eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش هفتم 🌺🍃بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم🍃🌺 🍃﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (۲)﴾ ⬅️این سوره که شرح حال و است، در مدینه نازل شد و اوضاع منافقان را با تحلیل معنای نفاق بیان کرد. 🔸 این قضیه اختصاصی به هیچ عصر و مصری ندارد و با آن دو اصل قرآنی هماهنگ است: یکی کلّی و دیگری همیشگی؛ یعنی قرآن کریم که کلّی است و دائم است، همگانی و همیشگی است، برای اینکه در هر عصری، این غدّه بدخیم هست. ✅ فرمود اینها کسانی‌ هستند که سوگندشان را سپر قرار دادند: ﴿فَصَدُّوا﴾، فرمود: ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا﴾، ظاهرش این است که این «صدّ عن سبیل الله» به منزله جنگ با نظام دینی است، اوّلاً؛ و جنگ سلاح می‌خواهد، ثانیاٌ؛ اینها خود را مسلّح کردند به دروغ و ساختگی، ثالثاٌ؛ وارد میدان نبرد شدند، رابعاً. یعنی سپر گرفتند و به میدان جنگ آمدند. ❗️نفرمود «صدّوا عن سبیل الله و اتخذوا ایمانهم جُنّة» که دو امر باشد در کنار هم بدون ترتّب. فرمود اینها سپر به دست وارد میدان شدند: ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾؛ معلوم می‌شود که قصد جنگ دارند و می‌دانند که طرف مقابل حمله می‌کند؛ لذا با سپر وارد شدند. ﴿فَصَدُّوا﴾؛ یعنی آمدند به میدان دین که جلوی دین را بگیرند. اگر می‌فرمود «اتخذوا أیمانهم جُنّة و صدوا»، ترتّب استفاده نمی‌شد؛ اما با «فاء» تفریع که فرمود: ﴿فَصَدُّوا﴾، معلوم می‌شود که اوّل خود را مسلّح کردند به سلاح نفاق و کفر، بعد وارد مبارزه با دین شدند که ﴿یُحَارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ﴾، با تبلیغشان و با عملشان علیه دین دارند کار می‌کنند، ﴿فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ﴾. 🔹 البته مستحضرید که هر گناهی که انسان به وسیله ابلیس جنّی یا شیاطین الانس انجام می‌دهد، تیری است که به هر حال به مؤمنین می‌زند. این بیانی که حضرت فرمود: «النَّظْرَةُ سَهْمٌ‏ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیس‏»؛ اینها به عنوان تمثیل است نه تعیین؛ یعنی تنها نگاه به نامحرم تیر نیست، هر گناهی به هر حال تیر است.  « سَهْمٌ‏ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیس‏»، « سهم من سهام ابلیس»، « سهم من سهام ابلیس» و سایر گناهان. 👈 پس به عنوان است، برای مصونیت از تیر مقابل، سپر به دست آمدند و آن این است که ما نبودیم، ما قصدی نداشتیم، ما قصدمان خلاف نبود و اینها. ❌ پس اینها هستند؛ منتها محاربه اینها مرموز است؛ لذا می‌فرماید ، برای اینکه اینها با لباس دین، با لباس نفاق سقیفه درست کردند، با لباس نفاق علیه پیغمبر تلاش و کوشش کردند.  ادامه دارد... @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺ادامه 👆👆 بخش هفتم 🔹 بنابراین﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾، معلوم می‌شود که قصد جنگ دارند. کسی که سپر به دست است یعنی چه؟ یعنی با تیر آمده حمله کند و از تیر طرف مقابل مصون بماند؛ لذا فرمود با این سلاح وارد صحنه شدند، شروع کردند به ،! ❗️ تیراندازی آنها چیست؟ 👈 جلوی راه خدا را گرفتند، ﴿فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ﴾. صَدّ اینها گاهی تبلیغی است، گاهی ترویج باطل است و مانند آن. 🔸اینها گرچه ظاهراً حرف اسلام را می‌زنند، واقعاً هستند. ⬅️ یک کافر تمام هستی را بین میلاد و مرگ می‌داند؛ یعنی انسان به دنیا می‌آید، کسی او را به دنیا نیاورد. می‌میرد، کسی از او سؤال نمی‌کند. تمام حدود جهان‌بینی او بین میلاد و مرگ است، ﴿إِنْ هِیَ إِلاّ حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَ نَحْیَا﴾. لذا تمام آنچه از معارف الهی سخن به میان می‌آورد، آن را جنون و سفه می‌داند. ـ معاذالله ـ پیغمبر (صلّی الله  علیه و آله و سلّم) را به جنون متهم می‌کند. ایمان را از سفاهت می‌داند. مؤمنین را سفهاء تلقی می‌کنند و می‌گویند: ﴿أَ نُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ﴾، را غرامت می‌دانند، «فی سبیل الله» را تهلکه می‌دانند، خودزنی می‌دانند. همه این حرف‌ها را قرآن کریم نقل کرده است. ❌می گفتند که ﴿وَ مِنَ الأعْرَابِ مَن یَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ مَغْرَماً﴾، می گفتند: ﴿لاَ تُنفِقُوا عَلَی مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّی یَنفَضُّوا﴾، مسلمان‌ها را تحریم کنید تا دست از اسلام بردارند، یعنی همین! اینکه می‌گفتند که ما از جهاد خبر نداریم اینها که می‌رفتند جهاد می‌کنند، القای در تهلکه است، یعنی همین! آن وقت قرآن آمده حکمت یاد داد و به صورت قانون اساسی کلّی گفت، بعد آن را تشریح کرد در سایه مثال‌ها. اینکه فرمود: ﴿یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ﴾، در سوره مبارکه «لقمان» حکمت را مشخص کرد. فرمود انسان باید بداند که هر کاری که می‌کند چه بد و چه خوب، بالاصالة درباه خودش می‌کند و بالتبع به غیر می‌رسد. هیچ ممکن نیست که انسان بتواند به غیر برساند یا به غیر برساند. این حرف، حرف شنیدنی است فقط از وحی. هیچ ممکن نیست! ❌ امکان ندارد که کسی به دیگری خیر برساند. هیچ ممکن نیست کسی به دیگری برساند «الا بالعرض»، یعنی چه؟ ✅ یعنی هر کار خیری که انسان انجام می‌دهد، نود درصد یا ۹۵ درصد برای خودش است، سایه این کار خیر به دیگری می‌رسد؛ مثل اینکه کسی در خانه خودش یک درخت میوه‌ای غرس بکند، هر روز آبیاری بکند، برای او، برای او، برای او، سبز برای او، گاهی نسیمی می‌وزد این درخت را، بوی میوه را به شامه رهگذر می‌رساند، همین! ⬅️ این شخص نسبت به دیگری چه کار خیری کرد؟ فقط پنج درصد. آن پنج درصد را هم خودش هم می‌برد. پنج درصدِ این درختکاری در منزل به دیگری می‌رسد و اگر ـ خدای ناکرده ـ کنیفی در همین منزل حفر بکند، تمام بوی بدش دامنگیر او و عائله او می‌شود. گاهی هم که باد بزند ممکن است رهگذر را برنجاند. این یک اصل قرآنی است. ادامه دارد... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 برای بهترین و نورانی‌ترین هفتۀ عمرتان کم نگذارید! استاد ✍ چیزی به بسته شدن درهای رحمت الهی در ماه رمضان و باز شدن غل و زنجیر از دست و پای شیاطین باقی نمانده، ... https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿✵•°•❀✵•﷽•✵❀•°•✵✿⇜             💠 هفتاد بندی           حضـرت عـلـی عـلیـه‌السـلام           💢↶ بـنـــ⓪⑦ـــــد ↷💢 ✧✾════✾✰✾════✾✧ 《اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ جَرَى بِهِ عِلْمُکَ فِیَّ وَ عَلَیَّ إِلَى آخِرِ عُمُرِی بِجَمِیعِ ذُنُوبِی لِأَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا وَ عَمْدِهَا وَ خَطَائِهَا وَ قَلِیلِهَا وَ کَثِیرِهَا وَ دَقِیقِهَا وَ جَلِیلِهَا وَ قَدِیمِهَا وَ حَدِیثِهَا‌ وَ سِرِّهَا وَ عَلَانِیَتِهَا وَ جَمِیعِ مَا أَنَا مُذْنِبُهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ وَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَلِی جَمِیعَ مَا أَحْصَیْتَ مِنْ مَظَالِمِ الْعِبَادِ قِبَلِی فَإِنَّ لِعِبَادِکَ عَلَیَّ حُقُوقاً أَنَا مُرْتَهَنٌ بِهَا تَغْفِرُهَا لِی کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین》 بار خدایا 🌷 از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که در علم تو درباره من و علیه من تا آخر عمرم ثبت گردیده همه گناهانم از اول و آخرش و عمدی و سهوی و کم و زیاد ظریف و باریک و یا جلیل و بزرگش قدیم و جدیدش، پنهان و آشکارش و همه آن گناهانی که من مرتکب آن می‌شوم و به سوی تو توبه می‌کنم و می‌خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و همه مظالم بندگان را که بر ذمه من آمده و تو آنها را به شماره آورده‌ای ببخشی زیرا بندگانت برگردنم حقوقی دارند که من در گرو آنها هستم پس هرگونه و هر زمان که خواستی آنها را بیامرز ای مهربان‌ترین مهربانان پس بر محمد و آلش درود فرست🌷 و اینگونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان✨ ◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️ 🤲🏻 رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ @qurantehran
nokatejoze 28.mp3
17M
❗️نکاتی پیرامون سوره مبارکه (تدبر در سور مسبحات) 🎤: خانم http://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
97-03-10(mirbagheri) 1 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 1 1.mp3
2.46M
💠 شرح 🎤: استاد سید مهدی میرباقری 📌🌙 انس با دعای افتتاح در ، سفارش امام زمان است برای این شب‌ها. امام زمان فرمودند: دعای افتتاح را در تمام شب‌های ماه رمضان بخوانید، زیرا فرشتگان به آن گوش می‌دهند. https://eitaa.com/qurantehran
97-03-10(mirbagheri) 1 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 2 قسمت 1 1.mp3
3.07M
💠 شرح 🎤: استاد سید مهدی میرباقری 📌🌙 انس با دعای افتتاح در ، سفارش امام زمان است برای این شب‌ها. امام زمان فرمودند: دعای افتتاح را در تمام شب‌های ماه رمضان بخوانید، زیرا فرشتگان به آن گوش می‌دهند. https://eitaa.com/qurantehran
🌸امام صادق علیه السلام فرمودند: 🍃 در هرشب دهه آخر ماه مبارک رمضان چنین بخوانید [و از خداوند آمرزش همه گناهان را تا پایان این ایام مبارک بخواهید]: «أَعُوذُ بِجَلَالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ لَکَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ.» 📙 الکافی، ج‏۴ ، ص: ۱۶۰ ✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: ✨ مگر می‌شود ما خدا را بخواهیم و او ما را رها کند و به خود راهنمایی نکند؟! 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص۴٧ http://eitaa.com/qurantehran
15.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️او ڪنارت هست... حتی اگر همه رهایت ڪردند! ✅ در این چند روز پایانی دست توسل به دامان صاحب الزمان (عج) بزنیم و از مولایمان بخواهیم برای ما پدری کرده و برایمان طلب آمرزش نماید تا به دعای مستجاب حضرتش از مواهب بخشش و مغفرت الهی بهره‌مند گردیم. 🔵 امام علی علیه السلام : 🌕 علَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَيُدْفَعُ بِهِ عَنْكُمُ الْبَلَاءُ وَ أَمَّا الِاسْتِغْفَارُ فَيَمْحَى ذُنُوبَكُم‏ 🔹 در ماه رمضان بسیار استغفار و دعا کنید؛ چراکه دعا بلا را از شما دور می کند و گناهان شما را پاک می کند. 📚 الکافی، ج۴، ص۸۸ http://eitaa.com/qurantehran