمد بن حنبل ،سیره ابن هشام ،سیره ابن إسحاق، انساب الأشراف بلاذری، سنن ترمذی ،سنن ابن ماجه، سنن ابی داود، صحیح مسلم، سنن کبرای نسائی . ❓❓پرسش اصلی این است: در کدامیک از این ده کتاب اشارهای به واقعه غدیر خم شده و چه مقدار از خطبه رسول خدا (ص) در آن نقل شده است؟ از این ده کتاب معتبر اقدم، در چهار کتاب کمترین اشارهای به واقعه غدیر خم ب هچشم نمیخورد: سیره ابن اسحاق، سیره ابن هشام، صحیح بخاری و سنن ابی داود. این چهار کتاب که دو سیره اصلی و دو کتاب از صحاح ستة را در برمیگیرد واقعه غدیر خم را چیزی مهمی نیافتهاند تا نقل کنند! گویی پیامبر (ص) هرگز در حجة الوداع در برابر چند ده هزار مرد و زن مسلمان خطبهای نخوانده است. البته در سنن ابی داوود یک اشاره بسیار بسیار مجمل آمده که آنرا هم نقل خواهم کرد. 🔶 اما حداقل در شش کتاب دیگر اقدم اهل سنت اسمی از غدیر خم و عبارات مختصری از خطبه پیامبر (ص) درباره ولایت علی بن ابی طالب (ع) قابل مشاهده است. این کتابها به ترتیب تاریخ وفات نویسندگانشان عبارتند از: مسند احمد بن حنبل، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ترمذی،انساب الاشراف وسنن کبرایی نسائی. 👈این شش کتاب عبارتند از چهار کتاب از صحاح ستة، یکی از معتبرترین کتب تاریخ و یک مجموعه حدیث اقدم از صحاح سته. بوده اند، یعنی در کتب معتبر قرن سوم اهل سنت به و خطبه پیامبر در آن روز صریحا اعتراف شده است. 💫💫ادامه دارد ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اگر خورشید بر یک حال بودی شعاع او به یک منوال بودی جهان جمله فروغ نور حق دان حق اندر وی ز پیدایی است پنهان خرد را نیست تاب نور آن روی برو از بهر او چشمی دگر جوی ( شیخ محمود شبستری، گلشن راز) @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
گلنغمۀ شادی ازمنادی آمد ازسوی مدینه بانگ شادی آمد با آمدن طنین بال جبریل عطر نفس امام هادی آمد 🌺ولادت باسعادت امام هادی (علیه السلام) برتمام دوستداران وارادتمندان آن حضرت مبارک باد.. @quranpuyan
؟ ⚜ اوصاف قرآن از زبان قرآن آیه ۱۵ سوره مائده ۴ ویژگی قرآن کریم را بیان می کند:👇 قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ قطعاً براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است. مائده/۱۵ 1⃣ کتاب و کلام خداست (مِنَ اللَّه) 2⃣ هدایتگر انسان ( قَدْ جَاءَكُم ) 3⃣ از جنس نور است ( نُورٌ ) 4⃣ کتابی روشنگر است ( كِتَابٌ مُبِينٌ ) @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره ❓پرسش : در آيه فَنَظَرَ نَظْرَةً فِي النُّجُومِ فَقالَ إِنِّي سَقِيمٌ" بيان بودن ابراهيم چه ارتباطی با نگاه به ستارگان دارد؟ 👈پاسخ ۱ : شبِ پيش از جشن، از ابراهيم نيز دعوت كردند كه همراه آنان در مراسم شركت كند، امّا حضرت ابراهيم كه منتظر فرصتى براى درهم كوبيدن بت‌ها و ايجاد شوك بر مردم بود، مطابقِ آداب و رسوم و اعتقاد مردم بابل كه ستارگان را در سرنوشت خود مؤثّر مى‌دانستند، نگاهى به ستارگان كرد و چنين وانمود كرد كه اوضاع كواكب، نوعى بيمارى را در صورت خروج او از شهر نشان مى‌دهد. لذا مردم نيز قانع شده و از اصرار خود دست برداشتند. تفسیر نور 👈پاسخ ۲: اطلاق‌ سقيم‌ ‌بر‌ كسي‌ ‌که‌ مشرف‌ ‌به‌ سقيم‌ ‌است‌ ميشود چنانچه‌ حضرت‌ ‌علي‌ اكبر خدمت‌ پدرش‌ عرض‌ كرد العطش‌ قتلني‌ ‌يعني‌ مشرف‌ بقتل‌ ‌است‌ ابراهيم‌ فرمود خروج‌ ‌من‌ مشرف‌ بمرض‌ روحي‌ ‌من‌ ميشود و ‌آنها‌ بمقتضاي‌ نجوم‌ توهم‌ كردند ‌که‌ مرادش‌ مرض‌ جسمانيست‌ و پذيرفتند و ‌اينکه‌ يك‌ توريه‌ ‌بود‌ و مفاد اخبار ‌هم‌ خوب‌ واضح‌ ميشود ‌که‌ فرمودند ‌ما ‌کان‌ سقيما و ‌ما ‌کان‌ كاذبا‌-‌ ‌ما كذب‌ ابراهيم‌ و ‌ما ‌کان‌ سقيما تفسر أطيب البيان 👈پاسخ ۳: در آیات 88 و89 ارتباط بیان بیماری با نگاه به نجوم چیست؟ بعضی انرا به دروغ یا توریه حمل کرده اند اما دلیلی بر دروغ بودن این بیان حضرت ابراهیم نداریم. یعنی در سرحالی و سلامتی کامل نبود.ایات حاکی از ان است که جمعیتی از قوم برای بردن ابراهیم به مراسمشان نزد او امده اند و او با این نگاه به ستارگان و بیان این جمله؛توانسته انها را برای نیامدنش مجاب کند و انها او را ترک کرده اند.احتمال دارد در واقع او با نگاه به ستارگان،نوعی احترام به انها کرده و به قومش اینطور فهمانده که من نیامدن و بیماری خود را با ستارگان که معبود و مورد احترام شمایند،هماهنگ کرده ام. آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
بازخوانی خطبه پیامبر در 🛑قسمت سوم: غدیر در منابع اقدم اهل از این شش کتاب در دو کتاب سنن ابن ماجه و سنن ترمذی اسم غدیر خم نیامده در حالی که به نکاتی ازخطبه آن اشاره شده است. 🔸در صحیح مسلم کلمه غدیر (برکه) نیامده اما بجایش آبی بنام خم ذکر شده است. 🔸در سه کتاب مسند احمد بن حنبل، انساب الاشراف بلاذری و السنن الکبرای نسائی بخشهایی از خطبه پیامبر همراه با تصریح به اسم غدیر خم آمده است. در دو کتاب به اینکه واقعه در حجة الوداع رسول الله رخ داده تصریح شده است: انساب الاشراف بلاذری و السنن الکبرای نسائی. در دو کتاب خطبه پیامبر در حج گزارش شده، اما اشاره ای به حج آخر نشده: سنن ابن ماجه و سنن ترمذی. در کتاب اخیر روز واقعه عرفه گزارش شده است. در دو کتاب مسند احمد بن حنبل و صحیح مسلم اشارهای درباره حج نیامده است. آنچه در این شش کتاب به عنوان خطبه غدیر خم معرفی شده بر سه گونه است: ◀اول. 🌸👌الست أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا: بلى. قال: ألست أولى بکل مؤمن من نفسه؟ قالوا: بلى. قال: من کنت مولاه فعلی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ◀گونه دوم: ؛ ◀گونه سوم: جامع حدیث ثقلین و حدیث ولایت.» . حدیث ولایت به عنوان خطبه غدیر خم از چند طریق شناخته شده از صحابه پیامبر (ص) به شکل سه جزئی(پرسش و پاسخ اولویت پیامبر، و حداقل دو دعا) به پنج طریق زیر روایت شده است: ۱ . انشاد علی بن ابی طالب در رحبة (مسند احمد بن حنبل و سنن نسائی) ۲ . انشاد علی بن ابی طالب بر منبر مسجد کوفه (سنن نسائی) ۳ . روایت براء بن عازب (مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه و انساب الاشراف بلاذری) ۴. روایت اول زید بن ارقم (مسند احمد بن حنبل و سنن نسائی) ۵ . روایت سعد بن ابی وقاص (سنن نسائی) 👈حدیث ولایت به گونه دو جزئی به دو طریق ذیل روایت شده است: بدون استفهام صدر در روایت اول ابی سعید خدری (انساب الاشراف بلاذری)؛ منهای دعای ذیل در روایت زید بن ارقم به نقل عطیه کوفی (مسند احمد بن حنبل) 🔶حدیث ولایت به عنوان منهای استفهام صدر و دعاهای ذیل یعنی تنها گزارش مختصر من کنت مولاه فعلی مولاه به شش طریق زیر روایت شده است: » ۱. انشاد علی بن ابی طالب در رحبة (مسند احمد بن حنبل به نقل اذان بن عمر) ۲. روایت ابی ایوب و دیگر انصار در رحبة (مسند احمد) ۳. روایت اول زید بن ارقم (سنن ترمذی) ۴. روایت سعد بن ابی وقاص (سنن ابن ماجه) ۵. روایت ابوهریرة (انساب الاشراف بلاذری) ۶. روایت بریدة بن حصیب (انساب الاشراف بلاذری) 💫💫ادامه دارد ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ آرزوی برکت در نعمت ای خداوند! در هر چه مرا روزی کرده ای و در هر چه بخشیده ای و در هر نعمت که ارزانی ام داشته ای برکت ده. 📖 ترجمه صحیفه سجادیه : نیایش بیست و دوم 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ سوره انعام آيه ۱۲۲ :  كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ کردار بد کافران در نظرشان چنين جلوه گر شده است.(كه اعمال زشت خود را زيبا ببينند). بلی کارهای بد کافران به چشمان آن هاست خوب و گران Thus it is made fair- seeming to the disbelievers that which they do. مأخذ نثر : قرآن مجید با ترجمه دکتر مهدی الهی قمشه ای مأخذ نظم :  قرآن مجید با ترجمه شعری اميد مجد مأخذ انگليسی : قرآن مجید با ترجمه طاهره صفارزاده کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛