جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد» 📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹ 🌿 ولَقَدْ هَم
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «عبدالباسط محمد عبدالصمد»
📖 سوره مبارکه یوسف آیات ۲۴ تا ۲۹
🌿 واسْتَبَقَا الْبَابَ
🔹 از ابتدای این آیه، استاد عبدالباسط از قرائت نافع به روایت ورش عدول و روایت حفص از عاصم (طریق شاطبیه) را آغاز میکند
🔸 این دو فراز در مقام رست اجرا شده است
🌿 وقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٢٥﴾ قالَ هِيَ رَاوَدَتْنِي عَنْ نَفْسِي
📌 یک فراز اعجابانگیز ۴۸ثانیهای از استاد عبدالباسط در مقام چهارگاه!
🌿 وشَهِدَ شَاهِدٌ مِنْ أَهْلِهَا إِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﴿٢٦﴾ وإِنْ كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ فَكَذَبَتْ وَهُوَ مِنَ الصَّادِقِينَ ﴿٢٧﴾
🖌 ادامه مقام چهارگاه و روایت حفص از عاصم
🌿 فلَمَّا رَأَىٰ قَمِيصَهُ قُدَّ مِنْ دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ ۖ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ
🔸 ادامه مقام چهارگاه و استفاده از روش «جمع به حرف» در قرائت وجوه مختلف کلمه «رَأَىٰ»
❓ در این آیه استاد عبدالباسط در مجموع چند روایت از بیست روایت ممکن را اجرا نمودهاند؟
#تحلیل
#عبدالباسط
#یوسف
#صوتولحن
#چهارگاه
#رست
#قرائات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
46.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات انتهایی سوره مبارکه فجر با صدای اساتید برجسته عالم قرائت
🖤 تقدیم به محضر حضرت روحالله 🇮🇷
📖 سوره مبارکه فجر آیات ۲۷ تا ۳۰
🌿 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾
ای روح آرامیافته!
🌿 ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾
به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو
🌿 فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾
پس در میان بندگانم درآی
🌿 وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
و در بهشتم وارد شو
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت شانزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه ز
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هفدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت»:
🖌 بنا بر عقیده پیشینیان دانش تجوید، «طاء» داراى صفات «جهر» و «اطباق» است، در حالى كه «تاء» صفات «همس» و «انفتاح» دارد و اینها به ترتيب مقابل يكديگرند
📌 اما در تجوید و آواشناسی جدید، برخی از صاحبنظران حرف «ط» را جزو حروف «مهموسه» قلمداد کردهاند! و بنابراین:
🔹 «تنها تفاوت در شكل قرار گرفتن زبان هنگام اداى اين دو حرف است كه در «ط» به شكل مقعّر درمىآيد ...» و این قول از «دکتر ابراهیم انیس» دانشمند و زبانشناس معاصر مصری نقل شده است
❗️ چند نکته:
1️⃣ همانگونه که پیش از این و در بیان اختلافات در نحوه تلفظ صحیح حرف «ض» بیان گردید، به عقیده برخی از صاحبنظران:
♻️ بهتر است قاريان قرآن حروف را آنگونه كه قدما توصيف نمودهاند ادا كنند
📝 زيرا ملاك ادای حروف، تلفظى است كه فصيحتر یا بهعبارتى به تلفظ اصيل نزديكتر باشد
🖊 و اين مهم با به کار بستن تعريف قدما از مخارج حروف و چگونگى توليد آن مُيَسَّر است
2️⃣ گروهی حرف «ط» را محکمترین و قویترین حرف دانستهاند:
❇️ وأقوى الحروف على الإطلاق «الطاء المهملة» وذلك لأنه 👈 اجتمع فيها ستّ صفات قوية وليس فيها من الصفات الضعيفة شيء!
🖌 که این عبارت به صراحت با مهموس بودن حرف «ط» در تنافی است
🔹 ادامه دارد ...
📚 برگرفته از:
▪️ «پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی
▪️ «قواعد التجويد علی روايه حفص ...» اثر عبدالعزيز القارئ
▪️ «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#عبدالعزیزالقارئ
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت ششم - ابتدای مغیّر معنا و وصل مغیّر معنا در فواصل آیات
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#مغیّرمغنا
#قبیح
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی» 📖 سوره مبارکه «ق» آیات ۳۸ تا آخر و «رحمان» آیات ۱ تا ۵
🔉 تلاوت زیبا با صدای استاد «محمدصدیق منشاوی»
📖 سور مبارکه «ق» آیات ۳۸ تا آخر و «رحمان» آیات ۱ تا ۵
🌿 ولَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ ﴿٣٨﴾ فاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ
🎼 مقام صبا
📝 قرائت حمزه به روایت خلف
🌿 وسَبِّـحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ ﴿٣٩﴾ ومِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ ﴿٤٠﴾
🎼 انتقال به رست به صورت همپایه
📝 این فراز به دلیل «إدْبَار» (به کسر همزه) یکی از قرائات نافع، ابوجعفر یا خلف میتواند باشد
🌿 واسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ﴿٤١﴾
🌿 يوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ ﴿٤٢﴾
🎼 راستنوا
📝 بر اساس متن شاطبیه: به دلیل عدم غنه در ادغام «قَرِيبٍ يَوْمَ» قطعا روایت خلف از حمزه
🌿 إنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ ﴿٤٣﴾
🎼 ادامه رست
📝 به قرائت عاصم و اکثر قراء (به جز سوسی از ابوعمرو)
🌿 يوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ۚ ذَٰلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ ﴿٤٤﴾
🎼 ادامه رست
📝 با توجه به «تَشَّقَّقُ» (به تشدید شین) میتواند یکی از قرائات یعقوب، ابنعامر یا نافع به روایت قالون باشد (که قاعدتا مقصود استاد مورد آخر باید باشد)
❓ چرا روایت ورش از نافع نیست؟
🌿 نحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ۖ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ ﴿٤٥﴾
🎼 دو فراز نخست، ادامه رست
🎼 فراز سوم، انتقال به بیات یک درجه بالاتر
📝 ادامه روایت قالون (که البته میتواند قرائت عاصم یا ... هم باشد)
❓ فراز آخر (بر اساس متن شاطبیه) به کدام روایات صحیح است؟
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#منشاوی
#قاف
#رحمان
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «العیون الکوشی» به روایت ورش از نافع 📖 سوره مبارکه نازعات آیات ۱۵ تا ۴۱ ❓ ایر
🔉 تلاوت ترتیل با صدای «العیون الکوشی» به روایت ورش از نافع
📖 سوره مبارکه نازعات آیات ۱۵ تا ۴۱
❓ اختلافات در فرشالحروف
▪️ طوًى (ورش در وقف و وصل بدون تنوین خوانده است)
▪️ تزَكَّىٰ (ورش به تشدید ز خوانده است)
❓ اصول قرائی
🟩 تقلیل (بلاخلاف)
▪️ موسَىٰ
▪️ طوًى
▪️ طغَىٰ
▪️ تزَكَّىٰ
▪️ فتَخْشَىٰ
▪️ فأَرَاهُ
▪️ الْكُبْرَىٰ
▪️ عصَىٰ
▪️ يسْعَىٰ
▪️ فنَادَىٰ
▪️ الْأَعْلَىٰ
▪️ الْأُولَىٰ
▪️ يخْشَىٰ
▪️ سعَىٰ
▪️ يرَىٰ
▪️ طغَىٰ
▪️ الدُّنْيَا
▪️ الْمَأْوَىٰ
▪️ الْهَوَىٰ
🟪 تقلیل (بخلف عنه)
🔸 أتَاكَ
🔸 نادَاهُ
🔸 بنَاهَا
🔸 ضحَاهَا
🔸 فسَوَّاهَا
🔸دحَاهَا
🔸مرْعَاهَا
🔸 أرْسَاهَا
🟦 مد بدل
📍 الْآيَةَ
📍 الْآخِرَةِ
📍 الْأُولَىٰ
📍 آثَرَ
🟧 نقل و حذف
🔹 هلْ أَتَاكَ
🔹 فأَرَاهُ الْآيَةَ
🔹 ربُّكُمُ الْأَعْلَىٰ
🔹 نكَالَ الْآخِرَةِ وَالْأُولَىٰ
🔹 خلْقًا أَمِ السَّمَاءُ
🔹 والْأَرْضَ
🔹 يتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ
⬛️ همزه مزدوج
🖌 أأَنْتُمْ
🟩 ترقیق راء (به جز تقلیل)
📌 الْآخِرَةِ
📌 لعِبْرَةً
🟨 صله میم جمع
🖊 أأَنْتُمْ أَشَدُّ
#تحلیل
#قرائات
#ورش
#الکوشی
#نازعات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هفدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه زبا
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت هجدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تيغه زبان و پايه دندانهاى پیشین (ثنایا) بالا ۳ حرف «د، ت، ط» تولید میشود
❇️ ادامه تفاوت میان تلفظ «ط» و «ت»
❗️ چند نکته
3️⃣ تفاوت «ط» مجهور با مهموس
🟦 با دقت در شیوه تلفظ حرف «ط» در قرائت قراء مصری و غیرمصری متوجه نکته جالبی میشویم:
🖌 میزان صفت جهر در بین قاریان مختلف، متفاوت است
🖊 عموما قراء مصری حرف «ط» را با جهر کمتر و شدت بیشتر و قراء حجازی و خلیجی با جهر بیشتر و شدت کمتر تلفظ میکنند
📍 هر اندازه جهر در تلفظ حرف «ط» بیشتر باشد گویی صدای آن به «د» نزدیک میشود و هر اندازه کمتر باشد به حرف «ت» شباهت پیدا میکند
🔸 گویی حرف«ط» مخلوطی از «د» و «ت» را در خود دارد و البته به همراه استعلاء و اطباق
👈 به عنوان نمونه برای بیشترین مقدار صفت جهر می توان به تلفظ حرف «ط» در ترتیل «سعد الغامدی» و برای کمترین جهر میتون به قرائت استاد «راغب مصطفی غلوش» مراجعه نمود
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت نخست
🟦 معرفی
🔸 «حمزةبنحبیبزیّات» از قراء کوفی و راویان او «خلفبنهشامالبزارالبغدادى» و «خلادبنخالدصوفى» که روایت خلف مشهورتر و محبوبتر است
🔹 حمزه در میان قراء عشره به لحاظ سکت، ضم هاء ضمیر جمع مذکر و تخفیف همزه در موقوفعلیه متمایز میباشد
📌 خلف -راوی نخست حمزه- ویژگی دیگری نیز دارد:
🖌 خلف در جمع قراء عشره به عنوان دهمین قاری شناخته میشود و به خلفالعاشر مشهور است
👈 یعنی علاوه بر روایت از قرائت حمزه کوفی، خود او نیز در قرائات صاحبنظر بوده و در جمع قراء عشره جای گرفته است
#قرائات
#حمزه
#خلف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال
▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت
🤲 تقدیم به روح عرشی امیرالمؤمنین(ع)
📖 سوره مبارکه مائده آیه 55
🌿إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾
🔸 ولیّ شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی که همواره نماز را برپا میدارند و در حالی که در رکوعند زکات میدهند
📖 سوره مبارکه مائده آیه 67
🌿يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾
🔸 ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرساندهای و خدا تو را از گزند مردم نگه میدارد. خدا گروه کافران را هدایت نمیکند
📖 سوره مبارکه مائده آیه 3
🌿 ... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ ...﴿٣﴾
🔸 امروز کفرپیشگان از دین شما ناامید شدهاند بنابراین از آنان مترسید و از من بترسید. امروز دینتان را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را برایتان به عنوان دین پسندیدم
✅ حقّاً عجب سورهای است این مائده
#تحلیل
#محمدرفعت
#علیالبنّاء
#مصطفیاسماعیل
#مائده
#آیهولایت
#آیهتبلیغ
#آیهاکمال
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜 قراء عشره لفظ «كُفُوًا» در سوره اخلاص را چگونه خواندهاند؟
📖 سوره مبارکه توحید آیه ۴
🌿 وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾
🔸 و هیچکس [در ذات و صفات] همانند و همتا و شبیه او نیست
❓ بنابراین، آیه آخر سوره اخلاص (در صورت وقف بر انتهای آیه و بر اساس شاطبیّه و دُرّه) در مجموع به چند وجه خوانده شده است؟
#قرائات
#کفوا
#اخلاص
#توحید
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
🎤 جلسه تخصصی قرائت 🎧
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن 🎗
🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن
🖋 نکات ظریف تجویدی
🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری
🚦نکتههای وقف و ابتدا
📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات)
💬 و ...
📣 جلسه تخصصی قرائت قرآن کریم
╭═════.✨.═════╮
🎗 🆔 @QuranYasinGroup 🎗
╰═════.✨.═════╯
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت دوم
✅ در این مبحث به آموزش اصول قرائی حمزه به روایت خلف خواهیم پرداخت و یادگیری و حفظ نمودن موارد اختلاف در فروع قرائی (فرشالحروف) را بر عهده متعلّم میگذاریم
🟡 بسمله:
1️⃣ در ابتدای سوره
🔹 خلف (همانند تمام راویان بیستگانه) در ابتدای تمامی سور به جز «توبه» ذکر بسمله را لازم دانسته است
2️⃣ در وصل دو سوره
🔸 خلف (همانند خلاد) دو سوره را فقط بدون بسمله وصل نموده است
3⃣ در وصل سور «زهر»
🖌 خلف (همانند خلاد) وصل بین سور مدّثّر و قیامه، انفطار و مطفّفین، فجر و بلد و همچنین عصر و همزه را با سکت و بدون بسمله از حمزه روایت کرده است
💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️
#قرائات
#خلف
#بسمله
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت هفتم - وقف ناقص (نامناسب)
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#ناقص
#نامناسب
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صوت دلربای استاد محمدصدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه فاتحه و آیات ابتدایی و انتهایی بقره
🤲 تقدیم به روح عرشی شهیدان کربلا
🌿 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾
🔹 ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است
🌿 الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾
بخشنده و بخشایشگر است
🌿 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾
مالک روز جزاست
🌿 إيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾
تنها تو را میپرستیم وتنها از تو کمک میخواهیم
🌿 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾
ما را به راه راست هدایت فرما
🌿 صرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧﴾
راه کسانی که به آنان نعمت عطا نمودی، آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراهند
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#تجوید
#منشاوی
#فاتحه
#بقره
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال ▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت 🤲 تقدیم به روح
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال
▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت
📖 سوره مبارکه مائده آیه ۵۵
🔈 با صدای استاد مصطفی اسماعیل
🌿إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾
🎼 مقام: صبا
📣 محدوده صوتی: درجه ششم دیوان ماقبل اساسی تا درجه پنجم دیوان اساسی
📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (جمع طرق)
📖 سوره مبارکه مائده آیه ۶۷
🔈 با صدای استاد محمد رفعت
🌿يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾
🎼 مقام: نهاوند
📣 محدوده صوتی: درجه چهارم دیوان ماقبل اساسی تا درجه هفتم دیوان اساسی
📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (غیرشاطبیه)
📖 سوره مبارکه مائده آیه ۳
🔈 با صدای استاد محمودعلی البنّاء
🌿 ... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ ...﴿٣﴾
🎼 مقام: حجاز
📣 محدوده صوتی: درجه هفتم دیوان ماقبل اساسی تا درجه پنجم دیوان اساسی
📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (جمع طرق)
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#محمدرفعت
#علیالبنّاء
#مصطفیاسماعیل
#مائده
#آیهولایت
#آیهتبلیغ
#آیهاکمال
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هجدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه زبا
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت نوزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تیغه زبان با دندانهاى ثناياى پايين، حروف «س»، «ص» و «ز» ادا مىشود
❇️ حروف سین، صاد و زای را «اسَلی» مینامند
👈 اسَل به معنای هر چیز تیز و باریک است و اشاره به تیغه زبان دارد
▫️ دندانهای پایین به دندانهای بالا نزدیک میشود
▫️ تيغه زبان در محل پايه دندانهاى ثناياى پایین قرار مىگيرد
▫️ كنارههاى زبان به ديواره دندانهاى كنارى بالا مىچسبد، طورى كه امكان خروج هوا از دو طرف زبان وجود ندارد
▫️ نرمكام به بالا كشيده مىشود و راه عبور هوا را از بينى مىبندد
▫️ میان سر زبان و لثه دندانهای پیشین بالا مجرایی تنگ ایجاد میشود
▫️ فشار هوا و سایش آن هنگام عبور از این گذرگاه تنگ بين زبان و لثه بالا موجب میشود سه حرف ياد شده به حالت «صفیر» ادا گردد
🔹 ادامه دارد ...
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#اسلی
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت سوم
🟡 مدود:
❇️ انواع مد در قرائت حمزه به روایت خلف و میزان کشش هریک
1️⃣ مد منفصل:
🔹 خلف (همانند خلاد) مدهای منفصل را به طول از حمزه روایت کرده است
2️⃣ مد متصل:
🖊 حمزه (خلف و خلاد) مدهای متصل را به طول خوانده است
👈 از میان روایات بیستگانه مد منفصل و متصل تنها در قرائت حمزه و روایت ورش به اشباع کشیده میشود
3️⃣ مد لازم:
🔸 تمامی روایات بیستگانه مد لازم را به اشباع آوردهاند
4️⃣ مد سکون عارضی:
🖌 مد عارضی در تمامی روایات بیستگانه به ۳ وجه قصر، توسط و اشباع جایز شمرده شده است
5️⃣ مد لین عارضی:
▪️ همانند مورد قبلی
6️⃣ مد بدل:
🔺 مخصوص ورش (در قرائت حمزه و سایر قرائات به قصر آمده است)
7️⃣ مد لین:
📌 همانند قبلی
💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️
#قرائات
#خلف
#مد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صوت دلربای استاد محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه فاتحه و آیات ابتدایی و انتهایی بقره
🔉 تلاوت زیبا با صوت دلربای استاد محمدصدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه فاتحه و آیات ابتدایی و انتهایی بقره
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾
🎼 مقام
📌 رست
📣 محدوده صوتی
⬆️ بالاترین درجه: در فراز نخست، درجه پنجم دیوان اساسی
⬇️ پایینترین درجه: در فراز دوم، قرار رست
↕️ در مجموع ۱۲ درجه
📜 قرائت
🖌 با توجه به عبارت «مَلِکِ» این فراز به یکی از قرائات نافع، حمزه، ابنعامر، ابنکثیر یا ابوجعفر میباشد
🌿 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ
🎼 مقام
📌 سگاه (عراق) که نسبت به مقام پیشین ۲ درجه بالاتر است (قرار سگاه روی درجه سوم رست)
📣 محدوده صوتی
⬆️ بالاترین درجه: در عبارت «الرَّحیم» درجه سوم دیوان اساسی
⬇️ پایینترین درجه: در انتهای فراز، قرار سگاه
↕️ در مجموع ۱۰ درجه
📜 قرائت
❇️ با توجه به ادغام کبیر در «الرَّحیم مَّلِکِ» این فراز به قرائت ابوعمرو به روایت سوسی خوانده شده است
🌿 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾
🎼 مقام
🔹 بیات که قرار آن روی درجه سوم سگاه قرار دارد
📣 محدوده صوتی
↕️ درجات ۱ تا ۵ بیات
📜 قرائت
🖊 جمع قرائات (در این آیه اختلافی نیست)
🌿 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ
🎼 مقام
🔹 رست که استاد به صورت همپایه با بیات اجرا نمودهاند
📣 محدوده صوتی
↕️ درجات ۱ تا ۵ رست
📜 قرائت
🖊 در این فراز عبارات «صراط»، «الصّراط» و «علیهم» محل اختلاف است
👈 استاد این فراز را به قرائت عاصم خواندهاند و البته قرائت نافع، کسایی، ابنعامر، ابوعمرو و خلفالعاشر نیز تفاوتی با عاصم ندارد
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#تجوید
#منشاوی
#فاتحه
#بقره
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟
🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است
🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوة» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزهكاریهاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزهكاریها كه به صفات حروف برمىگردد، از قبيل «شدّت و رخوت» و «تفخيم و ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...»
🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمیدانند
☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است:
1⃣ جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است
🖌 به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است
2⃣ عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزهكاریهاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند بهجاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديدهتر است
#تجوید
#تجویدالصلوة
#احکام
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت هشتم - وقف و ابتدای نامناسب (ناقص) - تعسف
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#نامناسب
#ناقص
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 اجرای فاخر گروه «یس» شهرستان بهشهر
🏴 به مناسبت اربعین حسینی
📝 شعر: مرتضی حیدری آلکثیر
🎶 ملودی: سیدعبدالوحید موسوی
🎼 تنظیم: مجتبی یوسفی
🎚 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی
🎥 کارگردان: حر قلیزاده
🎬 تدوین: علی علیزاده
📌 کاری از مرکز آفرینشهای هنری بسیج مازندران و مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر
#تواشیح
#گروهیس
#اربعین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت نخست: شناخت فاکتورهای صدا (وسعت صوت)
📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندیها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد
🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ...
#صوتولحن
#وسعتصوت
#انعطافصوت
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
31.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت دوم: شناخت فاکتورهای صدا (انعطاف صوت)
📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندیها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد
🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ...
#صوتولحن
#وسعتصوت
#انعطافصوت
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت نوزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبا
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تیغه زبان با دندانهاى ثناياى پايين، حروف «س»، «ص» و «ز» ادا مىشود
❇️ تفاوت «س» با «ز»
▫️ در تلفظ «زای» به خلاف «سین» تارهای صوتی مرتعش میشود (صفت جهر)
▫️ هنگام ادای حرف «ز» ربان اندکی به اهتزاز در میآید و صدایی شبیه صدای زنبور ایجاد میشود
❌ نگارنده با مورد اخیر موافق نمیباشد (صدای مذکور ناشی از ارتعاش تارهای صوتی است و نه لرزش زبان!)
❇️ تفاوت «س» با «ص»
▫️ در تلفظ «ص» انتهای زبان کمی به عقب و به سوی انتهای سقف دهان بالا میرود
▫️ همچنین جلوی زبان به لثه بالا نزدیک و گودی میان زبان (تقعّر) پدید میآید (صفت اطباق)
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#اسلی
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 چند فراز زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷
🌿 ولَقَدْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ يَبَسًا لَا تَخَافُ دَرَكًا وَلَا تَخْشَىٰ ﴿٧٧﴾
🔹 و به موسی وحی کردیم که بندگانم را شبانه [از مصر] حرکت بده و برای آنان راهی خشک در دریا قرار ده که [در آن موقعیت] نه از رسیدن فرعونیان بترسی و نه از غرق شدن بهراسی
۩ سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷
🌿 أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ ﴿٦﴾
🔹 آیا با تأمل به آسمان بالای سرشان ننگریستند که چگونه آن را بنا کرده، بیاراستیم و آن را هیچ شکاف [و ناموزونی] نیست؟
🌿 وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ﴿٧﴾
🔹 و زمین را گستردیم و کوههایی استوار در آن افکندیم و در آن از هر نوع گیاه خوشمنظر و دلانگیزی رویاندیم
📌 در سایتها و کانالها بسیار دیدهایم: «اجرای مقام نهاوند توسط استاد عبدالباسط» یا «تلاوت استاد عبدالباسط در مقام نهاوند» و ...
🖌 به نظر شما استاد عبدالباسط اصلا از مقام نهاوند استفاده کرده است؟
🖊 آیا این که بعضی از اساتید معتقدند کلا شیخ عبدالباسط هیچگاه از نهاوند استفاده نکرده صحیح است؟
❓ این چند فراز را با هم مقایسه و نظر خود را بیان کنید
#تحلیل
#صوتولحن
#نهاوند
#عبدالباسط
#طه
#قاف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup