eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰(قسمت یازدهم 2) 🌷🌷🌷 ♦️فصل دوم: مراتب مقامات سالکان 🍃سالکان در این مقام و سایر مقامات، مراتب و مدارجى بى شماری دارند وما بعضی از آن مراتب را به طور کلّى باز می‌گوییم. 🍃اما احاطه به همه جوانب و جمع‌آوری همـه مراتـب آن، از عهده این ناچیز بیرون است: «الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعدد انْفاسِ الْخَلائق.» 1️⃣ مقام اول (علم): سالک در این مرتبه، با سلوك علمى و برهان فلـسفى، ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت را ثابت می‌نماید. ✅یکى از لبـاب معـارف کـه در علـوم عالی و حکمت متعالیه، کاملا روشن شده، این است که: 🔹عالم خلق و همه موجودات، صرف ربـط و تعلّـق و محض فقر و فاقه هستند. 🔹عزّت، ملک و سلطنت مختص به ذات مقدس کبریا است. 🔹هیچ کس، حظی از حظوظ عزّت و کبریا ندارد. 🔹ذل عبودیت و فقر در پیشانی همه ماسوی الله، ثبـت و در حـاقّ حقیقت آنها ثابت است. 🔹حقیقت عرفان و نتیجه سلوك، کنار رفتن حجاب از وجـه حقیقت و یافتن ذلّ عبودیت و اصل فقر، در خـود و در همـه موجـودات است. 🍃دعـاى منسوب به سید کائنات صلّى اللَّه علیه و آله: «اللّهم ارِنى الاشیاء کَما هـی»، شـاید اشـاره بـه همین مقام باشد؛ 🍃یعنى، خواهش مشاهده ذلّ عبودیت کـه مـستلزم شـهود عـزّ ربوبیـت اسـت. 🍃پس، اگر سالک راه حقیقت و عبودیت، با سلوك علمى و سـیر فکـرى،این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اول انسانیت می‌رسد. 🍃اما ایـن حجاب از حجاب‌های غلیظ است که گفته اند: «العلْم هو الْحجاب الْـاکْبر.» 🍃سـالک باید ایـن حجاب را پاره کند و از آن عبور کند. 🍃شاید اگر به این مقام، قناعت کند و قلب را در ایـن قیـد محدود نماید، در استدراج واقع شود. ✅استدراج در این مقام یعنی 🔻بـه ریزه‌کاری‌های علمی می‌پردازد و با کمک حرکت فکر، براى این مطلوب، بـرهان‌های متفاوت اقامـه می‌کنـد و از منـازل دیگـر محروم ماند. 🔻به تدریج قلبش به این مقام علاقه‌مند می‌شود و از نتیجه مطلوب که وصول به فناء اللَّه است، غافل می‌گردد. 🔻عمر خود را در حجاب برهان و شعبه‌های آن صرف می‌نماید. 🔻هر چه پرداختن به جزییات بیشتر شود، حجاب بزرگ‌تر و احتجاب از حقیقت بیشتر می‌شود. ⛔️پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام بخورد و از حقیقت به واسطه زیادی علم و قوت برهان، محجوب شود و از ادامه سلوک بازماند. 🍃سالک باید دامن همت به کمر بزند و از جـدیت در طلـب مطلـوب حقیقـى، غافل نشود. تا خود را به مقام دیگر که مقام دوم است، برساند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 132 🔅🔅🔅 ⏪38- مَثَل چوب خشک (منافقان ) (وَإِذا رَاءَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ اءَجْسَامُهُمْ وَإِنْ یَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَاءَ نَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ ا لْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَتَلَهُمُ اللَّهُ اءَ نَّی یُؤْفَکُونَ(سوره منافقون آیه 4) 🔹قرآن به پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم و مسلمانان هشدار می دهد و همه را از شرّ مکر و فریب و چرب زبانی آنان بر حذر می دارد و می فرماید : (هُمُ ا لْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَتَلَهُمُ اللَّهُ اءَ نَّی یُؤْفَکُونَ) ؛ ((اینها دشمنان واقعی تو (و دین حق ) هستند پس از (شرّ) آنان بر حذر باش ، خداوند این گونه افراد را بکشد چگونه از حق منحرف می شوند ؟ ! )) . 🔹قرآن در ((سوره بقره )) (آیه 204) در این باره نیز می فرماید : (وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی ا لْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللَّهَ عَلَی مَافِی قَلْبِهِی وَهُوَ اءَلَدُّ ا لْخِصَامِ) ؛ ((و از مردم ، کسانی هستند که گفتار آنان ، در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می شود ؛ (در ظاهر ، اظهار محبّت شدیدی می کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه می گیرند . (این در حالی است که ) ، آنان ، سرسخت ترین دشمنانند)) . جایی که پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم را ظاهرا تحت تاءثیر جذّابیت سخنان خود قرار دهند ، تکلیف دیگران روشن است . ◾️خطر دشمنان چرب زبان حضرت علی علیه السّلام حدود چهل صفت برای منافقان بر شمرده ، از جمله در باره چرب زبانی و تلوّن سخنان آنها می فرماید : (( . . . وَقَوْلُهُمْ شِفاءٌ وَفِعْلُهُمُ الدّاءُ الْعَیاءُ حَسَدَةُ الرَّخاءِ وَمُؤَکِّدُوا الْبَلاءِ وَمُقْنِطُوا الْرَّجاءِ لَهُمْ بِکُلِّ طَریقٍ صَریعٌ وَإ لی کُلِّ قَلْبٍ شَفیعٌ وَلِکُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ . . . ؛ گفتارشان به ظاهر شفا بخش ، امّا کردارشان دردی است درمان ناپذیر ، به رفاه و خوشی مردم حسد می ورزند و بر بلا وگرفتار شدن (آنها) تاءکید و پافشاری دارند و امیدواران را ماءیوس می کنند ، در هر راهی کشته ای دارند و در هر دلی راهی و در هر مصیبتی اشکی . . . )) . ▫️((شجو)) : یعنی مصیبت و غم اندوه . ▫️((دُمُوع )) : یعنی اشکها ، جمع دمع . ▫️معنای ((لِکُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ)) این است که آنها همواره در پی سوژه ای هستند و برای هر حادثه اشک ساختگی می ریزند ، و با ((نچ ، نچ )) و ((آخ و آخ ))و گریه دروغین ، مردم ساده لوح و سطحی نگر را بر ضدّ رهبران راستین دین و پیروانشان تحریک می کنند : چنانکه ((معاویه )) که خود قاتل واقعی ((عثمان )) بود مدّتها پیراهن خون آلود عثمان را در مسجد شام آویزان کرده بود و گاه و بیگاه در انظار عموم در پای آن اشک می ریخت و در سوگ خلیفه پیامبر بر سر و سینه می زد ! و بدین وسیله مردم ساده لوح را فریب می داد و آنان برای خدا و به خاطر خدا تحریک می شده و در راه خدا خون می دادند و کشته می شدند . 🔹این است که قرآن منافقان را دشمن اصلی می شمارد و مسلمانان را از خطر هولناک آنان بر حذر می دارد . آری ، خطر دشمن دوست نما ، به مراتب از خطر دشمن صریح بیشتر است ، زیرا مسلمان در برابر دشمن آشکار آمادگی دارد ، ولی در برابر دشمنی که در ظاهر اظهاردوستی و دلسوزی نموده و اشک تمساح می ریزد ، نه تنها آمادگی ندارد ، بلکه انبوهی از افراد سطحی نگر به نفع او تحریک شده و توانشان را در جهت تقویت او به کار می برند ! 📙چنانکه سعدی می گوید : هرگز ایمن ز مار ننشستم تا بدانستم آنچه خصلت او است زخم دندان دشمنی بتر است که نماید به چشم مردم دوست 📙((شهید مطهری )) می گوید : ((اسلام هر وقت با کفر روبرو شده شکست داده و هر وقت که با نفاق روبرو شده است شکست خورده است . چون نفاق از نیروی خود اسلام استفاده کرده و بر ضدّ آن به کار برده است ، یعنی لباس اسلام به تن نموده و با آن جنگیده است )) . ((این که در تاریخ می بینیم پیامبر جنگید و پیروز شد ولی علی علیه السّلام نتوانست مانند رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم پیش ببرد ؛ جهتش همین است که پیامبر با کفّار جنگید و علی با منافقین )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 31) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 5 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1.عَمِلُوا الصّالِحاتِ؛ کارهای شایسته و صالح در صورتی ارزش دارد که برخاسته از ایمان باشد نه تمایلات شخصی و جاذبه های اجتماعی. اوّل «آمَنُوا» بعد «عَمِلُوا الصّالِحاتِ»(آیه 25) 2.مثال‌هاى قرآن، براى همه‌ى مردم است و از هر نوع مثلى نيز در آن آمده است.در مثال زدن، تذكّر، تفهيم، تعليم، بيان و پرده‌بردارى از حقايق نهفته است.البتّه اين مثل‌ها را نبايد ساده انگاشت، زيرا دانشمندان، كُنه آن را درك مى‌كنند«وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ»(آیه 26) 3.انسانِ حقيقت‌جو، از هر نورى راه را مى‌يابد، ولى شخص بهانه‌گير و اشكال‌تراش، به هر چراغى خرده مى‌گيرد.(آیه 26) 4.روابط انسانی باید بر اساس دستور الهی باشد نه انگیزه های دیگر «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» در روايات گروههایی که رابطه با آنان موجب رشد و تعالی انسان است معرفی شده اند: رهبران آسمانى، دانشمندان، خويشاوندان، مؤمنين، همسايگان و اساتيد.(آیه 27) 5.سؤال از عقل و فطرت، يكى از شيوه‌هاى تبليغ و ارشاد است. «كَيْفَ تَكْفُرُونَ» ( همین که می گوییم خودت قضاوت کن) تفكّر در تحولات مرگ و حيات، بهترين دليل بر اثبات وجود خداوند است.(آیه 28) 6.دنيا براى انسان است، نه انسان براى دنيا. «خَلَقَ لَكُمْ»(آیه 29) @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه چهارم :تفسیر آیات 14 تا 20 📌موضوعات درسگفتار ☑️وضعیت کوه ها در آستانه قیامت ☑️علت بیان حکایات تاریخی در قرآن ☑️بررسی تفاضلات انبیا الهی ☑️مفهوم شاهد بودن پیامبر(ص) ☑️عظمت و هیمنه عالم قیامت در قرآن ☑️ویژگی های عالم قیامت در کلام امیرالمومنین(ع) ☑️غفلت انسان ها از قیامت ☑️راه های برقراری ارتباط با خداوند 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه هفتم و پایانی تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 32) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 27 تا31(پایان سوره) 📝نگاشت: (26) إِنَّ هَؤُلاءِ يحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْماً ثَقِيلاً(27) نحْنُ خَلَقْنَهُمْ وَ شدَدْنَا أَسرَهُمْوَ إِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَلَهُمْ تَبْدِيلاً(28) إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌفَمَن شاءَ اتخَذَ إِلى رَبِّهِ سبِيلاً(29) وَ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن يَشاءَ اللَّهُإِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً(30) يُدْخِلُ مَن يَشاءُ فى رَحْمَتِهِوَ الظلِمِينَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَاباً أَلِيمَا(31) 27 -آنها زندگى زودگذر دنيا را دوست دارند در حالى كه پشت سر خود روز سخت و سنگينى را رها مى‏كنند. 🌱🌱🌱 📚تفسير : ✅ اين يك هشدار است ، و انتخاب راه با شماست! 🔹در آيات گذشته به پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) هشدار داده شده كه تحت تاثير افراد آثم و كفور ( مجرم و كافر ) هرگز واقع نشود ، و به شهادت تاريخ ، آنها كسانى بودند كه به پندار خامشان براى نفوذ در اراده و تصميم پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) مى‏خواستند از تطميع به مال و مقام و زنهاى زيبا كمك بگيرند . 👈🏼آيات مورد بحث معرفى بيشترى از آنها كرده ، مى‏گويد : آنها زندگى زود گذر اين جهان را دوست دارند، در حالى كه در پشت سر خود روز سخت و سنگينى را رها مى‏كنند و ناديده مى‏گيرند ! ( ان هؤلاء يحبون العاجلة و يذرون وراءهم يوما ثقيلا). ▫️افق افكار آنها از خور و خواب و شهوت فراتر نمى‏رود ، و آخرين نقطه ديد آنها همين لذائد بى‏قيد و شرط مادى است ، و عجب اينكه مى‏خواهند روح بزرگ پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را نيز با همين مقياس بسنجند .اما اين بى‏خبران كوردل توجه ندارند كه چه روز سنگينى در پيش دارند ؟ ! ، سنگين از نظر مجازاتها ، سنگين از نظر محاسبه ، و سنگين از نظر طول زمان و فضاحت و رسوائى سنگين. ▪️تعبير به وراءهم ( پشت سرشان ) با اينكه بايد قاعدتا پيش روى آنها گفته شود به خاطر آن است اينها آن روز را به دست فراموشى مى‏سپارند،گوئى پشت سر انداخته‏اند ، ولى به گفته بعضى از مفسران كلمه وراء گاه به معنى پشت سر ، و گاه به معنى پيش رو به كار مى‏رود. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیبا اگر پسندیده شده این کلیپ زیبای قرآنی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 28 📝نگاشت: (27) نحْنُ خَلَقْنَهُمْ وَ شدَدْنَا أَسرَهُمْوَ إِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَلَهُمْ تَبْدِيلاً(28) ما آنها را آفريديم و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم ، و هر زمان بخواهيم جاى آنان را به گروه ديگرى مى‏دهيم.(28) 🌱🌱🌱 🔹در این آيه به آنها هشدار مى‏دهد كه از نيرو و قدرت خود مغرور نشوند كه اينها را همه خدا داده ، و هر زمان بخواهد به سرعت باز پس مى‏گيرد ، مى‏فرمايد : ما آنها را آفريديم ، و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم ، به آنها قوت و قدرت بخشيديم ، و هر زمان بخواهيم آنها را مى‏بريم و گروه ديگرى را جانشينشان مى‏سازيم ( نحن خلقناهم و شددنا اسرهم و اذا شئنا بدلنا امثالهم تبديلا.) اسر ( بر وزن عصر ) در اصل به معنى بستن چيزى با زنجير است ، و اسيران را از اين جهت اسير ناميده‏اند كه آنها را مى‏بندند ، ولى اسر در اينجا اشاره به استحكام پيوندهاى وجودى انسان است كه قدرت حركت و توانائى فعاليتهاى مهم به او مى‏دهد . 🔹به راستى قرآن در اينجا انگشت روى نقطه حساسى گذارده ، و آن پيوندهاى مختلف اجزاى وجود بشر است از عصبهاى كوچك و بزرگ كه همچون طنابهاى آهنين عضلات را به يكديگر مربوط مى‏سازد گرفته ، تا رباطها و عضلات مختلف،آنچنان قطعات كوچك و بزرگ استخوان و گوشتهاى اندام انسان را به يكديگر محكم بسته كه از مجموع آنها يك واحد كاملا منسجم كه آماده انجام هر گونه فعاليتى است ساخته ، اما رويهمرفته اين جمله كنايه از قدرت و قوت است . 🔹اين آيه در ضمن غنا و بى‏نيازى ذات پاك خدا را ، از آنها ، و از اطاعت و ايمانشان ، روشن مى‏سازد ، تا بدانند اگر اصرارى براى ايمان آنها است ، در حقيقت لطف و رحمتى است از ناحيه پروردگار. 🔸نظير اين معنى در آيه 133 سوره انعام نيز آمده است ، آنجا كه مى‏فرمايد : و ربك الغنى ذو الرحمة ان يشا يذهبكم و يستخلف من بعدكم ما يشاء : پروردگار تو بى‏نياز و مهربان است ، اگر بخواهد همه شما را مى‏برد ، و هر كس را بخواهد جانشين شما مى‏سازد. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰دوست عزیزی پرسیدند قرآن چه تاثیراتی بر مردم زمان خود داشته است ؟! ✅ تأثیر قرآن بر مردم زمان نزول، بسیار است که بیان همه آن ها از حوصله این پاسخ نامه خارج است. اینک به دو مورد از تأثیرهای قرآن اشاره می کنیم: 📋۱. ایجاد شیفتگی، نرمی، خشوع و تواضع: «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ ذَ لِکَ هُدَی اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَن یَشَـآءُ وَ مَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَاد ;(زمر،۲۳) خداوند بهترین سخن را نازل کرده، کتابی که آیاتش ]از نظر لطف و زیبایی و عمق محتوا[ همانند یک دیگر است، آیاتی مکرر دارد ]تکراری شوق انگیز[ که از شنیدن آیاتش، لرزه بر اندام کسانی که از پروردگارشان خاشعند می افتد، سپس برون و درونشان نرم و متوجه ذکر خدا می شود، این هدایت الهی است که هر کسی را بخواهد با آن راهنمایی می کند و هر کس را خداوند گمراه سازد، راهنمایی برای او نخواهد بود.» در حدیثی به نقل از «اسماء» آمده است: «یاران پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) هنگامی که قرآن بر آن ها تلاوت می شد، همان گونه که خدا آن ها را توصیف کرده است، چشم هایشان اشک بار می گشت و لرزه بر اندامشان می افتاد.»۲ 📋۲. نفوذ سریع و عمیق آیات در دل ها و ظاهر شدن اثرهای آن پس از نزول; وقتی آیه «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْء فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ ;(آل عمران،۹۲) هرگز به ]حقیقت[ نیکوکاری نمی رسید، مگر این که از آن چه دوست می دارید ]در راه خدا [انفاق کنید و آن چه انفاق می کنید خداوند از آن باخبر است.» نازل شد، بلافاصله اثر خود را بر دل مؤمنان گذاشت; برای مثال، روزی مهمانی بر ابوذر وارد شد، او که زندگی ساده ای داشت، از مهمان معذرت خواست که من بر اثر گرفتاری نمی توانم به تنهایی از تو پذیرایی کنم، من چند شتر در فلان نقطه دارم، قبول زحمت کن و بهترین آن ها را بیاور ]تا برای تو قربانی کنم[; میهمان رفت و شتر لاغری با خود آورد، ابوذر به او گفت: به من خیانت کردی، چرا چنین شتری آوردی؟ او در جواب گفت: من فکر کردم روزی به شترهای دیگر نیازمند خواهی شد، ابوذر گفت: روز نیاز من زمانی است که از این جهان چشم می بندم ]چه بهتر که برای آن روز ذخیره کنم. [خداوند می فرماید: «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ... ».۳ 🌱🌱🌱 ۲. الجامع لاحکام القرآن، قرطبی، ج ۱۵، ص ۲۴۹، مؤسسة التاریخ العربی. ۳. مجمع البیان، طبرسی رحمه‏الله، ج ۲، ص ۱۴۰، منشورات دارمکتبة الحیاة؛ ر.ک: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۹، ص ۴۳۴، دار الکتب الاسلامیه ؛ ج ۳، ص ۲ ـ ۳. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️هيأت يكسان سازى مصاحف 🔹عثمان بعد از رايزنى، به سرعت به يكسان سازى مصاحف اقدام كرد؛ نخست در پيامى عام، خطاب به اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله آنان را به مساعدت در انجام اين عمل دعوت كرد و سپس چهار تن از خواص خود را براى اجراى اين‌كار برگزيد: زيدبن‌ثابت - كه از انصار بود - سعيدبن‌عاص ، عبداللّه‌بن‌زبير و عبدالرحمان بن‌حارث - كه از قريش بودند - اين چهار تن (به رياست زيد) اعضاى اوليۀ هيأت يكسان سازى مصحف‌ها به‌شمار مى‌روند . 🔹 عثمان خود مسؤوليت سرپرستى اين چهار تن را بر عهده‌گرفت؛ او در ابتدا تصور مى‌كرد كه يكسان كردن مصاحف كار آسانى است؛ لذا گروهى را براى انجام آن گرد آورد كه شايستگى كافى نداشتند و از عهدۀ انجام اين‌كار برنيامدند، چرا كه براى انجام كارى در اين حد مهم، به افرادى كاردان و با كفايت نياز بود؛ لذا به گروهى ديگر، كه افراد لايق و با كفايتى چون سيد قرّاء و صحابى بزرگ، ابىّ‌بن‌كعب، در ميان آنان بود ؛ متوسل شد و از او، مالك‌بن‌ابى عامر، كثيربن‌أفلح، انس‌بن‌مالك، عبداللّه‌بن‌عباس، مصعب‌بن‌سعد، عبداللّه‌بن‌فطيمه و عده‌اى ديگر - كه جمعاً ١٢ نفر مى‌شدند - كمك گرفت. رياست اين دوره با ابىّ‌بن‌كعب بود. ابوالعاليه در اين باره مى‌گويد: «اينان قرآن را از مصحف ابىّ‌بن‌كعب گرد آوردند؛ ابىّ‌بن‌كعب خود املا مى‌كرد و ديگران مى‌نوشتند». ☑️مراحل انجام برنامه هيأت يكسان سازى مصاحف مأموريت خود را در سه مرحله انجام داد: 🔸الف) جمع آورى منابع و مآخذ صحيح و مقابلۀ آنها و تهيۀ مصحف واحد؛ 🔸ب) نسخه بردارى از مصحف جديد و مقايسۀ نسخه‌هاى آماده‌شده با يكديگر به‌منظور حصول اطمينان نسبت به صحت آنها و عدم وجود اختلاف بين آنها؛ 🔸ج) جمع‌آورى مصحف‌ها يا صحيفه‌هايى كه قرآن در آنها ثبت شده‌بود از تمامى بلاد اسلامى و محو و نابود كردن آنها، انتشار مصحف جديد و الزام همۀ مسلمانان به قرائت اين مصحف و منع آنان از تلاوت مصحف‌ها و قرائت‌هاى ديگر. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت اول(13) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
دیدار جمعی از فعالان دانشگاهی از آمریکا و اروپا با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 جمعی از فعالان دانشگاهی از کشورهای آمریکا، کانادا و اتریش با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء امروز سه شنبه بیستم اردیبهشت با آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند و از رهنمودهای ایشان در زمینه راهکارهای گسترش عدالت و صلح جهانی بهره مند شدند. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این نشست اظهار داشتند: هر مسافری که به منطقه ‌ای سفر می‌کند می ‌کوشد ره آورد خوبی به عنوان سوغات برای کشورش ببرد، امیدوارم شما هم خردمندانه بکوشید را اولاً و بلند مسلمان های این منطقه را ثانیاً، تحلیل دقیق را ثالثاً، یک رهبر مسلمان آگاه، فقیه، عادل را رابعاً، هماهنگی همه جانبه را خامساً، به عنوان ره آورد این سفر برای خود داشته باشید و از این طرف نیز ما همه شما مهمان ها خصوصاً بزرگواران را با آغوش باز می پذیریم و اگر سوالی، طرحی هست ارائه کنید تا ـ انشاء الله ـ پاسخ قانع کننده ‌ای دریافت کرده و این پاسخ را به عنوان بهترین ره آورد و سوغات به کشور خود منتقل کنید. 🔸 ایشان ادامه دادند: حیاتی را که دین به ما وعده داده است این است که انسان اول خود را بشناسد، هم بدن و هم روح ملکوتی اش را بشناسد، نظام سپهری را از آسمان و زمین و زمان بشناسد، پیوند عمیق خود و رابطه با جهان را بررسی کند، تا بفهمد که هرگز از بین نخواهد رفت، بلکه از یک عالمی به عالم دیگر برای ابد سفر می کند و این ترجمه کوتاه آیه سوره انفال است که فرمود ﴿اِستَجیبوا للهِ‌ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم﴾. 🔸 ایشان ادامه دادند: در ذکر نمونه حیات فرشته خویی، باید به جریان اشاره کرد، او که رهبر و حاکم مسلمین و زمامدار جامعه اسلامی در ۱۴۰۰ سال قبل بود، روزی که مهمترین سلاح جنگی غیر از شمشیر، داشتن تندرو بود، اما وقتی به امیرالمومنین عرض کردند بودجه مملکت فراوان است و این اسب که شما الآن دارید، اسب باربری عادی است و شما باید در جنگ، اسب تندرو و تیزپا داشته باشید؛ حضرت فرمود من از بودجه بیت المال برای خود اسب تند و تیز تهیه نخواهم کرد چرا که من هرگز از میدان جنگ فرار نمی کنم اولاً و آن کسی را هم که فرار کرد، تعقیب نمی کنم ثانیاً، و لذا به اسب تندرو احتیاجی ندارم! این است که نه کسی را می کشد و نه فتنه و خونریزی به پا می کند. و ...ادامه در کامنت اول ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
📌مقایسه شیطان و رباخوار ◾️مطلب مهم آن است که شیطان تا حدودی مخالفت خدا را به عهده دارد. من یادم نیست که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان محارب یاد کند! مخالف هست، مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی ـ معاذالله ـ دارد، همین؛ اما شمشیر بگیرد در برابر دین خدا بایستد این یادم نیست در جایی از قرآن به شیطان نسبت داده باشد. شیطان مخالف دستور خداست؛ اما محارب نیست. فرمود بانک‌های ربوی محارب هستند، رباخوار محارب است: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾، این که می‌بینید هر روز اقتصاد فلج است همین است. سرمایه ربوی محاربه با خداست، این بیچاره کمرش شکسته است. 🔊 آیت الله جوادی آملی، تفسیر سوره جمعه ج2 ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۱۹ 📌بد و خوب با هم مساوی نیستند الی باید بداند همان گونه که کور با بینا و تاریکی با نور و سایه با آفتاب و با مرده مساوی نیستند افراد از خدا با الی اللّه نخواهند بود و کسانی که غافل اند اگر غفلت شان ادامه پیدا کند، منتهی به روحی شان خواهد شد که حتی اکرم صلی الله علیه و آله هم نمی توند به آنها چیزی بشنواند. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 33) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 31 📝نگاشت: (29) 🔅🔅🔅 يُدْخِلُ مَن يَشاءُ فى رَحْمَتِهِ وَ الظلِمِينَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَاباً أَلِيمَا(31) و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) در رحمت (وسیع) خود وارد می‌کند، و برای ظالمان عذاب دردناکی آماده ساخته است!(31) 🌱🌱🌱 🔹و سرانجام در آخرين آيه اين سوره ، به سرنوشت نيكوكاران و بدكاران در يك جمله كوتاه و پرمعنى اشاره كرده ، مى‏فرمايد : خدا هر كس را بخواهد در رحمتش وارد مى‏كند ، و براى ظالمان عذاب دردناكى فراهم ساخته است ( يدخل من يشاء فى رحمته و الظالمين اعدلهم عذابا اليما ) . 🔹جالب اينكه در آغاز آيه مى‏گويد : هر كس را بخواهد در رحمت خود وارد مى‏كند ولى در پايان آيه ، عذاب را روى ظالمان متمركز مى‏سازد ، و اين نشان مى‏دهد كه مشيت او بر عذاب به دنبال مشيت انسان بر ظلم و گناه است ، و به قرينه مقابله روشن مى‏شود كه مشيت او در رحمت نيز به دنبال اراده انسان در ايمان و عمل صالح و اجراى عدل است ، و جز اين از حكيم نمى‏توان انتظار داشت . 🔹عجب اينكه با اين قرينه روشن باز افرادى مانند فخر رازى صدر آيه را دليل بر مساله جبر گرفته‏اند بى‏آنكه ذيل آيه را كه در باره آزادى اراده و عمل ظالمان سخن مى‏گويد مورد توجه قرار دهند!. خداوندا ! ما را در رحمتت داخل كن ، و از عذاب اليمى كه در انتظار ظالمان است برهان. پروردگارا ! تو راه را نشان دادى ، ما نيز تصميم به پيمودن اين راه داريم ، ما را مدد فرما ! بارالها ! اگر از ابرار نيستيم دوستدار آنهائيم ، ما را به آنها ملحق نما. پايان سوره انسان ( دهر ) 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 29 و 30 📝نگاشت: (28) 🔅🔅🔅 إِنَّ هَٰذِهِ تَذْكِرَةٌ ۖ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا(29)َ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن يَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً(30) این یک تذکر و یادآوری است، و هر کس بخواهد (با استفاده از آن) راهی به سوی پروردگارش برمی‌گزیند!(29)و شما هیچ چیز را نمی‌خواهید مگر اینکه خدا بخواهد، خداوند دانا و حکیم بوده و هست!(30) 🌱🌱🌱 🔹سپس به كل بحثهائى كه در اين سوره آمده است كه مجموعا يك برنامه جامع سعادت را ارائه مى‏دهد اشاره كرده ، مى‏گويد : اين يك تذكر و يادآورى است ، و هر كس بخواهد با استفاده از آن راهى به سوى پروردگارش انتخاب مى‏كند ( ان هذه تذكرة فمن شاء اتخذ الى ربه سبيلا ) . ▫️وظيفه ما نشان دادن راه است ، نه اجبار بر انتخاب ، اين شما هستيد كه بايد با عقل و درك خود ، حق را از باطل تشخيص دهيد ، و با اراده و اختيار خود تصميم بگيريد. اين در حقيقت تاكيدى است بر آنچه در آغاز سوره گذشته كه فرمود: انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا : ما راه را به او نشان داديم ، خواه پذيرا شود و شكر اين نعمت را بجا آورد ، يا اعراض و كفران كند. 🔹و از آنجا كه ممكن است افراد كوته‏فكر از تعبير فوق نوعى تفويض و واگذارى مطلق به بندگان تصور كنند ، در آيه بعد براى نفى اين توهم مى‏افزايد : شما چيزى را نمى‏خواهيد مگر اينكه خدا بخواهد ( و ما تشاءون الا ان يشاء الله).چرا كه خداوند عالم و حكيم است ( ان الله كان عليما حكيما). ▫️و اين در حقيقت اثبات اصل معروف الامر بين الامرين است ، از يكسو مى‏فرمايد : خدا راه را نشان داده و انتخاب با شما است و از سوى ديگر مى‏افزايد : انتخاب شما منوط به مشيتالهى است يعنى شما استقلال كامل نداريد بلكه قدرت و توان و آزادى اراده شما همه به خواست خدا و از ناحيه او است ، و هر زمان اراده كند مى‏تواند اين قدرت و آزادى را سلب كند. ▫️به اين ترتيب نه تفويض و واگذارى كامل است و نه اجبار و سلب اختيار ، بلكه حقيقتى است دقيق و ظريف در ميان اين دو ، يا به تعبير ديگر : نوعى آزادى وابسته به مشيت الهى است ، كه هر لحظه بخواهد مى‏تواند آن را باز پس گيرد ، تا هم بندگان بتوانند بار تكليف و مسؤوليت را كه رمز تكامل آنهاست بر دوش گيرند و هم خود را بى‏نياز از خداوند تصور نكنند. خلاصه اين تعبير براى آن است كه بندگان ، خود را بى‏نياز از هدايت و حمايت و توفيق و تاييد ذات مقدس او ندانند ، و در عين تصميم‏گيرى در كارها ، خود را به او بسپارند ، و تحت حمايت او قرار دهند. 🔹از اينجا روشن مى‏شود اينكه بعضى از مفسران جبرى مسلك مانند فخر رازى به اين آيه چسبيده‏اند به خاطر پيشداوريهائى است كه در اين مساله داشته‏اند ، او مى‏گويد : و اعلم ان هذه الاية من جملة الايات التى تلاطمت فيها امواج الجبر و القدر ! : بدان كه اين آيه از آياتى است كه امواج جبر در آن متلاطم است!. ▫️آرى ، اگر اين آيه را از آيات قبل جدا كنيم جاى اين توهم وجود دارد ولى با توجه به اينكه در يك آيه بيان تاثير اختيار شده ، و در يك آيه ديگر بيان تاثير مشيت پروردگار ، به خوبى مساله الامر بين الامرين تثبيت مى‏گردد. عجيب است طرفداران تفويض به همان آيه‏اى مى‏چسبند كه سخن از اختيار مطلق مى‏گويد ، و طرفداران جبر به آيه‏اى كه به تنهائى بوى جبر مى‏دهد ، و هر كدام مى‏خواهند پيشداوريهاى خود را با آن توجيه كنند ، در حالى كه فهم صحيح كلام الهى ( و هر كلام ديگر ) ايجاب مى‏كند كه همه را در كنار هم بگذارند ، و بدون تعصب و پيشداورى قبلى قضاوت كنند . 🔹ذيل آيه كه مى‏فرمايد : ان الله كان عليما حكيما نيز ممكن است اشاره به همين معنى باشد چرا كه علم و حكمت خدا ايجاب مى‏كند بندگان را در پيمودن راه تكامل آزاد بگذارد ، و گرنه تكامل اجبارى و تحميلى تكامل نيست ، بعلاوه علم و حكمت او اجازه نمى‏دهد كه افرادى را مجبور به كار خير و افرادى را مجبور به كار شر ، كند ، و بعد گروه اول را پاداش دهد ، و گروه دوم را مجازات كند. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(138) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪46-پرهیز از منت گذاری و سهم خواهی وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ (6/مدثّر) " منت مگذار و فزونى مطلب” ☑️در ارشاد و انذار و انجام فعالیت های فرهنگی ماندگار و اثرگذار چند نكته است: پاكى ظاهرى: «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ»، پاكى معنوى: «وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ»، اخلاص در عمل: «وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» صبر و پشتكار: «وَ لِرَبِّكَ فَاصْبِرْ» ☑️نه با عبادت و انفاق بر خداوند منت بگذار و اعمال خود را بسيار شمار، و نه بر خلق خدا منّت گذار. «وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» ☑️ منّت گذاشتن و چشم داشتن در انفاق‌ها و عطايا، از مصاديق پليدى روح است. «وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» ☑️دورى گزيدن از منّت و زياده شمارى، يكى از شرايط موفقيّت رهبران و مبلّغان است. قُمْ فَأَنْذِرْ ... وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ ☑️ رهبر دينى نبايد از مردم توقّعى داشته باشد. «وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ» 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(233) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔰تفسير ⏪احاطه قهرى خداوند بر كافران و منافقان 🔹قرآن كريم پس از بيان رفتار منافقان در برابر خروش رعد، از احاطه خداوند بر كافران سخن مى گويد: (والله محيط بالكافرين). گرچه احاطه خداوند مطلق و بى مرز است و همه چيز (كل شى ء) را در بر مى گيرد: (بكل شى ء محيط) اما در اينجا كه سخن از احاطه خدا بر كافران است، مراد از احاطه خاص قهرى است. همان گونه كه خداى سبحان دو گونه (معيت) و همراهى دارد: يكى معيت مطلق، با هر انسان (و غير انسان): (هو معكم اين ما كنتم) و ديگرى معيت خاص با مومنان و اهل تقوا: (ان الله مع الذين اتقوا والذين هم محسنون)، (ان الله معنا)، دو گونه احاطه نيز دارد. 🔹خداوند بر كافرى كه در گرداب گناهش اسير است: (احاطت به خطيئته)، احاطه قهرى دارد و چون منافق نيز در درون خويش كافر است ، از اين رو خداوند در شمار اوصاف منافقان مى فرمايد: خدا بر كافران احاطه دارد؛ يعنى، خداوند بر كافران محيط است، خواه كافرانى كه كفر خويش را ظاهر مى كنند و خواه كافرانى كه درونشان كفر و ظاهرشان اسلام است. 🔹پايان بخش هر يك از دو آيه مورد بحث، هشدارى است به منافقان، زيرا در پايان آيه اول سخن از احاطه خدا بر كافران است: (والله محيط بالكفرين) و در پايان آيه دوم براى تثبيت وعيدهاى بيان شده، سخن از قدرت بى كران خداوند است: (ان الله غعلى كل شى ء قدير). خداى سبحان، هم مى تواند منافقان را با غرش هولناك رعد آسمان بگيرد و هم با صاعقه سوزان آن هلاكشان كند و هم مى تواند آنان را در تيرگيهاى متراكم چنان گرفتار كند كه توان رفتن نداشته باشند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند .... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون عمومی ▪️در سوره مبارکه «فجر» چند بار اين آيه مطرح شد، کساني که وضع مالي‌شان خوب است يا خود آنها خيال مي‌کنند که خدا اينها را گرامي داشت، برخي‌ها خيال مي‌کنند آنها که وضع مالي‌شان خوب نيست، خدا به اينها اهانت کرده است:﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَن﴾؛ يعنی ﴿أَكْرَمَنِ﴾، ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي﴾؛ يعنی ﴿أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، نه آن درست است، نه اين درست است. آنها که مبتلا به ثروت هستند، ما آنها را آزموديم، آنها که مبتلا به فقر هستند، ما آنها را آزموديم. هر دو ابتلاء است. ▪️افرادي که سالم هستند در خانه‌ها زندگي مي‌کنند، مبتلا به سلامت هستند. آنها که در بستر بيماري بيمارستان هستند، مبتلا به مرض هستند. نه آن تکريم است، نه اين اهانت. ▪️نه سرمايه‌دار مکرّم است، نه تهيدست تحقير شده. هر دو ابتلاء است. بعضي‌ها مبتلا به ثروت هستند، بعضي‌ها مبتلا به فقر هستند: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، هر دو ابتلاء است. ▪️اينجا هم فرمود ابتلاء است. حالا آن سالي که خشکسالي است، ابتلاء است. سالي که ترسالي است، ابتلاء است. إکرام در قيامت روشن مي‌شود: «إنَّ الْغِنَي وَ الْفَقْرِ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَي اللهِ»، هر چيزي که در دنيا ذات أقدس الهي مقرّر کرد، يک آزمون است: ﴿لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ﴾. 📼فرازی از سوره الجن جلسه ششم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom