حکمت 130 نهج البلاغه.mp3
7.21M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۱۳۰(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 131.mp3
7.51M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۶۹
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۳۱
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 21.mp3
5.2M
#نگاشت_صوتی ۱۷۰
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۲۱)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیارت_سلطان
السلام علیک ایها الامام الرئوف عليه السلام
توفیق حضور و تشرف در ثانیه های غروب ۴ آذر
الحمدلله
به حکم وظیفه ایمانی دوستان ارجمند این صفحه شریف #قرآنی و سایر برادران و خواهران ایمانی را یاد و دعا کردم.
امید که مورد پذیرش حضرت حبیب قرار گیرد و مشمول دعای حضرت صاحب باشیم.
ارادتمند:سید خادم صفحه قرآنی #رحیق
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
📌در برخی از آیات قرآن کریم نتیجۀ کار آدمی به عملکرد خود او نسبت داده شده است اما در برخی از آیات هم این نتیجه به اذن الهی منوط شده است. آیا بین این دو گونه تعبیر تناقض و منافاتی نیست؟
🔅🔅🔅
🔰پاسخ منفی است. هیچ تناقض و منافاتی بین این دو تعبیر نیست؛ زیرا هر یک به بعدی از ابعاد شکلگیری عمل انسان اشاره میکنند.
نائل شدن آدمی به موفقیتها و شکستها نظاممند است و از روی تصادف نیست. آنها که به موفقیت رسیدهاند، با بهرهگیری از اسباب مادی و معنوی به هدف و مقصود خود دست یافتهاند. تمام فعل و انفعالاتی که آدمی برای رسیدن به موفقیت انجام میدهد، به اذن الهی و قوانین تعبیه شده در هستی است. مقصود از اذن الهی نیز فراهم شدنِ همین اسباب و مقدمات برای رسیدن به کامیابی است.
گرچه در بهرهنگرفتن از نعمتهای الهی و از دست دادن فرصتها و چشیدن طعم تلخ شکست نیز مقصر آدمی است، این امر نیز به اذن الهی امکان بروز و ظهور پیدا میکند.
کوتاه سخن اینکه آدمی با انتخاب و اختیار خویش عملی را انجام می دهد و به واسطه آن عمل خود را تحت یکی از قوانین الهی درمیآورد. اگر عمل او پسندیده باشد، به اذن الهی حاصلی ثمربخش و گوارا مییابد و اگر ناپسند باشد، به اذن الهی به نتایجی تلخ و ناپسند میرسد.
با این توضیح، پیروزی و شکستهای آدمی علاوه بر عمل اختیار خود منوط به اذن و رخصت خداوند است.
📚کتاب #مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۹، صص ۳۴-۳۵.
#کتاب_مشکاة_جلد9؛ دکتر محمد علی انصاری
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ریا و «تظاهر به خوبی» مذموم است، «تظاهر به بدی» چطور؟
🔸 آیا درست است انسان به روش ملامتیان، برای مبارزه با نفس، خود را در جلوی دیگران اهل یک گناه نشان دهد در حالی که اهل آن گناه نیست؟
#شهید_مطهری
#استاد_مطهری
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
#ریا
#تظاهر
#گناه
#ملامتیان
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
💢ویژگی های ساکنان دیار تقوا
📌خود شناسی خود ارزیابی
و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمانها و زمين است و براى پرهيزگاران آماده شده است*(همان) كسانى كه در توانگرى و تنگدستى، انفاق مىكنند؛ و خشم خود را فرو مىبرند؛ و از (خطاى) مردم درمىگذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد».
📚سوره آل عمران، آیات۱۳۳و۱۳۴
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🖋توشه عالمانه
هر آنکس ز دانش برد توشه ای
جهانی است بنشسته در گوشهای.
(رباعيات ابن يمين)
📝پ ن: مطمئنا منظور جناب فرزند یامین از دانش هر رطب و یابسی که با آن ملت رو سرکیسه کرد نیست!
دانشی از فرزند آدم جهانی می سازد که از جهان اورا بجهاند و به یگانه حقیقت هستی برساند.
☘☘☘
@rahighemakhtoom
🔰جمعه های امام زمانی
#السلام_ایها_الغریب
#سلامامامزمانم
🌼إنی اُحبُّ هر چه که دارد هوای تو
🌿شرمندهام قدم نزدم جای پای تو
🌼إنی برئتُ هر که بخواند به جز تو را
🌿إنی عجبتُ هر که ندیده عطای تو
#العجل_آقا...
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
🔰جلسات قرآن باید احیاگر جامعه باشد.
🔅🔅🔅
🔹حسن رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه نهضتهای بزرگ از دل محافل قرآنی ایجاد شده است، گفت: برگزاری جلسات قرآن که مرده را زنده نکند و احیاگر جامعه نباشد، بیفایده است.
🔹جلسات قرآن باید احیاگر جامعه باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه، امروز پنجم آذرماه در مراسم اختتامیه مدرسین و مدیران استانی نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین در مجتمع فرهنگی-تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، در جمع مدرسین قرآنی اظهار کرد: یک پرسش مهم این است که چه تفاوتی بین محافل قرآنی با هم وجود که برخی مانند آتشفشان ظاهر و باطن اشخاص و جامعهای را میشوراند، اما برخی محافل بود و نبود آن جدا از پاداش و قرب الهی در بیرون دیده نمیشود.
🔹وی ادامه داد: چگونه است که آثار بسیاری از محافل در شرق و غرب جهان اسلام، در بیرون و یا حتی درون آن محفل هم به چشم نمیخورد؟ چگونه انبیاء وقتی وحی را ابلاغ میکردند، مورد تمسخر قرار میگرفتند، اما ما قرآن میخواهیم و تشویق میشویم؟ پیامبر(ص) آیات را چطور بر مردم میخواند که مردم به ایشان سنگ میزدند و وقتی ما قرآن میخوانیم کسی به ما سنگ نمیزند؟ در حالی که اغلب آیات قرآن بدون پذیرش نبوت هم قابل فهم بود.
🔹رحیمپور ازغدی بیان کرد: اینها سوالات مهمی است که باید از خودمان بپرسیم، اینکه چرا به پیامبر(ص) و سایر انبیاء میگفتند شما شعر میگویید، شاعرید، مجنون و ساحر هستید، چرا هیچکس به ما چیزی نمیگوید، نکند ما قرآن به مردم نمیگوییم؟ نکند آن خدایی که از آن حرف میزنیم آن قرآنی که میخوانیم زنده نیستند؟ حضرت علی(ع) میفرمایند که اگر قرآن باشد، انقلاب در عقلها ایجاد میکند، سطح عقلانیت جامعه بسیار بالا میرود، عقلانیت دفن شده دوباره استخراج میشود.
🔹این استاد دانشگاه تصریح کرد: قرآن میگوید، روزه بگیرید و هدف از روزه را تقوی الهی بیان کرده است، این پزسش مطرح میشود که ما چطور روزه میگیریم، اما با تقوا نمیشویم. قرآن فرموده که نماز انسان را از فحشی و منکر دور میکند. همچنین اینکه قرآن برای شما شفا است، بنابراین این حجم از بیماریهای اخلاقی و روحی برای چیست؟
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۰ #سوره_عنکبوت
📌سیر و #سفر
#سالک الی #اللّه باید روی #زمین سیر و سفر کند تا شروع #خلقت را بفهمد و به ذات مقدس پروردگار #معتقد شود.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📖 #خاطره #انس_با_قرآن
🔹خانم دباغ روایت میکند: وقتی غذای امام را داخل اتاق میبردم وارد اتاق که میشدم میدیدم قرآن را باز کردهاند و مشغول قرائت قرآن هستند مدتی این مسئله (کثرت قرائت قرآن) ذهنم را مشغول کرده بود تا اینکه روزی به امام عرض کردم: «حاج آقا شما سراپای وجودتان قرآن عملی است دیگر چرا اینقدر قرآن میخوانید؟»
🍃 امام مکثی کردند و فرمودند: «هر کس بخواهد از آدمیت سر در بیاورد و آدم بشود باید دائم قرآن بخواند.»
📝راوی: مرضیه حدیدچی (دباغ)، پابهپای آفتاب، ج ۲، ص۱۵۷
#امام_خميني رحمةاللهعليه
#قرائت_قرآن
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(197)
آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون
آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون
⏪لطايف و اشارات
☑️1- انسان، نوع متوسط است، نه نوع اخير
🔹شيطان يا انسى است يا جنى و كافران و منافقان كه در آيه محل بحث از آنها به شياطين تعبير شده است از شياطين انسى هستند. خناسى كه با وسوسه، در دلهاى مردم نفوذ مى كند و افكار خود را مرموزانه در نهاد انسانها تزريق كرده و آنها را مى فريبد، حقيقتا شيطان است و فرق او با شيطان اصلى (ابليس) اين است كه او از جن بود: (كان من الجن) گرچه دست پروردگانش، هم از جنند و هم از اين رو مى توان گفت: منافقان با شياطين خود خلوت مى كردند. پس كافران و منافقان فريبكار نه تنها شبيه شيطان بلكه خود شيطانند.
🔹حقيقت آدمى همان جان و نفس اوست و صورت و اندام و سخن گفتن معهود يا روى دو پا راه رفتن، هر يك از اينها عرضى از اعراض انسان است و در حقيقت انسان نقش ندارد.
⏺خداى سبحان نفس انسان را با سرمايه شناخت فجور و تقوا آفريد:
(فالهمها فجورها و تقواها) و او را به هر دو نجد و طريق خير و شر آشنا كرد: (وهديناه النجدين)، (انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا). (740) اگر انسان راه دين را كه راه انبيا و اولياى الهى است پيمود، به مرز فرشتگان رسيده، با آنان محشور مى شود، ولى اگر به بيراهه رفت، گاهى سر از بهيميت و شهوترانى در مى آورد و به حقيقت بهميمه مى شود و گاهى سر از سبعيت و درندگى درمى آورد و حقيقتا انسانى درنده مى شود و گاهى نيز سر از مكر و شيطنت در مى آورد و واقعا انسان شيطانى مى شود.
🔹راز اين تحولها آن است كه اگر همه كوشش انسان اين بود كه قواى خود را در خدمت عقل بگمارد و دست و پاى وهم و خيال و نيز شهوت و غضب خود را با نيروى عقل عقال كند و عقل را زمامدار وهم و خيال و نيز شهوت و غضب خود را با نيروى عقل عقال كند و عقل را زمامدار وهم و خيال و نيز شهوت و غضب كند، او انسانى است فرشته صفت و اگر زمام امور ادراكى خود را به دست وهم و خيال، و امور تحريكى خويش را به دست شهوت و غضب سپرد و خواسته هاى نفس اماره را در بعد شهوت تامين كرد، گرچه در آغاز انسانى مشتهى است ولى در پايان راه حيوانى شهوى خواهد شد؛ يعنى، نفس او به منزله ماده براى صورتهاى متنوع است و صفت بعدى به منزله صورت جديد وى محسوب شده ، با جان او عجين مى شود.
🔹انسانى كه همه امور خود را به زمامدارى غضب سپرد نيز در ابتدا انسانى عصبانى است ولى سرانجام درنده خويى صورت جان او خواهد شد و او در درون خود، گرگى خون آشام است و در قيامت كه روز ظهور حق است به صورت حيوانى درنده محشور مى شود، گرچه در دنيا به ظاهر همانند ساير انسانهاست.
🔹حال اگر همه تلاش و كوشش انسان در مسير نيرنگ بازى و فريبكارى مصرف شد شيطنت در آغاز براى او حال است اما سرانجام صورت جان او خواهد شد و او حقيقتا شيطان مى شود، يعنى، فصل اخير او شيطنت است.
🔹قرآن كريم در جريان يكى از جنگهاى از منافق با تعبير شيطان ياد كرده است: (ذلكم الشيطان يخوف اولياءه). پس انسان گرچه در مباحث منطقى به عنوان نوع اخير يا نوع الانواع مطرح است، ولى از ديدگاه قرآن كريم انسان نوع متوسط است: نه نوع اخير و بعد از آن براى وى چهار نوع مطرح است: فرشته منشى، درنده خويى، شهوت و شيطنت و آنچه امام باقر (عليه السلام) به ابوبصير در موسم حج نشان داد و او بسيارى از حج گزاران را كه از ولايت اهل بيت (عليه السلام) متمرد بودند به صورت حيوانات مشاهده كرد، ارائه همين باطن بود، يعنى، وقتى ابوبصير گفت: ما اكثر الحجيح واعظم الضجيج !، امام باقر (عليه السلام) فرمودند: بل ما اكثر الضجيج واقل الحجيج.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 3.docx
39.9K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 3.pdf
791.2K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مرسلات
🔰پیامبر خاتم شهید شاهدان
وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هم شهيد امت است و هم شهيد امم قبلي است و هم شهيد شهداست: ﴿إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهيداً﴾؛ يعني تو ميشوي شهيد شهدا، چون خاتميت معنايش همين است. تو نه تنها شاهد اعمال امت خودت هستي، نه تنها شاهد اعمال امم قبلي هستي، شاهد شهدا هم هستي، شاهد کارهاي انبياي قبلي هم هستي، ﴿وَ جِئْنا بِكَ عَلی هؤُلاءِ شَهيداً﴾ اين معناي خاتميت است، مُهيمن است؛ يعني چه؟ چون فقط در قرآن شما يک جا ميبينيد آن هم مخصوص پيامبر است، انبياي ديگر «مصدقاً مصدقاً» است، ﴿مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ﴾ اما تنها جايي که هيمنه و سيطره و سلطنت قائل است درباره وجود مبارک حضرت است، ﴿مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ﴾ بعد دارد که ﴿وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ﴾ «هيمنه هيمنه» برای حضرت است؛ لذا خاتم است. اين هيمنه داشتن بر همه انبيا علامت آن خاتميت و عظمت و پايانپذيري وحي و نبوت و وجود مبارک حضرت است.
📼فرازی از درسگفتار سوره المرسلات جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (119)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
⏪ 26-حق گرایی و شکیبایی عامل موفقیت
وَ الْعَصْرِ(1)إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ(2)إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْاْ بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْاْ بِالصَّبرِْ(3)
سوگند به اين زمان، (1)كه آدمى در خسران است. (2)مگر آنها كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته كردند و يكديگر را به حق سفارش كردند و يكديگر را به صبر سفارش كردند. (3)
🔹 از امام صادق ع آمده است:
خاب الوافدون على غيرك و خسر المتعرضون الا لك
" آنها كه بر غير تو وارد شوند مايوس خواهند شد، و آنها كه به سراغ غير تو آيند زيانكارند.(تفسیر نمونه ج27 ص298)
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 هجرت الهی
🔸 قرآن كریم نسبت به دو كوچ و دو #بسیج دستور رسمی داد _ «نَفْر» یعنی بسیج شدن و كوچ كردن _ فرمود یك عدّه باید بروند به دانشگاه ها درس بخوانند، یک عدّه باید بروند به حوزه ها درس بخوانند: ﴿فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّین﴾، این نَفْرِ علمی است، باید بروند یاد بگیرند؛ به یك عدّه هم فرمود نَفْر نظامی كنید تا كشورتان محفوظ باشد.
🔸 همان تعبیری كه قرآن درباره #علما دارد، درباره #مجاهدان هم دارد؛ فرمود نَفْر کنید. خب به کدام طرف نَفْر کنید؟ این کلمه طیبه «نَفْر»، هم درباره #حوزویان آمده است که فرمود: ﴿فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّین﴾ و هم درباره #مجاهدان آمده است که فرمود: ﴿انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فی سَبیلِ اللَّه﴾؛ سبک بال، سنگین بال، پیاده و سواره به طرف خدا #بسیج شوید. خب او كه گفته بروید، یاری می كند یا نمی كند؟ بنابراین ما دو كار داریم: یكی اینكه باید برویم، یكی اینكه بدانیم، #محاط_به_نصرت_الهی هستیم.
#روز_بسیج_مستضعفان
#هجرت
#نصرت_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع بسیجیان و نظامیان
تاریخ: 1396/06/06
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۳ #سوره_عنکبوت
📌یأس از #رحمت خدا
#سالک الی #اللّه اگر بخواهد همیشه امید #ملاقات با پروردگارش را داشته باشد، باید از رحمت خدا #مأیوس نگردد.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌رحمت الهی میدان دار هستی
🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
ما خَلَقَ اللّه ُ مِن شيءٍ إلاّ و قد خَلَقَ لَهُ ما يَغلِبُهُ، و خَلَقَ رَحمَتَهُ تَغلِبُ غَضَبَهُ
☆☆☆
خداوند هيچ پديده اى نيافريد، مگر آن كه پديده اى چيره شونده بر آن نيز خلق كرد. رحمت خويش را نيز بيافريد كه بر غضبش چيره شود.
📚كنز العمّال : ۱۰۳۹۰
🌷🌷🌷
@majalezendegi
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
📌چگونه می توانیم از انحرافات جامعه و همچنین انحراف خود در اجتماع جلوگیری کنیم !؟
🔹مسأله انحرافات اجتماعی و ترویج فساد و فحشا، و فسق و فجور در بین اجتماع از طرف افراد فاسد مطلبی است که همواره از بدو آفرینش انسان بوده و هست و انبیای عظام علیهمالسلام و اولیای الهی همیشه با فاسدان زمان خود درگیر بودند.
🔹بعد از رسالت خاتم پیامبران، حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله دشمنان اسلام نیز در محیط های مختلف، و با استفاده از پیشرفتهترین ابزارهای تبلیغی همواره سعی در منحرف کردن مسلمانان داشتهاند که نمونه روشن آن فریب کاریهای معاویه و یزید است. که به شهادت حضرت علی علیهالسلام و امام حسین علیهالسلام منجر شد.
⏺قرآن کریم برای مبارزه و مقابله و پیشگیری از این تهاجم، برنامههای جامع و عملی را ارائه داده که نمونهای از آن چنین است:
☑️۱. شناخت خدا و اطاعت از او؛ چنانکه قرآن میفرماید: "و أن اعبدونی هـذا صرط مّستقیم؛ (یس، ۶۱) و اینکه مرا بپرستید. این راه راست است."
☑️۲. تقویت باورهای دینی: قرآن میفرماید: "قل أندعوا مِن دون اللّه ما لاینفعنا و لایضرّنا؛ (انعام، ۷۱) بگو: آیا به جای خدا چیزی را بخوانیم که نه سودی به ما میرساند و نه زیانی؟." بنابراین، به هیچ بهایی نباید در باورهای دینیمان تردید کنیم و از آنها دست برداریم.
☑️۳. بهپا داشتن نماز و احیای این فرهنگ در جامعه و مراقبت در اوقات نمازهای پنجگانه؛ چنانکه قرآن فرمود: "إنّ الصّلوة تنهی عن الفحشآء و المنکر؛ (عنکبوت، ۴۵) نماز از کار زشت و ناپسند باز میدارد".
☑️۴. اجرای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و احیای آن در جامعه و فضاهای آموزشی و فرهنگی؛ "و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و أولـئِک هم المفلحون؛ (آلعمران، ۱۰۴) [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی باز دارند، و آنان همان رستگارانند."
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#علوم_قرآنی
#تفسیر_موضوعی 8
🔅🔅🔅
🔰تفسیر موضوعی در کلمات علما و بزرگان پیشین
🔹همچنین کتاب هایى هم چون اعجاز قرآن از نظر علوم امروز که در آن آیاتى که مربوط به اکتشافات علمى امروز است و جزء معجزات علمى قرآن محسوب مى شود و جامعه و تاریخ یا حقوق در قرآن مجید عناوینى است که براى تلاش هاى مستمر در زمینه تفسیر موضوعى دیده مى شود.
کتاب هایى در زمینه قصص قرآن نیز تألیف یافته که داستان هاى انبیاء را با گردآورى آیات قرآن تشریح مى کند.
🔹ولى با این همه باید اعتراف کرد هریک از این کتاب ها ناظر به تفسیر موضوعى در یک شاخه محدود و معیّن است، نه یک تفسیر کلّى و جامع پیرامون تمام موضوعات قرآن. در این اواخر تلاش ها و کوشش هاى قابل توجّهى براى تفسیر موضوعى قرآن به طور گسترده صورت گرفته است که شایان هرگونه تقدیر است.
🔹از جمله کتاب هایى را که در این زمینه مى توان نام برد کتاب مفاهیم القرآن مى باشد که تاکنون چندین جلد آن به فارسى و عربى انتشار یافته و کتاب با ارزشى است.
🔹ولى با تمام این تلاش ها و کوشش هاى شایان تقدیر باید اعتراف کرد که هنوز مسأله تفسیر قرآن به شکل موضوعى دوران طفولیت خود را مى گذراند; و سال ها طول خواهد کشید تا هم چون تفسیر ترتیبى مقام شایسته خود را پیدا کند، و این ممکن نیست مگر با تلاش هاى پى گیر دانشمندان و مفسّران که با استفاده از تجارب گذشتگان این موضوع را پیش برند و به کمال مطلوب برسانند.
آنچه را در کتاب حاضر نیز ملاحظه مى کنید حلقه اى از این زنجیر است که امید است با ضمیمه شدن به حلقه هاى دیگر سلسله قابل ملاحظه اى را تشکیل دهد. مهم این است که صاحب نظران از کارهاى تکرارى در این زمینه بپرهیزند; و هر کدام به ابداع و ابتکار تازه اى دست زنند، تا در پرتو ابداعات و ابتکارات این راه طولانى طى شود.
ادامه دارد...
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰مدت نزول
مدت نزول تدريجى قرآن بيست سال است: نزول قرآن سه سال بعد از بعثت آغاز شد و تا آخرين سال حيات پيامبر صلى الله عليه و آله ادامه داشت. در اينجا سه پرسش مطرح مىشود:
١. چگونه نزول قرآن يا آغاز نزول آن در شب قدر بودهاست در حالى كه بعثت پيامبر در ٢٧ رجب با پنج آيۀ اول سورۀ علق آغاز شد؟
٢. اگر اولين آيات يا اولين سورۀ نازل شده بر پيامبر صلى الله عليه و آله سورۀ علق و پنج آيه ابتداى آن است، پس چرا به سورۀ حمد «فاتحةالكتاب» مىگويند؟
٣. چگونه نزول قرآن در شب قدر انجام گرفتهاست در حالى كه قرآن در مدت بيست سال به تدريج و در مناسبتهاى گوناگون، نازل شدهاست؟
پاسخ اين سؤالات بدينگونه است:
پاسخ سؤال اول: آغاز نزول قرآن سه سال پس از بعثت بودهاست و پنج آيۀ اول سورۀ علق كه در زمان بعثت نازل گشته، عنوان قرآن نداشته است؛ بلكه پس از آنكه سوره به طور كامل نازل شد، عنوان قرآن پيدا كرد. نزول قرآن از زمانى آغاز شد كه آيۀ «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ...» ١ نازل گرديد و پيامبر صلى الله عليه و آله به دعوتِ علنى، مأموريت يافت. از آن زمان به بعد، پيوسته آيات و سورههاى قرآن نازل مىشد.
پاسخ سؤال دوم: اگر در زمان حيات پيامبر صلى الله عليه و آله ، نام «فاتحةالكتاب» را به سورۀ حمد اطلاق كرده باشند، به آن دليل است كه اين سوره، اولين سورۀ كاملى است كه بر پيامبر نازل شدهاست. علاوه بر آن در برخى روايات آمدهاست كه همان روز اول بعثت، جبرئيل نماز و وضو را طبق آيين اسلام به پيامبر صلى الله عليه و آله تعليم داد. بنابراين بايد سورۀ حمد نيز بهطور كامل نازل شده باشد؛ زيرا:
«لا صلاة الّا بفاتحة الكتاب؛ ٢ هيچ نمازى بدون خواندن فاتحةالكتاب پذيرفته نيست».
پاسخ سؤال سوم: دربارۀ نزول قرآن در شب قدر و تعارض آن با نزول تدريجى قرآن در مدت بيست سال حيات پيامبر صلى الله عليه و آله گفتوگوهاى بسيارى وجود دارد و آراى مختلفى در اين زمينه عرضه شده است كه برخى از آنرا در ذيل مىآوريم: .... ادامه در پست های بعدی....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom