eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 مناجات شعبانیه؛ نشانی از عظمت ماه شعبان 🔻 مرحوم میرزا جواد آقا در کتاب «المراقبات» به مناسبت ماه شعبان نکاتی را بیان می‌کنند؛ از جمله فرموده‌اند که برکت هر ماهی به عظمت دعاهای وارده در آن ماه شناخته می‌شود و مناجات شعبانیه که در این ماه وارد شده، از غرر ادعیه شیعه می‌باشد که همه حضرات ائمه(ع) با آن مناجات می‌کردند. این نشان می‌دهد که این ماه از نظر مقام و مرتبه در کجا قرار دارد. ▫️ از همین رو مرحوم استاد می‌فرمودند که ما هم باید در این ماه به تبع حضرات ائمه(ع) به مناجات شعبانیه اهتمام ویژه داشته باشیم. ▫️لذا باید این دعا در ماه شعبان به کرّات خوانده شود؛ یعنی حداقل روزی یکبار. سعی کنید در اوقات مختلف در روز و هر زمانی که حال خوشی داشتید، همچنین اگر توفیق داشتید در نماز وتر نیمه ‏های شبتان به این مناجات بپردازید. ▫️البته عبارات این دعا به حدی لطیف است که بسیار خوب است در سایر اوقات سال هم با آن مأنوس باشید؛ چنان‏که امام امت(ره) عبارت «إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْك...» را فراوان می‌خواندند. ▫️سعی کنید قسمت‏های پایانی آن را که می‏فرماید: «أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَنِي مِمَّنْ يُدِيمُ ذِكْرَكَ وَ لَا يَنْقُضُ عَهْدَكَ وَ لَا يَغْفُلُ عَنْ شُكْرِكَ وَ لَا يَسْتَخِفُّ بِأَمْرِكَ إِلَهِي وَ أَلْحِقْنِي‏ بِنُورِ عِزِّكَ‏ الْأَبْهَجِ فَأَكُونَ لَكَ عَارِفاً وَ عَنْ سِوَاكَ مُنْحَرِفاً وَ مِنْكَ خَائِفاً مُرَاقِباً يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ رَسُولِهِ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً كَثِيرا.» را در نمازهای یومیه، در نمازهای نافله و در اوقات مختلف سال پیوسته بخوانید. 🔺 در این‏جا لازم است نکته‏ ای را خدمت عزیزان تذکر دهم. ممکن است یک زمان در موقعیتی قرار بگیرید و نفحات الهی لحظه‌‌ای شما را فرا بگیرد، اگر در آن حال حاضر جواب نباشید و به لکنت بیفتید، نمی‌توانید به درستی دعا کنید. مثلاً ممکن است زیر قبه مطهر سیدالشهدا(ع)، در حال طواف خانه خدا، هنگام نماز یا... باشید و لحظه‌ای احساس کنید که در حال خاصی قرار گرفته‌اید، این نفحات الهی مثل برق می‌آید و می ‏رود و اگر انسان در آن لحظه حاضر جواب نباشد نمی‌تواند درست دعا کند. لذا به دوستان توصیه می‌کنم که این فرازهای بلند مناجات شعبانیه را ملکه خود کنید تا حتی اگر در حال خواب هم حال خوشی به شما دست داد و خواستید دعا کنید، بلد باشید چگونه دعا کنید، از خداوند مقام وصل را بخواهید: «إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الإِنْقِطَاعِ إِلَيْك وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا الیک...» @qurantehran
شرح ـ فراز ۱۱ 🔹 الهى اِنْ اَخَذتَنى بِجُرمى اَخَذتُكَ بِعَفوِكَ وَ اِنْ اَخَذْتَنى بِذُنُوبى اَخَذتُكَ بِمَغفِرَتِكَ وَ اِنْ اَدْخَلْتَنى النّارَ اَعْلَمْتُ اَهْلَها اَنّى اُحِبُّكَ. اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنبِ طاعَتِكَ عَمَلى فَقَد كَبُرَ فى جَنبِ رَجائكَ أَمَلى معبود من! اگر مرا به جرمم باز خواست فرمایى، من از تومى‏ پرسم عفوت كجاست؟ و اگر مرا به گناهانم مؤاخذه فرمایى، از مغفرت توخواهم پرسید. و اگر مرا در آتش افكنى، من به همه دوزخیان اعلام خواهم كرد كه تو را دوست دارم. خدایا! اگر عملم در اطاعت تو ناچیز است، ولى در كنار امیدوارى به كرمت، آرزویم، بزرگ است. 🔻نكاتى از این فراز 1. حمد و ستایش بیش از حد و دائمى از پروردگار؛ 2. یاد نمودن صفات مهر خداوند در صورت مؤاخذه او از بنده‏اش. 3. امید فراوان به رحمت حق در كنار طاعت اندك «اِلهى فَلَكَ الْحَمْدُ اَبَداً اَبَداً» شكر و سپاس و منت و عزت خداى را پروردگار خلق و خداوند كبریا سعدى گذشته از آنكه حمد و ستایش معبود و توصیف او، فى نفسه، براى عبد، عملى سرورانگیز و لذت بخش مى ‏باشد و اساساً از لذت‏هاى یك عاشق این است كه معشوقش را حمد و ستایش نماید...و از تكرار دوباره، امیدوارى و حسن ظن به خداوند چنانچه در فرازهاى بعدى نيزتكرار خواهد شد، یكى دیگر از آداب دعا نیز فهمیده مى‏ شود، و آن اصرار ورزیدن و پافشارى كردن در اجابت خواسته ‏هاى خویش مى ‏باشد. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این ماه پر فیض و برکت کمی هم برای خدا ناز کنیم... 🔸 الهى اِنْ اَخَذتَنى بِجُرمى اَخَذتُكَ بِعَفوِكَ وَ اِنْ اَخَذْتَنى بِذُنُوبى اَخَذتُكَ بِمَغفِرَتِكَ ... معبود من! اگر مرا به جرمم باز خواست فرمایى، من از تومى‏ پرسم عفوت كجاست؟ و اگر مرا به گناهانم مؤاخذه فرمایى، از مغفرت توخواهم پرسید... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رسمی جاهلانه امشب، آخرین شب چهارشنبه پایان سال (غروب سه‌شنبه) موسوم به «شب چهارشنبه سوری» است که در این مراسم که ظاهراً برگرفته از آیینی از ایران قدیم می‌باشد؛ عده‌ای از مردم، آتش روشن کرده و از روی آن می‌پرند و خواهان آن هستند که آتش، سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد و رنگ پریدگی و زردی و بیماری و مشکلات آن‌ها را بگیرد! و به‌گونه‌ای از آتش به عنوان یک موجودِ مقدس و قدرتمند، مدد می‌طلبند! و ناخواسته دچار شِرک می‌شوند! چراکه یک مسلمان علاوه بر «توحید ذاتی» و اعتقاد به وجود خداوند یکتا، باید قائل به «توحید افعالی» باشد، یعنی این‌که معتقد باشد که هیچ کاری در عالم انجام نمی‌شود و هیچ حادثه‌ای رخ نمی‌دهد مگر آن‌که سلسله‌ی علل آن به خداوند متعال ختم گردد و به تعبیر دیگر، هیچ چیزی غیر از خدا در عالم، مؤثر نیست! بنابراین مدد خواستن از آتش برای سلامتی و دوری از بدی‌ها، از نظر شرع مقدس، نوعی «شِرک» محسوب می‌گردد! ✍️ متأسفانه برخی از متدینین نیز، این عمل خود را توجیه کرده و می‌گویند این یک «آیین ملّی» است و در روایات اهل‌بیت (ع) آمده که باید به سنن ملت‌ها احترام گذاشت! ✅ در جواب به این عزیزان باید عرض کنیم که اصل موضوع فوق، صحیح است و دین مبین اسلام به آن دسته از آیین و سنن ملت‌ها که مبنای عقلی داشته و برخلاف دستورات شرعی نباشند، احترام می‌گذارد؛ مانند «آیین عید نوروز» در ایران که مبنای عقلی دارد و فلسفه آن، این است که نیاکان ما، بهترین روزهای سال را که طبیعت در نقطه تعادل قرار می‌گیرد، برای جشن و شادی، سیاحت و تفریح و دید و بازدید و صله رحم انتخاب کرده‌اند و این آیین، نوعی توجه به خالق و زیبایی‌های هستی است؛ لذا اگر به دور از گناه و خرافات دیگر برگزار شود، مورد تأیید اسلام است! اما در برابر «سنت‌های جاهلانه» اقوام و ملت‌ها، که نه مبنای عقلی و نه مجوز شرعی دارند، اسلام به مبارزه برخاسته، تا حدی که قرآن کریم یکی از مشکلات همه پیامبران الهی را، تقلید کورکورانه امت‌ها از آباء و اجداد خود می‌داند که مثلاً وقتی به آن‌ها می‌گفتند چرا بت می‌پرسید؟ و یا دختران خود را زنده به گور می‌کنید؟ آن‌ها می‌گفتند: پدران ما چنین می‌کردند و ما نیز راه آن‌ها را ادامه می‌دهیم! همانطور که امروز نیز عده‌ای، آیین «چهارشنبه‌سوری» را سنت پدران خود می‌دانند و می‌گویند: ما آیین پدرانمان را پاس می‌داریم! استاد شهید مطهری (ره) در جواب این عده فرموده‌اند: «شاید پدران ما دقت و دانایی لازم در این زمینه را نداشته‌اند! آیا ما بازهم باید کار آنها را تکرار کنیم؟! این گونه آیین‌ها، سند نادانی یک ملت است و ما باید روی آن را بپوشانیم نه این‌که هر سال، آن را تجدید نمائیم! وقتی ما این کار را انجام دهیم، زبان حال ما این است که می‌گوییم که ما چنین پدران و اجداد ناآگاهی داشته‌ایم...» ✍️ البته متأسفانه این «رسم جاهلی» در سالیان اخیر از شیوه‌ی قدیمی خود نیز خارج، و تبدیل به تهدیدی ملی برای ایرانیان شده است به طوری که هر ساله آمارهایی بسیار تلخی مبنی بر فوت و یا نقص عضو ناشی از انفجار مواد محترقه از اخبار به سمع و نظر مردم می‌رسد! ایجاد رعب و وحشت، مردم‌آزاری، خسارت به اموال عمومی وشخصی مردم و آسیب رساندن به جسم وجان خودمون از جمله گناه‌های بزرگی هستند که متأسفانه امروزه تحت عنوان مراسم شب چهارشنبه سوری انجام می‌شود! رذایل بزرگی، که همه‌ی ادیان الهی و حتی غیر الهی، مردود می‌دانند! 💠 پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «در روز قیامت، بدترین انسان‌ها نزد خداوند کسى است که مردم از شرّ او در امان نباشند!» (بحار ، ج٧، ص ٢١٧) و در روایتی دیگر نیز فرمودند:‌ «مسلمان کسى است که مردم از دست و زبان او در امان باشند» (الکافی، ج٢، ص٢٣٣) دین اسلام نه تنها با شادی و شاد بودن مردم، مشکلی ندارد، بلکه در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همواره تأکید شده که: «یکدیگر را شاد کنید تا در قیامت، خداوند شادتان کند!» (الکافی، ج٢، ص١٩٧) مراقب خود و خانواده هایمان در آخرین سه شنبه سال و قرن (چهارشنبه‌سوری) باشیم. @qurantehran
◼️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ◾️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ▪️آیت الله علوی گرگانی (ره) از مراجع عظام تقلید به لقاء الله شتافتند. 🏴 حشره الله مع محمد(ص) و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلّم @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی آنلاین - حاجت خواستن در کربلا - آیت الله علوی گرگانی.mp3
1.18M
🏴ویژه ارتحال آیت الله العظمی علوی گرگانی ♨️دلتون میخواد برید کربلا؟ 👌 بسیار شنیدنی 🎤
سه شنبه شب شد و گلدسته های جمکرانت چراغانی شدند از بهر میلاد نسیمی کاش خبر از دیدن روی تو می داد ‌ لَأَبْکِیَنَّ عَلَیْکَ بُکَاءَ الْفَاقِدِینَ و درنبودنٺ بـلنـد بـلنـد گریـه مےڪنم... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۲۲۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ 🔹 جمله «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِی وَ تَرْحَمْنِی أَکُنْ مِنَ الْخاسِرِینَ» در آیه ۴۷، کلامى است از نوح(علیه‌السلام) که صورتش صورت توبه است ولى حقیقتش شکر است. اما اینکه به صورت توبه تعبیر شده علتش این است که همین شکرگزارى رجوع به خدا و پناه بردن به او است، و لازمه آن این است که از خداى تعالى طلب مغفرت و رحمت کند، یعنى آن عملى که اگر انسان انجام دهد گرفتار لغزش و سپس دچار هلاکت مى‏گردد بر آدمى بپوشاند. @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۲۲۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #هود ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ 🔹#اندکی_تأمل ج
(بهرامپور) 46 - فرمود: ای‌ نوح‌! ‌در‌ حقیقت‌ ‌او‌ ‌از‌ کسان‌ تو نیست‌، ‌او‌ عملی‌ ناصالح‌ ‌است‌، ‌پس‌ چیزی‌ ‌را‌ ‌که‌ بدان‌ علم‌ نداری‌ ‌از‌ ‌من‌ مخواه‌ ‌من‌ ‌به‌ تو اندرز می‌دهم‌ ‌که‌ مبادا ‌از‌ جاهلان‌ باشی‌ 47 - ‌گفت‌: پروردگارا! ‌من‌ ‌به‌ تو پناه‌ می‌برم‌ ‌که‌ ‌از‌ تو چیزی‌ بخواهم‌ ‌که‌ بدان‌ علم‌ ندارم‌، و ‌اگر‌ مرا نیامرزی‌ و ‌بر‌ ‌من‌ ترحم‌ نکنی‌ ‌از‌ زیانکاران‌ می‌شوم‌ 48 - گفته‌ شد: ای‌ نوح‌! [‌از‌ کشتی‌] فرود آی‌ ‌با‌ سلامت‌ و برکاتی‌ ‌از‌ ‌ما ‌بر‌ تو و ‌بر‌ گروه‌هایی‌ ‌که‌ ‌با‌ تواند، و گروه‌هایی‌ نیز هستند ‌که‌ برخوردارشان‌ خواهیم‌ کرد، آن‌گاه‌ عذاب‌ دردناکی‌ ‌از‌ ‌ما ‌به‌ ‌آنها‌ خواهد رسید 49 - این‌ها ‌از‌ خبرهای‌ غیب‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ تو وحی‌ می‌کنیم‌ پیش‌ ‌از‌ ‌این‌ نه‌ تو ‌آن‌ ‌را‌ می‌دانستی‌ و نه‌ قوم‌ تو ‌پس‌ صبوری‌ کن‌ ‌که‌ عاقبت‌ [نیک‌] ‌از‌ ‌آن‌ پرهیزکاران‌ ‌است‌ 50 - و ‌به‌ سوی‌ قوم‌ عاد، برادرشان‌ هود ‌را‌ [فرستادیم‌] ‌گفت‌: ای‌ قوم‌ ‌من‌! ‌خدا‌ ‌را‌ بپرستید ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ هیچ‌ خدایی‌ جز ‌او‌ نیست‌، [و] ‌شما‌ [‌در‌ شرک‌ ‌به‌ ‌خدا‌] دروغبافانی‌ بیش‌ نیستید 51 - ای‌ قوم‌ ‌من‌! ‌برای‌ ‌این‌ کار ‌از‌ ‌شما‌ مزدی‌ نمی‌خواهم‌ مزد ‌من‌ فقط ‌با‌ ‌آن‌ کسی‌ ‌است‌ ‌که‌ مرا آفرید ‌پس‌ آیا تعقل‌ نمی‌کنید! 52 - و ای‌ قوم‌ ‌من‌! ‌از‌ پروردگار خویش‌ آمرزش‌ بخواهید و ‌به‌ درگاه‌ ‌او‌ توبه‌ کنید ‌تا‌ ‌از‌ آسمان‌ ‌بر‌ ‌شما‌ باران‌ پیاپی‌ فرستد و نیرویی‌ ‌بر‌ نیروی‌ ‌شما‌ بیفزاید، و خلافکارانه‌ روی‌ برمتابید 53 - گفتند: ای‌ هود! ‌برای‌ ‌ما دلیل‌ روشنی‌ نیاورده‌ای‌، و ‌ما ‌به‌ گفته تو ‌از‌ خدایان‌ خویش‌ دست‌ بردار نیستیم‌ و ‌ما هرگز تو ‌را‌ باور نداریم‌ @qurantehran
🔅 السَّلاَمُ عَلَى مُحْيِي الْمُؤْمِنِينَ وَ مُبِيرِ الْكَافِرِينَ سلام ما بر زنده كننده اهل ايمان و هلاك كننده كافران ای راحت دل، قرار جانها برگرد درمان دل شکسته ما، برگرد ماندیم در انتظار دیدار، ای داد دلها همه تنگِ توست آقا برگرد... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بازتاب عمل.mp3
2.2M
💠 بازتاب عمل 🔹 هیچ ممكن نیست كسی بتواند نسبت به دیگری بد كند «الا بالعرض»، زیرا تصمیمی كه می ‌گیرد مثل سمّ مهلك است؛ اراده، تصمیم و نیت سوء و كار بدی كه دارد انجام می ‌دهد، در درجه اول به محدوده خود آسیب می‌ رساند؛ این مثل كسی است كه در درون منزل خود كَنیفی بدبو بكَند، آن وقت عابران كوچه و كوی و برزن كه ردّ می‌ شوند، بوی این کَنیف گاهی به آنها هم آسیب می ‌رساند! تمام كارها در درجه اول در خود آدم انجام می ‌شود. 🔹 این در «لام» ﴿لأَنْفُسِكُمْ﴾ كه در سوره مباركه «اسراء» گذشت «لام» اختصاص است، فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ِلأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾؛ این «لام» اول، «لام» اختصاص است، «لام» دوم هم «لام» اختصاص است؛ یعنی عمل، عامل را رها نمی ‌كند. 🔹 حالا اگر كسی در درون منزل خود گُل و رَیاحینی كاشت و كِشت كرد، تمام بركاتش نصیب اوست، البته گاهی هم نسیمی می ‌وزد و شامه دیگری را معطر می ‌كند؛ یا اگر فاضلابی در درون منزل خود كَند، تمام بوی بد آن نسبت به خود اوست، گاهی هم ممكن است در اثر وزش باد رهگذری را متأثر كند. پس هر كار خیری كه انسان انجام می ‌دهد، در درجه اول برای خودش است، برای اینكه خود، خود، خودش را بالا برده، جزای خودش را گرفته، البته آثار آن به نحو ضعیف به دیگری هم می ‌رسد؛ فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ِلأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾. @qurantehran
14001224_42687_128k.mp3
2.64M
🎙 | مناجات شورانگیز شعبانیه 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ماه شعبان با قطع نظر از این اعیاد هم ماه بسیار مهمّی است؛ اَلَّذى‌ کانَ رَسولُ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ یَداَبُ فى‌ صیامِهِ‌ وَ قیامِهِ فى‌ لَیالیهِ وَ اَیّامِهِ بُخوعاً لَکَ فى‌ اِکرامِهِ وَ اِعظامِهِ اِلىٰ‌ مَحَلِّ‌ حِمامِه؛ پیغمبر تا آخر عمر با این ماه این‌ جور رفتار میکردند. بعد هم [از خدا میخواهیم] که «فَاَعِنّا عَلَى الاِستِنانِ بِسُنَّتِهِ فیه». خود این مناجات شورانگیزی هم که روایت شده است و نقل شده است در این ماه، شاهد بر عظمت این ماه است.» ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ @qurantehran
🔹شرح - فراز ۱۲ 💠 اِلهى كَیفَ اَنقَلِبُ مِنْ عِندِكَ بِالْخَیْبَةِ مَحرُوماً وَ قَد كانَ حُسنُ ظَنّى بِجُودِكَ اَنْ تَقْلِبَنى بِالنَّجاةِ مَرْحُوما. 🌺 خدایا! اگر عملم در اطاعت تو ناچیز است، ولى در كنار امیدوارى به كرمت، آرزویم، بزرگ است. معبود من! چگونه از آستان جودت، تهى ‏دست ومحروم برگردم، در صورتى كه حسن ظن من به جود تو این بوده كه بر من رحمت خواهى آورد و مرا نجات خواهى داد. 🔸نكاتى از این فراز 1. امید فراوان به رحمت حق در كنار طاعت اندك؛ 2. گمان نیك به خدا. از تكرار دوباره، امیدوارى و حسن ظن به خداوند چنانچه در فرازهاى بعدى نيزتكرار خواهد شد، یكى دیگر از آداب دعا نیز فهمیده مى ‏شود، و آن اصرار ورزیدن و پافشارى كردن در اجابت خواسته‏ هاى خویش مى‏ باشد. چنانچه از اخبار به دست مى ‏آید و مطلوب خداوند نیز مى ‏باشد، از جمله آداب دعا و در واقع، از جمله شرایط استجابت خواسته‏ ها، پافشارى و سماجت در برآوردن خواسته ‏ها از طرف پروردگار عالم مى ‏باشد. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ ﴿سوره مبارکه هود ـ آیه ۹۰﴾ 💢 فرق استغفار و توبه چیست؟ ✍ «استغفار»، طلب رحمت خدا برای کلیه گناهان است که حتی انسان ممکن است خیلی از گناهانی را که کرده نداند ولی باید از آن‌ها استغفار کند. استغفار حتی در عبادت است چون اگر رحمت خدا و مغفرت او نباشد هیچ عمل صالحی از انسان پذیرفته نمی‌شود. استغفار ذکر است تا انسان به یاد خدا باشد و شیطان در او ورود نکند طوری که در حالات نبی مکرم اسلام (ص) آمده است که ایشان هر روز 70 مرتبه استغفار می‌کردند. عایشه از ایشان می‌پرسیدند ای رسول خدا شما چرا؟ حضرت می‌فرمودند: برادرم یونس (ع) لحظه‌ای از یاد خدا غافل شد سر از شکم ماهی در آورد. پس استغفار، برای طلب رحمت خدا و برای مؤمن همیشه لازم و ضروری است اما توبه، برای گناه است و معمولاً موردی است به طور مثال: کسی غیبت می‌کند سپس توبه می‌کند، بعد از توبه «استغفار» است، یعنی نخست انسان از سمتِ گناه، به سوی خدا باز می‌گردد و عهد می‌بندد که دیگر آن گناه را تکرار نکند؛ بعد از آن طلب مغفرت و بخشش از خداوند را دارد. معمولاً فعل استغفار در توبه مستور و پنهان است. 🌕رحمت خدا لحظه‌اى نيست، بلكه استمرار دارد و داراى آثار وبركات زيادى است. «إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ» (علاوه بر جمله‌ى اسميّه، «رَحِيمٌ» صيغه‌ى مبالغه است) 🌕 خداوند نه تنها توبه‌پذير است، بلكه توبه‌كننده را دوست دارد. «وَدُودٌ» است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۲۲۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ 🔹 لعنت به معنی دوری از رحمت الهی است . منظور از لعنتی که آنها در قیامت به دنبال دارند(آیه ۶۰)، روشن است؛ و مصداق آن عذاب همیشگی است که آنها را فرا می گیرد، اما درباره ی لعنتی که در دنیا به دنبال دارند، چند احتمال داده شده است؛ 1⃣همان عذابی که در دنیا بر آنها نازل شد و آنها را نابود کرد. 2⃣گناهانی که تا پایان دنیا مردم مرتکب می شوند و به حساب آنها نوشته می شو. 3⃣ هرکس که تا پایان دنیا از حال و روز آنها و کفر و لجاجتشان باخبر گردد آنها را لعنت خواهد کرد البته در میان این سه احتمال ، احتمال دوم قوی تر است. @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۲۲۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #هود ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ 🔹#اندکی_تأمل ل
(بهرامپور) 54 - [چیزی‌] جز ‌این‌ نمی‌گوییم‌ ‌که‌ بعضی‌ ‌از‌ خدایان‌ ‌ما ‌به‌ تو آسیب‌ رسانده‌اند ‌گفت‌: ‌من‌ ‌خدا‌ ‌را‌ گواه‌ می‌گیرم‌ و [‌شما‌ نیز] شاهد باشید ‌که‌ ‌من‌ ‌از‌ آنچه‌ شریک‌ ‌او‌ می‌کنید بیزارم‌، 55 - ‌پس‌ همگی‌ [‌در‌ باره] ‌من‌ نیرنگ‌ کنید سپس‌ مهلتم‌ ندهید 56 - بی‌گمان‌، ‌من‌ ‌بر‌ خداوند ‌که‌ پروردگار ‌من‌ و پروردگار شماست‌ توکّل‌ کردم‌ هیچ‌ جنبنده‌ای‌ نیست‌ مگر ‌این‌ ‌که‌ خداوند گیرنده‌ی‌ زمام‌ هستی‌ اوست‌ ‌به‌ راستی‌ پروردگار ‌من‌ ‌بر‌ راه‌ راست‌ ‌است‌ 57 - ‌پس‌ ‌اگر‌ روی‌ بگردانید، ‌به‌ یقین‌ [بدانید] آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌به‌ منظور ‌آن‌ ‌به‌ سوی‌ ‌شما‌ فرستاده‌ شده‌ام‌ ‌به‌ ‌شما‌ رساندم‌ و پروردگار ‌من‌ قومی‌ ‌غیر‌ ‌از‌ ‌شما‌ ‌را‌ جانشین‌ [‌شما‌] خواهد کرد و ‌به‌ ‌او‌ ضرری‌ نتوانید زد بی‌شک‌ پروردگار ‌من‌ حافظ ‌هر‌ چیزی‌ ‌است‌ 58 - و چون‌ فرمان‌ ‌ما ‌در‌ رسید، هود و کسانی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌با‌ ‌او‌ گرویده‌ بودند ‌به‌ رحمتی‌ ‌از‌ جانب‌ ‌خود‌ نجات‌ دادیم‌ و ‌آنها‌ ‌را‌ ‌از‌ عذابی‌ سخت‌ رهانیدیم‌ 59 - و ‌این‌ [قوم‌] عاد بودند ‌که‌ آیات‌ پروردگارشان‌ ‌را‌ انکار کردند و فرستادگانش‌ ‌را‌ نافرمانی‌ نمودند و ‌از‌ فرمان‌ ‌هر‌ جبّار دشمن‌ حق‌ پیروی‌ کردند 60 - و [سر انجام‌] ‌در‌ ‌این‌ دنیا و روز قیامت‌ ‌با‌ لعنت‌ و نفرین‌ بدرقه‌ شدند آگاه‌ باشید ‌که‌ عادیان‌ ‌به‌ پروردگارشان‌ کافر شدند ای‌ طرد و هلاک‌ باد ‌بر‌ عادیان‌، قوم‌ هود 61 - و ‌به‌ سوی‌ [قوم‌] ثمود، برادرشان‌ صالح‌ ‌را‌ [فرستادیم‌] ‌گفت‌: ای‌ قوم‌ ‌من‌! ‌خدا‌ ‌را‌ بپرستید ‌که‌ ‌برای‌ ‌شما‌ هیچ‌ معبودی‌ جز ‌او‌ نیست‌ اوست‌ ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ ‌از‌ زمین‌ پدید آورد و ‌شما‌ ‌را‌ ‌به‌ عمران‌ ‌آن‌ وا داشت‌ ‌پس‌ ‌از‌ ‌او‌ آمرزش‌ بخواهید، آن‌گاه‌ ‌به‌ درگاه‌ ‌او‌ توبه‌ کنید ‌که‌ پروردگار ‌من‌ [‌به‌ ‌شما‌] نزدیک‌ و اجابت‌ کننده‌ ‌است‌ 62 - گفتند: ای‌ صالح‌! ‌به‌ راستی‌ تو پیش‌ ‌از‌ ‌این‌ میان‌ ‌ما مایه امید بودی‌، آیا ‌ما ‌را‌ ‌از‌ پرستش‌ آنچه‌ پدرانمان‌ می‌پرستیدند باز می‌داری‌! و بی‌گمان‌ ‌ما ‌از‌ آنچه‌ تو ‌ما ‌را‌ بدان‌ می‌خوانی‌ سخت‌ دچار شکّیم‌ و [نسبت‌ ‌به‌ ‌آن‌] مردّدیم‌ @qurantehran