🔹 #مناجات_شعبانیه دعای اهل وصال و اهل فراق
🔸شرح فراز بیست و ششم
إِلَهِی إِنْ حَطَّتْنِی الذُّنُوبُ مِنْ مَکَارِمِ لُطْفِکَ فَقَدْ نَبَّهَنِی الْیَقِینُ إِلَى کَرَمِ عَطْفِکَ إِلَهِی إِنْ أَنَامَتْنِی الْغَفْلَهُ عَنِ الاسْتِعْدَادِ لِلِقَائِکَ فَقَدْ نَبَّهَتْنِی الْمَعْرِفَهُ بِکَرَمِ آلائِکَ إِلَهِی إِنْ دَعَانِی إِلَى النَّارِ عَظِیمُ عِقَابِکَ فَقَدْ دَعَانِی إِلَى الْجَنَّهِ جَزِیلُ ثَوَابِکَ.
در این فراز از مناجات شعبانیه امام علی علیه السلام در ضمن مناجات سه راهکار برای بازگشت به آغوش پروردگار و نجات از تباهی معصیت ذکر می کنند که فهم هریک از این سه عامل نیاز به شرح همه جانبه دارد؛
نخستین علت؛ که در این فراز از مناجات شعبانیه امام علی علیه السلام برای نجات از تباهی معصیت و گناه ذکر می کنند ((یقین داشتن به کرم و لطف)) پروردگار است، به این معنا که بنده هر چند به دلیل خواهش های نفسانی و تسویلات شیطانی جرئت و جسارت بر ارتکاب معصیت پیدا می کند و پل های پشت سرش را خراب شده می بیند که فکر می کند راهی برای بازگشت به جانب خدا در پیش رو وجود ندارد، ولی از اینکه با وجود این همه معاصی، حق تعالی راه رحمت واسعه اش را به رویش نبسته، و بنده عاصی را محروم از رزق مادی و معنوی نکرده یقین به این کرم و لطف موجب شده است که خودش را ساقط شده نبیند بلکه به سمت و سوی انابه، توبه، و استغفار روی آورد و به دامن رحمت و کرم الهی برگردد. از همین رو در این فراز اینگونه مناجات می کند: ((اِلهی اِنْ حَطَّتْنیِ الذُّنُوبُ مِنْ مَکارِمِ لُطْفِکَ فَقَدْ نَبَّهَنِی الْیَقینُ اِلی کَرَمِ عَطْفِک: معبودِ من! اگر گناهانم، مرا از اوجِ مکارم لطفت به حضیضِ بی آبروییم فرو افکند، سروش یقین، مرا به کرم عطوفتت، آگهی و نوید می دهد))
دومین علت؛ که برای رهایی از بند گناه و معصیت در این فراز از مناجات شعبانیه آمده است (معرفت به کرم الهی) است، چرا که غفلت و بی توجهی نسبت کرم و نعمت الهی موجب سقوط آدمی در تباهی های معصیت و سرگرم شدن به مظاهر پست دنیوی می شود از همین رو در آیات قرآن کریم غافلین اینگونه توصیف می کند که در اثر غفلت سرگرم مظاهر دنیای زود گذر می شوند، و پست تر از حیوانات می گردند و با دست خود جهنم را برای خود می خرند از همین روست که در آیه (7و8) سوره یونس غافلین اینگونه معرفی شوند:
إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ اطْمَأَنُّوا بِهَا وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ /أُولَئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ :كسانى كه اميد به ديدار ما ندارند و به زندگى دنيا دل خوش كرده و بدان اطمينان يافته اند و كسانى كه از آيات ما غافلند /آنان به [كيفر] آنچه به دست مى آوردند جايگاهشان آتش است
http://eitaa.com/qurantehran
ادامه دارد
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
🔹 #مناجات_شعبانیه دعای اهل وصال و اهل فراق 🔸شرح فراز بیست و ششم إِلَهِی إِنْ حَطَّتْنِی الذُّنُو
🔹 #مناجات_شعبانیه دعای اهل وصال و اهل فراق
🔸ادامه شرح فراز بیست و ششم
و همچنین در آیه (179) سوره (اعراف) بفرماید: ((وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ: و همانا بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفريديم، (كه سرانجامشان به آنجا مىكشد، چرا كه) آنان دلهايى دارند كه با آن حقّ را درك نمىكنند و چشمانى دارند كه با آن نمىبينند و گوشهايى دارند كه با آن نمىشنوند، آنان همچون چهارپايان، بلكه گمراهترند، آنان همان غافلانند)).
ولی شناخت نسبت به بزرگی کرم و نعمت حضرت حق موجب می شود که انسان از خواب غفلت بیدار شود، بلند نظر و بلند طبع گردد و خود را معطل خوشی های کاذب زود گذر دنیا نکند از همین روست که در این فراز از مناجات آمد: ((اِلهی اِنْ اَنامَتْنِی الْغَفْلَةُ عَنِ الْاِسْتِعْدادِ لِلِقائِکَ فَقَدْ نَبَّهَتْنیِ الْمَعْرِفَةُ بِکَرَمِ آلائک.: و معبودِ من! اگر غفلت، مرا از آمادگیِ دیدار تو بازداشت و بخوابِ غرور، مبتلا ساخت، در مقابل، معرفت به نعمت هایِ کرامتت بیدارم نمود.))
سومین علت؛ برای رهایی از غفلت و گذر از تسویلات شیطانی و تمایلات نفسانی نسبت سنجی بین نفع و ضرر است که آدمی را از ارتکاب معصیت باز می دارد، چرا که آدمی با بازگشت به خویشتن خویش، به آسانی می یابد ارتکاب محرمات الهی ممکن است خوشی زود گذر داشته باشد ولی عذاب سخت اخروی و کیفر الهی را به دنبال دارد، ولی عبور از این خوشی و لذت زودگذر نفع عظیم و بهشت جاودانه را به دنبال دارد و این محاسبه که به برکت توفیق الهی نصیب عارف و سالک می گردد خودش را از این خوشی ها و لذت های کاذب محروم می کند تا به بهشت برین دست پیدا کند از همین رو در این فراز از مناجات آمده است: (اِلهی اِنْ دَعانی اِلَی النّارِ عَظیمُ عِقابِکَ فَقَدْ دَعانی اِلَی الْجَنَّةِ جَزیلُ ثَوابِک. معبود من! اگر کیفر عظیم تو، مرا به آتش می خواند، پاداش سرشارت مرا به سوی بهشت فرا می خواند.
http://eitaa.com/qurantehran
ادامه دارد
D1738017T15770234(Web).mp3
9.38M
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "فرصت ماه شعبان، رسیدن به شفاعت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم و اهلبیت علیه السلام"
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۶۰۳ و ۶۰۴ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #کافرون و #نصر و #مسد و #توحید و #فلق و #ناس
━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━
@qurantehran
#ترجمه (بهرامپور)
🌸 سوره مبارکه کافرون🌸
🌺 به نام خداوند بخشنده مهربان 🌺
1 - بگو هان! ای کافران!
2 - من آنچه را که میپرستید، نمیپرستم
3 - و شما [نیز] پرستشگر آنچه میپرستم نیستید
4 - و من [نیز] پرستشگر آنچه [شما] پرستیدهاید نیستم
5 - و نه شما پرستندهی چیزی هستید که [من] میپرستم
6 - شما را دین خودتان و مرا دین خویش
🌸 سوره مبارکه نصر🌸
🌺 به نام خداوند بخشنده مهربان 🌺
1 - آنگاه که یاری خدا و پیروزی فرا رسید
2 - و دیدی که مردم گروه گروه در دین خدا داخل میشوند
3 - پس به ستایش پروردگارت تسبیح گوی و آمرزش خواه که او قطعا توبه پذیر است
🌸 سوره مبارکه مسد🌸
🌺 به نام خداوند بخشنده مهربان 🌺
1 - بریده باد هر دو دست ابو لهب و مرگ بر او
2 - مال و دست آوردش او را بینیاز نکرد
3 - زودا که وارد آتشی شعلهور شود،
4 - و همسر او [نیز]، که بارکش هیزم است،
5 - به گردنش ریسمانی از لیف خرما است
🌸 سوره مبارکه توحید 🌸
🌺 به نام خداوند بخشنده مهربان 🌺
1 - بگو حق این است که خدا یگانه است
2 - خدایی که همه، نیاز بدو برند
3 - نزاده و زاده نشده است
4 - و او را هیچ همتایی نباشد
🌸 سوره مبارکه فلق🌸
🌺 به نام خداوند بخشنده مهربان 🌺
1 - بگو به پروردگار سپیده دم پناه میبرم
2 - از شرّ آنچه آفرید،
3 - و از شرّ شب تار، وقتی که هجوم آورد،
4 - و از شرّ دمندگان در گرهها،
5 - و از شرّ حسود آنگاه که حسد ورزد
🌸 سوره مبارکه ناس🌸
🌺 به نام خداوند بخشنده مهربان 🌺
1 - بگو پناه میبرم به پروردگار مردم
2 - به فرمانروای مردم،
3 - به معبود مردم،
4 - از شرّ وسوسهگر پنهان شونده [و بازگردنده]،
5 - آن که در سینههای مردم وسوسه میکند،
6 - از پریان و آدمیان
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْقائِمُ...
🌱سلام بر تو ای مولایی که تمام حق های بر زمین مانده، قیام تو را انتظار می کشند...
و دل های غمدیده به امید قیام تو می تپند.
تویى بهارِ دلم با تو احْسَنُ الحالَم
بيا بهار شود چهارفصلِ امسالم
بـيـا، مُقَلّبِ قلبم دليل نـوروزم
بـيـا کناره بگیرد بـدي از اقبالم
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 ماه شعبان جدی استغفار کن
🔻جوانیم را در مستی دوری از تو گذراندم...
#تصویری
💎 استاد #پناهیان
@qurantehran
17-6.mp3
2.02M
✨تفکر در کتاب #جهادبانفس
🎤: استاد رضا محمدی
دفتر ۲۶ : آخرین بخش حدیث هفدهم از باب دوم کتاب جهاد با نفس
༅࿇༅༊░⃟༊᭄༊࿐ྀུ༅࿇༅═┅─
✅ و عليك بقراءه القرآن و العمل بما فيه و لزوم فرائضه و شرائعه خلاله و حرامه و امره و نهيه و التهجد به و تلاوته فى ليلك و نهارك فانه عهد من الله تبارك و تعالى الى خلقه فهو واجب على كل مسلم ان ينظر كل يوم فى عهده و لو خمسين آيه و العم ان درجات الجنه على عدد آيات القرآن فاذا كان يوم القيامه يقال لقارى القرآن اقرا و ارق ...
🍃 و بر تو باد كه به خواندن قرآن بپردازى و به آنچه در قرآن است عمل كنى و واجبات و قوانين و حلال و حرام و امر و نهى آن را لازم شمرى و با قرآن به شب زنده دارى بپردازى و در شب و روزت آن را تلاوت كنى زيرا قرآن عهد و پيمانى است از جانب خداى تبارك و تعالى با بندگانش پس بر هر مسلمانى واجب است كه در هر روز نظر به اين پيمان الهى بيفكند اگر چه به پنجاه آيه آن و بدان كه درجات بهشت به عدد آيات قرآن است پس زمانى كه روز قيامت شود به قارى قرآن گفته خواهد شد كه بخوان و بالا رو پس در بهشت بعد از پيامبران و صديقان كسى درجه اش بالاتر از درجه قارى قرآن نيست.
ا༅࿇༅༅࿇༅░⃟░⃟࿇༊᭄༊࿐ྀུ༅═┅─
❗️لطفا با لینک کانال منتشر کنید.
eitaa.com/qurantehran
⇝✿✵•°•❀✵•﷽•✵❀•°•✵✿⇜
💠 #اسـتـغـفــار هفتاد بندی
حضـرت عـلـی عـلیـهالسـلام
💢↶ بـنـــ㊾ـــــد ↷💢
✧✾════✾✰✾════✾✧
【اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ
أَلْبَسَنِی کِبْرَةً وَ انْهِمَاکِی فِیهِ ذِلَّةٌ
أَوْ آیَسَنِی مِنْ وُجُودِ رَحْمَتِکَ
أَوْ قَصَّرَ بِیَ الْیَأْسَ عَنِ الرُّجُوعِ
إِلَى طَاعَتِکَ لِمَعْرِفَتِی بِعَظِیمِ
جُرْمِی وَ سُوءِ ظَنِّی بِنَفْسِی
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَاغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ】
بار خدایا🌷
از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که
لباس تکبر به من پوشانید
و فرو رفتن در آن موجب ذلّت گردید
یا مرا از وجود رحمتت مأیوس گردانید
یا نا امیدی مرا از بازگشت به طاعتت بازداشت
چون به جرم بزرگم آشنا
و نفس خویش بدگمان بودم
پس بر محمد و آلش درود فرست🌷
و اینگونه گناهانم را بیامرز
ای بهترین آمرزندگان ✨
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
🤲🏻 رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ
@qurantehran
🔹 #مناجات_شعبانیه دعای اهل وصال و اهل فراق
🔸 شرح فراز بیست و هفتم
اِلهى فَلَكَ اَسْئَلُ وَ اِلَیْكَ اَبْتَهِلُ وَ اَرْغَبُ وَ اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِمُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَجْعَلَنى مِمَّنْ یُدیمُ ذِكْرَكَ وَ لا یَنْقُضُ عَهْدَكَ وَ لا یَغْفُلُ عَنْ شُكْرِكَ وَلا یَسْتَخِف ذکرک.
در این فراز بیست و هفتم از مناجات شعبانیه امام علی علیه السلام چند تقاضای عرفانی و معنوی خاصی را درضمن مناجات از پیشگاه ذات ربوبیت درخواست میکنند که با شرح همه جانبه است که قابل فهم خواهد بود؛
1- توفیق مداومت در ذکر
هر چند امام العارفین علی علیه السلام در فراز بیستم ((شیدایی)) و ((وله)) در ذکر را از پیشگاه ذات ربوبیت مسئلت کرده بودند، ولی در اینکه در فراز بیست و هفتم با چنین روحانیت و معنویت عرفانی ((اِلهى فَلَكَ اَسْئَلُ وَ اِلَیْكَ اَبْتَهِلُ وَ اَرْغَبُ)) و توسل به صلوات به پیامبر و اهلبیت علیهم السلام ((مداومت در ذکر)) را از حق تعالی درخواست دارند راز و سرش در این است که: ذکر دارای مراتبی است، اولین مرتبه آن را میتوان ذکر لسانی نامید که همان گفتن اذکار مخصوص یا زمزمه قرآن و نامهای پیامبر و امامان، صلوات و... میباشد که این نوع ذکر به گفته بزرگان باید به زبان آشکار شود و حداقل به صورت آهسته صورت گیرد.
پس از مرحله اول که به منزله مقدمه برای مراتب بعدی است، «ذکر قلبی» حائز اهمیت است. در این مرتبه فکر و دل انسان به یاد خداست و آدمی همواره خود را در محضر خدا میبیند و از یاد او غفلت نمیورزد.
مرتبه قلبی ذکر مقدمه است برای مرحله سوم که ذکر عملی است و ذکر عملی آن است که انسان هر کاری را که در صدد انجام آن است به یاد و فرمان خداوند انجام دهد و در این مرتبه با یاد و حضور خداوند از محارم پرهیز کرده و اعمال شایسته، خوب و واجبات دینی را که انجام میدهد، همه مقدمه است که انسان در مقام عمل پیوسته اعمالش را مطابق آنچه خداوند میخواهد انجام دهد. اگر این مراتب ذکر تداوم پیدا کند همانگونه که امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیث در ذیل عبارت «انا جلیس من ذکرنی» آوردهاند: «تذکر آیت و اسما و صفات و یادآوری حق وجمال و جلال او قوت دهد بصیرت را، و دفع حُجُب نماید به قدر قوت تذکر و نورانیت آن، چنانچه تذکر آیت حق و ملکه شدن آن بصیرت باطنی را به قدری قوت دهد که جلوه جمال حق را در آیت مشاهده نماید و تذکر اسماء و صفات موجب شود که حق را در تجلیات اسمائیه و صفاتیه شهود کند و تذکر ذات بی حجاب آیت و اسماء و صفات رفع جمیع حجُب کند و یار بیپرده تجلی نماید.
و آنچه که بعد از تجلی حضرت حق در کوه طور برای موسی بن عمران اتفاق افتاد برای عارف سالک با همین تداوم ذکر واقع خواهد شد.
به دلیل همین اثر معنوی ذکر است که امام علی علیه السلام با معنویت خاصی ((تداوم ذکر)) را اینگونه در این فراز تقاضا می کنند:
اِلهى فَلَكَ اَسْئَلُ وَ اِلَیْكَ اَبْتَهِلُ وَ اَرْغَبُ وَ اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِمُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَجْعَلَنى مِمَّنْ یُدیمُ ذِكْرَكَ: معبود من! فقط از تو مسئلت مىنمایم و تنها به سوىِ تو، ابتهال و زارى و اشتیاق دارم، و از تو مىخواهم كه صلوات و درود بر محمد و آلش فرستى و مرا از آنانى قرار دهى كه همواره به یادِ تواند.
2- وفای به عهد با حق تعالی
از آنجاییکه به حکم آیه 115 سوره(طه): (( وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا:ما، پیشتر، از آدم پیمان گرفتیم، ولى او فراموش كرد و ما در این باره او را صاحب عزم و اراده ندیدیم.)) و همچنین آیات 60،61 سوره (یس): ((أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ/وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ:اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست/ و اينكه مرا بپرستيد اين است راه راست))
یا به دلیل اینکه به صورت فطری خوبی و زشتی را درک میکند و مییابد، و یا در عالم ذر با خدایش عهد و میثاق بسته است آنگونه که احتمال چنین عالمی در روایات آمده است که حق تعالی را بشناسد و باور داشته باشد، و عبادت کند و اطاعت نماید، امام العارفین در این فراز از مناجات از حق تعالی میخواهد که به حق محمد و آل محمد به مناجاتکننده این توفیق و قوت و قدرت روحی را بدهد که؛
اولا؛ به این میثاق و عهد استوار بماند، نقض عهد نکند،
ثانیا؛ از اوامر و نواهی سرپیچی نکند و اطاعت نماید
ثالثا؛ در برابر نعمت های حق تعالی شکرگذار باشد.
از همین رو این چنین مناجات میکند: ((وَ لا یَنْقُضُ عَهْدَكَ وَ لا یَغْفُلُ عَنْ شُكْرِكَ وَ لا یَسْتَخِف ذکرک: و هرگز با تو پیمانشكنى نكنند و از شكر و سپاست لحظهاى غفلت نورزند و هیچگاه فرمانت را سبك نشمرند.
http://eitaa.com/qurantehran
ادامه دارد
🔸پیامبر صلی الله علیه و آله:
در ماه شعبان بسیار بر پیامبرتان و اهلبیتش صلوات بفرستید،
شعبان، ماه شفاعت نام دارد؛
زیرا پیامبرتان شفاعت میکند برای هرکس که در این ماه بر او صلوات بفرستد.
و أَكْثِرُوا فِي شَعْبَانَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى نَبِيِّكُمْ وَ أَهْلِه ... وَ إِنَّمَا سُمِّيَ شَعْبَانُ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ لِأَنَّ رَسُولَكُمْ يَشْفَعُ لِكُلِّ مَنْ يُصَلِّي عَلَيْهِ فِيه
📚النوادر (للاشعری) ص۱۷
📚وسایل الشیعة ج۱۰ ص۵۱۱
#استغفار
1_1542302364.mp3
4.4M
🎙 نکات حاج آقا مجتبی تهرانی درباره وداع با ماه شعبان و ورود به ماه مبارک رمضان
@qurantehran
🔹 #مناجات_شعبانیه دعای اهل وصال و اهل فراق
🔸 شرح فراز بیست و هشتم (آخرین فراز)
🔸اِلهى وَ اِلْحِقْنى بِنُورِ عِزِّكَ الْاَبْهَجِ فَاَكُونَ لَكَ عارِفا وَ عَنْ سِواكَ مُنْحَرِفا وَ مِنْكَ خائفا مُراقِبا یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِكْرامِ وَ صَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِهِ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ وَ سَلَّم تَسْلیما كَثیرا
در فراز پایانی مناجات شعبانیه امام العارفین علی علیه السلام، خواسته بسیار لطیف و زیبای عارفانه را از پیشگاه ذات باریتعالی درخواست مینمایند:
#معرفت_حضوری_و_شهودی
بهطورکلی معرفت به اسماء و صفات ذات باریتعالی دو صورت دارد، و هر کدام از این معرفت آثار و پیآمدهایی به همراه دارد که دیگری ندارد. به همین دلیل است که امام العارفین علی علیه السلام معرفت #شهودی و #حضوری نسبت به اسماء و صفات را درخواست میکنند:
1⃣ معرفت نظری: مقصود از معرفت نظری یا استدلالی آنست که انسان بتواند با آشنایی و شناخت نسبت به نظم و شگفتی های نظام آفرینش، و با برهان فلسفی و کلامی (برهان صدیقین، امکان وجوب، حدوث عالم، برهان فطرت و میثاق) قدرت بر اثبات ذات و صفات خدا داشته باشد. اثر و نتیجه چنین معرفت نظری و استدلالی فربه و چاق شدن عقل و تسیلم نمودن وی به چنین دریافتی از جود حق تعالی است.
2⃣ معرفت شهودی:
معرفت شهودی، قلبی و باطنی آنست که عارف و سالک در پرتو سلوک باطنی، #تهذیب و #تزکیه_نفس خود را به تجرد بودن نزدیک میکند تا سنخیت با حق تعالی که ذات مجرد بی نهایت است پیدا کند تا از نزدیک تماشاگر جمال و جلال الهی باشد، و با تابش انوار الهی بر دل و قلب و روحش خود را مستغرق و فانی و محو در صفات جمال و جلال الهی ببیند، و این نوع از معرفت شهودی تنها نصیب اوحدی از اولیاء الهی می شود.
✅ امام علی علیه السلام چنین معرفتی را شخصا بارها تجربه نمودند، لذا در این فراز در ضمن مناجات، معرفت شهودی را از حق تعالی درخواست مینماید و میفرمایند:
🌸 اِلهى وَ اِلْحِقْنى بِنُورِ عِزِّكَ الْاَبْهَجِ فَاَكُونَ لَكَ عارِفا
معبود من! مرا به نور عزت خود كه از هر چیز مسرت انگیزتر است ملحق فرما، تا به تو عارف گردم
#خوف_از_خداوندمتعال
همچنین از ذات حق تعالی درخواست #خوف می کند. خوف به معنی ترس و وحشت درونی است. از این رو اهرمی درونی برای #ترک_گناه و هرگونه جرم محسوب میشود. مثلا خوف و ترس از قانون، دادگاه، جریمه، زندان و تعزیرات حکومتی باعث میشود که انسان مرتکب جرم نشود، تا مبادا گرفتار این کیفرها گردد. خوف از مردودی در امتحان موجب تلاش بیشتر شخص و قبولی در امتحان میگردد. خوف ازدست رفتن آبرو سبب ترک لغزش و مانع از ارتکاب خلاف میگردد.
☑️ #خوف_از_خدا به معنی ترس از ذات پاک او نیست. بلکه به معنی خوف از قانون و عدالت او است. این خوف نیز از مقایسه اعمال خود با عدل الهی حاصل میشود. بنابراین خوف یک ناراحتی درونی از مجازاتی است که بازدارنده از گناه و ترک اطاعت خدا میباشد.
http://eitaa.com/qurantehran
ادامه دارد
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
🔹 #مناجات_شعبانیه دعای اهل وصال و اهل فراق 🔸 شرح فراز بیست و هشتم (آخرین فراز) 🔸اِلهى وَ اِلْحِقْ
🔹 #مناجات_شعبانیه دعای اهل وصال و اهل فراق
🔸 ادامه شرح فراز بیست و هشتم (آخرین فراز)
✳️ قرآن پیامبران را به عنوان بشیر و نذیر معرفی میکند. یعنی آنها هم انسانها را به رحمت الهی و پاداش های فراوان نوید میدادند، و هم آنها را هشدار داده و از خطر گناه بر حذر میداشتند.
این دو خصلت پیامبران بیانگر آن است که انسان مؤمن باید بین #خوف و #رجا باشد. هم امیدوار به رحمت الهی باشد و هم از مقام الهی بترسد. راه اعتدال همین است و اگر یک طرف را برگزیند و دیگری را رها کند خطرآفرین است.
➖اگر تنها #امیدوار باشد، مغرور شده و به امید وسعت #رحمت الهی، مرتکب هر گناهی میشود.
➖اگر تنها #خائف باشد، کار او به ناامیدی منتهی میشود. و چنین حالتی، انسان را #افسرده می کند.
🍀 امام صادق(ع) فرمود پدرم امام باقر(ع) فرمود:
🌸 إنّهُ لَيس مِن عَبدٍ مؤمنٍ إلاّ و في قَلْبهِ نُورانِ: نورُ خِيفَةٍ و نورُ رَجاءٍ، لَو وُزِنَ هذا لَم يَزِدْ على هذا، و لَو وُزِنَ هذا لَم يَزِدْ على هذا
🍃 هيچ بنده مؤمنى نيست مگر آن كه در دلش دو نور است: نور #ترس و نور #اميد، كه اگر هر يك از آنها را وزن كنى بر ديگرى فزونى نیاید
📚 کافی، ج۲، ص۶۷
این مطلب در قرآن هم ذکر شده آنجا که در آیه نهم سوره زمر می فرماید:
🌺 أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ
🍃آيا (چنين كسى بهتر است يا) آن كس كه در طول شب در حال سجده و قيام به اطاعت مشغول است (و) از آخرت مىترسد و به رحمت پروردگارش اميد دارد؟ بگو: «آيا كسانى كه مىدانند و كسانى كه نمىدانند يكسانند؟» تنها خردمندان متذكّر مىشوند (و پند مىپذيرند.
💠 قرآن کریم در این آیه انسانهای غیر مؤمن و مؤمن را مقایسه میکند، میفرماید که
دسته اول هنگام بلا، خائف میشوند و هنگام نعمت مغرور و از خدا بی خبر میگردند.
و دسته دوم همواره خائف و امیدوار هستند.
این دو دسته هرگز مساوی نیستند، بلکه دسته اول #گمراه و دسته دوم در #راه_هدایت میباشند.
دسته دوم کسانی هستند که: «یحذر الاخره ویرجوا رحمه ربه » از عذاب آخرت #میترسند و به رحمت پروردگار #امیدوارند. چنین خوف و ترسی مانع از ارتکاب گناه و موجب رشد و کمال آدمی و زمینه ساز تقرب انسان به حق تعالی میشود.
از همین رو امام العارفین در این فراز از مناجات #خوف را از خداوند تقاضا میکند و میفرماید:
🌼وَ عَنْ سِواكَ مُنْحَرِفا وَ مِنْكَ خائفا مُراقِبا یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِكْرامِ وَ صَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ رَسُولِهِ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ وَ سَلَّم تَسْلیما كَثیرا
🌱 و از غیر تو روى گردان شوم و فقط از تو ترسان و مراقب باشم، ای صاحب جلال و اکرام
درود و سلام فراوان خدا بر رسول الله و آلِ طاهرینش باشد.
http://eitaa.com/qurantehran