eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 رسالت اندیشمندان از منظر امام صادق (ع) 💠 (سلام الله علیه) فرمود: اینکه فراگیری علم واجب است، دو پیام دارد؛ یکی نسبت به توده مردم، دیگری نسبت به علماء. و خداوند فراگیری علم را بر مردم واجب نکرد، مگر اینکه تعلیم را، تربیت را، تالیف را، سخنرانی را بر علماء واجب کرد. اگر طلب علم بر طالبان حوزه و دانشگاه واجب است، تعلیم علم بر اساتید حوزه و دانشگاه هم واجب است. استدلال امام صادق (سلام الله علیه) این است: (لانّ العلم قبل الجهل)*. اوّل علم است، بعد جهل؛ یعنی انسان وقتی از علم فاصله بگیرد، می شود جاهل! لذا این قصه از امام صادق (سلام الله علیه) به عرضتان رسید که حضرتش فرمود: (یا لیت هذه الطاغیه اذن لی فاتّخذ فی الطائف قصراً فسکنت و اسکنتکم معی)*. حضرت گِله دارد، می فرماید: ای کاش این طاغوت عصر، _منصور دوانقی_ که طغیانگر است به من اجازه می داد من در طائف یک مدرسه ای می ساختم، چند حجره در آن مدرسه بود، شما را آنجا جا می دادم، خودم هم در آن مدرسه مسکن داشتم. بعد فرمود: (رحم الله من حبّبنا الی النّاس)*. فرمود: خدا رحمت کند جامعه ای را، مردمی را، مبلّغانی را که ما را پیش مردم محبوب نشان می دهند. چرا محبوب نشان می دهند؟ برای اینکه اینها حرف های دلپذیر دارند، رفتارهای دلپذیر دارند، گفتارهای دلپذیر دارند که هم جامعه را حفظ می کند، هم سائر جوامع را متوجه اینها می کند که از اینها بهره ببرد. ----------------------------------------- 📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۱ 📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۲۱۵ 📌 الکافی / جلد ۸ / صفحه ۲۲۹ 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۴/۰۶ @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 15 قرآن کریم (آیات103-94) 1. در برابر خيالات و موهومات، با صراحت برخورد كنيد. «قُلْ» بقرة، 94 2. وجدان، بهترين قاضى است. «إِنْ جكانَتْ ... فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ» بقرة، 95 3. خودتان مى‏دانيد كه چه كرده ‏ايد، خداوند نيز كه از آنها با خبر است، پس اين همه ادّعا براى چه؟! «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» بقرة، 95 4. عمر طولانى مهم نيست، قرب به خداوند و بركت عمر ونجات از آتش، ارزش دارد. «لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ» بقرة، 96 5. يهوديان، حريص‏ ترين و دنياگرا ترين مردم هستند. «أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَياةٍ» بقرة، 96 6. دروغگو، كم حافظه است. يهوديان از يك سو بهشت را مخصوص خود مى‏ دانند، «لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَةً» واز سوى ديگر مى ‏خواهند هميشه در دنيا زنده بمانند. «يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ» بقرة، 96 7. حمايت ودفاع از پاكانى كه مورد تهمت قرار گيرند، لازم است. «نَزَّلَهُ ... بِإِذْنِ اللَّهِ» بقرة، 97 8. ايمان و تولّى، نسبت به همه ‏ى مقدّسات لازم است. «لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ» بقرة، 98 📋منبع کتاب‌ نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇🏾👇🏾👇🏾
پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی حادثه غم بار آبادان أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم ▫️ رخداد تلخ و سانحه سنگین و غمبار آبادان را به همه تعزیت عرض می کنیم! این گونه از حوادث تلخ ناشی از لرزان بودن بنیان فکری مسئولین و همچنین مردم است. جامعه اعم از مسئول و مردم عادی موظف اند یعنی که اساس فکر، عقل، درایت، اندیشه و انگیزه را بر اعتقاد صائب و بنیان گذاری کنیم. این گونه از رخدادهای تلخ در اثر نبود عقیده صائب و ایمان سالم است. ▫️ کسی که و می_کند، مضطرب می سازد. آن که اختلاسی و دارد، فکرش را فکرتش را فطرتش را بر لبه لرزان سقوط، بنیان گذاری کرده است _ خواه از مسئولین خواه از مردم _ و کسی که باور صحیح، اعتقاد صائب و سالم داشت، او در زمین مستحکم خانه می سازد. خدای سبحان فرمود شما بنیان فکری و اندیشه و انگیزه را در جای لرزان نسازید، به فکر اختلاس و چپاول نباشید، به فکر زرق و برق نباشید، این شما را می برد! آن که در لبه رودخانه که زیرش خالی است خانه می سازد، غرق خواهد شد؛ فرمود: ﴿أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ‏﴾ این اصل اول. ▫️ اصل دوم آن است که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می فرماید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»؛ این بیان نورانی حضرت در زمینه رسیدن به آن ﴿أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ تَقْوی‏ من الله﴾ است. اگر کسی خواست معتقد باشد و عمل صالح داشته باشد باید سبکبار باشد؛ بار دیگران را به دوش خود نگذارد، بار زائد را به دوش خود نگذارد، کاری که از او بر نمی آید نپذیرد، کاری که مقدور او نیست بر زمین بگذارد؛ فرمود: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا». مابقی بیانات در کامنت اول... (پیام در پی رخداد ریزش ساختمان در آبادان، مورخ ١٤٠١/٣/٧) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. حضرت آیت‌الله بهجت: در اطاعت اوامر الهی و نیز در معصیت و به فرمان شیطان و نفس بودن، امر دایر است بین اینکه با کسی که حیات و ممات، غنا و فقر، مرض و صحت،مریض‌خانه و دکتر، خزانه و ثروت و ... به دست اوست مجالست کنیم ؟ یا با کسی که هیچ ندارد؟! انسان کدام را اختیار می‌کند ؟ و محبت وجدانیه - نه به‌حسب خوف نار یا شوق بهشت - با کدام طرف است؟ . در محضر بهجت، ج١، ص١٢ . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🟢 دو آیه تأدیب‌کننده 🔹 امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تأدیب فرمود: 🔸 یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‌اند تصدیق نکنند (شتابزدگی در تصدیق) و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‌اند، تا به مرحله علم و یقین نرسیده‌اند، رد و نفی نکنند (شتابزدگی در انکار). 🔹 خداوند در یک آیه فرمود: أَلَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْکتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللهِ إِلَّا الْحَقَ‏ (اعراف/۱۶۹). آیا از آنها در کتاب پیمان گرفته نشده که جز آنچه حق است به خداوند نسبت ندهند؟ 🔸 در آیه دیگر فرمود: بَلْ کذَّبُوا بِما لَمْ یحِیطُوا بِعِلْمِهِ‏ (یونس/۳۹). انکار کردند و تکذیب کردند چیزی را که به علم آن احاطه نداشتند. 📗 استاد مطهری، انسان و ایمان، ص۶۷ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom1
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (10) نکته هایی در باره دادگاه عالی وجدان... 🔅🔅🔅 🔰تفسير: 📋نكته ها: ⏪2 - نامهاى قيامت در قرآن مجيد 🔻مـى دانـيـم قـسـمـت مـهـمـى از مـعـارف قـرآن ، و مـسـائل اعـتـقـادى آن ، بـر مـحـور مـسـائل مـربـوط بـه قـيامت و رستاخيز دور مى زند، چرا كه مهمترين تاءثير را در تربيت انسان و روند تكامل او دارد. نـام هـائى كـه در قـرآن بـراى ايـن روز بـزرگ انـتـخـاب شـده نـيز بسيار است و هر كدام بـيـانـگـر بـعـدى از ابـعـاد آن روز مـى بـاشـد، و بـه تـنـهـائى مـى تـوانـد مسائل بسيارى را در اين رابطه بازگو كند. 🔵بـه گـفـته مرحوم (فيض كاشانى ) در (محجة البيضاء) در زير هر يك از اين نامها سرى نهفته شده ، و در هر توصيفى معناى مهمى بيان گشته ، بايد كوشيد تا اين معانى را درك كرد و اين اسرار را يافت. او بـيـش از يـكـصـد نام براى قيامت ذكر كرده كه همه يا اكثر آن را مى توان از قرآن مجيد استفاده كرد. مانند (يوم الحسرة ) (يوم الندامة ) (يوم المحاسبة ) (يوم المسالة ) (يـوم الواقـعـة ) (يـوم القـارعـة ) (يـوم الراجفة ) (يوم الرادفة ) (يوم الطـلاق ) (يـوم الفـراق ) (يـوم الحـسـاب ) (يـوم التـنـاد) (يوم العذاب ) (يـوم الفـرار) (يـوم الحـق ) (يـوم الحـكـم ) (يـوم الفـصـل ) (يـوم الجـمـع ) (يوم الدين ) (يوم تبلى السرائر) (يوم لا يغنى مـولى عـن مـولى شـيـئا) (يـوم يـفـر المـرء مـن اخـيـه ) يـوم لا يـنـفـع مال و لا بنون ) و (يوم التغابن و ....) 🔺ولى معروفترين نام آن همان (يوم القيامة ) است كه هفتاد بار در قرآن مجيد ذكر شده ، و حـكـايت از قيام عمومى بندگان و رستاخيز عظيم انسانها مى كند و توجه به آن نيز انسان را به قيام در اين دنيا براى انجام وظيفه دعوت مى نمايد. 🔺بـه عقيده ما براى بيدار شدن از خواب غفلت و غرور، و مهار كردن نفس سركش ، و تعليم و تـربـيـت انسان ، كافى است كه در اين نامها بينديشيم و وضع خود را در آن روز عظيم ، روزى كـه هـمـگـى در پـيـشگاه خداوند بزرگ حاضر مى شويم ، و پرده ها كنار مى رود و اسرار درون ظاهر مى شود، بهشت تزيين مى گردد و جهنم بر افروخته مى شود، و همگان در پـاى مـيـزان عـدل الهـى حـاضر مى شويم در نظر بگيريم (خداوندا ما را در آن روز در پناه خودت جاى ده ). 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت پنجم) شیوه بحث مفسر در آیات فقهی، تفاوت اساسی با بقیه موارد تفسیر آیات، نداشته و مطالب مفصل را به کتب فقهی ارجاع داده است، اما در فلسفه احکام مانند، فلسفه وصیت ؛ فلسفه قصاص ، فلسفه تحریم گوشتهای حرام فلسفه روزه و... سعی نموده که حق مطلب را ادا نماید. در آیاتی که قصص قرآن به خصوص انبیاء را مطرح می‌نماید، سعی دارد ضمن پرهیز از اسرائیلیات، با روایات، برخی جزئیات را روشن کرده، با مقایسه قصص قرآن با تورات، وهن و ضعف قصه‌های منتسب به تورات را مشخص کند، مانند [۹ مقایسه معارف قرآن با تورات. ⏪۶ - پاورقی این تفسیر حاوی پاورقی می‌باشد که از طرف مفسر اضافه شده است، در پاورقی‌ها به طور معمول مطالب متفاوت به چشم می‌خورد از قبیل: الف) آدرس مطالب متن و منابع آن. ب) ارجاع توضیح بیشتر به مجلدات دیگر تفسیر نمونه. ج) اشاره به برخی اقوال دیگر. د) توضیح بیشتر لغوی یا تفسیری یا علمی، یا نقل مطلب از کتب مقدس. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️سرانجام مصحف‌هاى عثمانى 🔸مقامات حكومت و گارگزاران خليفه، عنايت و توجّه خاصى به اين مصحف‌ها و حفاظت از آنها داشتند. به علاوه علاقه و توجه زياد مردم نسبت به حفظ‍‌ آنها، موجب بقا و دوام آنها گرديد. پس از گذشت زمانى طولانى، تغييرات و دگرگونى‌هايى در اين مصحف‌ها به‌وجود آمد كه نقطه‌گذارى، علامت‌گذارى و تقسيم آن به حزب‌ها از آن جمله‌اند. آخرالامر، خط‍‌ اين مصحف‌ها نيز - كه خط‍‌ كوفى ابتدايى بود - به خط‍‌ كوفى متعارف تبديل شد. در زمان‌هاى بعد، نوشتن قرآن با خط‍‌ زيباى نسخ عربى و ديگر خطوط‍‌، متداول گرديد كه اين تغ ييرات به‌تدريج مصحف‌هاى اوليه را - كه در زمان عثمان نوشته شده‌بود - به‌دست فراموشى سپرد و رفته رفته اثرى از آنها باقى نماند. 🔹ياقوت حموى (متوفاى ٦٢٦ ه‍‌ .ق) نقل مى‌كند كه: «مصحف عثمان‌بن‌عفان در مسجد دمشق است كه مى‌گويند به خط‍‌ خود اوست». ١ اين مصحف را فضل اللّه العمرى (متوفاى ٧٤٩ ه‍‌ .ق) ديده و مى‌گويد: «مصحف عثمانى به خط‍‌ عثمان‌بن‌عفان در سمت چپ مسجد دمشق باقى است» ٢ (البته در جايى ذكر نشده‌است كه عثمان به خط‍‌ خود خط‍‌ خود مصحفى نوشته باشد و شايد مصحف يادشده، همان مصحف شام بوده كه تا آن زمان باقى مانده است). 🔹جهانگرد معروف ، ابن بطوطه ، (متوفاى ٧٧٩ ه‍‌ .ق) مى‌گويد: «در ركن شرقى مسجد و در مقابل محراب، خزانه‌اى است بزرگ كه در آن مصحفى را كه عثمان‌بن‌عفان به شام فرستاده است قرار داده‌اند. اين خزانه را در هر جمعه، پس از نماز باز مى‌كنند و مردم براى بوسيدن آن هجوم مى‌آورند و در همين جا، براى حل اختلافات و دعاوى خود قسم ياد مى‌كنند». 🔹 گفته شده‌است كه اين مصحف همچنان در مسجد دمشق باقى بود تا اينكه به سال ١٣١٠ هجرى قمرى دستخوش حريق گرديد. ١در خزانۀ حرم امام‌حسين عليه السلام مصحفى است منسوب به عثمان كه با خط‍‌ كوفى كهن نوشته شده‌است. اين قرآن با توجه به خالى بودن حروف آن از علايم و حجم بسيار بزرگ آن (به‌خصوص اينكه كلمۀ «يَرْتَدَّ» ٢ از سورۀ مائده را به‌صورت «يرتدد»ضبط‍‌ كرده‌است) به احتمال قوى از قرآنهاى عثمانى استنساخ شده و رونوشتى از يكى از آنهاست. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
Nuh - 02 s.mp3
6.28M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌پندهای نوح پیامبر ▪️سوره مبارکه «نوح» که در مکه نازل شد و اوّلين پيغمبر از انبياي الهي(عليهم السلام) است که قرآن مبسوطاً جريان اينها را ذکر مي‌کند؛ البته بين حضرت نوح و حضرت آدم(سلام الله عليهم اجمعين) حتماً انبيايي بودند، راهنماياني بودند، ممکن نيست جمعيتی در جايي زندگي بکنند و رهبر الهي نداشته باشند، چون قرآن بيانش اين است: ﴿إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فيها نَذيرٌ﴾؛ منتها کسي که کتاب داشته باشد، شريعت داشته باشد از آنها قرآن کريم با اين عظمت ياد مي‌کند. ▪️فرمود ما نوح را فرستاديم، گفتيم إنذار بکن! نه يعني فقط إنذار بکن، تبشير هم داشته باش و نوح(سلام الله عليه) هم منذر بود و هم مبشّر. إنذارش در بخش‌هاي اوّلي است، تبشيرش در بخش‌هاي ثانوي است که فرمود: ﴿يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً﴾، دنيا داريد، آخرت داريد، رفاه داريد، مسائل دنيايي شما تأمين است، آبروي دنيايي شما تأمين است، آبروي آخرتي شما تأمين است، اين ﴿يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً﴾، ﴿يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ﴾، ﴿يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً﴾، اينها تبشير است، پس منحصر در إنذار نيست. اينکه در بحث ديروز از بحث آيات پاياني سوره مبارکه «نساء» که فرمود: ﴿رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرين﴾، همين است. 📼فرازی از سوره نوح جلسه دوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.36بهار 1401.mp3
19.22M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -مرگ و زندگی و قدرت بی پایان خدا -(قسمت 36) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
18_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_01_Mashhade_Moghaddas.MP3
12.38M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت هجدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 16 قرآن کریم (آیات105-102) 1. براى مقابله با علوم مضرّ وعقايد انحرافى، آگاهى صالحان از آنها لازم است.«ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ» بقرة، 102 2. در مقام تعليم، معلّم بايد نسبت به كاربردهاى منفى علوم هشدار دهد. «وَ ما يُعَلِّمانِ ... حَتَّى يَقُولا ... فَلا تَكْفُرْ» بقرة، 102 3. انسان در بين دو آموزش قرار دارد: هم وسوسه های شيطانى؛ «يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ» و هم الهامات الهى. «وَ ما يُعَلِّمان ِ" بقرة، 102 4. تفرقه انداختن ميان زن و شوهر، كارى شيطانى و در حدّ كفراست. «فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ...» بقرة، 102 5. هردانش وآموزش هميشه مفيد نيست، گاهى مضرّ و زيان‏آور نيز مى ‏باشد. «يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ» بقرة، 102 6. سحر وجادو واقعيّت دارد و در زندگى انسان مؤثّر است. «يُفَرِّقُونَ بِهِ ...» بقرة، 102 7. ايمان به تنهايى كافى نيست، تقوا و مراقبت لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» بقرة، 103 8. بايد در سخن گفتن با بزرگان ومعلّم، ادب در گفتار رعايت شود. «لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا ...» بقرة، 104 📚منبع :کتاب نکته های تفسیری 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰زندگی و هدف نهایی 💢در برابر مسأله «فلسفه حیات و هدف غائی انسان » می توان مردم را به سه دسته تقسیم کرد: ✅* دسته اول: * کسانی هستند که به علت سرگرم شدن به هدفهای مادی و انس با ظواهر زندگی، به چیزی والاتر از آن نمی اندیشند . ✅* دسته دوم، * کسانی هستند که هدفهای مادی و غریزی نتوانسته است آنها را راضی و خشنود سازد و از طرفی هم نتوانسته اند به بعد متعالی حیات دست یابند، زیرا آنها هدف نهایی زندگی انسان را در لابلای زندگی مادی جستجو نموده اند؛ این دسته افراد که سراب را آب پنداشته و با رسیدن به آن عطش شان بیشتر گشته، به پوچی رسیده اند. اینان به تصور اینکه حیات انسانی در همین زندگی چند روزه دنیا خلاصه شده و هدفی والاتر از عناصر مادی و غریزی وجود ندارد، آن را پوچ و بی ارزش دانسته و زبان به طعن و انتقاد از نظام هستی گشوده اند. نیهیلیستها یا پیروان «فلسفه پوچی» از این دسته اند. ✅* دسته سوم: * کسانی هستند که گام فراتر نهاده با بعد متعالی حیات آشنا شده اند اینان توانسته اند در سایه تحصیل کمال دریچه ای از عالم بالا بر روی خود بگشایند و با عظمتهای معنوی زندگی، آشنا شوند. از این رو، این دسته، نه مانند گروه اول با آسودگی خاطر در عالم غفلت و بی خبری بسر می برند و نه مانند گروه دوم به پوچی رسیده اند. 🔹 آنان با دستیابی به حقایقی که از دید ظاهربینان، پنهان و پوشیده است، فلسفه زندگی را در ماورای مرزهای ظواهر یافته، به آن معتقدند و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزند. 🔹قرآن نیز رسیدن به هدف نهایی و موفقیت را به آنان نوید داده و خداوند هم یاری شان خواهد کرد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 3.mp3
12.93M
💢جلسه سوم تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
JEN7202.lite.mp3
7.1M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره جن استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼جلسه دوم 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سوره‌هایی که با فعل «قل» آغاز می‌شوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن‌ و موضوع ايمان آوردن عده‌اى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آن‎ها به دو گروه مؤمن و كافر؛ می‌باشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مى‏كند و بر آن‌ها خط بطلان مى‏كشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشاره‏اى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (11) تفسیر آیات 7 تا 9 🔅🔅🔅 فإ ذا برق البصر(7) و خسف القمر(8) و جمع الشمس و القمر(9) يقول الانسان يومئذ اين المفر(10) كلا لا وزر(11) إ لى ربك يومئذ المستقر(12) ينبؤ الانسان يومئذ بما قدم و أ خر(13) بل الانسان على نفسه بصيرة(14) و لو القى معاذيره(15) 🌱🌱🌱🌱 7 - در آن هنگام چشمها از شدت وحشت به گردش در مى آيد. 8 - و ماه بى نور گردد. 9 - و خورشيد و ماه يكجا جمع شوند. 10 - آن روز انسان مى گويد: را فرار كجاست ؟ 11 - هرگز چنين نيست ، راه فرار و پناهگاهى وجود ندارد. 12 - و قرارگاه نهائى تنها به سوى پروردگار تو است . 13 - و در آن روز انسان را از تمام كارهائى كه از پيش يا پس فرستاده ، آگاه مى كنند. 14 - بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است . 15 - هر چند (در ظاهر) براى خود عذرهائى بتراشد. 🔰تفسير: 🔻انسان بهترين داور خويش است 🔹در آيـات گـذشـتـه سـخن به سؤ الى كه منكران رستاخيز درباره قيامت داشتند منتهى شد، آنها مى گفتند: اگر قيامت راست است كى خواهد آمد؟! ▫️آيـات مـورد بـحـث پـاسـخ گـويـائى اسـت بـه ايـن سـؤ ال . نـخـسـت به حوادث قبل از رستاخيز يعنى تحول عظيمى كه در دنيا پيدا مى شود و نظام آن مـتـلاشـى مـى گـردد اشـاره كـرده مـى فـرمـايـد: (هـنـگـامـى كـه چـشـمـهـا از شـدت هول و وحشت به گردش درآيد و مضطرب شود) (فاذا برق البصر). ▫️و زمانى كه ماه بى نور و منخسف گردد (و خسف القمر). ▫️(و زمانى كه خورشيد و ماه در يكجا جمع شوند) (و جمع الشمس و القمر). 🔹در اينكه منظور از (جمع ماه و خورشيد) چيست ؟ مفسران تفسيرهاى گوناگونى ذكر كرده اند. گاه گفته اند: هر دو در كنار هم قرار مى گيرند، و يا هر دو با هم از مشرق طلوع كرده در مغرب غروب مى كنند. 🔹و گاه گفته اند هر دو در اين صفت كه نور خود را از دست مى دهند جمع خواهند بود. ايـن احـتـمـال نـيـز وجود دارد كه ماه تدريجا تحت تاءثير جاذبه خورشيد به آن نزديك و سرانجام به سوى آن جذب و جمع مى شود، و هر دو بى فروغ مى گردند. 🔹به هر حال در اينجا به دو قسمت از مهمترين پديده هاى انقلابى آخر جهان ، يعنى بى نور شدن ماه ، و جمع شدن خورشيد و ماه با يكديگر است اشاره شده ، كه در آيات ديگر قرآن نيز كم و بيش اشاراتى به آن ديده مى شود، مثلا در آيه 1 سوره تكوير مى فرمايد: اذا الشمس كورت : (هنگامى كه خورشيد تاريك گردد) و مى دانيم نور ماه از خورشيد است ، هـنـگـامـى كه خورشيد تاريك شود ماه نيز تاريك مى گردد، در نتيجه كره زمين در ظلمت و تاريكى وحشتناكى فرو مى رود. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.37بهار 1401.mp3
22.14M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -مرگ و زندگی و قدرت بی پایان خدا -(قسمت 36) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
19_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_02_Mashhade_Moghaddas.MP3
12.58M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت نوزدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (12) تفسیر آیات 10تا 12 🔅🔅🔅 يقول الانسان يومئذ اين المفر(10)كلا لا وزر(11)إ لى ربك يومئذ المستقر(12) 10 - آن روز انسان مى گويد: را فرار كجاست ؟11 - هرگز چنين نيست ، راه فرار و پناهگاهى وجود ندارد.12 - و قرارگاه نهائى تنها به سوى پروردگار تو است . 🔰تفسير: 🔻بـه ايـن تـرتـيـب بـا يـك انـقـلاب و تـحـول عـظـيـم ، جـهـان پـايـان مـى يـابـد سـپس با تـحـول عـظـيم ديگرى (با نفخه صور دوم كه نفخه حيات است ) رستاخيز انسانها آغاز مى گـردد، و در آن روز انـسـان مـى گـويـد: راه فـرار كـجـاسـت ! (يقول الانسان يومئذ اين المفر). 🔹آرى انـسانهاى كافر و گنهكار كه روز قيامت را تكذيب مى كردند آن روز از شدت خجالت و شـرم پـناهگاهى مى جويند، و از سنگينى بار گناه و ترس از عذاب راه فرار مى طلبند درسـت هـمـانـنـد ايـن دنـيـا كـه وقـتـى مـواجـه بـا حـادثـه خـطـرنـاكـى مـى شـدنـد دنبال راه فرار مى گشتند آنجا را نيز به اينجا قياس مى كنند! 🔹ولى بـه زودى بـه آنـها گفته مى شود هرگز چنين نيست ، راه فرار و پناهگاهى در اينجا وجود ندارد (كلا لا وزر).(بـلكـه قـرارگـاه نـهـائى همگان به سوى پروردگار است ) و جز او پناهگاهى وجود ندارد (الى ربك يومئذ المستقر).بـراى ايـن آيه غير از تفسير فوق تفسيرهاى ديگرى نيز ذكر كرده اند از جمله اينكه : در آن روز حكم نهائى به دست خدا است . ▫️يا اينكه قرارگاه نهائى از بهشت و دوزخ به فرمان او است .يا اينكه استقرار براى محاكمه و حساب در پيشگاه او است .ولى با توجه به آيه بعد تفسيرى را كه انتخاب كرديم از همه مناسبتر است . 🔹بـعـضـى مـعـتـقـدنـد كـه ايـن آيـه از جـمـله آيـاتـى اسـت كـه خـط سـيـر تـكـامـل ابدى انسان را بيان مى كند، و در زمره آياتى است كه مى گويد: و اليه المصير (بـازگـشت همه به سوى او است ) (تغابن : 3) - و يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه : (اى انسان تو با سعى و زحمت به سوى پروردگارت پيش مى روى ، و او را مـلاقات خواهى كرد) (انشقاق : 6) و ان الى ربك المنتهى : (و اينكه همه به سوى پروردگارت باز مى گردند) (نجم : 42). 🔹بـه تـعـبـيـر روشنتر انسانها رهروانى هستند كه از سرحد عدم حركت كرده و تا به اقليم وجود اينهمه راه را آمده اند، و در اين اقليم نيز رو به سوى وجود مطلق و هستى بى پايان خـداونـد در حـركـتـنـد، و هـر گـاه از مـسـيـر اصلى و صراط مستقيم منحرف نشوند اين حركت تـكـامـلى تـا ابد ادامه خواهد يافت و هر روز وارد مرحله تازه اى از قرب خدا مى شوند، اما اگر از مسير خود منحرف شوند سقوط كرده و نابود خواهند شد. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
16-dar favayedeh roozeh.mp3
4.15M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-فواید روزه-قسمت چهارم(16) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دهم:يكسان سازى مصحف‌ها ◾️موضع امامان در حفظ‍‌ مصحف مرسوم پس از آنكه امير مؤمنان عليه السلام به خلافت رسيد، عليرغم غلطهاى املايى مصحف عثمان، مردم را بر آن داشت تا به همان مصحف ملتزم باشند و تغييرى در آن ندهند؛ اين دستور به خاطر آن بود كه هيچ كس به عنوان اصلاح قرآن، تغيير و تحريفى در آن به وجود نياورد. ▫️ از اين‌رو حضرت تأكيد كردند كه از امروز هيچ كس نبايد به قرآن دست بزند و دستور «إن القرآن لا يهاج اليوم و لا يحول» را قاطعانه صادر كردند. ▫️همچنين روايت شده، كسى در حضور امام‌صادق عليه السلام عبارتى از قرآن را برخلاف آنچه ديگران قرائت مى‌كردند، قرائت كرد؛ امام عليه السلام به او فرمود: «ديگر اين‌گونه قرائت مكن و همانگونه كه همگان قرائت مى‌كنند قرائت كن» و در پاسخ كسى كه از نحوۀ تلاوت قرآن سؤال كرده‌بود نيز، فرمود: «قرآن را به همانگونه كه آموخته‌ايد تلاوت كنيد» ؛ يعنى قرائت همه مسلمانان. ▫️ازاين‌رو اجماع علماى شيعه بر اين است كه: آنچه امروزه در دست ماست، همان قرآن كامل و جامع است ١ و قرائت معروف ميان مسلمانان (قرائت حفص) همان قرائت درستى است كه خواندن آن در نماز صحيح بوده و استناد به نص موجود در تمام موارد، درست است. 🗓پرسش ١. هيأت يكسان سازى مصاحف چگونه و با عضويت چه كسانى تشكيل شد؟ ١. مراحل يكسان سازى مصاحف در زمان عثمان را نام ببريد. ٢. ترتيب سوره‌ها در مصحف‌هاى عثمانى چگونه بود؟ ٣. دو نقطه ضعف اساسى را كه در كتابت مصحف‌هاى عثمانى وجود داشت، نام ببريد. ٤. سرانجام مصحف عثمانى چه شد؟ ٥. امير مؤمنان عليه السلام پس از به خلافت رسيدن، چه موضعى در قبال مصحف‌هاى عثمانى گرفتند؟ 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت ششم) ⏪۷ - ویژگیهای تفسیر عنوانی به این نام مطرح کرده، می‌نویسد: 1️⃣۱- از آنجا که قرآن کتاب زندگی و حیات است، در تفسیر آیات به جای پرداختن به مسائل ادبی و عرفانی و مانند آن، توجه خاصی به مسائل سازنده زندگی مادی و معنوی و بویژه مسائل اجتماعی شده و به اندازه کافی روی مسائلی که تماس نزدیک با حیات فرد و اجتماع دارد تکیه گردیده است. 2️⃣۲- به تناسب عناوینی که در آیات مطرح می‌شود، ذیل هر آیه، بحث فشرده و مستقلی درباره موضوعاتی مانند، ربا، بردگی، حقوق زن، فلسفه حج، اسرار تحریم قمار، شراب، گوشت خوک و ارکان و اهداف جهاد اسلامی و مانند آن آمده است، تا خوانندگان در یک مطالعه اجمالی از مراجعه به کتابهای دیگر بی نیاز گردند. 3️⃣۳- کوشش شده، ترجمه آیات ، روان، سلیس و گویا و دقیق و در نوع خود جالب و رسا بوده باشد. 4️⃣۴- به جای پرداختن به بحثهای کم حاصل، توجه مخصوص به ریشه لغات و شان نزول آیات که هر دو در فهم دقیق معانی قرآن مؤثر هستند، شده است. 5️⃣۵- اشکالات و ایرادات و سؤالات مختلفی که گاهی در پیرامون اصول و فروع اسلام ، مطرح می‌گردد، به تناسب هر آیه، طرح شده و پاسخ فشرده آن ذکر گردیده است. مانند شبهه آکل و ماکول، معراج، تعدد زوجات، علت تفاوت ارث زن و مرد، تفاوت دیه زن و مرد، حروف مقطعه قرآن، نسخ احکام، جنگها و غزوات اسلامی، آزمایشهای گوناگون الهی و دهها مسئله دیگر، بطوریکه هنگام مطالعه آیات، علامت استفهامی در ذهن خواننده عزیز باقی نماند. 6️⃣۶- از اصطلاحات پیچیده علمی که نتیجه آن اختصاص کتاب به قشر خاصی است، در متن کتاب دوری و به هنگام ضرورت در پاورقی آمده، تا برای اندیشمندان و صاحب نظران نیز مفید باشد. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom