eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
7 🔅🔅🔅 🔰تفسیر موضوعی در کلمات علما و بزرگان پیشین 🔹تفسیر موضوعى هرچند به صورت مقطعى و بر محور موضوعات خاص در کلمات علماى گذشته نیز بسیار دیده مى شود; ولى باید اعتراف کرد که هیچ کدام لااقل تا آن جا که ما سراغ داریم تفسیر موضوعى را بر تمام محورها مطرح نکرده اند. 🔹از کسانى که در این موضوع پیشگام بوده مرحوم علاّمه مجلسى است که در هریک از فصول بحارالانوار وارد مى شود، آیات مربوط به آن موضوع را جمع آورى مى کند; سپس یک دید کلّى بر همه آنها مى افکند; در بعضى از موارد نظرات مفسّران را نقل مى کند و در تبیین این آیات مى کوشد. 🔹مثلا در جلد ۶۷ هنگامى که درباره «قلب» و «سمع» و «بصر» و معناى آنها در قرآن مجید سخن مى گوید; ده ها آیه در این زمینه از قرآن جمع آورى کرده، و بعد از ذکر روایتى از کافى به تبیین کلّى معناى آنها پرداخته; و در حدود ده صفحه در این زمینه بحث مى کند.}در جلد ۵۸ در فصل حقیقت خواب و تعبیر آن، نخست بیش از ده آیه از آیات قرآن را در این موضوع جمع آورى کرده; سپس چندین صفحه به تفسیر آن ها مى پردازد. 🔹در جلد ۲۲ در نخستین باب که از ماجراهاى یهود و نصارا و مشرکان بعد از هجرت بحث مى کند; ده ها آیه از سوره هاى مختلف قرآن را در همین موضوع جمع آورى کرده; سپس به بحث و تفسیر آنها پرداخته است. این محقّق بزرگ همین کار را در فصول دیگر این کتاب عظیم انجام داده است. 🔹از نمونه هاى دیگر از تفسیر موضوعى در کلمات بزرگان پیشین کتاب هایى است که تحت عنوان «آیات الاحکام» نوشته شده. در این کتاب ها آیات مربوط به احکام فقهى مثلا آیات مربوط به اجزا و شرایط نماز، و اجزا و شرایط روزه و حج و نکاح و طلاق، احکام حدود ودیات و قضاوت اسلامى و غیر اینها به صورت موضوعى جمع آورى و در کنار هم مورد بررسى قرار گرفته است. 🔹ظاهراً اوّلین کتابى که در این زمینه تألیف شده کتاب «احکام القرآن» محمّد بن صائب کلبى است که از یاران امام باقر و امام صادق(علیها السلام) بوده. او که در سال ۱۴۶ وفات کرد; حتى قبل از شافعى امام معروف اهل سنّت (متوفاى ۲۰۴) به تألیف چنین کتابى پرداخت. 🔹بعد از او نیز گروه زیادى از بزرگان فقها و دانشمندان دست به تألیف کتاب هایى در زمینه آیات الاحکام (گاه به همین نام، و گاه به نام هاى دیگر) زدند; که مرحوم محدّث تهرانى در کتاب الذّریعه بالغ بر ۳۰ کتاب از این سلسله را نام مى برد؛ که مشهورترین آنها در میان علماء و فقهاى امروز کتاب «آیات الاحکام» مرحوم محقّق اردبیلى، موسوم به «زبدة البیان» و آیات الاحکام مرحوم فاضل مقداد موسوم به «کنز العرفان» است. 🔹در کتاب اخیر آمده است که مشهور در میان دانشمندان این است که تعداد پانصد آیه در قرآن مجید درباره احکام فقهى وجود دارد و این با محاسبه آیات مکرر در این زمینه است والا عدد آن کمتر از این مى شود. ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(197) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ⏪تفسير ⏺ظهور اضلال كيفرى به دست ماموران قهر 🔳خداى سبحان منافقان را مدت مديدى در فتنه و آشوبى كه در درون خويش ‍ بر پاكرده اند، رها مى كند و آنان را به حال خود وا مى گذارد تا كوركورانه راه خود را ادامه دهند. خداوند رها ساختن منافقان در طغيان و تبهكارى را به خود اسناد مى دهد و سر اين اسناد آن است كه اين كار گرچه به دست شياطين و تبهكاران انجام مى گيرد: (واخوانهم يمدونهم فى الغى)، ولى چون تدبير همه امور عالم به دست خداوند است كارى كه به وسيله ماموران قهر الهى و با اذن تكوينى خداى سبحان انجام گيرد نيز منسوب به اوست وگرنه اسناد اين گونه امور به خداوند بى واسطه نيست ؛ زيرا از جانب خداى رحمان و هادى كه غضب او مسبوق به رحمت است، بى واسطه غضب و ضلالت صادر نمى شود. 🔳ماموران قهر الهى نه تنها اضلال كيفرى تبهكاران را بر عهده دارند و به تعبير قرآن كريم آنان را تحريك مى كنند و مى گزند: (انا ارسلنا الشيطان على الكافرين توزهم ازا)، بلكه با اذن خداى سبحان ولايت و سرپرستى آنان را نيز بر عهده مى گيرند: (انا جعلنا الشياطين اولياء للذين لايومنون). 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 2.docx
38.3K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 2.pdf
761.7K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 3 سـپـس به بيان نشانه هاى اين روز موعود پرداخته ، مى فرمايد: (اين روز موعود زمانى فرا مى رسد كه ستاره ها از صفحه آسمان محو و تاريك گردند). (فاذا النجوم طمست ).(و آسمان (كواكب آسمان ) از هم شكافته شود) (و اذا السماء فرجت )(و زمـانـى كـه كـوهـهـا از جـا كـنـده شـود) (و اذا الجبال نسفت ).(طـمـسـت ) از مـاده (طـمـس ) (بـر وزن شـمـس ) بـه مـعـنـى مـحـو كـردن و زائل كـردن آثـار چـيزى است ، و در اينجا ممكن است اشاره به محو نور ستارگان باشد يا مـتـلاشـى شـدن آنـها، ولى تفسير اول مناسبتر است ، همانگونه كه در آيه 2 - تكوير آمده است و اذا النجوم انكدرت : (در آن هنگام كه ستارگان تاريك شوند). و (نـسـفـت ) از مـاده (نـسـف ) (بـر وزن حـذف ) در اصل به معنى ريختن دانه هاى غذائى در غربال و تكان دادن آن است تا پوست از دانه جدا شود، و در اينجا به معنى خرد شدن و سپس بر باد رفتن كوهها است . اصولا از آيات متعددى در قرآن مجيد استفاده مى شود كه پايان اين جهان با يك سلسله حوادث بسيار هول انگيز و كوبنده همراه است ، به طورى كه نظام آن را به كلى متلاشى مى سازد، و جهان آخرت با نظامى نوين جايگزين آن مى گردد. بـه طورى كه اين حوادث عجيب و وحشتناك است كه با هيچ بيانى نمى توان آن را توصيف كـرد، آيـا حـوادثـى كـه كـوهـهـا را از جـا مـى كـنـد و چـنـان بـه هـم مـى كـوبـد كـه تـبـديـل بـه غـبـار مـى شـود، و بـه صـورت پـشـمـهـاى زده شـده در مـى آورد قابل توصيف است ؟ و بـه تـعبير بعضى از مفسران عظمت اين حوادث به قدرى است كه عظيمترين زلزله هائى كـه انـسـان بـه چـشـم ديـده در بـرابر آن مانند ترقه هاى كوچكى است كه بچه ها براى بازى منفجر مى كنند در برابر بزرگترين بمب اتم . و بـه هـر حـال ايـن تـعبيرات قرآنى دليل بر تفاوت زياد نظامات آخرت با نظامات دنيا است . و به دنبال آن اشاره اى به صحنه رستاخيز كرده مى افزايد: (و اين در هنگامى است كه بـراى پـيـامـبـران تـعـيين وقت مى شود كه به نوبت بيايند و شهادت خود را درباره امتها بدهند) (و اذا الرسل اقتت ). هـمـانـگـونـه كـه در آيـه 6 سـوره اعـراف آمـده اسـت ، فـلنـسـئلن الذيـن ارسل اليهم و لنسئلن المرسلين : (ما هم از كسانى كه رسولان به آنها مبعوث شدند سؤ ال مى كنيم ، و هم از رسولان ). 🔹 سـپـس مـى افـزايـد: (بـراى چـه روزى شـهـادت اين رسولان و گواهى آنها بر امتها به تاءخير افتاده )؟! (لاى يوم اجلت ). (براى روز جدائى ) (ليوم الفصل ). روز جـدائى حـق از باطل ، جدائى صفوف مؤ منان از كافران ، و نيكوكاران از بدكاران ، و روز داورى مطلق حق درباره همگان . 🔹 اين سؤ ال و جواب براى بيان عظمت آن روز بزرگ است و چه تعبير پر معنى و گويائى از آن روز شده است روز جدائيها! سـپـس بـراى بـيـان عـظـمـت آن روز مـى فـرمـايـد: (تـو چـه مـى دانـى يـوم الفـصـل و روز جـدائيـهـا چـيـسـت )؟ (و مـا ادريـك مـا يـوم الفصل ). 🔹 جائى كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) با آن علم وسيع و گسترده ، و با آن ديده تيز بينى كه اسرار غيب را مشاهده مى كرد ابعاد عظمت آن روز را به درستى نداند، تكليف بـقـيه مردم روشن است ، و همان گونه كه بارها گفته ايم درك تمام اسرار با عظمت قيامت براى ما زندانيان قفس دنيا ممكن نيست تنها شبحى از آن را مى بينيم و به آن ايمان داريم . و در آخـريـن آيه مورد بحث ، تكذيب كنندگان آن روز را شديدا مورد تهديد قرار داده ، مى فـرمـايـد: (واى در آن روز بـر تـكـذيـب كـنـنـدگـان ) (ويل يومئذ للمكذبين ). ▪ (ويل ) را بعضى به معنى (هلاكت )، و بعضى به معنى (انواع عذاب ) و بعضى آن را بـه مـعـنـى (وادى پـر عـذابى در جهنم ) تفسير كرده اند، اين كلمه معمولا در مورد حـوادث اسـفناك به كار مى رود، و در اينجا حكايت از سرنوشت دردناك تكذيب كنندگان در آن روز مى كند. 🔹 مـنـظـور از (مكذبين ) در اينجا كسانى است كه قيامت را تكذيب مى كنند، و مى دانيم كسى كـه ايـمـان به قيامت و دادگاه عدل خداوند و حساب و جزا نداشته باشد به آسانى مرتكب هـر گـونـه گـنـاه و ظـلم و فسادى مى شود، اما ايمان راسخ به آن روز به انسان تعهد و احساس مسؤ وليت و تقوى و پرهيزگارى مى بخشد. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🟢 نحوه مواجهه با دشمنان 🔹 «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» 🔸یکی از فیلسوفان معاصر اروپا می‌گوید: «پیمانها بدون شمشیر جز کلماتی بر روی کاغذها نیستند.» سخنی بسیار اساسی است: تو به پیمان خودت وفادار باش اما اتکایت به وفای طرف نباشد. از ناحیه خودت وفادار باش ولی به وفای طرف هرگز متکی مباش. نیرویت مهیا باشد که اگر طرف خواست پیمان را نقض کند با نیرو با او روبرو بشوی. 🔹 گویی این فیلسوف حرف خودش را از این آیات قرآن اقتباس کرده است. قرآن بعد از اینکه آن‏همه توصیه می‌کند به امر انسانی وفای به عهد و پیمان، در واقع این‏طور می‌گوید: خودتان وفادار باشید ولی به انسانیت دیگران اعتماد نکنید. نیرویتان را آماده داشته باشید که اگر آنها با نیرو با شما روبرو شدند شما نیز با نیرو با آنها روبرو بشوید و به موجب آن، شخصیت خودتان را به دشمنان خدا و دشمنان خودتان ثابت کنید که وقتی فکر شما را می‌کنند دلشان بلرزد. 📒 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۳، ص۱۶۱ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۰۳ و ٢٠۵(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت۱۳۰(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۶۹ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۳۱ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۷۰ ☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۲۱) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ایها الامام الرئوف عليه السلام توفیق حضور و تشرف در ثانیه های غروب ۴ آذر الحمدلله به حکم وظیفه ایمانی دوستان ارجمند این صفحه شریف و سایر برادران و خواهران ایمانی را یاد و دعا کردم. امید که مورد پذیرش حضرت حبیب قرار گیرد و مشمول دعای حضرت صاحب باشیم. ارادتمند:سید خادم صفحه قرآنی 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📌در برخی از آیات قرآن کریم نتیجۀ کار آدمی به عملکرد خود او نسبت داده شده است اما در برخی از آیات هم این نتیجه به اذن الهی منوط شده است. آیا بین این دو گونه تعبیر تناقض و منافاتی نیست؟ 🔅🔅🔅 🔰پاسخ منفی است. هیچ تناقض و منافاتی بین این دو تعبیر نیست؛ زیرا هر یک به بعدی از ابعاد شکل‌گیری عمل انسان اشاره می‌کنند. نائل شدن آدمی به موفقیت‌ها و شکست‌ها نظام‌مند است و از روی تصادف نیست. آن‌ها که به موفقیت رسیده‌اند، با بهره‌گیری از اسباب مادی و معنوی به هدف و مقصود خود دست یافته‌اند. تمام فعل و انفعالاتی که آدمی برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهد، به اذن الهی و قوانین تعبیه شده در هستی است. مقصود از اذن الهی نیز فراهم شدنِ همین اسباب و مقدمات برای رسیدن به کامیابی است. گرچه در بهره‌نگرفتن از نعمت‌های الهی و از دست دادن فرصت‌ها و چشیدن طعم تلخ شکست نیز مقصر آدمی است، این امر نیز به اذن الهی امکان بروز و ظهور پیدا می‌کند. کوتاه سخن اینکه آدمی با انتخاب و اختیار خویش عملی را انجام می دهد و به واسطه آن عمل خود را تحت یکی از قوانین الهی درمی‌آورد. اگر عمل او پسندیده باشد، به اذن الهی حاصلی ثمربخش و گوارا می‌یابد و اگر ناپسند باشد، به اذن الهی به نتایجی تلخ و ناپسند می‌رسد. با این توضیح، پیروزی و شکست‌های آدمی علاوه بر عمل اختیار خود منوط به اذن و رخصت خداوند است. 📚کتاب ، تفسیر قرآن کریم، ج۹، صص ۳۴‌-‌۳۵. ؛ دکتر محمد علی انصاری 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ریا و «تظاهر به خوبی» مذموم است، «تظاهر به بدی» چطور؟ 🔸 آیا درست است انسان به روش ملامتیان، برای مبارزه با نفس، خود را در جلوی دیگران اهل یک گناه نشان دهد در حالی که اهل آن گناه نیست؟ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
💢ویژگی های ساکنان دیار تقوا 📌خود شناسی خود ارزیابی و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمانها و زمين است و براى پرهيزگاران آماده شده است*(همان) كسانى كه در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى‌كنند؛ و خشم خود را فرو مى‌برند؛ و از (خطاى) مردم درمى‌گذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد». 📚سوره آل عمران، آیات۱۳۳و۱۳۴ 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🖋توشه عالمانه هر آنکس ز دانش برد توشه ای جهانی است بنشسته در گوشه‌ای. (رباعيات ابن يمين) 📝پ ن: مطمئنا منظور جناب فرزند یامین از دانش هر رطب و یابسی که با آن ملت رو سرکیسه کرد نیست! دانشی از فرزند آدم جهانی می سازد که از جهان اورا بجهاند و به یگانه حقیقت هستی برساند. ☘☘☘ @rahighemakhtoom
🔰جمعه های امام زمانی 🌼إنی اُحبُّ هر چه که دارد هوای تو 🌿شرمنده‌ام قدم نزدم جای پای تو 🌼إنی برئتُ هر که بخواند به جز تو را 🌿إنی عجبتُ هر که ندیده عطای تو ... 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🔰جلسات قرآن باید احیاگر جامعه باشد. 🔅🔅🔅 🔹حسن رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه نهضت‌های بزرگ از دل محافل قرآنی ایجاد شده است، گفت: برگزاری جلسات قرآن که مرده را زنده نکند و احیاگر جامعه نباشد، بی‌فایده است. 🔹جلسات قرآن باید احیاگر جامعه باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه، امروز پنجم آذرماه در مراسم اختتامیه مدرسین و مدیران استانی نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین در مجتمع فرهنگی-تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، در جمع مدرسین قرآنی اظهار کرد: یک پرسش مهم این است که چه تفاوتی بین محافل قرآنی با هم وجود که برخی مانند آتشفشان ظاهر و باطن اشخاص و جامعه‌ای را می‌شوراند، اما برخی محافل بود و نبود آن جدا از پاداش و قرب الهی در بیرون دیده نمی‌شود. 🔹وی ادامه داد: چگونه است که آثار بسیاری از محافل در شرق و غرب جهان اسلام، در بیرون و یا حتی درون آن محفل هم به چشم نمی‌خورد؟ چگونه انبیاء وقتی وحی را ابلاغ می‌کردند، مورد تمسخر قرار می‌گرفتند، اما ما قرآن می‌خواهیم و تشویق می‌شویم؟ پیامبر(ص) آیات را چطور بر مردم می‌خواند که مردم به ایشان سنگ می‌زدند و وقتی ما قرآن می‌خوانیم کسی به ما سنگ نمی‌زند؟ در حالی که اغلب آیات قرآن بدون پذیرش نبوت هم قابل فهم بود. 🔹رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: این‌ها سوالات مهمی است که باید از خودمان بپرسیم، اینکه چرا به پیامبر(ص) و سایر انبیاء می‌گفتند شما شعر می‌گویید، شاعرید، مجنون و ساحر هستید، چرا هیچ‌کس به ما چیزی نمی‌گوید، نکند ما قرآن به مردم نمی‌گوییم؟ نکند آن خدایی که از آن حرف می‌زنیم آن قرآنی که می‌خوانیم زنده نیستند؟ حضرت علی(ع) می‌فرمایند که اگر قرآن باشد، انقلاب در عقل‌ها ایجاد می‌کند، سطح عقلانیت جامعه بسیار بالا می‌رود، عقلانیت دفن شده دوباره استخراج می‌شود. 🔹این استاد دانشگاه تصریح کرد: قرآن می‌گوید، روزه بگیرید و هدف از روزه را تقوی الهی بیان کرده است، این پزسش مطرح می‌شود که ما چطور روزه می‌گیریم، اما با تقوا نمی‌شویم. قرآن فرموده که نماز انسان را از فحشی و منکر دور می‌کند. همچنین اینکه قرآن برای شما شفا است، بنابراین این حجم از بیماری‌های اخلاقی و روحی برای چیست؟ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۰ 📌سیر و الی باید روی سیر و سفر کند تا شروع را بفهمد و به ذات مقدس پروردگار شود. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📖 🔹خانم دباغ روایت می‌کند: ‌‏وقتی غذای امام را داخل اتاق می‌بردم وارد اتاق که می‌شدم می‌دیدم قرآن را باز‌‎ ‌‏کرده‌اند و مشغول قرائت قرآن هستند مدتی این مسئله (کثرت قرائت قرآن) ذهنم را‌‎ ‌‏مشغول کرده بود تا اینکه روزی به امام عرض کردم: «حاج آقا شما سراپای وجودتان قرآن‌‎ ‌‏عملی است دیگر چرا اینقدر قرآن می‌خوانید؟» 🍃 امام مکثی کردند و فرمودند: «هر کس‌‎ ‌‏بخواهد از آدمیت سر در بیاورد و آدم بشود باید دائم قرآن بخواند.‌‏» 📝راوی: ‎مرضیه حدیدچی (دباغ)، پابه‌پای آفتاب، ج ۲، ص۱۵۷ رحمة‌الله‌عليه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(197) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون ⏪لطايف و اشارات ☑️1- انسان، نوع متوسط است، نه نوع اخير 🔹شيطان يا انسى است يا جنى و كافران و منافقان كه در آيه محل بحث از آنها به شياطين تعبير شده است از شياطين انسى هستند. خناسى كه با وسوسه، در دلهاى مردم نفوذ مى كند و افكار خود را مرموزانه در نهاد انسانها تزريق كرده و آنها را مى فريبد، حقيقتا شيطان است و فرق او با شيطان اصلى (ابليس) اين است كه او از جن بود: (كان من الجن) گرچه دست پروردگانش، هم از جنند و هم از اين رو مى توان گفت: منافقان با شياطين خود خلوت مى كردند. پس كافران و منافقان فريبكار نه تنها شبيه شيطان بلكه خود شيطانند. 🔹حقيقت آدمى همان جان و نفس اوست و صورت و اندام و سخن گفتن معهود يا روى دو پا راه رفتن، هر يك از اينها عرضى از اعراض انسان است و در حقيقت انسان نقش ندارد. ⏺خداى سبحان نفس انسان را با سرمايه شناخت فجور و تقوا آفريد: (فالهمها فجورها و تقواها) و او را به هر دو نجد و طريق خير و شر آشنا كرد: (وهديناه النجدين)، (انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا). (740) اگر انسان راه دين را كه راه انبيا و اولياى الهى است پيمود، به مرز فرشتگان رسيده، با آنان محشور مى شود، ولى اگر به بيراهه رفت، گاهى سر از بهيميت و شهوترانى در مى آورد و به حقيقت بهميمه مى شود و گاهى سر از سبعيت و درندگى درمى آورد و حقيقتا انسانى درنده مى شود و گاهى نيز سر از مكر و شيطنت در مى آورد و واقعا انسان شيطانى مى شود. 🔹راز اين تحولها آن است كه اگر همه كوشش انسان اين بود كه قواى خود را در خدمت عقل بگمارد و دست و پاى وهم و خيال و نيز شهوت و غضب خود را با نيروى عقل عقال كند و عقل را زمامدار وهم و خيال و نيز شهوت و غضب خود را با نيروى عقل عقال كند و عقل را زمامدار وهم و خيال و نيز شهوت و غضب كند، او انسانى است فرشته صفت و اگر زمام امور ادراكى خود را به دست وهم و خيال، و امور تحريكى خويش را به دست شهوت و غضب سپرد و خواسته هاى نفس اماره را در بعد شهوت تامين كرد، گرچه در آغاز انسانى مشتهى است ولى در پايان راه حيوانى شهوى خواهد شد؛ يعنى، نفس او به منزله ماده براى صورتهاى متنوع است و صفت بعدى به منزله صورت جديد وى محسوب شده ، با جان او عجين مى شود. 🔹انسانى كه همه امور خود را به زمامدارى غضب سپرد نيز در ابتدا انسانى عصبانى است ولى سرانجام درنده خويى صورت جان او خواهد شد و او در درون خود، گرگى خون آشام است و در قيامت كه روز ظهور حق است به صورت حيوانى درنده محشور مى شود، گرچه در دنيا به ظاهر همانند ساير انسانهاست. 🔹حال اگر همه تلاش و كوشش انسان در مسير نيرنگ بازى و فريبكارى مصرف شد شيطنت در آغاز براى او حال است اما سرانجام صورت جان او خواهد شد و او حقيقتا شيطان مى شود، يعنى، فصل اخير او شيطنت است. 🔹قرآن كريم در جريان يكى از جنگهاى از منافق با تعبير شيطان ياد كرده است: (ذلكم الشيطان يخوف اولياءه). پس انسان گرچه در مباحث منطقى به عنوان نوع اخير يا نوع الانواع مطرح است، ولى از ديدگاه قرآن كريم انسان نوع متوسط است: نه نوع اخير و بعد از آن براى وى چهار نوع مطرح است: فرشته منشى، درنده خويى، شهوت و شيطنت و آنچه امام باقر (عليه السلام) به ابوبصير در موسم حج نشان داد و او بسيارى از حج گزاران را كه از ولايت اهل بيت (عليه السلام) متمرد بودند به صورت حيوانات مشاهده كرد، ارائه همين باطن بود، يعنى، وقتى ابوبصير گفت: ما اكثر الحجيح واعظم الضجيج !، امام باقر (عليه السلام) فرمودند: بل ما اكثر الضجيج واقل الحجيج. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 3.docx
39.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 3.pdf
791.2K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom